#دعاهای_روزانه
اللَّهُمَّ افْتَحْ مَسَامِعَ قَلْبِي لِذِكْرِكَ
خداوندا!
گوش های قلبم را برای یادت باز کن
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_إسراء آیات 97 تا 104
📄#صفحـہ_292
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_292
❇️#آیه97إسراء
💠وَ مَنْ يَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِ وَ مَنْ يُضْلِلْ فَلَنْ تَجِدَ لَهُمْ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِهِ وَ نَحْشُرُهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ عَلی وُجُوهِهِمْ عُمْياً وَ بُكْماً وَ صُمًّا مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ كُلَّما خَبَتْ زِدْناهُمْ سَعِيراً (۹۷/إسراء)
🌱و هر كه را خدا هدايت كند، پس همو هدايت يافته است و هر كه را گمراه سازد، هرگز ياورانی جز خدا برای آنان نخواهی يافت و ما در روز قيامت، آنان را واژگون (به صورت خزنده) كور و كر و لال محشور میكنيم و جايگاهشان دوزخ است، كه هرگاه خاموش شود، آتش آنان را بيافزاييم.
❓سؤال: اگر گمراهان در قيامت، كر و كور و لالند، پس چگونه در آيات ديگر، از ديدن آتش؛ «رَأَی الْمُجْرِمُونَ النَّارَ»۱، يا شنيدن صدای دوزخ؛ «سَمِعُوا لَها تَغَيُّظاً وَ زَفِيراً»۲، يا فرياد و شيون آنان؛ «دَعَوْا هُنالِكَ ثُبُوراً»۳ سخن به ميان آمده است؟
✅ پاسخ: مراحل و مواقف قيامت متفاوت و متعدّد است. در هر موقفی ممكن است حالتی باشد كه در مرحلهی بعد از آن نباشد.
🔹هدايت تنها به علم، عقل و استدلال نيست، توفيق الهی نيز میخواهد. «مَنْ يَهْدِ اللَّهُ»
🔹گمراهان را نجاتبخشی جز خدا نيست. مَنْ يُضْلِلْ فَلَنْ تَجِدَ ...
🔹كسی كه از گوش، چشم و زبان خود در مسير حقّيافتن، حقّگفتن و حقّديدن بهره نگيرد، در قيامت نيز كور، كر، لال و واژگون محشور میشود. اين در واقع نوعی تجسّم عمل انسان است! نَحْشُرُهُمْ ... عَلی وُجُوهِهِمْ عُمْياً وَ بُكْماً وَ صُمًّا
🔹آتش دوزخ، برای مجرمان پيوسته شعلهورتر میشود. «كُلَّما خَبَتْ زِدْناهُمْ سَعِيراً»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_292
❇️با این همه #نشانهها باز #ایمان نیاوردند!
💠وَ لَقَدْ آتَيْنا مُوسی تِسْعَ آياتٍ بَيِّناتٍ فَسْئَلْ بَنِي إِسْرائِيلَ إِذْ جاءَهُمْ فَقالَ لَهُ فِرْعَوْنُ إِنِّي لَأَظُنُّكَ يا مُوسی مَسْحُوراً (۱۰۱/إسراء)
🌱همانا به موسی نُه معجزهی روشن داديم. پس، از بنیاسرائيل آنگاه كه (موسی) به سراغشان آمد سؤال كن. پس فرعون (با ديدن آن همه معجزه) به او گفت: ایموسی! من تو را قطعاً افسون شده میپندارم.
🔷در چند آیه پیش از این خواندیم که مشرکان چه تقاضاهای عجیب و غریبی از پیامبر داشتند.
در اینجا در حقیقت نمونهای از این صحنه را در امتهای پیشین بیان میکند کهچگونه انواع خارق عادات و معجزات را دیدند و باز هم بهانه گرفتند و راه انکار را همچنان ادامه دادند.
نخست میگوید: «ما به موسی نه آیه و نشانه روشن دادیم» (وَ لَقَدْ آتَیْنا مُوسی تِسْعَ آیاتٍ بَیِّناتٍ).
👈این آیات عبارتند از: عصا، ید بیضا، طوفان، ملخ، یک نوع آفت نباتی به نام قمّل، فزونی قورباغه، خون، خشکسالی، کمبود میوهها.
سپس برای تأکید بیشتر اضافه میکند: اگر مخالفانت حتی این موضوع را انکار کنند برای اتمام حجت به آنها «از بنی اسرائیل سؤال کن که در آن زمان که (این آیات) به سراغشان آمد چگونه بودند» (فَسْئَلْ بَنِی إِسْرائِیلَ إِذْ جاءَهُمْ).
🔷ولی با این حال نه تنها تسلیم نشدند بلکه موسی را متهم به ساحر بودن و یا دیوانه بودن کردند «پس فرعون به او گفت: من گمان میکنم ای موسی تو ساحر یا دیوانهای» (فَقالَ لَهُ فِرْعَوْنُ إِنِّی لَأَظُنُّکَ یا مُوسی مَسْحُوراً).
👌این روش همیشگی مستکبران است که مردان الهی را به خاطر نوآوریها، و حرکت بر ضد مسیر جامعههای فاسد، و همچنین نشان دادن خارق عادات متهم به سحر و یا جنون میکردند، تا در افکار مردم سادهدل نفوذ کنند و آنها را از گرد پیامبران پراکنده سازند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣4⃣ تدبر در سوره #فرقان
❓در آیه ۵۰ سوره فرقان، منظور از تصریف چیست؟
وَلَقَدْ صَرَّفْنَاهُ بَيْنَهُمْ لِيَذَّكَّرُوا فَأَبَى أَكْثَرُ النَّاسِ إِلَّا كُفُورًا {۵۰}
و قطعا آن [پند] را ميان آنان گوناگون ساختيم تا توجه پيدا كنند و[لى ] بيشتر مردم جز ناسپاسى نخواستند {۵۰}
پاسخ ۲ :
و ما آن [قرآنِ زنده کنندة مرده دلان، همچون آبِ زنده کنندة زمينهای مرده] را ميان آنها به شيوههای گوناگون [مطابق درک و فهم و ذوقيات مردم] بيان کرديم ۵۵ تا پند پذيرند [=از خواب غفلت بيدار شوند] ولی بيشتر مردم جز ناسپاسي، [از هر سخن حقی] سر باز زدند.
55- در شرح اين آيه ميان مفسرين اختلاف است، بيشتر آنها ضمير «ه» [در: صَرَّفْنَاهُ بَيْنَهُمْ] را به گردش باد و باران در ميان مردم و مناطق مختلف زمين، که بر حسب اقليم متفاوت ميباشد، برگرداندهاند و ناسپاسی مردم را نسبت به بارانِ رحمت الهي، که زنده کننده طبيعت ميباشد، گرفتهاند. هر چند چنين برداشتی منطقی جلوه ميکند و با سياق آيات قبلی نيز هماهنگ است و فعل «تصريف» هم دو بار در قرآن به گردش بادها نسبت داده شده است [بقره 164 (2:164) و جاثيه 5 (45:5) ]؛ با اينحال اين قلم نظر اقليتی را که ضمير «ه» را به قرآن نسبت دادهاند، به دلايل زير ترجيح ميدهد:
سه آيه ۵۰ تا ۵۲ را بايد «جمله معترضهای» در وسط آيات تکوينی [۴۵ تا ۵۴] شمرد که حواسها را از طبيعت به شريعت و شباهت ميان آندو معطوف ميدارد.
فعل «تصريف» اگر در قرآن دو بار به جريان گردش باد نسبت داده شده، در عوض ۴ بار نيز به تنوع موضوعات و مطالب قرآن که متناسب با تنوع ذوقيات و عقول آدميان ميباشد [اسراء ۴۱ (17:41) و 89 (17:89) ، کهف ۵۴ (18:54) ، طه 113 (20:113) ] و پنج بار هم به «تصريف الايات» [احقاف 27 (46:27) ، انعام 46 (6:46) و 65 (6:65) و 105 (105 : 6) ، اعراف ۵۸ (7:58) ] نسبت داده شده است که جامعيت به مراتب بيشتری دارد.
با اينحال به نظر ميرسد اين آيه پذيرای هر دو تفسير باشد و به گونهای از مشابهت فعل و انفعالاتی که در طبيعت ميگذرد، نشانهای برای طبيعی بودن شريعت ارائه ميدهد و نزول قرآن از سرچشمه رحمت، برای زنده کردن بندگان را، همچون نزول باران رحمت، برای زنده کردن زمين مرده ميشمارد.
تفسیر اقای عبدالعلی بازرگان
https://b2n.ir/j95286
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛