eitaa logo
قران پویان
464 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 127 تا 153 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠انه من عبادنا المؤمنین 🌱همانا او از بندگان مؤمن ما بود 132/صافات 🔷گفته اند الیاس ع پیامبری از دودمان هارون ع بوده که در شهر بعلبک لبنان مبعوث شده ، می فرماید: او قومش را به سوی توحید دعوت کرد و آنها را به تقوی سفارش نمود و خطاب به آنها فرمود چرا به لباس عبودیت ملبس نمی شوید و چرا به جای خداوند احسن الخالقین که خلق و ایجاد و نیز تدبیر جاری در نظام عالم بدست اوست ، بت سنگی بعل را عبادت می کنید؟ 🔷همان خدایی که ربوبیت او مختص به شمانیست بلکه او رب شما و رب پدران گذشته شماست و تدبیر او همچون خلقتش عام است و همه خلائق را در بر می گیرد. اما آنها بجای اینکه به دعوت حق او ایمان بیاورند، او را انکار و تکذیب کردند، و لذا مبعوث می شوند تا در عذاب احضار شوندبجزعده ای از قوم وی که از بندگان مخلص خدا بوده و به او ایمان آورده بودند، در ادامه آنچه را درباره سایر پیامبران سابق الذکر فرمود درباره الیاس نیز می فرماید که نام نیک و دعوت حق او را در امم آتیه برقرار نگه داشته و بر او سلام و درود می فرستد وامنیت و نعمت را به آنان ارزانی داشته و می فرماید ما هر نیکوکاری را چنین جزامی دهیم چون او از اهل حق و حقیقت و بنده مؤمن خدا بود. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠فَنَبَذْناهُ بِالْعَراءِ وَ هُوَ سَقِيمٌ (۱۴۵) وَ أَنْبَتْنا عَلَيْهِ شَجَرَةً مِنْ يَقْطِينٍ (۱۴۶) وَ أَرْسَلْناهُ إِلی‌ مِائَةِ أَلْفٍ أَوْ يَزِيدُونَ (۱۴۷) فَآمَنُوا فَمَتَّعْناهُمْ إِلی‌ حِينٍ (۱۴۸) 🌱‏پس او را در حالی كه بيمار بود به زمين خشكی افكنديم. و بر او بته‌ای از كدو رويانديم. و او را (پس از بهبودی) به سوی يكصد هزار نفر بلكه يا بيش‌تر فرستاديم. ‏پس ايمان آوردند و تا مدّتی آنان را كامياب و بهره‌مند كرديم. 🔹ملامت، نبايد مانع محبت باشد. يونس ملامت و تنبيه شد، ولی باز هم مورد عنايات ويژه خداوند قرار گرفت. وَ هُوَ مُلِيمٌ‌، أَنْبَتْنا، أَرْسَلْناهُ‌ ... ‏ 🔹از داروهای گياهی غافل نشويم. «شَجَرَةً مِنْ يَقْطِينٍ» ‏ 🔹روياندن كدو در زمين خالی از گياه «العراء» از نشانه‌های قدرت و امداد الهی است. أَنْبَتْنا ... شَجَرَةً مِنْ يَقْطِينٍ‌ ‏ 🔹در مديريّت، به جای دفع نيروها آن‌ها را بازسازی كنيم و دوباره به كار گيريم. ‏«وَ أَرْسَلْناهُ إِلی‌ مِائَةِ أَلْفٍ» ‏ 🔹محدوده‌ی بعثت انبيا به انتخاب و فرمان خداست. (بعضی بر همه‌ی مردم مبعوث می‌شوند و بعضی بر يك منطقه خاص). «وَ أَرْسَلْناهُ إِلی‌ مِائَةِ أَلْفٍ» ‏ 🔹دعا و تسبيح يونس عليه السلام سبب برخورداری از لطف و امداد خداوند شد. مِنَ الْمُسَبِّحِينَ‌ ... أَنْبَتْنا عَلَيْهِ‌ ... ‏ 🔹فرار، دليل برنگشتن نمی‌شود. يونس فرار كرده بود امّا به همان قوم خود بازگشت و رسالت خود را ارائه داد. (آری گاهی انسان قهر می‌كند، استعفا می‌دهد يا همسرش را طلاق می‌دهد ولی همين كه ديد مصلحت در برگشتن است بايد برگردد.) أَبَقَ إِلَی الْفُلْكِ‌ ... أَرْسَلْناهُ إِلی‌ مِائَةِ أَلْفٍ‌ ‏ 🔹توبه از گذشته زمينه‌ی كاميابی در آينده است. قوم يونس توبه كردند و خداوند قهر خود را باز گرفت و آنان را كامياب ساخت. «فَآمَنُوا فَمَتَّعْناهُمْ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹نکات فراز آیات ۵۷-۳۵ سوره یوسف ۱- آیات ۴۰-۳۷ به بیان توحید و نفی شرک از زبان یوسف در جمع زندانیان پرداخته است. یوسف در آن‌جا برای نخستین بار با اعلام علنی ترک دین و آیین بت پرستی مردمان آن‌جا، آنها را هم به توحید و نفی پرستش بی دلیل معبودان دیگر دعوت کرد. مشابه اصحاب کهف . ۲- اولین کاربرد دین القیم در قرآن،در آیه ۴۰ که توسط یوسف برای دینی عاری از شرک بیان شده است. دین القیم ۵ بار در قرآن، یکبار هم بصورت دینا قیما بکار رفته است. ۳- سومین و چهارمین کاربرد ایمان بالله در قرآن در سوره یوسف ۴- ان الحکم الا لله در قرآن سه بار بکار رفته است یکبار در سوره انعام و دو بار در سوره یوسف ۵- گوینده آیات ۵۲ و ۵۳ کیست؟ یوسف یا زلیخا؟ با مطالعه آیات ۵۴-۵۰ اولین و معمول ترین برداشت مخاطب این است که آیات ۵۲ و ۵۳ نیز در ادامه جملات زلیخاست. اما اکثر مفسران و مترجمان بدو دلیل آنرا به یوسف منتسب کرده اند. یکی اینکه زلیخا قبلا به یوسف خیانت کرد و او را زندانی کرد لذا جا ندارد که بگوید بداند که به او خیانت نکردم اما اگر جمله متعلق به یوسف باشد یعنی که یوسف به عزیز مصر خیانت نکرده است. دلیل دوم اینکه سطح معرفتی آیه ۵۳ ،تاکید بر رحم خداوند برای در امان ماندن از نفس اماره و نیز به سرانجام نرساندن کید خائنین توسط الله نمیتواند جملات زلیخا باشد. 👈🏻در رد این نظر، توجه به نکات زیر لازم است: الف- ظاهر آیات صراحتا بر نقل این جملات توسط زلیخا دلالت دارد و ترک ظاهر ،دلیل قوی میخواهد. ب- آیات نشانگر ان است که اصلا یوسف در این محفل پادشاه مصر حضور ندارد و جملات یوسف تنها در آیات ۵۰ (هنگام برگرداندن فرستاده نزد پادشاه) و ۵۴ هنگام ملاقات با پادشاه منحصر میباشد. ج- آیات ۵۳ و ۵۴ در ادامه جملات زلیخا در آیه ۵۱ که به کار خود اعتراف کرده، یوسف را صادق خواند، بیانگر تحول و توبه زلیخاست که به الله ایمان آورده و او را رب خود میداند. و مراد از آیه ۵۲ نیز این است که در این مجلس در غیاب او به یوسف خیانت نکرده است. زندان کردن قبلی یوسف مشمول این آیه نیست چرا که در غیاب وی نبوده بلکه مطابق آیات ۳۲ و ۳۳ تهدید زلیخا به زندان در صورت عدم تمکین یوسف ، آشکار بوده و خود یوسف هم با اطلاع از ان، زندان را محبوب تر از این کار زشت میدانسته است. لذا این آیات در ادامه جملات زلیخاست. ۶- اینکه خواست و مشیت خدا بر تدابیر انسانها غالب است، بارها در سوره، هم برای خائنین و هم برای صالحین تکرار شده است ازجمله: ◀️ آیه ۴۲ از آنجا که زمان رهایی یوسف از زندان هنوز فرا نرسیده، تمایل و تدبیر یوسف برای سفارش به خادم رها شده از زندان برای وساطت یوسف نزد پادشاه، با فراموشی آن خادم ملغی و بی اثر میشود. ◀️ تدابیر یعقوب برای حفظ یوسف از جمله نگفتن رویای خود به برادران،و مقاومت اولیه یعقوب در نسپردن یوسف به برادران برای چرای گوسفندان، ◀️ مقاومت اولیه یعقوب در همراه نکردن بنیامین با برادران و سپس وثیقه و سوگند خواستن از آنها برای حفظ بنیامین و سفارش برداران باینکه هنگام ورود به مصر در معیت بنیامین از دروازه های متعدد وارد شوند ◀️ کید زلیخا برای به زندان افکندن یوسف به منظور خوار شدنش و حال انکه عزیزتر شد. ۷- فعل راود ۸ بار در قرآن بکار رفته است که یکبار آن در سوره قمر به طلب کردن مهاجمین، از لوط مهمانانش را اشاره کرده و ۷ بار هم در سوره یوسف در مصداقهای مختلف بکار رفته است. معنای مشترک آن طلب کردن مصرانه چیزی یا کسی علیرغم مخالفت خودش یا صاحبش می باشد. ۸- بیشترین تکرار کلمه تاویل در سوره یوسف ۹- آیات ۴۱، ۴۲ و ۵۰ نشان میدهد که حضرت یوسف (حتی بعد از علنی کردن دعوت و رسالت خود و دعوت به توحید) در مکالمه با دیگران طبق اعتقاد خودشان با انها صحبت میکرده و پادشاه مصر را رب آنها میخوانده است. آقای سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰بازشناسی از از منظر امام علي ع ✅ 1. داوری عموم مردم: امام ع در اوایل نامه 53 نهج البلاغه که به پیمان­ آنحضرت با فرماندار اعزامی خودش به مصر، مالک اشتر، مربوط است، چنین فرموده­ اند: 🔷 "جناب مالک! من تو را در مناطقی از این جهان به حکمرانی گماشتم که قبل از تو دولت ­هایی بر آنان حکمرانی کرده اند؛ همانها که بعضی دادگر و بعضی ستم­ گر بوده­ اند. بی تردید، مردم به شیوه عملکرد تو دقت می کنند؛ همان طور که خود شما روزگاری که یکی از مردمان بودی به عملکرد حاکمان قبل از خودت توجه می کردی. باید بدانی که مردم درباره تو مانند داوری تو درباره دیگران، اظهار عقیده می کنند. و البته که حاکمان صالح و طالح را از طریق آنچه که خداوند بر زبان عموم مردم جاری می سازد، می توان شناخت" ✅2. برابر دیدن مردم از سوی حکومت: در بخش دیگری از همان نامه، حضرت چنین می فرمایند: "تو، به عنوان فرمانروا، باید با جان و دل، نه فریبکارانه و ظاهری، نسبت به مردم عشق و محبت بورزی و به آنان نیکویی کنی. و نباید نسبت به آنان مانند حیوان درنده­ ای باشی که خوردن آنان را غنیمت بشماری. همانا مردم دو صنف­ بیشتر نیستند: یا برادر دینی تو هستند یا مثل تو انسان­ اند." ✅3. راضی کردن عموم به جای گروهی اندک: " باید برای تو، به عنوان حکمران، میانه روی در پیمودن راه حق، دوست­ داشتنی­ ترین کارها باشد. همچنین باید گسترده­ ترین دادگری را در اولویت قرار دهی و، مهمتر از همه، اقدامات تو باید بیشترین خشنودی را برای عموم مردم در پی داشته باشد. دلیل این است که بی­ تردید نارضایتی عموم مردم رضایت گروهی اندک را بی­ اثر می­ سازد؛ اما نارضایتی گروهی اندک را با فرض رضایت عموم مردم می­توان نادیده گرفت. این گروه اندک آنها هستند که هنگام آرامش در کشور بالاترین هزینه دولت خرج آنان می­گردد؛ اما در هنگام سختی کمترین کمک را به عهده می­گیرند. آنان به شدت از انصاف به دورند و همیشه طلب­ کار اند. قدردانی از خدماتی که دریافت کرده اند سرشان نمی­شود و اگر کمبودی پیش آید پوزشی را نمی­ پذیرند. آنان شکننده­ ترین افراد در روزگار سخت­ اند. در مقابل، عموم مردم ستون دین، تکیه گاه جماعت مسلمانان و سازوبرگی قابل توجه برضد اهریمنان­ اند. پس باید قلبت با عموم مردم و کشش درونی­ ات به سوی آنان باشد." ✍تحلیل: در این سه قطعه از پیمان­ نامه، امام ع از سه جهت تشخیص حکمرانی مشروع از حکمرانی ناشایست را به شیوه ارتباط حکومت و مردم پیوند داده­ اند و بر این تصور نادرست که مشروع یا نامشروع بودن حکومت امری همیشگی است، خط بطلان کشیده­ اند. 🔸در اولین مرحله با یک تقسیم از حکومت­ها، تمام حکومت­ های جهان را در دو دسته، حکومت­های ستم­گر و حکومت­های دادگر، منحصر کرده ­اند. معیار این تقسیم­ بندی را نیز به داوری واگذار نموده­ اند. بنابراین، در هنگام حکمرانی، ستم­گر یا دادگر بودن به هیچ معیار دیگری غیر از درک عموم مردم وابسته نیست. مهم این نیست که حکومتی جمهوری است یا پادشاهی؛ در جمهوری بودن، جمهوری سوسیالیستی است یا اسلامی یا لیبرالیستی. 🔸در مرحله دوم حضرت توضیح می­دهند که حکومت دادگر نمی­ تواند میان مردم جدایی بیفکند و آنها را به بهانه­ های مختلف تکه پاره کند. با دقت در معیار دوم معلوم می­شود که از نظر آن حضرت دو نوع حکومت از همدیگر قابل تفکیک­ اند: حکومت­ هایی که حکومت­ گران با ذی­حق دانستن همگان نه تنها بین آنان از منظر حکمرانی جدایی نمی­ اندازند، بلکه با ولی نعمت دانستن مردم، از جان و دل به آنان عشق می­ ورزند و اجازه نمی­ دهند بین مردم و حکومت فاصله­ ای به وجود آید. در مقابل، حکومت­ هایی قرار دارند که خود را تافته جدا بافته می­ دانند؛ خود را مافوق مردم می­ شمارند و بر این تصوراند که خداوند، مستقیم و بدون واسطه مردم، به آنان حق حکمرانی داده است! این­ها همیشه خود را ذی حق می­دانند و برای ماندگاری خود آماده­ اند کل جامعه را به خاک سیاه بنشانند. 🔸در مرحله سوم امام به عمل­کرد حاکمان می­ پردازند. گاهی آنان سیاست­ هایی اتخاذ می­ کنند و تصمیم­ هایی می­ گیرند که در راستای منافع اقلیت از خودی­ها (هیات حاکمه، خانواده حاکمان و کسانی که توانسته­ اند به شکل­ های گوناگون رابطه­ ای صمیمی با حکومت برقرار کنند) قرار دارد. این گروه از حکمرانان جامعه را دو قطبی می سازند. اقلیتی وفادار را از هر جهت به آلاف و الوف می رسانند و عموم مردم را بین مرگ و زندگی نگه می­ دارند. در مقابل، حکومت­ هایی را می­ توان بازشناسی کرد که آنان با تعهد به منافع عموم به جای به گونه­ ای منضبط و چارچوب­ مند و اخلاقی عمل می­ کنند که رضایت اکثریت را جلب ­نمایند. امام با همین معیار حکومت­ های نوع اول را باطل و حکومت­ های نوع دوم را مشروع اعلام می­ کنند. ✍محمود شفیعی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀 از حضرت زین العابدین علیه السلام🍀 بند ۷ 🍃🌸 وَارْزُقْنى‏ مُواساةَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَیْهِ مِنْ رِزْقِکَ بِما وَسَّعْتَ عَلَىَّ مِنْ فَضْلِکَ، وَنَشَرْتَ عَلَىَّ مِنْ عَدْلِکَ، وَاَحْیَیْتَنى‏ تَحْتَ ظِلِّکَ 🌸 ✅ و روزى من گردان که کمک مالى دهم بر کسى‏ که روزی‌ات را بر او تنگ کردى به‌وسیله آنچه بر من فراخ گرداندى از فضل خویش و گستردى بر من از عدل خویش و مرا در زیر سایه‏‌ات زنده داشتى 🌸🍃 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 154 تا 182 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠الاعبادالله المخلصین  160/صافات 🌱مگرآن اوصافی که بندگان خالص شده اوبرایش قائلند. 🔷می فرماید بلکه به شما از ناحیه خدا کتاب و برهانی رسیده باشد که در آن به شماخبر داده شد که ملائکه دختران خدایند، چون وقتی عقل و حس ، چنین عقیده ای رامحکوم می کند، حتما شما دلیل نقلی بر مدعایتان دارید که در این صورت ، اگر راست می گویید آن را ارائه دهید. و مراد از این درخواست تعجیز و ابطال گفتار آنهاست . 🔷درادامه می فرماید از دروغها و افکهای دیگر این مشرکین این است که بین خدا و جنیان نسبت خویشاوندی قائل هستند و اجنه را فرزندان خدا می دانند، با اینکه خود جنیان می دانند که در پیشگاه خدا در روز جزا احضار خواهند شد، پس آنها بنده و مربوب خدای متعال هستند که خدا بزودی آنها را محاسبه کرده و مطابق اعمالشان جزا خواهدداد، در ادامه می فرماید: منزه است خدا از این توصیفاتی که کفار می کنند و به او نسبت ولادت و شرکت می دهند، ولی بندگان مخلص خدا که خدا آنها را برای نفس خودخالص کرده ، و خود را به آنها شناسانده و یاد غیر خود را از یادشان برده ، خدا را به اوصافی وصف می کنند که لایق ساحت قدس اوست و وقتی که او را با زبان خودوصف می کنند به قصور و کوتاهی بیان خود اعتراف می نمایند. 👌همچنانکه رسولخدا ص می فرماید: (لا احصی ثناء علیک انت کما اثنیت علی نفسک پروردگارا من نمی توانم تورا وصف گویم و ستایش کنم ، تو همانگونه ای که خودت درباره خود ثنا گفته ای . 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ إِنْ كانُوا لَيَقُولُونَ (۱۶۷) لَوْ أَنَّ عِنْدَنا ذِكْراً مِنَ الْأَوَّلِينَ (۱۶۸) لَكُنَّا عِبادَ اللَّـهِ الْمُخْلَصِينَ (۱۶۹) فَكَفَرُوا بِهِ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ (۱۷۰/صافات) 🌱‏(مشركان) پيوسته و با تأكيد می‌گفتند. اگر پندنامه‌ای از نوع (كتاب‌های) پيشينيان نزد مابود، ما نيز حتما از بندگان برگزيده‌ی خدا بوديم. ‏(ولی همين كه قرآن برای آنان آمد) پس به آن كفر ورزيدند و به زودی (نتيجه‌ی كفر خود را) خواهند دانست. 🔹ادّعا بسيار است و مدّعيان فراوان. هنگام عمل، مؤمن از كافر شناخته می‌شود. ‏لَوْ أَنَّ عِنْدَنا ... لَكُنَّا عِبادَ اللَّـهِ‌ ... فَكَفَرُوا بِهِ‌ ‏ 🔹در برابر منطق و استدلال نبايد تاريخ گذشته را بهانه كرد. لَوْ أَنَّ عِنْدَنا ذِكْراً مِنَ الْأَوَّلِينَ‌ ... ‏ 🔹به فكر عاقبت كار باشيم كه غفلت از آينده، موجب كفر و انكار است. «فَكَفَرُوا بِهِ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۳۶-۳۴ سوره یوسف از تفسیر نور ۱- گاهی شداید و سختی ها زمینه ی پیدا شدن امداد الهی و راه نجات است. رَبِّ السِّجْنُ ... فَاسْتَجابَ ۲- پاکدامنی و عفاف،موجبات استجابت دعا را فراهم می سازد. رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ ... فَاسْتَجابَ ۳- درخواست خالصانه از خداوند،استجابت و عنایت او را در پی دارد. رَبِّ ... فَاسْتَجابَ ۴- هر کس به خدا پناه ببرد،محفوظ می ماند. «فَاسْتَجابَ لَهُ رَبُّهُ فَصَرَفَ عَنْهُ کَیْدَهُنَّ» ۵- گاهی کار دشمن به نفع ما تمام می شود.(دشمن یوسف را به زندان انداخت، که مایه ی خلاصی یوسف از زلیخا بود) «فَصَرَفَ عَنْهُ کَیْدَهُنَّ» ۶- کسانی که مورد مراجعه مردم هستند باید در آغاز خوب بشنوند،سپس با دانش خود به حلّ و فصل مشکل بپردازند؛چنانکه خداوند نیز در مقام اجابت دعا چنین است. فَاسْتَجابَ ... هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ ۷- معمولاً در دربارها و کاخهای طاغوتیان،دادگاه و محاکمه غیابی و تشریفاتی است،تا بی گناهان محکوم شوند. «لَیَسْجُنُنَّهُ» (البتّه در مواردی این گونه نیست) ۸- در جامعه ی آلوده،هوسرانان آزاد و تقواپیشگان در زندانند. «لَیَسْجُنُنَّهُ» ۹- افراد خاطی به ویژه قدرتمندان کمتر مسئولیّت عمل خود را می پذیرند ومی خواهند دیگران را قربانی کنند. «لَیَسْجُنُنَّهُ» ۱۰- در نظام های طاغوتی معصوم تر مظلومتر است. «لَیَسْجُنُنَّهُ» ۱۱- پاک بودن و پاک ماندن هزینه دارد. «لَیَسْجُنُنَّهُ» ۱۲- وقتی دستگاه قضایی بر طبق خواسته سیاستمداران و افراد ذی نفوذ تصمیم می گیرد،مدّت زمان زندان نیز نامشخّص است. «حَتّی حِینٍ» ۱۳- انسان همه جا می تواند مثمر ثمر باشد،حتّی در زندان. «نَبِّئْنا بِتَأْوِیلِهِ» ۱۴- نیکوکاران همه جا حتّی در زندان مورد احترام و پناهگاه مردم هستند. «إِنّا نَراکَ مِنَ الْمُحْسِنِینَ» ۱۵- نیکوکاری یوسف علیه السلام قدم اوّل او در جذب و تبلیغ بود.(احسان و خدمت رسانی به زندانیان،سبب جذب قلوب و دریافت لقب محسن از زندانیان شد) ۱۶- بدون تمکن مالی و آزادی هم می توان محسن بود.(یوسف در زندان نه ثروت داشت،نه آزادی) «إِنّا نَراکَ مِنَ الْمُحْسِنِینَ» ۱۷- اوّل نیکوکاری خود را اثبات کنید،سپس به تبلیغ دین بپردازید.(یوسف که در نظر مردم نیکوکار شناخته شد،قبل از تعبیر خواب دوستان زندانی،به تبلیغ و ارشاد آنان پرداخته و به یکتاپرستی دعوت نمود) کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
مروري بر ع به امام ع 🛑قسمت شصت وچهارم؛ 🍂🌱هجوم را با دور كن. 🔶اطْرَحْ عَنْكَ وَارِدَاتِ الْهُمُومِ بِعَزَائِمِ الصَّبْرِ وَ حُسْنِ الْيَقِينِ؛ غمهايى را كه بر تو وارد مى گردد با تصميم هاى قوى بر صبر و استقامت و با حسن يقين از خود دور كن. 🖋ترجمه انصاریان. 🌴هفتم. در اين توصيه به مسأله مهم ديگرى اشاره مى کند: «هجوم اندوه و ها را با نيروى و از خود دور ساز»; (اطْرَحْ عَنْکَ وَارِدَاتِ الْهُمُومِ بِعَزَائِمِ الصَّبْرِ وَحُسْنِ الْيَقِينِ). 👈اشاره به اينکه زندگى مجموعه اى از تلخ و شيرين هاست و هرزمان از سويى غم و اندوهى به انسان هجوم مى آورد; گاه در مسائل اجتماعى گاه سياسى گاه امور مادى و گاه امور خانوادگى. انسان اگر در برابر هجمه اندوه ها زانو بزند به زودى از پاى در مى آيد; ولى با دو نيرو مى توان بر آنها غلبه کرد: نخست قدرت صبر و شکيبايى است که انسان بداند چه کند چه صبر نکند اين گونه حوادث که از اختيار او بيرون است، اگر بر اثر سهل انگارى و ندانم کارى دامن او را گرفته باشد، مسير خود را طى مى کند. اگر صبر کند در نزد خدا هم سالم است و هم مأجور و اگر شکيبايى را ترک کند باز حوادث مسير خود را طى مى کند بى آنکه اجر و پاداشى داشته باشد. ديگر اينکه اگر انسان به نيروى يقين مجهز باشد و به تعبير قرآن بگويد: «(قُلْ لَّنْ يُصيبَنا إِلاّ ما کَتَبَ اللهُ لَنا); بگو: هيچ حادثه اى براى ما  رخ نمى دهد، مگر آنچه خداوند براى ما مقرّر داشته است» به يقين تقديرات الهى از روى حکمت است چه از حقيقت آن آگاه باشيم چه نباشيم; در نتيجه با اين دو نيرو در برابر واردات هموم ايستادگى مى کند و به خود آرامش مى دهد. 🔻🔻مرحوم مغنيه در شرح نهج البلاغه خود داستانى نقل مى کند که آموزنده است; وى مى گويد: مردى در خود احساس بيمارى کرد. هنگامى که به طبيب مراجعه نمود به او خبر داد که متأسّفانه گرفتار سرطان خون شده است. آن مرد بيمار با بى اعتنايى از اين مسأله گذشت و گفت: براى من چه تفاوت مى کند با مرگ ناگهانى از دنيا بروم يا با مرگ تدريجى به هر حال بايد رفت. و ساليان دراز به همين صورت زندگى مى کرد در حالى که اگر صبر و قرار را از دست داده بود و در بستر بيمارى مى خوابيد، قواى خود را از دست مى داد و با مرگ دست به گريبان مى شد و در همان زمان کوتاهى که زنده بود گويا هر روز مى مرد و زنده مى شد. 🌱لقمان حکيم نيز در اندرزهاى سودمندش به فرزند خود مى گويد: «(وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَکَ إِنَّ ذَلِکَ مِنْ عَزْمِ الاُْمُورِ); در برابر مصائبى که به تو مى رسد شکيبا باش که اين از کارهاى مهم است». امام(عليه السلام) در اين بخش از نصايح با عباراتى کوتاه و پرمحتوا توصيه هاى خود را دنبال مى کند. 🖋شرح آیت الله مکارم شیراز ی. @quranpuyan