#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_443
❇️#آیه44یس
💠الا رحمه مناومتاعا الی حین
🌱مگر رحمتی از جانب مابه فریادشان رسدکه تا مدتی برخوردار شوند.
🔷می فرماید از آیات دگر دال بر ربوبیت خدای سبحان ، جریان تدبیر الهی دردریاهاست که ذریه و فرزندان بشر را در کشتی حمل می کند و کشتیها از اثاث و کالای آنان پر می شود و از طریق دریا مردم به تجارت و اغراض خود می رسند و دراین امرمسائلی جریان دارد که همگی مسخر اراده و قدرت الهی است ، یعنی خداوند است که قدرت و تکنیک ساخت کشتی را به بشر تعلیم داده و آب را سیال و جاری نموده وقانون شناوری اجسام در آب را مقدر کرده و باد و سایر قوای محرکه را آفریده تامجموعه این مسائل باعث حرکت کشتی شود و این اسباب بدون اذن الهی هیچ اثر وخاصیتی نخواهند داشت و نیز خداست که سایر وسائط نقلیه را قرار داده که بشر درحمل و نقل خود از آنها بهره مند شود (شامل چهارپایان ، ماشین ، هواپیما، زیردریایی و سایر وسایلی که درآینده از آنها برای حمل و نقل استفاده خواهد شد)و فقط خداست که انسانها را از غرق شدن حفظ می کند واگر خدا بخواهد که آنهارا غرق کند، در این صورت احدی نمی تواند به فریاد آنها برسد یاآنها را نجات دهد،مگر به جهت رحمتی از ناحیه خدا که شامل آنها شود و بواسطه آن تا مدتی معین که خداوند تقدیر کرده ، زنده بمانند و از مواهب حیات بهره مند شوند.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_443
❇️#آیه47یس
💠وَ إِذا قِيلَ لَهُمْ أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ قالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِلَّذِينَ آمَنُوا أَ نُطْعِمُ مَنْ لَوْ يَشاءُ اللَّهُ أَطْعَمَهُ إِنْ أَنْتُمْ إِلاَّ فِي ضَلالٍ مُبِينٍ (۴۷/یس)
🌱و هرگاه به آنان گفته شود: از آن چه خداوند روزی شما كرده بخشش كنيد، كسانی كه كفر ورزيدند به كسانی كه ايمان آوردهاند میگويند: آيا به كسانی غذا دهيم كه اگر خداوند میخواست خودش به آنها غذا میداد؟
شما در گمراهی آشكاری هستيد.
🔹توجّه به اين كه «آن چه داريم رزق الهی است نه ملك ما» بخشش را آسان میكند. «أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ»
🔹كفر، سبب خود داری از انفاق است. قالَ الَّذِينَ كَفَرُوا ... أَ نُطْعِمُ
🔹كافر، رازق بودن خدا را مسخره میكند. «لَوْ يَشاءُ اللَّهُ أَطْعَمَهُ»
🔹انفاق، نشانه ايمان است. (زيرا ترك انفاق از ويژگیهای كفّار شمرده شده است). قالَ الَّذِينَ كَفَرُوا ... أَ نُطْعِمُ ...
🔹كار انسان به جائی میرسد كه كفر و بخل را راه درست و ايمان و انفاق را انحراف میشمرد. «إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا فِي ضَلالٍ مُبِينٍ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
🔴 گلچین شهید مطهری از سخنان پیامبر اسلام(ص)
👈 دو گروه از امت من هستند که اگر صلاح یابند، امت من صلاح مییابد و اگر فاسد شوند، امت من فاسد میشود: علما و حکام.
↩️ هر دل سوختهای را عاقبت، پاداشی است.
👈 با خانواده خود به سر بردن، از گوشه مسجد گرفتن، نزد خداوند پسندیدهتر است.
↩️ زیان نادانان بیش از ضرری است که تبهکاران به دین میرسانند.
👈 دوستی خود را به دوست ظاهر کن تا رشته محبت محکمتر شود.
↩️ صاحب قدرت، آن را به نفع خود به کار میبرد.
👈 سنگینترین چیزی که در ترازوی اعمال گذارده میشود، خوشخویی است.
↩️ پس از بت پرستیدن، آنچه به من نهی کردهاند در افتادن با مردم است.
👈 تا دل درست نشود، ایمان درست نخواهد شد و تا زبان درست نشود، دل درست نخواهد بود.
↩️ خوشا کسی که زیادی مال را به دیگران ببخشد و زیادی سخن را برای خود نگاه دارد.
👈 مبادا که ترس از مردم، شما را از گفتن حقیقت باز دارد!
📚 تمام صد جمله منتخب استاد مطهری از سخنان پیامبر اکرم(ص)، در انتهای کتاب سیری در سیره نبوی آمده است.
@quranpuyan
4_6017350800622227071.mp3
14.18M
❇️دو شاخص مهم جامعه اسلامی بعد از بعثت پیامبر: وحدت و الفت مسلمانان، پیشرفت علمی
❓چرا مسلمانان بعد از قرون اولیه، این دو شاخص مثبت را از دست دادند؟
🎙سخنرانی اقای عبدالعلی بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
💐با سلام و تبریک عید سعید #مبعث
#تنزیل پنج ساله شد.🌺
✅سال 97 در روز مبعث، مراسم رونمایی از #اپلیکیشن_تنزیل در تهران برگزارشد.
از ان تاریخ تا کنون نیز بنابه پیشنهاد کاربران عزیزدر6 مرحله بروزرسانی و افزایش قابلیتهای تنزیل انجام شده است.
🌺🌺خلاصه خبر رونمایی از تنزیل در جشن عید مبعث سال 97:👇
♻سخنران نخست این برنامه حجتالاسلام حمید مغربی با عنوان "پیوستگی و #هدفمندی سورهها، تحولی در فهم قرآن" بود.
وی با اشاره به فرضیات و تاریخچه نظریه هدفمندی سورهها ابراز داشت: «کشف هدفهای سورهها یکی از بهترین راههای فهم معانى سوره و آیات است. منظور از هدف سوره این است که «هر سورهاى از سورههای قرآن کریم داراى جان و روحى است که در کالبد آیات آن سوره جریان دارد و این روح بر مبانى، احکام و اسلوب آن سوره داراى سلطه و إشراف است».
💐 #سهویژگیمتمایز #تنزیل نسبت به سایر نرمافزارهای قرآنی مشابه
♻در ادامه مراسم، سیدکاظم فرهنگ، به انگیزههای تولید برنامه تنزیل و نقاط تمایز این برنامه با سایر اپلیکیشنهای موجود قرآنی پرداخت .وی اظهار داشت: برنامههای قرآنی موجود، شامل تفاسیر حجیم یا ترتیل و تلاوت قاریان مختلف است. اما با توجه به رویکرد و اهداف قرآن پویان به دنبال تولید اپلیکیشنی بودیم که سه ویژگی مهم داشته باشد:
- در جهت عمومیسازی فهم قرآن، همه علاقهمندان به قران را با بیانی ساده به #تدبر و فهم قرآن تشویق کند.
- #سورهمحور باشد یعنی هدف یا محور یا عمود سوره را که همه مطالب سوره در جهت تبیین این محور شکل گرفتهاند بیان کند.
- به #ترتیبِ_نزول باشد. با توجه به فواید زیاد و شیرینی و لذت مطالعه قرآن به ترتیب نزول آنها (نه به ترتیب مصحف موجود) و تاکید برخی مفسران و قرآنپژوهان قرن اخیر،توصیه ما به همه مخاطبان و قرآن دوستان عزیز این است که حداقل یکبار ،قرآن را به ترتیب نزول مطالعه کنند.
👈 با توجه به این سه هدف، نرمافزار اندرویدی #تنزیل تولید و در اختیار کاربران محترم قرار گرفته است.
لازم به ذکر است علاقهمندان جهت دانلود برنامه تنزیل میتوانند در کافه بازار کلمه #تنزیل را جستجو کنند.
یا نسخه اخر را از لینکهای زیر دانلود نمایند
https://quranpuyan.com/app-tanzil9811.apk
https://t.me/tanzilapp/130/
براي مشهده قابليتهاي مختلف برنامه و نظرات كاربران به لنك زير مراجعه نماييد
http://quranpuyan.com/yaf_postst3910_twlyd-plykyshn-tnzyl-wlyn-brnmh-ndrwydy-Hwy-drs-swrh-h-b-trtyb-nzwl.aspx
*💐💮دو رکن اصلی دعوت و #بعثت*
🔷✨بعثت یا برانگیختگی راهی است که خداوند از آن مسیر، پیامش را توسط رسولانش برای مردم میفرستد. پیامی که هدف آن تهذیب بندگان [یزَکِّیهِم]، آموختن آیات الهی و حکمت به ایشان [یعَلِّمُهُمُ]، برداشتن زنجیرها [یضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ] و ارائه تصویری از یک زندگی اخلاقی بر اساس اسوه بودن رسول الله است [لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَة].
🔷✨اساس این دعوت، بندگی خداوند [لِیعْبُدُون] و به عبارت رساتر، رواج توحید و یکتاپرستی [قولوا لا اله الا الله تفلحوا] و گذشتن از منیّتهای فردی و قومی است. آدمی که اسماء الهی را تعلیم یافته [وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماء] و در نهاد فطرتش تعهد بر بندگی خالقش نقش بسته [أَلَسْتُ بِرَبِّکُمْ قالُوا بَلی]، بار دیگر در این عالم، با بعثت، پیام الهی و هدایتگرانه رسول را میشنود تا با پرهیز از شرک، راه توحید و بندگی را بپیماید [وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِکُوا بِهِ شَیئا].
🔷✨این دعوت اساسش شناخت خداوند و پرستش اوست و حاصل آن داشتن یک زندگی اخلاقی ـ الهی است که چهارچوب اصلی آن اخلاق نبوی، فقه اسلامی، شعور انسانی و باور به قیامت با امید به لقاء پروردگار و بهره مندی از عفو و بخشش و مغفرت اوست.
رسولان الهی، تلاش کردهاند تا در این دعوت، در مقام یک مبشر و منذر، هادی و معلم و مرشد و یک اسوه عملی، راه را به بشر بنمایانند. راهی که از دالان اخلاق و فقه میگذرد و بنیادش بر معرفت الهی و درک این است که فقط اوست که هست و ما بقی تنها نشانی از اویند و در سمت و سوی او بهرهای از وجود دارند.
🔷✨پیامبر اکرم(ص) که به دعوت مبعوث گشت، سیاه و سفید را برابر شمرد، عرب را با عجم به یک چشم نگریست، فقیر و غنی را برابر خداوند و در صف نماز در کنار هم نشاند و از قول خداوند گفت که برترین شما متقیترین شماست و بس [إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُم]. در قرآن (کریم ) هیچ نشانی از منیت های فردی و جمعی، عربی و عجمی، قومی و قبیلهای دیده نمیشود.
در این دعوت الهی و بعثت، ماهیت دعوت انبیاء یکی است و آنچه خداوند به موسی (ع) و عیسی (ع )و محمد (ص ) داده، پیام واحد دارد، چنان که خود تأکید کرده است که: لا نُفَرِّقُ بَینَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِه. این انبیاء هر کدام در میان قوم و قبیلهای بودند اما ماهیت دعوت آنان یکسان و یکی بود. خداوند با تأکید بر این مطلب و در ادامه آن از آدمیان میخواهد که: أَنْ أَقیمُوا الدِّینَ وَ لا تَتَفَرَّقُوا فیه دین را اقامه کنند و میان آن به عنوان این که این دین از این طایفه و آن یکی از دیگری است، تفرقه ایجاد نکنند.
👈افتخار اسلام بر این اساس بوده و هست که بعثت الهی رسول الله، برای همه بشر بوده و این دعوت فارغ از هر نوع نگاه تبعیضانه میان همه اقوام به پیش رفته است. همین شعار بوده است که بربرها و ایرانیان و هندیان و رومیان همه بر آن اساس، به اسلام گرویدند و اسلامشان نه از ترس شمشیر امویان و عباسیان، بلکه به عشق نگاه برابراندیشانه اسلام بود که برای آدمی حرمت مینهاد و هر کسی را از هر قوم و قبیلهای میپذیرفت و تفرقه میان مردمان ایجاد نمیکرد.
👈این باعث تأسف است که اساس اسلام، احترام به انسان و کرامت انسانی باشد، اما امروز بیشترین اختلاف بین کشورهای اسلامی و اقوام مسلمان به عنوان عرب و عجم باشد. این نشان از آن است که ما در ادعای اسلام، صادق نیستیم. باید گفت غالب جماعات سیاسی، کسانی هستند که نعمت خدا را میشناسند و به اسم آن بر سریر قدرت مینشینند و سپس آن نعمتها را با این قبیل رفتارهای قوم گرایانه انکار میکنند. [یعْرِفُونَ نِعْمَتَ اللَّهِ ثُمَّ ینْکِرُونَها].
🔷✨رسولان آمدهاند که آدمی را به دو چیز، استفاده از نعمات زندگی و عمل صالح دعوت کنند. .اول دعوت به بهره مندی از یک زندگی خوب و دیگر انجام عمل صالح. اینها دو رکن اصلی دعوت و بعثت انبیاء هستند. بهتر است حکومتهای مدعی اسلام و تودههای مسلمان وهمه ما، بر پایه این دو اصل، برنامه ریزی کنیم.
📚رسول جعفریان.
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
أَنْتَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ وَ أَنَا الْعَبْدُ الذَّلِيلُ
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ امْنُنْ بِغِنَاكَ عَلَى فَقْرِي
تو غنى و ستوده صفات و من عبد ذليل توام
اى خدا درود فرست بر محمد (ص) و آلش و منت گذار بر من به غنايت بر فقرم
🌹دعای امام صادق علیه السلام درماه رجب
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_یس آیات 55 تا 70
📄#صفحه_444
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_444
❇️روزی كه #زبان از كار میافتد و #اعضاء #گواهی میدهند!
💠الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلی أَفْواهِهِمْ وَ تُكَلِّمُنا أَيْدِيهِمْ وَ تَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ (۶۵/یس)
🌱امروز بر دهانشان مُهر مینهيم و دستهايشان با ما سخن میگويند و پاهايشان به آن چه كسب كردهاند گواهی میدهند.
🔷سپس به گواهان روز قيامت اشاره میكند، گواهانی كه جزء پيكر خود انسانند و جايی برای انكار سخنان آنها نيست، میفرمايد:" امروز بر دهان آنها مهر مینهيم، و دستهای آنها با ما سخن میگويد و پاهای آنها كارهايی را كه انجام میدادند برای ما شهادت میدهند" (الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلی أَفْواهِهِمْ وَ تُكَلِّمُنا أَيْدِيهِمْ وَ تَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ).
🔷آری در آن روز ديگر اعضای انسان تسليم تمايلات او نيستند، آنها حساب خود را از كل وجود انسان جدا كرده تسليم پروردگار میشوند، و بر آستان مقدس او سر فرود میآورند، و حقايق را با شهادت خود آشكار میسازند، و چه دادگاه عجيبی است كه گواه آن اعضای پيكر خود بدن انسان است، همان ابزاری است كه گناه را با آن انجام داده!
🔷شايد گواهی اعضا بخاطر آن باشد كه اين مجرمان هنگامی كه به آنها گفته میشود كيفر شما در برابر اعمالی كه انجام داديد دوزخ است به انكار برمیخيزند، به گمان اينكه دادگاه دنياست، و حقايق از طريق پشت هم اندازی قابل انكار است، گواهی اعضا شروع میشود، و تعجب و وحشت سراسر وجود او را میگيرد و تمام راههای فرار به روی او بسته میشود.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_444
❇️#آیه69یس
💠وَ ما عَلَّمْناهُ الشِّعْرَ وَ ما يَنْبَغِي لَهُ إِنْ هُوَ إِلاَّ ذِكْرٌ وَ قُرْآنٌ مُبِينٌ (۶۹/یس)
🌱و ما به او (پيامبر) شعر نياموختيم و سزاوار او نيز نيست، آن (چه به او آموختيم) جز مايهی ذكر و قرآن روشن نيست.
🔹در قرآن، سخن از نفی ارزش شعر نيست، بلكه سخن از نفی شعر از پيامبر است. «وَ ما عَلَّمْناهُ الشِّعْرَ»
🔹خداوند از تهمت به انبيا دفاع میكند. «وَ ما عَلَّمْناهُ الشِّعْرَ»
🔹ندانستن شعر به ارشاد مبلّغ ضرری نمیزند. «وَ ما عَلَّمْناهُ الشِّعْرَ»
🔹رشدهای نابجا و فضاهای فرهنگی غلط شما را متزلزل نكند. (در زمان پيامبر مسأله شعر جايگاهی بيش از متعارف داشت و شعر و شاعری در رأس امور بود. اين آيه ابّهت آن را شكست.) «وَ ما عَلَّمْناهُ الشِّعْرَ»
🔹طبع شعر از سوی خداوند است. «وَ ما عَلَّمْناهُ الشِّعْرَ»
🔹معلّم، پيامبر خداست. «عَلَّمْناهُ»
🔹هر علمی برای هر كس سزاوار نيست. «وَ ما يَنْبَغِي لَهُ»
🔹تا از تخيّلات و موهومات شاعرانه تخليه نشويم، روح ما ظرف معارف الهی قرار نمیگيرد. وَ ما عَلَّمْناهُ الشِّعْرَ ... إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ وَ قُرْآنٌ مُبِينٌ
🔹قرآن، مايهی تذكّر و يادآوری است. «إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ»
🔹قرآن، كلامی روشن و قابل فهم و استدلال است. «قُرْآنٌ مُبِينٌ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣2⃣ تدبر در سوره #یوسف
❓در آیه ۲۴ سوره یوسف منظور از اینکه وَهَمَّ بِهَا لَوْلَا أَنْ رَأَى بُرْهَانَ رَبِّهِ چیست؟ آیا یوسف ع هم متمایل به رابطه با زلیخا شده بود؟ برهان رب چه بود؟
وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا لَوْلَا أَنْ رَأَى بُرْهَانَ رَبِّهِ كَذَلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِينَ ﴿۲۴﴾
بنابر آنچه گفته شد اگر برهان پروردگارش را نمى ديد واقع در معصيت نمى شد بلكه تنها تصميم مى گرفت و نزديك به ارتكاب مى شد، و نزديك شدن غير از ارتكاب است ، و لذا خداى تعالى به همين نكته اشاره كرده و فرموده : ((لنصرف عنه السوء و الفحشاء - تا سوء و فحشاء را از او بگردانيم )) و نفرموده : ((لنصرفه عن السوء و الفحشاء - تا او را از سوء و فحشاء بگردانيم )) - دقّت بفرماييد.
از اينجا روشن مى شود كه مناسب تر آنست كه بگوييم منظور از ((سوء)) تصميم بر گناه و ميل به آن است ، و منظور از فحشاء ارتكاب فاحشه يعنى عمل زنا است ، پس يوسف (عليه السّلام ) نه اين كار را كرد و نه نزديكش شد، ولى اگر برهان پروردگار خود را نمى ديد به انجام آن نزديك مى شد، و اين همان معنايى است كه مطالب گذشته ما و دقّت در اسباب و عوامل دست به هم داده در آن حين آن را تأكيد مى كند.
(( برهان )) به معناى سلطان است ، و هر جا اطلاق شود مقصود از آن سببى است كه يقين آور باشد، چون در اين صورت برهان بر قلب آدمى سلطنت دارد، مثلا اگر معجره را برهان مى نامند و قرآن كريم مى فرمايد: ((فذانك برهانان من ربك الى فرعون و ملاه )) و يا مى فرمايد: ((يا ايها الناس قد جائكم برهان من ربكم )) براى اينست كه معجره يقين آور است ، و اگر دليل و حجت را هم برهان ناميده و مى فرمايد: ((ءاله مع اللّه قل هاتوا برهانكم ان كنتم صادقين )) باز براى اين است كه دليل ، حجت يقينى است ، كه حق را روشن ساخته و بر دلها حاكم مى شود، و جاى ترديدى باقى نمى گذارد.
پس يقينا آن برهانى كه يوسف از پروردگار خود ديد، همان برهانى است كه خدا به بندگان مخلص خود نشان مى دهد و آن نوعى از علم مكشوف و يقين مشهود و ديدنى است ، كه نفس آدمى با ديدن آن چنان مطيع و تسليم مى شود كه ديگر به هيچ وجه ميل به معصيت نمى كند،
ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۱ صفحه ۱۷۴
https://b2n.ir/b35440
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌴 پیامبر ص الگوی #شرح_صدر_حاکمان در برابر حرفهای مخالفان
🔷قرآن در آیه 61 سوره توبه نکته زیبایی در در مورد پیامبر و مدل حکومتشان ذکر می کند. می فرماید "وَمِنْهُمُ الَّذِینَ یُؤْذُونَ النَّبِىَّ وَیَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ
قُلْ أُذُنُ خَیْرٍ لَّکُمْ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَیُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِینَ ورَحْمَةٌ لِّلَّذِینَ ءَامَنُواْ"
🔷به این معنی که برخى از منافقان، پیامبر را آزار مى دهند و مى گویند: او آدمی گوشی است( به سخن هر کس گوش مى دهد) بگو: گوش دادن او به نفع شماست، او به خداوند ایمان دارد و مؤمنان را تصدیق مى کند.
🔷در ادبیات عامه ما گوشی بودن یک برچسب بد است. یعنی کسی که دنبال این می گردد که کسی برایش حرف بزند، و باور هم می کند سخنان را. نوعی ساده لوح هم معنی می دهد. منافقین چون پیامبر می نشست و سخن مردم را می شنید، یا عذرشان را بخاطر تخطی ها راحت می پذیرفت یا... به ایشان ساده لوح یا گوشی می گفتند.
اینجا قرآن این سرزنش منافقین را تعبیر به حسن می کند و می فرمایید این گوش دادن پیامبر اتفاقا مایه حسن است، اینکه حاکم شما، بیش از حرف زدن، حرف می شنود.
🔻چند نکته دیگر هم از آیه مستفاد می شود
🔷اول اینکه حاکم باید شرح صدر داشته باشد در برابر سرزنش ها و آزارها، ولو سرزنش ناحق. کسی که از توهین و آزار کراهت دارد، نباید حاکم شود و مسئولیت بگیرد.
🔷دوم اینکه حاکم باید حرف همه را بشنود، حتی سرزنش کنندگانش را، حاکم، فقط هوادار طرفداران خودش نیست.
🔷سوم، حاکم اسلامی بیشتر از آنکه برای مردم حرف بزند، سخنان آنان را می شنود. به تعبیری بیشتر شنوده است تا گوینده و سخنران.
حاکم اسلامی مثل پدر است. فرمانروا نیست.
🔷 چهارم اینکه حضرت رسول، با روی باز همان سخنان توهین آمیز و سرزنش ها را می شنود. این خیلی عجیب است و نادر. ما نمی خوانیم که پیامبر. ص. کراهت داشته باشد از شنیدن سخن ها. حتی سخن های توهین آمیز. یا ترتیبی بدهد که مردم از این حرف ها به ایشان نزنند.
🔷 پنج اینکه، کسانی و گروه های سیاسی هستند که در حکومت پیامبر علیه ایشان تبلیغ می کنند («یقولون هو اُذن») اما پیامبر با آنان برخورد سخت نمی کند.
قرآن نمی فرماید پیامبر توهین کننده ها را به اتهام توهین به مقامات یا تشویش اذهان عمومی در بند کرده، بلکه تاکید بر تحمل ایشان می کند.
نکته عجیب اینکه پیامبر آنقدر با اینها مدارا می کند، که خداوند در مقام دفاع از ایشان برمی آید. این تعبیر در چند جای دیگر قرآن نیز هست که خداوند می فرماید، رسول خدا شرم دارد که به برخی رفتارهای مردم اعتراض کند، اما خداوند شرم نمی کند و به مردم تذکر می دهد (مانند آیه 104 بقره)
🔻این درس بزرگی است برای امروز ما که حکومت اسلامی نیست، مگر آنکه گوشی باشد. حرف بشنود، حتی آزار و سخنان تلخ را هم با روی باز تحمل کند.
گاهی مردم با یک رفتار، می خواهند پیامی بدهند، با یک اعتراض سخنی را منتقل می کنند، حکومت باید چون سیره پیامبر سخنان مردم را بشنود.
✒️سلمان کدیور
.@quranpuyan
#آیههاینور
✨سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَ فِيٓ أَنْفُسِهِمْ
به زودی نشانههای خود را در هر سویی از جهان و در نفوس خودشان به آنان نشان خواهیم داد.
فصلت/۵۳
@quranpuyan