گرفتن حق.mp3
13.55M
🟢موضوع : آیا #حق، گرفتنی است یا دادنی؟
(آموزه ای از سیره #فاطمی)
پیامبر فرمودند جامعه به تقدس نمیرسد مگر انکه حق بدون لکنت زبان گرفته شود
شهید مطهری میفرمود حضرت علی به مالک اشتر دستور دادند که بستر را طوری فراهم کند که مردم براحتی حرفشان را با تو مطرح کنند بدون وجود هیچ محافظ و پاسداری.
ایا در جامعه ما بستر برای گرفتن حق مردم فراهم است؟
استاد سروش محلاتی
@quranpuyan
مرحوم #بازرگان و کتاب #سیرتحول_قران
🍁۳۰ دی ماه سالگرد درگذشت مهندس مهدی بازرگان (۱۳۷۳-۱۲۸۶) است.
این مقاله به حوزه قرآن پژوهی #مهندس_مهدی_بازرگان میپردازد.
قرآن خود را کتابی خدا ساخته، دارای نظم، انسجام و هماهنگی ویژه، انزال با نزول تدریجی، برخوردار از استحکام اولیه و تفصیل و بسط ثانویه معرفی کرده است.
بازرگان در جستجوی نظم درونی قرآن به آزمونی بشری دست زده است. او با روش تحقیق ریاضی آماری به سراغ کلمات و آیات و سور قرآن رفته است. تمام کتاب بازرگان تلاشی است برای کشف منطق تنوع آیات قرآن کریم.
✅در کار بازرگان شش نکته ابتکاری به چشم می خورد:
یک. طول متوسط آیات، طول غالب آیات و دامنه منحنی آیات، تابع صعودی زمان نزول است و ارتفاع منحنی آیات، تابع نزولی زمان نزول آیات است. طول مبنای آیات به طور تدریجی طی ۲۳ سال نزول وحی، افزایش یافته است، از عدد ۱۸/۲ به عدد ۰۴/۴۲.
دو. قرآن کریم ۱۹۴ بار نزول داشته است که این ۱۹۴، مشتمل بر تعدادی سورههای مستقل و تعدادی گروه آیات است.
سه. تعیین سال #نزول آیات: در هر سال چه دسته آیاتی نازل شده است. آیات نازل شده در هر سال، همخوانی با یکدیگر دارند، از تعداد کلمات همگون و طول متوسط یکسانی برخوردارند.
چهار. تعداد کلمات نازل شده بر پیامبر در هر سال، در این سالیان وحی و بعثت، یکسان است و در هر سال ۳۶۳۰ کلمه بوده است، با تقریب بسیار اندک.
تعیین مکی و مدنی، ظنی و نه یقینی است. اما تعیین ترتیب نزول و زمان نزول امری متاخر است و پیش از بازرگان بیشترین سهم را در این مسیر «نولدکه» و «بلاشر» داشتهاند. آنچه دیگران و بازرگان گفتهاند، ظنی است. اما فرضیه بازرگان در میان این فرضیات ظنی، از یک سازگاری درونی بیشتری برخوردار است.
پنج. تعیین درصد آیات اعتقادی و اخلاقی و فقهی در هر سال.
👈درصد هفت موضوع اصلی در قرآن: آیات آخرت و قیامت ۴/۲۳% ، آیات رسالت پیامبران گذشته و سرنوشت امم پیشین ۱/۲۳%، رسالت خاتم الانبیاء (توحید و نبوت و جدال با مشرکین) ۹/۲۷%، جهاد ۸/۳%، مواجهه پیامبر با امت اسلام (مومنان، منافقان، اهل کتاب، مشرکان) ۱/۱۱%، احکام تربیتی، اخلاقی و فقهی ۲/۷%، سایر موضوعات (انسان، شیطان، …) ۵/۳%.
💢آیات اعتقادی قرآن مجموعا ۷۵% کل قرآن، و آیات احکام فقهی کمتر از ۵%.
شش. آزمون مواردی را که ما تدریجی میدانیم، با شیوه تحول لفظی آیات: احکام حرمت شرب خمر، حرمت ربا، حرمت فحشا، احکام جهاد، احکام انفاق، داستان ابراهیم خلیل، مسئله آفرینش انسان، بحث تزکیه، و بالاخره داستان موسی و بنی اسرائیل. آزمون این موارد با نتایج دو بخش قبلی سازگار است.
از جمله کاستی های کتاب این است که نویسنده در مقام نتیجهگیری مشروح و تفصیلی از آرای خود برنیامده است. همین که در هر سال تقریبا تعداد کلمات نازل شده در قرآن ثابت مانده، نمیتواند یک اتفاق عادی باشد و میتوان نتیجه گرفت که یکی از وجوه اعجاز قرآن کریم همین مساله بوده است. همین که او نتیجه گرفته است، طول آیات قرآن کریم از کوتاه به بلند کشیده شده است، به معجزهای غیرانسانی میماند و اثبات وجود وحی است. اگر قرآن مصنوع شخص پیامبر است و پیامبر هم یک بشر است، کدام بشر میتواند این نظم را در طول ۲۳ سال، در زمان سختی و آسانی رعایت کند؟
سیر تحول قرآن مهندس مهدی بازرگان اثری ماندنی است و میتواند به عنوان «یکی از سه اثر ماندگار تاریخ قرآن در قرن حاضر» معرفی شود.
بازرگان در شرائط جانکاه زندان برازجان «یکی از ده کتاب ماندنی قرآنپژوهی قرن پانزدهم» را تالیف کرد.
🖌خلاصه مقاله دکتر محسن کدیور
@quranpuyan
با سلام
به مخاطبان گرامی
👈👈همانطور که مستحضرید یکی از برنامه های روزانه کانال قرآن پويان، تدبر و تفسیر یک سوره از قرآن به ترتیب نزول ،می باشد.
تاکنون سوره های مرحله اول و مرحله دوم و مرحله سوم و چهارم و مرحله پنجم و سوره شعرا از مرحله ششم ارائه شدند.
ان شاء الله از فردا
سوره #یوسف پنجمین سوره از سوره های مرحله #ششم نزول را آغاز خواهیم کرد.
لطفا شما هم این سوره را مطالعه نمایید.
#حقوق_امت بر دولت
با گرامیداشت سالروز ارتحال آیت الله محمدهادی #معرفت ایشان عالم و روحانی شیعه و از محققان حوزهٔ تفسیر و علوم قرآنی و فقه و اصول بود.
ایشان تالیف و تحقیقات زیادی داشته که محصول آن تالیف کتاب «صیانة القرآن من التحریف» و ترجمه کتاب «التفسیر و المفسرون»و«التمهید فی علوم القرآن» است.
کتاب گرانسنگ التمهید به عنوان یکی از بزرگ ترین کتب شیعه در علوم قرآن محل رجوع بسیاری از محققان علوم قرآنی می باشد.
🍁آیت الله معرفت در ۲۹ دی سال ۱۳۸۵ش در ۷۶ سالگی در قم درگذشت.
باین مناسبت بخشی از مقاله ایشان با عنوان "بایستگیهای حکومت از دیدگاه امام علی (علیه السلام)" را نشر میدهیم:
🌴"حضرت علی ع در خطبه 34 درباره حقوق متقابل امام و امّت میفرماید:ای مردم، همان گونه که من بر شما حقّی دارم، شما نیز بر من حقّی دارید.
حق شما بر من آن است که هیچ گاه از رهنمودهای خالصانه دریغ نورزم، و در تأمین #رفاه زندگی شما بکوشم و در تربیت و تعلیم همگانی کوتاهی نکنم.
👈نخست از حقوق امّت بر دولت سخن میگوید، بدین بیان که دولتمردان در حکومت عدل اسلامی باید به #حقوق_ملت پیش از حقوق دولت و بیش از هر چیز عنایت داشته باشند؛ زیرا دولت عادله سِمت #خدمتگزاری ملت را برعهده دارد، و تا خدمات لازم را ارائه ندهد، نباید انتظار قدردانی امّت را داشته باشد.
🔸امام در این سخن، سه موضوع مهم را مطرح میسازد:
1⃣ ـ رهنمودهای خالصانه، پدرانه و حکیمانه، بدون جهتگیری، که در آنها همه اقشار و آحاد ملت یکسان مدّنظر باشند. این بدین معنی است که دولت اسلامی، در سیاستگذاریهای خوود، باید تنها مصالح امّت را بدون تبعیض درنظر بگیرد.
گروهها و جناحها و احزاب سیاسی که از تودههای ملت برخاستهاند، و همگی در راستای اعلای کلمه اسلام و تثبیت ارکان حکومت اسلامی میکوشند ـ البتّه با شیوهها و روشهای گوناگون، ولی غیر متضاد ـ همگی در سیاستگذاریهای دولت یکسان مدّنظر قرار گیرند، هر چند ممکن است اکثریّت دولت را اعضای یک جناح یا یک حزب تشکیل دهند، یا متمایل به آن باشند، ولی مقتضای حکمت سلیم و عدل مستقیم آن است که در سیاستگذاری فراجناحی عمل کنند، تا همسویی و همگونی همگان در پیشرفت اهداف سیاسی حکومت اسلامی به بهترین شکل و با تأیید و پشتوانه مردمی فراهم گردد، و از هر گونه کارشکنی مصون ماند.
2⃣ـ تأمین رفاه در زندگی همه مردم و ایجاد اشتغال و رونق دادن به کشت و کار و صنعت و تجارت و بالا بردن سطح درآمدها، و ریشه کن ساختن بیکاری.
دولت عادله، علاوه بر کوشش در تأمین بودجه لازم برای اداره کشور در ابعاد مختلف سیاسی، نظامی، فرهنگی و غیره، باید در فراهم ساختن امکانات موردنیاز برای رشد اقتصاد کشور، با تمام توان بکوشد.
در بُعد تجارت داخلی و خارجی و جذب سرمایهها و به کار انداختن آنها، و ایجاد توازن بین درآمد عمومی و مصرف و #توزیع_عادلانه ثروت، زیرنظر #کارشناسان با خبره و دلسوز اقدام نمایند. استفاده حکیمانه از ثروتهای طبیعی و اندوختههای خدادادی، و دادن مجال به مردم در بهره برداری از آنها در چارچوب قانون از دیگر اقدامات دولت اسلامی است.
3⃣ ـ تعلیم و تربیت به صورت فراگیر و فراهم نمودن امکانات پیشرفت به سوی مدارج عالیه دانش و ایجاد پژوهشگاههای علمی در تمامی زمینه ها.به علاوه، امکانات آموزشی برای همگان یکسان فراهم شود، و این وظیفه دولت است، و اگر نهادهای خصوصی در اینباره اقدام کنند، دولت باید آنان را یاری دهد و شرایط لازم را برایشان فراهم سازد، و با نظارت کامل بر عملکرد آنها از انحرافشان از خط نظام اسلامی حاکم جلوگیری نماید.
👌البتّه این جدای از دیگر وظایف دولت است؛ از قبیل ایجاد امنیّت فراگیر و حراست از سرزمین اسلامی و حفاظت از جان و مال و ناموس همگانی، و بالا بردن توان سیاسی و نظامی در کنار بالا بردن سطح فرهنگی و اقتصادی، و حمایت از ثروت ملّی و ارزشهای دینی، و دفاع از ارزشهای ملّی و غیره که در کلمات دیگر مولا امیرمؤمنان علیهالسلام آمده است."
💫زیست قرآنی
https://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
┏━━🍃═🌸━━┓
@zistequrani
┗━━🌸═🍃━━┛
#دعاهای_روزانه
سُبْحانَ الدَّائِمِ غَيْرِ الْغافِلِ، سُبْحانَ الْعالِمِ بِغَيْرِ تَعْلِيمٍ، سُبْحانَ خالِقِ مَا يُرىٰ وَمَا لَايُرىٰ، سُبْحانَ الَّذِى يُدْرِكُ الْأَبْصارَ وَلَا تُدْرِكُهُ الْأَبْصارُ، وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ
🌸منزّه است آن پایندهی بیغفلت، منزّه است آن دانای ناآموخته، منزّه است آن آفریننده دیدنیها و نادیدنیها، منزّه است آنکه دیدهها را دریابد و دیدهها او را درنیابند و اوست دقیقنگرِ آگاه
💫دعای عشرات.
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_احزاب آیات 7 تا 15
📄#صفحه_419
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیرے
#صفحه_419
❇️#پيمان محكم الهی
💠وَ إِذْ أَخَذْنا مِنَ النَّبِيِّينَ مِيثاقَهُمْ وَ مِنْكَ وَ مِنْ نُوحٍ وَ إِبْراهِيمَ وَ مُوسی وَ عِيسَی ابْنِ مَرْيَمَ وَ أَخَذْنا مِنْهُمْ مِيثاقاً غَلِيظاً (۷/احزاب)
🌱(و به ياد آور) هنگامی كه ما از پيامبران پيمان گرفتيم، و (همچنين) از تو واز نوح و ابراهيم و موسی و عيسی فرزند مريم، و از همهی آنان پيمانی استوار گرفتيم (كه در ادای مسئوليّت و دعوت كوتاهی نكنند).
🔷از آنجا كه در آيات گذشته اختيارات وسيع و گسترده پيامبر اسلام ص تحت عنوان" النَّبِيُّ أَوْلی بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ" بيان شد، آيات مورد بحث وظائف سنگين پيامبر ص و سائر پيامبران بزرگ را بيان میكند، زيرا میدانيم همواره اختيارات توأم با مسئوليتها است، و هر جا" حقی" وجود دارد" تكليفی" در مقابل آن نيز هست كه اين دو هرگز از هم جدا نمیشوند، بنا بر اين اگر پيامبر اسلام ص حق وسيعی دارد تكليف و مسئوليت سنگينی نيز در برابر آن قرار داده شده. نخست میفرمايد:" به خاطر بياور هنگامی را كه از پيامبران پيمان گرفتيم و همچنين از تو و از نُوحٍ وَ إِبْراهِيمَ وَ مُوسی وَ عِيسَی بن مريم، آری از همه آنها پيمان شديد و محكمی گرفتيم" (وَ إِذْ أَخَذْنا مِنَ النَّبِيِّينَ مِيثاقَهُمْ وَ مِنْكَ وَ مِنْ نُوحٍ وَ إِبْراهِيمَ وَ مُوسی وَ عِيسَی ابْنِ مَرْيَمَ وَ أَخَذْنا مِنْهُمْ مِيثاقاً غَلِيظاً).
🔷به اين ترتيب نخست تمام پيامبران را در مساله ميثاق مطرح میكند، سپس از پنج پيامبر اولوا العزم نام میبرد كه در آغاز آنها شخص پيامبر اسلام به خاطر شرافت و عظمتی كه دارد آمده است، و بعد از او چهار پيامبر اولوا العزم ديگر به ترتيب زمان ظهور (نوح و ابراهيم و موسی و عيسی ع) ذكر شدهاند.
🔷اين نشان میدهد كه پيمان مزبور پيمانی همگانی بوده كه از تمام انبياء گرفته شده، هر چند پيامبران اولوا العزم به طور مؤكدتری در برابر اين پيمان متعهد بودهاند، پيمانی كه با جمله أَخَذْنا مِنْهُمْ مِيثاقاً غَلِيظاً تاكيد فوق العاده آن بيان شده است.
مهم اين است بدانيم اين چه پيمان مؤكدی بوده كه پيامبران همه زير بار آن هستند، در اينجا مفسران سخنان گوناگونی دارند كه میتوان گفت همه آنها شاخههای مختلف يك اصل كلی است، و آن ادا كردن مسئوليت تبليغ و رسالت و رهبری و هدايت مردم در تمام زمينهها و ابعاد است.
آنها موظف بودند همه انسانها را قبل از هر چيز به سوی توحيد دعوت كنند.
🔷و نيز موظف بودند يكديگر را تاييد نمايند، و پيامبران پيشين امتهای خود را برای پذيرش پيامبران بعد آماده سازند، همانگونه كه پيامبران بعد دعوت پيامبران پيشين را تصديق و تاكيد نمايند. خلاصه، دعوت همه به يك سو باشد و همگی يك حقيقت را تبليغ كنند، و امتها را زير پرچم واحدی گرد آورند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیرے
#صفحه_419
❇️#آیه13احزاب
💠وَ إِذْ قالَتْ طائِفَةٌ مِنْهُمْ يا أَهْلَ يَثْرِبَ لا مُقامَ لَكُمْ فَارْجِعُوا وَ يَسْتَأْذِنُ فَرِيقٌ مِنْهُمُ النَّبِيَّ يَقُولُونَ إِنَّ بُيُوتَنا عَوْرَةٌ وَ ما هِيَ بِعَوْرَةٍ إِنْ يُرِيدُونَ إِلاَّ فِراراً (۱۳/احزاب)
🌱و آن گاه كه گروهی از آنان گفتند: ای مردم مدينه! (در صحنه جنگ) برای شما جای ماندن نيست، پس برگرديد. و گروهی از آنان از پيامبر اجازه (بازگشت) میخواستند (و) میگفتند: همانا خانههای ما بی حفاظ است. در حالی كه بی حفاظ نبود و آنان جز فرار (از جنگ) قصد ديگری نداشتند.
۱- گروهی از منافقان با شايعه پراكنی، قالَتْ طائِفَةٌ ... لا مُقامَ لَكُمْ و گروهی با فرار از جبهه، «يَسْتَأْذِنُ فَرِيقٌ مِنْهُمُ» در صدد تضعيف روحيه مؤمنان بودند.
۲- از تبليغات منافقان برای دلسرد كردن رزمندگان، غافل نباشيم. «لا مُقامَ لَكُمْ»
۳- فرمانده جنگ، شخص پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله بود. «يَسْتَأْذِنُ فَرِيقٌ مِنْهُمُ النَّبِيَّ»
۴- قوای مسلح بايد به قدری منظم باشد كه هيچ كس حقّ خروج از لشكر را بدون مرخصی نداشته باشد. «يَسْتَأْذِنُ فَرِيقٌ مِنْهُمُ النَّبِيَّ»
۵- آرامش و امنيّت فكری و خانوادگی برای رزمنده به قدری ضروری است كه منافقان، دغدغه آن را بهانه ترك جبهه خود قرار دادند. «إِنَّ بُيُوتَنا عَوْرَةٌ»
۶- كسی كه از خانه و زندگی دل نكند، نمیتواند موفّق باشد. «إِنَّ بُيُوتَنا عَوْرَةٌ»
۷- منافق، ترسو و بهانهگير است. (به خاطر نداشتن شهامت، به جای موضعگيری صريح، بهانهگيری میكند.) «بُيُوتَنا عَوْرَةٌ»
۸- دشمن از مذهب، عليه مذهب استفاده میكند. (بهانهی منافقان «حفظ ناموس» بود كه يك دستور مذهبی است.) «بُيُوتَنا عَوْرَةٌ»
۹- وحی، افكار پليد منافقان را آشكار و آنان را رسوا میكند. «وَ ما هِيَ بِعَوْرَةٍ إِنْ يُرِيدُونَ إِلَّا فِراراً»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣ تدبر در سوره #یوسف
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
الر تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْمُبِينِ {۱}
الف لام راء اين است آيات كتاب روشنگر (هم خودش آشکار است و هم آشکار کننده هدایت از گمراهی){۱}
إِنَّا أَنزَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لَّعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ {۲}
ما آن را قرآنى واضح نازل كرديم باشد كه بينديشيد {۲}
نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِمَا أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ هَـذَا الْقُرْآنَ وَإِن كُنتَ مِن قَبْلِهِ لَمِنَ الْغَافِلِينَ {۳}
ما نيكوترين سرگذشت را به موجب اين قرآن كه به تو وحى كرديم بر تو حكايت مىكنيم و تو قطعا پيش از آن از بىخبران بودى {۳}
♻️عصاره فراز آیات ۳-۱ : آیات روشنگر و واضح قرآن و نیز داستانهای آن وحی خداوند و برای تعقل انسانهاست.
نکات :
۱- تلک آیات الکتاب المبین: شعرا قصص یوسف شروع سوره
۲- در آیه ۲ منظور از قران عربی چیست؟
"عرب: اصل الواحد در ماده، رفع ابهام، تبيّن (آشكاري) و وضوح حال است و مخالف عُجمَة ميباشد كه به معناي گره در ابهام است و از مصاديقش: سخن عرب است كه ميگويند: أعرَبَ بِحُجَّتِه؛ يعني حجّتش را آشكار كرد.
سوره مباركه نحل آيه ۱۰۳ : وَ هذا لِسانٌ عَرَبِيٌّ مُبِينٌ، اين [قرآن] به زبان عربی روشن است.منظور وضوح و آشكاري آن و رفع ابهام از آن است و زبان عربي منظور نيست، هرچند كه زبان عربي از مصاديق اصل است.
"التحقیق فی کلمات القران"
🖌آقای سید کاظم فرهنگ
https://b2n.ir/b35440
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💐با گراميداشت #بهمن ماه، ياداور به ثمر نشستن مبارزات ضد استبدادي و ضد استعماري ملت ايران در سال 1357
💢چقدر از #استبداد به #جمهوري و #مردم_سالاري رسيديم؟
ويژگيها و روش حكام مستبد
🛑قسمت اول:
#روشهاي_متداول_استبداد، ابزار #دين و #منبر
ابتدا بخشي از خطبه امام حسين ع در منا را مرور ميكنيم:
"بدینسان ضعیفان را به دست آنان سپردید که برخی را برده و مقهور خود ساختند و برخی را ناتوان و #مغلوب_زندگی_روزمره کردند.
در امور مملکت به رأی خود تصرف میکنند
و با هوسرانی خویش ننگ و خواری پدید میآورند به سبب پیروی از اشرار و گستاخی بر خدای جبار!
در هر شهری خطیبی سخنور بر منبر دارند که به سود آنان سخن میگوید،
سرتاسر کشور اسلامی بیپناه مانده و دستشان در همه جای آن باز است و مردم بردگان آنهایند
(مردمی) که هیچ دست برخوردکنندهای را از خود نرانند.
آنان که برخی زورگو و معاندند و برخی بر ناتوان سلطهگر و تندخوی اند"
✅رویه تکراری #استبداد!
"حضرت ویژگی حکومتهای طاغوتی را بیان فرمودند؛ حاکمانی که حکومت را صرفاً براساس رأی و نظر خودشان اداره میکنند که یکی از ویژگی دولت استبدادی است.
این حاکمان ظالم، یک نسبت با حاکمان شرّ و تباهگر دارند و یک نسبت با حقتعالی: «اقْتِدَاءً بِالْأَشْرَارِ وَ جُرْأَهً عَلَى الْجَبَّارِ» شیوهی آنها پیروی از اشرار و ستمگران پیشین است. گمان نشود که روش حکمرانی آنها یک روش ابداعی و جدید در حکومتداری است. اساساً استبداد یک ماهیت دارد، هرچند این ماهیت در جامه و لباسهای مختلف ظاهر میشود ولی نباید فریب این ظاهر متنوع و متکثر را خورد. «اقْتِدَاءً بِالْأَشْرَارِ»
✅ قدرت #مطلقه ، در برابر خدا!
«وَ جُرْأَهً عَلَى الْجَبَّارِ» کارهای این حاکمان ظالم، در برابر حقتعالی ایستادن و ادعای جبروت و خداییکردن است. ممکن است حاکم جائر در ادبیات زبانی و گفتاری خود بسیار متواضعانه سخن بگوید و خود را بندهی کوچک خدا معرفی کند و ممکن است بهعکس مانند فرعون و از ادبیات او استفاده کند و بگوید «أنا ربّکم الأعلی»(سوره نازعات، آیه۲۴). این مربوط به ادبیات گفتاری جائر است اما واقعیتِ در پس این ادبیات، یکسان است و آن «بندهی کوچک» خواندن با آن «پروردگار» خواندن، در حقیقت تفاوتی ندارد چون آنچه جباریت درست میکند، #قدرتمطلقه و سلطنت مطلقه داشتن است و براساس اعتقاد توحیدی، قدرت مطلق از آن حق تعالی است
✅ روش حاکمان ظالم
حضرت در ادامه به این مساله میپردازند که حاکمان جور از چه روشهایی استفاده میکنند؟ شیوهها و روشهایی که حاکمان جائر استفاده میکنند، مختلف و متنوع است. برخی از آن شیوهها را همه میشناسند و مورد نفرت عمومی مردم است و نیاز به توضیح ندارد. حاکم جائر همان کسی است مردم را زجر میدهد، زندانهایش را پر از انسانهای حقگو میکند و… مردم با روشها و شیوههای سخت کاملاً آشنا هستند و نیازی به تبیین این قسمت نیست. باید آن روشها و شیوههای نرم را توضیح داد چون ممکن است مردم توجه نکنند که پشتسر این شیوههای نرم چه اهداف شومی وجود دارد. لذا امام حسین(ع) از این روشهای نرم و بهظاهر توأم با صلاح سخن میگویند و آن استفاده حاکمان جائر و مستبد از ابزار منبر است!
✅ ابزار #منبر!
تعبیر حضرت این است: «فِی کُلِّ بَلَدٍ مِنْهُمْ عَلَى مِنْبَرِهِ خَطِیبٌ یَصْقَعُ» در هر شهری و منطقهای منبری را برافراشتهاند و خطیبی را بر آن منبر گماردهاند و آن خطیب بالای منبر برای آنها فریاد میزند. و مأموریت آنها این بود که پیامها و دستوراتی را که از مرکز حکومت دریافت میکردند، در منبر به مردم ابلاغ کنند و برای مردم توجیه؛ و مردم را نسبت به آن اقناع کنند. این شیوهی متعارف است و اباعبدالله الحسین(ع) دربارهی این روش و شیوه صحبت میکنند: «فِی کُلِّ بَلَدٍ مِنْهُمْ عَلَى مِنْبَرِهِ خَطِیبٌ یَصْقَعُ».
دولت جائر نمیتواند قدرت خود را حفظ کند مگر اینکه به شکلی مردم را ساکت و آرام نگه دارد و ابزاری که مردم را تحت قدرت خود حفظ کند، چیزی جز این نیست که در یک جامعهی دینی، عدهای از عالمان دینی را استخدام کند و توسط آنها (که بهعنوان دین در میان مردم شناخته شدهاند) مردم را تسخیر کند. پس گام اول این است که عالمان و نخبگان را باید خرید و بهوسیلهی آنها و با استفاده از منبر، بر مردم تأثیر گذاشت."
📚استاد سروش محلاتي- شرح خطبه منا.
@quranpuyan
.
#آیههاینور
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤
وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِی اَسْتَجِبْ لَكُمْ
و پروردگارتان فرمود :
مرا بخوانيد تا شما را اجابت كنم.
🌿 سوره غافر ، آیه ۶۰
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_احزاب آیات 16 تا 22
📄#صفحه_420
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan