eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏ضَرَبَ لَكُمْ مَثَلاً مِنْ أَنْفُسِكُمْ هَلْ لَكُمْ مِنْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ مِنْ شُرَكاءَ فِي ما رَزَقْناكُمْ فَأَنْتُمْ فِيهِ سَواءٌ تَخافُونَهُمْ كَخِيفَتِكُمْ أَنْفُسَكُمْ كَذلِكَ نُفَصِّلُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ (۲۸/روم) 🌱‏خداوند برای شما، مثالی از خودتان زده است (و آن اين كه) آيا در آنچه ما روزی شما كرديم، از بردگانتان شريكانی را می‌پذيريد، تا آنان در رزق، مساوی (و شريك) شما باشند؟ و آيا همان‌طور كه از يكديگر می‌ترسيد از بردگانتان می‌ترسيد؟! (شما كه در يك لقمه‌ی نان، حاضر نيستيد با زيردستان خود شريك باشيد، چگونه بت‌های بی روح را شريك خدا می‌دانيد؟!) ما آيات خود را برای گروهی كه می‌انديشند، اين گونه شرح می‌دهيم. ‏🔹استفاده از مثال، از روش‌های تبليغ و تربيت است. «ضَرَبَ لَكُمْ مَثَلًا» ‏🔹آنچه برای خود نمی‌پسنديم، برای ديگران هم نپسنديم. هَلْ لَكُمْ‌ ... مِنْ شُرَكاءَ ‏🔹وجدان خود را قاضی كنيد و بيانديشيد؛ ‏شما كه انسان‌های مشابه امّا زيردست خود را شريك خود نمی‌دانيد، چگونه غير مشابه خدا را شريك او می‌دانيد؟! ‏شما كه برای يك لحظه شريك را تحمّل نمی‌كنيد، چگونه برای خداوند شريك دائمی می‌پذيريد؟! ‏شما كه شريك در بهره‌گيری از رزق را قبول نمی‌كنيد، چگونه شريك در آفرينش را برای او می‌پذيريد؟! ‏شما كه از دخالت افراد مشابه خود بيمناكيد، چگونه سنگ و چوب را در كار خدا دخالت می‌دهيد؟! ‏شما كه مالك حقيقی نيستيد، حاضر به شريك شدن نيستيد، چگونه سنگ و چوب را شريك آفريدگار و مالك حقيقی قرار می‌دهيد؟ ‏🔹شريك داشتن، سبب دلهره است. شُرَكاءَ ... تَخافُونَهُمْ‌ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطْرَتَ اللَّـهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّـهِ ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ (۳۰/روم) 🌱‏پس با گرايش به حقّ به اين دين روی بياور، (اين) فطرت الهی است كه خداوند مردم را بر اساس آن آفريده است، برای آفرينش الهی دگرگونی نيست، اين است دين پايدار، ولی بيشتر مردم نمی‌دانند. 👈آيه فوق بيانگر چند حقيقت است: 🔷‏نه تنها خداشناسی، بلكه دين و آئين بطور كلی، و در تمام ابعاد، يك امر فطری است، و بايد هم چنين باشد، زيرا مطالعات توحيدی به ما می‌گويد ميان دستگاه" تكوين" و" تشريع" هماهنگی لازم است، آنچه در شرع وارد شده حتما ريشه‌ای در فطرت دارد و آنچه در تكوين و نهاد آدمی است مكملی برای قوانين شرع خواهد بود. ‏به تعبير ديگر:" تكوين" و" تشريع" دو بازوی نيرومندند كه به صورت هماهنگ در تمام زمينه‌ها عمل می‌كنند، ممكن نيست در شرع دعوتی باشد كه ريشه آن در اعماق فطرت آدمی نباشد، و ممكن نيست چيزی در اعماق وجود انسان باشد و شرع با آن مخالفت كند. ‏بدون شك شرع برای رهبری فطرت حدود و قيود و شرائطی تعيين می‌كند تا در مسيرهای انحرافی نيفتد، ولی هرگز با اصل خواسته فطری مبارزه نمی‌كند بلكه از طريق مشروع آن را هدايت خواهد كرد، و گرنه در ميان تشريع و تكوين تضادی پيدا خواهد شد كه با اساس توحيد سازگار نيست. ‏به عبارت روشنتر خدا هرگز كارهای ضد و نقيض نمی‌كند كه فرمان‌ تكوينيش بگويد انجام ده، و فرمان تشريعيش بگويد انجام نده!. ‏ 🔷دين به صورت خالص و پاك از هر گونه آلودگی در درون جان آدمی وجود دارد، و انحرافات يك امر عارضی است، بنا بر اين وظيفه پيامبران اين است كه اين امور عارضی را زايل كنند و به فطرت اصلی انسان امكان شكوفايی دهند. ‏۳- جمله لا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّـهِ‌ و بعد از آن جمله‌ ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ‌ تاكيدهای ديگری بر مساله فطری بودن دين و مذهب و عدم امكان تغيير اين فطرت الهی است هر چند بسياری از مردم بر اثر عدم رشد كافی قادر به درك اين واقعيت نباشند. ‏توجه به اين نكته نيز لازم است كه" فطرت" در اصل از ماده" فطر" (بر وزن بذر) به معنی شكافتن چيزی از طول است، و در اينگونه موارد به معنی خلقت به كار می‌رود، گويی به هنگام آفرينش موجودات، پرده عدم شكافته می‌شود و آنها آشكار می‌گردند. ‏به هر حال از نخستين روزی كه انسان قدم به عالم هستی می‌گذارد اين نور الهی در درون جان او شعله‌ور است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بارخدايا! مادام که زنده‌مان میداری ما را از گوش‌ها و دیدگان و نیرویمان بهره‌مندمان کن کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣6⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۱۰۲-۹۹ سوره کهف از تفسیر نور ۱- هر جا که امنیّت هست از لطف اوست،اگر لحظه ای مردم را رها کند،جهان ناأمن می شود. تَرَکْنا بَعْضَهُمْ ... ۲- شکسته شدن سدّ ذوالقرنین از نشانه های قیامت است. فَإِذا جاءَ وَعْدُ رَبِّی ... نُفِخَ فِی الصُّورِ ۳- انسان شنوا به خاطر عناد،به جایی می رسد که توان شنیدن حقّ را ندارد. «لا یَسْتَطِیعُونَ سَمْعاً» ۴- دلیل عرضه ی جهنّم بر کافران،عملکرد و قساوت خودشان در دنیاست. عَرَضْنا جَهَنَّمَ ... اَلَّذِینَ کانَتْ ... ۵- غیر خدا،هر که باشد،«دون الله»،مخلوق وبنده ی خداست. «عِبادِی» چگونه مخلوق را به جای خدا گرفته اند؟ ۶- پذیرفتن ولایت غیر خدا کفر است. «کَفَرُوا مِنْ دُونِی أَوْلِیاءَ» ۷- کیفر کفر،دوزخ است. «أَعْتَدْنا جَهَنَّمَ لِلْکافِرِینَ» https://b2n.ir/g94617 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
مروري بر ع به امام ع 🛑قسمت پنجاه و هفتم: و ات را ضايع نكن 🔶، وَ لَا تُضِيعَنَّ حَقَّ أَخِيكَ اتِّكَالًا عَلَى مَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ فَإِنَّهُ لَيْسَ لَكَ بِأَخٍ مَنْ أَضَعْتَ حَقَّهُ، وَ لَا يَكُنْ أَهْلُكَ أَشْقَى الْخَلْقِ بِكَ، وَ لَا تَرْغَبَنَّ فِيمَنْ زَهِدَ عَنْكَ، وَ لَا يَكُونَنَّ أَخُوكَ أَقْوَى عَلَى قَطِيعَتِكَ مِنْكَ عَلَى صِلَتِهِ وَ لَا تَكُونَنَّ عَلَى الْإِسَاءَةِ أَقْوَى مِنْكَ عَلَى الْإِحْسَانِ، و حق برادرت را به اعتماد دوستى كه با او دارى ضايع مگردان، چه آن كس كه حق او را ضايع كرده اى برادرت نبود. و مبادا -با رفتارى كه با كسان خود كنى- بدبخت ترين شان كرده باشى. در آن كه تو را نخواهد دل مبند، و مبادا برادرت را در پيوند با تو گسستن -عذرى- بود قويتر از تو در پيوند با او بستن، و مبادا در بدى رساندن بهانه اى برايش باشد قويتر از تو در نيكويى كردن، ترجمه دكتر شهيدي ⭕️ مکن: 🌴 نخست مى فرمايد: «هيچ گاه به اعتماد و يگانگى که بين تو و برادرت است حق او را ضايع مکن زيرا آن کس که حقش را ضايع کنى برادر تو نخواهد بود»; 👈اشاره به اينکه هميشه برادران از يکديگر انتظار دارند که به حقوقشان احترام گذارده شود. اگر خلاف آن را ببينند پايه هاى اخوت متزلزل مى گردد; ولى مع الاسف افرادى هستند که بر خلاف اين فکر مى کنند و گمان دارند اگر حق برادر و دوستان و نزديکان را ناديده بگيرند مهم نيست و قابل گذشت است. در حالى که اين اشتباه بزرگى است، زيرا اين گونه بى مهرى ها اگر فوراً اثر نگذارد تدريجاً همچون موريانه پايه هاى محکم اخوت را مى خورد و سست مى کند. اين سخن به آن مى ماند که شخصى زيادى دارد و تمام سعى او بر اين است که ديگران را راضى کند و از مطالبات دوستانش غافل مى شود و معتقد است بى اعتنايى به حق آنان مانعى ندارد. ⭕از و خود غافل نشو: انها هم از نعمتهاي خدا به تو بهره مند شوند در توصيه دیگر مى افزايد: «نبايد خاندان تو بدبخت ترين و ناراحت ترين افراد نسبت به تو باشند»; (وَلاَ يَکُنْ أَهْلُکَ أَشْقَى الْخَلْقِ بِکَ). 👈اشاره به اينکه نبايد با آنها چنان بد رفتارى کنى که با تو مخالف شوند آن چنان که تمناى مرگ تو و زوال نعمت تو را داشته باشند. در تفسير اين جمله اين احتمال نيز وجود دارد که نبايد همه توجّه خود را به دوستان و افراد مورد علاقه خويش داشته باشى و از خانواده ات غافل شوى و آنها در درد و رنج و بدبختى زندگى کنند. کم نيستند کسانى که بيشترين وقت خود را با دوستان و ياران مى گذرانند و عيش و نوش هايشان با آنهاست و کمک ها و محبّت هايشان متوجه آنان; ولى خانواده هاى آنها در محروميت شديد از نظر زندگى يا از نظر محبّت و صفا و صميميت زندگى مى کنند. 🌴در حديثى از امام ابوالحسن على بن موسى الرضا(عليهما السلام) مى خوانيم: «يَنْبَغِي لِلرَّجُلِ أَنْ يُوَسِّعَ عَلَى عِيَالِهِ کَيْلاَ يَتَمَنَّوْا مَوْتَه; سزاوار است (هرگاه انسان نعمتى پيدا کرد) خانواده خود را در رفاه قرار دهد مبادا (تضييق بر آنان سبب شود که) آرزوى مرگ او را کنند». 🔻🔻 سپس امام(عليه السلام) در ذيل روايت فرمود: «کسى بود که امام(عليه السلام) نعمتى به او داد و او آن نعمت را از خانواده خود دريغ داشت خدا آن نعمت را از او گرفت و به ديگرى داد». ↩️در سومين توصيه مى افزايد: «به کسى که به تو ندارد (و بى اعتنايى يا تحقير مى کند) اظهار علاقه مکن»; (وَلاَ تَرْغَبَنَّ فِيمَنْ زَهِدَ( عَنْکَ). زيرا چنين علاقه اى باعث ذلت و خوارى انسان مى شود. درست است که طبق دستورات گذشته انسان بايد با کسى که از او قطع رابطه کرده پيوند برقرار سازد; ولى اين در جايى است که طرف مقابل جواب مثبت دهد; اما اگر او بى اعتنايى و تحقير مى کند نبايد تن به ذلت داد و به سراغش رفت، بلکه بايد عطايش را به لقايش بخشيد. مطابق ضرب المثل معروف، انسان بايد براى کسى بميرد که او برايش تب مى کند. ↩️در چهارمين توصيه مى فرمايد: «و نبايد برادرت در قطع پيوندِ برادرى نيرومندتر از تو در برقرارى پيوند باشد و نه در بدى کردن قوى تر از تو در نيکى نمودن»; (وَلاَ يَکُونَنَّ أَخُوکَ أَقْوَى عَلَى قَطِيعَتِکَ مِنْکَ عَلَى صِلَتِهِ، وَلاَ تَکُونَنَّ عَلَى الاِْسَاءَةِ أَقْوَى مِنْکَ عَلَى الاِْحْسَانِ). اشاره بر اينکه هرقدر او در قطع پيوند مى کوشد، تو بيش از وى اصرار بر پيوند داشته باش و هرچه او در بدى تلاش مى کند، تو بيشتر در نيکى تلاش کن. 👌البتّه اين در مورد کسانى است که ها و محبّت ها در آنان تأثير مثبت مى گذارد، بنابراين منافاتى با جمله قبل ندارد. 🖋شرح آیت الله مکارم شیرازی. @quranpuyan
♦️از پروا كن، كه هيچ چيز همانند خون ناحق  زوال حكومت را نزديك نمى گرداند، دو تن از هم میهنان در امروز که با ابهامات و سوالات زیاد همراه شده، موجی از نگرانی و عدم رعایت موازین قانونی و شرعی توسط حاکمیت را تشدید کرده است. بی تدبیری ها و عدم پاسخهای صادقانه بی اعتمادی مردم به رسانه ها و گفتار حاکمان را تشدید کرده است. امید واریم مسولانی که هنوز عقلانی فکر میکنند توضیحات قانع کننده ای ارایه نمایند 💠🔷إِيَّاکَ وَالدِّمَاءَ وَسَفْکَهَا بِغَيْرِ حِلِّهَا، فَإِنَّهُ لَيْسَ شَيْءٌ أَدْنَى لِنِقْمَة، وَلاَ أَعْظَمَ لِتَبِعَة، وَلاَ أَحْرَى بِزَوَالِ نِعْمَة، وَانْقِطَاعِ مُدَّة، مِنْ سَفْکِ الدِّمَاءِ بِغَيْرِ حَقِّهَا. وَاللهُ سُبْحَانَهُ مُبْتَدِئٌ بِالْحُکْمِ بَيْنَ الْعِبَادِ، فِيمَا تَسَافَکُوا مِنَ الدِّمَاءِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ; فَلاَ تُقَوِّيَنَّ سُلْطَانَکَ بِسَفْکِ دَم حَرَام، فَإِنَّ ذَلِکَ مِمَّا يُضْعِفُهُ وَ يُوهِنُهُ، بَلْ يُزِيلُهُ وَ يَنْقُلُهُ. وَلاَ عُذْرَ لَکَ عِنْدَ اللهِ وَلاَ عِنْدِي فِي قَتْلِ الْعَمْدِ، لاَِنَّ فِيهِ قَوَدَ الْبَدَنِ. وَإِنِ ابْتُلِيتَ بِخَطَإ وَأَفْرَطَ عَلَيْکَ سَوْطُکَ أَوْ سَيْفُکَ أَوْ يَدُکَ بِالْعُقُوبَةِ; فَإِنَّ فِي الْوَکْزَةِ فَمَا فَوْقَهَا مَقْتَلَةً، فَلاَ تَطْمَحَنَّ بِکَ نَخْوَةُ سُلْطَانِکَ عَنْ أَنْ تُؤَدِّيَ إِلَى أَوْلِيَاءِ الْمَقْتُولِ حَقَّهُمْ. 🔻از خونريزى بپرهيز، و از خون ناحق پروا كن، كه هيچ چيز همانند خون ناحق كيفر الهى را نزديك مجازات را بزرگ نمى كند، و نابودى نعمت ها را سرعت نمى بخشد و زوال حكومت را نزديك نمى گرداند، و روز قيامت خداى سبحان قبل از رسيدگى اعمال بندگان، نسبت به خون هاى ناحق ريخته شده داورى خواهد كرد، پس با ريختن خونى حرام، حكومت خود را تقويت مكن. 🔻👈زيرا ، پايه هاى حكومت را سست، و پست مى كند و بنياد آن را بر كنده به ديگرى منتقل سازد، و تو، نه در نزد من، و نه در پيشگاه خداوند، عذرى در نخواهى داشت چرا كه كيفر آن قصاص است و از آن گريزى نيست. اگر به خطا خون كسى ريختى، يا تازيانه يا شمشير، يا دستت دچار تند روى شد، -كه گاه مشتى سبب كشتن كسى مى گردد، چه رسد به بيش از آن- مبادا غرور قدرت تو را از پرداخت خونبها به بازماندگان مقتول باز دارد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعَالَمِينَ اين [قرآن ] بجز پندى براى عالميان نيست؛ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 33 تا 41 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ ما آتَيْتُمْ مِنْ رِباً لِيَرْبُوَا فِي أَمْوالِ النَّاسِ فَلا يَرْبُوا عِنْدَ اللَّهِ وَ ما آتَيْتُمْ مِنْ زَكاةٍ تُرِيدُونَ وَجْهَ اللَّهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُضْعِفُونَ (۳۹/روم) 🌱‏و آنچه شما به رسم ربا داديد كه بر اموال مردم (رباخوار) افزوده شود، پس نزد خداوند فزونی نخواهد يافت، و آنچه را به عنوان زكات می‌پردازيد و رضای خدا را می‌طلبيد پس آنان (كه چنين كنند پاداشی) چند برابر دارند. ‏🔹مقدار و كميّت پول مهم نيست، انگيزه و هدف پرداخت مهم است. مِنْ رِباً ... ‏مِنْ زَكاةٍ ‏🔹رشدی كه از ربا حاصل می‌شود، كاذب و ظاهری است، نه واقعی و نزد خداوند. «فَلا يَرْبُوا عِنْدَ اللَّهِ» ‏🔹امتياز اسلام در آن است كه علاوه بر فقرزدايی از محرومان، رشد معنوی پرداخت كنندگان را نيز در نظر دارد. «تُرِيدُونَ وَجْهَ اللَّهِ» ‏🔹توجّه به اخلاص، مسأله‌ای جدّی است و بايد با تأكيد بيان شود، زيرا كار و تلاش بدون انگيزه‌ی الهی، ارزشی ندارد. «تُرِيدُونَ وَجْهَ اللَّهِ» ( «وَجْهَ اللَّهِ»، در اين آيه و آيه قبل تكرار شده است.) ‏🔹پرداخت خالصانه‌ی زكات، موجب ازدياد و رشد است. «زَكاةٍ تُرِيدُونَ وَجْهَ اللَّهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُضْعِفُونَ» ‏🔹مؤمن بايد در تشخيص سود و زيان، دنيا و آخرت، فرد و جامعه و جسم و روح را با هم به حساب آورد. (گرچه در ديد مادّی، پرداخت زكات، مايه‌ی كمبود مال است، ولی با توجّه به فقرزدايی از جامعه، دل كندن از دنيا و ذخيره شدن برای آخرت، به سود زكات دهنده است.) «فَأُولئِكَ هُمُ الْمُضْعِفُونَ» ‏🔹اخلاص، مقام انسان را بالا می‌برد و به نقطه‌ی برتر می‌رساند. (با توجّه به خطاب‌ «تُرِيدُونَ وَجْهَ اللَّهِ» بايد بگويد: «أنتم المضعفون» ولی می‌فرمايد: «فَأُولئِكَ هُمُ الْمُضْعِفُونَ»، گويا آنان به يك نقطه‌ی اوج رسيده‌اند.) 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️سرچشمه ، اعمال خود مردم است! 💠ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ (۴۱/روم) 🌱‏به خاطر كارهايی كه مردم انجام داده‌اند، فساد در خشكی و دريا آشكار شده است، تا (خداوند) كيفر بعضی اعمالشان را به آنان بچشاند، شايد (به سوی حقّ) بازگردند. 🔷‏در آيات گذشته، سخن از شرك در ميان بود و می‌دانيم ريشه اصلی تمام مفاسد فراموش كردن اصل توحيد و روی آوردن به شرك است، لذا در آيات مورد بحث نخست سخن از ظهور فساد در زمين به خاطر اعمال مردم به ميان آورده، می‌گويد:" فساد در خشكی و دريا به خاطر كارهايی كه مردم انجام داده‌اند آشكار شده" (ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ‌). ‏" خدا می‌خواهد عكس العمل كارهای مردم را به آنها نشان دهد و نتيجه بعضی از اعمالی را كه انجام داده‌اند به آنها بچشاند، شايد بيدار شوند، و به سوی حق بازگردند"! (لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ‌ يَرْجِعُونَ‌). 🔷‏آيه فوق معنی وسيع و گسترده‌ای را پيرامون ارتباط" فساد" و" گناه" با يكديگر بيان می‌كند كه نه مخصوص سرزمين مكه و حجاز است، و نه عصر و زمان پيامبر ص بلكه به اصطلاح از قبيل قضيه حقيقيه است كه پيوند" محمول" و" موضوع" را بيان می‌كند، به عبارت ديگر هر جا فسادی ظاهر شود بازتاب اعمال مردم است، و در ضمن يك هدف تربيتی دارد، تا مردم طعم تلخ نتيجه اعمالشان را بچشند، شايد به خود آيند. ‏بعضی می‌گويند: اين آيه ناظر به آن قحطی و خشكسالی می‌باشد كه به خاطر نفرين پيامبر ص دامان مشركان مكه را گرفت، باران قطع شد، بيابانها خشكيد و خشكيده‌تر شد، و حتی استفاده از صيد دريا (دريای احمر) برای آنها مشكل گشت. 🔷‏به فرض كه اين سخن از نظر تاريخی صحيح باشد تنها بيان يك مصداق است و معنی آيه را در مساله ارتباط فساد و گناه هرگز محدود نمی‌كند، نه محدود به آن زمان و مكان و نه محدود به خشكسالی و كمی باران. 👈‏از آنچه در بالا گفتيم به خوبی روشن می‌شود بسياری از تفسيرهای محدود و موضعی كه از بعضی از مفسران ذيل اين آيه نقل شده به هيچوجه قابل قبول نيست، مثل اينكه مراد از فساد در خشكيها، قتل هابيل به دست قابيل است، و منظور از فساد در دريا غصب كشتی‌ها در عصر موسی و خضر است. ‏يا اينكه منظور از فساد دريا و صحرا زمامداران فاسدی هستند كه همه اين مناطق را به فساد می‌كشند. ‏البته ممكن است يكی از مصداقهای فساد اين چنين افراد بوده باشند كه بر اثر دنياپرستی و مجامله و تن در دادن مردم به ذلت، بر سر آنها مسلط می‌شوند اما مسلما تمام مفهوم آيه اين نيست. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣6⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۱۱۰-۱۰۳ سوره کهف قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا {103} بگو آيا شما را از زيانكارترين مردم در اعمال آگاه گردانم {103} الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا {104} [آنان] كسانى‏اند كه كوشش‏شان در زندگى دنيا به هدر رفته و خود مى‏پندارند كه كار خوب انجام مى‏دهند {104} أُولَئِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِ رَبِّهِمْ وَلِقَائِهِ فَحَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فَلَا نُقِيمُ لَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَزْنًا {105} [آرى] آنان كسانى‏اند كه آيات پروردگارشان و لقاى او را انكار كردند در نتيجه اعمالشان تباه گرديد و روز قيامت براى آنها [قدر و] ارزشى نخواهيم نهاد {105} ذَلِكَ جَزَاؤُهُمْ جَهَنَّمُ بِمَا كَفَرُوا وَاتَّخَذُوا آيَاتِي وَرُسُلِي هُزُوًا {106} اين جهنم سزاى آنان است چرا كه كافر شدند و آيات من و پيامبرانم را به ريشخند گرفتند {106} إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ كَانَتْ لَهُمْ جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُلًا {107} بى‏گمان كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏اند باغهاى فردوس جايگاه پذيرايى آنان است {107} خَالِدِينَ فِيهَا لَا يَبْغُونَ عَنْهَا حِوَلًا {108} جاودانه در آن خواهند بود و از آنجا درخواست انتقال نمى‏كنند {108} قُل لَّوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِّكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَن تَنفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا {109} بگو اگر دريا براى كلمات پروردگارم مركب شود پيش از آنكه كلمات پروردگارم پايان پذيرد قطعا دريا پايان مى‏يابد هر چند نظيرش را به مدد [آن] بياوريم {109} قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَى إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاء رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا {110} بگو من هم مثل شما بشرى هستم و[لى] به من وحى مى‏شود كه خداى شما خدايى يگانه است پس هر كس به لقاى پروردگار خود اميد دارد بايد به كار شايسته بپردازد و هيچ كس را در پرستش پروردگارش شريك نسازد {110} ♻️عصاره فراز آیات ۱۱۰-۱۰۳ : ای پبامبر بگو کافران به آیات خدا و قیامت که رسولان را مسخره کردند هیچ بهره اخروی جز جهنم ندارند حال انکه مومنان به آیات خدا و قیامت به پاس اعمال صالح و عبادت غیرمشرکانه خود در بهشت متنعم خواهند شد. نکات : ۱- اولین استفاده لفظ حبط اعمال ۲- زیانکارترین مردم کیست؟ آیات ۱۰۳ تا ۱۰۵ توضیحاتی از رفتار و باورهای خاسرترین افراد ارایه میکند. اگر آیه ۱۰۳ را در ادامع آیه قبلی ۱۰۲ تحلیل کنیم، میتوان گفت بیشترین خسران مربوط به افرادی است که برای خود یاور و ولیی بجز خدا گرفتند و امور زندگی خود را با اتکا بر آنها تدبیر میکردند. 🖌آقای سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/g94617 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️حكم مشاركت دو يا چند نفر در چيست؟ آيا همه و ميشوند؟ 🛑قسمت اول: ⁉با توجه به ايه 45سوره مائده كه تصريح بر دارد، ايا قصاص همه مشاركت كنندگان در قتل، صحيح است؟ 🔶«وَکتَبْنَا عَلَیھِمْ فیھا أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَینَ بِالْعَینِ وَالأَنفَ بِالأَنفِ وَالأُذُنَ بِـالأُذُنِ وَالسِّـنَّ بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ فَمَن تَصَدَّقَ بِهِ فَھُوَ کفَّارَةٌ لَّهُ وَمَن لَّمْ یحْکم بِمَا أنزَلَ اللّـهُ فَأُوْلَئِـک ھُـمُ الظَّالِمُونَ» (مائده/٤٥) و بر آنھا (بنی اسرائیل) در آن (تورات) مقرر داشتیم که جان در مقابـل جان و چشم در مقابل چشم و بینی در برابر بینی و گوش در مقابـل گـوش و دنـدان در برابـر دندان، میباشد و ھر زخمی قصاص دارد و اگر کسی آن را ببخشد (و از قصاص صـرف نظـرکند) کفارهی (گناھان) او محسوب میشود و ھر کس به احکامی کـه خـدا نـازل کـرده حکـمنکند، ستمگر است. 🔶↩️از نظر اين مساله مورد اختلاف است و سه ديدگاه وجود دارد كه هريك طرفداراني دارد. 1⃣-برخي فقها همه مشاركت كنندگان در قتل عمد را جايز ميدانند 2⃣-برخی از فقها نسبت به این حکم تامل نموده و معتقدند ولی دم فقط می تواند یک نفر از آنها را به قتل برساند و افراد باقی مانده به اندازه سهم جنایتشان دیه فرد قصاص شده را به خانواده او پرداخت می کنند 3⃣-برخي نيز براين راي هستند كه هيچ يك قصاص نميشود و همه محكوم به ديه هستند. 💫در روزهاي اتي توضيحات بيشتري از ادله قائلين باين نظرات، ارايه خواهد شد http://quranpuyan.com/yaf_postsm19446_Hkm-mshrkt-dw-y-chnd-nfr-dr-qtl-mdy-chyst--y-hmh-qSS-w-dm-myshwnd.aspx#post19446 @quranpuyan
🤲🌹اللَّهُمَّ أَنْتَ عُدَّتِی إِنْ حَزِنْتُ، وَ أَنْتَ مُنْتَجَعِی إِنْ حُرِمْتُ ❤️بارالها! چون اندوهناك مي‌شوم تو دلخوشي مني و چون محروم گردم تو محل اميد مني! 💫بخشي از دعاي بيستم صحيفه سجاديه @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا