eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
662 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠قُلْ هذِهِ سَبِيلِي أَدْعُوا إِلَى اللَّـهِ عَلى‏ بَصِيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِي وَ سُبْحانَ اللَّـهِ وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ 🌱بگو: این راه من است؛ (بدین‌صورت که) بر اساس بصیرت و یقین، به‌سوی خدا دعوت می‌کنم. من و پیروانم (چنین وظیفه‌ای داریم.) خدا را پاک و منزه می‌شمارم و من از مشرکان نیستم. یوسف - ۱۰۸ 🔷✨در این آیه پیامبر اسلام صلّی اللّه علیه و آله مأموریت پیدا می‌کند که آیین و روش و خط خود را مشخص کند، می‌فرماید: «بگو: راه و طریقه من این است که همگان را به سوی اللّه (خداوند واحد یکتا) دعوت کنم» (قُلْ هذِهِ سَبِیلِی أَدْعُوا إِلَی اللَّهِ). سپس اضافه می‌کند: من این راه را بی‌اطلاع یا از روی تقلید نمی‌پیمایم، بلکه «از روی آگاهی و بصیرت، خود و پیروانم» همه مردم جهان را به سوی این طریقه می‌خوانیم (عَلی بَصِیرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِی). 👈این جمله نشان می‌دهد که هر مسلمانی که پیرو پیامبر صلّی اللّه علیه و آله است باید با سخن و عملش دیگران را به راه «اللّه» دعوت کند. سپس برای تأکید، می‌گوید: «خداوند (یعنی همان کسی که من به سوی او دعوت می‌کنم) پاک و منزه است از هرگونه عیب و نقص و شبیه و شریک» (وَ سُبْحانَ اللَّهِ). باز هم برای تأکید بیشتر می‌گوید: و من از مشرکان نیستم» و هیچ گونه شریکو شبیهی برای او قائل نخواهم بود (وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِکِینَ). در واقع این از وظایف یک رهبر راستین است که با صراحت برنامه‌ها و اهداف خود را اعلام کند. قرار گرفتن این آیه به دنبال آیات «یوسف» اشاره‌ای است به این که راه و رسم من از راه و رسم یوسف پیامبر بزرگ الهی نیز جدا نیست، او هم همواره حتی در کنج زندان دعوت به «اللّه الواحد القهّار» می‌کرد، و غیر او را اسمهای بی‌مسمایی می‌شمرد که از روی تقلید از جاهلانی به جاهلان دیگر رسیده است، آری! روش من و روش همه پیامبران نیز همین است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏لَقَدْ كانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِأُولِي الْأَلْبابِ ما كانَ حَدِيثاً يُفْتَری‌ وَ لكِنْ تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَ تَفْصِيلَ كُلِّ شَيْ‌ءٍ وَ هُدیً وَ رَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ (۱۱۱/یوسف) 🌱‏به راستی در سرگذشت آنان، برای خردمندان عبرتی است. (اين) سخنی نيست كه به دروغ ساخته شده باشد، بلكه تصديق كننده‌ی آن (كتاب آسمانی) است كه پيش از آن آمده و روشنگر هر چيز و (مايه) هدايت و رحمت برای گروهی است كه ايمان می‌آورند. 🔹شرط امتياز در داستان‌ها، پندآموزی آنهاست. در ابتدای سوره فرمود: «نَحْنُ‌ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ» ودر آخر فرمود: «لَقَدْ كانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ» ‏🔹چنانكه حضرت يوسف عليه السلام علی رغم همه كيدها و مشكلات و موانع به عزّت و قدرت رسيد، پيامبر اسلام صلی الله عليه و آله نيز علی رغم همه‌ی مكرها و ... به عزّت و قدرت خواهد رسيد. «لَقَدْ كانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ» 🔹تنها خردمندان از داستان‌ها، پند وعبرت می‌گيرند. «عِبْرَةٌ لِأُولِي الْأَلْبابِ» 🔹عبرت‌آموزی از قصص قرآن، مخصوص يك زمان نيست. «لِأُولِي الْأَلْبابِ» 🔹داستان‌های قرآن، بيان واقعيّت‌های عينی و عبرت آموز است. (يافتنی است، نه بافتنی.) «ما كانَ حَدِيثاً يُفْتَری‌» 🔹گفتار راست و واقعی، تأثير عميق دارد. عِبْرَةٌ ... ما كانَ حَدِيثاً يُفْتَری‌ ‏🔹قرآن با كتب آسمانی ديگر همسو است. تَصْدِيقَ الَّذِي‌ ... ‏🔹قرآن، تمام نيازهای انسان را مطرح می‌كند. «تَفْصِيلَ كُلِّ شَيْ‌ءٍ» 🔹قرآن، هدايت محض است و آميخته با هيچ ضلالتی نيست. «هُدیً» ‏🔹تنها اهل ايمان از هدايت ورحمت قرآن بهره می‌برند. «هُدیً وَ رَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ» ‏🔹نكته سنجی و درس گرفتن عقل لازم دارد؛ «عِبْرَةٌ لِأُولِي الْأَلْبابِ» ولی دريافت نور و رحمت الهی، ايمان نيز لازم دارد. «لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ» 🔹‏داستان يوسف برای جويندگان حقيقت، آيت‌ «آياتٌ لِلسَّائِلِينَ» برای خردمندان، عبرت‌ «عِبْرَةٌ لِأُولِي الْأَلْبابِ» و برای اهل ايمان، مايه‌ی هدايت و رحمت است. «هُدیً وَ رَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ» ‏ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣ تدبر در سوره 🔹نکات فراز آیات ۶-۱ سوره فرقان ۱- بیشترین تکرار کلمه تبارک در این سوره ۳ بار ۲- بيشترين تكرار ۴( بار) كلمه نذير در سوره فرقان،هود،سبا و اعراف ۳- لفظ زور(به معنای ناحق،تحریف شده،دروغ) تنها ۴ بار در قران استفاده شده كه ۲ بار آن در سوره فرقان است. ۴- قبلا نيز در سوره هاي مطففين و قلم اتهام اساطير الاولين بودن قران،از زبان مكذبين بيان شده بود. ۵- اولین استفاده از لفظ للعالمین برای رسالت پیامبر ص. در واقع اولين اعلام صريح به پيامبر است كه رسالت ايشان محدود به قوم و شهر خودش نيست.البته در سوره های قبلی،این مطلب که قران نذیر و هدایت برای عالمین است، بیان شده بود. ذکر للعالمین (تکویر قلم صاد) ۶- در سوره های قبلی شعرا و اسراء، به این موضوع اشاره شدکه علمای بنی اسراییل پیامبر را میشناسند و در برابر ایات الهی خاضع و ساجد هستند. در سوره فرقان ایه اتهام مشرکان به پیامبر را بیان نموده که گفتند پیامبر با کمک یهودیان این ایات را ساخته است. ۷- در سوره اسراء هم ریشه اصلی مخالفتها با قران و پیامبر بی باوری و انکار معاد و فرار از پذیرش مسئولیت اعمال و کردار خود عنوان شد. ۸- در سوره اسراء مطرح شد كه معبودان پنداري مشركان،خود خوف از عذاب خدا دارند و درپي تقرب به خداوند هستند. اين امر كه اين معبودان در قيامت عليه عابدانِ خود گواهي ميدهند،در سوره هاي مختلف قران ازجمله آیه ۱۸ سوره فرقان مطرح شده است. آقای سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/j95286 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹🍂با گرامیداشت هفتم تیر سالگرد شهادت ایت الله دکتر و سایر همراهان فقیدشان😔 💢 مسلمانی را به مردم تحمیل نکنید 💫سفارش شهید آیت الله خطاب به طلاب و روحانیون در مدرسه فیضه قم حدود بیست روز بعد پیروزی انقلاب اسلامی:🔻 🌐✨«به طلاب و فضلای حوزه هم به دنبال این بحث یک پیشنهاد دارم و آن پیشنهاد این است که به مردم ایران فرصت بدهید تا آگاهانه و آزادانه خود را برمبنای معیارهای اسلامی بسازند و این خودسازی را بر مردم ما تحمیل نکنید. آگاهی بدهید، زمینه سازی کنید برای رشد اسلام ، ولی بر مردم هیچ چیز را تحمیل نکنید. انسان بالفطره خواهان آزادی است، می خواهد خودسازی داشته باشد،خودش، خودش را بسازد، اما بر خلاف دستور قرآن مبادا مسلمان بودن و مسلمان زیستن را بخواهید بر مردم تحمیل کنید، که اگر تحمیل کردید آنها علیه این تحمیل تان طغیان خواهند کرد. ✨انسان عاشق آزادی است، می خواهد خودش به دست خود و با انتخاب خود، خود را بسازد،"اما شاکرا واما کفورا"؛ آنقدرپیغمبر اصرار داشت، پافشاری می کرد، زحمت می کشید، خودش را به رنج و تعب می انداخت که مردم را به راه خدا بیاورد. «افی انت تکره الناس حتی یکونوا مومنین» ای پیغمبر تو می خواهی مردم را وادار کنی، مجبور کنی که آنها مومن باشند؟ اینکه راه پیغمبر نیست. 👈 توصیه من به طلاب عزیز و به فضلای ارجمند این است که منادی حق باشید، دعوت کننده به حق باشید، آمر به معروف و ناهی از منکر با رعایت تمام معیارهای اسلامی اش باشید، اما مجبور کننده مردم در راه اسلام نباشید، چون آن مسلمانی ارزش دارد که از درون انسان ها و عشق انسان ها بجوشد و بشکفد. ندیدید مردم ما در این دوران پر ارزش انقلاب از خودشان چه خودجوشی وچه خود شکوفائی نشان دادند؟ 🌐✨بزرگ ترین اصل بعد از پیروزی یک انقلاب چیست؟ تداوم همان انقلاب است ،همین طور که مردم ما با آزادی به راه اسلام آمدند و رهبری عالی اسلامی ما را آزادانه پذیرفتند، بگذارید در تداوم انقلاب هم مردم آزادانه راه خدا و راه اسلام، راه حق و راه خیر و صفا و راه صدق را انتخاب کنند و ادامه دهند، این است سفارشم به طلاب و فضلای عزیز. » (روزنامه اطلاعات،پنجشنبه،15/12/1357،ش 15801 ،ص5) کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. 🌸🍃 🍃 ❤بسم الله الرحمن الرحیم❤ وَاللهُ الْغَنِیُّ وَأَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ و خداوند بى ‏نياز است و شما همه نيازمنديد 🌹 سوره محمد ، آیه ۳۸ 🍃 🌸🍃 کانال قرآن پویان @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💐👌شما هم در 📖 یک صفحه از قرآن به همراه با ما همراه شوید ❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز هر روز فایل صوتی🎧 قرائت يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم. ✍تاکنون سوره های :🔻 حمد-بقره-آل‌عمران-نساء-مائده-انعام-اعراف-انفال-توبه‌-یونس-هود-یوسف به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از زیر استفاده نمایید. ✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇 📖 را شروع خواهیم نمود. ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 1 تا 5 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ در آسمان و زمین و جهان گیاهان 💠اللَّهُ الَّذِي رَفَعَ السَّماواتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَها ثُمَّ اسْتَوى‏ عَلَى الْعَرْشِ وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ كُلٌّ يَجْرِي لِأَجَلٍ مُسَمًّى يُدَبِّرُ الْأَمْرَ يُفَصِّلُ الْآياتِ لَعَلَّكُمْ بِلِقاءِ رَبِّكُمْ تُوقِنُونَ 🌱«الله»، کسی ست که آسمان‌ها را بدون ستون‌هایی که آن‌ها را ببینید، برافراشت. آنگاه بر تخت فرمانروایی (جهان) مستقر شد (و شروع به حکم رانی کرد) و خورشید و ماه را (برای منافع مهمی) رام و مسخّر کرد؛ به‌طوری که هر یک تا زمانی معین در حرکت‌اند. (خداوند،) کار (عالم هستی) را تدبیر می‌کند (و) آیات و نشانه‌ها(یش) را توضیح می‌دهد. باشد که شما به روبه‌رو شدن با پروردگارتان یقین پیدا کنید. رعد - ۲ 🔷✨بعد از بیان حروف مقطعه، به تشریح قسمت مهمى از دلائل توحید و نشانه‏هاى خدا در جهان آفرینش مى‏پردازد، و چه زیبا مى‏گوید: «خدا همان کسى است که آسمانها را چنانکه مى‏بینید بدون ستون برپا داشت» یا آنها را «با ستونهاى نامرئى برافراشت» (اللَّهُ الَّذِی رَفَعَ السَّماواتِ بِغَیْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَها). 🔷✨این آیه پرده از روى یک حقیقت علمى برداشته که در زمان نزول آیات، بر کسى آشکار نبود، چرا که در آن زمان «هیئت بطلمیوس» بر محافل علمى جهان و بر افکار مردم حکومت مى‏کرد، و طبق آن آسمانها به صورت کراتى تو در تو همانند طبقات پیاز روى هم قرار داشتند ولى حدود هزار سال بعد از نزول این آیات، علم و دانش بشر به اینجا رسید که افلاک پوست پیازى، بکلى موهوم است و آنچه واقعیت دارد، این است که کرات آسمانى هر کدام در مدار و جایگاه خود، معلق و ثابتند، بى‏آنکه تکیه گاهى داشته باشند، و تنها چیزى که آنها را در جاى خود ثابت مى‏دارد، تعادل قوه جاذبه و دافعه است. این تعادل جاذبه و دافعه به صورت یک ستون نامرئى، کرات آسمان را در جاى خود نگه داشته است. 🔷✨سپس مى‏فرماید: خداوند «بعد (از آفرینش این آسمانهاى بى‏ستون که نشانه بارز عظمت قدرت بى‏انتهاى اوست) بر عرش استیلا یافت» و زمام تدبیر جهان را در کف قدرت گرفت (ثُمَّ اسْتَوى‏ عَلَى الْعَرْشِ). 👈بعد از بیان آفرینش آسمانها و حکومت پروردگار بر آنها، سخن از تسخیر خورشید و ماه مى‏گوید: او کسى است که: «خورشید و ماه را مسخر و فرمانبردار و خدمتگذار ساخت» (وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ). اما این نظام جهان ماده جاودانى و ابدى نیست، «و هر کدام (از این خورشید و ماه) تا سر آمد مشخصى که براى آنها تعیین شده است در مسیر خود به حرکت ادامه مى‏دهند» (کُلٌّ یَجْرِی لِأَجَلٍ مُسَمًّى). 🔷✨و به دنبال آن مى‏افزاید که: این آمد و شدها و دگرگونیها بى‏حساب و کتاب نیست و بدون نتیجه و فایده نمى‏باشد بلکه «اوست که همه کارها را تدبیر مى‏کند» (یُدَبِّرُ الْأَمْرَ). و براى هر حرکتى حسابى، و براى هر حسابى هدفى در نظر گرفته است. «او آیات خویش را براى شما بر مى‏شمرد و ریزه کاریهاى آنها را شرح مى‏دهد تا به لقاى پروردگار و سراى دیگر ایمان پیدا کنید» (یُفَصِّلُ الْآیاتِ لَعَلَّکُمْ بِلِقاءِ رَبِّکُمْ تُوقِنُونَ). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ إِنْ تَعْجَبْ فَعَجَبٌ قَوْلُهُمْ أَ إِذا كُنَّا تُراباً أَ إِنَّا لَفِي خَلْقٍ جَدِيدٍ أُولئِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ وَ أُولئِكَ الْأَغْلالُ فِي أَعْناقِهِمْ وَ أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِيها خالِدُونَ (۵/رعد) 🌱‏اگر تعجّب می‌كنی پس عجيب گفتار آنهاست (كه می‌گويند:) آيا آنگاه كه خاك شديم، آيا به آفرينش تازه‌ای در می‌آييم؟ آنانند كسانی‌كه به پروردگارشان كفر ورزيدند و همانانند كه غُلها در گردنشان باشد و همانانند همدم آتش كه در آن جاودانه‌اند. ‏🔹انكار معاد يعنی انكار قدرت، عدالت و حكمت خداوند و اين كفر است. ‏«أُولئِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا» ‏🔹منكر معاد چون تمام هدفش دنياست، به غل و زنجير ماديّت، هواپرستی، جهل و خرافات مبتلا می‌گردد و اينچنين كسی در آخرت نيز در غل و زنجير عذاب الهی خواهد بود. «الْأَغْلالُ» 🔹غل و زنجير در قيامت بر روی گردن منكرين نيست تا بتوانند آن را بردارند، بلكه چنان به درون گردنشان فرو رفته كه قابل برداشتن نيست. «فِي أَعْناقِهِمْ» ‏🔹منكر معاد چون توشه‌ای برای رهايی خود از قهر الهی فراهم نكرده، هميشه در عذاب باقی است. «خالِدُونَ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۶-۱ سوره فرقان از تفسیر نور ۱- هم نظام تکوینی انسان(آفرینش او که به قدرت خدا انجام گرفته)سزاوار تحسین است، «فَتَبارَکَ اللّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِینَ» و هم نظام تشریعی او(نزول قرآن و تدوین احکام دین). «تَبارَکَ الَّذِی نَزَّلَ» ۲- رسالت پیامبر اسلام جهانی است. «لِلْعالَمِینَ» ۳- وظیفه ی انبیا هشدار و انذار است. «نَذِیراً» ۴- خداوند بی نیاز است. لَهُ مُلْکُ السَّماواتِ ... لَمْ یَتَّخِذْ (نیاز به فرزند برای جبران کمبودهاست و کسی که حکومت هستی به دست اوست چه کمبودی دارد؟!) ۵- تدبیر هستی،به دست خالق هستی است. لَهُ مُلْکُ السَّماواتِ ... خَلَقَ کُلَّ شَیْءٍ ۶- با مشرکان نیز مستدل سخن بگویید. لا یَخْلُقُونَ ... لا یَمْلِکُونَ حیوان، ۷- دلیل بندگی انسان،قدرت خداوند بر حلّ مشکلات و بازشدن گره های اوست و بت ها فاقد این آثارند. «لا یَمْلِکُونَ» ۸- کسی که از خود ضرری را دفع نکند و برای خود نفعی را جلب نکند،برای دیگران حتماً کاری نخواهد کرد. «لِأَنْفُسِهِمْ» ۹- کار انسان،یا باید با هدف دنیوی همراه باشد،یا با هدف اخروی و بت ها در هیچ یک کارایی ندارند. «وَ لا حَیاهً وَ لا نُشُوراً» ۱۰- کفّار،کفر خود را با دروغ خواندن کتب آسمانی توجیه می کنند. «إِنْ هَذا إِلاّ إِفْکٌ افْتَراهُ» ۱۱- عظمت قرآن را مخالفان نیز پذیرفته اند. «أَعانَهُ عَلَیْهِ قَوْمٌ» ۱۲- عوام فریبی از طریق تحقیر وتهمت و مانع هدایت دیگران شدن،از بدترین گناهان است. «ظُلْماً وَ زُوراً» ۱۳- در بیان مطالب مخالفان،امانت را مراعات کنید. «قالُوا أَساطِیرُ الْأَوَّلِینَ» ۱۴- راه توبه حتّی برای کفّاری که قرآن را افسانه و پیامبر را دروغ پرداز می خوانند، باز است. «إِنَّهُ کانَ غَفُوراً رَحِیماً» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. ❓آيا با متفاوت است؟ ازنظر قران چه اختلافي با هم دارند؟ نبوت و رسالت چه رابطه اي با هم دارند.؟ 🛑قسمت هفتم: 🌐♦️جمع بین روایات وقرآن 👈در روایات تفاوت به غرض و مسولیت نیست بلکه فرق به چگونگی ارتباط پیامبران الهی با عالم ربوبی بر می گردد. یک عده در خواب فرشته را می دیدند و در بیداری نمی دیدند که روایات به آنها اطلاق می کند و آنهایی که ملک وحی را فقط در عالم خواب می دیدند آن می شود . مثل پیامبر اسلام و حضرت ابراهیم. ♦️برای رسیدن به جواب هم از آیات و هم روایات استفاده می کنیم.آیات که از آن استفاده می شود لا فرق به لحاظ ماموریت و مسولیت، غایت و غرض است و روایات با آن کاری ندارد.روایات که می گوید فرق وجود دارد نحوه ارتباط را بیان می کند و آیات هم نسبت به این قضیه کاری ندارد فقط کلی گفته و مصداق مشخص نکرده. روایات آمده و گفته به آنهایی که نحوه ارتباطشان این است که «یری فی المنام و یسمع الصوت و لایعاین فی الملک» در بیداری نمی بیند پس آن نبی است و آن که هم یری فی المنام و هم یسمع الصوت و یعاین الملک آن رسول است. حالا این گونه فرق گذاشتن چه فایده ای دارد؟ نکته ای هم دارد؟ سوری است یا تفاوت لفظی است؟ یا اینکه واقعا نکته ای در آن است؟ ♦️👈از این روایات استفاده می شود که این نحوه تفاوت در ارتباط بر می گردد به درجه و مقامات انبیاء که تفاضل است در بین انبیاء. یعنی اگر ما همان کتاب کافی باب سوم که در مورد فرق بین محدث و و بود را بر گردیم به باب قبلی آن یعنی باب طبقات انبیاء ورسل است که چهار دسته کرده و همه شراح کافی این گونه فهمیدند که به نظر من هم این درست است (مرحوم فیض، مرحوم ملاصدرا، مرحوم ملاصالح، مرحوم مجلسی )همه وقتی به احادیث طبقات انبیاء رسیدند و این را شرح کردند مرحوم آقای شعرانی درحواشی شرح ملاصالح، همه استنباطشان این است که این درجات را بیان می کند تا می رسد به کسی که هم یری فی المنام وهم یسمع الصوت و هم یعاین الملک که آن می شود رسول که می گویند این برترین است. 👈پس بنابراین این نحوه تفاوت در نحوه ارتباط بی وجه هم نیست و این علامت رمز و نشانه است از اینکه انبیاء در تفاوت وجودیشان تفاوتهایی با هم دارند. قرآن کریم این مطلب را کلی بیان کرده و روایات هم این را تبیین کرده است. 🖋درس کلام جدید - وحی پژوهی و حقیقت نبوت استاد ربانی جلسه 29. http://quranpuyan.com/yaf_postst5426_y-rswl-b-nby-mtfwt-st---znZr-qrn-chh-khtlfy-b-hm-drnd.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا