#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_251
❇️#آیه14رعد
💠لَهُ دَعْوَةُ الْحَقِّ وَ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ لا يَسْتَجِيبُونَ لَهُمْ بِشَيْءٍ إِلاَّ كَباسِطِ كَفَّيْهِ إِلَی الْماءِ لِيَبْلُغَ فاهُ وَ ما هُوَ بِبالِغِهِ وَ ما دُعاءُ الْكافِرِينَ إِلاَّ فِي ضَلالٍ (۱۴/رعد)
🌱تنها خواندن او حقّ است و كسانی را كه (مشركان) جز او میخوانند هيچ پاسخشان نمیگويند، مگر مانند كسی كه دو دستش را به سوی آب گشوده تا آن را بدهانش رساند و حال آنكه نخواهد رسيد و دعا و خواست كافران (از غير خدا) جز در گمراهی (وبه هدر رفتن و انحراف) نيست.
👈این آیه به دو مطلب اشاره مىکند:
🔹نخست این که «دعوت حق ازآن او (خدا) است» (لَهُ دَعْوَةُ الْحَقِّ). یعنى هرگاه او را بخوانیم مىشنود، و اجابت مىکند، هم آگاهى از دعاى بندگان دارد و هم قدرت بر انجام خواستههاى آنها.
🔹دیگر این که خواندن بتها و تقاضاى از آنها دعوت و دعاى باطل است، زیرا «کسانى را که مشرکان غیر از خداوند مىخوانند (و براى انجام خواستههایشان به آنها پناه مىبرند هرگز) به دعوت آنان پاسخ نمىگویند» و دعایشان را اجابت نمىکند (وَ الَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ لا یَسْتَجِیبُونَ لَهُمْ بِشَیْءٍ).
👌سپس- همان گونه که روش قرآن است- براى مجسم ساختن این موضوع عقلانى مثال حسى زیبا و رسایى بیان مىکند و مىگوید: «آنها (که غیر خدا را مىخوانند) همچون کسى هستند که کفهاى (دست) خود را به سوى آب مىگشاید تا آب به دهانش برسد، و هرگز نخواهد رسید»! (إِلَّا کَباسِطِ کَفَّیْهِ إِلَى الْماءِ لِیَبْلُغَ فاهُ وَ ما هُوَ بِبالِغِهِ).
👈آیا مىتوان در کنار چاه نشست و دست به سوى آب دراز کرد و با اشاره، آب را به دهان فرستاد؟ آیا این کار جز از یک انسان ساده لوح و دیوانه سر مىزند؟
در پایان آیه براى تأکید این سخن مىگوید: «و دعاى کافران (از بتها چیزى) جز (گام برداشتن) در گمراهى نیست» (وَ ما دُعاءُ الْکافِرِینَ إِلَّا فِی ضَلالٍ).
🔹چه ضلالتى از این بالاتر که انسان سعى و کوشش خود را در بیراههاى که هرگز او را به مقصد نمىرساند به کار برد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_251
❇️#آیه17رعد
💠أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَسالَتْ أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِها فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ زَبَداً رابِياً وَ مِمَّا يُوقِدُونَ عَلَيْهِ فِي النَّارِ ابْتِغاءَ حِلْيَةٍ أَوْ مَتاعٍ زَبَدٌ مِثْلُهُ كَذلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَ الْباطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفاءً وَ أَمَّا ما يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ كَذلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ (۱۷/رعد)
🌱خداوند از آسمان آبی فرو فرستاد، پس رودخانهها به اندازه (ظرفيّت) خويش جاری شده و سيلاب كفی را بر خود حمل كرد و از (فلزّات) آنچه كه در آتش بر آن میگدازند تا زيور يا كالايی به دست آرند، كفی مانند كفِ سيلاب (حاصل شود) اينگونه خداوند حقّ و باطل را (بهم) میزند پس كف (آب) به كناری رفته (و نيست شود) و امّا آنچه برای مردم مفيد است در زمين باقی بماند. خداوند اينگونه مثالها میزند.
🔹فيض الهی جاری است وهركس به مقدار استعدادش بهرهمند میشود. «أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِها»
🔹تلاش برای ساخت وسايل ضروری (متاع) يا رفاهی (حِلية) ممدوح است.
«يُوقِدُونَ عَلَيْهِ فِي النَّارِ»
🔹در كورهی حوادث است كه ناخالصیها معلوم و حقّ و باطل ظاهر میشود.
يُوقِدُونَ عَلَيْهِ ... زَبَدٌ مِثْلُهُ
🔹وجود باطل، اختصاص به مكان و زمينهی خاص ندارد. (كف، هم بر روی سيل سرد و هم بر روی فلزات گداخته ظاهر میشود.) «زَبَدٌ مِثْلُهُ»
🔹سرچشمه باطل، ناخالصیهايی است كه حقّ و حقيقت بدان آلوده شده است.
«يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَ الْباطِلَ»
🔹حقّ و باطل با هم هستند، امّا سرانجام، باطل رفتنی است. «فَيَذْهَبُ جُفاءً»
🔹نفع مردم در حقّ است. «ما يَنْفَعُ النَّاسَ»
🔹حقّ ماندنی است. «فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ»
🔹هر ثروت، دانش، دوست و يا حكومتی كه برای مردم مفيد باشد، ماندنی است. «ما يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ»
🔹آنچه از سوی خداوند نازل میشود، همچون باران خالص وحقّ است، ليكن همين كه با ماديات درآميخت، دچار ناخالصی وزمينهی پيدايش كف و باطل میشود. «أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣ تدبر در سوره #فرقان
🔹فراز آیات ۲۰-۷ سوره فرقان
وَقَالُوا مَالِ هَذَا الرَّسُولِ يَأْكُلُ الطَّعَامَ وَيَمْشِي فِي الْأَسْوَاقِ لَوْلَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مَلَكٌ فَيَكُونَ مَعَهُ نَذِيرًا {7}
و گفتند اين چه پيامبرى است كه غذا مىخورد و در بازارها راه مىرود چرا فرشتهاى به سوى او نازل نشده تا همراه وى هشداردهنده باشد {7}
أَوْ يُلْقَى إِلَيْهِ كَنزٌ أَوْ تَكُونُ لَهُ جَنَّةٌ يَأْكُلُ مِنْهَا وَقَالَ الظَّالِمُونَ إِن تَتَّبِعُونَ إِلَّا رَجُلًا مَّسْحُورًا {8}
يا گنجى به طرف او افكنده نشده يا باغى ندارد كه از [بار و بر] آن بخورد و ستمكاران گفتند جز مردى افسونشده را دنبال نمىكنيد {8}
انظُرْ كَيْفَ ضَرَبُوا لَكَ الْأَمْثَالَ فَضَلُّوا فَلَا يَسْتَطِيعُونَ سَبِيلًا {9}
بنگر چگونه براى تو مثلها زدند و گمراه شدند در نتيجه نمىتوانند راهى بيابند {9}
تَبَارَكَ الَّذِي إِن شَاء جَعَلَ لَكَ خَيْرًا مِّن ذَلِكَ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَيَجْعَل لَّكَ قُصُورًا {10}
بزرگ [و خجسته] است كسى كه اگر بخواهد بهتر از اين را براى تو قرار مىدهد باغهايى كه جويبارها از زير [درختان] آن روان خواهد بود و براى تو كاخها پديد مىآورد {10}
بَلْ كَذَّبُوا بِالسَّاعَةِ وَأَعْتَدْنَا لِمَن كَذَّبَ بِالسَّاعَةِ سَعِيرًا {11}
[نه] بلكه [آنها] رستاخيز را دروغ خواندند و براى هر كس كه رستاخيز را دروغ خواند آتش سوزان آماده كردهايم {11}
إِذَا رَأَتْهُم مِّن مَّكَانٍ بَعِيدٍ سَمِعُوا لَهَا تَغَيُّظًا وَزَفِيرًا {12}
چون [دوزخ] از فاصلهاى دور آنان را ببيند خشم و خروشى از آن مىشنوند {12}
وَإِذَا أُلْقُوا مِنْهَا مَكَانًا ضَيِّقًا مُقَرَّنِينَ دَعَوْا هُنَالِكَ ثُبُورًا {13}
و چون آنان را در تنگنايى از آن به زنجير كشيده بيندازند آنجاست كه مرگ [خود] را مىخواهند {13}
لَا تَدْعُوا الْيَوْمَ ثُبُورًا وَاحِدًا وَادْعُوا ثُبُورًا كَثِيرًا {14}
امروز يك بار هلاك [خود] را مخواهيد و بسيار هلاك [خود] را بخواهيد {14}
قُلْ أَذَلِكَ خَيْرٌ أَمْ جَنَّةُ الْخُلْدِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ كَانَتْ لَهُمْ جَزَاء وَمَصِيرًا {15}
بگو آيا اين [عقوبت] بهتر استيا بهشت جاويدان كه به پرهيزگاران وعده داده شده است كه پاداش و سرانجام آنان است {15}
لَهُمْ فِيهَا مَا يَشَاؤُونَ خَالِدِينَ كَانَ عَلَى رَبِّكَ وَعْدًا مَسْؤُولًا {16}
جاودانه هر چه بخواهند در آنجا دارند پروردگار تو مسؤول [تحقق] اين وعده است {16}
وَيَوْمَ يَحْشُرُهُمْ وَمَا يَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ فَيَقُولُ أَأَنتُمْ أَضْلَلْتُمْ عِبَادِي هَؤُلَاء أَمْ هُمْ ضَلُّوا السَّبِيلَ {17}
و روزى كه آنان را با آنچه به جاى خدا مىپرستند محشور مىكند پس مىفرمايد آيا شما اين بندگان مرا به بيراهه كشانديد يا خود گمراه شدند {17}
قَالُوا سُبْحَانَكَ مَا كَانَ يَنبَغِي لَنَا أَن نَّتَّخِذَ مِن دُونِكَ مِنْ أَوْلِيَاء وَلَكِن مَّتَّعْتَهُمْ وَآبَاءهُمْ حَتَّى نَسُوا الذِّكْرَ وَكَانُوا قَوْمًا بُورًا {18}
مىگويند منزهى تو ما را نسزد كه جز تو دوستى براى خود بگيريم ولى تو آنان و پدرانشان را برخوردار كردى تا [آنجا كه] ياد [تو] را فراموش كردند و گروهى زیان دیده شدند.{18}
فَقَدْ كَذَّبُوكُم بِمَا تَقُولُونَ فَمَا تَسْتَطِيعُونَ صَرْفًا وَلَا نَصْرًا وَمَن يَظْلِم مِّنكُمْ نُذِقْهُ عَذَابًا كَبِيرًا {19}
قطعا [خدايانتان] در آنچه مىگفتيد شما را تكذيب كردند در نتيجه نه مىتوانيد [عذاب را از خود] دفع كنيد و نه [خود را] يارى نماييد و هر كس از شما شرك ورزد عذابى سهمگين به او مىچشانيم {19}
وَما أَرْسَلْنَا قَبْلَكَ مِنَ الْمُرْسَلِينَ إِلَّا إِنَّهُمْ لَيَأْكُلُونَ الطَّعَامَ وَيَمْشُونَ فِي الْأَسْوَاقِ وَجَعَلْنَا بَعْضَكُمْ لِبَعْضٍ فِتْنَةً أَتَصْبِرُونَ وَكَانَ رَبُّكَ بَصِيرًا {20}
و پيش از تو پيامبران [خود] را نفرستاديم جز اينكه آنان [نيز] غذا مىخوردند و در بازارها راه مىرفتند و برخى از شما را براى برخى ديگر [وسيله] آزمايش قرار داديم آيا شكيبايى مىكنيد و پروردگار تو همواره بيناست {20}
♻️عصاره فراز آیات ۲۰-۷ : ادامه بهانه ها و اتهامات کافران و مشرکین :چرا رسول؛ انسان است نه فرشته؟ چرا باغ و ثروت ندارد؟ بگو رسولان قبلی نیز انسان بودند و خدا بهتر از این اموال دنیایی را در بهشت به تو میدهد. ریشه مشکل این کافران در انکار معاد است. سرانجام نیز در عذابی که تکذیب میکردند وارد خواهند شد و یاوری نخواهند داشت. حتی معبودانشان.
🖌آقای سید کاظم فرهنگ
https://b2n.ir/j95286
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#ازدواج
💐💞 روز اول ذیحجه سالگرد #ازدواج حضرت علی(ع) وحضرت فاطمه(س) است که روز #ازدواج نامگذاری شده است.
به همین مناسبت ایه ای از قران -سوره نور ایه 32_را می اوریم:
💮🔶وَأَنكِحُوا الْأَيَامَى مِنكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِن يَكُونُوا فُقَرَاء يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ ﴿۳۲﴾
مکارم: مردان و زنان بي همسر را همسر دهيد و همچنين غلامان و كنيزان صالح و درستكارتان را، اگر فقير و تنگدست باشند خداوند آنان را از فضل خویش
بی نياز مي سازد، خداوند واسع و آگاه است.
🍃جالب این است که خطاب آیه به افراد بی همسر نیست که خودتون #ازدواج کنید.بلکه سایر افراد جامعه را مخاطب قرار داده که شما متوجه انها باشید
و انها را به #ازدواج یکدیگر دراورید.
📚در تفسیر نور نکات زیر در ذیل این ایه اورده شده است:
👨👩👧👦 خانواده و جامعه، مسئول #ازدواج افراد بى همسر است. «و اَنكِحوا»
🎉 #ازدواج در اسلام، امرى مقدّس و مورد تأكيد است. «و اَنكحوا»
🌸لازم نيست خواستگارى، از طرف خاصّى باشد، هر يك از طرفين #ازدواج می توانند پيشقدم شوند. «و اَنكحوا»
🎉زنان بيوه را همسر دهيد. «و اَنكِحوا الايامى»(«اَيامى»، شامل آنان نيز می شود.)
🌸داشتن صلاحيّت، شرط #ازدواج است. «والصّالحين» (يعنى بايد طرفين صلاحيّت اداره زندگى مشترك را داشته باشند.)
🎉اقدام جامعه براى عروس و داماد كردن افراد صالح، تشويقى است كه جوانان لااُبالى و هرزه نيز خود را در
مدار صالحان قرار دهند.
«والصّالحين...» (بنا بر اين كه مراد از صلاحيّت، صلاحيّت اخلاقى و مكتبى باشد.)
🌸 در تأمين نيازهاى جنسى، فرقى ميان انسانها نيست. (زن، مرد، غلام و كنيز) «منكم، عبادكم، امائكم»
🎉 فقر، نبايد مانع اقدام در امر #ازدواج شود. «اِن يكونوا فقراء...»
🌸 در صورت فقر، به #ازدواج اقدام كنيد و بر خدا توكّل نماييد. «يُغنِهم اللّه»
🎉 فقر، براى عروس وداماد عيب نيست. «ان يكونوا فقراء...»
🌸خداوند، تأمين زندگى عروس و داماد را وعده داده است و #ازدواج، وسيله وسعت و بركت زندگى است. «يغنهم اللّه»
http://yon.ir/Zdqjd
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
خداوندا! هرگز نوميدي را بر حسن ظن خويش مسلط نساخته ام،و هرگز اميدم از كرم نيكو و زيبايت نگسسته است.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_رعد آیات 19 تا 28
📄#صفحـہ_252
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan