eitaa logo
قران پویان
472 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 87 تا 95 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️بكوشيد و مايوس نشويد كه نشانه است! 💠يا بَنِيَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ يُوسُفَ وَ أَخِيهِ وَ لا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّـهِ إِنَّهُ لا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّـهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكافِرُونَ 🌱پسرانم، بروید و در مورد یوسف و برادرش جست‌وجو کنید و از حال آنان خبر بگیرید و از رحمت و گشایش خدا نومید نشوید؛ (زیرا) حقیقت این است که فقط افراد کافر از رحمت و گشایش خدا مأیوس می‌شوند.» یوسف - ۸۷ 🔷✨‏قحطی در مصر و اطرافش از جمله كنعان بيداد می‌كرد، مواد غذايی به كلی تمام می‌شود، دگربار يعقوب فرزندان را دستور به حركت كردن به سوی مصر و تامين مواد غذايی می‌دهد، ولی اين بار در سرلوحه خواسته‌هايش جستجو از يوسف و برادرش بن‌يامين را قرار می‌دهد و می‌گويد:" فرزندانم برويد و از يوسف و برادرش جستجو كنيد" (يا بَنِيَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ يُوسُفَ وَ أَخِيهِ‌). 🔷✨‏و از آنجا كه فرزندان تقريبا اطمينان داشتند كه يوسفی در كار نمانده، و از اين توصيه و تاكيد پدر تعجب می‌كردند، يعقوب به آنها گوشزد می‌كند" از رحمت الهی هيچگاه مايوس نشويد" كه قدرت او ما فوق همه مشكلات و سختيها است‌ وَ لا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّـهِ‌). 👈‏" چرا كه تنها كافران بی‌ايمان كه از قدرت خدا بی‌خبرند از رحمتش مايوس می‌شوند" (إِنَّهُ لا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّـهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكافِرُونَ‌). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠قالُوا أَ إِنَّكَ لَأَنْتَ يُوسُفُ قالَ أَنَا يُوسُفُ وَ هذا أَخِي قَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَيْنا إِنَّهُ مَنْ يَتَّقِ وَ يَصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ (۹۰/یوسف) 🌱‏گفتند: آيا تو خود (همان) يوسفی؟ گفت: (آری) من يوسفم و اين برادر من است. به تحقيق خداوند بر ما منت گذاشت. زيرا كه هر كس تقوا و صبر پيشه كند، پس همانا خداوند پاداش نيكوكاران را تباه نمی‌كند. ‏🔹گذشت تاريخ و حوادث تلخ و شيرين، رابطه‌ها و شناخت‌ها را تغيير می‌دهد. ‏«أَ إِنَّكَ لَأَنْتَ يُوسُفُ» ‏🔹اوليای خدا، همه‌ی نعمت‌ها را از او می‌دانند. «مَنَّ اللَّهُ عَلَيْنا» ‏🔹اجر صبر و تقوا، در دنيا نيز داده می‌شود. أَنَا يُوسُفُ‌ ... مَنْ يَتَّقِ وَ يَصْبِرْ ... ‏🔹كسی لايق زمامداری و حكومت است كه در برابر حوادث، حسادت‌ها، شهوت‌ها، تحقيرها، زندان‌ها، تبليغات سوء و ... امتحان داده باشد. مَنْ يَتَّقِ وَ يَصْبِرْ ... ‏🔹از حساس‌ترين اوقات، برای تبليغ استفاده كنيد. (موقعی كه برادران از كار خود شرمنده وآماده پذيرش سخن يوسف‌اند او می‌گويد: مَنْ يَتَّقِ وَ يَصْبِرْ ...) ‏🔹لطف خداوند، حكيمانه و بر طبق ملاك‌ها ومعيارها است. مَنْ يَتَّقِ وَ يَصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ‌ ... ‏🔹صبر وتقوا، زمينه عزّت است. مَنْ يَتَّقِ وَ يَصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لا يُضِيعُ‌ ... ‏🔹تقوا و صبر از ويژگی‌های محسنان است. «مَنْ يَتَّقِ وَ يَصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ»* ‏🔹يكی از سنت‌های الهی، حكومت صالحان است. «لا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣ تدبر در سوره 🔹نکات تفسیری فراز آیات ۶-۱ سوره فرقان ❓فرقان يعني چه؟ منظور از فرقان چيست؟ پاسخ ۱ : كلمه ((فرقان )) به معناى فرق است ، و اگر قرآن كريم را فرقان ناميد از آن جهت بوده كه آياتش بين حق و باطل جدايى مى اندازد، و يا از اين جهت بوده كه آياتش جدا جدا نازل شده . مؤيد معناى اول اين است كه اين كلمه در قرآن كريم بر تورات هم اطلاق شده ، با اينكه تورات يكباره نازل شد. راغب در مفردات گفته : كلمه ((فرقان )) از كلمه ((فرق )) بليغ ‌تر است ، براى اينكه فرقان تنها در فرق نهادن بين حق و باطل استعمال مى شود، مانند قنعان ، كه تنها در مردى استعمال مى شود كه ديگران به حكم او قناعت مى كنند، و اين كلمه اسم است نه مصدر، به خلاف فرق كه هم مصدر است ، و هم در فرق بين حق و باطل و غير آن استعمال مى شود ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۵ صفحه : ۲۳۹ https://b2n.ir/j95286 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. ❓آيا با متفاوت است؟ ازنظر قران چه اختلافي با هم دارند؟ نبوت و رسالت چه رابطه اي با هم دارند.؟ 🛑قسمت پنجم : 🌐معناى ((رسول )) و ((نبى )) و فرق آن دو از نگاه علامه طباطبايي 👈و معناى اين دو تعبير، مختلف است ، رسول كسى است كه حامل رسالت و پيامى است ، و نبى كسى است كه حامل خبرى باشد، پس ‍ رسول شرافت وساطت ميان خدا و خلق دارد، و نبى شرافت علم به خدا و به اخبار خدائى . بعضى ها گفته اند: فرق ميان نبى و رسول به عموم و خصوص مطلق است ، به اين معنا كه رسول آن كسى است كه هم مبعوث است ، و هم مامور، به تبليغ رسالت ، و اما نبى كسى است كه تنها مبعوث باشد، چه مامور به تبليغ هم باشد و چه نباشد. 💢ليكن اين فرق مورد تأييد كلام خداى تعالى نيست ، براى اينكه مى فرمايد: ((واذكر فى الكتاب موسى انه كان مخلصا و كان رسولا نبيا)) كه در مقام مدح و تعظيم موسى (عليه السلام ) او را هم رسول خوانده ، و هم نبى ، و مقام مدح اجازه نمى دهد اين كلام را حمل بر ترقى از خاص به عام كنيم ، و بگوئيم ، معنايش اين است كه اول نبى بود بعدا رسول شد. و نيز مى فرمايد: ((و ما ارسلنا من قبلك من رسول و لانبى )) كه در اين آيه ميان رسول و نبى جمع كرده ، درباره هر دو تعبير به ارسلنا كرده است ، و هر دو را مرسل خوانده ، و اين با گفتار آن مفسر درست در نمى آيد. ليكن آيه : ((و وضع الكتاب و جى ء بالنبيين و الشهداء)) كه همه مبعوثين را انبيا خوانده ، و نيز آيه : ((ولكن رسول الله و خاتم النبيين )) كه پيامبر اسلام را هم رسول و هم نبى خوانده . 👈و همچنين آيه مورد بحث كه مى فرمايد: ((فبعث الله النبيين مبشرين و منذرين )) كه باز همه مبعوثين را انبيا خوانده ، و نيز آياتى ديگر، ظهور در اين دارد كه هر مبعوثى كه رسول به سوى مردم است نبى نيز هست . 💢و اين معنا باآيه : (و كان رسولا نبيا، و رسولى نبى بود) منافات ندارد، چون در اين آيه از دو كلمه رسول و نبى معناى لغوى آنها منظور است ، نه دو اسمى كه معنى لغوى را از دست داده باشد، در نتيجه معناى جمله اين است كه او رسولى بود با خبر از آيات خدا، و معارف او. ♦️و همچنين آيه : ((و ما ارسلنا من قبلك من رسول و لا نبى ...))، چون ممكن است گفته شود، كه هر دو به سوى مردم گسيل شده اند، با اين تفاوت كه نبى مبعوث شده تا مردم را به آنچه از اخبار غيبى كه نزد خود دارد خبر دهد، چون او به پاره اى از آنچه نزد خداست خبر دارد، ولى رسول كسى است كه به رسالت خاصى زايد بر اصل نبوت گسيل شده است ، همچنان كه امثال آيات زير هم به اين معنا اشعار دارد. ((و لكل امة رسول ، فاذا جاء رسولهم ، قضى بينهم بالحق )) و آيه : ((و ما كنا معذبين حتى نبعث رسولا)). ♦️و بنابراين پس عبارت است از كسى كه براى مردم آنچه مايه صلاح معاش و معادشان است ، يعنى اصول و فروع دين را بيان كند، البته اين مقتضاى عنايتى است كه خداى تعالى نسبت به هدايت مردم به سوى سعادتشان دارد، و اما رسول عبارت است از كسى كه حامل رسالت خاصى باشد، مشتمل بر اتمام حجتى كه به دنبال مخالفت با آن عذاب و هلاكت و امثال آن باشد، همچنان كه فرمود: ((لئلا يكون للناس على الله حجة بعد الرسل )). 👈و از كلام خداى تعالى در فرق ميان رسالت و نبوت بيش از مفهوم اين دو لفظ چيزى استفاده نمى شود، و لازمه اين معنا همان مطلبى است كه ما بدان اشاره نموده گفتيم : شرافت وساطت بين خدا و بندگان را دارد، و شرافت علم به خدا و معارف خدائى را دارد، و به زودى خواهيم گفت انبيا بسيارند ولى خداى سبحان در كتاب خود نام و داستان همه را نياورده همچنان كه خودش در كلام خود فرموده ((ولقد ارسلنا رسلا من قبلك ، منهم من قصصنا عليك ، و منهم من لم نقصص عليك )) و آياتى ديگر نظير اين . 📚ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 211 http://quranpuyan.com/yaf_postst5426_y-rswl-b-nby-mtfwt-st---znZr-qrn-chh-khtlfy-b-hm-drnd.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛