لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نکات_تفسیرے
#صفحه_422
❇️#آیه32احزاب
💠يا نِساءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً (۳۲/احزاب)
🌱ای همسران پيامبر! شما مثل يكی از زنان (عادّی) نيستيد. اگر تقوا پيشهايد پس به نرمی و كرشمه سخن نگوييد تا (مبادا) آن كه در دلش بيماری است طمعی پيدا كند، و نيكو و شايسته سخن بگوييد.
🔹 حساب خانوادهی رهبران دينی از سايرين جداست و بايد بيش از ديگران مراقب رفتار خود باشند. «يا نِساءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ» (موقعيّت اجتماعی، محدوديّت آور است.)
🔹 وقتی به زنان پيامبر كه بيشترشان پير و سالخورده بوده و زندگی سادهای داشتند هشدار داده میشود كه با كرشمه و ناز سخن نگويند، زنان جوان و زيبا بايد حساب كار خود را بكنند. يا نِساءَ النَّبِيِ ... فَلا تَخْضَعْنَ ...
🔹 با كرشمه سخن گفتن زن، بی تقوايی است. «إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ»
🔹 قرآن برای سخن گفتن نيز آدابی بيان میكند. «فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ»
🔹 تنها طمع بيمار دلان، برای آنكه زن خود را كنترل كند، گرچه تصميم جدّی نداشته باشند. فَلا تَخْضَعْنَ ... فَيَطْمَعَ
🔹 افراد آلوده، از مقدّسات نيز دست طمع بر نمیدارند. يا نِساءَ النَّبِيِ ... فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ
🔹 نبايد گفتار و رفتار زن تحريك كننده باشد. «فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ»
🔹 در جامعهی نبوی نيز همهی افراد سالم نيستند. «فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ»
🔹 نبايد كاری كنيم كه حتّی يك نفر دچار گناه و فساد شود. «الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ» و نفرمود «الذين فی قلوبهم»
🔹 چشم چرانی و هوسبازی يك بيماری روحی است. «فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ»
🔹 گرچه كسی كه بيمار دل است مشكل دارد، «فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ» امّا من نبايد كاری كنم كه او را تحريك كند. فَلا تَخْضَعْنَ ... فَيَطْمَعَ
🔹 طوری سخن بگوييد كه هم محتوا خوب باشد «قَوْلًا مَعْرُوفاً» و هم شيوه، سالم باشد. «فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیرے
#صفحه_422
❇️#مساوات #مرد و #زن در پيشگاه خدا
💠آیه35احزاب
🔷گاه بعضی چنين تصور میكنند كه اسلام كفه سنگين شخصيت را برای مردان قرار داده، و زنان در برنامه اسلام چندان جايی ندارند، شايد منشأ اشتباه آنها پارهای از تفاوتهای حقوقی است كه هر كدام دليل و فلسفه خاصی دارد.
ولی بدون شك قطع نظر از اين گونه تفاوتها كه ارتباط با موقعيت اجتماعی و شرائط طبيعی آنها دارد هيچگونه فرقی از نظر جنبههای انسانی و مقامات معنوی ميان زن و مرد در برنامههای اسلام وجود ندارد.
🔷آيه فوق دليل روشنی برای اين واقعيت است زيرا به هنگام بيان ويژگيهای مؤمنان و اساسیترين مسائل اعتقادی و اخلاقی و عملی، زن و مرد را در كنار يكديگر همچون دو كفه يك ترازو قرار میدهد، و برای هر دو پاداشی يكسان بدون كمترين تفاوت قائل میشود.
به تعبير ديگر تفاوت جسمی مرد و زن را همچون تفاوت روحی آنها نمیتوان انكار كرد و بديهی است كه اين تفاوت برای ادامه نظام جامعه انسانی ضروری است و آثار و پيامدهايی در بعضی از قوانين حقوقی زن و مرد ايجاد میكند، ولی اسلام هرگز شخصيت انسانی زن را- همچون جمعی از روحانيين مسيحی در قرون پيشين- زير سؤال نمیبرد كه آيا زن واقعا انسان است و آيا روح انسانی دارد يا نه؟!، نه تنها زير سؤال نمیبرد بلكه هيچگونه تفاوتی از نظر روح انسانی در ميان اين دو قائل نيست، لذا در سوره نحل آيه ۹۷ میخوانيم:" مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُونَ": " هر كس عمل صالح كند، خواه مرد باشد خواه زن، در حالی كه ايمان داشته باشد ما او را زنده میكنيم و حيات پاكيزهای به او میبخشيم و پاداش وی را به بهترين اعمالی كه انجام میداده میدهيم".
🔷اسلام برای زن همان استقلال اقتصادی را قائل شده كه برای مرد (بر خلاف بسياری از قوانين دنيای گذشته و حتی امروز كه برای زن مطلقا استقلال اقتصادی قائل نيستند.
به همين دليل در" علم رجال" اسلامی، به بخش خاصی مربوط به زنان دانشمندی كه در صف روات و فقهاء بودند برخورد میكنيم كه از آنها بعنوان شخصيتهايی فراموش ناشدنی ياد كرده است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣ تدبر در سوره #یوسف
🔹نکات سوره یوسف از تفسیر عبدالعلی بازرگان
یوسف : ۲
إِنَّا أَنزَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لَّعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ
ما آن را [به صورت یک متن] خواندنی آشکاری ۲
[در سطح درک و فهم شما] نازل کرديم، تا خِرَد خويش به کار بنديد.۳
۲- واژة قرآن در اصل مصدر است، به معني خواندن، از ريشة «قـَرَءَ»، و به آنچه بر پيامبر مکرم اسلام نازل شده، به اعتبار آن که متني خواندني است، قرآن گفته ميشود [به سوره قيامه آيات ۱۷ (۷۵:۱۷) و ۱۸ نگاه کنيد]. «عربي» نيز وصفي است براي قرآن، به معناي فصيح و روشن که واژة مقابل آن «عجمي» به معناي گنگ و نامفهوم است. اِعراب گذاري کلمات نيز براي روشن کردن آنها در تلفظ با حرکت گذاري علامات ميباشد
۳- معناي ريشهاي كلمة «عقل» حفظ و نگهداري است. تفكر يعني انديشه كردن در امور. محصول انديشه، «علم» است. اما حفظ و نگهداري و كاربرد علم، تعقل ناميده ميشود و عاقل كسي است كه از دانش خود در مسير درست استفاده كند.
یوسف : ۳
نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِمَا أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ هَذَا الْقُرْآنَ وَإِن كُنتَ مِن قَبْلِهِ لَـمِنَ الْغَافِلِينَ
ما از طريق اين قرآن که بر تو وحي كرديم، نيکوترين سرگذشت [قابل پند و پيگيري] را بر تو حكايت ميکنيم، ۴
هر چند پيش از آن [نسبت به اين ماجرا] از بيخبران بودي.۵
۴- داستان و سرگذشت را از اين جهت قصه ميگويند که مطالبش پشت هم و پيوسته است و گوينده يا خواننده آن را تعقيب ميکنند. مفهوم تعقيبِ محتوا و منظور نيز در واژه قصص وجود دارد تا تلاوت کننده کتاب، در ماجراهاي جاذب آن متوقف نشده و به پند و پيام سرگذشتها بپردازد [ر ک: يوسف ۱۱۱ (۱۲:۱۱۱) ، انعام ۵۷ (۶:۵۷) و ۱۳۰ (۶:۱۳۰) ، نمل ۷۶ (۲۷:۷۶) ، اعراف ۳۵ (۷:۳۵) و ۱۷۶ (۷:۱۷۶) ، نحل ۱۱۸ (۱۶:۱۱۸) ]. قصاص نيز نوعي تعقيب جنايت و در پي جاني رفتن براي کيفري متناسب و به اندازه ظلم انجام دادن است. تعقيب جاي پا در مسير طي شده هم با مشتقات همين فعل در قرآن بيان شده است [کهف ۶۴ (۱۸:۶۴) ].
۵- تأکيد بر اين که اين داستان از طريق وحي بر تو الهام ميشود و قبلا هيچ خبري از آن نداشتي، مُهر تأييد ديگري است بر اينکه قرآن کلام الهي است، نه روايت و برداشتهاي پيامبر و نقل او از قصههائي که در ميان قومش رواج داشته است.
https://b2n.ir/b35440
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⁉ در اين 40 سال، چقدر از ويژگيها و روش #حكام_مستبد فاصله گرفتيم؟! و چقدر به #جمهوريت و #اسلام نزديك شديم؟
🛑قسمت چهارم :
⭕️ مجازات و اعدام #متهمين #بيدفاع در برابر حاكميت
🔷 در قسمت قبل بيان شد كه يكي از ويژگيهاي حكومتهاي ظالم در نگاه امام حسين ع، ان است كه مردم در برابر حكومت بي دفاع ميشوند. «لَایَدْفَعُونَ یَدَ لَامِسٍ» 👈👈هرکجا که مردم قدرت برای مقاومت و #دفاع_از_حقوقشان نداشته باشد، آنجا استبداد تحقق پیدا کرده است.
يكي از مظاهر اين امر، در سيستم قضايي است كه حقوق متهمين را مطابق شرع و قانون اساسي رعايت كند. و از جمله اين حقوق، حق انتخاب #وكيل است.
🔴اصل ۳۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
در همه دادگاهها طرفین دعوی #حق دارند برای خود #وکیل انتخاب نمایند و اگر توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشند باید برای آنها امکانات تعیین وکیل فراهم گردد.
🟩اما در اخرين مورد، هفته گذشته جمعی از وکلا و اساتید حقوق درباره چگونگی حضور وکلای تعیینی در دادسرا و برخی دادگاهها به رییس قوه قضاییه نامه نوشتند كه:
"با ارسال پرونده به دادگاه، قانوناً متهم میتواند وکیل تعیینی دلخواه خود را داشته باشد اما با نهایت تأسف ملاحظه میشود چند شعبه خاص از #دادگاههای_انقلاب با تجری نسبت به قانون و بیتوجهی به موازین حقوقی و شرعی، مانع از حضور وکیل انتخابی در مرحله رسیدگی و دادرسی شده و اعتبار دادرسی و احکام قضایی را زایل میکنند. این در حالی است که 👈طبق ماده واحده مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام در ❌❌جرایم مستوجب سلب حیات، حضور #وکیل_تعیینی الزامی بوده و فقدان آن موجب #بطلان دادنامه و دادرسی است ولی شعب مذکور حتی در این قبیل پروندهها هم از حضور وکیلِ موردِ اعتمادِ متهم در جریان دادرسی ممانعت میکنند.
در صورتیکه قوانین در یک کشور از سوی مجریان آن به ویژه دستگاه قضایی نادیده گرفته و پایمال شود، حرمت قانون می شکند و با شکستن حرمت قانون تجری در ارتکاب جرم، امری دور از انتظار نیست و نمی توان از شهروندان توقع داشت به قانون احترام بگذارند" خبرگزاری ایسنا
🟥و يا به عنوان نمونه در اعدام ماه گذشته آقاي كرمي
-محمدحسین آقاسی وکیل دادگستری در مصاحبهای گفته «دادگاه وکالت او را برای فرجامخواهی محمد مهدی کرمی را نپذیرفتهاست. خانواده کرمی از من خواستند مسئولیت این پرونده را بر عهده بگیرم،خود مهدی کرمی نیز از طریق تلفن زندان با من تماس گرفت و در مورد بخشی از پرونده خود توضیح داد، قرار بر این شد جهت اعاده دادرسی وکالت پرونده را دست بگیرم.اما محاکمه و مجازات او بدون حضور وکیل صورت گرفتهاست.»
اما قوه قضاییه اعلام کرده "حسب اعلام دادگاه تقاضایی از سوی متهم کرمی که بخواهد به این وکیل دادگستری یا هر وکیل دیگری وکالت بدهد به دادگاه ارائه نشد."!
- ماشاءالله کرمی پدر محمدمهدی کرمی در مصاحبهای که با روزنامه اعتماد داشته گفته "وکیل #تسخیری پسرم به تماسهای ما پاسخ نمیدهد. پای جان یک نوجوان در میان است اما به خانواده متهم اجازه داده نشد وکیلی داشته باشند.😔
به ما گفتند میتوانید به حکم اعتراض کنید. یک هفته است به آقای […] وکیلی که قوه قضاییه تعیین کرده، زنگ میزنم، حتی جوابم را نمیدهد. این آقای وکیل حتی حاضر نشد، آدرس دفتر خود را به من بدهد. از ایشان خواستم اجازه بده من پیش شما بیایم، حرفهایی که پسرم به من زده را به شما بگویم ثبت کنید، در پرونده بگذارید. به هر کس میگویم، میگوید، پرونده امنیتی است، ولش کن.»
خبرنگار اعتماد نیز بارها با وکیل تسخیری مهدی تماس گرفت تا نظرات ایشان درباره پرونده را منعکس کند که علی رغم وعدههای آقای وکیل این ارتباط برقرار نشد."
⭕رعايت حقوق و ازادي انسانها در مواجهه با مخالفين اهميت دارد و گرنه حفظ حقوق موافقان حاكمان كه هنري نيست.
@quranpuyan
امام هادی (عليهالسلام):
♦️ايّاكَ وَ الحَسَدَ فِإِنَّه يَبينُ فيكَ و لايَعمَلُ في عَدُوِّكَ.
🍂برحذر باش و از #حسادت (شديداً بپرهيز) و اين را بدان که اثر آن تنها در خودت آشکار ميشود و اثري در دشمنت نخواهد داشت.
(بحار، ج ٧٨، ص ٣٧٠)
🏴 شهادت امام علیالنقی الهادی(ع) تسلیت باد.
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
پروردگارا؛ ما را از سختیهای حوادث عالم، کفایت فرما و از شر و آسیب دامهای شیطان، محفوظ دار.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
🆔 @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_احزاب آیات 36 تا 43
📄#صفحه_423
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیرے
#صفحه_423
❇️نترسیدن از حرف دیگران در بیان حقایق #دین
💠الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَكَفَى بِاللَّهِ حَسِيبًا {۳۹}
🌱همان كسانى كه پيامهاى خدا را ابلاغ مى كنند و از او مى ترسند و از هيچ كس جز خدا بيم ندارند و خدا براى حسابرسى كفايت مىكند {۳۹}سوره احزاب
🔹در تفسیر و تبیین این ایه سوره احزاب مثال زیر را بیان میکنیم.
ذكر اين نكته لازم است كه واكنش هاي مخالفت آميز با اداب و رسوم ناحق يا آنچه به غلط متداول و #مشهور است،صرفا اختصاص به مردم عادي ندارد بلكه ميتواند در هر حوزه اي بين علما و متخصصين آن رشته هم رخ دهد.
🔹از جمله در بحث همين تحريفات عاشورا،چه بسا بيان صحيح ماجرا و واقعيت معتبر در برخي جزييات اين واقعه ،باعث سرزنش و مخالفت برخي مبلغين و مداحان و حتي مردم شود و فرد #محقق نبايد از بيان نتيجه تحقيقات درست خود و انجام وظيفه خود ،بخاطر حرف ديگران سر باز زند.
🔹نمونه ديگر اين خط شكني و مخالفت سايرين ،را ميتوان در حكم امام #خميني در آزاد سازي #شطرنج مشاهده كرد.
پس از حكم ايشان،يكي از روحانيون دفتر امام ،نامه اي به ايشان نوشته و پس از طرح دلايل فقهي ،جمله زير را بيان ميكند(كه همين قسمت و پاسخ آيت الله خميني،مد نظر ماست و داوري در خصوص مباني علمي وفقهي اين دو بزرگوار در اين مساله نداريم)
👈"در هر صورت اگر ساحت قدس حضرتعالى از اینگونه مسائل به دور باشد به نظر من بهتر است و ضرورتى در نشر آنها دیده نمى شود. دیگر هرطور صلاح مىدانید. "۱
ايشان پس از پاسخ موارد فقهي ،جمله مذكور را اين گونه پاسخ داده اند:
"شما را نصیحت پدرانه مى کنم که سعى کنید #تنهاخدا را درنظر بگیرید و تحت تأثیر مقدس نماها و آخوندهاى بیسواد واقع نشوید، چرا که اگر بنا است با اعلام و نشر حکم خدا به مقام و موقعیتمان نزد مقدس نماهاى احمق و آخوندهاى بیسواد صدمهاى بخورد، بگذار هرچه بیشتر بخورد."۲
📚۱و۲ : منبع:سايت جماران
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیرے
#صفحه_423
#نکات_آموزنده_قرانی
❇️#قلب و #روح را با ذکر خدا جلا دهیم
💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثِيراً «41»احزاب
🌱اى كسانى كه ايمان آوردهايد! خدا را بسيار ياد كنيد.
💠وَ سَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَ أَصِيلًا «42»
🌱و او را در هر صبح و شام تسبيح نماييد (و به پاكى بستاييد).
🔹گفتهاند: تسبيحات حضرت زهرا عليها السلام نمونهاى از #ذكر_كثير است.
🔹رسول اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: هر كس زبان #ذاكر داشته باشد، خير دنيا و آخرت به او عطا شده است. و امام صادق عليه السلام فرمود: هر چيزى حدّى دارد جز ذكر خدا.
🔹در حديث مىخوانيم: قلب و روح، مثل آهن زنگ مىزند و #ذكر_خدا وسيلهى روشنى و جلاى آن است.
🔹خطاب زيبا و محرمانه، وسيلهى جذب مردم و زمينهى پذيرش آنان است. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا»
🔹ياد خداوند، زمانى در انسان مؤثّر است كه مستمرّ و بسيار باشد. «اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثِيراً»
🔹بهترين ذكر خدا، تسبيح و تنزيه اوست. اذْكُرُوا اللَّهَ ... وَ سَبِّحُوهُ
🔹آغاز و پايان روز را با تسبيح و ياد خدا بگذرانيم. «سَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَ أَصِيلًا»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣ تدبر در سوره #یوسف
🔹فراز آیات ۱۶-۴ سوره یوسف
قسمت اول
إِذْ قَالَ يُوسُفُ لِأَبِيهِ يَا أَبتِ إِنِّي رَأَيْتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوْكَبًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ رَأَيْتُهُمْ لِي سَاجِدِينَ {4}
[ياد كن] زمانى را كه يوسف به پدرش گفت اى پدر من [در خواب] يازده ستاره را با خورشيد و ماه ديدم ديدم [آنها] براى من سجده مىكنند {4}
قَالَ يَا بُنَيَّ لاَ تَقْصُصْ رُؤْيَاكَ عَلَى إِخْوَتِكَ فَيَكِيدُواْ لَكَ كَيْدًا إِنَّ الشَّيْطَانَ لِلإِنسَانِ عَدُوٌّ مُّبِينٌ {5}
[يعقوب] گفت اى پسرك من خوابت را براى برادرانتحكايت مكن كه براى تو نيرنگى مىانديشند زيرا شيطان براى آدمى دشمنى آشكار است {5}
وَكَذَلِكَ يَجْتَبِيكَ رَبُّكَ وَيُعَلِّمُكَ مِن تَأْوِيلِ الأَحَادِيثِ وَيُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَعَلَى آلِ يَعْقُوبَ كَمَا أَتَمَّهَا عَلَى أَبَوَيْكَ مِن قَبْلُ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْحَقَ إِنَّ رَبَّكَ عَلِيمٌ حَكِيمٌ {6}
و اين چنين پروردگارت تو را برمىگزيند و از تعبير خوابها ( و سخن ها) به تو مىآموزد و نعمتش را بر تو و بر خاندان يعقوب تمام مىكند همان گونه كه قبلا بر پدران تو ابراهيم و اسحاق تمام كرد در حقيقت پروردگار تو داناى حكيم است {6}
لَّقَدْ كَانَ فِي يُوسُفَ وَإِخْوَتِهِ آيَاتٌ لِّلسَّائِلِينَ {7}
به راستى در [سرگذشت] يوسف و برادرانش براى پرسندگان عبرتهاست {7}
إِذْ قَالُواْ لَيُوسُفُ وَأَخُوهُ أَحَبُّ إِلَى أَبِينَا مِنَّا وَنَحْنُ عُصْبَةٌ إِنَّ أَبَانَا لَفِي ضَلاَلٍ مُّبِينٍ {8}
هنگامى كه [برادران او] گفتند يوسف و برادرش نزد پدرمان از ما كه جمعى نيرومند هستيم دوستداشتنىترند قطعا پدر ما در گمراهى آشكارى است ( که این همه یوسف و برادرش را مورد محبت قرار میدهد){8}
اقْتُلُواْ يُوسُفَ أَوِ اطْرَحُوهُ أَرْضًا يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ وَتَكُونُواْ مِن بَعْدِهِ قَوْمًا صَالِحِينَ {9}
[يكى گفت] يوسف را بكشيد يا او را به سرزمينى بيندازيد تا توجه پدرتان (از او ) فارغ و معطوف برای شما گردد و پس از او مردمى شايسته گردید (از دید پدر){9}
قَالَ قَآئِلٌ مَّنْهُمْ لاَ تَقْتُلُواْ يُوسُفَ وَأَلْقُوهُ فِي غَيَابَةِ الْجُبِّ يَلْتَقِطْهُ بَعْضُ السَّيَّارَةِ إِن كُنتُمْ فَاعِلِينَ {10}
گويندهاى از ميان آنان گفتيوسف را مكشيد اگر كارى مىكنيد او را در نهانخانه چاه بيفكنيد تا برخى از مسافران او را برگيرند {10}
قَالُواْ يَا أَبَانَا مَا لَكَ لاَ تَأْمَنَّا عَلَى يُوسُفَ وَإِنَّا لَهُ لَنَاصِحُونَ {11}
گفتند اى پدر تو را چه شده است كه ما را بر يوسف امين نمىدانى در حالى كه ما خيرخواه او هستيم {11}
أَرْسِلْهُ مَعَنَا غَدًا يَرْتَعْ وَيَلْعَبْ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ {12}
فردا او را با ما بفرست تا [در چمن] بگردد و بازى كند و ما به خوبى نگهبان او خواهيم بود {12}
قَالَ إِنِّي لَيَحْزُنُنِي أَن تَذْهَبُواْ بِهِ وَأَخَافُ أَن يَأْكُلَهُ الذِّئْبُ وَأَنتُمْ عَنْهُ غَافِلُونَ {13}
گفت اينكه او را ببريد سخت مرا اندوهگين مىكند و مى ترسم از او غافل شويد و گرگ او را بخورد {13}
قَالُواْ لَئِنْ أَكَلَهُ الذِّئْبُ وَنَحْنُ عُصْبَةٌ إِنَّا إِذًا لَّخَاسِرُونَ {14}
گفتند اگر گرگ او را بخورد با اينكه ما گروهى نيرومند هستيم در آن صورت ما قطعا [مردمى] بىمقدار خواهيم بود {14}
فَلَمَّا ذَهَبُواْ بِهِ وَأَجْمَعُواْ أَن يَجْعَلُوهُ فِي غَيَابَةِ الْجُبِّ وَأَوْحَيْنَآ إِلَيْهِ لَتُنَبِّئَنَّهُم بِأَمْرِهِمْ هَـذَا وَهُمْ لاَ يَشْعُرُونَ {15}
پس وقتى او را بردند و همداستان شدند تا او را در نهانخانه چاه بگذارند [چنين كردند] و به او وحى (الهام) كرديم كه قطعا آنان را از اين كارشان در حالى كه نمىدانند با خبر خواهى كرد {15}
وَجَاؤُواْ أَبَاهُمْ عِشَاء يَبْكُونَ {16}
و شامگاهان گريان نزد پدر خود [باز] آمدند {16}
آقای سید کاظم فرهنگ
https://b2n.ir/b35440
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛