eitaa logo
قران پویان
443 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
681 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ 💠فما اغنی عنهم ما کانوا یکسبون 84/حجر 🌱پس آنچه آورده بودند سودی برایشان نداشت و آنها را بی نیاز نکرد. 🔷اصحاب حجر همان قوم ثمود هستند،یعنی قوم صالح (ع ) و (حجر) نام شهر آنها بوده و قرآن می فرماید، اینها تمام پیامبران را تکذیب کردند با آنکه معاصر صالح (ع ) بوده اند، ولی چون دعوت همه انبیاء واحد است ، اگر کسی یکی از آنها را تکذیب کند، گویا همه آنان راتکذیب کرده است . 🔷به هر جهت اینها از معجزات الهی اعراض کرده اند و مقصود از (آیات ) همان ناقه صالح و ماجرای کشتن او و عذاب شدن آنها در ادامه ماجراست ، و یا معارف حقه ایست که صالح (ع ) به آنان تعلیم می داد به هر جهت آنها از این آیات اعراض کردند و این قوم در کوهها و در شکاف غارها برای خود منازلی تراشیده و به پندار خویش از همه حوادث ایمن بودند، اما به واسطه کفر و تکذیب آیات الهی ،صیحه آسمانی و عذاب الهی آنها را در هنگام صبحدم فراگرفت و آنچه درزندگی دنیوی برای خود بدست آورده بودند هیچ اثری در تأمین سعادت حیات آنها نداشت و نتوانست مانع از وقوع عذاب بر آنها شود. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلی‌ ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ وَ لا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَ اخْفِضْ جَناحَكَ لِلْمُؤْمِنِينَ (۸۸/حجر) 🌱‏ای پيامبر! به آنچه كه ما با آن گروه‌های از كفّار را كامياب كرده‌ايم، چشم مدوز و بر آنان اندوه مخور و بال محبّت خويش را برای مؤمنان فروگستر. 🔹در برابر امكانات ديگران، بر توانايی‌ها وامكانات خود تكيه كنيد. تو كه قرآن داری، «آتَيْناكَ سَبْعاً» به دنيای كفّار دل نبند، وَ لا تَمُدَّنَ‌ ... ‏ 🔹به نعمت‌های دنيوی خيره و وابسته نشويد. «لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ» (زيرا دنيا هم كم است «قليل» هم زودگذر است «عرض» هم غنچه‌ای است كه برای كسی بطور كامل باز نمی‌شود «زَهْرَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا») 🔹خيره شدن سبب علاقه و دلبستگی می‌شود. (نگاه نكن تا دل اسير نشود) «لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ» (گناه و انحراف را بايد از سرچشمه جلوگيری كرد) ‏زدست ديده و دل هر دو فرياد ‏ ‏كه هر چه ديده بيند دل كند ياد ‏🔹كسی می‌تواند مردم را به معنويّت سوق دهد، كه خود گرفتار ماديات نباشد «لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ» (خطاب آيه به پيامبر است) ‏ 🔹همه‌ی كسانی كه به سراغ دنيا می‌روند، به آن نمی‌رسند. «أَزْواجاً مِنْهُمْ» 🔹برای كسانی كه قابل هدايت نيستند، نبايد غصه خورد. «لا تَحْزَنْ» 🔹تواضع و نرمی در برابر دنيا ودنياپرستان، هرگز. «لا تَمُدَّنَّ» ولی در برابر دينداران همواره. «وَ اخْفِضْ جَناحَكَ لِلْمُؤْمِنِينَ» 🔹رهبر و مربی بايد در برابر مردم، نرمش و عطوفت داشته باشد. «وَ اخْفِضْ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹نکات فراز آیات ۳۴-۳۱ سوره فرقان فواید نزول تدریجی قرآن: ۱- در پاسخ به ايرادي كه كافران بر عدم نزول يكجاي قرآن مي گرفتند، خداوند به پيامبر ميفرمايد ما با اين كار (نزول تدريجي) قلب ترا تثبيت مي كنيم. سپس در آيه ۳۳ نحوه تثبيت را توضيح ميدهد كه هر موقع كافران ، بهانه ها و اتهامات و مطالب جديدي در مخالفت با پيامبر و قرآن بيان مي كنند يا شبهاتي آميخته از حق و باطل در افكار عمومي ترويج مي كنند، خداوند با نزول آيه‌ ای پاسخ آنها را بحق و با بهترين توضيح مي دهد و همين باعث تقويت روحيه پيامبر و مسلمين و متقابلا تضعيف كفار ميشود و همين امر هم موجب ناراحتي آنها از نزول تدريجي و غير يكجاي قرآن شده است. نزول تدريجي قرآن در سوره اسراء نيز تاكيد شده بود: و قرانا فرقناه لتقراه علي الناس علي مكث و نزلناه تنزيلا ۲- تثبيت پيامبر در سوره اسراء نيز ذكر شده بود: وَإِن كَادُواْ لَيَفْتِنُونَكَ عَنِ الَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ لِتفْتَرِيَ عَلَيْنَا غَيْرَهُ وَإِذًا لاَّتَّخَذُوكَ خَلِيلاً {۷۳}و چيزى نمانده بود كه تو را از آنچه به سوى تو وحى كرده‏ايم گمراه كنند تا غير از آن را بر ما ببندى و در آن صورت تو را به دوستى خود بگيرند {۷۳} وَلَوْلاَ أَن ثَبَّتْنَاكَ لَقَدْ كِدتَّ تَرْكَنُ إِلَيْهِمْ شَيْئًا قَلِيلاً {۷۴} و اگر تو را استوار نمى‏داشتيم قطعا نزديك بود كمى به سوى آنان متمايل شوى {۷۴} ميتوان گفت در آنجا هم خدا با همين نزول تدريجي قرآن و مستمر بودن پيامهاي وحي،پيامبر را تقويت و در برابر كيد مشركان محافظت نموده است. تركيب اضل سبيلا ۴ بار در قرآن بكار رفته است كه سه بار آن در سوره فرقان و يكبار در سوره اسراء استعمال شده است. اهدي سبيلا نيز فقط يكبار در سوره اسراء استفاده شده است. مفهوم آیه ۳۴ نشان میدهد که مخالفان،پیامبر و مومنین را متهم به گمراهی کرده بودند و خداوند بدون بیان مستقیم قول آنها، اینگونه پاسخشان را میدهد که آنها گمراه تر هستند. در آیه ۴۲ هم بیان میکند که مسخره کنندگان هنگام مشاهده عذاب قیامت خواهند فهمید که چه کسی گمراه تر است. در آیه ۴۴ هم میفرماید که اینها اهل تعقل نیستند و بخاطر همین از انعام هم گمراه ترند. 🖌آقای سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/j95286 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♦️شـبهه ي برخـی از اهـل تسـنن دربـاره 🌴غـدیر و خلافـت حضرت امیر( ع ) 🔴قسمت اول 🌐شیعه میگوید پیامبر اکرم ص حضرت امیرالمؤمنین علـى بـن ابی طالب ع را در روز غدیر به جانشینى انتصاب نمـود، و در آن روز 120هزار نفر حضور داشته اند. ⁉️پس چرا از این دهها هزار شاهد فقط چند صـد نفـر بـه ایـن سخن پیامبرص شهادت دادند؟ و چرا از آن جمعیت فقـط تعـداد اندکى تشیع را پذیرفتند و به جانشینى ابوبکر اعتراض کردند؟! 💠👈 جواب : آیات و روایاتى متواتر حتى در بـین سـنّیان دو اصـل را قطعـاً اثبات مىکند: 🔻1ـ اصل اجتماع مردم در غدیر 🔻2ـ جمله اى مورد اتفاق مسلمین کـه پیـامبر اکـرم ص در آن اجتماع عظیم در ضمن خطبهاى بیان فرمودند: 🔸«اَلَست أولى بکُم من أنفُسکُم؟ قالوا بلى! قال فمن کُنت مولاه فهذاعلى مولاه ...» و یا به روایتی دیگر: 🔸«من أولى بکُم من أنفُسکُم ؟ قالوا االله و رسوله فقال: اَلا من کُنت مولاه فهذا عى مولاه ...» ترجمه: کیست سـزاوارتر از شـما بـه شـما، گفتنـد: خـدا و رسولش، سپس [پیامبر ص ] فرمود: آگاه باشـید هرکـه را [مـن] مولاي او بوده ام پس این علی [هم] مولاي اوست. ❣در اصل این پرسش و پاسخ هـیچ یـک از سـنیهـا تردیـدي ندارند. ولى گروهى از علمایشان بخش دوم کلام پیامبرص را این طور معنا مىکنند : 💞«هر کسى که من دوست او بـوده ام پـس ایـن على دوست اوست!!» ♦️👈پاسخ ما در برابر این قرائت نابسامان، این است که سؤال رسول االله (ص) (الست اولى (من اولی) بکم من انفسکم...) نه تنها ولایت به معناى دوستى را اثبات مىکند بلکه اولویت پیامبر اکرم ص را بر کل مؤمنین اثبات کرده است. 🖋📚اقتباس از: تفسیر الفرقان، جزء 21 و 22 و کتاب علی (ع )و الحاکمون ص 107 ـ 104 تألیف حضرت آیت االله صادقی تهرانی(رحمه الله) کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🔸🔶 اللَّهُمَّ فَاجْعَلْ نَفْسِی... مُولَعَةً بِذِكْرِكَ وَ دُعَائِكَ خدایا! قرار ده نفس مرا... حریص به ذکر و دعایت 💠 فرازی از زیارت امین الله @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💐👌شما هم در 📖 یک صفحه از قرآن به همراه با ما همراه شوید ❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز هر روز فایل صوتی🎧 قرائت يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم. ✍تاکنون سوره های :🔻 حمد-بقره-آل‌عمران-نساء-مائده-انعام-اعراف-انفال-توبه‌-یونس-هود-یوسف-رعد-ابراهیم-حجر به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از زیر استفاده نمایید. ✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇 📖 را شروع خواهیم نمود. ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
💠وَ الْأَنْعامَ خَلَقَها لَكُمْ فِيها دِفْ‌ءٌ وَ مَنافِعُ وَ مِنْها تَأْكُلُونَ (۵) وَ لَكُمْ فِيها جَمالٌ حِينَ تُرِيحُونَ وَ حِينَ تَسْرَحُونَ (۶) 🌱‏وچهارپايان را آفريد، كه برای شما در آنها وسيله گرمی وبهره‌هايی است و از (گوشت و شير) آنها می‌خوريد. ‏و برای شما در چهارپايان، (شب هنگام) كه از چراگاه برمی‌گردانيد و (بامدادان) كه به چراگاه می‌فرستيد، شكوه و جلوه‌ای است. ‏نكته‌ها: ‏«تَسْرَحُونَ» از «سرح» به معنای فرستادن دام به چراگاه، و «تُرِيحُونَ» از «روح» به معنای هنگام بازگشت چارپايان به آغل است. ‏منافع حيوانات برای انسان بسيار است. شير و گوشت آن برای خوراك، پوست و پشم آن برای كفش و لباس، پُشتِ آن برای بار، پای آن برای شخم و فضولات آن برای كود، و با اين همه بركات، زحمت آن برای انسان بسيار اندك است. ‏در روايات، بهترين كار پس از زراعت، دامداری عنوان شده است، البتّه به شرط آن كه همراه با پرداخت زكات و توجّه به محرومان باشد. 👈‏پيام‌ها: ‏۱- چهارپايان، (مثل ديگر موجودات)، برای انسان آفريده شده‌اند. «وَ الْأَنْعامَ خَلَقَها لَكُمْ» ‏۲- توجّه به نعمت‌ها، عشق به آفريدگار وروح بندگی را در انسان زنده می‌كند. «وَ الْأَنْعامَ خَلَقَها لَكُمْ» ‏۳- گياه خواری، ارزش نيست. خداوند خوردن گوشتِ حيوانات را يكی از منافع آنها می‌شمرد. «وَ مِنْها تَأْكُلُونَ» ‏۴- جمالِ جامعه، به استقلال، خودكفايی، توليد و توسعه‌ی دامداری است. لَكُمْ فِيها جَمالٌ حِينَ تُرِيحُونَ‌ ... ‏۵- جمال و زينت، يكی از نيازهای طبيعی فرد و جامعه است. «لَكُمْ فِيها جَمالٌ» ‏۶- جمالِ جامعه، در حركت و تلاش است، نه ركود و خمود، آنهم حركتِ جمعی نه تك‌روی! «فِيها جَمالٌ حِينَ تُرِيحُونَ» ‏۷- جمال، در خدمتِ مردم بودن است، نه فقط فكر سير كردنِ شكم خود بودن. ‏جمال، تحتِ امرِ چوپان عاقل بودن است، نه يله و رها بودن. «جَمالٌ حِينَ تُرِيحُونَ وَ حِينَ تَسْرَحُونَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زمین را از صفا زیور ببندید به اوج آسمان اختر ببندید به مژگان خاک این ره را زدایید بر آن بال ملائک را گشایید میلاد کاظم آل محمد(ص) مبارک باد @quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹نکات فراز آیه ۳۳ سوره فرقان از تفسیر فرقان وَلاَ يَأْتُونَكَ بِمَثَل إِلاَّ جِئْنَـكَ بِالْحَقِّ وَ أَحْسَنَ تَفْسِيرًا _…_۳۳ و تو را مَثلى نمى آورند، مگر آنكه ما حق را با نيكوترين تفسير (و بيان) برايت آورديم. _…_۳۳_ 👈🏻آيه ۳۳ ـ سخن سه گونه است: گونه اول مَثَل عارى از حقيقت است و اين كار كسانى استكه با حقيقت آشنايى ندارند و مى خواهند آن را تثبيت نمايند و چون دليلى هم بر باطل خود ندارند با دستاويز قرار دادن مَثَلهايى باطل باطلهاى خود را بعنوان حق مى نمايند. در اين آيه در پاسخ اينگونه امثال كه در برابر سخنان وحيانى محمدى مى آورده اند دو جمله آورده است: نخست ما خود حق را با چهره درخشانش مى آوريم. و اگر چه اينگونه نمايش حق نيازمند به تفسير و تمثيل نيست. گام دوم را نيز از براى تبيين آن در قرآن بر مى داريم كه "و أحسن تفسيراً" حق را با بهترين تفسيرش در قرآن آورده ايم. روى اين اصل قرآن تفسير ديگرى جُز خودش نمى پذيرد، زيرا چنانكه حقايق قرآنى برتر از كل حقايق غير وحيانى و وحيانى است تفسير آن نيز برتر از كل تفسيرهاست زيرا قرآن ربّانى است و مفسران قرآن بايستى مستفسران آن باشند يعنى كوشش و كاوششان بايد در انحصار تفسير قرآن با خود قرآن باشد، و نه آنكه با تحميل افكار، علوم، پيش فرضها، انتظارات و سخنان اين و آن تحميلاتى بر قرآن روا دارند كه اينها خود تفسير به رأى است و موجب نمود تناقضات و تضادات و انحرافاتى در تفسير قرآن بخيال تبيين آن مى باشد. https://b2n.ir/j95286 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♦️شـبهه ي برخـی از اهـل تسـنن دربـاره 🌴غـدیر و خلافـت حضرت امیر( ع ) 🔴قسمت دوم: 🌴👈و اما بخش دوم کلام آن حضرت که بعد از پاسخ مردم، بیان شده، نتیجه گیري از اقرار مردم میباشد که به همراه «فاء تفریع» در «فهذا علی ع» یا «فعلی» اولویت حضرت امیرالمؤمنین على ع را نیز بر کل مؤمنان پس از پیامبر اکرم ص ثابت نمودهاست. 🌱و علاوه بر جریان غدیر در آیهي اکمال دین و تبلیغ (مائده/ 3و67)، 🌱آیاتى دیگر هم این اولویت را براى وارثان معصوم آن حضرت ثابت مىکند. از جمله ي این آیات، آیات 31 و 32 سوره فاطر است: 🔸وَ الَّذِي أَوْحَيْنا إِلَيْكَ مِنَ الْكِتابِ هُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ إِنَّ اللَّهَ بِعِبادِهِ لَخَبِيرٌ بَصِيرٌ «31» ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنا مِنْ عِبادِنا فَمِنْهُمْ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَيْراتِ بِإِذْنِ اللَّهِ ذلِكَ هُوَ الْفَضْلُ الْكَبِيرُ «32»فاطر 🌱👈تا اینجا فرضاً اگر کسی بخواهد دلایل قبلی را نادیده انگارد، هرگز نمیتواند در برابر استدلال به آیه 32 فاطر، طفره رود. چون نتیجه اش ـ معاذاالله ـ انتساب دروغ به خداي سبحان است! ♦️👌خوب دقت کنید: این آیه، وراثت ویژهي قرآن را در حقایقش، با الف و لام در «الْکتابِ» ـ علاوه بر سه مرحله ي عمومی فهم قرآن در نصوص و ظواهر پایدارش که عبارتند از: عبارت، اشاره و لطائف ـ بر عهده ي گروهى خاص نهاده ؛ و از آنجا که این گزینش با لفظ «اصطَفَینَا» (برگزیدیم) آمده و خداى متعال این عمل را انجام داده و او «بِعباده لَخَبیرٌ بصیر» است ([نسبت] به بندگانش بسی آگاه و بسی بیناست) ؛ نتیجتاً این وارثان کسانى هستند که شایستگى این وراثت را در تمامی ابعاد قرآن دارند. ❓و اگر این وارثان قرآن حتی اندکی لغزش در عمل به قرآن داشته باشند چگونه شایستگى وراثت آن را دارند و چگونه در گزینشی ربانی انتخاب میشوند؟ 👈در صورتى که این وراثت بعد عصمت قرآن را هم شامل است. لذا این بزرگواران همچون قرآن معصومند که آیه ي مبارکه به این موضوع کاملاً تصریح مىکند. و خداى متعال آنها را با توصیفى دوگانه معرفی میفرماید. 🌱اول: با لغت «اصطفاء»، که در کل قرآن، گزینشى ربانى است یعنى آنچه نزد خدا انتخاب شده بر ادیان یا بندگانى که انتخاب در بین آنها صورت گرفته برترى دارد ؛ مانند: 🔸«.إِنَّ االلهََ اصطَفى لَکُم الدین...»(بقره/132). (براستی خدا دین را براي شما برگزید). ادامه دارد: 📚اقتباس از: تفسیر الفرقان، جزء 21 و 22 و کتاب علی (ع )و الحاکمون ص 107 ـ 104 تألیف حضرت آیت االله صادقی تهرانی(رحمه الله) کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. ❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِی اَسْتَجِبْ لَكُمْ و پروردگارتان فرمود : مرا بخوانيد تا شما را اجابت كنم. 🌿 سوره غافر ، آیه ۶۰ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 7 تا 14 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan