eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ❓آيا با متفاوت است؟ ازنظر قران چه اختلافي با هم دارند؟ نبوت و رسالت چه رابطه اي با هم دارند.؟ 🛑قسمت دوم: ❓ایا از ریشه نبا است یا نبو؟ تفاوت و چیست؟ 👈از ریشه نبو: اصل الواحد در ماده، ارتفاع چيزي در موردي است كه شأنش انخفاض (فرود آمدن) است؛ يعني ارتفاع چيزي در موردي كه فرود آمدن در آن مورد انتظار است و از مصاديق آن: بالا بردن نگاه در جايي است كه فرو انداختن و پايين انداختنش مورد انتظار است و بلند شدن شمشير و توقفش در قطع (بريدن) و نفوذ و توقف تير در اصابت به هدف و پديد آمدن دوري در رسيدن به مقصد و ناسازگاري طبع با غذا يا غير آن است و به همين مناسبت به طور مجازي بر مفاهيم متناسب با آن اطلاق ميشود و از جمله مهمترين مصاديق اصل: مقام نُبُوَّت است كه عبارت است از ارتفاع و اعتلاء در شأن يك انسان، از جهت روحاني و معنوي و ميتواند ذاتي يا اكتسابي باشد، در حالي كه مانند ساير انسانها بر فطرت بشري است و از لوازم اين اعتلاء؛ احاطه بر عالم ماده، طبيعت، ارتباط با عوالم ماوراء حسّ و ظاهر، نزول وحي از جانب خداي عزّوجلّ بر او و اشراف بر معارف و حقايق است 🌐♦️نُبُوَّة و نبيّ: از ماده واوي نبو است و گرفتن آن از نبأ صحيح نيست؛ زيرا ⏪اولاً - اين كار نيازمند قلب واو به همزه است كه خلاف اصل است. ثانياً - خبر دادن از خداي متعال - به طور مطلق - مقام بلند خاصّي را نميرساند، مگر تنها از اين جهت كه او خبر دهنده است و اين بر خلاف ماده نبو است؛ زيرا نَبَوَ بر ارتفاع در چيزي و رفعت مطلق دلالت ميكند.. ⏪ ثالثاً - اراده و استفاده مفهوم نبأ در برخي موارد، محكم نيست.سوره مباركه اعراف آيه 101: تِلْكَ الْقُرَی نَقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنْبَائِهَا، اين شهرهاست كه برخی از خبرهای آن را بر تو حكايت میكنيم.منظور حكايت از جريان امور گذشته است. ♦️فرق ميان رسول و اين است كه نبي داراي مقامي تكويني، منزلتي الهي و مرتبهاي روحاني ومعنوي، بالاتر از مراتب معمولي است و اين مقام، فراهم كننده و زمينهساز اعطاي مرتبه رسالت است؛ بنابراين هر رسولي بايد پيش از رسالت، نبي باشد، اما نبي ممكن است رسول نباشد. آري پيامبر(ص) داراي مقام رفيع، منزلت بلند و فطرت مخصوص نوراني است كه هيچ يك از مردم به آن دست نمييابند و هرگاه اين كلمه در قرآن به كار ميرود، يا پيامبر با اين لقب خوانده ميشود، اين حيثيت در نظر گرفته ميشود. مانند:سوره مباركه احزاب آيه 6: النبیّ أولی بالمؤمنين من أنفسهم، پيامبر به مؤمنان از خودشان سزاوارتر [و نزديكتر] است. 💢👈اما وقتي كلمه در قرآن ميآيد، جنبه بر عهده گرفتن رسالت، در آن لحاظ ميشود، مانند آيه:سوره مباركه نور آيه 54: وَ ما عَلَی الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلاغُ الْمُبين، و بر فرستاده [خدا] جز ابلاغ آشكار [مأموريتی] نيست 👈ضمناً هرگاه مفهوم كسي كه رسالت بر عهدهاش قرار ميگيرد و به اين مقام متّصف ميشود، منظور باشد، از او به تعبير ميشود، مانند:سوره مباركه بقره آيه 253: تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلی بَعْضٍ.، برخی از آن پيامبران را بر برخی ديگر برتری بخشيديم 📚التحقیق فی کلمات القران. 💫ادامه دارد http://quranpuyan.com/yaf_postst5426_y-rswl-b-nby-mtfwt-st---znZr-qrn-chh-khtlfy-b-hm-drnd.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فرازی از دعای عرفه 🌼 اللّٰهُمَّ اجْعَلْنِی أَخْشاکَ کَأَنِّی أَراکَ ، وَأَسْعِدْنِی بِتَقْواکَ ، وَلَا تُشْقِنِی بِمَعْصِیَتِکَ ، 🌸🤲 خدايا ! من را آزرم ناک خويش قرار ده آن‌سان که انگار مي‌بينمت. من را آنگونه حيامند کن که گويي حضور عزيزت را احساس مي‌کنم. خدايا! من را با تقواي خودت سعادتمند گردان و با مرکب نافرماني‌ات به وادي شقاوت وبدبختی ام مکشان . 💫ترجمه: دکتر علی شریعتی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 64 تا 69 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوره مبارکه مفسر: استاد قرائتی www.quran-365.ir @quran_365
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠قال لن ارسله معکم حتی تؤتون موثقا من الله لتاتننی به الا ان یحاطبکم فلما اتوه موثقهم قال الله علی ما نقول وکیل66/یوسف 🌱یعقوب گفت : هرگز او را باشما نمی فرستم جز آنکه پیمان محکمی از جانب خدا بدهید که او را حتما نزدمن خواهید آورد، مگر اینکه عاملی خارج از قدرت شما بر شما احاطه یابد، وهنگامی که آنان پیمان موثق خود را در اختیار پدر گذاشتند، یعقوب گفت :خداوند نسبت به آنچه می گوئیم ناظر و حافظ است. 🔷✨(موثق ) یعنی وثیقه و امری که مورد اعتماد باشد و (موثقا من الله )امریست که هم مورد اعتماد بوده و هم به خدای تعالی مرتبط باشد، مثل عهد و قسمی که احترام به خداوند به منزله ضمانت اجرای آن است . پس یعقوب به فرزندانش گفت : که هرگز برادرتان را با شما روانه نمی کنم ،جز آنکه عهد ببندید و سوگندی بخورید که ملتزم باشید او را به نزد من بازگردانید و از آنجا که وفای به عهد و پیمان وابسته به قدرت شخص است ، لذافرمود: مگر در موردی که دچار گرفتاری شوید و قدرت و استطاعت از شماسلب شود و خداوند هم بر این گفتگو و عهد و پیمان ما ناظر و وکیل است که هرطرف به آنچه ملتزم شده عمل کند و اگر کسی تخلف کرد خداوند او را مجازات کرده و حق طرف مقابل را از وی بستاند. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ لَمَّا دَخَلُوا مِنْ حَيْثُ أَمَرَهُمْ أَبُوهُمْ ما كانَ يُغْنِي عَنْهُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ شَيْ‌ءٍ إِلاَّ حاجَةً فِي نَفْسِ يَعْقُوبَ قَضاها وَ إِنَّهُ لَذُو عِلْمٍ لِما عَلَّمْناهُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ (۶۸/یوسف) 🌱‏و چون از همانجا كه پدرشان دستورشان داده بود وارد (مصر) شدند، اين كار در برابر اراده خداوند هيچ سودشان نبخشيد، جز آنكه نيازی در دل يعقوب بود كه عملی شد. (تنها اثر ورود از چند دروازه حفظ از چشم زخم و رسيدن برادران، به خصوص بنيامين به يوسف بود كه عملی شد و اثر ديگری نداشت) و البتّه (يعقوب) بخاطر آنچه به او آموزش داده بوديم دارای علمی (فراوان) بود ولی بيشتر مردم آگاه نيستند. ‏🔹رسيدن بنيامين به يوسف عليه السلام و خارج شدن يوسف از تنهايی، هر چند به صورت اتهام سرقت باشد. ‏🔹سرعت بخشيدن به وصال پدر و پسر كه در آينده به آن اشاره خواهد شد. ‏🔹انجام وظيفه، بدون آنكه ضامن نتيجه‌ی آن باشد. حاجت يعقوب آن است كه در مقدّمات كار كوتاهی نشود و از يك در وارد نشوند، ولی آنچه خواهد شد به دست خداوند است. ‏🔹تجربه‌های تلخ، انسان را باادب می‌كند و سخنان بزرگان را می‌پذيرد. «وَ لَمَّا دَخَلُوا مِنْ حَيْثُ أَمَرَهُمْ أَبُوهُمْ» ‏🔹اطاعت از پدر لازم و ارزشمند است. «دَخَلُوا مِنْ حَيْثُ أَمَرَهُمْ أَبُوهُمْ» 🔹اگر از بی‌ادبی افراد گفتيد، از ادب آنان نيز بگوييد. ادْخُلُوا ... أَبُوهُمْ‌ (اگر برادران قبلًا نسبت ضلالت به پدر می‌دادند، امروز تسليم امر پدر شدند.) ‏🔹محاسبات و دقتّ و برنامه‌ريزی‌ها با وجود اراده‌ی الهی كارساز است، آنجا كه نخواهد كارساز نيست. «ما كانَ يُغْنِي عَنْهُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ شَيْ‌ءٍ» ‏🔹يعقوب، بر مطالب واسراری آگاه بود كه مصلحت نمی‌دانست بازگو كند. ‏«حاجَةً فِي نَفْسِ يَعْقُوبَ» ‏🔹دعا وحاجت اوليای خدا، مستجاب می‌شود. «حاجَةً فِي نَفْسِ يَعْقُوبَ قَضاها» 🔹علم انبيا از جانب خداوند است. «عَلَّمْناهُ» ‏🔹بيشتر مردم عالمان حقيقی را نمی‌شناسند. «عَلَّمْناهُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ»* 🔹بيشتر مردم، به اسباب و علل چشم می‌دوزند و از حاكميّت خداوند و لزوم توكّل بر او ناآگاهند. «أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ» 🔹معيار حقّ و باطل، تشخيص اكثريّت نيست. «أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣1⃣1⃣ تدبر در سوره ❓آيا آيه اول سوره بنی اسراييل بر معراج پيامبر دلالت دارد؟ يا سير شبانه ايشان به مسجدالاقصی، متفاوت از معراج است؟ پاسخ اول: اسراء به حرکت شبانه گفته مي‌شود؛ هواي صحاري سوزان عربستان ايجاب مي‌کرد مسافران روز را استراحت و در شب حرکت کنند. کلمه اسراء علاوه بر سفر حقيقي، در معناي مجازي، در سير و سلوک معنوي مناجات‌ها و راز و نيازهاي شبانه دست مي‌دهد، به کار مي‌رود. گويا پيامبر مکرم اسلام، که به تصديق قرآن دو سوم و حداقل نيمي از شب را به نماز و دعا مي‌گذراند [مزمل 20 (73:20) ]، در يکي از اين شب‌ها به معراجي معنوي رفت و پروردگار عليم و حکيم فراز و نشيب امت‌هاي موسي را به او نماياند تا پس از هجرتي که در پيش داشت، امت خويش را در مدينه با بهره‌گيري از اين تجربيات رهبري نمايد. اما سير از مسجدالحرام به مسجد الاقصي، که دورترين نقاط نسبت به مکه به شمار مي‌رفت، نشان دهنده دو کانون توحيدي در دو سوي خاورميانه، پايگاه پيامبران دو امّت بزرگ بوده و دو فرزند بزرگوار ابراهيم خليل؛ اسمعيل و اسحق و رسولان از نسل آن دو، هر کدام در يکي از اين دو مدرسة توحيد، به تزکيه و تعليم پيروان خود مي‌پرداختند؛ مسجد الاقصي کانون بني‌اسرائيل [فرزندان يعقوب] و مسجدالحرام بنا شدة ابراهيم و اسماعيل، کانون پيامبران از ذريه اسمعيل و نهايتاً پيامبر اسلام بوده است. با ظهور اسلام، پيامبر خاتمي که مأموريت يافته بود امت آخرين را رهبري کند، خداوند عليم و حکيم، اُفت و خيزها و فراز و نشيب‌هاي امت بني‌اسرائيل و حوادثي را که بر مسجدالاقصي کانون و قلب تپنده آن گذشته است، در معراجي روحاني به او الهام کرد تا امت خويش را از اختلاف و تفرقه و عوارضي که شرک و ناشکري به دنبال دارد انذار دهد. آنچه از سير و سياحت شبانه «اسراء» در قرآن گفته شده، همين است و بس! قصه‌هاي با آب و تابي که از معراج پيامبر و مناظري که از بهشت و جهنم و صحنه‌هاي متنوع ديگر نقل شده است، نقلياتي است که هيچکدام مبناي قرآني ندارد. از تفسير آقای بازرگان https://b2n.ir/m41693 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🔴 ✍.بعضی ادعای گری دارند اما بیش از هر دشمنی لطمه زده اند . 🔸بعضی افراد ادعای انقلابی‌گری دارند، فکر می‌کنند از انقلاب ایران طرفداری می‌کنند و پیروزی انقلاب ایران وابسته به وجود آن‌هاست، در حالی که به سهولت می توان دید ایشان بیش از هر دشمنی لطمه به انقلاب زده‌اند.  🔹انقلاب ایران را به لب پرتگاه سقوط کشانده‌اند، همه مردم را از انقلاب زده کرده‌اند، که هرج و مرج و آشوب و بی‌نظمی در نظر آنان انقلاب معنی می‌دهد و تصور می‌کنند با بی برنامگی و شعارهای تند و احساسات کور و کارهای غیر منطقی می‌توانند انقلاب را به پیروزی برسانند. 🔸با اعمال آن‌ها چگونه آمریکا توانسته است ایران و انقلاب آن را بدنام کند، ایران را در دنیا منفرد نماید، در محاصره اقتصادی بفشارد، اختلافات داخلی را دامن بزند، نارضایتی مردم را روزافزون کند و .... ‌🔹می‌خواهیم با آمریکا مبارزه کنیم و تا زنده‌ایم با آمریکا و سیستم آن و ظلم و جنایات آن مبارزه خواهیم کرد، ولی نه از روی دیوانگی، نه با شعارهای تو خالی، نه با هرج و مرج و آشوب، زیرا می دانیم وقتی قادریم با امریکا مبارزه کنیم که مثل آمریکا از علم و تکنولوژی و تخصص برخوردار باشیم و .... 🔸کسانی ادعای تقوی می‌کنند که در نظر من بی‌تقواترین آدم‌ها هستند، اسم اسلام و انقلاب را ضایع می‌کنند، دروغ، تهمت، شارلاتانی، زد وبند و حقه بازی، لجن مال کردن مردم بی گناه، شایعه دروغ ساختن و مخالفین خود را با قلدری و زرنگی از میدان به در بردن،؟! ... این‌ها متقی نیستند. 🔹دل‌مان می‌سوزد، می‌خواهیم فریاد بزنیم، اعتراض کنیم، ولی می‌دانیم که تف سر بالاست. گریه می‌کنیم، خواهش می‌کنیم، می‌خواهیم راه نشان دهیم، فورا فحش و تهمت شروع می‌شود، ما را لیبرال نوکر آمریکا، غرب زده، متخصص بی تقوا و غیره می‌خوانند." . . 📚 برگرفته از کتاب حماسه عشق و عرفان، ص ۸۵ ♦️ . کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. 🌹🍃 🍃 ❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ وَهُوَ الَّذِی يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَيَعْفُو عَنِ السَّيِّئَاتِ وَيَعْلَمُ مَا تَفْعَلُونَ وَيَسْتَجِيبُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَيَزِيدُهُمْ مِنْ فَضْلِهِ و اوست خدایی که توبه بندگانش را می‌پذیرد و گناهان را می‌بخشد و هر چه کنید می‌داند. دعای آنان را که ایمان آورده و نیکوکار شوند مستجاب می‌گرداند و از فضل و کرم خود بر ثواب آنها می‌افزاید 🌿 سوره شوری ، آیه ۲۵ ، ۲۶ 🍃 🌹🍃 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 70 تا 78 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠فَبَدَأَ بِأَوْعِيَتِهِمْ قَبْلَ وِعاءِ أَخِيهِ ثُمَّ اسْتَخْرَجَها مِنْ وِعاءِ أَخِيهِ كَذلِكَ كِدْنا لِيُوسُفَ ما كانَ لِيَأْخُذَ أَخاهُ فِي دِينِ الْمَلِكِ إِلاَّ أَنْ يَشاءَ اللَّهُ نَرْفَعُ دَرَجاتٍ مَنْ نَشاءُ وَ فَوْقَ كُلِّ ذِي عِلْمٍ عَلِيمٌ (۷۶/یوسف) 🌱‏پس (از پذيرش كيفر، ماموران شروع به بازرسی كرده و) قبل از بارِ برادرش، به (بازرسی) بار ساير برادران پرداخت، سپس پيمانه را از بار برادرش بيرون آورد.‏ما اينگونه برای يوسف تدبير كرديم، زيرا طبق قانون شاه مصر، يوسف نمی‌توانست برادرش را بازداشت كند، مگر آنكه خدا بخواهد (كه كيفر سارق در كنعان را مقدّمه بازداشت اين برادر قرار می‌دهد.) ما هر كس را كه بخواهيم (و لايق باشد) درجاتی بالا می‌بريم و برتر از هر صاحب دانشی، دانشوری است. 🔷✨معلوم مى شود که تفتیش به وسیلۀ یوسف انجام شده است و کاوش در انبانهاى برادران براى آن بوده که قضیه کاملا طبیعى نشان داده شود، لفظ کَذٰلِکَ کِدْنٰا لِیُوسُفَ نشان مى دهد که اینگونه کارها لمصلحة جایز است، ما نباید در پى توجیهاتى از جانب خود باشیم بلکه باید آن را ملاک گرفته و بجواز اینگونه کارها اگر مصالحى در میان باشد فتوى بدهیم اینکه خدا مى گوید: 👈ما این تدبیر را به یوسف یاد دادیم دیگر جاى سخن ندارد، مهمّ تشخیص مصالح و ملاکهاست و نیز معلوم مى شود که در قانون مصر گرفتن و حبس یا برده کردن دزد نبوده است و یوسف آنها را طبق قانون خود مجازات کرده است، من اطمینان دارم که یوسف این جریان را پنهانى به بنیامین گفته است تا در آن موقع ناراحت نباشد إِلاّٰ أَنْ یَشٰاءَ اَللّٰهُ نشان مى دهد که مشیت خدا آن بود که یوسف به آن شکل برادرش را بگیرد، یعنى قانون شاه مانع نبود که دزد را به آنچه خود راضى بودند مجازات کنند نَرْفَعُ دَرَجٰاتٍ مَنْ نَشٰاءُ وَ فَوْقَ کُلِّ ذِی عِلْمٍ عَلِیمٌ این جمله توجیه کَذٰلِکَ کِدْنٰا لِیُوسُفَ است و امتنان خداست براى یوسف که او را بر دیگران و بر برادرانش برترى داد جملۀ فَوْقَ کُلِّ ذِی عِلْمٍ عَلِیمٌ در عین حال که مى رساند علم و عالم حد یقف ندارد اشاره به تدبیر عالى یوسف است در نگهداشتن برادرش و تطبیق با قانون مصر آن روز 📚تفسیر احسن الحدیث ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏قالُوا إِنْ يَسْرِقْ فَقَدْ سَرَقَ أَخٌ لَهُ مِنْ قَبْلُ فَأَسَرَّها يُوسُفُ فِي نَفْسِهِ وَ لَمْ يُبْدِها لَهُمْ قالَ أَنْتُمْ شَرٌّ مَكاناً وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما تَصِفُونَ (۷۷/یوسف) 🌱‏(برادران) گفتند: اگر او سرقت كند (جای تعجب نيست، زيرا) پيش از اين نيز برادر او دزدی كرده بود. يوسف (اين تهمت را) در دل خود پنهان داشت و (با آنكه ناراحت شده بود) به روی آنان نياورد. (ولی) گفت: موقعيّت شما بدتر (از او) ست و خداوند به آنچه توصيف می‌كنيد داناتر است. ‏🔹متّهم، يا انكار می‌كند و می‌گويد: من دزد نيستم؛ «ما كُنَّا سارِقِينَ» يا كار خود را توجيه می‌كند و می‌گويد: دزد بسيار است. «فَقَدْ سَرَقَ أَخٌ لَهُ مِنْ قَبْلُ» ‏🔹حسود، حتّی بعد از دهها سال ضربه می‌زند. «فَقَدْ سَرَقَ أَخٌ لَهُ مِنْ قَبْلُ» 🔹اخلاق برادر، در برادر اثر می‌گذارد. «أَخٌ لَهُ» (اخلاق مادر، در فرزند اثر دارد. ‏بنيامين و يوسف از يك مادر بودند) 🔹آنجا كه صفا نيست، اتّهام افراد زود پذيرفته می‌شود. إِنْ يَسْرِقْ فَقَدْ ... (بيرون آمدن پيمانه از بار او، دليل بر سرقت نيست، ولی برادران چون علاقه‌ای به بنيامين نداشتند، كلمه سرقت را بكار گرفته و مسئله را مسلّم پنداشتند.) 🔹آنجا كه صفا نيست، خلاف جزيی را كلی قلمداد می‌كنند. ( «يَسْرِقْ» بجای «سرق» يعنی او هميشه اين‌كاره بوده است.) 🔹برای رسيدن به هدف بايد نيش‌هايی را تحمل كرد. «سَرَقَ أَخٌ لَهُ مِنْ قَبْلُ» ‏🔹گاهی برای حفظ آبروی خود، به ديگران تهمت می‌زنند. «سَرَقَ أَخٌ لَهُ مِنْ قَبْلُ» ‏🔹جوانمردی و سعه‌صدر، رمز رهبری است. «فَأَسَرَّها يُوسُفُ» 🔹رازها را فدای احساسات نكنيم. (يوسف از برادران نسبت دزدی می‌شنيد، ولی به خاطر مصلحت وحفظ رازش چيزی نگفت) «فَأَسَرَّها يُوسُفُ فِي نَفْسِهِ» ‏🔹افشاگری هميشه ارزش نيست. «وَ لَمْ يُبْدِها لَهُمْ» ‏🔹حسد در حقّ برادر، دروغگويی و اتّهام بی مورد از جمله دلايل يوسف برای گفتنِ‌ «شَرٌّ مَكاناً» به برادران بود. 🔹برادران يوسف، بر فرضِ سرقت پيمانه از سوی بنيامين، از او بدتر بودند، چون آنان برادر خود را دزديده بودند. «أَنْتُمْ شَرٌّ مَكاناً» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan