#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_218
❇️مرحله دوم مبارزه با #موسى
💠وَ قالَ فِرْعَوْنُ ائْتُونِي بِكُلِّ ساحِرٍ عَلِيمٍ
🌱فرعون گفت: «همهی جادوگرانِ دانا و زبردست را بیاورید.»
یونس - ۷۹
🔷✨این آیات مرحله دیگر مبارزه را تشریح مى کند و سخن از اقدامات عملى فرعون بر ضد موسى و برادرش هارون مى گوید هنگامى که فرعون قسمتى از معجزات موسى مانند ید بیضاء و حمله مار عظیم را ملاحظه کرد و دید ادعاى موسى بدون دلیل هم نیست و این دلیل کم و بیش در جمع اطرافیان او و یا دیگران اثر خواهد گذاشت،به فکر پاسخگویى عملى افتاد، چنان که قرآن مى گوید: فرعون صدا زد،تمام ساحران آگاه و دانشمند را نزد من آورید ،تا بوسیله آنها زحمت موسى را از خود دفع کنم( وَ قٰالَ فِرْعَوْنُ اِئْتُونِی بِکُلِّ سٰاحِرٍ عَلِیمٍ )
🔷✨او مى دانست هر کارى را باید از طریقش وارد شد و از کارشناسان آن فن باید کمک گرفت آیا براستى فرعون در حقانیت دعوت موسى شک داشت و مى خواست از این طریق او را بیازماید؟و یا مى دانست او از سوى خدا است ولى فکر مى کرد، بوسیله غوغاى ساحران مى تواند مردم را آرام سازد،و موقتا از خطر نفوذ موسى در افکار عمومى جلوگیرى کند،به مردم بگوید اگر او کار خارق عادتى انجام مى دهد،ما نیز از انجام مثل آن ناتوان نیستیم!و اگر اراده ملوکانه ما تعلق گیرد، چنین چیزى براى ما سهل و آسان است! احتمال دوم به نظر نزدیکتر مى رسد و سایر آیات مربوط به داستان موسى که در سوره طه و امثال آن است این نظر را تایید مى کند،که او آگاهانه به مبارزه با موسى برخاست.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_218
❇️#آیه83یونس
💠فَما آمَنَ لِمُوسی إِلاَّ ذُرِّيَّةٌ مِنْ قَوْمِهِ عَلی خَوْفٍ مِنْ فِرْعَوْنَ وَ مَلائِهِمْ أَنْ يَفْتِنَهُمْ وَ إِنَّ فِرْعَوْنَ لَعالٍ فِي الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمِنَ الْمُسْرِفِينَ (۸۳/یونس)
🌱(در آغاز) جز گروهی اندك از فرزندان قوم موسی به او ايمان نياوردند، در حالی كه از فرعون و اشرافيان آنان ترس داشتند، ترس اينكه آنان را شكنجه كنند، زيرا كه فرعون در آن سرزمين برتریجوی و از اسرافكاران بود.
🔷✨در قرآن گاهی میخوانيم: «آمَنَ بِهِ»، گاهی «آمَنَ مَعَهُ» و گاهی «فَآمَنَ لَهُ»، هر كدام يك ويژگی دارد: «آمَنَ بِهِ» به معنای ايمان و «فَآمَنَ لَهُ» به معنای تسليم است.
🔹ايمان بايد همراه با تسليم و اطاعت باشد. «آمَنَ لِمُوسی»
🔹زمينهی تحوّل فكری و گرايش به حقّ، در نوجوانان بيشتر است، چون قلبی پاك دارند وتعلّقاتشان به مال ومقام كمتر است. آمَنَ ... ذُرِّيَّةٌ مِنْ قَوْمِهِ
🔹تنها پيامبر اسلام نبود كه در راه دعوت مردم، سختیها كشيد و شاهد ايمان نياوردن افراد بود. «فَما آمَنَ لِمُوسی»
🔹گاهی بزرگان به خطا میروند و جوانان به حقّ میرسند. «إِلَّا ذُرِّيَّةٌ مِنْ قَوْمِهِ»
🔹جوانان مؤمن گويا علاوه بر فرعون، از سران قوم خود كه محافظه كار و ترسو و وابسته بودند نيز میترسيدند. «مَلَائِهِمْ» نه «مَلَائِهِ»
🔹نظام فرعونی نمیتواند مانع ايمان درونی باشد. «آمَنَ، عَلی خَوْفٍ»
🔹ايمان راسخ، هرگز در محيط بد، نظام فاسد، اقتصاد و تبليغات ناسالم و محيط رعب، سست نمیشود. آمَنَ ... عَلی خَوْفٍ
🔹در نظام فرعونی، خفقان و اختناق است. «عَلی خَوْفٍ مِنْ فِرْعَوْنَ»
🔹نظام شكنجهگر، نظام فرعونی است. «يَفْتِنَهُمْ»
🔹ريشهی فساد انسان، برتری جويیهای اوست. «إِنَّ فِرْعَوْنَ لَعالٍ فِي الْأَرْضِ»
🔹نظام اسرافگر، نظام فرعونی است. «لَمِنَ الْمُسْرِفِينَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
✳✳ نظرات قرآن آموزان دوره قبلي روش ساده #فهمبهتر_قرآن
دوره يازدهم مجازي، زمستان 1400
♻ قسمت اول:
سلام
حقیقتش احساسم را نمی تونم وصف کنم ،خیلی حس قشنگیه،اینکه چندین بار معنایی رو خوندم تا کاملا متوجه بشم ،و خدا رو بی نهایت شکر می کنم، با اینکه هنوز کلی کار مونده ولی حلاوت وشیرینی ش رو حس کردم.
👈 انقدر این روشی که یاد گرفتیم خوندن قران رو برامون شیرین کرده که به گاز داریم میریم چون واقعا همه روشها رو برای فهم قران رفتم ولی به اون چیزی که میخواستم نرسیدم اما این روش، واقعا روشی هست که به اون هدفم دارم نزدیک میشم ،خدا رو شاکرم بابت روش جدید فهم قران ،
به نظر بنده این روش #بهترین نوع روش فهم قران است ،انس با قران رو بیشتر کرده، و مخاطب مرتب در پی کشف آیات قران است، نگاه و زاویه دیدمون رو نسبت به قران این روش کاملا تغییر داده و وابستگیمون رو نسبت به کتابهای تفسیر و اساتید در این زمینه کمتر کرده، بی نهایت از استاد فرهنگ بزرگوار بابت تدریس و حس مسئولیتشون در کلاس تشکر می کنم.
🔷 به نظر من هر کس تو هر سنی که مشتاق خوندن قران هست میتونه در اين دوره شرکت کنه
سركارخانم توكلي
👈جهت اطلاع از جزييات بيشتر و #ثبتنام دوره جديد و مشاهده #كليپها ،به لينك هاي زير مراجعه نماييد
✳ https://b2n.ir/a02388
https://www.aparat.com/quranpuyan/videos
در واتساپ: https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T
در تلگرام و ایتا: @tadabbor_quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣9⃣ تدبر در سوره #اسراء
🔹منظور از دوبار افساد و سركشي يهوديان چيست؟
پاسخ دوم
قسمت دوم
آيات ۷-۵
كه" وَعْدُ أُولاهُما" و" وَعْدُ الْآخِرَةِ" آمده استفاده مىكنيم كه اين" عُلُوًّا كَبِيراً" مرحله سوم نيست، بلكه يكى از همين دو مرحله است، و از" لِيَسُوؤُا وُجُوهَكُمْ وَ لِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ" مىفهميم كه اين" عُلُوًّا كَبِيراً" دومين مرحله افساد جهانشمولشان است، زيرا اين علو كبير پس از نخستين دخول در مسجد اقصى خواهد بود، و در جمع در آيندهاى دور يا نزديك اين دو افساد با فاصلهاى انجام خواهد شد، و اكنون كه ساليانى است كه صهيونيزم بينالملل با غصب فلسطين و تصرف قدس آغاز افساد جهانشمولش را كرده است ولى هنوز اين افساد جهانى نيست كه از نظر عقيدتى و سياسى و اقتصادى و ساير جهات، هنوز كلى و صددرصد نشده است، مىتوان گفت كه اين جريان از آغاز تشكيل دولت صهيونى آغاز افساد نخستين است، تا چه پيش آيد.
در آيه (۵)" وَعْدُ أُولاهُما" درباره تحقق يافتن نخستين افساد جهانشمول است كه پس از آن «بعثنا ...» است
آيا اين" عِباداً لَنا" بخت النصر و همراهيان مشركش مى باشند؟! هرگز! زيرا اولًا افساد يهوديان در آن هنگام جهانشمول نبوده، بلكه بدتر از افساد جزئى آنان، افساد بختالنصر بوده كه قدس را تصرف كرده، و اين يهوديان موحد بودند كه مأموريت يافتند" ادخلوا هذه القرية سجدا" گرچه اين موحدان تخلفاتى هم داشتهاند، ولى بالاخره در برابر مشركان بختالنصرى غاصب شايستگى داشتهاند، وانگهى" عِباداً لَنا" براى اين گروه مجاهدان نسبتى ويژه به خدا مقرر كرده است، پس اينان ويژگانى از مجاهدان خداپرست هستند كه از سراسر جهان اسلام با هماهنگى و نيروى ايمان پذيراى اين انگيزش ربانى هستند كه" بَعَثْنا عَلَيْكُمْ" و اصولًا «بعثنا» انگيزش ربانى است با جمعيت صفات كمال رحيمى و رحمانى، روى اين اصل آيا اين" عِباداً لَنا" بااينهمه ويژگىها كه مأموريت تار و مار كردن يهوديان افسادگر جهانى را دارند، همان بختالنصر و همراهيانش مىباشند؟ اين خود گمانى است منحرف و بختالنصرى.
على الجمله «عليكم» و نه «اليكم» اينجا ويژگى سلطهگر اين انگيختگان ربانى را نشان مىدهد، كه نخست" عِباداً لَنا" بندگان ويژه خدا در ميان كل مكلفانند، و در ثانى" أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ" صاحبان نيروئى بس شديدند كه در برابر نيروى سلطهگر اسرائيلى پيروز مىباشند، و سوم" فَجاسُوا خِلالَ الدِّيارِ" كل جايگاههاى سلطهگر اسرائيلى را در سراسر زمين شامل است، بهويژه فلسطين و جاهائى ديگر كه تحت سلطه مماس خود دارند و خواهند داشت، كه با جهاد پىگير اين" عِباداً لَنا" پراكنده و خوار خواهند شد.
📚تفسیر فرقان
https://b2n.ir/m41693
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#پرسشوپاسخقرآنی.
❓❓مجازات و حكم مرد و زن #زناكار در قرآن چيست؟ #شلاق، زندان يا سنگسار؟ آيا اجراي حد مرد و زن همسردار (محصنه) و مجرد تفاوت دارد؟ ايا در قران به #سنگسار اشاره شده است؟
🛑قسمت هشتم :
آيا ايات 15 و 16 سوره نسا #نسخ شده است؟
و از زنان شما كسانى كه مرتكب زنا مى شوند چهار تن از ميان خود [مسلمانان] بر آنان گواه گيريد پس اگر شهادت دادند آنان [=زنان] را در خانه ها نگاه داريد تا مرگشان فرا رسد يا خدا راهى براى آنان قرار دهد 15 و آن دو نفرى از شما كه سراغ فحشا و زنا روند (زن يا مرد زناكار و بدون همسر) هر دو را آزار دهيد (و بر آنان حدّ جارى كنيد). پس اگر توبه كرده و خود را اصلاح كردند، از آنان درگذريد (زيرا) خداوند توبهپذيرِ مهربان است نسا 16
🔷 مرحوم ايت الله سيد ابوالقاسم #خويي در كتاب البيان در بخش 11 مساله نسخ در قران، بررسي ايات ناسخ و منسوخ در قران به ايات 15 و 16 سوره نسا هم اشاره كرده و اين چنين گفته است:
👈این است منظور از راه نجات و رهایی که در این آیه برای زن نابکار پیش بینی شده است و این حکم و راه اصلاح، پیوسته ثابت بوده و اصلا قابل نسخ نیست.
💢اما تازیانه زدن و سنگسار نمودن وی حکم جداگانه و مستقلی است که برای تأدیب کسانی که مرتکب کارهای قبیح می شوند، تشریع شده است که به حکم اول که همان بازداشت و توقیف است، مربوط نمی باشد و نمی تواند آن را نسخ کند.
با بیان دیگر حکم اول بدین مناسبت تشریع شده است که از ارتکاب معصیت برای دومین بار و تکرار آن ممانعت و جلوگیری به عمل آید ولی حکم دوم برای تأدیب وی نسبت به خلافی که مرتکب گردیده است و برای عبرت دیگران و ترساندن و حفظ نمودن سایر زنان از آلوده شدن به چنین گناه و عمل ناپسند، تشریع شده است.
بنابراین، منافات و مخالفتی در میان این دو حکم وجود ندارد تا حکم اول با حکم دوم نسخ شود منتها اگر زن در اثر تازیانه و یا سنگسار شدنبمیرد، وجوب نگه داری در خانه، خود به خود برداشته میشود زیرا با از بین رفتن آن زن، موضوع حکم توقیف، از بین رفته است و این، حکمی است ثابت و دائمی و هنوز هم پابرجاست و نسخ نشده است.
بنابراین، توقیف زن بد کاره در خانه نه به عنوان مجازات است و نه منظور از راه خلاص و رهایی که به وی وعده داده شده است، همان تازیانه زدن و سنگسار کردن است که با تشریع این مجازات، حکم توقیف که یک مجازات دیگربود، نسخ شده باشد.
💫ادامه دارد
www.quranpuyan.com/yaf_postsm6851findunread_Hkm-mjzt-zn-w-mrd-znkhr-dr-qrn-shlq-y-HSr-y-sngsr.aspx#post19096
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آیههاینور
🌸🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا
وَمَنْ جَاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزَى إِلَّا مِثْلَهَا
وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ
هر كس كار نيكی بياورد ده برابر آن
پاداش خواهد داشت و هر كس كار
بدی بياورد جز به مقدار آن كيفر نخواهد
ديد و ستمی بر آنها نخواهد شد.
🌹 سوره انعام ، آیه ۱۶۰
🍃
🌸🍃
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_یونس آیه 89 تا 97
📄#صفحـہ_219
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_219
❇️#آیه91و92یونس
💠آلْآنَ وَ قَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَ كُنْتَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ (۹۱) فَالْيَوْمَ نُنَجِّيكَ بِبَدَنِكَ لِتَكُونَ لِمَنْ خَلْفَكَ آيَةً وَ إِنَّ كَثِيراً مِنَ النَّاسِ عَنْ آياتِنا لَغافِلُونَ (۹۲/یونس)
🌱آيا اكنون؟! (در آستانهی مرگ توبه میكنی؟) در حالی كه پيشتر نافرمانی میكردی و از تبهكاران بودی؟
پس امروز جسد تو را (از متلاشی شدن وكام حيوانات دريايی) نجات میدهيم تا عبرتی برای آيندگانت باشی. يقيناً بسياری از مردم از نشانههای ما غافلند.!
🔹قرآن از آينده و غيب خبر میدهد. (هنوز هم پس از دهها قرن، بدن موميايی شدهی فرعون را در موزهی قاهره تماشا میكنند) «نُنَجِّيكَ بِبَدَنِكَ»
🔹از مرگ و محو طاغوتها بايد درسِ عبرت گرفت. «آيَةً»
🔹بايد در حفظ آثار و نشانههای قدرت و امداد الهی كوشيد. «لِمَنْ خَلْفَكَ آيَةً»
🔹بيشتر مردم ازتاريخ و حوادث گذشته، عبرت نمیگيرند. كَثِيراً مِنَ النَّاسِ ... لَغافِلُونَ
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_219
❇️#تردید به خود راه مده!
💠فَإِنْ كُنْتَ فِي شَكٍّ مِمَّا أَنْزَلْنا إِلَيْكَ فَسْئَلِ الَّذِينَ يَقْرَؤُنَ الْكِتابَ مِنْ قَبْلِكَ لَقَدْ جاءَكَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلا تَكُونَنَّ مِنَ المُمْتَرِينَ (۹۴/یونس)
🌱پس اگر در آنچه بر تو نازل كرديم شك داری، از آن كسانی كه كتاب آسمانی پيش از تو را میخوانند بپرس. يقيناً حقّ از سوی پروردگارت به سوی تو آمده است، پس از شك آوران مباش.
🔷✨چون در آیات گذشته قسمتهایى از سرگذشتهاى انبیاء و اقوام پیشین ذکر شده بود، و ممکن بود بعضى از مشرکان و منکران دعوت پیامبر صلّى اللّه علیه و آله در صحت آن تردید کنند، قرآن از آنها مىخواهد که براى فهم صدق این گفتهها به اهل کتاب مراجعه کنند، و چگونگى را از آنها بخواهند، چرا که در کتب آنها بسیارى از این مسائل آمده است.
ولى به جاى این که روى سخن را به مخالفان کند، پیامبر را مخاطب ساخته چنین مىگوید: «اگر از آنچه بر تو نازل کردیم در شک و تردید هستى از کسانى که
کتب آسمانى را قبل از تو مىخوانند بپرس» (فَإِنْ کُنْتَ فِی شَکٍّ مِمَّا أَنْزَلْنا إِلَیْکَ فَسْئَلِ الَّذِینَ یَقْرَؤُنَ الْکِتابَ مِنْ قَبْلِکَ). تا از این طریق ثابت شود که «آنچه بر تو نازل شده حق است و از طرف پروردگار» (لَقَدْ جاءَکَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّکَ).
👈«بنابراین هیچ گونه شک و تردید هرگز به خود راه مده» (فَلا تَکُونَنَّ مِنَ المُمْتَرِینَ).
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
تعلموا القرآن فانه احسن الحديث، و تفقهوا فيه فانه ربيع القلوب، و استشفوا بنوره فانه شفاء الصدور
✅ قرآن را بياموزيد كه بهترين گفته هاست و در آن تفقه كنيد كه آن بهار (و نشاط بخش) قلب هاست، از روشنايى آن شفا بجوييد كه شفابخش بيمارى سينه هاست.
حضرت علي ع نهج البلاغه
💐 اگر شما هم هميشه وقت خواندن قرآن، آرزو داشتين كه آيات را بفهميد
اما فرصت يا حوصله شركت در كلاسهاي حضوري تدبر يا دوره هاي طولاني تفسير ترتيبي يا شركت در جلسات مختلف قرآني را نداشتين،
و يا اگر مسلط نبودن به زبان عربي يا روخواني قرآن، مانع شما بوده
يا فكر مي كرديد كه تحصيلات حوزوي براي اين كار نياز است،
👇👇👇👇👇👇👇
♦ از موانع ذهني بالا فرار كنيد و فرصت #تابستان امسال را براي تجربه #لذتي معنوي فهم آيات و سورهها مغتنم بدانيد
و در طي 8 هفته #روشسادهفهمقرآن را همراه با تمرين عملي فرابگيريد.
👈 جهت اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره هاي قبل و جزییات بیشتر ،به لينكهای زير مراجعه نماييد
✳ https://b2n.ir/a02388
@tadabbor_quranpuyan
✅ در تلگرام و ایتا👆
https://b2n.ir/p92928
✅ در واتساپ👆
لينك ثبت نام
https://idpay.ir/quranpuyan3/shop/108434
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣9⃣ تدبر در سوره #اسراء
🔹منظور از دوبار افساد و سركشي يهوديان چيست؟
پاسخ دوم
قسمت سوم
آيه ۶
اين آيه بيانگر افساد جهانشمول دومين و آخرين بنى اسرائيل است، كه در اثر برگشت آنان به قدرت و نيروئى بزرگتر" عِباداً لَنا" را به عقب مىرانند، و اين «رددنا» و «امددنا» و «جعلنا» بازگشائى ابتلائى ربانى است كه جلو اين مفسدان را مجدداً تا حدى باز مىگذارد تا آنچه نيروى افساد دارند انجام دهند، و سپس كلًا نابود گردند، كه گرچه گروهى از يهوديان و نصرانيان بر حَسَب دو آيه" فَأَغْرَيْنا وَ أَلْقَيْنا بَيْنَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ إِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ" باقى خواهندماند، ولى كلًا تحت سلطه اسلامى خواهند بود.
مرحله نخستين كه" عِباداً لَنا" غلبه خواهند كرد همان قيام اسلامى جهانى قبل از قيام حضرت مهدى (عج) خواهد بود، كه پس از اين مرحله نخستين به سستى يا خاموشى مىگرايند، و قيام دومين بر مبناى" لِيَسُوؤُا وُجُوهَكُمْ" در آيه هفتم، قيام مهدوى (عج) خواهد بود، چنانكه در روايات بسيارى است كه" عِباداً لَنا" مرتبه نخستين همان مجاهدان فىسبيلاللَّهاند كه قبل از مجاهدان مهدوى مماس مىباشند، و مرحله دوم كه افساد بنى اسرائيل نيز عميقتر و جهانىتر است بر حَسَب آيه چهارم" عُلُوًّا كَبِيراً" مىباشد، اين علواً كبيراً توسط حضرت مهدى عليه السلام و اصحابش بكلى ناچيز خواهد شد، بگونهاى كه اضافه بر آنچه در مرتبه نخستين تحقق يافت كه فقط" فَجاسُوا خِلالَ الدِّيارِ" بود، بدين معنى كه تنها سلطه افسادى بنى اسرائيل بسى ناچيز گرديد، اكنون كه مرحله دوم و آخرين افساد آنان است، در مثلثى از دمار و بوار احاطه خواهند شد، اولًا" لِيَسُوؤُا وُجُوهَكُمْ" كل چهره هاى سلطه گر صهيونيزم بين الملل سياه و تباه خواهد شد،
ثانياً" وَ لِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ" بار دوم اين عباداً لناى آخرين به مسجد اقصى درآيند، چنانكه در مرتبه نخست نيز وارد مسجد اقصى شدهاند، و چون ورود نخستينشان ورودى مستدام نبوده است، ازاينجهت در سلطه نخستين تصريحى بدان نشده، و در مرحله دوم و آخرين" وَ لِيُتَبِّرُوا ما عَلَوْا تَتْبِيراً" كه در نهايت تمامى سلطههاى اسرائيلى را حضرت صاحبالامر عليه السلام با اصحابشان بكلى ناچيز خواهند ساخت.
و اگر هم مسلمانان در زمان عمر وارد مسجد اقصى شده اند، اين ورود هرگز به حساب اين دو مرحله نيست، زيرا آن هنگام يهوديان سلطهاى هرگز نداشتهاند تا چه رسد كه جهانى باشد، و اين مرّتين در اينجا بعد از دو سلطه جهانشمول افسادى آنان مىباشد، روى اين اصل ما در انتظار اين دو برخورد بسيار شديد هستيم، كه اكنون به يارى خدا خود را آماده سلطه آغازين اسلامى مىكنيم، زيرا هنوز سلطه نخستين يهوديان جهانشمول و صددرصد نگرديده است، اكنون رهبرى اين سلطه نخستين با كيست؟ و كى خواهد بود؟ خدا مىداند، ما تنها دو وظيفه بزرگ برعهده داريم:
نخست گردآورى نيروهاى جهانى اسلامى كه بهترين موحدان و مجاهدان مسلمان باشند.
و دوم كه در حقيقت نخستين گام اين قيام اسلامى است عليه كل استعمارهاى يهودى و غير يهودى و كلًا يأجوجى و مأجوجىها، اينجا پىجوئى و دست يافتن به رهبرى شايسته و بايسته است، كه در اين هنگامه كل اسرائيليان مفسد و كل يأجوجيان و مأجوجيان مفسد، و در جمع تمامى مفسدان نابود و يا ناچيز خواهند شد، و سلطه جهانى مكلفان از آن دولت جهانشمول اسلامى خواهد بود.
در پاسخ اين پرسش كه فاصله ميان اين دو سلطه جهانى يهوديان چه اندازه است؟ بايد گفت ما از اين جريان هيچ اطلاعى نداريم، جز آنكه علامات پياپى سلطه جهانى مهدوى شايد بيانگر اين حقيقت باشد كه ميان اين دو سلطه فاصله زياد نيست، و بالاخره اين دو قيام نيازمند به اين است كه مسلمانان واقعى دورانديش مجاهد با تمام نيروها در تحقق يافتن" لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ" كوشا باشند، كه مبارزات شبانه روز عليه كل استعمارها و جايگزين كردن حكومت حق است، و نه آنكه چُرت و بيكارى و بىتفاوتى روزگارشان را به حالت احتضار بگذرانند بگمان اينكه در انتظارند، اين احتضار است و انتظار نيست، انتظار از آنِ كسانى است كه با تمام نيرو جاده ورود اين دو پيروزى جهانشمول را عليه باطل براى رهبرى نخستين و به ويژه رهبرى آخرين بگشايند.
📚تفسير فرقان
https://b2n.ir/m41693
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
تعلموا القرآن فانه احسن الحديث، و تفقهوا فيه فانه ربيع القلوب، و استشفوا بنوره فانه شفاء الصدور
✅ قرآن را بياموزيد كه بهترين گفته هاست و در آن تفقه كنيد كه آن بهار (و نشاط بخش) قلب هاست، از روشنايى آن شفا بجوييد كه شفابخش بيمارى سينه هاست.
حضرت علي ع نهج البلاغه
💐 اگر شما هم هميشه وقت خواندن قرآن، آرزو داشتين كه آيات را بفهميد
اما فرصت يا حوصله شركت در كلاسهاي حضوري تدبر يا دوره هاي طولاني تفسير ترتيبي يا شركت در جلسات مختلف قرآني را نداشتين،
و يا اگر مسلط نبودن به زبان عربي يا روخواني قرآن، مانع شما بوده
يا فكر مي كرديد كه تحصيلات حوزوي براي اين كار نياز است،
👇👇👇👇👇👇👇
♦ از موانع ذهني بالا فرار كنيد و فرصت #تابستان امسال را براي تجربه #لذتي معنوي فهم آيات و سورهها مغتنم بدانيد
و در طي 8 هفته #روشسادهفهمقرآن را همراه با تمرين عملي فرابگيريد.
👈 جهت اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره هاي قبل و جزییات بیشتر ،به لينكهای زير مراجعه نماييد
✳ https://b2n.ir/a02388
@tadabbor_quranpuyan
✅ در تلگرام و ایتا👆
https://b2n.ir/p92928
✅ در واتساپ👆
لينك ثبت نام
https://idpay.ir/quranpuyan3/shop/108434
#پرسشوپاسخقرآنی.
❓❓مجازات و حكم مرد و زن #زناكار در قرآن چيست؟ #شلاق، زندان يا سنگسار؟ آيا اجراي حد مرد و زن همسردار (محصنه) و مجرد تفاوت دارد؟ ايا در قران به #سنگسار اشاره شده است؟
🛑قسمت نهم :
آيا ايات 15 و 16 سوره نسا #نسخ شده است؟
و از زنان شما كسانى كه مرتكب زنا مى شوند چهار تن از ميان خود [مسلمانان] بر آنان گواه گيريد پس اگر شهادت دادند آنان [=زنان] را در خانه ها نگاه داريد تا مرگشان فرا رسد يا خدا راهى براى آنان قرار دهد 15 و آن دو نفرى از شما كه سراغ فحشا و زنا روند (زن يا مرد زناكار و بدون همسر) هر دو را آزار دهيد (و بر آنان حدّ جارى كنيد). پس اگر توبه كرده و خود را اصلاح كردند، از آنان درگذريد (زيرا) خداوند توبهپذيرِ مهربان است نسا 16
🔷 مرحوم ايت الله سيد ابوالقاسم #خويي در كتاب البيان در بخش 11 مساله نسخ در قران، بررسي ايات ناسخ و منسوخ در قران به ايات 15 و 16 سوره نسا هم اشاره كرده و اين چنين گفته است:
🌐👈و اما مسئله نسخ در آیه دوم آن هم متوقف بر دو امر است: …
1⃣- منظور از «ضمیر» در جمله «یأتیانها» زنا باشد، یعنی اگر مردی مرتکب #زنا شود.
4⃣- منظور از اذیت در «فاذوهما»، بد گفتن و فحش و ناسزا و مانند این ها باشد. در این صورت خلاصه مفهوم آیه چنین خواهد بود که اگر مرد مرتکب زنا گردید، واجب است با بد و بیراه گفتن و نثار کردن فحش و ناسزا، او را توبیخ، مجازات کرد و شکنجه روحی داد.
👈با در نظرگرفتن این معنی در آیه مذکور، می توان گفت که این حکم و این نوع #مجازات نسخ شده و به جای آن برای مردی که مرتکب عمل زشت زنا شده است، حدّ تازیانه و یا #سنگسار معین شده است.
💢ولی سخن در این است: نه منظور از ضمیر «یأتیانها» عمل «زنا» است و نه هدف از اذیت و شکنجه دادن که در این آیه بدان اشاره گردیده است، فحش و ناسزا گفتن است زیرا:
اولا: دلیل درستی بر این معناها نیست.
و ثانیا: با ظاهر آیه سازش ندارد.
توضیح این که ضمیر دوم شخص جمعی (جمع مخاطب) در این دو آیه، سه بار به كار رفته است و همه این ضمیرها دارای یک معنی هستند، مرجع و برکشت همه آن ها نیز یک جیز است چون بدیهی است که منظور از دو ضمیر اول که مخصوص مردها می باشد، نمی تواند مرد و زن هر دو منظور شود، بنابراین، منظور از کلمه «اللّذان» نیز که در آیه دوم به کار رفته و به معنای «دو کس» می باشد، نه به معنای یک زن و یک مرد تا به موضوع زنا اشاره شود بلکه منظور از آن، دو مرد است.
↩️علاوه بر این، از نظر بلاغت به کار بردن «ضمیر تثنیه» در مورد یک مرد و یک زن وجه صحیحی ندارد بلکه در این موارد بهتر این است صیغه جمع به کار برده شود. پس منظور از ضمیر تثنیه در آیه دوم، دو مرد و منظور از فاحشه «لواط» است که عملی می باشد مربوط به دو مرد نه «زنا» که مربوط به مرد و زن می باشد و نه اعم از «زنا» و «لواط».
👈با این بیان، روشن می گردد که اصلا این آیه مربوط به زنا نیست تا به وسیله حکم #تازیانه و یا سنگسار نمودن که مجازات «زنا» است، حکم آن که شکنجه و اذیت دادن است، نسخ گردد بلکه این آیه مربوط به موضوع «لواط» است که هم از آیه اولی جداست و نمی تواند ناسخ آن باشد و هم با حکم تازیانه زدن و سنگسار نمودن که مربوط به زنا است، نمی توان آن را نسخ نمود.
👈خلاصه این که: کسانی که در این دو آیه به وجود نسخ ملتزم گردیده اند، دلیلی ندارند به جز تقلید صرف و یا پیروی نمودن از خبر واحدی که نه دارای اثر علمی اسث و نه اثر عمل
📚مرحوم ايت الله سيد ابوالقاسم خويي در كتاب البيان
💫ادامه دارد
www.quranpuyan.com/yaf_postsm6851findunread_Hkm-mjzt-zn-w-mrd-znkhr-dr-qrn-shlq-y-HSr-y-sngsr.aspx#post19096
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#دعاهای_روزانه
🌸🤲 اللّٰهُمَّ بِنُورِكَ اهْتَدَيْتُ، وَبِفَضْلِكَ اسْتَغْنَيْتُ، وَبِنِعْمَتِكَ أَصْبَحْتُ وَأَمْسَيْتُ؛
💫خدایا! به نورت هدایت یافتم و به احسانت بینیاز گشته و به نعمتت صبح و شام کردم؛
💫 فرازی از دعای عشرات
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
@quranpuyan