eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
مروري بر ع به امام ع 🛑قسمت پنجاه وهشتم: بر تو، به عمل ميكند. 🔶 وَ لَا يَكْبُرَنَّ عَلَيْكَ ظُلْمُ مَنْ ظَلَمَكَ فَإِنَّهُ يَسْعَى فِي مَضَرَّتِهِ وَ نَفْعِكَ، وَ لَيْسَ جَزَاءُ مَنْ سَرَّكَ أَنْ تَسُوءَه. ستم اهل ستم بر تو گران نيايد، زيرا او به زيان خود و سود تو مى كوشد، و جزاى آن كه تو را شاد نموده اندوهگين كردن او نيست.  🖋ترجمه انصاریان 🌴در پنجمين توصيه مى فرمايد: «و هرگز نبايد ظلم و ستمِ کسى که بر تو ستم روا مى دارد بر تو گران آيد، زيرا او در واقع سعى در زيان خود و سود تو دارد (بار گناه خود را سنگين مى کند و ثواب و پاداش تو را افزون مى سازد)»; (وَلاَ يَکْبُرَنَّ عَلَيْکَ ظُلْمُ مَنْ ظَلَمَکَ، فَإِنَّهُ يَسْعَى فِي مَضَرَّتِهِ وَنَفْعِکَ). اشاره به اينکه انسان نبايد در برابر ستم هايى که به او مى شود زياد ناراحت و مأيوس گردد و اميد به زندگى را از دست دهد و بايد اين سخن مايه تسلى خاطر او باشد که تيشه به ريشه خود مى زند و بار گناهان مظلوم را نيز بر دوش مى کشد. در واقع زيان ظلم نخست دامن او را مى گيرد و با دست خود بار مظلوم را سبک مى کند. 👈اين سخن شبيه روايتى است که در باب غيبت وارد شده است که يکى از بزرگان شنيد کسى درباره او غيبت کرده است هديه اى براى او فرستاد. او تعجب کرد. آن مرد بزرگ فرمود: شنيدم حسناتت را به نامه اعمالم منتقل کردى و سيئاتم را پذيرفتى من هم در برابر اين خدمت خواستم تشکرى کرده باشم. 💠⭕️اين سخن بدان معنا نيست که انسان در مقابل ظالمان سکوت کند، زيرا مى دانيم شعار اسلام اين است: «(لا تَظْلِمُونَ وَلا تُظْلَمُونَ); نه ستم مى کنيد و نه بر شما ستم مى شود» و مى دانيم امام على(عليه السلام) در وصيّت نامه خود که در بستر شهادت بود به فرزندان خود تأکيد کرد: «کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَلِلْمَظْلُومِ عَوْناً; دشمن ظالم و کمک کار مظلوم باشيد».بلکه منظور اين است، هنگامى که ستمى  بر انسان وارد مى شود و او توانى براى برطرف کردن ظلم ندارد گرفتار يأس و نااميدى و بدبينى نشود و زبان به نفرين و آه و ناله نگشايد. شاهد اين سخن حديث معروفى است که از پيغمبر اکرم نقل شده زمانى که شنيد گردنبند عايشه را سارقى برده است و عايشه پيوسته به سارق نفرين مى کند. پيامبر(صلى الله عليه وآله) فرمود: «لاتَمْسَحى عَنْهُ بِدُعائِکَ; عذاب او را با نفرين هاى خود از ميان نبر» يعنى خويشتن دار باش و بدان او به خود ستم کرده و خداوند در برابر صبر و تحمل به تو پاداش خواهد داد. 🔻در اينجا نکته باريکى است که بايد به آن توجّه داشت و آن اينکه ظالم (مثلا سارق) هم خسارت مالى بر مظلوم وارد مى کند و هم او را گرفتار آزار روحى مى سازد و خدا به هر دو علت او را مجازات خواهد کرد; ولى اگر مظلوم با نفرين هاى مکرر تشفىِ قلب و آسودگى خاطر پيدا کند طبعا عذاب ظالم کمتر مى شود. 🔻از آنچه گفتيم روشن مى شود آنچه بعضى از شارحان مانند ابن ابى الحديد تمايل بدان پيدا کرده اند که خاموش نشستن در برابر ظلم ظالم قاعده اى کلى است، اشتباه بزرگى است; بلکه بايد گفت اين يک استثنا و مربوط به موارد خاص است و اصل کلى در اسلام نه ظلم کردن و نه تن به ظلم دادن است. 🌴سرانجام امام(عليه السلام) در ششمين توصيه اين بخش از وصيّت نامه مى فرمايد: «و پاداش کسى که تو را خوشحال مى کند اين نيست که به او بدى کنى»; (وَلَيْسَ جَزَاءُ مَنْ سَرَّکَ أَنْ تَسُوءَهُ). 🌸👈اين گفتار برگرفته از قرآن مجيد است که مى فرمايد: «(هَلْ جَزاءُ الاِْحْسانِ إِلاَّ الاِْحْسانُ); آيا جزاى نيکى جز نيکى است». 🔻بعضى از شارحان اين جمله را کلام مستقل ندانسته اند و گفته اند ادامه توصيه قبل است، زيرا امام(عليه السلام) مى فرمايد: ، به خود زيان مى رساند و به تو سود مى دهد، بنابراين کسى که به تو سود مى دهد نبايد او را (از طريق نفرين و ابراز ناراحتى هاى مکرر) ناراحت کنى. 🖋شرح آیت الله مکارم شیرازی. @quranpuyan
؟ "الیَومَ تُجزَی کُلُّ نَفسِِ بِما کَسَبَت لا ظُلمَ الیَومَ" غافر/۱۷ (امروز هر کس مطابق دستاوردش جزا داده می شود، در این روز ظلمی نخواهد بود!) ما هر چه را که کسب کنیم به واقع اثر آن را بر روح مان ثبت کرده ایم و پاداش یا جزایش را معین نموده ایم. بدینسان این عملکردمان است که بهشت و جهنم مان را می سازد. ما عذاب خود را، خود حمل می کنیم و خود به جهان پس از مرگ می بریم. هیچ شکنجه گری جز عملکرد بد خود ما، در آنجا انتظارمان را نمی کشد. زیرا آدمی همواره با باورها و اندیشه ها و دستاوردهای خودش روبرو می شود. و این یعنی محاکمه ما با خود ما و در خود ماست. این جریان زنده ی حیات، بسیار هوشمندانه عمل می کند. در ما جهانی شگرف سرشته اند که با هر چیزی در ارتباط است. هر عملی تجسمی دارد که به موقع و به حق بارز می شود و آدمیان هر کدام نتیجه دستاوردشان را می "بینند"! چه خیر باشد "خَیرَاً یَرَه"، و چه شرّ "شَرَّاً یَرَه"! 🖌بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 12 تا 20 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️! 💠تَتَجافی‌ جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضاجِعِ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفاً وَ طَمَعاً وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ (۱۶/سجده) 🌱‏(مؤمنان، به هنگام شب،) پهلوهايشان از بسترها دور می‌ماند (و) پروردگارشان را از روی بيم و اميد می‌خوانند، و از آنچه به آنان روزی داده‌ايم انفاق می‌كنند. 🔷‏در تفسير جمله" تَتَجافی‌ جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضاجِعِ‌" (شبانگاه پهلوهای آنها از بستر دور می‌شود) دو تفسير در روايات اسلامی وارد شده: ‏تفسيری به نماز" عشاء" و اشاره به اينكه مؤمنان راستين بعد از نماز مغرب و قبل از نماز عشاء به بستر نمی‌روند مبادا خواب آنها را بگيرد، و نماز عشايشان از دست برود. (زيرا در آن زمان معمول بوده كه در آغاز شب به استراحت می‌پرداختند و نماز مغرب و عشاء را- طبق دستور استحباب جدايی ميان نمازهای پنجگانه- از هم جدا می‌كردند و هر كدام را در وقت فضيلت خود بجا می‌آورند) هر گاه بعد از نماز مغرب و قبل از وقت عشا می‌خوابيدند ممكن بود برای نماز عشا بيدار نشوند. اين تفسير را" ابن عباس" طبق نقل در المنثور از" پيامبر اسلام" ص نقل كرده، و در" امالی" شيخ نيز از" امام صادق" ع نقل شده است‌. ‏اما در بيشتر روايات و كلمات مفسران، به برخاستن از بستر و برای اداء نماز شب تفسير شده است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏أَ فَمَنْ كانَ مُؤْمِناً كَمَنْ كانَ فاسِقاً لا يَسْتَوُونَ (۱۸/سجده) 🌱‏پس آيا كسی كه مؤمن است مثل كسی است كه فاسق است؟ (هرگز چنين نيست، اين دو گروه) مساوی نيستند. ‏🔹 در بيان حقّ، با طرح سؤال، از وجدان مردم كمك بگيريد. أَ فَمَنْ كانَ‌ ... ‏🔹 شيوه‌ی مقايسه، يكی از بهترين شيوه‌های آموزشی است. أَ فَمَنْ كانَ‌ ... كَمَنْ كانَ‌ ‏🔹 تنها كفّار، مخالف مؤمنان نيستند، افراد فاسق نيز در جبهه‌ی مخالف قرار دارند. مُؤْمِناً ... فاسِقاً ‏🔹 از مردم سؤال كنيد، ليكن نظر حقّ خود را نيز اعلام كنيد. «لا يَسْتَوُونَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣7⃣ تدبر در سوره کلمات کلیدی: در سوره شعرا نیز ناراحتی پیامبر از ایمان نیاوردن کافران مکه ، مشابه سوره کهف بیان شده بود: لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَّفْسَكَ أَلَّا يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ اولین اشاره به اینکه انسانها در این جهان در معرض امتحان الهی هستند. تاکید بر عمل صالح در سوره کهف : ۴ بار تکرار صالحات تکرار ۶ باره فعل لبث ، بیشترین تکرار در قران: تکرار ۵ باره شرک در این سوره: اولین سوره ای که به شرک پرداخته است.پیش از این تنها در سوره طور عبارت سبحان الله عما یشرکون و در سوره قلم فلیاتوا بشرکائهم ذکر شده بود. هم چنین ۵ بار اتخاذ ولی و معبود من دون الله نکوهش شده. کلمه سبب ۵ بار در قران بکار رفته که ۴ بار ان در سوره کهف است تکرار سه باره شاء الله در سوره تکرار ۵ باره کلمات صبر و یکبارکلمه صابر تکرار ۳ باره وعد ربی و وعدالله، و ۳ بار کلمه موعد اولین استفاده لفظ حبط اعمال بیشترین تکرار کلمه رشد و مشتقاتش در سوره کهف و جن مشابهت ها با سوره اسراء و فرقان آیه کهف ۵۴ : مشابه آیه ۵۰ فرقان وَلَقَدْ صَرَّفْنَاهُ بَيْنَهُمْ لِيَذَّكَّرُوا فَأَبَى أَكْثَرُ النَّاسِ إِلَّا كُفُورًا {۵۰} و ۸۹ سوره اسراء وَلَقَدْ صَرَّفْنَا لِلنَّاسِ فِي هَـذَا الْقُرْآنِ مِن كُلِّ مَثَلٍ فَأَبَى أَكْثَرُ النَّاسِ إِلاَّ كُفُورًا {۸۹} وَجَعَلْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَن يَفْقَهُوهُ وَفِي آذَانِهِمْ وَقْرًا {۴۶} سوره اسراء و کهف ۵۷ توصیف قرآن با جمله "یبشر المومنین الذین یعملون الصالحات ان لهم اجرا" فقط در سوره های اسراء و کهف امده است. وما منع الناس ان یومنوا اذجائهم الهدی : اسراء کهف تدبر و تفسير : آقای سيدكاظم فرهنگ https://b2n.ir/g94617 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
﷽برنامه كانال 🌴فاحینی حیوة طیبة تنتظم بما ارید و تبلغ ما احب من حیث لا اتی ما نکره و لا ارتکب ما نهیت عنه؛ 🌴 خدایا مرا با زندگی پاکیزه () زنده بدار که به آن‌چه می‌خواهم پیوسته شود و به آنچه دوست دارم پایان یابد؛ درصورتی‌که آن‌چه را نمی‌پسندی به‌جا نیاورم و آنچه را نهی کرده‌ای مرتکب نشوم». (صحیفة کامله سجادیه،) 🌸💞آگاهي و عمل به رهنمودهاي نجات بخش خالق مدبر در کلام الله و سيره قطعي معصومين بدور از انحرافات و خرافات و رسیدن به حیات طیبة 💫در نیل به این مطلوب محمود ، با ما همراه باشید درکانال زیست قرآنی . ارسال پستهاي روزانه كانالِ 👇👇 1- ساعت 5.30 صبح : 2-ساعت 9: ( روزهای زوج) / رفتارها و باورهاي قراني (روزهای فرد) 3 -ساعت 19: 💐 لطفا برای اطلاع سایر علاقه مندان، نمایید. 💫زیست قرآنی ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ https://t.me/zistequrani 🔸🔸 https://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d 🔸🔸 https://chat.whatsapp.com/EcWfio5iuIq01Dy5YeT0Tt
مروري بر ع به امام ع 🛑قسمت پنجاه ونهم: دو نوع : يكي كه تو دنبال اني و كه او دنبال توست 🔶وَ اعْلَمْ يَا بُنَيَّ أَنَّ الرِّزْقَ رِزْقَانِ، رِزْقٌ تَطْلُبُهُ وَ رِزْقٌ يَطْلُبُكَ، فَإِنْ أَنْتَ لَمْ تَأْتِهِ أَتَاكَ؛ پسرم آگاه باش رزق دو نوع است: رزقى كه تو آن را مى جويى، و رزقى كه آن تو را مى جويد، و اگر تو به او نرسى او به تو مى رسد. 🖋ترجمه انصاریان درباره رزق و روزى هايى که بسيارى از مردم با حرص و ولع به دنبال آنند مى فرمايد: «پسرم بدان که روزى بر دو گونه است: يک نوع، روزى است که به جستجوى آن برمى خيزى (و بايد برخيزى) و نوع ديگرى آن که به سراغ تو خواهد آمد حتى اگر به دنبالش نروى خود به دنبال تو مى آيد»; اين جمله به قرينه جمله مشابه; اما مفصل ترى که در کلمات قصار(1) آمده ناظر به آن است که انسان نبايد در تحصيل روزى حريص باشد و نيز نبايد سست و تنبل شود. 🌴منظور امام(عليه السلام) از روزى هايى که انسان بايد به دنبال آن برود کسب و کارهاى روزانه است; مانند زراعت، صنعت، تجارت و امثال آن و منظور از روزى هايى که به دنبال انسان مى آيد، هرچند انسان به دنبال آن نرود امورى مانند ارث، هدايا و يا تجارت و درآمدهاى غير منتظره اى است که انسان به چنگ مى آورد; بنابراين اگر روزى هاى قسم اوّل براى او تنگ شود نبايد از لطف خدا مأيوس گردد و در عين تلاش و کوشش بيشتر انتظار روزى هاى ناخواسته را داشته باشد. هنگامى که انسان در جهان خلقت، موارد زيادى از نوع دوم را مى بيند، اين اميد در دل او قوت بيشترى پيدا مى کند. روزى جنين در عالم رحم از طريق بند ناف متصل به مادر تأمين است و بعد از تولد آنچه را براى حيات خود لازم دارد از سينه مادر مى مکد، قرآن مجيد مى گويد: «(وَما مِنْ دَابَّة فِى الاَْرْضِ إِلاّ عَلَى اللهِ رِزْقُها وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَمُسْتَوْدَعَها کُلٌّ فِى کِتاب مُبين); هيچ جنبده اى در زمين نيست مگر اينکه روزى او بر خداست. و او قرارگاه و محل نقل و انتقالشان را مى داند; همه اينها در کتاب مبين (لوح محفوظ) ثبت است». 👌مخصوصاً اگر انسان با تقوا باشد و از درآمدهاى حرام بپرهيزد، خداوند مژده وسعت رزق را به او داده است (وَمَنْ يَتَّقِ اللهَ يَجْعَلْ لَّهُ مَخْرَجاً * وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِب). از سوى ديگر مشاهده مى کنيم که در جهان خلقت روزى هاى بسيار گران بها و ضرورى براى زندگى انسان به طور فراوان به مقتضاى رحمانيّت خداوند به همه انسان ها اعم از مؤمن و کافر ارزانى داشته شده همچون نور خورشيد، برکات زمين، باران و اکسيژن هوا که زندگى بدون آن غير ممکن است. اينها همه روزى هايى هستند که به سراغ انسان مى آيند، هرچند او به سراغش نرود. 🔶قرآن مجيد نيز مى فرمايد: «(وَفِى السَّماءِ رِزْقُکُمْ وَما تُوعَدُونَ); و روزى شما در آسمان است و نيز آنچه شما وعده داده مى شويد». نيز مى فرمايد: «(وَما أَنْزَلَ اللهُ مِنَ السَّماءِ مِنْ رِّزْق فَأَحْيا بِهِ الاَْرْضَ بَعْدَ مَوْتِها); از آيات و نشانه هاى خدا رزقى (بارانى) است که از آسمان براى شما نازل مى کند و بوسيله آن زمين را بعد از مردنش حيات مى بخشد». گرچه اين آيه به قراينى موجود در آن، تنها ناظر به دانه هاى حيات بخش باران است; ولى آيه قبل مفهوم گسترده ترى دارد که شامل نور آفتاب که منبع هرگونه حرکت در روى کره زمين است و هوا که مايه حيات همه موجودات زنده است نيز مى شود. 🖋شرح آیت الله مکارم شیرازی @quranpuyan
خدايا به تو پناه مى آورم از اين كه نيازمند شوم در سايه بى نيازى تو کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 21 تا 30 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ لَنُذِيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنی‌ دُونَ الْعَذابِ الْأَكْبَرِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ (۲۱/سجده) 🌱‏و البتّه ما غير از آن عذاب بزرگ‌تر (در قيامت) از عذاب نزديك (در اين‌ دنيا) به آنان می‌چشانيم، تا شايد به سوی خدا باز گردند. 🔷‏به دنبال بحثی كه پيرامون گنهكاران و مجازات دردناك آنها در آيات قبل گذشت، در آيات مورد بحث به يكی از الطاف خفی الهی در مورد آنان كه همان مجازاتهای خفيف دنيوی و بيدار كننده است اشاره می‌كند، تا معلوم شود خدا هرگز نمی‌خواهد بنده‌ای گرفتار عذاب جاويدان شود، به همين دليل از تمام وسائل بيدار كننده برای نجات آنها استفاده می‌كند. ‏پيامبران الهی می‌فرستد، كتب آسمانی نازل می‌كند، نعمت می‌دهد، به مصيبت گرفتار می‌سازد، و اگر هيچيك از اينها سودی نداشت، چنين كسانی جز آتش دوزخ سرنوشتی نخواهندداشت.  می‌فرمايد:" ما آنها را از عذاب نزديك اين دنيا قبل از عذاب بزرگ آخرت می‌چشانيم، شايد بيدار شوند و باز گردند" (وَ لَنُذِيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنی‌ دُونَ الْعَذابِ الْأَكْبَرِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ‌). 🔷‏مسلما" عذاب ادنی" معنی گسترده‌ای دارد كه غالب احتمالاتی را كه مفسران به طور جدا گانه در تفسير آن نوشته‌اند در بر می‌گيرد. ‏از جمله اينكه منظور مصائب و درد و رنجها است. ‏يا قحطی و خشكسالی شديد هفت ساله‌ای كه مشركان در مكه به آن گرفتار شدند، تا آنجا كه مجبور گشتند از لاشه مردارها تغذيه كنند! يا ضربه شديدی است كه بر پيكر آنها در جنگ" بدر" وارد شد.‏و مانند اينها. 🔷‏اما اينكه بعضی احتمال داده‌اند منظور" عذاب قبر" يا" مجازات در رجعت" است، صحيح به نظر نمی‌رسد، زيرا با جمله" لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ‌" (شايد از اعمال خود باز گردند) سازگار نيست. ‏البته بايد به اين نكته توجه داشت كه در اين دنيا نيز عذابهايی وجود دارد كه به هنگام نزول آن درهای توبه بسته می‌شود و آن" عذاب استيصال" است يعنی مجازاتهايی كه برای نابودی اقوام سركش به هنگامی كه هيچ وسيله بيداری در آنها مؤثر نگردد نازل می‌شود، و طبعا اين گونه عذاب نيز از موضوع بحث آيه خارج است. ‏و اما" عذاب اكبر" به معنی عذاب روز قيامت است كه از هر مجازاتی بزرگتر و دردناكتر است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏أَ وَ لَمْ يَرَوْا أَنَّا نَسُوقُ الْماءَ إِلَی الْأَرْضِ الْجُرُزِ فَنُخْرِجُ بِهِ زَرْعاً تَأْكُلُ مِنْهُ أَنْعامُهُمْ وَ أَنْفُسُهُمْ أَ فَلا يُبْصِرُونَ (۲۷/سجده) 🌱‏آيا نديدند كه ما آب را به سوی زمين بی گياه می‌رانيم، پس به وسيله‌ی آن گياهان را می‌رويانيم تا چهار پايانشان و خودشان از آن بخورند؟ پس آيا نمی‌بينند؟ ‏🔹 شيوه‌ی تربيتی قرآن آن است كه از تحوّلات طبيعی برای هدايت مردم استفاده می‌كند. أَ وَ لَمْ يَرَوْا ... ‏🔹 حركت ابرهای پر آب و بارش باران در مناطق دور از دريا تصادفی نيست، بلكه با اراده‌ی حكيمانه‌ی خداوند است. «أَنَّا نَسُوقُ الْماءَ» ‏🔹 زمين با آب حاصلخيز می‌شود «فَنُخْرِجُ بِهِ زَرْعاً» امّا برخی دل‌ها با آن همه آيات عبرت‌آموز حاصلخيز نمی‌شود! «أَ وَ لَمْ يَهْدِ لَهُمْ» ‏🔹 در بهره‌گيری مادّی، حيوانات بر انسان‌ها مقدّمند. «أَنْعامُهُمْ وَ أَنْفُسُهُمْ» (حيوانات بيشتر می‌خورند، راحت‌تر می‌خورند، پختن و شستن و پوست كندن نيز ندارند!) ‏🔹 اگر انسان بصيرت نداشته باشد، چه بهتر كه نامش بعد از چهار پايان برده شود. «أَنْعامُهُمْ وَ أَنْفُسُهُمْ أَ فَلا يُبْصِرُونَ» ‏🔹 از نظام بارش باران و رويش گياهان، ساده نگذريد. «أَ فَلا يُبْصِرُونَ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan