eitaa logo
قران پویان
464 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‌ ‌‏ص وَ الْقُرْآنِ ذِي الذِّكْرِ (۱) بَلِ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي عِزَّةٍ وَ شِقاقٍ (۲) كَمْ أَهْلَكْنا مِنْ قَبْلِهِمْ مِنْ قَرْنٍ فَنادَوْا وَ لاتَ حِينَ مَناصٍ (۳/ص) 🌱‏صاد، به قرآن پندآموز سوگند. آری، كسانی كه كفر ورزيدند، در سركشیِ سخت و مخالفت شديدی هستند. ‏چه بسيار اقوام پيش از اينان كه (به خاطر كفر و نفاق) هلاكشان كرديم، پس فرياد زدند، ليكن (چه سود) كه زمان، زمان فرار نبود. 🔹سوگند خداوند به قرآن، نشانه عظمت اين كتاب و حقانيّت پيامبر است. «وَ الْقُرْآنِ» ‏ 🔹قرآن، فطرت‌های خفته را بيدار و دانسته‌های فراموش شده را يادآوری می‌كند. «ذِي الذِّكْرِ» ‏ 🔹با اين كه مطالب متفاوت و متنوّع بسياری در قرآن آمده است، ولی خط اصلی در همه‌ی آنها هدايت مردم و تذكّر به آنان است. «ذِي الذِّكْرِ» ‏ 🔹عظمت قرآن به ذكر بودن آن است. «الْقُرْآنِ ذِي الذِّكْرِ» همان گونه كه ارزش‌ عالم به غافل نبودن اوست. «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ»۶* و نفرمود: «فسئلوا اهل العلم» ‏ 🔹انسان اختيار دارد ودر انتخاب راه آزاد است. قرآن برای تذكّر وهدايت انسان نازل شده ليكن برخی راه كفر را انتخاب می‌كنند. «ذِي الذِّكْرِ بَلِ الَّذِينَ كَفَرُوا» ‏ 🔹كفر كافران، ناشی از عناد و لجاجت آنان است نه قصور قرآن در بيان حقّ. «بَلِ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي عِزَّةٍ وَ شِقاقٍ» ‏ 🔹از حوادث تاريخ درس بگيريم. «كَمْ أَهْلَكْنا» ‏ 🔹همه‌ی غرورها، زمانی خواهد شكست و به ناله و فرياد تبديل خواهد شد. ‏«فَنادَوْا» ‏ 🔹در برابر قهر خدا پناهی نيست. «وَ لاتَ حِينَ مَناصٍ» ‏ 🔹توبه و ناله تا قبل از وقوع قهر كارساز است. «وَ لاتَ حِينَ مَناصٍ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️وحشت از ! 💠ما سَمِعْنا بِهذا فِي الْمِلَّةِ الْآخِرَةِ إِنْ هذا إِلاَّ اخْتِلاقٌ 🌱ما این (گفته) را در (این) آیین اخیر (که میان مردم متداول است،) نشنیده‌ایم. این فقط دروغ‌بافی ست؛ ص - ۷ 🔷‏ترس از مسائل تازه و نوظهور در طول تاريخ يكی از علل اصرار اقوام گمراه بر انحرافات خود و عدم تسليم در برابر دعوت پيامبران الهی بوده است، آنها از هر چيز تازه‌ای وحشت داشتند، و به همين جهت به آئين انبيا با بدبينی فوق العاده می‌نگريستند، هنوز آثار اين تفكر جاهلی در اقوام زيادی وجود دارد، در حالی كه نه دعوت پيامبران به سوی توحيد مطلب تازه‌ای بود، و نه اگر چيز تازه‌ای باشد دليل بر بطلان آن می‌شود، بايد تابع منطق بود، و تسليم حق، هر جا كه باشد و از هر كه باشد. 🔷‏عجب اينكه وحشت از نوآوری گاه مع الاسف دامن بعضی از دانشمندان را نيز می‌گيرد و در برابر نظرات علمی تازه علم مخالفت برمی‌دارند، و" إِنْ هذا إِلَّا اخْتِلاقٌ‌" می‌گويند! مخصوصا در تاريخ ارباب كليسا اين مساله بسيار ديده می‌شود كه آنها در مقابل اكتشافات علمی علمای علوم طبيعی به پا می‌خاستند، و امثال" گاليله" را به خاطر كشف حركت زمين به دور خورشيد و به دور خود، آماج سخت‌ترين حملات قرار می‌دادند، و می‌گفتند: اين سخنان بدعت است و دروغ بی‌سابقه! 🔷به هر حال اين طرز برخورد با مسائل تازه و ابتكارات جديد ضايعات بزرگی برای جوامع انسانی و برای جهان علم و دانش داشته و دارد، و بايد علاقمندان دلسوز برای اصلاح آن بكوشند، و اين رسوبات جاهلی را از افكار بزدايند. ‏اما اين سخن به آن معنی نيست كه هر مطلب تازه‌ای را به خاطر تازه بودنش مورد استقبال قرار دهيم، هر چند بی‌پايه و بی‌اساس باشد، كه" تازه‌زدگی" مانند" عشق به كهنه‌ها" خود بلای بزرگی است. 👌‏اعتدال اسلامی ايجاب می‌كند كه نه آن" افراط" در كار باشد و نه اين" تفريط". 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۴۰-۳۷ سوره یوسف از تفسیر نور ۱- از علم خود برای بهره رساندن به دیگران استفاده کنیم. نَبَّأْتُکُما ... مِمّا عَلَّمَنِی رَبِّی ۲- معلومات و دانسته های خود را از خدا بدانیم. «مِمّا عَلَّمَنِی رَبِّی» ۳- خداوند حکیم است وبی جهت دری را به روی کسی باز نمی کند. «عَلَّمَنِی رَبِّی» زیرا من؛ «تَرَکْتُ مِلَّهَ قَوْمٍ لا یُؤْمِنُونَ» ۴- کسی که از ظلمات کفر فرار کند،به نور علم می رسد. «عَلَّمَنِی رَبِّی إِنِّی تَرَکْتُ» (دلیل علم من ترکِ کفر است.) ۵- اساس ایمان،تبرّی و تولّی است.در این آیه برائت از کفّار، «إِنِّی تَرَکْتُ» و در آیه بعد پیروی از ولایت اولیای الهی مطرح است. «وَ اتَّبَعْتُ» ۶- باید از انتساب مستقیم افراد به انحراف پرهیز کرد و با روش غیر مستقیم تبلیغ کرد.(یوسف نفرمود:شما از کفر دست بکشید،بلکه فرمود:من راه کفر را رها کردم) «إِنِّی تَرَکْتُ مِلَّهَ قَوْمٍ لا یُؤْمِنُونَ» ۷- در تمام ادیان،عقیده به توحید و معاد در کنار یکدیگر بوده است. «قَوْمٍ لا یُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَ هُمْ بِالْآخِرَهِ هُمْ کافِرُونَ» ۸- رسیدن به حقّ،در گرو شناخت باطل و ترک آن است. تَرَکْتُ مِلَّهَ قَوْمٍ لا یُؤْمِنُونَ وَ اتَّبَعْتُ مِلَّهَ ... ۹- پیامبران الهی از یک هدف برخوردارند. مِلَّهَ آبائِی إِبْراهِیمَ وَ إِسْحاقَ وَ ... ۱۰- پدران انبیا علیهم السلام مشرک نبوده اند. «ما کانَ لَنا أَنْ نُشْرِکَ»* ۱۱- پرهیز از شرک و گرایش به توحید،توفیق الهی می خواهد. «ذلِکَ مِنْ فَضْلِ اللّهِ» ۱۲- تعالیم انبیا،نعمتی الهی و سزاوار شکر و سپاس است. ذلِکَ مِنْ فَضْلِ اللّهِ عَلَیْنا ... وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النّاسِ لا یَشْکُرُونَ ۱۳- پشت کردن به راه انبیا،بزرگ ترین کفران نعمت است. «لا یَشْکُرُونَ» ۱۴- مردم را با محبّت و عاطفه،صدا بزنید. «یا صاحِبَیِ» ۱۵- انسان در برابر هم نشینان خود نیز مسئول است. «یا صاحِبَیِ السِّجْنِ» ۱۶- پرسش و مقایسه،یکی از راه های ارشاد و هدایت است. أَ أَرْبابٌ مُتَفَرِّقُونَ خَیْرٌ ... ۱۷- اعتقاد به توحید اساس ایمان است.(یوسف سرآغاز دعوت خود را توحید قرار داد) أَ أَرْبابٌ مُتَفَرِّقُونَ خَیْرٌ ... ۱۸- فطرت بشر از تفرقه و تشتّت بیزار است و یوسف از همین امر برای اثبات توحید بهره گرفته است. أَ أَرْبابٌ مُتَفَرِّقُونَ خَیْرٌ أَمِ اللّهُ الْواحِدُ ... ۱۹- بسیاری از قدرت ها،سازمان ها،مؤسسات،سمینارها،قطعنامه ها،ملاقات ها و حمایت ها و محکومیت ها و عناوین و القاب دیگر،اسم های بی مسمّی وبت های مدرن روزگار ما هستند که بشر به جای خدا،دنباله رو آنان شده است. ما تَعْبُدُونَ ... أَسْماءً سَمَّیْتُمُوها ۲۰- سابقه و قدمت،دلیل حقانیّت نیست. «أَنْتُمْ وَ آباؤُکُمْ ما أَنْزَلَ اللّهُ بِها مِنْ سُلْطانٍ» ۲۱- عقاید آدمی باید متکی بر دلیل وبرهان عقلی یا نقلی باشد. «مِنْ سُلْطانٍ» ۲۲- جز بر عقیده محکم و استوار نباید اعتماد کرد. «ذلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مروري بر ع به امام ع 🛑قسمت شصت وپنجم: ⭕️ ، است 🔶مَنْ تَرَكَ الْقَصْدَ جَار، 🖋ترجمه انصاريان: هر كه راه مستقيم را بگذاشت منحرف شد. 🌱مى فرمايد: «کسى که را ترک کند از راه حق منحرف مى شود»; (مَنْ تَرَکَ الْقَصْدَ جَارَ). اشاره به اينکه سلامت دين و دنيا هميشه در ميانه روى است و هرگونه افراط و تفريط باعث گمراهى و بدبختى و شکست است و صراط مستقيمى که ما همه روز در نمازهايمان هدايت به سوى آن را از خدا مى خواهيم همين صراط مستقيم اعتدال است. ↩️ «يار و همنشين (خوب) همچون خويشاوند انسان است»; 🔶وَ الصَّاحِبُ مُنَاسِبٌ؛. وَ الصَّدِيقُ مَنْ صَدَقَ غَيْبُهُ؛ همنشين به منزله خويشاوند است. دوست آن است كه در غيبت انسان نيز دوست باشد 🖋ترجمه انصاریان 👈اشاره به اينکه گاه به قدرى قوى مى شود که جاى پيوندهاى نسبى را مى گيرد; بلکه گاهى از آن قوى تر مى شود. ضرب المثل معروفى است که مى گويند از کسى پرسيدند: دوست بهتر است يا برادر؟ گفت: برادرى که دوست باشد بهتر است. ضرب المثلى نيز در زبان عرب رايج است که مى گويد: «اَلصَّديقُ نَسيبُ الرُّوحِ وَ الاَْخُ نَسيبُ الْبَدَنِ; دوست، هماهنگ و مناسب با روح و برادر، هماهنگ و مناسب با جسم و بدن است». 🌹از اين سخن مى توان چنين نتيجه گرفت که همان حقوقى که براى خويشاوندان در نظر گرفته مى شود بايد درباره دوستان خوب در نظر گرفته شود. 👈کسانى که در حضور انسان اظهار محبّت و عشق و علاقه مى کنند، ممکن است نشانه واقعى آنها نباشد; دوستى واقعى آن گاه آشکار مى شود که انسان در غياب دوستش تمام آنچه را در حضور مى گفت و رعايت مى کرد بگويد و رعايت کند. 🖋شرح مکارم شیرازی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معرفی باورها و رفتارهای قرآنی توسط مولف کتاب آقای سیدکاظم فرهنگ، در برنامه مصباح اطلاعات بيشتر در https://eitaa.com/raftarequrani 🔷 علاقمندان ميتوانند این کتاب را بصورت اينترنتي از درگاه زير سفارش داده و توسط پست دريافت نمايند. https://idpay.ir/quranpuyan/shop/361454
🍀 از حضرت زین العابدین علیه السلام🍀 بند ۹ 🍃🌸 اَللّـٰهُمَّ وَاجْعَلْهُ لى‏ شَفیعاً مُشَفَّعاً وَ طَریقاً اِلَیْکَ مَهیَعاً، وَاجْعَلْنى‏ لَهُ‏ مُتَّبِعاً، حَتّىٰ‏ اَلْقیٰکَ یَوْمَ الْقِیـٰمَةِ عَنّى‏ راضِیاً، وَ عَنْ ذُنُوبى‏ غاضِیاً، قَدْ اَوْجَبْتَ لى‏ مِنْکَ الرَّحْمَةَ وَ الرِّضْوانَ، وَ اَنْزَلْتَنى‏ دارَ الْقَرارِ وَ مَحَلَّ الْأَخْیارِ 🌸 ✅ خدایا قرار ده او را براى من شفیعى پذیرفته و راهى به سویت که روشن و هموار باشد و مرا پیرو او گردان‏ تا به جایى که در روز قیامت تو را در حالى دیدار کنم که از من خوشنود باشى و گناهانم را نادیده ‏گیرى و براى من واجب‏ کرده ‏باشى از جانب خود رحمت و خوشنودى را و مرا در خانهٔ همیشگى (بهشت جاویدان) و منزلگاه نیکان فرود آرى 🌸🍃 ‏ اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 17 تا 26 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏إِنَّ هذا أَخِي لَهُ تِسْعٌ وَ تِسْعُونَ نَعْجَةً وَ لِيَ نَعْجَةٌ واحِدَةٌ فَقالَ أَكْفِلْنِيها وَ عَزَّنِي فِي الْخِطابِ (۲۳/ص) 🌱‏اين برادر من است كه برای او نود و نه ميش و برای من تنها يك ميش است، امّا (با آن همه سرمايه به من) می‌گويد: آن يك ميش را هم به من واگذار و در گفتگو بر من غلبه نموده است. ‏🔹نزاع، به معنای نفی برادری نيست. «خَصْمانِ بَغی‌»، «إِنَّ هذا أَخِي» ‏🔹انسان، حريص و زياده‌طلب است و هرگز از مال دنيا سير نمی‌شود. «أَكْفِلْنِيها» (بر خلاف نظريه برخی فلاسفه كه آزادی در رسيدن به شهوات و غرايز را وسيله آرامش می‌دانند و می‌گويند: انسان همين كه سير شد آرام می‌شود). ‏🔹كسانی كه قصد تصاحب حقّ ديگران را دارند، مقدّمات حقوقی و استدلالی كار خود را هم برای دادگاه آماده می‌كنند. «عَزَّنِي فِي الْخِطابِ» ‏🔹چه بسا مظلومی كه نتواند حقّ خود را درست بيان كند و در سخن، از ظالم كم بياورد. پس قاضی بايد بدنبال كشف حقيقت باشد و فريب خوش‌زبانی متهم را نخورد. «عَزَّنِي فِي الْخِطابِ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ در جامعه باید چگونه باشد؟! 💠يا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوی‌ فَيُضِلَّكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّـهِ إِنَّ الَّذِينَ يَضِلُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّـهِ لَهُمْ عَذابٌ شَدِيدٌ بِما نَسُوا يَوْمَ الْحِسابِ (۲۶/ص) 🌱‏ای داود! همانا ما تو را در زمين جانشين قرار داديم، پس ميان مردم به حقّ داوری كن و از هواها و هوس‌ها پيروی نكن كه تو را از راه خدا منحرف می‌كند. البتّه كسانی كه از راه خدا منحرف می‌شوند برايشان عذاب سختی است به خاطر آن كه روز قيامت را فراموش كردند. 🔹اين جمله نشان می‌دهد كه حكومت در زمين بايد از حكومت الهی نشات گيرد و هر حكومتی از غير اين طريق باشد حكومتی است ظالمانه و غاصبانه. 🔹‏در جمله دوم دستور می‌دهد: اكنون كه اين موهبت بزرگ به تو داده شده وظيفه تو اين است كه در ميان مردم به حق حكم كنی، در حقيقت نتيجه خلافت الهی حكومت حق است، و از اين جمله می‌توان استفاده كرد كه حكومت حق نيز تنها از خلافت الهی ناشی می‌شود و محصول مستقيم آن است. 🔹‏در جمله سوم به مهمترين خطری كه يك حاكم عادل را تهديد می‌كند اشاره كرده، می‌گويد:" هرگز از هوای نفس پيروی مكن". ‏آری هوای نفس پرده ضخيمی بر چشمان حقيقت‌بين انسان می‌افكند، و ميان او و عدالت جدايی می‌اندازد. 🔹‏لذا در جمله چهارم می‌گويد:" اگر از هوای نفس پيروی كنی تو را از راه خدا كه همان راه حق است بازمی‌دارد". بنا بر اين هر جا گمراهی است پای هوای نفس در ميان است، و هر جا هوای نفس است نتيجه آن گمراهی است. ‏حاكمی كه پيرو هوای نفس باشد منافع و حقوق مردم را فدای مطامع خويش می‌كند، و به همين دليل حكومتش ناپايدار و مواجه با شكست خواهد بود. حكومت بايد چهارچوبه‌ای از حق داشته باشد اما در پياده كردن اين چهارچوب از نيروی جامعه كمك گيرد. و معنی جمهوری اسلامی كه ما خواهان آن هستيم و از دو كلمه" جمهوری" و" اسلامی" تركيب يافته نيز همين است و به تعبير ديگر اصول از مكتب گرفته می‌شود و اجرا با مشاركت مردم (دقت كنيد). 🔹‏بالآخره در پنجمين جمله به اين حقيقت اشاره می‌كند كه گمراهی از طريق حق از فراموشی" يوم الحساب" سرچشمه می‌گيرد و نتيجه‌اش عذاب شديد الهی است. اصولا فراموشی روز قيامت هميشه سرچشمه گمراهيها است، و هر گمراهی آميخته با اين فراموشكاری است و اين اصل تاثير تربيتی توجه به معاد را در زندگی انسانها روشن می‌سازد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره یوسف از تفسیر عبدالعلی بازرگان یوسف : ۳۶ وَدَخَلَ مَعَهُ السِّجْنَ فَتَيَانِ قَالَ أَحَدُهُمَا إِنِّي أَرَانِي أَعْصِرُ خَمْرًا وَقَالَ الْآخَرُ إِنِّي أَرَانِي أَحْمِلُ فَوْقَ رَأْسِي خُبْزًا تَأْكُلُ الطَّيْرُ مِنْهُ نَبِّئْنَا بِتَأْوِيلِهِ إِنَّا نَرَاكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ  و با او دو جوان [ديگر از ملازمان درباري] زنداني شدند، يکي از آنها [به يوسف] گفت: من [در عالم خواب] خود را چنين مي‌بينم که [براي تهيه] شراب [انگور، براي عزيز مصر] مي‌فشارم و ديگري گفت من [در رويا] خود را مي‌بينم ۴۴ که بر سر خود [سبد] ناني، که پرندگان از آن مي‌خورند، حمل مي‌کنم [لطفاً] ما را از سرانجام اين [رؤياها] آگاه کن که تو را از نيکوکاران مي‌بينيم. ۴۵  ۴۴- فعل «أَرَانِي» به جاي رأيت، دلالت بر مضارع و مکرر بودن اين رؤيا مي‌کند، گوئي اين تصوير يکسره بر پرده ذهن‌شان نشسته بود و غايب نمي‌شد. به خصوص سه بار تکرار و تأکيد بر ضمير متکلم وحده [إِنِّي أَرَانِي أَعْصِرُ- إِنِّي أَرَانِي أَحْمِلُ] نشان مي‌دهد سرنوشت قريب الوقوع در صفحه ذهن‌شان ظاهر شده بود! ۴۵- در اين سوره پنج بار بر محسن بودن يوسف از ديدگاه دوست و دشمن، خدا و خلق او تأکيد شده است [آيات: ۲۲، ۳۶، ۵۶، ۷۸ و ۹۰] اين حقيقت نشان مي‌دهد نيکوکاري به همگان چنان سرنوشتي را براي يوسف رقم زد، نه آنکه در قسمت و تقديرش بود. یوسف : ۳۷ قَالَ لَا يَأْتِيكُمَا طَعَامٌ تُرْزَقَانِهِ إِلَّا نَبَّأْتُكُمَا بِتَأْوِيلِهِ قَبْلَ أَن يَأْتِيَكُمَا ذَلِكُمَا مِمَّا عَلَّمَنِي رَبِّي إِنِّي تَرَكْتُ مِلَّةَ قَوْمٍ لَّا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَهُم بِالْآخِرَةِ هُمْ كَافِرُونَ  ـ [يوسف] گفت: پيش از آنکه روزي [=غذای امروز] شما برايتان بيايد، تحقّق يافتن رؤياتان، پيش از آوردن غذا، را به شما خبر خواهم داد ۴۶ [=حکم‌تان پيش از آوردن غذا اجرا خواهد شد]. اين از اموري است که پروردگارم به من آموخته است، زيرا من آئين مردماني را که به خدا ايمان نمي‌آورند و منکر آخرت هستند رها ساخته‌ام.  ۴۶- ترجمة متعارف آيه اين است که پيش از آوردن غذاي امروز تأويل رؤياي شما را خواهم گفت: يعني عجله‌اي براي رسيدن به غذا نکنيد، اما تکرار «قَبْلَ أَن يَأْتِيكُمَا» در نيمه دوم آيه، در حالي که «إِلاَّ نَبَّأْتُكُمَا» در نيمه اول رساننده اين مقصود بود، بايد حاوي نکته‌اي باشد. و گرنه مطرح کردن طعام چه ضرورتي داشته است، جز آنکه رزق ديگري در زندان نخواهيد داشت و تکليف‌تان هم امروز پيش از آوردن غذا معلوم مي‌شود [والله اعلم]. اين برداشت را نويسنده مديون دوست محقق قرآني آقاي مهندس مصطفي ملايري مي‌باشد. یوسف : ۴۰ مَا تَعْبُدُونَ مِن دُونِهِ إِلَّا أَسْمَاءً سَمَّيْتُمُوهَا أَنتُمْ وَآبَاؤُكُم مَّا أَنزَلَ اللَّهُ بِهَا مِن سُلْطَانٍ إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ أَمَرَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ  آنچه به غير خدا مي‌خوانيد، جز نام‌هائي [بي مسمّي] نيستند که شما و پدران‌تان آنها را ناميده‌ايد ۴۹ [=صفاتي براي آنها به خيال خود قائل شده‌ايد]، خدا هيچ دليل و برهاني براي آنها قرار نداده است، حکم، تنها از آن خداست، فرمان داده که جز او را بندگي نکنيد، اين است دين برپا دارنده ۵۰ ا ما بيشتر مردم نمي‌دانند.  __ ۴۹- منظور از اسم گذاشتن روي خدايان فرضي، لفظ و عنوان نيست، بلکه نقش و صفتي قائل شدن براي آنهاست، مثل خداي جنگ [زئوس] الهه عشق و انواع معبودان باطل که آدمياني چنين فرض کرده و متولياني با اين مدّعيات بر مردم سلطه يافته‌اند. سوره‌هاي اعراف ۷۱ (۷:۷۱) ، نجم ۲۳ (۵۳:۲۳) و ۲۷ (۵۳:۲۷) اشاره به همين اسامي بي‌مسمّي دارد که آدميان قرار داده‌اند. ۵۰- «دِينُ الْقَيِّمُ»، آئيني است که بندگان را از پستي و پلشتي شرک و جهالت برپا مي‌دارد و به قيام و شکوفائي مي‌رساند. https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛