eitaa logo
قران پویان
477 دنبال‌کننده
6هزار عکس
699 ویدیو
623 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️پاسخ (عليه السلام) به سه اشكال و اعتراض بر آن حضرت‌ 💠‏" قالَ فَعَلْتُها إِذاً وَ أَنَا مِنَ الضَّالِّينَ فَفَرَرْتُ مِنْكُمْ لَمَّا خِفْتُكُمْ فَوَهَبَ لِي رَبِّي حُكْماً وَ جَعَلَنِي مِنَ الْمُرْسَلِينَ وَ تِلْكَ نِعْمَةٌ تَمُنُّها عَلَيَّ أَنْ عَبَّدْتَ بَنِي إِسْرائِيلَ"  👈ضمير در" فعلتها" به كلمه" فعلة"- كه در آيه قبلی بود- برمی‌گردد و ظاهرا كلمه" اذا" مقطوع از جواب و جزاء است، و- بطوری كه گفته‌اند- معنای" حينئذ- در اين هنگام" را می‌رساند و كلمه" عبدت" از تعبيد است و تعبيد و اعباد به معنای بنده گرفتن است. 🔷‏و اين آيات سه‌گانه جوابی است كه موسی (ع) از اعتراض فرعون داده و از تطبيق اين جواب با اعتراضی كه فرعون كرد بر می‌آيد كه موسی (ع) اعتراض فرعون را تجزيه و تحليل كرده و از آن سه تا اشكال فهميده و در نتيجه به هر سه پاسخ گفته است: 🔸‏اول اينكه، فرعون از رسالت وی استبعاد كرده، كه چنين چيزی ممكن نيست، مگر ممكن است كسی كه ما سوابق او را كاملا می‌شناسيم و می‌دانيم كه مردی است چنين و چنان، رسول خدا شود؟ كه جمله:" أَ لَمْ نُرَبِّكَ فِينا وَلِيداً وَ لَبِثْتَ فِينا مِنْ عُمُرِكَ سِنِينَ" متضمن آن است. 🔸‏دوم اينكه، عمل او را زشت دانسته، و او را مفسد و مجرم خوانده، كه جمله:" فَعَلْتَ فَعْلَتَكَ الَّتِي فَعَلْتَ" متضمن آن است. 🔸‏سوم اينكه، بر او منت نهاده كه تو يكی از بردگان مايی، كه جمله‌" وَ أَنْتَ مِنَ الْكافِرِينَ" اشاره به آن است. ‏و طبع كلام اقتضاء می‌كرده كه نخست از اشكال دوم پاسخ گويد سپس از اعتراض اولش و در آخر از اعتراض سومش و موسی (ع) همين طور پاسخ داد. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ تِلْكَ نِعْمَةٌ تَمُنُّها عَلَيَّ أَنْ عَبَّدْتَ بَنِي إِسْرائِيلَ (۲۲) قالَ فِرْعَوْنُ وَ ما رَبُّ الْعالَمِينَ (۲۳/شعراء) 🌱‏و (آيا) اين كه بنی‌اسرائيل را بنده‌ی خود ساخته‌ای نعمتی است كه منّتش را بر من می‌نهی؟ (چرا نبايد من در خانه‌ی پدرم رشد كنم؟) ‏(فرعون) گفت: پروردگار جهانيان چيست؟ 🔹تكبّر، زشتی‌ها را نزد انسان زيبا جلوه می‌دهد. «تِلْكَ نِعْمَةٌ تَمُنُّها عَلَيَّ» ‏ 🔹به استكبار و منّت‌های او با صلابت پاسخ دهيد. تِلْكَ نِعْمَةٌ ... ‏ 🔹گاهی مستكبران به خاطر حفظ تاج و تخت، خود را به نادانی می‌زنند. «وَ ما رَبُّ الْعالَمِينَ» ‏ 🔹سؤال مستكبرين، مغرورانه و همراه با تحقير ديگران است. فرعون گفت: «وَ ما رَبُّ الْعالَمِينَ» و نگفت: «و من رب العالمين» (حرف «ما» در زبان عرب برای جمادات به كار می‌رود.) 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره کهف از تفسیر عبدالعلی بازرگان کهف : ۴۲ وَأُحِيطَ بِثَمَرِهِ فَأَصْبَحَ يُقَلِّبُ كَفَّيْهِ عَلَى مَا أَنفَقَ فِيهَا وَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا وَيَقُـولُ يَالَيْتَنِي لَمْ أُشْرِكْ بِرَبِّي أَحَدًا  ـ [از قضا حادثه‌ای رُخ داد] و محصولش همه جانبه از بین رفت، ۵۶ پس [آنچنان از این خسارت گرفتار حُزن و اندوه شد که] دو دست خویش از حسرت آنچه هزینه کرده بود بر هم میزد در حالیکه [باغ] بر داربست‌هایش فرو ریخته بود [=به کلی نابود شده بود] و یکسره میگفت: ای کاش احدی را با پروردگارم شریک نمي‌ساختم. ۵۷  __ ۵۶- جملة «وَأُحِیطَ بِثَمَرِهِ» از فراگیری و احاطه حادثه‌ای همچون گردباد، طوفان یا صاعقه‌ای سخن می‌گوید که مانند سپاهی نیرومند درختان را محاصره و احاطه کردند به گونه‌ای که هیچ راه نجاتی برای آن نبود. ۵۷- این دوست ثروتمند البته بي‌خدا و لامذهب نبود، اما همچون اکثر مسلمانان شناسنامه‌ای! خدا را فقط برای روز مبادا و یاری در بلاها ذخیره کرده بود و روزگار را تنها با تکیه بر توان خویش و بي‌توکل مي‌گذراند و مي‌پنداشت جهان بر وفق مراد او مي‌گذرد! کهف : ۴۴ هُنَالِكَ الْـوَلَايَةُ لِلَّهِ الْحَقِّ هُوَ خَيْرٌ ثَوَابًا وَخَيْرٌ عُقْبًا  آنجا [بود که فهمید] ولایت از آنِ خداوندِ حقیقی است [=سرپرستی و کارسازی بندگان منحصر به اوست]؛ هموست که بهترین دستاورد [=حاصل زندگی] و نیکوترین فرجام [در عبادت او] است. https://b2n.ir/g94617 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در اين شرايط اجتماعي، چگونه نباشيم؟ 🛑قسمت سوم: ❓آيا دادن و توافق بين طرفين نزاع، ممكن است؟ ✳ در هفته هاي اخير برخي از مخاطبان و هموطنان متدين، نسبت به عملكرد طرفين منازعات اخير (حاكمان و معترضان خياباني) انتقاداتي دارند و چون هيچكدام را كاملا برحق نميدانند، نميتوانند با آنها همراهي كنند از طرفي هم دغدغه دين و اينده كشور را دارند . لذا مي پرسند كه انها چيست؟ ✅ تداوم اين نا ارامي ها در بيش از دو ماه نشان‌دهنده ان است كه نه حاكميت قادر به مهار بحران و اتخاذ تصميمات مناسب بوده و نه معترضان، ارام شده اند. لذا نمي توان بي تفاوت ماند تا طرفين همچنان به شيوه دو ماه اخير به نزاع خود ادامه دهند چرا كه طولاني شدن ان، هاي مادي و جاني و امنيتي و رواني بيشتري را بر مردم بيگناه و كشور ايران تحميل ميكند.😔 ✅ در روزهاي قبل بيان شد كه طبق ايه 9 سوره حجرات "و اگر دو گروه از مؤمنان به نزاع پرداختند، پس ميان آنان صلح و آشتى برقرار كنيد" اولين وظيفه‌ي نيروهاي خارج از منازعه، رفع خصومت و ايجاد بين طرفين درگيري است. ⁉ اما سئوال اصلي اين است كه ايا طرفين اين منازعه، تمايل و اراده‌اي به توافق دارند يا خير؟ و ايا اقدام به ميانجي گري براي صلح و اشتي، اثرگذار است؟ 1-در سمت : از انجا كه قدرت و لوازم انجام تغييرات در اختيار حاكميت است، طرف اول رفع نزاع، حكومت است. متاسفانه با عملكرد حاكميت و سخنان متعدد رهبري در اين دو ماه، بسياري از مردم و نیروهای دلسوز غيرهمسو با حاكميت، باین نتیجه رسیده اند که حاکمیت، هیچ تمایلی به صلح و توافق و گفتگو نشان نمیدهد و همچنان معترضان را با زدن برچسبهای متعدد انکار میکند و نميخواهد در برابر خواستهاي توسعه يابنده معترضان حتي تن به كوچكترين تغييراتي دهد و فكر ميكند همچنان با تهديد و سركوب و بازداشت و نيروهاي ويژه و غيرويژه، بقول خودشان ميتوانند بساط معترضان را جمع كنند! 😔 اما تابحال كه نتوانسته اند و شواهد هم نشان از ناكارامدي اين حربه دارد. 👈 پس كه نه با حاكمان همراهي دارند و نه با معترضان خياباني،(و در عين حال بخش زيادي از مردم جامعه هم هستند) بايد نقش خود را بيشتر ايفا كنند. ازجمله با هر وسيله اي و رسانه اي و توسط هر شخص واسطه و دلسوزي كه ميتواند بر و مشاورانش و ساير تصميم گيران موثر حكومت و حاميان مطلق انها اثر گذار باشد، به بيانهاي مختلف، و بي تدبيري و عدم اصلاح روشها و تصميمات آنها را مكررا گوشزد كنند كه هرچه زودتر در رفتار خود بازنگري كنند. ⁉ با خود بيانديشند كه عملكرد دو ماهه اخير انها در حل بحران چه تاثير مثبتي داشته است؟ تعداد معترضان را كمتر كرد يا بيشتر؟ عمق و گسترش اعتراضات كمتر شد يا بيشتر؟ نيروهاي خاكستري و بيطرف ، بيشتر به سمت حاكميت متمايل شدند يا به سمت معترضين؟ طولاني شدن اين منازعات و گسترش موج ضديت با دين و روحانيت و اصل جمهوري اسلامي ، به نفع حاكميت بود يا به ضرر او ؟😔 🔷 به انها همچنان بايد گفت كه هر روز در مهار منطقي بحران و پذيرش بخشهايي از خواست معترضان، عواقب بيشتري دارد . چرا كه اولا باعث افزايش خساراتهاي مالي و جاني به هموطنان در هر دو طرف ميشود. ثانيا تحول و تغييراتي كه الان بتواند اعتراضات را كمتر كند شايد در يك ماه اينده كاملا بي اثر باشد. ثالثا تا اين بستر وجود دارد طبيعتا دشمنان خارجي هم دنبال صيد ماهي خود و حداكثر بهره برداري از اين صحنه ها هستند. پس به نفعتان است كه هرچه زودتر اين بستر را با اتخاذ تدابير منطقي و عقلاني و با حداقل هزينه، از طمع نفوذ دشمنان دين و كشور خارج كنيد . وقتی بکارگیری سیاست در برابر دشمن مستکبر دیرین، رواست، قطعا در برابر مردم کشور خودمان بجا و رواتر است. ✅ البته قبولاندن اين امر به حاكمان بسي سخت است. ولي نبايد از اين رويكرد نااميد شد چرا كه براي رفع مسالمت اميز خصومتها و بازگشت ارامش سريع به كشور، چاره اي جز اين مسير به نظر نميرسد. هرچند كه از قديم گفته اند نرود در سنگ. اما هم بايد ابزارها و كلامها و نوشته هاي نافذتر از ميخ اهني را بكار گرفت و هم در حاكميت و طرفدارانشان را جستجو كرد و طرف خطاب قرار داد. 💫ادامه دارد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سَلَامٌ عَلَيْكُمْ بِمَا صَبَرْتُمْ ۚ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ سلام بر شما به خاطر صبر و استقامتتان و چه پایان نیک و چه عاقبت خوبى! رعد/۲۴ @quranpuyan