لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
دلایل تمایز قران با سایر کتب و سخنرانی ها که فهم آنرا دشوار تر می کند
🔰🔰فايل صوتي بخشهايي از #جلسه_اول دوره جديد روش ساده فهم بهتر قرآن،ارايه شده توسط آْقاي سيدكاظم فرهنگ 👆👆👆
مروري بر #وصيتنامه_امام_علي ع به امام #حسن ع
🛑قسمت پنجاه وششم:
💢هنگام #قهر_وجدایی، همه پلهای پشت سرت را خراب نکن.
🔶وَ إِنْ أَرَدْتَ قَطِيعَةَ أَخِيكَ فَاسْتَبْقِ لَهُ مِنْ نَفْسِكَ بَقِيَّةً يَرْجِعُ إِلَيْهَا إِنْ بَدَا لَهُ ذَلِكَ يَوْماً مَا، وَ مَنْ ظَنَّ بِكَ خَيْراً فَصَدِّقْ ظَنَّهُ،
اگر خواستى از برادرت جدا شوى جايى براى او باقى گذار كه اگر روزى خواست برگردد دستاويز برگشت داشته باشد. آن كه به تو گمان نيك برد گمانش را عملا تحقق بخش.
🖋ترجمه انصاریان
🌴آن گاه امام(عليه السلام) در هفتمين توصيه مى فرمايد: «اگر خواستى پيوند برادرى و رفاقت را قطع کنى جايى براى آشتى بگذار که اگر روزى خواست باز گردد بتواند»; (وَإِنْ أَرَدْتَ قَطِيعَةَ أَخِيکَ فَاسْتَبْقِ لَهُ مِنْ نَفْسِکَ بَقِيَّةً يَرْجِعُ إِلَيْهَا إِنْ بَدَا لَهُ ذَلِکَ يَوْماً مَا).
👈اشاره به اينکه هم چنان که انسان در دوستى بايد حد اعتدال را نگه دارد و همه #اسرار خويش را نزد دوستش #فاش نکند که اگر روزى دوستى مبدل به دشمنى شد گرفتار زيان و خسران نشود، همين گونه اگر انسان پيوند دوستى را بريد نبايد تمام پل هاى پشت سر خود را ويران سازد، زيرا بسيار مى شود که طرف پشيمان مى گردد و مى خواهد به دوستى بر گردد; ولى راهى در برابر او باقى نمانده است.
🔻همين تعبير به صورت جامع ترى در کلام ديگرى از امير مؤمنان(عليه السلام) (مطابق آنچه در بحارالانوار آمده) ديده مى شود که مى فرمايد: «أَحْبِبْ حَبِيبَکَ هَوْناً مَا فَعَسَى أَنْ يَکُونَ بَغِيضَکَ يَوْماً مَا وَأَبْغِضْ بَغِيضَکَ هَوْناً مَا فَعَسَى أَنْ يَکُونَ حَبِيبَکَ يَوْماً مَا; با دوستت در حد اعتدال دوستى کن شايد روزى دشمنت شود و با دشمنت در حد اعتدال دشمنى کن شايد روزى دوستت شود (مبادا از کارهايى که در حق او کردى شرمنده شوى)».
🔻به گفته ابن ابى الحديد بعضى از دانشمندان اين مطلب را به بيان ديگرى گفته اند: «إذا هَوَيْتَ فَلا تَکُنْ غالِياً وَإِذا تَرَکْتَ فَلا تَکُنْ قالِياً; هرگاه به کسى علاقه مند شدى راه غلو را درپيش نگير و هرگاه او را رها ساختى راه عداوت را در پيش مگير».
🌴حضرت در آخرين و هشتمين توصيه اين بخش از وصيّت نامه مى فرمايد: «کسى که درباره تو گمان نيکى ببرد با عمل گمانش را تصديق کن»; (وَمَنْ ظَنَّ بِکَ خَيْراً فَصَدِّقْ ظَنَّهُ).
👈اشاره به اينکه اگر مثلا تو را اهل خير و بذل و بخشش و سخاوت مى داند و از تو چيزى خواست به او کمک کن تا گمان او را تصديق کرده باشى و بزرگوارى تو تثبيت شود.
اين گونه رفتار دو مزيّت دارد; هم خوش بينى و حسن ظن مردم را تثبيت مى کند و هم با اين خوش بينى ها انسان به راه خير کشيده مى شود.
💢بسيار اتفاق مى افتد که افرادى نزد انسان مى آيند و مى گويند مشکلى داريم که گمان مى کنيم تنها به دست تو حل مى شود انسان بايد در حل مشکل چنين افرادى بکوشد و #حسن_ظن آنها را به سوء ظن تبديل نکند.
🖋شرح آیت الله مکارم شیرازی
@quranpuyan
حسب حالی ننوشتیم و شد ایّامی چند
محرمی کو که فرستم به تو پیغامی چند
ما بدان مقصد عالی نتوانیم رسید
هم مگر پیش نهد لطف شما گامی چند
#حافظ
سلام
صبح آدینه تان بخیر و برکت
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
4_5859267640165404059.mp3
15.88M
⭕️موضوع:
فاطمه واعتراض درفضای #سرکوب!
🔷 . ۵ دی ماه ۱۴۰۱ دارالزهراء
#بیعت_اجباری و قتل مخالفان سیاسی بعد از پیامبر، چگونه باب شد؟
✅حضرت علي فرمود اگر من بیعت نکنم چه میشود؟ پاسخ دادند به خدا سوگند گردنت را میزنیم. مسئله این نیست کسی که مخالف است به زندان برود بلکه هر کس این قدرت را نمیپذیرد باید او را از صحنه روزگار محو کرد
💢فضا به شدت امنیتی است. حتی اگر کسی به خانه علی(ع) بیاید #متهم است که آمده علیه حکومت تصمیمی بگیرد. در این شرایط حضرت زهرا(س) سه اقدام مهم کرد
🔺توجیهشان این بود که جامعه اسلامی بعد از پیامبر (ص) در معرض خطر و #فتنه است و ما هیچ راهی برای جلوگیری از خطر دشمن غیر از اینکه این شرایط امنیتی را به وجود بیاوریم و فورا تکلیف حکومت را مشخص کنیم نداریم. این همان کلمهای است که فاطمه (س) در سخنرانی مسجد کد داد که شما مبادرت به این اعمال کردید .
🔻وقتی #قدرت اصالت پیدا کرد و همه چیز در برابر او فدا شد، فقط فاطمه زهرا(س) و علی بن ابیطالب(ع) قربانی نیستند.
🔻عبدالله بن زبیر گفت ما همان کاری را می کنیم که بزرگانمان کرده اند
استادسروش محلاتی
@quranpuyan
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
30.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیات ۵مرحله نخست دعوت پيامبر با توجه به #ترتيبنزول سوره ها و #كلماتكليدي (نذير،بشير،نذيرمبين و..)،بخشي از ارايه آقاي سيد كاظم فرهنگ در دوره آموزشي روش مطالعه و فهم بهتر قران كريم
@quranpuyan
⁉️. چرا #امالبنین(علیها السلام) در کربلا نبود؟
💠● ایشان در آن زمان بانوی میان سالی بود؛ یعنی اگر هنگام ازدواج با امیرالمؤمنین(علیه السلام) در سال بیستم هجری حدوداً بیست ساله بوده، در هنگام واقعه کربلا که ابتدای سال ٦١ق اتفاق افتاد در حدود شصت سال داشته. و بعنوان همسر امیرالمؤمنین(علیه السلام) از جایگاه ویژهای برخوردار بوده است.
از سوی دیگر، ظاهر حرکت کاروان امام حسین(علیه السلام) در همان ابتدا اینطور نبود که به قصد کربلا و شهادت باشد؛
🌴خروج شبانۀ امام و اهل بیتش در شب بیست و نهم رجب سال ٦٠ق از مدینه به سمت مکه بود، نه کربلا. و به این قصد بود که در پناه حرم امن الهی در امان باشند بدین صورت که یزید از اینکه امام را بین دوراهیِ قتل یا بیعت مطلقه گذاشته بود کوتاه بیاید. که در این سفر، فرزندان امالبنین همراه امام و در رکاب ایشان بودند.🌱
📩و دعوت کوفیان از امام در این مدتِ اقامتِ حدوداً چهار ماهۀ امام در مکه انجام گرفت، نه پیش از خروج امام از مدینه.
🔻اهل کوفه که خود از خلافت یزید ناراضی بودند و نمیخواستند زیر بار بیعت او روند هنگامی که از خودداری امام از بیعت با یزید و پناه بردن ایشان به حرم مکه مطلع شدند با فرستادن نامههایی ایشان را به کوفه دعوت، و آمادگی خود جهت حمایت و دفاع از ایشان، و حتی آمادگیشان جهت اخراج حاکم کوفه را اعلام نمودند.
🕋 امام(ع) اقامتش در پناه حرم مکی را ادامه داد تا آنکه با شروع ایام حج و سرازیر شدن مسلمانان از سراسر مناطقِ دور و نزدیکِ سرزمین پهناور اسلامی به مکه و بالا رفتن احتمال پیوستن آنان به امام یا دستکم تحت تأثیر قرار گرفتنشان جهت خروج از بیعت با یزید، تهدیدها و فشارهای یزید بر امام شدیدتر شد و به جایی رسید که دستور خونریزی مطلق یعنی حتی در داخل مسجدالحرام و در جوار کعبه را صادر کرد.
با این تشدّد دستگاه خلافت، امام برای جلوگیری از شکسته شدن امنیت و احترام خانۀ خدا چارهای نداشت جز اینکه یا ذلت بیعت مطلقه را بپذیرد یا از حرم مکه خارج شود تا تهوّر و گستاخی و بیپروایی یزید و آل ابیسفیان در جنگ طلبی و خونریزی، در منطقۀ حرم انجام نگیرد و موجب شکسته شدن حرمت مکه و مسجدالحرام نشود.
👈لذا امام(علیه السلام) و همراهانش در روز هشتم ذی حجه، روز ترویه، از مکه خارج شدند.
🔻و در انتخاب مقصد، از آنجا که در تمام این مدتِ اقامت امام در مکه، اهالی هیچ منطقهای جز کوفه از بیعت با یزید خودداری نکرده و ارتباطی با امام برقرار نکرده بودند بنابراین به طور طبیعی راه و مقصدی برای امام نبود مگر کوفه.
و این سفر هم ظاهرش از ابتدا معلوم نبود که به کربلا منجر میشود، بلکه هجده هزار نفر از کوفیان و اهل عراق با مسلم بن عقیل سفیر امام بیعت کرده بودند، و چهار هزار نفرشان در خانههای اطراف محل سکونت مسلم از او نگهبانی میکردند.
🚩🏴شاید اگر این سفر امام به عراق به فرجام میرسید و پرچم عدل علی و خلافت اولاد معصومش در کوفه برپا میشد، فرزندان امالبنین، مادر را نیز به کوفه دعوت نموده و در آنجا میزبان او میشدند. اما وضعیت به گونۀ دیگری پیش رفت و حضرت #امالبنین به طبیعت حال همچنان در مدینه ماند و خبر واقعه کربلا و شهادت فرزندانش را به او رساندند.
📚 مجموعۀ مصاحبهها: ٧٢٨،
موسوعة التاريخ الإسلامي ٦ : ٦٢،٦٤، ٦٦ - ٦٨، ٨٨.
(ص1)
ــــــــــــــــــــ
*️⃣ این در حالیست که بیعت خلفای پیشین مقید و مشروط بود؛ مقید به کتاب خدا و سنت پیامبر. لذا در صورت تخطی و انحراف خلیفه یا کارگزارانش از کتاب خدا و راه و روش پیامبر، علی رغم جوّ #خفقانی که کم و بیش شدّت و ضعف میگرفت و علی رغم عذرتراشیها و توجیهگریها اما اینجور نبود که هرگز در هیچ موردی جایی برای تخطئه و انتقاد و اعتراض علیه خلیفه و الزام او به جبران خطایش یا خطای کارگزارانش نباشد یا به نتیجه نرسد و راه اصلاح از اساس بسته باشد.
🖊آیت الله یوسف غروی
@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃آیا فهم قران،منحصر به #روایات است؟ ایا در صورت نبود حدیث تفسیری در یک آیه،باید توقف کرد؟
🔸اطلاعات بيشتر دوره اموزش روش ساده فهم قران در كانال زير در تلگرام و ايتا:
@tadabbor_quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_روم آیات 25 تا 32
📄#صفحه_407
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نکات_تفسیرے
#صفحه_407
❇️#آیه28روم
💠ضَرَبَ لَكُمْ مَثَلاً مِنْ أَنْفُسِكُمْ هَلْ لَكُمْ مِنْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ مِنْ شُرَكاءَ فِي ما رَزَقْناكُمْ فَأَنْتُمْ فِيهِ سَواءٌ تَخافُونَهُمْ كَخِيفَتِكُمْ أَنْفُسَكُمْ كَذلِكَ نُفَصِّلُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ (۲۸/روم)
🌱خداوند برای شما، مثالی از خودتان زده است (و آن اين كه) آيا در آنچه ما روزی شما كرديم، از بردگانتان شريكانی را میپذيريد، تا آنان در رزق، مساوی (و شريك) شما باشند؟ و آيا همانطور كه از يكديگر میترسيد از بردگانتان میترسيد؟! (شما كه در يك لقمهی نان، حاضر نيستيد با زيردستان خود شريك باشيد، چگونه بتهای بی روح را شريك خدا میدانيد؟!) ما آيات خود را برای گروهی كه میانديشند، اين گونه شرح میدهيم.
🔹استفاده از مثال، از روشهای تبليغ و تربيت است. «ضَرَبَ لَكُمْ مَثَلًا»
🔹آنچه برای خود نمیپسنديم، برای ديگران هم نپسنديم. هَلْ لَكُمْ ... مِنْ شُرَكاءَ
🔹وجدان خود را قاضی كنيد و بيانديشيد؛
شما كه انسانهای مشابه امّا زيردست خود را شريك خود نمیدانيد، چگونه غير مشابه خدا را شريك او میدانيد؟!
شما كه برای يك لحظه شريك را تحمّل نمیكنيد، چگونه برای خداوند شريك دائمی میپذيريد؟!
شما كه شريك در بهرهگيری از رزق را قبول نمیكنيد، چگونه شريك در آفرينش را برای او میپذيريد؟!
شما كه از دخالت افراد مشابه خود بيمناكيد، چگونه سنگ و چوب را در كار خدا دخالت میدهيد؟!
شما كه مالك حقيقی نيستيد، حاضر به شريك شدن نيستيد، چگونه سنگ و چوب را شريك آفريدگار و مالك حقيقی قرار میدهيد؟
🔹شريك داشتن، سبب دلهره است. شُرَكاءَ ... تَخافُونَهُمْ
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیرے
#صفحه_407
❇️#آیه30روم
💠فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطْرَتَ اللَّـهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّـهِ ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ (۳۰/روم)
🌱پس با گرايش به حقّ به اين دين روی بياور، (اين) فطرت الهی است كه خداوند مردم را بر اساس آن آفريده است، برای آفرينش الهی دگرگونی نيست، اين است دين پايدار، ولی بيشتر مردم نمیدانند.
👈آيه فوق بيانگر چند حقيقت است:
🔷نه تنها خداشناسی، بلكه دين و آئين بطور كلی، و در تمام ابعاد، يك امر فطری است، و بايد هم چنين باشد، زيرا مطالعات توحيدی به ما میگويد ميان دستگاه" تكوين" و" تشريع" هماهنگی لازم است، آنچه در شرع وارد شده حتما ريشهای در فطرت دارد و آنچه در تكوين و نهاد آدمی است مكملی برای قوانين شرع خواهد بود.
به تعبير ديگر:" تكوين" و" تشريع" دو بازوی نيرومندند كه به صورت هماهنگ در تمام زمينهها عمل میكنند، ممكن نيست در شرع دعوتی باشد كه ريشه آن در اعماق فطرت آدمی نباشد، و ممكن نيست چيزی در اعماق وجود انسان باشد و شرع با آن مخالفت كند.
بدون شك شرع برای رهبری فطرت حدود و قيود و شرائطی تعيين میكند تا در مسيرهای انحرافی نيفتد، ولی هرگز با اصل خواسته فطری مبارزه نمیكند بلكه از طريق مشروع آن را هدايت خواهد كرد، و گرنه در ميان تشريع و تكوين تضادی پيدا خواهد شد كه با اساس توحيد سازگار نيست.
به عبارت روشنتر خدا هرگز كارهای ضد و نقيض نمیكند كه فرمان تكوينيش بگويد انجام ده، و فرمان تشريعيش بگويد انجام نده!.
🔷دين به صورت خالص و پاك از هر گونه آلودگی در درون جان آدمی وجود دارد، و انحرافات يك امر عارضی است، بنا بر اين وظيفه پيامبران اين است كه اين امور عارضی را زايل كنند و به فطرت اصلی انسان امكان شكوفايی دهند.
۳- جمله لا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّـهِ و بعد از آن جمله ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ تاكيدهای ديگری بر مساله فطری بودن دين و مذهب و عدم امكان تغيير اين فطرت الهی است هر چند بسياری از مردم بر اثر عدم رشد كافی قادر به درك اين واقعيت نباشند.
توجه به اين نكته نيز لازم است كه" فطرت" در اصل از ماده" فطر" (بر وزن بذر) به معنی شكافتن چيزی از طول است، و در اينگونه موارد به معنی خلقت به كار میرود، گويی به هنگام آفرينش موجودات، پرده عدم شكافته میشود و آنها آشكار میگردند.
به هر حال از نخستين روزی كه انسان قدم به عالم هستی میگذارد اين نور الهی در درون جان او شعلهور است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
بارخدايا!
مادام که زندهمان میداری ما را از گوشها و دیدگان و نیرویمان بهرهمندمان کن
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
@quranpuyan