eitaa logo
قران پویان
440 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️حكم مشاركت دو يا چند نفر در چيست؟ آيا همه و ميشوند؟ 🛑قسمت اول: ⁉با توجه به ايه 45سوره مائده كه تصريح بر دارد، ايا قصاص همه مشاركت كنندگان در قتل، صحيح است؟ 🔶«وَکتَبْنَا عَلَیھِمْ فیھا أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَینَ بِالْعَینِ وَالأَنفَ بِالأَنفِ وَالأُذُنَ بِـالأُذُنِ وَالسِّـنَّ بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ فَمَن تَصَدَّقَ بِهِ فَھُوَ کفَّارَةٌ لَّهُ وَمَن لَّمْ یحْکم بِمَا أنزَلَ اللّـهُ فَأُوْلَئِـک ھُـمُ الظَّالِمُونَ» (مائده/٤٥) و بر آنھا (بنی اسرائیل) در آن (تورات) مقرر داشتیم که جان در مقابـل جان و چشم در مقابل چشم و بینی در برابر بینی و گوش در مقابـل گـوش و دنـدان در برابـر دندان، میباشد و ھر زخمی قصاص دارد و اگر کسی آن را ببخشد (و از قصاص صـرف نظـرکند) کفارهی (گناھان) او محسوب میشود و ھر کس به احکامی کـه خـدا نـازل کـرده حکـمنکند، ستمگر است. 🔶↩️از نظر اين مساله مورد اختلاف است و سه ديدگاه وجود دارد كه هريك طرفداراني دارد. 1⃣-برخي فقها همه مشاركت كنندگان در قتل عمد را جايز ميدانند 2⃣-برخی از فقها نسبت به این حکم تامل نموده و معتقدند ولی دم فقط می تواند یک نفر از آنها را به قتل برساند و افراد باقی مانده به اندازه سهم جنایتشان دیه فرد قصاص شده را به خانواده او پرداخت می کنند 3⃣-برخي نيز براين راي هستند كه هيچ يك قصاص نميشود و همه محكوم به ديه هستند. 💫در روزهاي اتي توضيحات بيشتري از ادله قائلين باين نظرات، ارايه خواهد شد http://quranpuyan.com/yaf_postsm19446_Hkm-mshrkt-dw-y-chnd-nfr-dr-qtl-mdy-chyst--y-hmh-qSS-w-dm-myshwnd.aspx#post19446 @quranpuyan
🤲🌹اللَّهُمَّ أَنْتَ عُدَّتِی إِنْ حَزِنْتُ، وَ أَنْتَ مُنْتَجَعِی إِنْ حُرِمْتُ ❤️بارالها! چون اندوهناك مي‌شوم تو دلخوشي مني و چون محروم گردم تو محل اميد مني! 💫بخشي از دعاي بيستم صحيفه سجاديه @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 42 تا 50 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوره مبارکه بخش اول مفسر: استاد قرائتی www.quran-365.ir @quran_365
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوره مبارکه بخش دوم مفسر: استاد قرائتی www.quran-365.ir @quran_365
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️فلسفه سير در 💠قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلُ كانَ أَكْثَرُهُمْ مُشْرِكِينَ (۴۲/روم) 🌱‏بگو: در زمين سير كنيد پس بنگريد عاقبت كسانی كه قبل از شما (زندگی می‌كردند و) بيشترشان مشرك بودند چگونه بود. 🔷‏قرآن برای مسائل عينی و حسی كه آثار آن كاملا قابل لمس است در امور تربيتی اهميت خاصی قائل است، مخصوصا به مسلمانان دستور می‌دهد كه از محيط محدود زندگی خود در آيند و به سير و سياحت اين جهان پهناور بپردازند، در اعمال و رفتار اقوام ديگر و پايان كار آنها بينديشند، و از اين رهگذر اندوخته پر ارزشی از آگاهی و عبرت فراهم سازند. 🔷‏قدرتهای شيطانی در دنيای امروز برای گسترش دامنه استثمار خود در سراسر جهان تمام كشورها و سرزمينها و اقوام مختلف را بررسی كرده و طرز فرهنگ و نقاط قوت و ضعف و صنايع مادی آنها را به خوبی برآورد كرده‌اند. ‏قرآن می‌گويد: بجای اين جباران شما سير در ارض كنيد و به جای تصميمهای شيطانی آنها درسهای رحمانی بياموزيد. 🔷‏عبرت گرفتن از زندگی ديگران از تجربه‌های شخصی مهمتر و پرارزشتر است، زيرا در اين تجربه‌ها بايد انسان زيانهايی متحمل شود تا مسائلی بياموزد ولی در عبرت گرفتن از زندگی و تجارب ديگران، انسان بی آنكه متحمل سوخت و زيانی شود، توشه گرانبهايی می‌اندوزد. 🔷‏دستور قرآن در زمينه" سير در ارض" منطبق بر كاملترين شيوه‌هايی است‌ كه امروز بشر برای مطالعات خود به دست آورده، و آن اينكه پس از فرا گرفتن مسائل در كتابها دست شاگردان را می‌گيرند و به سير در ارض و مطالعه شواهد عينی آنچه خوانده‌اند می‌برند. ‏البته امروز يك نوع ديگری سير در ارض تحت عنوان" جهانگردی" از طرف تمدنهای شيطانی برای جلب مال و ثروت حرام رائج شده است كه غالبا هدفهای انحرافی دارد، مانند انتقال فرهنگهای ناسالم، عياشی، هوسرانی، بی بند و باری و سرگرميهای ناسالم ديگر، اين همان جهانگردی ويرانگر است. 👈‏اسلام طرفدار آن نوع جهانگردی است كه وسيله انتقال فرهنگهای سالم تراكم تجربه‌ها، آگاهی از اسرار آفرينش در جهان انسانيت و جهان طبيعت، و گرفتن درسهای عبرت از سرنوشت دردناك اقوام فاسد و ستمگر است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و خداوند از و مومنان 💠وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ رُسُلًا إِلى‌ قَوْمِهِمْ فَجاؤُهُمْ بِالْبَيِّناتِ فَانْتَقَمْنا مِنَ الَّذِينَ أَجْرَمُوا وَ كانَ حَقًّا عَلَيْنا نَصْرُ الْمُؤْمِنِينَ «47»روم 🌱و البتّه ما پيش از تو پيامبرانى را به سوى قومشان فرستاديم، پس آنان دلايل روشن براى مردم آوردند، (برخى ايمان آوردند و بعضى كفر ورزيدند) پس، از كسانى كه مرتكب جرم شدند انتقام گرفتيم، و (مؤمنان را يارى كرديم كه) يارى مؤمنان حقّى است بر عهده‌ى ما. 👈در اين آيه چهار برنامه و سنّت الهى مطرح شده است: ✔️سنّت فرستادن پيامبر. ✔️سنّت معجزه داشتن انبيا. ✔️كيفر مجرمان. ✔️نصرت مؤمنان‌ 🔹آشنايى با تاريخ، عامل تسلّى است. «مِنْ قَبْلِكَ رُسُلًا- فَانْتَقَمْنا- نَصْرُ الْمُؤْمِنِينَ» 🔹ابتدا كار فرهنگى و ارشاد، سپس برخورد با مجرمان. «فَجاؤُهُمْ بِالْبَيِّناتِ فَانْتَقَمْنا» 🔹مخالفان انبيا، مجرمانى محكوم و مغلوب هستند. «فَانْتَقَمْنا- أَجْرَمُوا» 🔹انتقام از مجرم، يكى از مصاديق نصرت مؤمنان است. «فَانْتَقَمْنا مِنَ الَّذِينَ أَجْرَمُوا- نَصْرُ الْمُؤْمِنِينَ» 🔹پيروزى مؤمنان، وعده‌ى قطعى خداوند است. (گرچه در ظاهر شهيد شوند ولى به هدفشان مى‌رسند.) «كانَ حَقًّا عَلَيْنا» 🔹گرچه انسان از خدا طلبى ندارد، ولى خداوند يارى مؤمنان را بر خود لازم كرده است. «حَقًّا عَلَيْنا. 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣6⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۱۱۰-۱۰۳ سوره کهف از تفسیر نور ۱- شیوه ی پرسش و پاسخ،از بهترین روشهای آموزش و تربیت است. هَلْ ... ۲- انسان در معرض غفلت از سود و زیان خویش است. هَلْ نُنَبِّئُکُمْ ... ۳- هیچ عملی محو نمی شود،گرچه به نظر گم می شود. «ضَلَّ سَعْیُهُمْ» ۴- کفر به خدا،سبب حبط اعمال می شود و هر چه که پوک شد،وزنی ندارد. فَحَبِطَتْ فَلا نُقِیمُ لَهُمْ ... وَزْناً ۵- حقّ،نزد خدا وزن دارد،ولی باطل پوچ و بی وزن است. فَلا نُقِیمُ ... وَزْناً ۶- سرنوشت انسان در گرو اعمال خودش است. جَزاؤُهُمْ ... بِما کَفَرُوا ۷- سرانجام کفرو مسخره کردن آیات ورسولان الهی،دوزخ است. بِما کَفَرُوا وَ ... ۸- ایمان و عمل صالح،شرط دریافت نعمت های بهشتی است. آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ کانَتْ لَهُمْ ... ۹- در تربیت،هشدار در کنار بشارت و پاداش در مقابل عذاب لازم است.در چند آیه ی قبل،وسیله ی پذیرایی از کافران دوزخ بیان شد، «أَعْتَدْنا جَهَنَّمَ لِلْکافِرِینَ نُزُلاً» و در اینجا فردوس وسیله ی پذیرایی از مؤمنان است. «کانَتْ لَهُمْ جَنّاتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُلاً» ۱۰- نشانه های الهی،بی نهایت است وانسان حتّی از شمارش و نگارش آنها نیز ناتوان است. «لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَنْ تَنْفَدَ» ۱۱- هر پدیده ای نشانه وکلمه ای از پروردگار و در مسیر رشد و تربیت انسان است. «لِکَلِماتِ رَبِّی» ۱۲- نباید خود را بیش از آنچه هستیم معرّفی کنیم،پیامبران خود را بشر می دانستند. «أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ» ۱۳- شرط نبوّت،انسان بودن است تا پیامبر در عمل نیز الگوی دیگر انسان ها باشد. «أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ» ۱۴- رهبران الهی باید جلو غُلوّ و مبالغه ها را بگیرند. «أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ» ۱۵- برای کار خدایی کردن،حتّی امید به پاداش الهی کافی است گرچه یقین نباشد. فَمَنْ کانَ یَرْجُوا ... فَلْیَعْمَلْ ۱۶- امید بدون عمل،کارساز نیست. «یَرْجُوا فَلْیَعْمَلْ» ۱۷- شرک،به هر نحوی باشد ممنوع است. «لا یُشْرِکْ بِعِبادَهِ رَبِّهِ أَحَداً» ۱۸- ارزش کارها در سه جهت است:اصل کار،انجام دهنده ی کار ونیّت و هدف آن.در این آیه هر سه جهت آمده است. «عَمَلاً صالِحاً فَمَنْ کانَ یَرْجُوا وَ لا یُشْرِکْ بِعِبادَهِ رَبِّهِ» ۱۹- این آیه،هم توحید در الوهیّت را بیان می کند، «إِلهُکُمْ إِلهٌ واحِدٌ» هم توحید در ربوبیّت و عبادت را. «لا یُشْرِکْ بِعِبادَهِ رَبِّهِ أَحَداً» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
حكم مشاركت دو يا چند نفر در چيست؟ آيا همه و ميشوند؟ يعني چه؟ 🛑قسمت دوم: اگر دو يا چند نفر در قتل يك نفر شركت داشته اند اينجا قاتلان هرگز قصاص نمى شوند گرچه با پرداخت اضافه باشد، زيرا نه خريدنى است و نه فروختنى. ⁉با توجه به ايه 45سوره مائده كه تصريح بر دارد، ايا قصاص همه مشاركت كنندگان در قتل، صحيح است؟ در قسمت قبلي، بيان شد كه در اين موضوع 3 نظر متفاوت وجود دارد. ١ -جواز قصاص جماعت شرکت کننده در قتل به سبب یک نفر؛ ٢ -عدم جواز قصاص جماعت به خاطر یک نفر بلکه یک نفر لا علـی التعیـین بـه اختیـار ولی دم و مشاركت بقيه در پرداخت ديه به نسبت سهمشان ٣ -عدم جواز قتل ھیچکدام از افراد شرکت کننده در قتل یک نفر؛ 🖋نظر مرحوم ايت الله صادقي تهراني مفسر قران و از مراجع تقليد : "🔶🔻وَ لاَ تَقْتُلُواْ النَّفْسَ الَّتِى حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ وَ مَن قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِى سُلْطَـنًا فَلاَ يُسْرِف فِّى الْقَتْلِ إِنَّهُو كَانَ مَنصُورًا _…_33_ اسراء و كسى را كه خدا (جانش را) محترم داشته جز به حق مكشيد. و هر كس مظلومانه كشته شود، بى چون براى خونخواهش سلطه اى (بر جان قاتلش) قرار داده ايم. پس (او) نبايد در كشتن زياده روى كند (كه) همانا او (از طرف خدا) مؤيَّد بوده است. _…_33_ 🔻 در اين آيه صريحاً حرام گشته كه اگر يك شخص از روى عمد كشته شود، در برابر او به شرط همجنس بودن كه (زن در برابر زن و مرد در برابر مرد) تنها در اين دو صورت يك نفر در برابر يك نفر كشته مى شود كه 👈 اگر دو يا چند نفر در قتل يك نفر شركت داشته اند اينجا قاتلان هرگز قصاص نمى شوند گرچه با پرداخت اضافه خون بهاشان باشد، زيرا جان نه خريدنى است و نه فروختنى، اين در بعد كمّى اش و در اسراف كيفيتى نيز همچنين است، مثلا اگر كسى را با يك ضربه كشته اند قاتل را نيز با همان يك ضربه و به همان كيفيت مى توان قصاص كرد، و نه با بيشتر و يا كيفيتى افزونتر، چنانكه آياتى از قبيل "النفس بالنفس"، (5:45) "و من اعتدى عليكم فاعتدوا عليه بمثل ما اعتدى عليكم" (2:194) نيز گواه بر اين حقيقت است، 👈روى اين اصل بر خلاف فتواى بيشتر شرعمداران اسلام و رواياتى هم كه مستند ايشان است، اصولا اسراف در قتل از نظر كمّى يا كيفى اش حرام است. و بر حسب صحيحه بزنطى از امام رضا(عليه السلام) 👈كشتن چند نفر در برابر يك نفر در قتل است." 📚تفسير فرقان 💫ادامه دارد http://quranpuyan.com/yaf_postsm19446_Hkm-mshrkt-dw-y-chnd-nfr-dr-qtl-mdy-chyst--y-hmh-qSS-w-dm-myshwnd.aspx#post19446 @quranpuyan
"اَنتُم الفُقَراءُ اِلَی اللهِ وَ اللهُ هُوَ الغَنِیٌّ" (شما همگی محتاج خداوندید و تنها او غنی است) فاطر/۱۵ تنها یک "غنی" در عالَم وجود دارد و آن خالق هستی است. هیچکس چیزی از خود ندارد، همه عاریتی است. همه موهبتی از سوی آن بخشنده ی با رحمت است. حال دقت کن! به عمق معنا برو! "آن که هیچ احتیاجی به کسی یا چیزی ندارد، او "غنی" است"! نکته را دریاب! آن که به این "غنی" بپیوندد، غنی می شود! مسیر این غنی شدن، خواستن نیست، بی خواهشی و بی آرزویی است! تسلیم محض است! بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 51 تا 60 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ 💠اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ ضَعْفٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْ بَعْدِ ضَعْفٍ قُوَّةً ثُمَّ جَعَلَ مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ ضَعْفًا وَشَيْبَةً يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ وَهُوَ الْعَلِيمُ الْقَدِيرُ ( ۵۴ /روم) 🌱خدا همان كسي است كه شما را آفريد در حالي كه ضعيف بوديد سپس بعد از اين ضعف و ناتواني قوت بخشيد، و باز بعد از قوت ضعف و پيري قرار داد، او هر چه بخواهد مي‏آفريند، و اوست عالم و قادر 🔹 آغاز و پايان انسان ضعف است، در چند روزى كه توان و قدرت داريم قدردانى كنيم. (يك قوّت ميان دو ضعف) ضعفِ دوران كودكى به قوّت تغيير مى‌كند، ولى ضعف دوم باقى مى‌ماند، زيرا كلمه‌ى‌ «شَيْبَةً» در كنار «ضَعْفٍ»، نشان آن است كه اين ضعف همراه پيرى و ثابت است) 🔹كسى كه ميان دو ضعف قرار گرفته، نبايد به چند روز قوّت مغرور شود! 👈پس ، از قوّتيكه بين دو ضعف است بايد استفاده بهینه نمود و براى تهيّه توشه سفر آخرت آنرا مغتنم شمرد. 📚 برگرفته از کانال تفسیر روزانه 💫کانال زیست قرآنی ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ لَقَدْ ضَرَبْنا لِلنَّاسِ فِي هذَا الْقُرْآنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ وَ لَئِنْ جِئْتَهُمْ بِآيَةٍ لَيَقُولَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ أَنْتُمْ إِلاَّ مُبْطِلُونَ (۵۸/روم) 🌱‏و به راستی در اين قرآن، برای مردم از هر گونه مثلی آورديم و اگر برای آنان نشانه و معجزه‌ای بياوری، كافران حتماً خواهند گفت: شما جز بر باطل نيستيد. (و اين‌ها سحر و جادوست). ‏🔹همه‌ی مردم مخاطب قرآن هستند. «وَ لَقَدْ ضَرَبْنا لِلنَّاسِ» ‏🔹قرآن، كتاب ارشاد وهدايت است ومثال، از بهترين شيوه‌های فهماندن حقايق، لذا خداوند برای زمينه‌های مختلف مثال آورده است. ضَرَبْنا ... مِنْ كُلِّ مَثَلٍ‌ ‏🔹مطالب قرآن، سبب اتمام حجّت است و كسی كه حقّ را بفهمد و حجّت بر او روشن شود، ديگر عذرش پذيرفته نيست. فَيَوْمَئِذٍ لا يَنْفَعُ الَّذِينَ ظَلَمُوا مَعْذِرَتُهُمْ‌ ... ‏وَ لَقَدْ ضَرَبْنا لِلنَّاسِ‌ ... ‏🔹كافران لجوج، هيچ گونه دليل و نشانه‌ای را نمی‌پذيرند. «بِآيَةٍ» ‏🔹بايد اهداف و سخنان كفّار و دشمنان را پيش بينی كرد. «لَيَقُولَنَّ» ‏🔹عناد و سرسختی كفّار، بايد برای ما درس باشد و در راه حقّ، مقاوم‌تر باشيم. ‏«إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا مُبْطِلُونَ» ‏🔹انسانی كه در مدار كفر و لجاجت قرار گيرد، باطل را حقّ می‌بيند و حقّ را باطل. «إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا مُبْطِلُونَ» ‏🔹كافران، چون استدلال ندارند، حقّ را تحقير می‌كنند. «إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا مُبْطِلُونَ» ‏🔹كافران، نه تنها حقّ را نمی‌پذيرند، بلكه نسبت باطل هم به آن می‌دهند. «إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا مُبْطِلُونَ» ‏🔹كافران نه تنها پيامبر اسلام، بلكه تمام انبيا يا تمام مومنان را بر باطل می‌دانند. (با آنكه آورنده‌ی معجزه تنها شخص پيامبر اسلام است؛ امّا كفّار با بكار بردن جمع «انتم» گويا تمام انبيا و يا مؤمنان را باطل می‌دانند.) 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan