💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_یس آیات 71 تا 83
📄#صفحه_445
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_445
❇️#آیات72و73یس
💠وَ ذَلَّلْناها لَهُمْ فَمِنْها رَكُوبُهُمْ وَ مِنْها يَأْكُلُونَ (۷۲) وَ لَهُمْ فِيها مَنافِعُ وَ مَشارِبُ أَ فَلا يَشْكُرُونَ (۷۳/یس)
🌱و چهارپايان را برای آنان رام كرديم، از برخی سواری میگيرند و از برخی تغذيه میكنند.
و در آنها بهرههای ديگری نيز (از قبيل پشم و كرك) و نوشيدنیها برای مردم است. پس چرا (با اين حال) سپاس نمیگزارند؟!
🔹اگر گاو و گوسفند وحشی بودند، دنيای لبنيات با همهی منافعی كه دارد به روی انسان بسته میشد. ذَلَّلْناها لَهُمْ ... وَ مِنْها يَأْكُلُونَ
🔹اگر همهی حيوانات وحشی بودند، بسياری از سفرها انجام نمیگرفت.
«ذَلَّلْناها لَهُمْ فَمِنْها رَكُوبُهُمْ»
🔹هم زمين رام و ذلول است، و «الْأَرْضَ ذَلُولًا»۱ و هم حيوانات، «ذَلَّلْناها» امّا انسان كه به هر دو محتاج است، طاغی است. «إِنَّ الْإِنْسانَ لَيَطْغی»۲
🔹هر چيزی برای هدفی آفريده شده است. «فَمِنْها رَكُوبُهُمْ وَ مِنْها يَأْكُلُونَ»
🔹خام خواری مورد مدح اسلام نيست و در مورد مصرف گوشت سفارش شده است. «وَ مِنْها يَأْكُلُونَ»
🔹شير، نعمت ويژهای است كه بايد برای آن شكر كرد. (با اينكه شير جزو منافع حيوانات است، ولی نام آن به خصوص برده شده «مَشارِبُ» تا نشانه ويژگی آن باشد. «وَ لَهُمْ فِيها مَنافِعُ وَ مَشارِبُ»
🔹شكر بايد بر اساس فهم و معرفت باشد. أَ وَ لَمْ يَرَوْا ... أَ فَلا يَشْكُرُونَ
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_445
❇️باز تاب #معاد در زندگی انسانها
💠إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ (۸۲) فَسُبْحانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (۸۳/یس)
🌱چون چيزی را اراده كند، فرمانش اين است كه بگويد: «باش» پس بی درنگ موجود میشود.
پس منزّه است كسی كه حاكميّت و مالكيّت همه چيزی به دست اوست و به سوی او باز گردانده میشويد.
🔷اعتقاد به عالم پس از مرگ و بقای آثار اعمال آدمی، و جاودانگی كارهای او اعم از خير و شر، اثر بسيار نيرومندی بر فكر و اعصاب و عضلات انسانها میگذارد و به عنوان يك عامل مؤثری در تشويق به نيكیها و مبارزه با زشتیها میتواند مؤثر شود.
اثراتی كه ايمان به زندگی پس از مرگ میتواند در اصلاح افراد فاسد و منحرف و تشويق افراد فداكار و مجاهد و ايثارگر بگذارد به مراتب بيش از اثرات دادگاهها و كيفرهای معمولی است چرا كه مشخصات دادگاه رستاخيز با دادگاههای معمولی بسيار متفاوت است، در آن دادگاه نه تجديد نظر وجود دارد، و نه زر و زور روی فكر ناظرانش اثر میگذارد، نه ارائه مدارك دروغين در آن فايدهای دارد، و نه تشريفات آن نيازمند به طول زمان است.
🔷به همين دليل در قرآن مجيد سرچشمه بسياری از گناهان فراموش كردن روز جزا ذكر شده، در آيه" ۱۴ سوره الم سجده" میفرمايد: فَذُوقُوا بِما نَسِيتُمْ لِقاءَ يَوْمِكُمْ هذا:" بچشيد آتش دوزخ را به خاطر اينكه ملاقات امروز را فراموش كرديد". حتی از پارهای از تعبيرات استفاده میشود كه انسان اگر گمانی در قيامت داشته باشد نيز از انجام بسياری از اعمال خلاف خود داری میكند،حماسههای جاويدانی كه مجاهدان اسلام در گذشته و امروز در ميدانهای جهاد میآفرينند، و گذشت و ايثار و فداكاری عظيمی كه بسياری از مردم در زمينه دفاع از كشورهای اسلامی و حمايت از محرومان و مستضعفان نشان میدهند، همه بازتاب اعتقاد به زندگی جاويدان سرای ديگر است، مطالعات دانشمندان و تجربيات مختلف نشان داده كه اينگونه پديدهها در مقياس وسيع و گسترده جز از طريق عقيدهای كه زندگی پس از مرگ در آن جای ويژهای دارد امكان پذير نيست.
🔷چهره مرگ كه برای بسياری از مردم جهان وحشتانگيز است، و حتی از نام آن و هر چيز كه آن را تداعی كند میگريزند، برای عقيدهمندان به زندگی پس از مرگ نه تنها نازيبا نيست، بلكه دريچهای است به جهانی بزرگ، شكستن قفس و آزاد شدن روح انسان، گشوده شدن درهای زندان تن، و رسيدن به آزادی مطلق است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣2⃣ تدبر در سوره #یوسف
❓در آیه ۲۴ سوره یوسف منظور از اینکه وَهَمَّ بِهَا لَوْلَا أَنْ رَأَى بُرْهَانَ رَبِّهِ چیست؟ آیا یوسف ع هم متمایل به رابطه با زلیخا شده بود؟ برهان رب چه بود؟
وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا لَوْلَا أَنْ رَأَى بُرْهَانَ رَبِّهِ كَذَلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِينَ ﴿۲۴﴾
گاهي ميشود جواب لولا قبل از خود لولا بيايد همان آيه ده سوره مباركه قصص كه و أصبح فؤاد أم موسي فارغاً ان كادت لتبدي به مثل اينكه قلب ميخواست بيايد بيرون اگر ما نگرفته بوديم لولا ان ربطنا علي قلبها اينجا هم همينطور است و هم بها لولا ان رءا برهان ربه اگر برهان رب را نميديد خب ميشد حلال وقتي حلال بود اقدام ميكرد ولي برهان رب را كه ميبيند يعني اين كار ممنوع است ايشان هم همت نكرد اصلاً قصد نكرده نه اينكه وارد عمل نشده
برهان رب براي آن آمده كه بگويد اين كار خلاف است اگر برهان رب را نميديد قصد ميكرد ولي چون برهان رب را ميديد قصد هم نكرد ديگر اگر كسي اهل شهود باشد خب جهنم را روبهرو ميبيند خب دست نميزند تصميم نميگيرد ديگر يا بهشت را روبهرو ميبيند خلاف نميكند ديگر يا بالاتر از بهشت و جهنم جنتاللقاء را ميبيند خب خلاف نميكند ديگر
خب ما چطوري فحشا را برميداريم بعد از ايتاي حكم و علم برميداريم هيچ كسي هيچ آدم عاقلِ متشرعي در تمام مدت عمر هوس كرده است با محارم خود سفاح بكند هرگز اصلاً خيالش نيامده تا بگويد «اعوذ بالله» چرا؟ خب اين معصيت است ديگر
ممكن است يك كسي هشتاد سال نود سال زندگي كند اصلاً در ذهنش نيايد كه با محارمش سفاح بكند بعد بگويد استغفر الله يا اعوذ بالله اصلاً به ذهنش نميآيد چرا؟ براي اينكه نسبت به بعضي از معاصي معصوميم ما ما اصلاً عصمت را تا في الجمله نفهميم كه بالجمله تصديق نميكنيم ما يك صدم دو صدم سه صدم عصمت را داريم
خب هيچ شيعهاي به اين فكر افتاده كه ـ معاذالله ـ حرمي را مثلاً منفجر بكند اصلاً به ذهنش نميآيد تا بگويد اين كار بد است استغفرالله نسبت به اين كار معصوم است ديگر هيچ شيعهاي به اين فكر است كه قرآن را العياذ بالله طعمه حريق بكند تا بعد بگويد اين كار بد است استغفرالله اصلاً در تمام مدت عمر به ذهنش نميآيد
اينها بر اثر همان مشاهده برهان رب است يعني من شيعهام معتقدم قرآن كتاب اصلي من است منبع ديني من است من به قرآن زندهام اينها اصل است اينها اصلاً نميگذارد كه آن خاطره به ذهن بيايد تا آدم بگويد اين كار بد است استغفرالله اصلاً در ذهن كسي نميآيد پس ما يك درصد دو درصد سه درصد عصمت را در خود تجربه كرده ايم
كذلك لنصرف عنه السوء والفحشاء نه «لنصرفه عن السوء والفحشا» بله ممكن است يك كسي بخواهد يك غيبتي بكند نگاه نامحرمي بكند خداي ناكرده مال مشكوكي را بگيرد يك هوسي بكند بعد بگويد استغفرالله آن كار بدي است چرا ميكنم اين ممكن است كه بعد از گناه منصرف بشود اما اينگونه از گناهان يادشده اصلاً به سراغ يك شيعه نميآيد منشأش همين است ?كذلك لنصرف عنه السوء والفحشاء انه من عبادنا المخلصين حالا اگر كسي به مقام مخلَص نرسيده است به مقام مخلِصين هم رسيده باشد باز كافي است
تفسير تسنيم آيت اله جوادی آملی
https://b2n.ir/b35440
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️بیگانگی بعثت از گفتمانِ #فشار_بر_مردم
🛑قسمت اول:
💫گستره بعثت خاتم الانبیاء به گستره "ختم نبوت" است که توسط او انجام پذیدفت .
قطعا حقائقی در این "نبوت خاتم" است که باید بارها بارها مورد ارزیابی قرار گیرد.
در کرانه نبوت وی گزاره هایی دیده میشود که کمتر مورد گفتگو بوده و درنتیجه مورد گفتمان هم بطور شایسته قرار نگرفته!
یکی از آن دسته موضوعات "ناروابودن فشار برمردم" است که در این مورد مطالب ذیل را ملاحظه فرمایید؛
✅ به عنوان یک معلم مبعوث شدم ..
پیامبر رحمت به عنوان یک معلم مبعوث میشود . معلم کارش تعلیم است و تعلیم با قدرت نمایی ، زور و ریاست خواهی هیچ سنخیتی ندارد.
فرمود : «خداوند من را نفرستاده که بر خود #سختگیری نمایم و یا دیگران را در تنگنا قرار دهم، بلکه من را بعنوان یک #معلم_آسانگیر فرستاده است. / إِنَّ اللهَ لمْ یبعثنی معنّتاً ولا متعنّتاً ولکنْ بعثنی معلّماً میسّراً». (نهج الفصاحه ، ص ۴۰۲ از صحیح مسلم حدیث ۱۴۷۸)
✅ وظیفه؛ رساندن پیام است و نه بیشتر
در چهار مورد قرآن تاکید نموده ؛
«فَهَلْ عَلَى الرُّسُلِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِینُ»؛ پس آیا بر پیامبران جز رساندن پیام روشن و آشکار تکلیفی هست (مائده / ۹۹ و نحل/ ۳۵ و نور / ۵۴ و عنکبوت ۱۸ )
و در سه مورد هم تاکید میکند اگر مردم شما را نپذیرفتند شما مسئولیتی نداری ؛
"فإن توليتم فإنما على رسولنا البلاغ المبين". (مائده / ۹۲ و نحل /۸۲ و تغابن /۱۲)
راز مطلب این است که علامه طباطبایی میگوید :
👈 وظیفه انبیاء این نیست که مردم را فشار قرار دهند تا انان را بپذیرند .. رسالت انبیاء حاوی مجموعه قوانینی است که برای اصلاح جامعه است.(المیزان ج ۱۲ص۲۴۱)
بله آیاتی در اطاعت از پیامبر رحمت در قرآن آمده مانند؛ "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ. " اى كسانى كه ايمان آوردهايد، خدا و فرستاده او را فرمان بريد و از او روى برنتابيد در حالى كه [سخنان او را] مىشنويد. (انفال / ۲۰)
علامه طباطبائی بر این باور است این آیات مربوط به جنگ و پیروی از فرمانده است ؛ مصب الکلام اوامره الحربیه و ان کان لفظه اعم . ( المیزان ج ۹ ص۴۱)
✅ پیامبر رحمت و بیگانگی از زور و اجبار به مردم
♦️اجبار و اکراه و #فشار_به_جامعه از حریم پیامبر و دین او بیگانه است . این مهم در آیات متعدد قرآن آمده ، مانند؛
"وَمَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِجَبَّار: - ای پیامبر - تو بر مردم جبار و خودکامه نیستی." ( ق /۴۵)
"لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ : تو بر مردم استیلا و سیطره نداری." (غاشیه/۲۲)
وَمَا جَعَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا ۖ وَمَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ: تو را نگهبان و وکیل آنها تعیین نکرده ایم (انعام /۱۰۷)
امام علی (ع) پروش یافته آن پیامبر بزرگ خدا چنین مشی و مرام خود را نسبت به جامعه معرفی میکند : وَ لَيْسَ لِي أَنْ أَحْمِلَكُمْ عَلَى مَا تَكْرَهُون؛ مرا نشاید که شما را به کاری وادار سازم که به آن تمایل ندارید. (نهجالبلاغه، خ/۲۰۸)
با این تحلیل "اِعمال قدرت و حتی اقتدارطلبی" از حریم رسول الله دور است .
✅قدرت داشتن دلیلِ زورگوئی نیست
در صدر اسلام، تعدادی از مسلمانان به حضرت محمد ص گفتند: يا رسول الله! اگر كسانى را كه بر آنها قدرت داشتى، مجبور مىكردى مسلمان شوند، تعداد ما زياد مىشد و در مقابل دشمنان نيرومند مىشديم.
👈رسول الله در پاسخ آنها فرمودند: من نمىخواهم با بدعتى كه خداوند در مورد آن، دستورى به من نداده است، خداوند را ملاقات كنم و من كسى نيستم كه بخواهم در كارى كه به من مربوط نيست دخالت كنم.
سپس خداوند فرمود: « اگر پروردگارت مىخواست، تمام كسانى كه بر روى زمين زندگى مىكنند، همگى ايمان مىآوردند. آيا تو مىخواهى مردم را مجبور كنى تا مؤمن شوند؟ در حالى كه هيچكس ايمان نمىآورد مگر با اذن و اجازه خدا / وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ لَآمَنَ مَنْ فِي الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعاً أَفَأَنْتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّى يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ. وَ ما كانَ لِنَفْسٍ أَنْ تُؤْمِنَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ» (یونس / ۹۹ و۱۰۰)
🖋علامه طباطبائی مینویسد : "از شان و شخصیت پیامبر بدور است که مردم را #تحت_فشار قرار دهد تا انان ایمان آورند و یا از دستورات او تبعیت کنند .. ؛ لیس من شآن الرسول اجبار الناس و الجاوهم علی الایمان و الطاعه بل البلاغ المبین .. (المیزان ج۱۲ ص ۲۴۳)
🎙حجت الاسلام هادي سروش.
.@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
يَا مَنْ يَمْلِكُ حَوائِجَ السَّائِلِينَ، وَيَعْلَمُ ضَمِيرَ الصَّامِتِينَ، لِكُلِّ مَسْأَلَةٍ مِنْكَ سَمْعٌ حَاضِرٌ
ای که مالک حاجات خواهندگانی و از باطن لب فروبستگان خبر داری، از سوی تو برای هر خواهشی، گوشی شنوا و پاسخی آماده است
بخشی از دعای هر روز ماه رجب
🆔 @quranpuyan