#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_259
❇️سر انجام #کفران_نعمتها
💠أَ لَمْ تَرَ إِلَی الَّذِينَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّـهِ كُفْراً وَ أَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دارَ الْبَوارِ (۲۸/ابراهیم)
🌱آيا به كسانیكه نعمت خداوند را به كفر تبديل كردند و قوم خود را به سرای هلاكت در آوردند ننگريستی؟
👈در اینجا روی سخن به پیامبر است و در حقیقت ترسیمی از یکی از موارد «شجره خبیثه» در آن به چشم میخورد.
🔹نخست میفرماید: «آیا ندیدی کسانی را که نعمت خدا را تبدیل به کفران کردند» (أَ لَمْ تَرَ إِلَی الَّذِینَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّهِ کُفْراً).
«و سر انجام قوم خود را به دار البوار و سرزمین هلاکت و نیستی فرستادند» (وَ أَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دارَ الْبَوارِ).
🔹اینها همان ریشههای شجره خبیثه و رهبران کفر و انحرافند.
گرچه مفسران گاهی این نعمت را به وجود پیامبر صلّی اللّه علیه و آله تفسیر کردهاند، و گاهی به ائمه اهل بیت علیهم السّلام و کفران کنندگان این نعمت را گاهی «بنی امیه» و «بنی مغیره» و گاهی همه کفار عصر پیامبر صلّی اللّه علیه و آله معرفی نمودهاند، ولی مسلما مفهوم آیه وسیع است و اختصاص به گروه معینی ندارد و همه کسانی را که نعمتی از نعمتهای خدا را کفران کرده و از آن سوء استفاده کنند شامل میشود.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_259
❇️#آیه32ابراهیم
💠اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَراتِ رِزْقاً لَكُمْ وَ سَخَّرَ لَكُمُ الْفُلْكَ لِتَجْرِيَ فِي الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ وَ سَخَّرَ لَكُمُ الْأَنْهارَ (۳۲/ابراهیم)
🌱خداست كه آسمانها و زمين را آفريد و از آسمان، آبی فرو فرستاد، پس با آن برای رزق شما از (زمين) ميوهها بيرون آورد و كشتی را رام شما نمود تا به فرمان او در دريا به حركت درآيد و برای شما نهرها را مسخّر نمود.
🔹شناخت نعمتهای خداوند، بهترين راه خداشناسی است كه با فهم عموم و عشق و انگيزه و عبادت همراه است. خَلَقَ السَّماواتِ ... سَخَّرَ لَكُمُ
🔹در ميان همهی نعمتهای خداوند، آب يكی از مهمترين آنهاست. «ماءً- فِي الْبَحْرِ الْأَنْهارَ»
🔹آفرينش هستی، برای انسان است. «رِزْقاً لَكُمْ- سَخَّرَ لَكُمُ»
🔹گرچه اسباب مادّی نقش دارند، امّا تمام عوامل به فرمان خداست. «بِأَمْرِهِ»
🔹انسان، بر طبيعت حاكم است «سَخَّرَ لَكُمُ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣1⃣ تدبر در سوره #فرقان
🔹نكات مهم تفسيري سوره فرقان از تفسير فرقان
در آيات ۲۱ تا ۳۰ جريان چهار مرحله و زمان كه بر مكلفان گذشته و مى گذرد به ميان آمده است :
◀️نخست، مرحله تكليف كه سخنان كافرانه كفّار را بميان آورده;
◀️سپس زندگى برزخى است كه اينان فرشتگان عذاب را از هنگام جان كندن به بعد مى نگرند و اين بزرگواران به آنان دورباش مى گويند كه اين خود زندگى برزخى است و همين زندگى براى پارسايان بهترين جايگاه است.
◀️سوم، روز مرگ كلى است كه تام جهان دجار صَعقه و بيهوشى كلى ـ كه گامى فراتر از مرگ است ـ مى شوند مگر آن ويژگان كه خدا بخواهد "الاّ مَن شاء الله" و نيز كل جهان آفرينش در هم فرو مى ريزد.
◀️مرحله چهارم و پايانى، رستاخيز است كه در آيه ۲۷ ستمكاران دستهاشان را از شدّت ناراحتى و پشيمانى با دندانهايشان مى گزند و همى گويند: «كاش با رسول خدا(صلى الله عليه وآله) راهى مى يافتيم و ديگران را كه ما را از رسالت الهى منحرف ساخته اند به دوستى نمى گرفتيم كه ما را از يادواره ربّانى كه قرآن و رسول قران است بيگانه كرده اند».
تفسیر فرقان
https://b2n.ir/j95286
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#ذبح_عظيم چيست؟
💠🔹 «وَفَدَیْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ»
🔸 «و اسماعیل را در ازای کشتنِ [:قربانیِ] بزرگی رهانیدیم.»
بر حسب آیه ی ۱۰۷ سوره ی صافات اسماعیل در عوض یک قربانی بزرگ از کشته شدن آزاد شده. آن قربانی بزرگ چه بود ؟
🛑قسمت اول
"بجاى کشتن اسماعیل قربانى دیگرى به میان آمد که اینجا" ذبح عظیم" خوانده شده، و آیا- چنانکه در روایاتى آمده این #ذبح_عظیم که بجاى ذبح اسماعیل بوده درباره حضرت #حسین بن على علیه السلام است؟
🌴هرگز! زیرا اولًا ذبح حضرتش به فرمان ربانى نبوده ، وانگهى حضرت حسین بن على علیه السلام بسیار برتر و والاتر از اسماعیل علیه السلام است، پس چگونه بجاى او فدا و ذبح مى گردد؟!
یا مقصود گوسفندى بوده که بجاى حضرتش فدا و قربانى شده؟ ولى این هم که عظیم نیست. اسماعیل کجا و گوسفندى کجا که به هر مناسبتى ذبح مى شود،
🌴👈 بلکه در این میان مى توان گفت: این ذبح عظیم استمرار و تداوم قربانى هاى حج براى خداست در منى و غیر آن که بسى از نظر ظاهر و باطن پر معناست.
ظاهرش سیر کردن گرسنگانى از میهمانان درمانده خداست، و نیز نگریستن سیلهاى خون در این میان که قربانى کنندگان با دیدن این سیل خون در راه خدا از خون دادن و خونریزى در راه او هرگز نهراسند، و معناى معنوى دومینش این است که خدایا من خود را در راه تو آماده کشته شدن کرده ام، که همه چیزم را در راهت فدا کنم، چنانکه ابراهیم اینگونه مأموریت یافت، ولى چنانکه جریان ابراهیم خود امتحانى عمیق بود و نه کشتن اسماعیل، من هم بجاى خودکشى در راهت که در شریعت تو ممنوع است - آنچه در امکان دارم از حیوانات حلال گوشت در راه تو ذبح مى کنم که در جمع قربانیها در این مثلث ذبح عظیم است،
البته بزرگتر از ذبح امتحانى اسماعیل نیست، بلکه استمرارهایى با عظمت است که در طول خط تکلیف این قربانى حلال در بُعد اخیرش به چهره ذبح حیواناتى حلال گوشت صورت گیرد، و در ابعادى قوى تر جهات معنوى این قربانى مراعات شود، و بالاخره در نقطه آخرینش در جهاد فى سبیل اللَّه براى جانبازى در راه خدا آماده شود."
📙 منبع : تفسیر ترجمان فرقان نوشته آیت الله محمد صادقی تهرانی
http://quranpuyan.com/yaf_postst5073_tfsyr-w-fhm-swrh-Sft-mnZwr-z-wlSft-Sf-chyst.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
خدایا دانشی ده، غم نگیرم
بده آرامشی، ماتم نگیرم
خدایا از شهامت بی نصیبم
شهامت ده که آرامش بگیرم
خدایا این تفاوت بر من آموز
که در گمراهی مطلق نمیرم
"نیایشی از بابا طاهر"
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_ابراهیم آیات 34 تا 42
📄#صفحـہ_260
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_260
❇️#آیه34ابراهیم
💠وَ آتاكُمْ مِنْ كُلِّ ما سَأَلْتُمُوهُ وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لا تُحْصُوها إِنَّ الْإِنْسانَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ (۳۴/ابراهیم)
🌱و (خداوند) از هر آنچه كه از او خواستيد (و نياز داشتيد) به شما داده است، و اگر (بخواهيد) نعمت خدا را بشماريد، نمیتوانيد آنها را به دقت شماره كنيد همانا انسان بسيار ستمگر و ناسپاس است.
🔹عوامل توليد در اختيار انسان است. (آب، خاك و نور خورشيد ...) اگر نارسايی و كمبودی وجود دارد به خاطر مديريّت غلط و توزيع نامطلوب است. وَ آتاكُمْ مِنْ كُلِ ... إِنَّ الْإِنْسانَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ
🔹خدايی كه بشر را آفريد، همهی نيازهای او را از راه درست برآورده ساخت، اما انسان به دنبال رفع نيازهای خود از راه گناه است. آتاكُمْ مِنْ كُلِّ ما سَأَلْتُمُوهُ ... إِنَّ الْإِنْسانَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ
🔹انسان موجودی نيازمند و محتاج است. «سَأَلْتُمُوهُ»
🔹انسان قدرت ندارد نعمتهای خدا را بشمارد، چه رسد به اين كه بخواهد شكر آنها را به جای آورد. «لا تُحْصُوها»
🔹اگر انسان از نعمتهای الهی درست استفاده نكند، بسيار ستمگر و كفران كننده است. «لَظَلُومٌ كَفَّارٌ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_260
❇️روزی که #چشمها از حرکت باز میایستد
💠وَ لا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غافِلاً عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّما يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصارُ
🌱به هیچ وجه خدا را از کردار ستمکاران، غافل مپندار. (او کیفر) آنان را فقط برای روزی که چشمها خیره میماند، به تأخیر انداخته است.
إبراهیم - ۴۲
🔹از آنجا که در آیات گذشته سخن از «روز حساب» به میان آمد، به همین مناسبت در اینجا وضع ظالمان و ستمگران را در آن روز مجسم میسازد.
ضمنا با بیان این بخش از مسائل معاد، بخشهای توحیدی گذشته تکمیل میگردد.
🔹نخست با لحنی تهدید آمیز (تهدیدی نسبت به ظالمان و ستمگران) چنین آغاز میکند: ای پیامبر! گمان مبر که خداوند، از آنچه ظالمان انجام میدهند، غافل است» (وَ لا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غافِلًا عَمَّا یَعْمَلُ الظَّالِمُونَ).
🔹این سخن در حقیقت پاسخی است به سؤال کسانی که میگویند اگر این عالم خدایی دارد، خدایی عادل و دادگر، پس چرا ظالمان را به حال خود رها کرده است؟
قرآن در برابر این سؤال میگوید: خدا هرگز غافل نیست، اگر به فوریت آنها را مجازات نمیکند به خاطر آن است که این جهان میدان و محل آزمایش و پرورش انسانهاست، و این هدف بدون آزادی ممکن نیست.
🔹سپس میگوید: «خدا مجازات آنها را به روزی تأخیر میاندازد که در آن روز، چشمها (از شدت ترس و وحشت) از حرکت میایستد و به یک نقطه دوخته شده، بیحرکت میمانند» (إِنَّما یُؤَخِّرُهُمْ لِیَوْمٍ تَشْخَصُ فِیهِ الْأَبْصارُ).
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣1⃣ تدبر در سوره #فرقان
🔹پرسشهای تفسیری سوره فرقان
❓منظور از شکافته شدن آسمان با ابرها چیست؟
وَيَوْمَ تَشَقَّقُ السَّمَاءُ بِالْغَمَامِ وَنُزِّلَ الْمَلَائِكَةُ تَنزِيلًا
و (همان) روزى که آسمان با ابرها شکافته مى شود، و فرشتگان پى در پى نازل مى گردند.
(فرقان/۲۵)
در آستانه قیامت، دگرگونى هاى عظیم، انقلاب و تحول عجیب، سر تا سر عالم هستى را فرا مى گیرد، کوه ها متلاشى شده و همچون غبار در فضا پخش مى گردد، خورشید بى نور، و ستارگان بى فروغ مى شوند، حتى فاصله ماه و خورشید از بین مى رود، و لرزه و زلزله عجیبى سراسر زمین را فرا مى گیرد.
آرى، در چنان روزى، متلاشى شدن آسمان، یعنى کرات آسمانى و پوشیده شدن صفحه آسمان از یک ابر غلیظ، امرى طبیعى خواهد بود.
👈🏻منظور از شکافته شدن آسمان با ابرها چیست؟
۱- علامه طباطبائى (رضی الله عنه) در تفسیر المیزان فرموده اند: منظور، شکافته شدن آسمان عالم شهود و کنار رفتن حجاب جهل و نادانى و نمایان گشتن عالم غیب است، یعنى انسان در آن روز، درک و دیدى پیدا مى کند که با امروز، بسیار متفاوت است، پرده ها کنار مى رود، و فرشتگان را که در حال نزول از عالم بالا هستند، مى بیند.
۲- تفسیر دیگر این است که: منظور از سماء ، کرات آسمانى است که بر اثر انفجارات پى در پى از هم متلاشى مى شود، و ابرى که حاصل از این انفجارات و متلاشى شدن کوه ها است صفحه آسمان ها را فرا مى گیرد، بنابراین، کرات آسمانى شکافته مى شود، در حالى که همراه با ابرهاى حاصل از آن است.
۳- روزی که [نظام جاذبهای] آسمان [=ستارگان منظومه شمسی يا کهکشان] با ابرها [ی سماوی ناشی از انفجار خورشيدی] گسيخته گردد 27 و فرشتگان نازل شوند، نازل شدنی [متناسب با تحولات کيهانی] ترجمه اقای بازرگان
۴- روزیکه آسمان ابرآلود شکافته میشود
https://b2n.ir/j95286
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#ذبح_عظيم چيست؟
🌴«وَفَدَیْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ»
🔸 «و اسماعیل را در ازای کشتنِ [:قربانیِ] بزرگی رهانیدیم.»
❓بر حسب آیه ی ۱۰۷ سوره ی صافات اسماعیل در عوض یک قربانی بزرگ از کشته شدن آزاد شده. آن قربانی بزرگ چه بود ؟
آيا حضرت ابراهيم توسط خدا مامور به قتل فرزندش شد؟
🛑قسمت دوم،:
👈"برادر فاضل ما جناب آقای دکتر بهروز مرادی تفسیری از قصه ذبح اسماعیل به این قرار به دست داده است که:
▪الف. این رؤیای حضرت اسماعیل مطابقی نبوده؛ بلکه نمادین بوده و مراد از ذبح اسماعیل قربانی کردن جسم او نبوده؛ بلکه قربانی کردن علاقه به غیر و تسلیم محض الله شدن بودن است.
▪ب. او با استناد به شواهدی از قرآن که حاکی است، انبیاء علم غیب نمی دانستند، افزوده است که سبب این که حضرت ابراهیم آهنگ ذبح اسماعیل کرده بود، این بوده است که او علم تعبیر خواب نمی دانسته و خواب خود را اشتباه تعبیر کرده است.
▪ج. همچنین اضافه کرده است که حمل قصه بر رؤیای مطابقی متخذ از تورات و انجیل است که محرف است و قابل استناد نیست. این بیان علیرغم این است که خود تأکید دارد، مسلمانان باید تفسیر خود را از آیات قرآن از خود قرآن اخذ کنند.
▪د. همین طور بیان داشته است که در قرآن فرزندکشی مورد مذمت واقع شده و لذا هرگز مفاد قصه ذبح اسماعیل در قرآن نمی تواند عبارت از فرمان کشتن اسماعیل از سوی خدا باشد.
👈اما چنین بیانی و تفسیری به دلایلی که در ذیل می آید، مخدوش است:
🔸اولاً، اگر بناست که فهم ما از آیات قرآن، از خود قرآن اخذ شود، خود قرآن هرگز تورات و انجیل را محرف نشمرده؛ بلکه در خود قرآن، تورات و انجیل تصدیق شده و آنها را حامل احکام و مواعظه الهی شمرده و افزوده است که اگر اهل کتاب تورات و انجیل را برپا ندارند، رستگار نیستند؛ چنان که آمده است: قُلْ يا أَهْلَ الْکتابِ لَسْتُمْ عَلى شَيْءٍ حَتَّى تُقيمُوا التَّوْراةَ وَ اْلإِنْجيلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْکمْ مِنْ رَبِّکمْ (مائده، 68)
تردیدی نیست که در قرآن ناظر به همین تورات و انجیلی که به دست ما رسیده است، سخن گفته است؛ نه تورات و انجیلی که مسلمانان مدعی هستند، پوسیده و از بین رفته است.
🔸ثانیاً، در قرآن کشتن فرزندان برای بتان و یا از روی فقر مورد مذمت قرار گرفته است و آیات مربوط هرگز نافی جواز قربانی فرزند برای خدا نیست.
🔸ثالثاً، قریش بر ملت و آیین پدرشان حضرت ابراهیم بودند و لذا آنان را حنفا می شمردند و عبدالمطلب به پیروی از آیین آباء و اجدادی اش یعنی آیین حضرت ابرهیم نذر کرد که فرزندش را قربانی کند که البته بعد با قید قرعه به قربانی صد شتر تبدیل شد.
🔸رابعاً خود قرآن تصدیق کرده که حضرت ابراهیم رؤیایش را مبنی برذبح پسرش درست تعبیر کرده است: قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيا (صافات، 105)؛ لذا این منافی این معناست که حضرت ابراهیم علم تعبیر رؤیا نداشته و او رؤیایش را درست تعبیر نکرده است. بنابراین به اصطلاح رؤیای حضرت ابراهیم صادقه بوده است؛ نه نمادین که نیازمند تعبیر باشد.
رؤیای حضرت ابراهیم از قبیل رؤیای حضرت محمد در زمینه ورود به مسجد الحرام بدون جنگ است؛ چنان که آمده است: لَقَدْ صَدَقَ اللَّهُ رَسُولَهُ الرُّؤْيا بِالْحَقِّ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرامَ إِنْ شاءَ اللَّهُ آمِنينَ مُحَلِّقينَ رُؤُسَکمْ وَ مُقَصِّرينَ لا تَخافُونَ فَعَلِمَ ما لَمْ تَعْلَمُوا فَجَعَلَ مِنْ دُونِ ذلِک فَتْحاً قَريباً (فتح، 27)
🔸خامساً، اساساً نبی در گفتمان سامی عبارت از کسی است که از طریق رؤیا آگاهی کسب می کند و لذا به تعبیر رؤیاها واقف اند؛ از این رو، سایر مردم وقتی که رؤیایی می دیدند، برای یافتن تعبیر آن نزد نبی می آمدند؛ حال چگونه می توان ادعا کرد که حضرت ابراهیم واقف به مفاد رؤیای خود نبوده است؟
🔸سادساً، با استناد به آیاتی که انبیاء را بشری مثل سایر افراد بشر خوانده است که علم غیب نداشتند و فقط از طریق وحی علم غیب می یافتند، اظهار فرموده اید که حضرت ابراهیم علم تعبیر رؤیا نداشته است. این در حالی است که رؤیا یکی از طرق وحی بوده است و شما اگر برخورداری انبیاء را از وحی پذیرفته اید، باید بپذیرید که انبیاء به مفاد رؤیایی که خود می دیدند، واقف بودند و علم تعبیر رؤیا داشتند.
🔸سابعاً، قرآن به زبان عرب حجاز عصر حضرت محمد(ص) و برای هدایت آنان نازل شده است و لذا باید فهم آنان از آیات قرآن ملاک و مبنا قرار بگیرد؛ نه فهم هایی که مردمان معاصر با تکیه بر پیش فرض های امروزی به فهم آیات قرآن می پردازند و آن مردم هرگز قصه ذبح اسماعیل را نمادین تلقی نکرده بودند؛ بلکه بر همان معنای ذبح واقعی و جسمانی حمل می کردند. کافی است، به تفسیر صحابه و تابعان از آیات مربوط مراجعه شود."
🖌آقای دكتر جعفر نكونام
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst476_dr--mjry-brhym-w-smyl-dr-qrn-mnZwr-z-dhbH-Zym-chyst.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_ابراهیم آیات 43 تا 52
📄#صفحـہ_261
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan