eitaa logo
قران پویان
443 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
681 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره فرقان از تفسیر عبدالعلی بازرگان فرقان : ۱۱ بَلْ كَذَّبُوا بِالسَّاعَةِ وَأَعْتَدْنَا لِـمَن كَذَّبَ بِالسَّاعَةِ سَعِيرًا [عامل اصلی و ريشه بهانه‌جوئی آنها مسئله رسالت نيست] بلکه آنها ساعت [وقوع رستاخيز] را دروغ شمرده‌اند و ما نيز برای هر که رستاخيز را دروغ شمارد [در نظام هستی] آتشی سوزان آماده کرده‌ايم. ۱۰ ۱۰- آماده کردن آتش سوزان برای منکران قيامت، همچون قرار دادن اثر کشندگی برای سَم و مقدّر کردن سکته و سرطان و بيماري‌های ديگر، برای کسانی که مراقب تغذيه و بهداشت و سلامت زندگی خود و دارای تحرک کافی نيستند، نتيجه طبيعی و عواقب آينده‌سوز ظلم و ستم منکران است. فرقان : ۱۳ وَإِذَا أُلْقُوا مِنْهَا مَكَانًا ضَيِّقًا مُّقَرَّنِينَ دَعَوْا هُنَالِكَ ثُبُورًا و چون دست بسته و اسير [به غُل و زنجیرهای وابستگی و اسارت دنيايي] ۱۲ به مکانی تنگ درافتند، ۱۳ در آنجاست که مرگ را طلب مي‌کنند. ۱۲- «مُقَرَّنِينَ» [اسم مفعول] از ريشة «قرن» [جمع کردن يا جمع شدن] نوعی پيوند دادن شخص با اعمالش مي‌باشد. اين فعل دو بار ديگر نيز در قرآن در بيان سرنوشت ستمگران آمده است؛ يکبار دربارة شيطان صفتانی که سليمان آنها را به زنجير زندان افکنده بود [وَآخَرِينَ مُقَرَّنِينَ فِی الْأَصْفَادِ- ص ۳۸ (۳۸: ۳۸) ] و ديگر بار مجرمان در دوزخ به غُل و زنجير عواقب اعمال‌شان گرفتار مي‌شوند [وَتَرَى الْمُجْرِمِينَ یَوْمَئِذٍ مُقَرَّنِينَ فِی الْأَصْفَادِ- ابراهيم ۴۹ (۱۴:۴۹) ]. در اين سوره گرچه سخنی از «اصفاد» [زنجیری که دست را به گردن مي‌بستند] به ميان نيامده است، اما همان مفهوم دست و پا بستگی و اسارت را نشان مي‌دهد. ۱۳- ضيق [تنگنا] مقابل رحب [وسعت] است. اصطلاح ضيق صدر يا ضيق ذرع، دلالت بر تحمل ‌ناپذيری و تنگنای انجام کاری مي‌کند. طبق مشیّت خدا، سينه هدايت‌شدگان برای تسليم به خدا فراخ مي‌شود و سينه گمراهان در تنگی نفس و ناراحتی قرار مي‌گيرد، گویی به سختی به آسمان صعود مي‌کنند [انعام ۱۲۵ (۶:۱۲۵) ]. از طرفی قيامتِ هر کسي، زمان به بار نشستن کِشت دنيايي و صحنة تحقق يافتن و تجسم عينی اعمال اوست، به اين ترتيب، مؤمنانِ دارای «سعه صدر» با منکران «ضيق صدر» تفاوت عظيمی در صعود و ميدان عمل خواهند داشت؛ به تعبير قرآن، نامه عمل نيکان در «اعلي‌عليين» و نامه عمل فجّار در «سجين» [سلول و زندان بسيار تنگ اعمال‌شان] رقم مي‌خورد [مطففين ۷ (۸۳:۷) و ۸]. تعبير «مَكَانًا ضَیِّقًا»[جايگاهی تنگ] در آيه ۱۳ بيانگر چنين وضعيتی است. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 6 تا 10 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ إِذْ قالَ مُوسی‌ لِقَوْمِهِ اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ أَنْجاكُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذابِ وَ يُذَبِّحُونَ أَبْناءَكُمْ وَ يَسْتَحْيُونَ نِساءَكُمْ وَ فِي ذلِكُمْ بَلاءٌ مِنْ رَبِّكُمْ عَظِيمٌ (۶/ابراهیم) 🌱‏و (به يادآور) هنگامی كه موسی به قوم خود گفت: نعمت خداوند بر خودتان را ياد كنيد، آنگاه كه شما را از فرعونيان نجات داد، آنها كه شما را به بدترين نوع عذاب می‌كردند، پسرانتان را سر می‌بريدند و زنانتان را (برای كنيزی و هوسرانی خود) زنده نگاه می‌داشتند و در اين امور، از طرف پرودگارتان آزمايش بزرگی بود. ‏🔹با مقايسه‌ی حوادث تلخ و شيرين و زمان آزادی‌ها و شكنجه‌ها، قدر نعمت‌های خدا را بشناسيم. «اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ» ‏🔹پيروزی‌ها را از خدا بدانيم نه از خود. «نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ أَنْجاكُمْ» ‏🔹آزادی، از مهم‌ترين نعمت‌های الهی است. نِعْمَةَ اللَّهِ‌ ... إِذْ أَنْجاكُمْ‌ ‏🔹مهم‌ترين كار انبيا، مبارزه با طاغوت‌ها و نجات محرومان و مستضعفان است. ‏«أَنْجاكُمْ» ‏🔹درباريان و اطرافيان، نقش مهمی در حفظ نظام طاغوتی دارند. «آلِ فِرْعَوْنَ» ‏🔹آزمايش و بلا در راستای تربيت انسان واز شئون ربوبيّت الهی است. «بَلاءٌ مِنْ رَبِّكُمْ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️آیا در خدا است؟ 💠قالَتْ رُسُلُهُمْ أَ فِي اللَّـهِ شَكٌّ فاطِرِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ يَدْعُوكُمْ لِيَغْفِرَ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ وَ يُؤَخِّرَكُمْ إِلى‏ أَجَلٍ مُسَمًّى قالُوا إِنْ أَنْتُمْ إِلاَّ بَشَرٌ مِثْلُنا تُرِيدُونَ أَنْ تَصُدُّونا عَمَّا كانَ يَعْبُدُ آباؤُنا فَأْتُونا بِسُلْطانٍ مُبِينٍ 🌱پیامبرانشان گفتند: «مگر در (ربوبیتِ) الله که پدیدآورنده‌ی آسمان‌ها و زمین است، شکی وجود دارد؟ (خدا) شما را (به ایمان آوردن) دعوت می‌کند تا بخشی از گناهانتان را بیامرزد و (مرگِ) شما را تا زمانی معین به تأخیر اندازد.» (قوم آنان) گفتند: «شما فقط بشری مانند ما هستید که می‌خواهید ما را از آنچه اجداد و نیاکانمان می‌پرستیدند، بازدارید. (اگر غیر از این است،) دلیل آشکاری برای ما بیاورید.» إبراهیم - ۱۰ 🔷از آنجا که در آیه قبل گفتار مشرکان و کافران را در زمینه عدم ایمانشان که استناد به شک و تردید کرده بودند بیان شده، در این آیه بلافاصله با دلیل روشنی که در عبارت کوتاهی آمده شک آنها را نفی می‌کند و چنین می‌گوید: «پیامبرانشان به آنان گفتند: آیا در وجود خدایی که آفریننده آسمانها و زمین است شکی است»؟! (قالَتْ رُسُلُهُمْ أَ فِی اللَّهِ شَکٌّ فاطِرِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ). ممکن است «فاطِرِ» اشاره به شکافتن توده ابتدایی ماده جهان باشد که در علوم روز می‌خوانیم که مجموع ماده عالم، یک واحد به هم پیوسته بود سپس شکافته شد و کرات آشکار گشت. 🔷به هر حال قرآن در اینجا مانند غالب موارد دیگر برای اثبات وجود خدا و صفات او تکیه بر نظام عالم هستی و آفرینش آسمانها و زمین می‌کند. 🔷سپس به پاسخ دومین ایراد منکران می‌پردازد که ایراد به مسأله رسالت پیامبران است، می‌فرماید: این مسلم است که آفریدگار دانا و حکیم، هرگز بندگانش را بدون رهبر، رها نمی‌کنند، بلکه «از شما (با فرستادن پیامبران) دعوت می‌کند تا از گناه و آلودگیها پاکتان سازد و گناهانتان را ببخشد» (یَدْعُوکُمْ لِیَغْفِرَ لَکُمْ مِنْ ذُنُوبِکُمْ). «و تا موعد مقرّری شما را باقی گذارد»! تا راه تکامل خویش را بپیمایید و حد اکثر بهره لازم را از این زندگی ببرید (وَ یُؤَخِّرَکُمْ إِلی أَجَلٍ مُسَمًّی). در حقیقت دعوت پیامبران برای دو هدف بوده، یکی آمرزش گناهان و دیگری ادامه حیات تا زمان مقرر که این دو در واقع علت و معلول یکدیگرند، چه این که جامعه‌ای می‌تواند به حیات خود ادامه دهد که از گناه و ظلم پاک باشد. ولی با این همه باز کفار لجوج این دعوت حیاتبخش که آمیخته با منطق روشن توحید بود نپذیرفتند و با بیانی که آثار لجاجت و عدم تسلیم در برابر حق از آن می‌بارید، به پیامبران خود چنین «پاسخ گفتند: شما جز بشری مثل ما نیستید»! (قالُوا إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا بَشَرٌ مِثْلُنا). به علاوه «شما می‌خواهید ما را از آنچه نیاکان ما می‌پرستیدند بازدارید» (تُرِیدُونَ أَنْ تَصُدُّونا عَمَّا کانَ یَعْبُدُ آباؤُنا). از همه اینها گذشته «شما دلیل روشنی برای ما بیاورید» (فَأْتُونا بِسُلْطانٍ مُبِینٍ). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
امام باقر (ع) «هركس به آنچه مى داند عمل كند، خداوند آنچه را نمى داند به او مى آموزد» ميزان الحكمه: ج۸، ص۱۱۹ ◾️سالروز شهادت نور دیده زهرا، سپهر دانش و بینش،امام محمد باقر(ع) تسلیت باد @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اللّهُمَّ ارزُقني رِزقا حَلالاً يَكفيني بار خدايا! روزى حلالى نصيبم كن كه در حدّ كفايت من باشد. امام باقر (ع) کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
♻️♻️ ♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره فرقان از تفسیر عبدالعلی بازرگان فرقان : ۱۸ قَالُوا سُبْحَانَكَ مَا كَانَ يَنبَغِي لَنَا أَن نَّتَّخِذَ مِن دُونِكَ مِنْ أَوْلِيَاءَ وَلَكِن مَّتَّعْتَهُمْ وَآبَاءَهُمْ حَتَّى نَسُوا الذِّكْرَ وَكَانُوا قَوْمًا بُورًا گويند: منزهی تو [از شرک در عبادت - خواندن غير]، برای ما مجاز و سزا نبود که جز تو اوليائی برگيريم [ما حقیر تر از آنيم که چنين گزافی گفته باشيم]، ۱۷ اما تو [خود، با وجود ناشکری و شرک در عبادت]، آنها و پدران‌شان را [از نعمت‌هايت و عمر طولانی] بهره‌ مند ساختی تا [جائی که با غرقه شدن در نعمت] يادت را هم به فراموشی سپردند و قومی بي‌بهره [=بي‌ثمر و تباه] شدند. ۱۸ ۱۷- جملة «مَا كَانَ یَنْبَغِی لَنَا» نوعی محال و ممتنع و غیرممکن بودن موضوع را مي‌رساند، آنچنانکه فرمود: «محال است خدای رحمن فرزندی داشته باشد» [مريم ۹۲ (۱۹:۹۲) ] يا: «محال و غیرممکن است که خورشيد به ماه برسد» [يس ۴۰ (۳۶:۴۰) ]، «و ممکن نيست ما به پيامبر شعر آموخته باشيم» [يس ۷۹ (۳۶:۷۹) ]، «ممکن نيست قرآن را شياطين بر پيامبر نازل کرده باشند» [شعراء ۲۱۱ (۲۶:۲۱۱) ]. آيات ۱۱۶ (۵ : ۱۱۶) تا ۱۱۸ سوره مائده در ارتباط با غلوّ مسيحيان درباره حضرت عيسي(ع) با تفصيل جامع‌تری اين آيه را توضيح مي‌دهد. ۱۸- بهرة عمر آدمي، همين بيدار و هشيار بودن و تدارک زندگی ابدی است، سوگند به عصرِ روز يا عصرِ عمر و زمانه، که همه انسان‌ها در متن خسران و زيان هستند، مگر کسانی که ايمان آورده و عمل شايسته‌ای انجام داده و يکديگر را به حق و پايداری در تحقق آن توصيه کنند، بيانگر همين بي‌ثمر و تباه شدن زندگي‌های بي‌هدف است. فرقان : ۲۱ وَقَالَ الَّذِينَ لَا يَرْجُونَ لِقَاءَنَا لَـوْلَا أُنزِلَ عَلَيْنَا الْمَلَائِكَةُ أَوْ نَرَى رَبَّنَا لَقَدِ اسْتَكْبَرُوا فِي أَنفُسِهِمْ وَعَتَوْا عُتُوًّا كَبِيرًا کسانی که اميد به ملاقات ما ندارند، ۲۲ گويند: چرا فرشتگان [به جای محمد] بر ما نازل نشدند، يا چرا پروردگارمان را نمي‌بينيم؟ آنها خود را [به خيالشان] بزرگ ديده و [از حدّ خود] تجاوز کردند، چه تجاوز بزرگی! ۲۳ ۲۲- «لقاء پروردگار» را اغلب مترجمان ملاقات خدا در روز قيامت و رستاخيز شمرده‌اند، هر چند اين معنا در مواردی صدق مي‌کند، اما به نظر مي‌رسد لقاء ربوبی تنها در آخرت نيست، وقتی خدا از رگ گردن به ما نزديک‌تر است، امکان برقراری ارتباط [ملاقات] با او همواره برقرار مي‌باشد. لقاء ربوبي، همين نزديک شدن و پيوند بنده با پروردگار است. همچنانکه دانش‌آموز با گوش سپردن به تدريس معلم و خواندن هر کلمه از کتاب او، به درک و فهم و ملاقات [تلاقي، تلقي، القاء...] مرتبه‌ای از هويت علمی معلم نزديک مي‌شود، ما نيز اگر گوش دل به کلام حق سپرده باشيم و به آن عمل کنيم، پله پله به لقای او نزديک مي‌شويم. مشرکين از آنجایی که امکان ارتباط با خدا را جز از طريق بُت‌ها، که آنها را شفيع و واسطه مي‌شمردند، ممکن نمي‌دانستند، نزول مستقيم و بي‌واسطه وحی به بشری عادي، به خصوص يتيم و فقير، يعنی «نبوّت» را باور نمي‌کردند و پيش خود مي‌پنداشتند که اگر چنين ارتباطی امکان‌پذير باشد، چرا بر ما که ثروتمندتر و قدرتمندتر هستيم نازل نشده است!؟ ۲۳- بنده به نسبتی که از منیّت‌های خود دور شود، به خدا نزديک مي‌گردد، پيامبر آنقدر در برابر خدا خاشع و خاضع بود که به مقام «عبدالله» نائل شد. اما مشرکان در قلة منیّت‌های خود انتظار داشتند مخاطب خدا واقع شوند! کلمات «اسْتَكْبَرُوا» يا «عُتُوًّا كَبِيرًا» هر دو از «کبر» مشتق شده‌اند، آنها با همين استکبارشان از حدّ تعادل به شدت خارج شدند. «عُتُو» را نافرمانی و تجاوز معنا کرده‌اند، اما معنای اصلی آن همان گذشتن از حدّ اعتدال است. قرآن بادهای بسيار سرد را «رِيحٍ صَرْصَرٍ عَاتِیَهٍ» [حاقه ۶ (۶۹ :۶) ] و پيری در حدّ فرتوتی را «...مِنَ الْكِبَرِ عِتِیًّا» [مريم 8 (۱۹ : ۸) ] ناميده است. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیمِ 💢💕اصرار در درخواست، فقط از استفاده از فرصت 📌🌴رُوِیَ عَنِ الباقِرِعَلَیهِ السَّلامُ قالَ: « اِنَّ اللهَ تَعالی کَرِهَ اِلحاحَ النّاسِ بَعضُهُم عَلی بَعضٍ فِی المَسأَلَةِ وَاَحَبَّ ذلِکَ لِنَفسِهِ اِنَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ یُحِبُّ اَن یُسأَلَ وَیُطلَبَ ما عِندَهُ »1️⃣ 🔖 ترجمه: ✨خداوند متعال دوست ندارد و متنفر است از این که بنده ای نسبت به بندۀ دیگری برای گرفتن حاجت و درخواستی اصرار کند ولی اصرار و التماس به خودش را دوست دارد. به راستی که خداوند عزّو جلّ دوست دارد که از او سؤال و درخواست شود و ازآن چه در نزد اوست درخواست و طلب شود. 🌱در ایام سال، ما در روایات، یک روایت داریم که یک موقعیت زمانی است که خدا اصلا اصل درخواست را دوست ندارد، نه حتی الحاح را، خدا خوشش نمی آیدآن روز کسی از دیگری تقاضایی بکند. من جدا کردم، ان شاءالله حرف های من را متوجه شدید. آن اصرار بود. می گوید اصرار نکن. خب گفتی. اما یک روز است، می گوید: اصلا از کسی چیزی نخواه. این را خوب دقت کنید، در ایام سال یک روز است که خدا اصلا دوست ندارد کسی از دیگری تقاضا بکند، جز خود او؛ و آن، روز عرفه است. این روایت را محدث قمی هم نقل می کند که روز عرفه، حضرت، داشت عبور می کرد، دید یک سائلی دارد از مردم درخواست می کند. حتی تعبیر روایت این است: وای برتو! حضرت فرمود: وای بر تو! یک چنین روزی از دیگران درخواست می کنی، این یعنی چه؟ 👈 یعنی امروز، روزی نیست که تو از کسی چیزی بخواهی. امروز، روزی است که باید فقط از خدا بخواهی. وای بر تو! یک چنین روزی از مردم درخواست می کنی، سؤال می کنی، تقاضا از دیگران می کنی؟ و حال این که یک چنین روزی فضل الهی آن قدر ریزش می کند که حتی بچه های در شکم مادر را هم فرا می گیرد، که سعادتمند بشوند. لذا من این را گفتم، یک تذکر برای فردا ان شاءالله. خدمتتان عرض شود که یعنی از نظر ارزشی روز عرفه توجه کنید. روایتی هستش که در ارتباط با ماه مبارک رمضان، 🌴از امام صادق علیه السلام، هست: 🌱« مَن لَم یُغفِرَ لَهُ في شَهرِ رَمِضانُ لَم لَم یُغفِرَ لَهُ اِلی قابِلٍ اِلّا یَشهَدَ العَرَفه» که این عرفه را بعضی ها مکان و بعضی ها زمان گرفتند. حتی آن هایی هم که در عرفات هستند آن جا هم می گویند زمان. یعنی از ظهر تا غروب است. باز زمان مطرح است. مثلا آن هایی که دارند می روند عمره، بروند ، آن جا بنشینند دعا بکنند. این طور نیست که آن زمین، این خصوصیت را دارد. این زمان، مدخلیت دارد. ماه مبارک رمضان، ماه، ماه است. زمان است، 🌴 در روایت از امام صادق علیه السلام، آنجا هم زمان است. اگر در ماه رمضان مورد مغفرت خدا قرار نگرفت، دیگر کارش مشکل است، تا روز عرفه برسد؛ آن روز از خدا غفران بخواهد تا خدا او را مورد غفران خودش قرار بدهد. خواستم بگویم قدر بدانید ان شاءالله، خصوصا برای دیگران دعا کنید، بر طبق یک روایتی که من نمی خواهم وارد بشوم خدا هزار برابر به شما می دهد. یکی از آن هایی که دعا می کنید من باشم. 1️⃣ اصول کافی جلد 2صفحه 472 🌺 ❣🌺 🎙ابت الله مجتبی تهرانی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💫اَللّهُمَّ وَ امْلَأْ بِهِ الْأَرْضَ عَدْلاً 💫پروردگارا ! بوسیله او زمین را از عدل و داد پر کن کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
،روز ترويه،خروج تدريجي حجاج از بيت الله الحرام و ورود به سرزمين
🌐💠 شب و روز از ايام و ليالى متبرّكه است، اعم از اينكه انسان در منى و باشد يا نباشد 🌹روزها گاهى شرافت و فضيلت خود را از همان دستورى كه در آن روز رسيده است كسب مى‌كنند و اين يك جنبه روانى و روحى هم دارد. اينكه انسان در يك حالِ تنهاى تنها عبادت كند و خدا را بخواند و به درگاه الهى ابتهال و تضرّع كند، با اين كه صدايش همراه صداى جمع باشد عملًا هم فرق [دارد و اثر آن] در روح خود انسان هم متفاوت است. 🔷 ما در سوره مباركه حمد مى‌خوانيم: «إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ» خدايا همه باهم تو را مى‌پرستيم؛ در صورتى كه انسان نماز را با حالت انفراد مى‌خواند. نماز، اصلش نماز فرادى است، نماز جماعت سنتى است كه اگر انسان نخوانْد هم نخواند. ولى در نماز فرادى هم انسان به خدا اينطور مى‌گويد: خدايا ما همه باهم تو را مى‌پرستيم و همه باهم از تو مدد مى‌خواهيم و كمك مى‌جوييم. 📚 امام فخر رازى معروف، صاحب التفسير الكبير در همين آيه تعبير شاعرانه و زيبايى دارد. از یک اصل فقهی استفاده می کند و آن اين است كه در موارد زيادى مى‏‌گويند فروشنده يا خريدار، خيار فسخ پيدا مى‏‌كند. يكى از موارد را «خيار تبعّض صفقه» مى‏‌گويند ... ✍ استاد شهید مطهری، آشنایی با قرآن ج 6 ص 246 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ فضیلت روز عرفه و تأثیر هم‌صدا شدن با جمع در تضرع به درگاه الهی 🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 @motahari_ir