eitaa logo
قران پویان
464 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 3 تا 11 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠قل انزله الذی یعلم السر فی السموات والارض انه کان غفورا رحیما 6/فرقان 🌱بگو آن را کسی نازل فرموده که در آسمانها و زمین دانای اسرار است و همانا اوآمرزنده و مهربان می باشد. 🔷در این آیه خطاب به رسول گرامی خود می فرماید، تا جواب طعنه و تکذیب کفار رابدهد و ثابت کند که قرآن افتراء به خدا و افسانه خرافی و حاصل املاء و القاء دیگران نیست ، بلکه قرآن حقیقتی است که آن را خداوندی نازل فرموده که امور خفیه و بواطن امور آسمانها و زمین را می داند و لذا کتاب قرآن هم مشتمل بر اسراری است که ازعقول بشر پنهان است و چنین خدایی به اسرار همین کفار هم آگاه بوده و می داند که باطن و فطرت آنها استدعای شمول مغفرت و رحمت الهی را دارد و سعادت و حسن عاقبت را می طلبد و حقیقت سعادت هم رستگاری در دنیا و آخرت است و چون خدای سبحان غفور و رحیم است ، آنچه را که آنها به زبان فطرت و سر خود می طلبند اجابت نموده و وسیله هدایت و سعادت آنها را که همین قرآن است نازل فرموده و این کفار اگردعوت قرآن را اجابت کنند، مغفرت و رحمت الهی شامل حالشان شده و به رستگاری می رسند و اگر سرپیچی کنند، از هدایت و سعادت محروم می مانند. 🔷لذا قرآن از جانب خدا نازل شده و اگر غیر این بود باید بیانات آن مختلف بوده وگاهی مردم را به سوی خیر و سعادت مغفرت و رحمت بخواند و زمانی هم بسوی شر وضرر دعوت کند و آنها را مستوجب عقوبت سازد. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏تَبارَكَ الَّذِي إِنْ شاءَ جَعَلَ لَكَ خَيْراً مِنْ ذلِكَ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ وَ يَجْعَلْ لَكَ قُصُوراً (۱۰/فرقان) 🌱‏مبارك است خدايی كه اگر اراده كند، بهتر از آنچه آنها توقّع دارند، برای تو قرار می‌دهد، باغ‌هايی كه از زير درختان آن نهرها جريان دارد و قصرهايی را برای تو قرار می‌دهد. 🔹‏در آيات قبل بيان شد كه كفّار از پيامبر عزيز اسلام، توقّع گنج و باغ داشتند، اين آيه می‌فرمايد: اگر خدا بخواهد به جای يك باغ، باغ‌هايی را در اختيار پيامبر می‌گذارد. ‏🔹وجود خداوند، ثابت و سرچشمه‌ی بركات است. «تَبارَكَ» ‏🔹زهد و سادگی برای انبيا، شايسته است و زندگی كاخ‌نشينی دور از شأن و زیّ انبيا می‌باشد. «إِنْ شاءَ جَعَلَ لَكَ» ‏🔹فقر و غنا به دست خداست. «إِنْ شاءَ جَعَلَ لَكَ» ‏🔹اراده و خواست خداوند تخلّف‌ناپذير است. «إِنْ شاءَ جَعَلَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۳۱-۲۷ سوره کهف از تفسیر نور ۱- قرآن از هر گونه تغییر و تحریف مصون بوده است.آنگونه که پیامبر اسلام خاتم پیامبران است،قرآن نیز آخرین کتاب آسمانی است. «لا مُبَدِّلَ لِکَلِماتِهِ» ۲- ثروتمندان برای منصرف کردن پیامبر از معاشرت با تهی دستان مؤمن تلاش می کردند و پیامبر در برابر آن تلاشها،مأمور به مقاومت شد. «وَ اصْبِرْ نَفْسَکَ» ۳- رهبر باید نسبت به محرومان همدل وهمدم باشد،نه بی اعتنا. وَ اصْبِرْ نَفْسَکَ مَعَ الَّذِینَ ... وَ لا تَعْدُ عَیْناکَ عَنْهُمْ ۴- دعای دائمی وخالصانه،ارزشمند است. «بِالْغَداهِ وَ الْعَشِیِّ یُرِیدُونَ وَجْهَهُ» ۵- در آغاز و پایان هر روز باید به یاد خدا بود. «بِالْغَداهِ وَ الْعَشِیِّ» ۶- برای بدست آوردن دنیا و رضایت سرمایه داران،از تهی دستان فاصله نگیریم. «تُرِیدُ زِینَهَ الْحَیاهِ الدُّنْیا» ۷- خطر دنیاطلبی تا حدّی است که خداوند،به پیامبران هم هشدار می دهد. «وَ لا تَعْدُ عَیْناکَ عَنْهُمْ تُرِیدُ زِینَهَ الْحَیاهِ الدُّنْیا» ۸- کسی که بدنبال دنیا می رود،از مسیر رهروان الهی خارج می شود. یُرِیدُونَ وَجْهَهُ ... تُرِیدُ زِینَهَ الْحَیاهِ الدُّنْیا دنیاگرایی در مقابل خداگرایی است. ۹- کیفر دنیاگرایی،غفلت از یاد خداوند است. «تُرِیدُ زِینَهَ الْحَیاهِ الدُّنْیا وَ لا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ» ۱۰- ارزش یاد خدا،به ریشه دار بودن آن در قلب وروح است. «أَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِکْرِنا» ۱۱- انسان گام به گام سقوط می کند؛اوّل غفلت،آنگاه هوسرانی و سپس مسیر انحرافی. «أَغْفَلْنا اِتَّبَعَ هَواهُ کانَ أَمْرُهُ فُرُطاً» ۱۲- اعتدال،ارزش و زیاده روی ضد ارزش است. «وَ کانَ أَمْرُهُ فُرُطاً» ۱۳- گرایش و عدم گرایش مردم،در حقّانیّت دین تأثیری ندارد. «قُلِ الْحَقُّ مِنْ رَبِّکُمْ فَمَنْ شاءَ فَلْیُؤْمِنْ وَ مَنْ شاءَ فَلْیَکْفُرْ» ۱۴- پیامبر مسئول ابلاغ است وانسان ها در پذیرش ایمان و کفر آزادند. «فَمَنْ شاءَ فَلْیُؤْمِنْ وَ مَنْ شاءَ فَلْیَکْفُرْ» متاع کفر و دین،بی مشتری نیست گروهی آن،گروهی این پسندند ۱۵- کفر،ظلم به خویشتن است. «فَلْیَکْفُرْ أَعْتَدْنا لِلظّالِمِینَ» ۱۶- سرنوشت انسان در گرو گرایش ها و اعمال اوست. «أَعْتَدْنا لِلظّالِمِینَ ناراً أَحاطَ بِهِمْ سُرادِقُها» شهوات و مفاسدی که انسان را فرامی گیرد،در آخرت آتشی است که او را احاطه می کند. ۱۷- توجّه به فرجام شوم کافران،نقش مهمی در تربیت انسان دارد. لِلظّالِمِینَ ناراً أَحاطَ بِهِمْ ... ۱۸- معاد،جسمانی است. «یَشْوِی الْوُجُوهَ» ۱۹- در تربیت،تهدید و بشارت و بیم و امید،در کنار هم لازم است.(آیه قبل تهدید بود و این آیه بشارت.) إِنّا أَعْتَدْنا لِلظّالِمِینَ ... إِنّا لا نُضِیعُ أَجْرَ ... ۲۰- فکر وانگیزه ی الهی،بر عمل صالح مقدّم است. «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ» ۲۱- ملاک در ارزش عمل،کیفیّت است،نه کمّیت. «أَحْسَنَ عَمَلاً» نه«اکثر عملا» ۲۲- ایمان و عمل به دستورات الهی ودوری از حرام در دنیا،رمز رسیدن به تجمّلات ابدی در آخرت است. یُحَلَّوْنَ فِیها مِنْ أَساوِرَ ... ۲۳- معاد،روحانی و جسمانی است،چون اگر روحانی بود،نیازی به طلا و حریر و تخت نبود. یُحَلَّوْنَ فِیها مِنْ أَساوِرَ ... کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💐💐با سلام به قرآن‌دوستان گرامی همزمان با هفته و سالروز رحلت علامه طباطبايي علاقمندان به و در قرآن میتوانند محصولات قرانی زير را برای مطالعه خود یا به دیگران، تا تاريخ 27 آبان با ، از لینکهای زیر سفارش داده توسط پست دریافت نمایند. 1- بسته‌ آموزشي شامل"كتاب مباني و روش مطالعه و ساده قران" تالیف اقای سیدکاظم فرهنگ با مقدمه اقای دکتر سیدمحسن میرباقری و دوره نخست آموزش روش فهم قران با حضور مرحوم استاد جمال گنجه اي با 10 درصد به مبلغ 45هزار تومان https://idpay.ir/quranpuyan/shop/74803 2-كتاب " : 280 درس از 30 " :برگزيده اي از ايات و مفاهيم 30 جزء قرآن (كه در ساليان متوالي در ماه رمضان مورد استقبال مخاطبان قرارگرفته است) به همراه توضيح مختصر و تصاوير، با 10 درصد به مبلغ 36 هزار تومان https://idpay.ir/quranpuyan/shop/361454 3- شامل هر دو محصول فوق (كتاب روش ساده فهم قرآن+ كتاب باورها و رفتارهاي قراني+ دو سي دي اموزشي ) با به مبلغ 76 هزارتومان https://idpay.ir/quranpuyan/shop/366412 🔶🌷🌷🌷🌷 @quranpuyan
مروري بر ع به امام ع 🛑قسمت چهل و هفتم: 💢بهترين ، خودت هستي 🔶وَ الْحِرْفَةُ مَعَ الْعِفَّةِ خَيْرٌ مِنَ الْغِنَى مَعَ الْفُجُورِ، وَ الْمَرْءُ أَحْفَظُ لِسِرِّهِ، وَ رُبَّ سَاعٍ فِيمَا يَضُرُّهُ، مَنْ أَكْثَرَ أَهْجَرَ وَ مَنْ تَفَكَّرَ أَبْصَرَ، مال اندك همراه با عفت نفس از ثروت با گناه بهتر است. آدمى راز زندگيش را بهتر از ديگران حفظ مى كند. چه بسا كوشنده اى كه تلاش و سعيش به او زيان مى زند. زياده گو هرزه گو مى گردد، و آن كه نسبت به امورش انديشه كند بينا مى شود. ترجمه انصاریان ✳ آن گاه در چهارمين توصيه مى افزايد: «درآمد (کم) همراه با پاکى و درست کارى بهتر از ثروت فراوان توأم با فجور و گناه است»; از نظر لغت و موارد استعمال نزد علماى اخلاق، تنها به معناى خودنگهدارى جنسى نيست، بلکه هرگونه خويشتن دارى از گناه را شامل مى شود و در جمله بالا به اين معناست، زيرا بعضى به هر گناه و زشتى تن در مى دهند تا ثروتى را از اين سو و آن سو جمع آورى کنند اما مؤمنان پاک دل ممکن است از طريق حلال و خالى از هرگونه گناه به ثروت کمترى برسند; امام(عليه السلام) مى فرمايد اين را بر آن ترجيح بده. ✳ حضرت در پنجمين توصيه مى فرمايد: «انسان خويش را (بهتر از هر کس ديگر) نگهدارى مى کند»; (وَالْمَرْءُ أَحْفَظُ لِسِرِّهِ). زيرا انسان، نسبت به اسرار خود از همه دلسوزتر است، چون افشاى آنها گاه موجب ضرر و زيان و گاه سبب آبرو ريزى و هتک حيثيت او مى شود در حالى که ديگران از افشاى سر او ممکن است هيچ آسيبى نبينند، بنابراين اگر مى خواهد اسرارش محفوظ شود بايد در صندوق سينه خود آن را محکم نگه دارد، همان گونه که در کلمات قصار امام(عليه السلام) آمده است «صَدْرُ الْعاقِلِ صُنْدُوقُ سِرِّهِ; سينه انسان خردمند صندوق اسرار اوست». ✳ در ششمين توصيه مى فرمايد: «بسيارند کسانى که بر زيان خود تلاش مى کنند»; اشاره به اينکه سعى و تلاش بايد روى حساب باشد. به بيان ديگر، تلاش بايد با توأم گردد. نکند انسان با دست خويش ريشه خود را قطع کند که اين بدترين نوع مصيبت است. ✳ در هفتمين توصيه مى فرمايد: «کسى که پرحرفى مى کند سخنان ناروا و بى معنا فراوان مى گويد»; آرى يکى از فوايد سکوت، گرفتار نشدن در دام سخنان بى معناست و اين بسيار به تجربه رسيده که افراد پر حرف پرت و پلا زياد مى گويند، زيرا سخنان سنجيده و حساب شده، فکر و مطالعه مى خواهد در حالى که افراد پر حرف مجالى براى فکر ندارند. 🌴 امام(عليه السلام) در غررالحکم عواقب سوء زيادى براى افراد پر حرف بيان فرموده از جمله اينکه «مَنْ کَثُرَ کَلامُهُ زَلَّ; کسى که سخن بسيار گويد لغزش فراوان خواهد داشت» و همين امر آبروى او را مى برد و سبب خوارى و رسوايى مى گردد. به عکس کسانى که کم و سنجيده سخن مى گويند، سبب آبرومندى خود مى شوند و به گفته شاعر: 🌱کم گوى و گزيده گوى چون دُر تا ز اندک تو جهان شود پر🌱 شرح ايت الله مكارم شيرازي. @quranpuyan
إِنَّ اللَّهَ لَا يُخْلِفُ الْمِيعَادَ قطعا خداوند در وعده [خود] خلاف نمى ‏كند. آل عمران/۹ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 12 تا 20 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️محاكمه و 💠وَ يَوْمَ يَحْشُرُهُمْ وَ ما يَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّـهِ فَيَقُولُ أَ أَنْتُمْ أَضْلَلْتُمْ عِبادِي هؤُلاءِ أَمْ هُمْ ضَلُّوا السَّبِيلَ (۱۷/فرقان) 🌱‏(و ياد كن) روزی كه خداوند مشركان و آن‌چه را به جای خدا می‌پرستيدند (در يك جا) محشور كند، پس (به معبودهای آنان) گويد: آيا شما بندگان مرا گمراه كرديد، يا خودشان راه را گم كردند؟ 🔷‏از آنجا كه در آيات گذشته، سخن از سرنوشت مؤمنان و مشركان در قيامت و پاداش و كيفر اين دو گروه بود، آيات مورد بحث همين موضوع را به شكل ديگری ادامه می‌دهد و سؤالی را كه خداوند از معبودهای" مشركان" در قيامت می‌كند همراه جواب آنها به عنوان يك هشدار بيان می‌فرمايد: ‏نخست می‌گويد:" به ياد آور روزی را كه خداوند همه آنها و معبودهايشان را كه غير از" اللَّه" پرستش می‌كردند جمع و محشور می‌كند" (وَ يَوْمَ يَحْشُرُهُمْ وَ ما يَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّـهِ‌). ‏و از آنها" سؤال می‌كند: آيا شما اين بندگان مرا گمراه كرديد يا خود آنها راه را گم كردند"؟! (فَيَقُولُ أَ أَنْتُمْ أَضْلَلْتُمْ عِبادِي هؤُلاءِ أَمْ هُمْ ضَلُّوا السَّبِيلَ‌). 🔷اما آنها در پاسخ" می‌گويند: منزهی تو ای پروردگار برای ما شايسته نبود كه اوليائی غير از تو برگزينيم" (قالُوا سُبْحانَكَ ما كانَ يَنْبَغِي لَنا أَنْ نَتَّخِذَ مِنْ دُونِكَ مِنْ أَوْلِياءَ). ‏نه تنها ما آنها را به سوی خود دعوت نكرديم، بلكه ما به ولايت و عبوديت تو معترف بوديم و غير از تو را معبود برای خود و ديگران برنگزيديم! علت انحراف آنها اين بود كه" آنان و پدرانشان را از نعمتها و مواهب دنيا برخوردار نمودی (آنان به جای اينكه شكر نعمتت را بجا آورند در شهوات و كامجوئيها فرو رفتند) تا ياد تو را فراموش كردند" (وَ لكِنْ مَتَّعْتَهُمْ وَ آباءَهُمْ حَتَّی نَسُوا الذِّكْرَ). " و به همين دليل فاسد شدند و هلاك گشتند" (وَ كانُوا قَوْماً بُوراً). ‏🔷 در اينجا خداوند روی سخن را به مشركان كرده، می‌گويد:" اين معبودانتان شما را در آنچه می‌گوئيد تكذيب كردند" (می‌گفتيد: اينها شما را از راه منحرف كردند و به سوی عبادت خود دعوت نمودند در حالی كه آنها گفته شما را دروغ می‌شمرند) (فَقَدْ كَذَّبُوكُمْ بِما تَقُولُونَ‌). ‏و چون چنين است و خود مرتكب انحراف خويش بوده‌ايد،" قدرت نداريد عذاب الهی را از خود بر طرف سازيد و خويش را ياری كنيد و يا از ديگران ياری بطلبيد" (فَما تَسْتَطِيعُونَ صَرْفاً وَ لا نَصْراً). ‏" و كسی كه از شما ستم كند، عذاب شديد و بزرگی به او می‌چشانيم" (وَ مَنْ يَظْلِمْ مِنْكُمْ نُذِقْهُ عَذاباً كَبِيراً). 👈‏بدون شك" ظلم" مفهوم وسيعی دارد هر چند موضوع بحث در آيه" شرك" است كه يكی از مصداقهای روشن ظلم می‌باشد، اما با اين حال كلی بودن مفهوم آيه را از بين نمی‌برد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏قالُوا سُبْحانَكَ ما كانَ يَنْبَغِي لَنا أَنْ نَتَّخِذَ مِنْ دُونِكَ مِنْ أَوْلِياءَ وَ لكِنْ مَتَّعْتَهُمْ وَ آباءَهُمْ حَتَّی نَسُوا الذِّكْرَ وَ كانُوا قَوْماً بُوراً (۱۸/فرقان) 🌱‏(معبودها) گويند: خدايا! تو منزّهی، مارا نرسد كه غير از تو سرپرستی بگيريم ولی تو آنان و پدرانشان را چنان كامياب گرداندی كه ياد (تو و قرآن) را فراموش كردند و گروهی هلاك و سر در گم شدند. 👈‏عوامل نسيان وغفلت در قرآن متعدّد است و برخی از آنها عبارتند از: ‏الف: مال و ثروت كه در اين آيه آمده است. ‏ب: فرزند و خانواده. «لا تُلْهِكُمْ أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ» ‏ج: تجارت. «لا تُلْهِيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ» ‏د: شيطان، تفرقه، قمار و شراب. «إِنَّما يُرِيدُ الشَّيْطانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ فِي الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ وَ يَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ» ‏۱- در قيامت، معبودهای ساختگی به سخن درمی‌آيند. «قالُوا» ‏۲- هر كجا سخنی از شرك به ميان آمد، تسبيح وتنزيه خدا لازم است. «سُبْحانَكَ» ‏۳- خداوند نعمت‌های خود را حتّی از منحرفان دريغ نمی‌دارد. «لكِنْ مَتَّعْتَهُمْ» ‏۴- خطر مال در جايی است كه سبب فراموشی خدا شود، نه اين كه مال مطلقاً بد و خطرناك باشد. مَتَّعْتَهُمْ‌ ... حَتَّی نَسُوا ‏۵- در خانواده‌هايی كه چند نسل آنها مرفّه بوده‌اند، زمينه‌ی فراموشی از خدا و قيامت، بيشتر است. «وَ آباءَهُمْ» ‏۶- به مال و جلوه‌گری‌های مرفّهين نگاه نكنيد، همه‌ی آنان تباه شدنی هستند. ‏«كانُوا قَوْماً بُوراً» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با سلام به قرآن دوستان گرامي پيرو فيلتر نابجاي پيام رسان و سئوالات متعدد اعضاي محترم گروههاي كه علاقه مند به روزانه-يك_ صفحه از قران كريم همراه با فايل صوتي ، و خلاصه تفسيري هستند، باستحضار ميرساند از لينكهاي زير ميتوانند دسترسي داشته باشند. 🌺🌺🌺 گروه در پيام رسان (سوره نساء) https://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0 ♻♻♻ گروه تقرب در پيام رسان (سوره مائده) https://t.me/taqarrob99 ♦♦♦ كانال در پيام رسانهاي و (سوره فرقان) https://eitaa.com/quranpuyan https://ble.ir/quranpuyan شناسه كانال @quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره کهف از تفسیر عبدالعلی بازرگان کهف : ۳۱ أُولَئِكَ لَهُمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهِمُ الْأَنْهَارُ يُحَلَّوْنَ فِيهَا مِنْ أَسَاوِرَ مِن ذَهَبٍ وَيَلْبَسُونَ ثِيَابًا خُضْرًا مِّن سُندُسٍ وَإِسْتَبْرَقٍ مُّتَّكِئِينَ فِيهَا عَلَى الْأَرَائِكِ نِعْمَ الثَّوَابُ وَحَسُنَتْ مُرْتَفَقًا  ویژه آنهاست بهشت‌های جاودانی که نهرها [ی حیات‌بخش] در اختیارشان جاری است، ۴۳ و در آنجا به دستواره‌های زرّین آراسته مي‌شوند و جامه‌های سبزی از ابریشم ظریف و ستبر مي‌پوشند، ۴۴ در حالی که بر تخت‌هائی تکیه دارند. چه دستاورد خوبی و چه تسهیلات نیکوئی.۴۵  __ ۴۳- ضمیر «من تحتهم» به بهشتیان برمي‌گردد نه به باغات بهشتی؛ منظور این است که عامل خرّمی زندگی آنان در بهشت، در اختیار و از وجود خودشان جاری است. ۴۴- دو واژة سندس و استبرق را که علاوه بر این آیه در دو آیه دیگر [دخان 53 (44:53) و انسان 21 (76:21) ] آمده است، ابریشم نازک حریر مانند و ابریشم ضخیم، که نشانه دو پوشش زیرین و زبرین در گرما و سرما یا خانه و بیرون است، گفته‌اند. البته نکره آمدن این دو وصف، نشانه ناشناخته و غیر معمول بودن آنهاست [نه همین ابریشم‌های شناخته شده]. مراد وصف حالتی است که آنان را در برمي‌گيرد. همچنانکه قرآن، «تقوا» را نیز لباس نامیده [اعراف 26 (7:26) ] و مفهوم پوشاندن و فراگیری را در مورد شب، تفرقه، همسر، و دین نیز به کار برده است [نباء 10 (78:10) ، بقره 187 (2:187) ، انعام 65 (6:65) و 82 (6:82) و 137 (6:137) ]. تأکید بر این که لباس بهشتیان حریر است [حج 23 (22:23) و فاطر 33 (35:33) ]، همین راحتی و نرمشی است که آنها را فرا مي‌گيرد، و گرنه پارچه حریر را در دنیا نیز مي‌توان تهیه کرد. ۴۵- «مُرْتَفَقًا» از ریشه «رِفْق»، بیانگر حالتی از مدارا و ملاطفت و تسهیل و گشایش است. آرنج را نیز که تکیه‌گاه سر و استراحت است، مِرفق مي‌نامند. در رفاقت و با رفیقان نیز مدارا و ملاطفت برقرار می‌شود. https://b2n.ir/g94617 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛