eitaa logo
قران پویان
443 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
683 ویدیو
612 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
༻🍃‌🌸🍃༺ 💐👌شما هم در 📖 یک صفحه از قرآن  به همراه با ما همراه شوید ❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز هر روز فایل صوتی🎧 قرائت يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم. ✍تاکنون سوره های :🔻 حمد-بقره-آل‌عمران-نساء-مائده-انعام-اعراف-انفال-توبه‌-یونس-هود-یوسف-رعد-ابراهیم-حجر‌-نحل-إسراء-کهف-مریم-طه-انبیاء-حج-مومنون-نور-فرقان-شعراء-نمل‌-قصص-عنکبوت-روم-لقمان به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از زیر استفاده نمایید. ✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇 📖 را شروع خواهیم نمود. ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 1 تا 11 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️یکی از راههای یاد آوری هاست. 💠اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوى‌ عَلَى الْعَرْشِ ما لَكُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا شَفِيعٍ أَ فَلا تَتَذَكَّرُونَ «4»سجده 🌱خداوند كسى است كه آسمان‌ها و زمين و آنچه را ميان آن دو است، در شش روز آفريد، سپس بر عرش استيلا يافت؛ براى شما جز او هيچ ياور و شفاعت كننده‌اى نيست، آيا متذكّر نمى‌شويد (و پند نمى‌گيريد؟) 🔹براى محو شرك، بايد از قدرت لايزال الهى و آفرينش آسمان‌ها و زمين سخن گفت. «خَلَقَ‌- اسْتَوى‌- ما لَكُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَلِيٍّ» 🔹آفرينش و مديريّت هستى، از يكديگر جدا نيست. «خَلَقَ‌- اسْتَوى‌» 🔹عرش، مركز تدبير و اداره‌ى جهان است. «اسْتَوى‌ عَلَى الْعَرْشِ» 🔹يكى از راه‌هاى انذار اين است كه تكيه‌گاه‌ها و دلبستگى‌هاى مادّى و غير الهى، ميان تهى و بى‌اثر معرّفى شوند. لِتُنْذِرَ ... ما لَكُمْ مِنْ دُونِهِ‌ 🔹يكى از راه‌هاى انذار، يادآورى نعمت‌هاست. خَلَقَ‌ ... أَ فَلا تَتَذَكَّرُونَ‌ اين همه نقش عجب بر در و ديوار وجود هر كه فكرت نكند نقش بود بر ديوار 🔹انسان در فطرت خود حقايقى را مى‌يابد، ليكن بايد با تذكّر و يادآورى، او را غفلت زدايى نمود. «تَتَذَكَّرُونَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️استقلال و اصالت آن‌ 💠قُلْ يَتَوَفَّاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ الَّذِي وُكِّلَ بِكُمْ ثُمَّ إِلی‌ رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ (۱۱/سجده) 🌱‏بگو: فرشته‌ی مرگ كه بر شما گمارده شده، جانتان را می‌گيرد، سپس به سوی پرودگارتان برگردانده می‌شويد. 🔷‏این آيه دلالت بر قبض ارواح به وسيله فرشته مرگ دارد از دلائل استقلال روح آدمی است. ‏زيرا تعبير به" توفی" كه همان دريافت داشتن و قبض كردن است نشان می‌دهد كه روح پس از جدايی از بدن باقی می‌ماند، و نابود نمی‌شود، و اصولا تعبير از انسان در آيه فوق به" روح" يا" نفس" گواه ديگری بر اين معنی است‌ زيرا طبق عقيده ماديين، روح چيزی جز خواص" فيزيك و شيميايی" سلولهای مغزی نيست كه با فنای بدن نابود می‌شود، درست مانند از بين رفتن حركات عقربه ساعت بعد از نابودی آن. 🔷‏طبق اين عقيده، روح چيزی نيست كه حافظ شخصيت انسان باشد بلكه جزئی از خواص جسم او است كه با متلاشی شدن جسم از بين می‌رود. ‏دلائل فلسفی متعددی بر اصالت و استقلال روح در دست داريم كه ما گوشه‌ای از آن را ذيل آيه ۸۵ سوره اسراء (جلد ۱۲ صفحه ۲۵۴ به بعد) آورديم منظور در اينجا بيان دليل نقلی بر اين موضوع بود كه آيه فوق، از آن آيات دال بر اين معنی محسوب می‌شود. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹مرور كلی سوره كهف در پاراگراف ۱ که ابتدای سوره است می فرماید : حمد مخصوص خداست که این قرآن را نازل کرد و ای پیامبر! برای انجام رسالتت اینقدر بخودت فشار نیاور . در پاراگراف ۲ می فرماید : ای مسلمانان ! آینده ازآن عقیده شماست . لذا اینک که می بینید نمی توانید اوضاع واحوال را مطابق خواسته تان کنید کافی است تسلیم نشوید وعقیده صحیح تان راحفظ کنید . عقیده صحیح شما درآینده فراگیر خواهد شد . در پاراگراف ۳ می فرماید : ای پیامبر ! هردوگروه کافر و مومن دراین جهان میباید امکان لازم رابرای امتحان دادن داشته باشند لذا کافی است وحی رابه همگان ابلاغ کنی وبـا پیروانت صبور باشی وبه کافران نیز اهمیتی مده . ای پیروان پیامبر ! دل خوش داریدکه بزودی دوره ناراحتــی شما به پایان خواهد رسید و باز هم دل خوش دارید که اوضاع آخرتی مطلوب از آن شماست و مخالفانتان ازآن بی بهره خواهند بود . در پاراگراف ۴ می فرماید : ای پیروان پیامبر ! ازدوستی وتاثیر پذیری از دوستان شیطان بپرهیزید و خود را یکسره به جریان حق وهدایت الهی بسپارید ، زیرا در قیامت است که معلوم خواهد شد اگر کسی چنین نکند چه ضرری به خویش زده، و البته خداوند از رحمت خویش به گناهکاران مهلت می دهد تا شاید تحت تأثیر مطالب قرآن قرار گیرند . در پاراگراف ۵ می فرماید : ای پیروان(آن روز) رسول خدا (ص) ! اینک که شما به شرف اسلام مشرف شده اید مبادا غرور شما را بردارد وتصور کنید که مثلا حالا چه شده ! بلکه باید توجه داشته باشیدکه چه بسا کسانی هستند که نسبت شما با آنها مانند نسبت موسی(ع) با آن«عالم» است . علاوه بر این توجه داشته باشید که ممکن است اتفاقاتی بیفتد که شما خوش نداشته باشید اما درآن حکمتی نهفته باشد که بعدا متوجه شوید . در پاراگراف ۶ می فرماید : ای پیروانِ (آن روزِ) رسول خدا(ص)! دل خوش دارید که هیچ بعید نیست که شماها هم در عین حالی که ایمان صحیح دارید روزی قدرتمند و ثروتمند بشوید واز مشکلاتی که دچارش هستید رها شوید و به اقطار عالم نفوذ کنید. در پاراگراف اخر می فرماید : بدترین مردم کسانی هستند که کوشش آنها در زندگی دنیا به جایی نرسید و تصور هم می کنند که دارند کار خوب میکنند. و ای پیروان پیامبر(ص) ! دل خوش دارید که خدای تان بزرگ و پیامبرتان بزرگ و سعادت دوجهان ازآن شماست درصورتیکه درگرایش تان ثابت قدم واستوار بمانید از تفسیر مرحوم جمال گنجه ای https://b2n.ir/g94617 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
┄═❁🍃❈🌺❈🍃❁═┄ بــڛۣــمۭــﷲ ̨ﷻ ּا̍ڶــڕحۡــمۭــنۨ ۛ ּا̍ڸــڕحۡیــمۭ 🌺مژده به كاربران گرامي : ادامه كار گروههاي 👈پيرو اصرار تعدادي از اعضاي محترم گروههاي تقرب در واتساپ براي ادامه فعاليت اين گروهها كه بدليل فيلتر طولاني و ظالمانه واتساپ، از برنامه تدبر يك صفحه روزانه قران محروم شدند، 👌انشالله از فردا شنبہ مورخ 27 دی ماه ، از ادامه تلاوتهاي قبلي🔻 📖سوره مبارکہ 📄 💠آیات 119 تا 124 برنامه گروه را بشرح زير ادامه ميدهيم: هر روز یڪ صفحہ از قران ڪریم بہ همراه🔻 ✔️ و توضيح صوتي و روان آیات صفحہ ✔️ فایل صوتی آيات صفحه ✔️ از مفسران و قران پژوهان مختلف 💫لینک گروههای تقرب در واتساپ https://chat.whatsapp.com/Kbhf7Ywu2cw9Ry83l5oi2g https://chat.whatsapp.com/FPegBnOL5JZ43TKDukEVP0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مروري بر ع به امام ع 🛑قسمت پنجاه وهشتم: بر تو، به عمل ميكند. 🔶 وَ لَا يَكْبُرَنَّ عَلَيْكَ ظُلْمُ مَنْ ظَلَمَكَ فَإِنَّهُ يَسْعَى فِي مَضَرَّتِهِ وَ نَفْعِكَ، وَ لَيْسَ جَزَاءُ مَنْ سَرَّكَ أَنْ تَسُوءَه. ستم اهل ستم بر تو گران نيايد، زيرا او به زيان خود و سود تو مى كوشد، و جزاى آن كه تو را شاد نموده اندوهگين كردن او نيست.  🖋ترجمه انصاریان 🌴در پنجمين توصيه مى فرمايد: «و هرگز نبايد ظلم و ستمِ کسى که بر تو ستم روا مى دارد بر تو گران آيد، زيرا او در واقع سعى در زيان خود و سود تو دارد (بار گناه خود را سنگين مى کند و ثواب و پاداش تو را افزون مى سازد)»; (وَلاَ يَکْبُرَنَّ عَلَيْکَ ظُلْمُ مَنْ ظَلَمَکَ، فَإِنَّهُ يَسْعَى فِي مَضَرَّتِهِ وَنَفْعِکَ). اشاره به اينکه انسان نبايد در برابر ستم هايى که به او مى شود زياد ناراحت و مأيوس گردد و اميد به زندگى را از دست دهد و بايد اين سخن مايه تسلى خاطر او باشد که تيشه به ريشه خود مى زند و بار گناهان مظلوم را نيز بر دوش مى کشد. در واقع زيان ظلم نخست دامن او را مى گيرد و با دست خود بار مظلوم را سبک مى کند. 👈اين سخن شبيه روايتى است که در باب غيبت وارد شده است که يکى از بزرگان شنيد کسى درباره او غيبت کرده است هديه اى براى او فرستاد. او تعجب کرد. آن مرد بزرگ فرمود: شنيدم حسناتت را به نامه اعمالم منتقل کردى و سيئاتم را پذيرفتى من هم در برابر اين خدمت خواستم تشکرى کرده باشم. 💠⭕️اين سخن بدان معنا نيست که انسان در مقابل ظالمان سکوت کند، زيرا مى دانيم شعار اسلام اين است: «(لا تَظْلِمُونَ وَلا تُظْلَمُونَ); نه ستم مى کنيد و نه بر شما ستم مى شود» و مى دانيم امام على(عليه السلام) در وصيّت نامه خود که در بستر شهادت بود به فرزندان خود تأکيد کرد: «کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَلِلْمَظْلُومِ عَوْناً; دشمن ظالم و کمک کار مظلوم باشيد».بلکه منظور اين است، هنگامى که ستمى  بر انسان وارد مى شود و او توانى براى برطرف کردن ظلم ندارد گرفتار يأس و نااميدى و بدبينى نشود و زبان به نفرين و آه و ناله نگشايد. شاهد اين سخن حديث معروفى است که از پيغمبر اکرم نقل شده زمانى که شنيد گردنبند عايشه را سارقى برده است و عايشه پيوسته به سارق نفرين مى کند. پيامبر(صلى الله عليه وآله) فرمود: «لاتَمْسَحى عَنْهُ بِدُعائِکَ; عذاب او را با نفرين هاى خود از ميان نبر» يعنى خويشتن دار باش و بدان او به خود ستم کرده و خداوند در برابر صبر و تحمل به تو پاداش خواهد داد. 🔻در اينجا نکته باريکى است که بايد به آن توجّه داشت و آن اينکه ظالم (مثلا سارق) هم خسارت مالى بر مظلوم وارد مى کند و هم او را گرفتار آزار روحى مى سازد و خدا به هر دو علت او را مجازات خواهد کرد; ولى اگر مظلوم با نفرين هاى مکرر تشفىِ قلب و آسودگى خاطر پيدا کند طبعا عذاب ظالم کمتر مى شود. 🔻از آنچه گفتيم روشن مى شود آنچه بعضى از شارحان مانند ابن ابى الحديد تمايل بدان پيدا کرده اند که خاموش نشستن در برابر ظلم ظالم قاعده اى کلى است، اشتباه بزرگى است; بلکه بايد گفت اين يک استثنا و مربوط به موارد خاص است و اصل کلى در اسلام نه ظلم کردن و نه تن به ظلم دادن است. 🌴سرانجام امام(عليه السلام) در ششمين توصيه اين بخش از وصيّت نامه مى فرمايد: «و پاداش کسى که تو را خوشحال مى کند اين نيست که به او بدى کنى»; (وَلَيْسَ جَزَاءُ مَنْ سَرَّکَ أَنْ تَسُوءَهُ). 🌸👈اين گفتار برگرفته از قرآن مجيد است که مى فرمايد: «(هَلْ جَزاءُ الاِْحْسانِ إِلاَّ الاِْحْسانُ); آيا جزاى نيکى جز نيکى است». 🔻بعضى از شارحان اين جمله را کلام مستقل ندانسته اند و گفته اند ادامه توصيه قبل است، زيرا امام(عليه السلام) مى فرمايد: ، به خود زيان مى رساند و به تو سود مى دهد، بنابراين کسى که به تو سود مى دهد نبايد او را (از طريق نفرين و ابراز ناراحتى هاى مکرر) ناراحت کنى. 🖋شرح آیت الله مکارم شیرازی. @quranpuyan
؟ "الیَومَ تُجزَی کُلُّ نَفسِِ بِما کَسَبَت لا ظُلمَ الیَومَ" غافر/۱۷ (امروز هر کس مطابق دستاوردش جزا داده می شود، در این روز ظلمی نخواهد بود!) ما هر چه را که کسب کنیم به واقع اثر آن را بر روح مان ثبت کرده ایم و پاداش یا جزایش را معین نموده ایم. بدینسان این عملکردمان است که بهشت و جهنم مان را می سازد. ما عذاب خود را، خود حمل می کنیم و خود به جهان پس از مرگ می بریم. هیچ شکنجه گری جز عملکرد بد خود ما، در آنجا انتظارمان را نمی کشد. زیرا آدمی همواره با باورها و اندیشه ها و دستاوردهای خودش روبرو می شود. و این یعنی محاکمه ما با خود ما و در خود ماست. این جریان زنده ی حیات، بسیار هوشمندانه عمل می کند. در ما جهانی شگرف سرشته اند که با هر چیزی در ارتباط است. هر عملی تجسمی دارد که به موقع و به حق بارز می شود و آدمیان هر کدام نتیجه دستاوردشان را می "بینند"! چه خیر باشد "خَیرَاً یَرَه"، و چه شرّ "شَرَّاً یَرَه"! 🖌بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 12 تا 20 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️! 💠تَتَجافی‌ جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضاجِعِ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفاً وَ طَمَعاً وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ (۱۶/سجده) 🌱‏(مؤمنان، به هنگام شب،) پهلوهايشان از بسترها دور می‌ماند (و) پروردگارشان را از روی بيم و اميد می‌خوانند، و از آنچه به آنان روزی داده‌ايم انفاق می‌كنند. 🔷‏در تفسير جمله" تَتَجافی‌ جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضاجِعِ‌" (شبانگاه پهلوهای آنها از بستر دور می‌شود) دو تفسير در روايات اسلامی وارد شده: ‏تفسيری به نماز" عشاء" و اشاره به اينكه مؤمنان راستين بعد از نماز مغرب و قبل از نماز عشاء به بستر نمی‌روند مبادا خواب آنها را بگيرد، و نماز عشايشان از دست برود. (زيرا در آن زمان معمول بوده كه در آغاز شب به استراحت می‌پرداختند و نماز مغرب و عشاء را- طبق دستور استحباب جدايی ميان نمازهای پنجگانه- از هم جدا می‌كردند و هر كدام را در وقت فضيلت خود بجا می‌آورند) هر گاه بعد از نماز مغرب و قبل از وقت عشا می‌خوابيدند ممكن بود برای نماز عشا بيدار نشوند. اين تفسير را" ابن عباس" طبق نقل در المنثور از" پيامبر اسلام" ص نقل كرده، و در" امالی" شيخ نيز از" امام صادق" ع نقل شده است‌. ‏اما در بيشتر روايات و كلمات مفسران، به برخاستن از بستر و برای اداء نماز شب تفسير شده است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏أَ فَمَنْ كانَ مُؤْمِناً كَمَنْ كانَ فاسِقاً لا يَسْتَوُونَ (۱۸/سجده) 🌱‏پس آيا كسی كه مؤمن است مثل كسی است كه فاسق است؟ (هرگز چنين نيست، اين دو گروه) مساوی نيستند. ‏🔹 در بيان حقّ، با طرح سؤال، از وجدان مردم كمك بگيريد. أَ فَمَنْ كانَ‌ ... ‏🔹 شيوه‌ی مقايسه، يكی از بهترين شيوه‌های آموزشی است. أَ فَمَنْ كانَ‌ ... كَمَنْ كانَ‌ ‏🔹 تنها كفّار، مخالف مؤمنان نيستند، افراد فاسق نيز در جبهه‌ی مخالف قرار دارند. مُؤْمِناً ... فاسِقاً ‏🔹 از مردم سؤال كنيد، ليكن نظر حقّ خود را نيز اعلام كنيد. «لا يَسْتَوُونَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan