#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_232
❇️درسهای تربيتی در داستان #شعيب
💠وَ لَمَّا جاءَ أَمْرُنا نَجَّيْنا شُعَيْباً وَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ بِرَحْمَةٍ مِنَّا وَ أَخَذَتِ الَّذِينَ ظَلَمُوا الصَّيْحَةُ فَأَصْبَحُوا فِي دِيارِهِمْ جاثِمِينَ (۹۴) كَأَنْ لَمْ يَغْنَوْا فِيها أَلا بُعْداً لِمَدْيَنَ كَما بَعِدَتْ ثَمُودُ (۹۵/هود)
🌱و هنگامی كه فرمان ما فرا رسيد شعيب و آنها را كه با او ايمان آورده بودند، به رحمت خود، نجات داديم و آنها را كه ستم كردند صيحه (آسمانی) فرو گرفت و در ديار خود به رو افتادند (و مردند).آن چنان كه گويی هرگز از ساكنان آن ديار نبودند، دور باد مدين (از رحمت خدا) همانگونه كه قوم ثمود دور شدند!.
🔷✨خاطرات پيامبران و ماجرای زندگی اقوام پيشين هميشه الهام بخش برای اقوام بعد است چرا كه آزمايشهای زندگی آنان- همان آزمايشهايی كه گاهی دهها سال يا صدها سال بطول انجاميده- در لابلای چند صفحه از تاريخ در اختيار همگان قرار میگيرد، و هر كس میتواند در زندگی خود از آن الهام بگيرد.
سرگذشت اين پيامبر بزرگ (شعيب) نيز درسهای فراوانی به ما میدهد از جمله:
🔹اهميت مسائل اقتصادی
🔹اصالتها را نبايد فدای تعصب كرد
🔹نماز دعوت به توحيد و پاكی میكند
🔹خود بينی رمز توقف است
🔹ايمان و عمل از هم جدا نيستند
🔹مالكيت بیقيد و شرط سرچشمه فساد است
🔹هدف پيامبران تنها اصلاح بود
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_232
❇️#آیات96و97هود
💠وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسی بِآياتِنا وَ سُلْطانٍ مُبِينٍ (۹۶) إِلی فِرْعَوْنَ وَ مَلائِهِ فَاتَّبَعُوا أَمْرَ فِرْعَوْنَ وَ ما أَمْرُ فِرْعَوْنَ بِرَشِيدٍ (۹۷/هود)
🌱و به تحقيق ما موسی را با معجزه و براهين روشن فرستاديم، به سوی فرعون و اشراف قومش (فرستاديم)، پس آنها (بجای پذيرفتن دعوت موسی،) از فرمان فرعون پيروی كردند، در حالی كه فرمان فرعون مايهی رشد (و نجات) نبود.
🔷✨تعداد آياتی كه در قرآن مجيد دربارهی حضرت موسی عليه السلام و قوم بنیاسرائيل وارد شده، در مورد هيچ پيامبر و امّت ديگری نيامده است، زيرا از اين حضرت بيش از يكصد و سی مرتبه و در بيش از سی سوره نام برده شده است كه خلاصهترين آنها در اين سوره است. كلمهی «سُلْطانٍ»، به معنای سلطه است. گاهی به سلطهی ظاهری گفته میشود و گاهی در سلطهی منطقی و استدلالی بكار میرود.
🔹ادّعای نمايندگی از جانب خدا بايد همراه نشانه ودليل باشد. «أَرْسَلْنا مُوسی بِآياتِنا وَ سُلْطانٍ مُبِينٍ»
🔹منطق و معجزهی انبيا عليهم السلام برای همهی مردم، روشن و قابل فهم است. «مُبِينٍ»
🔹از مهمترين فلسفهی بعثت انبيا عليهم السلام، طاغوت زدايی، آزادی و رهايی انسانها از قيد بندگی ديگران است. «إِلی فِرْعَوْنَ»
🔹بسياری از مردم، پيروان طاغوتها بودهاند. «فَاتَّبَعُوا أَمْرَ فِرْعَوْنَ»
🔹بايد شعارهای تبليغاتی طاغوتها را خنثی كرد. چون فرعون به دروغ اظهار میداشت كه من شما را جز به راه رشد هدايت نمیكنم؛ «وَ ما أَهْدِيكُمْ إِلَّا سَبِيلَ الرَّشادِ»۱، اين آيه در مقام جواب میفرمايد: «وَ ما أَمْرُ فِرْعَوْنَ بِرَشِيدٍ»
🔹هميشه علم و شناخت به تنهايی عامل دوری از انحراف نيست. (موسی حقّ را با دليل و برهان، برای مردم روشن میكرد، ولی فرعون مردم را به انحراف دعوت میكرد و مردم از فرعون پيروی میكردند)
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣0⃣1⃣ تدبر در سوره #اسراء
🔹مروری بر عصاره فرازها :
نکته مهم : سوره اسراء را با توجه به محتوای آیات و فرازهای شناسایی شده،میتوان در سه سیاق کلی تر طبقه بندی کرد (که البته قرارگیری آنها به ترتیب نیست یعنی همه فرازها و آیات مرتبط با یک سیاق پشت سرهم نیستند بلکه در میان فرازهای سیاق های دیگر نیز تکرار شده اند.نکته جالب در این سوره قرارگیری یک در میان سیاقهای حمایتی و احتجاجی است):
♻️عصاره فراز آیات ۸-۲ : به موسی هم کتابی هدایتگر با پیام محوری توحید و انذار از سنت الهی عذاب انسانها در صورت اقدام به فساد و برتری طلبی دادیم که بدلیل سرکشی عذاب برانها محقق شد و مغلوب اقوام دیگر شدند.
♻️عصاره فراز آیات ۱۰-۹ : قرآن کتاب هدایت است بشارت به اهل ایمان وعمل صالح و انذار از عذاب برای بی باوران معاد
♻️عصاره فراز آیات ۱۱-۲۱ بیان هدایتهای محوری قرآن : تحلیل چرایی عدم ایمان انسانها به آخرت و انذار از سرانجام دنیاطلبان
علیرغم برتری آخرت بر دنیا،انسان بخاطر عجول بودن،خیر را در دنیای عاجل میجوید و آخرت را که خیر مطلق است وا می نهد.خدا هم طبق سنت خود دنیاخواهان را در دنیاطلبی شان مدد میکند اما در آخرت،بهره ای جز اتش ندارند.اما آخرت خواهان که هدایت خدارا میپذیرند،سعی و تلاششان ماجور خواهد بود.
♻️عصاره فراز آیات ۳۹-۲۲ : بخش دیگری از هدایت قرآن:بیان حکمتهای اخلاقی در زندگی خانوادگی و اجتماعی همراه با تاکید بر توحید و نفی معبودان دون الله
✅عصاره سیاق اول B : قرآن هم مطابق کتب آسمانی قبلی،کتاب هدایت کننده با پیام محوری معاد،توحید و نفی معبودان دون الله و حکمتهای اخلاقی است که به اهل ایمان وعمل صالح ،بشارت داده و بی باوران معاد را از عذاب انذار میکند.
https://b2n.ir/m41693
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#پرسشوپاسخقرآنی..
❓❓مجازات و حكم مرد و زن #زناكار در قرآن چيست؟ #شلاق، زندان يا سنگسار؟ تفاوت ايات سوره نساء با سوره نور درخصوص مجازات زاني چيست؟
🛑قسمت نوزدهم :
💢با توجه به نظرات مختلف مفسران در اين ايات،تحقيق مختصري در ايات قران در موضوع مجازات #زناكاران انجام شد كه بشرح زیر است:👇
💠قسمت دوم :
🔻ابتدا آیه 15 سوره نساء را مرور می کنیم:
🔶و از زنان شما كسانى كه مرتكب فاحشه مى شوند چهار تن از ميان خود [مسلمانان] بر آنان گواه گيريد پس اگر شهادت دادند آنان [=زنان] را در خانه ها نگاه داريد تا مرگشان فرا رسد يا خدا راهى براى آنان قرار دهد(15نساء)
🌐در آیه 15 اختلاف نظرات زیادی بین مفسرین وجود دارد:
3⃣3-سومین محل اختلاف در جمله آخر آیه یعنی یَجْعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبِیلاً است.برخی با استناد به روایات،این ایه را نسخ شده با حکم سنگسار یا آیه بعد میدانند و برخی به اعتبار این عبارت،حکم آیه را موقت میدانند و ایه دو سوره نور یعنی حکم شلاق زانی و زانیه را جعل سبیل مورد اشاره در این آیه قلمداد میکنند.(همانند المیزان)
👈توجه در متن خود ایه و آیات بعد، این برداشت را تقویت میکند که سبیل مورد اشاره ،لطف خدا بر این گونه افراد جهت توبه و اصلاح رفتار زشت شان است.در هر سه ایه بعد،تاکید بر توبه شده است. در ایه 15 میفرماید زنانی که مرتکب زنا شدند و چهار شاهد علیه انها گواهی دادند را در خانه ها نگهداری و محصور نمایید تا اینکه بمیرند یا به طریق دیگری که خدا برایشان فراهم میکند ،خلاص شوند.هدف این حکم، محصور کردن زنان الوده جهت پیش گیری از شیوع فحشا در جامعه است.طبیعی است که اگر این افراد با توبه یا هر علت دیگری از این اعمال خود دست بردارند،ادامه حصر انها ضرورت ندارد و میتوانند به جامعه بازگردند.
نکته ظریف دیگر این آیه و آیه 18 ،وجود کلمه موت است.باردیگر سه ایه را مرور می کنیم:
15انها را محصور کنید تا مرگ انها را دریابد یا خدا بر انها راهی بگشاید.
17 خدا توبه کسانی را که از روی جهالت عمل سوئی انجام دهند و زود توبه کنند، می پذیرد.
18توبه کسانی که زشت کاری می کنند و زمان مرگ توبه میکنند،پذیرفته نیست.
معنای دو آیه اخیر توصیه به تعجیل در توبه پیش از فرا رسیدن مرگ است که در ترکیب با ایه 15نشان میدهد این افراد محصور هم اگر قبل از مرگ توبه کنند،قابل پذیرش هم از جانب خدا و هم از جانب جامعه است.ولذا قابل پذیرش نیست که منظور از جعل سبیل خدا به نفع این افراد (لهن سبیلا و نه علیهن سبیلا) پیش از مرگ آنها ، سنگسار باشد.
♦️آیت الله طالقانی در تفسیر پرتوی از قران نیز جعل سبیل مذکور را شامل مصادیق مختلفی از جمله توبه میدانند.
♦️ایت الله خویی در البیان ضمن رد هرگونه نسخ این آیه معتقد است "پس این راه نجات و خلاص که برای آنان پیش بینی می شود، نمی تواند تازیانه و یا #سنگسار باشد .و بنابراین احتمال، حکم زنی که مرتکب فحشا گردیده است، این است که در خانه حفظ و توقیف شود تا خداوند فرج و گشایشی نسبت به او و راه نجات و رهایی برای وی بگشاید و او رااز توقیف شدن در خانه نجات بدهد، مانند این که توبه خالص و کامل کند، به طوری که اطمینان حاصل شود که دیگر به گناه آلوده نخواهد گردید و یا به مرحله پیری برسد که قابلیت ارتکاب گناه و عمل زشت زنا نداشته باشد و یا تمایل به ازدواج کند و همسر مردی شود که او رااز آلودگی و ارتکاب به گناه حفظ نماید.این است منظور از راه نجات و رهایی که در این آیه برای زن نابکار پیش بینی شده است و این حکم و راه اصلاح، پیوسته ثابت بوده و اصلا قابل نسخ نیست."
4⃣4-چهارمین سئوال یا محل اختلاف در این آیه این است که مخاطب و مجری این آیه کیست؟ایا مردان و سرپرستان خانوارند یا حکومت و دادگاه اسلامی؟❓❓
👈با توجه به فرایند استشهاد از 4 گواه و اینکه در ایه 19 هم ارتکاب فاحشه مبینه از سوی زوجه را مجوزی برای سختگیری بر زوجه و بازپس گیری بخشی از مهریه توسط وی میداند، لذا ایه 15 را باید جزو مجازات اجتماعی و از شئون حکومتی دانست. نکته ظریف دیگر موید این امر دستور به امساک زنان در بیوت است نه در بیوتکم چرا که قاعدتا زوج پس از افشای زنای همسرش،انگیزه ای برای ادامه ارتباط با این زن و نگهداری وی در منزلش ندارد. لذا مراد این ایه، احتمالا حصر در خانه هایی بدین منظور است که توسط حکومت فراهم میشود.
🔻👈باعنایت به موارد فوق،ترجمه این آیه چنین خواهد شد:اگر همسرانتان مرتکب #زنا شدند(انها را به قانون بسپارید) اگر چهار شاهد علیه انها گواهی دادند،انها را در خانه ها نگهدارید تا بمیرند یا توبه کنند (یا به هر علت دیگری ،دست از این کار بردارند
🖋سید کاظم فرهنگ.
ادامه دارد
http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm6851findunread_Hkm-mjzt-zn-w-mrd-znkhr-dr-qrn-shlq-y-HSr-y-sngsr.aspx#post19096
کانالِ قرآنپویان
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
اللَّهُمَّ اسْتَخْلِفْهُ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفْتَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِ
پروردگارااورا جانشين خود روى زمين گردان چنان كه پاكان پيش از اورا جانشين خويش قرار دادى
@quranpuyan
10.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💐توصیههای #امام_رضا علیهالسلام به شیعیان
📽محمدعلی انصاری.
@quranpuyan
⭕ تامین #معاش و #کاهش_فقر: معیار مهم ارزیابی موفقیت یک حکومت
💢💢متاسفانه در سالهای اخير با موج فزاينده و مستمر #تورم و کاهش قدرت خرید قشر متوسط و ضعيف جامعه ، و عدم عملكرد مناسب و موثر حاکمیت در حل آنها، فقر در جامعه گسترش بیشتری یافته است.
در اين روز، گفتاری از امام #رضا ع را مرور میکنیم :
🔹 روزی مامون از شنیدن خبر فتح مناطق اطراف کابل بسیار خوشحال شده بود, با آب و تاب زیاد آن را برای امام رضا ع نقل کرد;
امام فرمود آیا تو با این خبر شاد شدی؟!
مامون پاسخ داد آیا فتح مناطق جدید خوشحالی ندارد؟
🔹 حضرت فرمود ای مامون در باره این مردم از خدا بترس.... تو امور مسلمانان را تباه کردی.😔 نمی بینی فرزندان مهاجر و انصار که قدیمی ترین مسلمانان هستند جلوی چشم تو مورد ظلم و ستم قرار می گیرند؟
👈 مردم برای گذران #معاش خود را به آب و آتش می زنند😔 ولی از تامین هزینه های زندگی عاجزند.
آنان کسی را نیز نمی یابند تا به درد دلشان گوش دهد و خبرها نیز به تو نمی رسد
(عیون اخبار الرضا, 2/ 159)
آیا مهم ترین ملاک موفقیت در نزد مدیران کشور ما ، کاهش فقر است یا #فتوحات دیگر؟
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛