#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_205
❇️#آیه112توبه
💠التَّائِبُونَ الْعابِدُونَ الْحامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ الْحافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّـهِ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ
🌱(آن مؤمنان،) همان توبهکنندگان، عبادتکنندگان، ستایشگران، روزهداران، رکوع کنندگان، سجده کنندگان، آنان که به کار شایسته فرمان میدهند و از کار ناشایست نهی میکنند و مرزهای (حلال و حرام) خدا را حفظ میکنند (، مؤمنان راستیناند)، و (ای پیامبر،) به مؤمنان بشارت ده.
توبه - ۱۱۲
🔷✨این آیه مؤمنان را به نیکوترین اوصاف ،توصیف می کند ومی گوید: مؤمنان همان افراد توبه کننده ازغیر خدا بسوی او و عبادت کنندگان شاکری هستند که کمال عبادت را به جای می آورند وستایش کنندگانی هستند که همواره زبانشان به حمد الهی گویاست ونهایت سپاس را بجای می آورند وسیرکنندگانی هستند که همواره با گامهای خوداز این مسجد به آن منبر ومحفل دینی می شتابند و رکوع کنندگان و سجده کنندگانی هستند که با بدن و جوارح خود در مقابل حق خضوع می کنند و این اوصاف ایشان در حالت انفراد است ، اما از نظر اجتماعی آنها مانند نگهبانان مراقب و هوشیاری هستند که اجتماع خود را با امر به معروف ونهی از منکر ازانحراف باز می دارند و سعی می کنند حافظ حدود شرایع الهی باشند و چه درآشکار و یا نهان و چه بطور فردی یا جمعی هرگز از آن حدود تجاوز نمی کنند. آنگاه با اینکه خداوند در آیه قبل خودش به مؤمنان بشارت داده بود در این آیه به پیامبرش (ص ) فرمان می دهد که مؤمنان را بشارت دهد و این تأکید بلیغی است که نهایت عنایت پروردگار نسبت به مؤمنان را می رساند.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_205
❇️#زندان_محاصره_اجتماعى_گنهکاران
💠لَقَدْ تابَ اللَّهُ عَلَى النَّبِيِّ وَ الْمُهاجِرِينَ وَ الْأَنْصارِ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُ فِي ساعَةِ الْعُسْرَةِ مِنْ بَعْدِ ما كادَ يَزِيغُ قُلُوبُ فَرِيقٍ مِنْهُمْ ثُمَّ تابَ عَلَيْهِمْ إِنَّهُ بِهِمْ رَؤُفٌ رَحِيمٌ
🌱قطعاً خداوند بر پیامبر و مهاجران و انصار لطف و عنایت کرد؛ همانها که در آن لحظهی دشوار، پس از آنکه نزدیک بود دلهای برخی از ایشان (از پیروی از پیامبر) منحرف شود، از او پیروی کردند. آنگاه (خداوند) به آنان لطف و عنایت کرد (و راهنماییشان کرد)؛ زیرا او به آنان بسیار رئوف و مهربان است.
توبه - ۱۱۷
🔷✨این آیات نیز همچنان از جنگ تبوک و مطالب گوناگونى که پیرامون این رویداد بزرگ اسلامى به وقوع پیوست ، سخن مى گوید.
در نخستین آیه اشاره به شمول رحمت بى پایان پروردگار نسبت به پیامبر و مهاجرین و انصار در آن لحظات حساس کرده ، مى گوید: رحمت خدا شامل حال پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) و مهاجران و انصار، همانها که در موقع شدت و بحرانى از او پیروى کردند، شد (لقد تاب الله على النبى و المهاجرین و الانصار الذین اتبعوه فى ساعة العسرة ).
👈سپس اضافه مى کند: (این شمول رحمت الهى به هنگامى بود که بر اثر شدت حوادث و فشار ناراحتیها نزدیک بود گروهى از مسلمانان از جاده حق باز گردند) (و تصمیم به مراجعت از تبوک بگیرند) (من بعد ما کاد یزیغ قلوب فریق منهم ).
دگر بار تاءکید مى کند که (بعد از این ماجرا، خداوند رحمت خود را شامل حال آنها ساخت ، و توبه آنها را پذیرفت ، زیرا او نسبت به مؤ منان مهربان و رحیم است ) (ثم تاب علیهم انه بهم رؤ ف رحیم ).
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣8⃣ تدبر در سوره #اسراء
۵- وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْءَانِ مَا هُوَ شِفَآءٌ وَ رَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ وَ لاَ يَزِيدُ الظَّــلِمِينَ إِلاَّ خَسَارًا _…_82_
و ما از قرآن آنچه را (كه هم) او براى مؤمنان (مايه ى) درمان و رحمتى است، به تدريج فرو مى فرستيم (اما) ستمكاران را جز زيانى نمى افزايد _…_82_
آيه 82 ـ در اين آيه قرآن براى مؤمنان به عنوان شفاء و رحمتى بزرگ آمده، كه شفاء بعد سلبى و به معناى عافيت از ناراوئى ها و نگرانى ها است، و رحمت بعد ايجابى است كه به جاى آنها تمام الطاف ممكنه الهى به اندازه كاوشها و كوششهاى معرفتى و عملى شامل مؤمنان خواهد بود، و در عين حال همين قرآن كه براى تن و روان مؤمنان شفاء و رحمت است، از براى ستمكاران ـ به ويژه از نظر روحيشان ـ زيان مى باشد.
كسانى كه از سالكان الى الله هستند و بر محور قرآن در راه او گامها بر مى دارند، همين قرآن با شرايط هر دو بعد سلب و ايجاب را در هر دو بعد تن و روانشان تضمين كرده، كه فطرتها، عقلها، فكرها، صدرها، قلب ها و فؤادها را و كل اعمال آنان را با بدن هاشان و دنيا و آخرتشان درخشش مى دهد، و اين تنوين در "شفاٌ و رحمةٌ" به اصطلاح تنوين تعظيم است كه همانگونه كه قرآن عظيم است و از هر عظيمى هم عظيم تر، شِفاء و رحمتش نيز از هر شفاء و رحمتى برتر و والاتر است.
از تفسیر فرقان
https://b2n.ir/m41693
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#پرسشوپاسخقرآنی.
منظور از اينكه خداوند «ذوانتقام» است و انتقام ميگيرد چيست؟
🛑قسمت اول:
💢💠خداوند در قرآن کریم خود را «ذوانتقام» به معنای #صاحب_انتقام و کسی که انتقام میگیرد، معرفی کرده است. تفاوت انتقام خدا با انتقام انسانها در چیست؟❓
♦اگر انســانها دیگران را به ناحق به زحمت و سختی افکنند و طعم تلخ عذاب را به آنان بچشــانند، کاری ناپسند و نادرست انجام دادهاند و خود مستوجب عقاب و عذاب میشــوند؛ امــا اگر به ازای رفتار وحشــیانه و ناجوانمردانۀ دیگران آنها را به سزای اعمال خویش برسانند، از آنان انتقام گرفته و عدالت را در حقشان اجرا کردهاند.
♦انتقامهای دنیوی غالباً برخاســته از هیجانات درونی و خشــم فراوان است و به همین دلیل به آدمیان توصیه شــده تا شــخصاً از نابکاران انتقام نگیرنــد؛ بلکه از مجرای قانون و در قالب «قصاص» به مجازات آنان وجاهت شرعی ببخشند.
🌐اما از آنجا که حضرت سبحان عزیز است و هیچ نیازی به طاعت و عبادت آدمیان ندارد و عصیان و ســرپیچی نابکاران به حضرتش آســیبی نمی رساند، انتقام خداوند از فاسقان و فاجران نه از سر فرونشاندنِ خشم و تشفّیِ خاطر، بلکه در راستای اجرای عدالت و رساندن حق به صاحبانش صورت میگیرد.
♦👈یعنــی در #انتقام_الهی چیزی فراتر از نتیجه و پیامد عملکرد ناپســند نابکاران، دامن آنها را نمیگیرد.
📚کتاب مشکاة، تفسیر قرآن کریم، ج۷، صص ۵۱-۵۲ دكتر محمد علي انصاري
http://quranpuyan.com/yaf_postst5435_mnZwr-z-ynkh-khdwnd-dhwntqm-st-w-ntqm-mygyrd-chyst.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#آیههاینور
🌸🍃
🍃
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤
مَا يَفْعَلُ اللهُ بِعَذَابِكُمْ إِنْ شَكَرْتُمْ
وَآمَنْتُمْ وَكَانَ اللهُ شَاكِرًا عَلِيمًا
خداوند را با عذاب شما چه كار (چه نيازى
به آن و چه سودى براى او دارد ) اگر شما
سپاس گزاريد و ايمان آوريد و خدا همواره
حق شناس داناست.
🌿 سوره نساء ، آیه ۱۴۷
🍃
🌸🍃
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_توبه آیه 118 تا 122
📄#صفحـہ_206
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_206
❇️مشکلات #مجاهدان بى پاداش نمى ماند
💠ما كانَ لِأَهْلِ الْمَدِينَةِ وَ مَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ الْأَعْرابِ أَنْ يَتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللَّـهِ وَ لا يَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ ذلِكَ بِأَنَّهُمْ لا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَ لا نَصَبٌ وَ لا مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ وَ لا يَطَؤُنَ مَوْطِئاً يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَ لا يَنالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلاً إِلاَّ كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ
🌱اهل مدینه و عربهای صحرانشینی که اطراف آنان هستند، حق ندارند از (همراهی با) پیامبر خدا باز ایستند، و نباید (حفظ) جان خودشان را بر (حفظ) جان او ترجیح دهند. این (فرمان)، بدان سبب است که هیچ تشنگی و رنج و گرسنگیای در راه خدا به آنان نمیرسد و به هیچ مکانی که خشم کفّار را بر میانگیزد، پا نمیگذارند و از دشمن هیچ چیزی (مثل کشته، اسیر، مجروح و غنیمتی) نمیگیرند؛ مگر اینکه به سبب آن، کاری شایسته برایشان نوشته میشود؛ زیرا خداوند، پاداش نیکوکاران را تباه نمیکند.
توبه - ۱۲۰
🔷✨در آیات گذشته بحثهائى پیرامون سرزنش کسانى که از غزوه تبوک خود دارى کرده بودند، به میان آمد، این دو آیه مورد بحث به عنوان یک قانون کلى و همگانى ، بحث نهائى را روى این موضوع مى کند.
نخست مى گوید: (مردم مدینه و بادیه نشینانى که در اطراف این شهر که مرکز و کانون اسلام است زندگى مى کنند حق ندارند، از رسولخدا (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) تخلف جویند) (ما کان لاهل المدینة و من حولهم من الاعراب ان یتخلفوا عن رسول الله ).
(و نه حفظ جان خود را بر حفظ جان او مقدم دارند) (و لا یرغبوا بانفسهم عن نفسه ).
چرا که او رهبر امت ، و پیامبر خدا، و رمز بقاء و حیات ملت اسلام است ، و تنها گذاردن او نه فقط پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) را به خطر مى افکند، بلکه آئین خدا و علاوه بر آن موجودیت و حیات خود مؤ منان را نیز در خطر جدى قرار خواهد داد.
در واقع قرآن با استفاده از یک بیان عاطفى ، همه افراد با ایمان را به ملازمت پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) و حمایت و دفاع از او در برابر مشکلات تشویق مى کند، مى گوید: جان شما از جان او عزیزتر، و حیات شما از حیات او باارزشتر نیست آیا ایمانتان اجازه مى دهد او که پرارزشترین وجود انسانى است ، و براى نجات و رهبرى شما مبعوث شده به خطر بیفتد، و شما سلامت طلبان براى حفظ جان خویش از فداکارى در راه او مضایقه کنید؟!
مسلم است تاکید و تکیه روى مدینه و اطرافش به خاطر آن است که در آن
روز کانون اسلام مدینه بود، و الا این حکم نه اختصاصى به مدینه و اطراف آن دارد و نه مخصوص پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) است .
👈این وظیفه همه مسلمانان در تمام قرون و اعصار است که رهبران خویش را همچون جان خویش ، بلکه بیشتر گرامى دارند و در حفظ آنان بکوشند و آنها را در برابر حوادث سخت تنها نگذارند، چرا که خطر براى آنها خطر براى امت است .
سپس به پاداشهاى مجاهدان که در برابر هر گونه مشکلى در راه جهاد نصیبشان مى شود، اشاره کرده و روى هفت قسمت از این مشکلات و پاداشش انگشت مى گذارد و مى گوید:
(این به خاطر آن است که هیچگونه تشنگى به آنها نمى رسد) (ذلک بانهم لا یصیبهم ظما)
(و هیچ رنج و خستگى پیدا نمى کنند) (و لا نصب ).
(و هیچ گرسنگى در راه خدا دامن آنها را نمى گیرد) (و لا مخمصة فى سبیل الله )
(و در هیچ نقطه خطرناک و میدان پر مخاطره اى که موجب خشم و ناراحتى کفار است قرار نمى گیرند) (و لا یطؤ ن موطئا یغیظ الکفار).
(و هیچ ضربه اى از دشمن بر آنها وارد نمى شود) (و لا ینالون من عدو نیلا)
(مگر اینکه در ارتباط با آن ، عمل صالحى براى آنها ثبت مى شود) (الا کتب لهم به عمل صالح ).
و مسلما پاداش یک به یک آنها را از خداوند بزرگ دریافت خواهند داشت ، (زیرا خدا پاداش نیکوکاران را هیچگاه ضایع نمى کند) (ان الله لا یضیع اجر المحسنین ).
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_206
❇️#آیه122توبه
💠وَ ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ
🌱شایسته نیست که همهی مؤمنان (برای جهاد، از مدینه) خارج شوند. پس چرا از هر دسته از آنان، یک گروه (برای جهاد) خارج نمیشوند (و گروه دیگر در مدینه باقی نمیمانند) تا در دین آگاهی پیدا کنند، و هنگامی که (مجاهدان) نزد قوم خود بازمیگردند، آنان را (از عذاب الهی) هشدار دهند؟ باشد که (از مجازات خدا) بترسند.
توبه - ۱۲۲
🔷✨در این آیه می فرماید:همه مؤمنان در شهرهای دیگر نباید دسته جمعی به جهاد بروند، بلکه باید گروهی از آنها به مدینه آمده ونزد دانش دینی را فرا گرفت و زمانی که مردم شهرشان از جهاد برگشتند، آنها را انذار کردند و از مخالفت با احکام دینی در اصول و فروع بر حذر کردند. بدارند، مقصود از تفقه در دین، فهمیدن همه معارف دینی از اصول و فروع است، فقط احکام عملی است که فعل به عنوان (فقه) استعمال می کند و مطلب دیگری که وظیفه دارد برای جهاد از طلبه علوم دینی پس گرفته شده و وظیفه آنهاست.
🔷✨انذار نمودن مردم از مخالفت با احکام الهی و بر حذر داشتن آنها نه اغراض پست ومغرضانه، مثل ریاست و صدارت و تشبه به ستمکاران در لباس پوشیدن و غذا خوردن و سایر شئون زندگی و آنها در بین مردم چون الگوی رفتار دینی هستند(لذا اگر عالمی هستند). فاسد عالم شود را به فساد می کشاند و حضرت علی (ع )می فرمایند: (سخن اهل علم اگر صحیح باشد درمان و اگر نادرست باشد، درداست ).
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣8⃣ تدبر در سوره #اسراء
💠نکات آیه ۱۰۱ سوره #اسراء
🌐در ایه 107 عبارت الذین اوتوالعلم من قبله کلی است و همه کسانی که قبل از نزول قران واجد علم و معرفت هستند را شامل میشود اما با توجه به ایه أَوَلَمْ يَكُن لَّهُمْ آيَةً أَن يَعْلَمَهُ عُلَمَاء بَنِي إِسْرَائِيلَ در سوره قبلی(شعرا) میتواند بطور خاص اهل کتاب و یهود را هم شامل شود مخصوصا که در همین سوره هم چند بار اسم بنی اسراییل ذکر شده و در ایه 101 هم خطاب به پیامبر فرموده فاسال بنی اسراییل که نشان میدهد پیامبر در مکه و قبل از هجرت هم یهودیانی بوده اند که حق پذیر و حقگو بوده اند.
🖋آقای سید کاظم فرهنگ
https://b2n.ir/m41693
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#پرسشوپاسخقرآنی.
💠❓منظور از اينكه خداوند «ذوانتقام» است و #انتقام ميگيرد چيست؟
🛑قسمت دوم.
🌐👈 "کلمه #ذو_انتقام يکي از اسماي حسناي خداي تعالي است و در چند جاي قرآن خود را به آن اسم ناميده است ، و در همه جاآن را در کنار اسم عزيز آورده ، از آن جمله فرموده : و الله عزيز ذو انتقام و نيز فرموده : ا ليس الله بعزيز ذي انتقام و نيز در آيه مورد بحث فرموده : ان الله عزيز ذو انتقام .
و از اينجا فهميده ميشود که اسم #ذو_انتقام از فروعات اسم عزيز است .
يک قسم #انتقام آن انتقامي است که بر اساس احساس دروني صورت ميگيرد ، و آن انتقام فردي است که غرض از آن تنها رضايت خاطر است .
و قسم ديگر انتقام ، انتقامي است که بر اساس عقل انجام ميپذيرد ، و آن انتقام اجتماعي است که غرض از آن ، حفظ نظام و احقاق حق مجتمع است .
و اگر خواستي اين طور تعبير کن که : يک قسم انتقام ، حق فرد فرد اجتماع است ، و قسم ديگر حق قانون و سنت است ، زيرا قانون که مسؤول تعديل زندگي مردم است خود مانند يک فرد ، سلامتي و مرض دارد و سلامتي و استقامتش اقتضاء ميکند که مجرم متخلف را کيفر کند ، و همانطور که او سلامتي و آرامش و استقامت قانون را سلب نموده ، به همان مقدار قانون نيز تلافي نموده ، از او سلب آسايش ميکند .
👈حال که اين معنا روشن شد به آساني ميتوان فهميد که هر جا در قرآن کريم و سنت ، انتقام به خدا نسبت داده شده منظور از آن ، انتقامي است که حقي از حقوق دين الهي و شريعت آسماني ) ضايع شده باشد ، هر چند که در پاره اي موارد حق فرد را هم تامين ميکند ، مانند مواردي که شريعت و قانون دين ، داد مظلوم را از ظالم مي ستاند که در اين موارد ، انتقام هم حق فرد است و هم حق اجتماع .
پس کاملا روشن گرديد که در اين گونه موارد نبايد توهم کرد که مقصود خدا از انتقام ، رضايت خاطر است ، چون ساحت او مقدس و مقامش عزيزتر از اين است که از ناحيه جرم مجرمين و معصيت گنهکاران متضرر شود و از اطاعت مطيعين منتفع گردد .
❓سئوال: انسانهاي رحمدل را ميبينيم که به مجرم خود که از روي ناداني او را مخالفت نموده است ، رحم نموده ، از عذابش صرفنظر ميکنند ، با اينکه رحمت انسانهاي رحمدل متناهي است،چرا خدا رحم نميكند و انتقام ميگيرد؟
پاسخ اين است که اين اشکال در حقيقت خلط ميان انتقام فردي و اجتماعي است ، و انتقامي که براي خدا اثبات ميکنيم انتقام اجتماعي است ، نه فردي ، تا مستلزم تشفي قلب باشد.
♦️👈در اين جا نکته اي است که تذکرش لازم است ، و آن اينست : معنايي که ما براي انتقام منسوب به خداي تعالي کرديم معنايي است که بر مسلک مجازات و ثواب و عقاب تمام ميشود و اما اگر زندگي آخرت را نتيجه اعمال دنيا بدانيم ، برگشت معناي انتقام الهي به تجسم صورتهاي زشت و ناراحت کننده از ملکات زشتي است که در دنيا در اثر تکرار گناهان در آدمي پديد آمده است .
سادهتر اينکه عقاب و همچنين ثوابهاي آخرت بنا بر نظريه دوم عبارت ميشود از همان ملکات فاضله و يا ملکات زشتي که در اثر تکرار نيکيها و بديها در نفس آدمي صورت ميبندد .همين صورتها در آخرت شکل عذاب و ثواب به خود ميگيرد و همين معنا عبارت ميشود از #انتقام_الهي "
📚تفسير الميزان
💫ادامه دارد.
http://quranpuyan.com/yaf_postst5435_mnZwr-z-ynkh-khdwnd-dhwntqm-st-w-ntqm-mygyrd-chyst.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
🌸🤲 سُبْحانَ الدَّائِمِ غَيْرِ الْغافِلِ، سُبْحانَ الْعالِمِ بِغَيْرِ تَعْلِيمٍ، سُبْحانَ خالِقِ مَا يُرىٰ وَمَا لَايُرىٰ، سُبْحانَ الَّذِى يُدْرِكُ الْأَبْصارَ وَلَا تُدْرِكُهُ الْأَبْصارُ، وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ .
🌸 منزّه است آن پایندهی بیغفلت، منزّه است آن دانای ناآموخته، منزّه است آن آفریننده دیدنیها و نادیدنیها، منزّه است آنکه دیدهها را دریابد و دیدهها او را درنیابند و اوست دقیقنگرِ آگاه
💫دعای عشرات.
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_توبه آیه 123 تا 129
📄#صفحـہ_207
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan