#گزیده_نکات_تفسیرے
#صفحه_417
❇️#مجازاتهای_تربيتی
💠وَ لَنُذِيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنی دُونَ الْعَذابِ الْأَكْبَرِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ (۲۱/سجده)
🌱و البتّه ما غير از آن عذاب بزرگتر (در قيامت) از عذاب نزديك (در اين دنيا) به آنان میچشانيم، تا شايد به سوی خدا باز گردند.
🔷به دنبال بحثی كه پيرامون گنهكاران و مجازات دردناك آنها در آيات قبل گذشت، در آيات مورد بحث به يكی از الطاف خفی الهی در مورد آنان كه همان مجازاتهای خفيف دنيوی و بيدار كننده است اشاره میكند، تا معلوم شود خدا هرگز نمیخواهد بندهای گرفتار عذاب جاويدان شود، به همين دليل از تمام وسائل بيدار كننده برای نجات آنها استفاده میكند.
پيامبران الهی میفرستد، كتب آسمانی نازل میكند، نعمت میدهد، به مصيبت گرفتار میسازد، و اگر هيچيك از اينها سودی نداشت، چنين كسانی جز آتش دوزخ سرنوشتی نخواهندداشت.
میفرمايد:" ما آنها را از عذاب نزديك اين دنيا قبل از عذاب بزرگ آخرت میچشانيم، شايد بيدار شوند و باز گردند" (وَ لَنُذِيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنی دُونَ الْعَذابِ الْأَكْبَرِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ).
🔷مسلما" عذاب ادنی" معنی گستردهای دارد كه غالب احتمالاتی را كه مفسران به طور جدا گانه در تفسير آن نوشتهاند در بر میگيرد.
از جمله اينكه منظور مصائب و درد و رنجها است.
يا قحطی و خشكسالی شديد هفت سالهای كه مشركان در مكه به آن گرفتار شدند، تا آنجا كه مجبور گشتند از لاشه مردارها تغذيه كنند! يا ضربه شديدی است كه بر پيكر آنها در جنگ" بدر" وارد شد.و مانند اينها.
🔷اما اينكه بعضی احتمال دادهاند منظور" عذاب قبر" يا" مجازات در رجعت" است، صحيح به نظر نمیرسد، زيرا با جمله" لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ" (شايد از اعمال خود باز گردند) سازگار نيست.
البته بايد به اين نكته توجه داشت كه در اين دنيا نيز عذابهايی وجود دارد كه به هنگام نزول آن درهای توبه بسته میشود و آن" عذاب استيصال" است يعنی مجازاتهايی كه برای نابودی اقوام سركش به هنگامی كه هيچ وسيله بيداری در آنها مؤثر نگردد نازل میشود، و طبعا اين گونه عذاب نيز از موضوع بحث آيه خارج است.
و اما" عذاب اكبر" به معنی عذاب روز قيامت است كه از هر مجازاتی بزرگتر و دردناكتر است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیرے
#صفحه_417
❇️#آیه27سجده
💠أَ وَ لَمْ يَرَوْا أَنَّا نَسُوقُ الْماءَ إِلَی الْأَرْضِ الْجُرُزِ فَنُخْرِجُ بِهِ زَرْعاً تَأْكُلُ مِنْهُ أَنْعامُهُمْ وَ أَنْفُسُهُمْ أَ فَلا يُبْصِرُونَ (۲۷/سجده)
🌱آيا نديدند كه ما آب را به سوی زمين بی گياه میرانيم، پس به وسيلهی آن گياهان را میرويانيم تا چهار پايانشان و خودشان از آن بخورند؟ پس آيا نمیبينند؟
🔹 شيوهی تربيتی قرآن آن است كه از تحوّلات طبيعی برای هدايت مردم استفاده میكند. أَ وَ لَمْ يَرَوْا ...
🔹 حركت ابرهای پر آب و بارش باران در مناطق دور از دريا تصادفی نيست، بلكه با ارادهی حكيمانهی خداوند است. «أَنَّا نَسُوقُ الْماءَ»
🔹 زمين با آب حاصلخيز میشود «فَنُخْرِجُ بِهِ زَرْعاً» امّا برخی دلها با آن همه آيات عبرتآموز حاصلخيز نمیشود! «أَ وَ لَمْ يَهْدِ لَهُمْ»
🔹 در بهرهگيری مادّی، حيوانات بر انسانها مقدّمند. «أَنْعامُهُمْ وَ أَنْفُسُهُمْ» (حيوانات بيشتر میخورند، راحتتر میخورند، پختن و شستن و پوست كندن نيز ندارند!)
🔹 اگر انسان بصيرت نداشته باشد، چه بهتر كه نامش بعد از چهار پايان برده شود. «أَنْعامُهُمْ وَ أَنْفُسُهُمْ أَ فَلا يُبْصِرُونَ»
🔹 از نظام بارش باران و رويش گياهان، ساده نگذريد. «أَ فَلا يُبْصِرُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣7⃣ تدبر در سوره #کهف
نکاتی از سوره کهف:👇👇
🌸🔶سوره کهف شامل چهار داستان
می باشد .
🔸داستان اصحاف کهف یا یاران غار
🔸داستان صاحب دو باغ
🔸داستان موسی و خضر
🔸داستان ذو القرنین.
💫همه این داستان ها منحصر به این سوره می باشد، و درهیچ جای دیگر از قرآن تکرار نشده است.
🌸🔷هر چهار داستان دارای یک محور اساسی است و آن هم بروزِ فتنه های چهار گانه در زندگی دنیا می باشد :
🔹آزمایش و ابتلا در دین (در خلال داستان اصحاب کهف)
🔹آزمایش در مال و نعمت ( در خلال داستان صاحب دو باغ)
🔹آزمایش و ابتلا در علم ( در خلال داستان موسی و خضر)
🔹آزمایش در قدرت و سلطنت (در خلال داستان ذو القرنین).
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
📚برگرفته از ڪانال نکات تفسیری آیات
https://b2n.ir/g94617
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠مروري بر #وصيتنامه_امام_علي ع به امام #حسن ع
🛑قسمت شصتم:
#خضوع و #ستم زشت
🔻🔶مَا أَقْبَحَ الْخُضُوعَ عِنْدَ الْحَاجَةِ وَ الْجَفَاءَ عِنْدَ الْغِنَى؛
چه زشت است تواضع به وقت احتياج، و #ستم در زمان توانگرى.
💢 «چه زشت است #خضوع (در برابر ديگران) به هنگام نياز و جفا و خشونت به هنگام بى نيازى و توانگرى»;
👈اشاره به اينکه افراد ضعيف النفس به هنگام نياز به اين و آن چنان ذليلانه عرض حاجت مى کنند که تمام شخصيت آنها را زير سؤال مى برد; ولى به هنگام بى نيازى و توانگرى کسانى را که دست نياز به آنها دراز مى کنند با خشونت بر مى گردانند. هر دو صفت از نکوهيده ترين رذايل اخلاقى است. بايد به هنگام نياز، مناعت طبع را حفظ کرد و به هنگام بى نيازى و توانگرى، لطف و محبّت و تواضع را دريغ نداشت.
👌منظور از خضوع در اينجا تواضع معقول نيست، بلکه تواضع هاى ذليلانه و توأم با حقارت است و
منظور از #جفا، خشونت و بى احترامى و بى مهرى و بى محبتى است.
🌹در حديث شريف علوى مى خوانيم: «مَا أَحْسَنَ تَوَاضُعَ الاَْغْنِيَاءِ لِلْفُقَرَاءِ طَلَباً لِمَا عِنْدَ اللهِ وَأَحْسَنُ مِنْهُ تيهُ الفُقَرَاءِ عَلَى الاَْغْنِيَاءِ اتِّکَالاً عَلَى اللهِ; چه زيباست تواضع و فروتنى ثروتمندان در برابر فقرا براى رسيدن به پاداش هاى الهى و از آن بهتر بى اعتنايى و اباى نفس مستمندان در برابر اغنيا به جهت توکل بر خداست».
🌱يکى از شعرا در اين زمينه شعر زيبايى گفته است:
خُلْقانِ لا أرْضاهُما لِفَتى * تيهُ الْغِنى وَ مَذَلَّة الْفَقْرِ
فَإذا غَنَيْتَ فَلا تَکُنْ بَطِراً * وَ إذا افْتَقَرْتَ فَتَه عَلَى الدَّهْرِ
💢دو ويژگى است که من هرگز براى هيچ جوانمردى آنها را نمى پسندم: تکبر اغنيا و اظهار ذلت فقرا. بنابراين هنگامى که #توانگر شدى متکبر و بى اعتنا مباش و هنگامى که فقير شدى در برابر تمام دنيا بى اعتنا باش.
🖋شرح آیت الله مکارم شیرازی.
@quranpuyan
#آیههاینور
بسم الله الرحمن الرحیم
ذَٰلِکَ الْکِتَابُ لَا رَیْبَ ۛ فِیهِ ۛ هُدًى لِلْمُتَّقِینَ
این است کتابى که در [حقانیت] آن هیچ تردیدى نیست؛ [و] مایه هدایت تقواپیشگان است.
سوره بقره ،آیه ۲
راهنما باید در روش دعوت و محتواى برنامه خود، قاطع و استوار باشد مانند قرآن، توانِ قرآن بر هدایت پرهیزکاران، خود بهترین دلیل بر اتقان و حقّانیت آن است همچنین تنها افراد پاک وپرهیزکار، از هدایت قرآن بهرهمند مىشوند.
هرکس که ظرف دلش پاکتر باشد، بهرهمندى و نورگیرى او بیشتر است.¹
١.تفسیر احسن الحدیث، سید علی اکبر قرشی
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💐👌شما هم در 📖#قرائت_روزانه یک صفحه از قرآن به همراه #ترجمه با ما همراه شوید
❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز
هر روز فایل صوتی🎧 قرائت #ترتيل يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم.
✍تاکنون سوره های :🔻
حمد-بقره-آلعمران-نساء-مائده-انعام-اعراف-انفال-توبه-یونس-هود-یوسف-رعد-ابراهیم-حجر-نحل-إسراء-کهف-مریم-طه-انبیاء-حج-مومنون-نور-فرقان-شعراء-نمل-قصص-عنکبوت-روم-لقمان-سجده
به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از #هشتگهای زیر استفاده نمایید.
#سوره_مبارڪہ_بقره
#سوره_مبارڪہ_آلعمران
#سوره_مبارڪہ_نساء
#سوره_مبارڪہ_مائده
#سوره_مبارڪہ_انعام
#سوره_مبارڪہ_اعراف
#سوره_مبارڪہ_انفال
#سوره_مبارڪہ_توبه
#سوره_مبارڪہ_یونس
#سوره_مبارڪہ_هود
#سوره_مبارڪہ_یوسف
#سوره_مبارڪہ_رعد
#سوره_مبارڪہ_ابراهیم
#سوره_مبارڪہ_حجر
#سوره_مبارڪہ_نحل
#سوره_مبارڪہ_إسراء
#سوره_مبارڪہ_کهف
#سوره_مبارڪہ_مریم
#سوره_مبارڪہ_طه
#سوره_مبارڪہ_انبیاء
#سوره_مبارڪہ_حج
#سوره_مبارڪہ_مومنون
#سوره_مبارڪہ_نور
#سوره_مبارڪہ_فرقان
#سوره_مبارڪہ_شعراء
#سوره_مبارڪہ_نمل
#سوره_مبارڪہ_قصص
#سوره_مبارڪہ_عنکبوت
#سوره_مبارڪہ_روم
#سوره_مبارڪہ_لقمان
#سوره_مبارڪہ_سجده
✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇
📖#سوره_مبارڪہ_احزاب
را شروع خواهیم نمود.
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_احزاب آیات 1 تا 6
📄#صفحه_418
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیرے
#صفحه_418
❇️تنها از #وحی الهی پيروی كن
💠بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ يا أَيُّهَا النَّبِيُّ اتَّقِ اللَّهَ وَ لا تُطِعِ الْكافِرِينَ وَ الْمُنافِقِينَ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلِيماً حَكِيماً (۱) وَ اتَّبِعْ ما يُوحى إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ إِنَّ اللَّهَ كانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيراً (۲) وَ تَوَكَّلْ عَلَى اللَّـهِ وَ كَفى بِاللَّـهِ وَكِيلاً (۳)
🌱ای پیامبر، خود را از (خشم) خدا حفظ کن و از کافران و منافقان اطاعت مکن؛ زیرا خدا همواره بسیار دانا و حکیم است. (۱) و از آنچه از جانب پروردگارت به تو وحی میشود، پیروی کن؛ زیرا خداوند همواره از کارهایتان آگاه است. (۲) و بر خدا توکّل کن؛ و همینکه کار تو به خدا سپرده شود، کافی ست. (۳)
أحزاب [۱-۳]
🔷از خطرناكترين پرتگاههايی كه بر سر راه رهبران بزرگ قرار دارد مساله پيشنهادهای سازشكارانهای است كه از ناحيه مخالفان مطرح میگردد، و در اينجا است كه خطوط انحرافی بر سر راه رهبران ايجاد میشود و سعی دارد آنها را از مسير اصلی بيرون برد، و اين آزمون بزرگی برای آنها است.
اين آيات مجموعا چهار دستور مهم به پيامبر ص میدهد:
🔹دستور اول در زمينه تقوی و پرهيزكاری است كه زمينهساز هر برنامه ديگری میباشد میفرمايد:" ای پيامبر تقوای الهی پيشه كن" (يا أَيُّهَا النَّبِيُّ اتَّقِ اللَّهَ)
🔹دستور دوم نفی اطاعت كافران و منافقان است، میفرمايد:" از كافران و منافقان اطاعت مكن"! (وَ لا تُطِعِ الْكافِرِينَ وَ الْمُنافِقِينَ).
🔹در سومين دستور مساله بذر افشانی توحيد و تبعيت از وحی الهی را مطرح میكند میگويد:" از آنچه از طرف پروردگارت به تو وحی میشود پيروی كن" (وَ اتَّبِعْ ما يُوحی إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ).
و مراقب باش و بدان كه" خداوند به آنچه انجام میدهيد آگاه است" (إِنَّ اللَّهَ كانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيراً).
بنا بر اين نخست بايد ديو را از درون جان بيرون راند تا فرشته در آيد.
خارها را بر چيد تا بذر گلها برويد.
بايد طاغوتزدايی كرد تا حكومت اللَّه و نظام الهی جانشين آن گردد. و از آنجا كه در ادامه اين راه مشكلات فراوان است و تهديد و توطئه و كار شكنی بسيار زياد،
🔹چهارمين دستور را به اين صورت صادر میكند:" بر خدا توكل كن و از توطئههاشان نترس"! (وَ تَوَكَّلْ عَلَی اللَّـهِ).
" و همين بس كه خداوند ولی و حافظ و مدافع انسان باشد" (وَ كَفی بِاللَّـهِ وَكِيلًا).
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیرے
#صفحه_418
❇️#آیه5احزاب
💠ادْعُوهُمْ لِآبائِهِمْ هُوَ أَقْسَطُ عِنْدَ اللَّهِ فَإِنْ لَمْ تَعْلَمُوا آباءَهُمْ فَإِخْوانُكُمْ فِي الدِّينِ وَ مَوالِيكُمْ وَ لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُناحٌ فِيما أَخْطَأْتُمْ بِهِ وَ لكِنْ ما تَعَمَّدَتْ قُلُوبُكُمْ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً (۵/احزاب)
🌱آنان (پسر خواندگان) را به نام پدرانشان بخوانيد، كه اين نزد خداوند عادلانهتر است، پس اگر پدرانشان را نمیشناسيد، آنان برادران دينی و موالی شما هستند؛ و در آنچه (پيش از اين) خطا كرديد (و پسر خواندگان را فرزند خود دانستيد) گناهی بر شما نيست، ولی در آنچه دلهايتان قصد و عمد داشته (مسئوليد) و خداوند آمرزندهی مهربان است.
🔹رابطهی نسبی افراد را با پدران واقعیشان حفظ كنيم. «ادْعُوهُمْ لِآبائِهِمْ» (در شناسنامهی افراد بايد نام پدرشان باشد.)
🔹با افرادی كه پدرشان شناخته شده نيست، محترمانه، عاطفی و برادرانه رفتار كنيم. «فَإِخْوانُكُمْ فِي الدِّينِ» (افرادی در جنگها اسير و سپس مسلمان میشدند، ولی مسلمانان پدر آنان را نمیشناختند.)
🔹«برادر دينی»، يك اصطلاح قرآنی است. «فَإِخْوانُكُمْ فِي الدِّينِ»
🔹بردههای آزاد شدهای را كه پدرشان معلوم نيست، دوست و مولی بخوانيد. «وَ مَوالِيكُمْ»
🔹قصد، نيّت و آگاهی، در ارتكاب جرم مؤثّر است. «أَخْطَأْتُمْ- تَعَمَّدَتْ قُلُوبُكُمْ»
🔹تغيير آگاهانهی شناسنامهها و نسبتها جرم است. «وَ لكِنْ ما تَعَمَّدَتْ قُلُوبُكُمْ»
🔹به حساب نياوردن گناهان غير عمد و خطايی، برخاسته از آمرزندگی و مهربانی خداوند است. لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُناحٌ فِيما أَخْطَأْتُمْ ... وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً
🔹مغفرت خداوند همراه با مهربانی و شفقت است. «غَفُوراً رَحِيماً»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣7⃣ تدبر در سوره #کهف
خاسرترين افراد كيست؟
آدمى در زندگى دنيا جز سعى براى سعادت خود كارى نمى كند، و جز كوشش براى رسيدن به چنين هدفى همى ندارد، و اين انسان اگر طريق حق را بپيمايد و به غرض خود نائل شود و سعادتمند بشود كه هيچ ، و اگر راه خطا را برود و نفهمد كه دارد خطا مى رود خاسر است ليكن همين خاسر خسرانش قابل زوال است و اميد نجات دارد. اما اگر راه خطا رفت و به غير حق اصابت كرد و همان باطل را پذيرفت تا آنجا كه وقتى هم كه حق برايش جلوه كرد از آن اعراض نمود، و دلباخته استكبار و تعصب جاهلانه خود بود، چنين كسى از هر خاسرى خاسرتر است و عملش از عمل هر كس ديگرى بي نتيجه تر، زيرا اين خسرانى است كه زايل نمى شود، و اميد نمى رود كه روزى مبدل به سعادت شود و به همين جهت است كه خداى تعالى مى فرمايد: ((الذين ضل سعيهم فى الحيوة الدنيا و هم يحسبون انهم يحسنون صنعا))
و اينكه كسى با روشن شدن بطلان اعمالش ، باز هم آن را حق بپندارد از اين جهت است كه دلش مجذوب زينتهاى دنيا و زخارف آن شده ، و در شهوات غوطه ور گشته لذا همين انجذاب به ماديت او را از ميل به پيروى حق و شنيدن داعى آن و پذيرفتن نداى منادى فطرت باز مى دارد، همچنان كه در جاى ديگر قرآن آمده :((و جحدوا بها و استيقنتها انفسهم )) و نيز آمده : ((واذا قيل له اتق الله اخذته العزة بالاثم )) پس پيروى هواى نفس و از در عناد و استكبار و عشق به شهوات نفس به اعراض از حق ادامه دادن همان خشنودى از باطل خويش بودن و آن را نيكو پنداشتن است .
زینتهای روی زمین برای امتحان انسانهاست. آیا عدم ایمان مردم به رسول،نشانه شکست تصمیم خدا نیست؟
پس حاصل معناى آيه اين شد كه : اعراض ايشان از دعوت وانذار و تبشيرت باعث تأسف بيش از حد تو نشود، و اگر مى بينى كه سرگرم تمتع از امتعه حيات مادى اند، ناراحت مباش ، زيرا اينها اولين مردمى نيستند كه چنين هستند و كارى هم نمى توانند بكنند، بلكه نه تنها نمى توانند كارى صورت دهند بلكه همين اعراض و سرگرمى به متاع دنيا خود آزمايش الهى است كه ايشان را مسخر كرده است . آرى اين ماييم كه بشر را در روى زمين منزل و متاعهاى آن را در نظرش جلوه داديم ، كه بينندگان را مفتون خود كند تا نفوسشان مجذوب گشته امتحان ما صورت گيرد و معلوم شود كه كدامشان بهتر عمل مى كنند، و آنگاه پس از اتمام امتحان ، به تحقيق كه همين ما زمين و آنچه را كه در آن است به صورت سرزمين خشك و فاقد چيزى كه مايه رغبت باشد، در مى آوريم .
پس ناگفته پيداست كه خداى سبحان از همه بشر ايمان نخواسته تا ايمان نياوردن عده اى به معناى شكست خوردنش باشد، و استمرارشان در كفر و ضلالت به معناى مغلوب شدن خدا باشد، واز اين جهت تو ناراحت شوى ، بلكه همين سرنوشت را، خود او برايشان تنظيم نموده تا امتحانشان كند پس در هر حال خدا در آنچه خواسته غالب است .
از آنچه گذشت اين معنا روشن گرديد كه جمله ((وانا لجاعلون ما عليها صعيدا جرزا)) از باب استعاره به كنايه است ، ومراد از آن ، قطع رابطه تعلق بين انسان و متاعهاى زندگى زمينى است .
ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۳
https://b2n.ir/g94617
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
مروري بر #وصيتنامه_امام_علي ع به امام #حسن ع
🛑قسمت شصت و یکم:
🌱بهره ماندگار تو از #مالت، فقط همانيست كه براي #اخرتت صرف مي كني
🔶إِنَّمَا لَكَ مِنْ دُنْيَاكَ مَا أَصْلَحْتَ بِهِ مَثْوَاكَ؛
وَ إِنْ كُنْتَ جَازِعاً عَلَى مَا تَفَلَّتَ مِنْ يَدَيْكَ فَاجْزَعْ عَلَى كُلِّ مَا لَمْ يَصِلْ إِلَيْكَ؛
از دنيايت همان اندازه بهره توست كه در آبادانى خانه آخرتت صرف مى كنى.
اگر آنچه از دست مى دهى، سبب زارى كردن توست پس به هر چه به دستت نيامده، نيز، زارى كن.
🖋ترجمه ايتي
🔻«تنها از دنيا آنقدر مال تو خواهد بود که با آن سراى آخرتت را اصلاح کنى»;.
اشاره به اينکه ثروت هاى دنيا مى آيد و مى رود و گاه آلاف و الوف از انسان باقى مى ماند و به دست ديگران مى افتد که حسابش در قيامت با اوست و لذتش در دنيا براى ديگران. هيچ يک از اينها مال حقيقى انسان نيست. تنها آن مقدار که براى اصلاح سراى آخرت از پيش فرستاده است مال حقيقى اوست.
🌴در حديثى از کلمات قصار امام(عليه السلام) مى خوانيم: «لِکُلِّ امْرِئ فِي مَالِهِ شَرِيکَانِ: الْوَارِثُ وَالْحَوَادِثُ; براى هر انسانى در اموالش دو شريک است: وارث و حوادث (حوادثى که اموال او را بر باد مى دهد)».
🌴در حديث ديگرى، پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) مى فرمايد: «يَقُولُ ابْنُ آدَمَ مَالِي مَالِي وَهَلْ لَکَ مِنْ مَالِکَ إِلاَّ مَا أَکَلْتَ فَأَفْنَيْتَ أَوْ لَبِسْتَ فَأَبْلَيْتَ أَوْ تَصَدَّقْتَ فَأَمْضَيْتَ وَمَا عَدَا ذَلِکَ فَهُوَ مَالُ الْوَارِثِ;
انسان مى گويد: #مال من مال من (کدام مال؟) آيا مال تو چيزى جز آن است که خورده اى و از بين برده اى يا پوشيده اى و کهنه و فرسوده کرده اى و يا صدقه داده اى و آن را (براى سراى آخرت) گذارده اى و غير از آن هرچه هست مال وارث است».
يعنى #مال واقعى انسان تنها دو بخش است: بخشى که آن را مصرف و حدّاقل در دنيا از آن استفاده مى کند و بخش ديگرى که ذخيره #آخرت و يوم المعاد مى سازد، بقيه اموالى خيالى هستند که گاه در حوادث از بين مى روند و اگر باقى بماند نصيب وارث است.
🔻 اگر بدانچه از دستت رفته مى زارى، پس زارى كن به همه آنچه در دست ندارى.
حضرت به نکته مهم ديگرى اشاره مى کند که سزاوار است همه روز انسان به ياد آن باشد و آن اينکه مى فرمايد: «و اگر قرار است براى چيزى که از دست رفته ناراحت شوى و بى تابى کنى پس براى هر چيزى که به تو نرسيده نيز ناراحت باش (زيرا هر دو يکسان است)»; (وَإِنْ کُنْتَ جَازِعاً عَلَى مَا تَفَلَّتَ(13) مِنْ يَدَيْکَ، فَاجْزَعْ عَلَى کُلِّ مَا لَمْ يَصِلْ إِلَيْکَ).
👈بسيارند افرادى که اگر مال و مقامى که داشتند از دست رفت، ناله و فرياد سر مى دهند روزها و گاه ماه ها و سال ها دريغ و حسرت مى خورند; اما نسبت به اموال و مقامى که به آنها هرگز نرسيده چنان ديدى را ندارند. در حالى که اگر دقت کنند هر دو شبيه هم است; مقدر بوده مال و مقامى يک يا چند سال در اختيار من باشد و بعد از آن به حسب اسباب ظاهرى يا ماوراى طبيعى براى من تقدير نشده بوده است. چه فرق مى کند ميان بقا و حدوث; هرگاه در حدوث مقدر نبوده جزع نمى کنم چرا در بقا نيز چنين نباشد؟
💢👌 البتّه گاه انسان خيال مى کند که مى بايست بيش از آن مدت در اختيارش بود; ولى بر حسب عالم اسباب خيال باطلى بوده و تأسف بر آن همانند تأسف کسى است که در خواب مال و مقامى را مى بيند و هنگامى که بيدار مى شود به سبب از دست رفتنش جزع و فزع مى کند.
🖋شرح آیت الله مکارم شیرازی.
@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
#دعاهای_روزانه
🌸🤲 اللَّهُمَّ أَنْتَ كَشَّافُ الْكُرَبِ وَ الْبَلْوَى وَ إِلَيْكَ أَسْتَعْدِي فَعِنْدَكَ الْعَدْوَى وَ أَنْتَ رَبُّ الْآخِرَةِ وَ الدُّنْيَا [الْأُولَى] فَأَغِثْ يَا غِيَاثَ الْمُسْتَغِيثِينَ عُبَيْدَكَ الْمُبْتَلَى وَ أَرِهِ سَيِّدَهُ يَا شَدِيدَ الْقُوَى
خدایا تو برطرف کننده سختیها و حوادث ناگواری، از تو یاری میطلبم که یاری و کمک تنها نزد توست و تو پروردگار آخرت و دنیایی، پس ای فریادرس درماندگان، به فریاد بنده کوچک گرفتارت برس و سرورش را به او نشان بده، ای دارندۀ نیروهای شگرف
🟣 دعای ندبه
💫 کانال قرآن پویان
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
@quranpuyan