eitaa logo
قران پویان
443 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
681 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
4_6012326792692502712.mp3
17.66M
♻️اصلاح ، ضرورت یا امتناع ؟ (تبیین فقهی - حقوقی) بازنگری و در قانون اساسی به سه دلیل ضروریست 1‌_جمعیت زیر 60 سال کشور که درصد بالایی هستند، باین قانون رای نداده اند 2_مشکلات و نارسایی هایی که در اجرای این قانون در این 4 دهه مشاهده شده و چاره ای جز بازنگری ندارد. الان شورای نگهبان با تفاسیر خود، بزرگترین مانع اجرای اصول و روح قانون اساسی است. مثلا قانون ممنوعیت شکنجه مصوب مجلس را بخاطر نطرات فقهی خودشان علیرغم تصریح قانون اساسی، تایید نکردند. 3_شرایط خاص زمان تهیه و تصویب قانون اساسی که با الان متفاوت است متاسفانه در بازنگری قانون اساسی هم محدودیتهای زیادی در اعمال خواست مردم در صورت نیاز به بازنگری، وضع شده است 🔹سخنرانی استاد سروش محلاتی در چهارمین کنگره مجمع ایثارگران ۱۳۴۰/۱۱/۲۷ @quranpuyan
1فهرست و جزو اول.pdf
1.54M
✅✅ مقدمه، فهرست و فصل اول کتاب :280 درس از 30جزء قرآن : ✅شما ميتوانيد ،در ماه مبارک ، ضمن تلاوت آيات هر جزء، برگزيده اي از ايات و مفاهيم آن را به همراه توضيح مختصر و تصاوير نيز مطالعه نماييد. ✅ اگر ميخواهيد خود يا عزيزانتان با مهمترين و اعمال و عقايدزندگي فردي و اجتماعي از منظر قران آشنا شويد، مطالعه كتاب" را به شما پيشنهاد ميكنيم. 🔶همچنين ميتوانيد با به عنوان به دوستان و اشنايان تان و يا كتابخانه مسجد، مدرسه، هيات، شركت ،موسسه و ..موردنظرتان اهدا نماييد تا همواره در ثواب مطالعه و عمل به كتاب باشيد. 💢علاقمندان ميتوانند این کتاب را بصورت اينترنتي از درگاه زير سفارش داده و توسط پست دريافت نمايند. https://idpay.ir/quranpuyan/shop/361454
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اسلام، خاص بودن دین را قبول ندارد. هرکس که مطالعات دینی دارد،میتواند اظهار نظر کند. و ، همواره پشتیبان هم هستند. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
إِلَهِي إِنَّ مَنْ تَعَرَّفَ بِكَ غَيْرُ مَجْهُولٍ وَ مَنْ لاذَ بِكَ غَيْرُ مَخْذُولٍ خدایا! آنكه به تو معروف گردد، ناشناخته نيست. "فرازی از مناجات شعبانیه" @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 27 تا 42 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
455-sad-ar-afshar.mp3
4.15M
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 27 تا 42 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠ام نجعل الذین امنوا و عملوا الصالحات کالمفسدین فی الارض ام نجعل المتقین کالفجار28/ص 🌱و یا پنداشتند که ما کسانی را که ایمان آورده و عمل صالح کردندمانند کسانی که در زمین فساد انگیزی کردند قرار داده ایم و یا با اهل تقوی و اهل فسق وفجور به یکسان معامله می کنیم ؟ 🔷این آیه متضمن حجت دوم بر امر معاد است ، به این بیان که : بی تردید انسان هم مانندسایر موجودات کمالی دارد که عبارتست از اینکه در دو جانب علم و عمل از مرحله قوه و استعداد به مرحله فعلیت برسد، و به عقاید حقه معتقد گشته و اعمال صالحه بجا بیاورد. 🔷لذا فقط افراد مؤمن و صالح و با تقوی هستند که در انسانیت خود به کمال رسیده اند، امامفسدان در زمین و آنهایی که عقاید و اعمال فاسد دارند و اهل فسق و فجور هستند درانسانیت خود ناقصند و مقتضای کمال ، حیات سعید و عیش طیب و درمقابل ، مقتضای نقص ، حیات شقاوت بار و عیشی نکبت آور است و چون در دنیا هر دو گروه کامل وناقص به یک اندازه از نعمات مادی بهره می برند و تمایزی ندارند حتما باید حیات آخرتی باشد که در آن با هر کس به مقتضای استحقاقش رفتار شود و اگر معاد و حیات اخروی نباشد این امر با عدالت الهی و عنایتی که به رساندن هر حقی به صاحبش دارد،منافات خواهد داشت . 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️اهمیت و در آن 💠كِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْكَ مُبارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آياتِهِ وَ لِيَتَذَكَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ (۲۹/ص) 🌱‏(اين) كتاب مباركی است كه به سوی تو فرو فرستاديم تا در آيات آن تدبّر كنند و خردمندان پند گيرند. 🔹قرآن، مبارك است. (تلاوت، تدّبر، تاريخ، استدلال، داستان، الگوهای، معارف، اخبار غيبی، تشبيهات، اوامر و نواهی آن، همه و همه پر از راز و رمز است). كِتابٌ‌ ... مُبارَكٌ‌ ‏ 🔹گرچه قرآن، مبارك است، امّا برای تدبّر است، نه فقط تبرّك جستن به ظاهر آن. (برای حفظ منزل، مسافر و عروس از خطرات) كِتابٌ‌ ... مُبارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا ‏ 🔹تدّبر در قرآن مقدّمه‌ی تذكّر است وگرنه چه بسا انسان اسرار و لطايف علمی قرآن را درك كند ولی مايه‌ی غرورش شود. «لِيَدَّبَّرُوا- لِيَتَذَكَّرَ» ‏ 🔹تدّبر بايد در همه‌ی آيات قرآن باشد نه تنها در آيات الاحكام. «لِيَدَّبَّرُوا آياتِهِ» ‏ 🔹شرط تدبّر و بهره‌گيری و پندپذيری، عقل و خرد است. لِيَدَّبَّرُوا ... وَ لِيَتَذَكَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ‌ ‏ 🔹كسانی كه از قرآن متذكّر نمی‌شوند، بی‌خردند. «لِيَتَذَكَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ» ‏ 🔹قرآن، مطابق عقل و خرد است، لذا اهل خرد با تدبّر در آن به احكام و رموزش پی‌می‌برند. «لِيَتَذَكَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ» (در قرآن، امری مخالف عقل يافت نمی‌شود) ‏ 🔹معارف قرآن پايان ناپذير است. اين كه به همه دستور تدبّر می‌دهد نشان آن است كه هر كس تدبّر كند به نكته‌ی تازه‌ای می‌رسد و اگر علما و دانشمندان گذشته همه‌ی اسرار قرآن را فهميده باشند، تدّبر ما لغو است. «لِيَدَّبَّرُوا آياتِهِ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره یوسف از تفسیر عبدالعلی بازرگان یوسف : ۴۳ وَقَالَ الْمَلِكُ إِنِّي أَرَى سَبْعَ بَقَرَاتٍ سِمَانٍ يَأْكُلُهُنَّ سَبْعٌ عِجَافٌ وَسَبْعَ سُنبُلَاتٍ خُضْرٍ وَأُخَرَ يَابِسَاتٍ يَاأَيُّهَا الْمَلَأُ أَفْتُونِي فِي رُؤْيَايَ إِن كُنتُمْ لِلرُّؤْيَا تَعْبُرُونَ  و [روزي] پادشاه گفت: من [در رؤيا] هفت گاو فربه مي‌بينم که هفت گاو لاغر آنها را مي‌خورند و هفت خوشه [گندم] سبز و هفت خوشه خشک. ۵۱ اي بزرگان [درباري و دولتي]، اگر تعبير خواب مي‌دانيد، ۵۲ مرا درباره خوابم نظر دهيد.  __ ۵۱- عدد هفت [سَبْعَ] جمعاً ۲۴ بار در قرآن تکرار شده که يک سوم آن در سوره يوسف است. اين عدد در قرآن به صورت نمادين معناي کثرت دارد؛ مثل: هفت آسمان [که ۹ بار تکرار شده]، هفت خوشه گندم که در هر خوشه صد دانه است براي نمايش کثرت آثار انفاق [بقره ۲۶۱ (۲:۲۶۱) ]، هفت شب طولاني عذاب [حاقه ۷ (۶۹:۷) ]، هفت آيه سوره حمد- سبعاً من المثاني براي بيان کثرت معاني اين سوره [حجر ۸۷ (۱۵:۸۷) ]، هفت روز روزه‌داري به خاطر فديه حج [بقره ۱۹۶ (۲:۱۹۶) ]، تعداد اصحاب کهف [کهف ۲۲ (۱۸:۲۲) ] و بالاخره تعداد درهاي جهنم [حجر ۴۴ (۱۵:۴۴) ]. در سوره يوسف نيز علاوه بر هفت گاو فربه و هفت گاو لاغر و هفت خوشه سبز و هفت خوشه خشک، از هفت سال فراواني و هفت سال خشکسالي ياد شده است. ۵۲- تعبير با کلمات: عبرت، عبور و عبارت هم ريشه است. ريشة اين کلمه [عبر] گذشتن از حالتي به حالتي ديگر است، مثل عبور از جوي آب يا پل و امثال آن. عبرت گرفتن نيز معرفت پيدا کردن از تجربه‌اي محسوس، براي پرهيز از تکرار آن است و عبارت سخني است که فاصله ای را از زبان گوینده تا گوش شنونده طی میکند. اما تعبير خواب، عبور از ظاهر و رسيدن به باطن و معناي آن مي‌باشد. ما سخن از «تعبير» خواب مي‌گوئيم و قرآن، از «تأويل» آن، و ميان اين دو تفاوتي آشکار است، تعبير خواب فقط يکبار از زبان پادشاه مصر در قرآن آمده است [يوسف ۴۳ (۱۲:۴۳) ]، اما تأويل خواب [رؤيا، احلام، احاديث] 9 بار تکرار شده است [يوسف ۶، ۲۱، ۳۶، ۳۷، ۴۴، ۴۵، ۱۰۰، و کهف ۷۸ (۱۸:۷۸) ، ۸۲ (۱۸:۸۲) ]. «تَأْوِيلِ» از ريشه «اَوْل»، برگشت دادن و رجوع به حقيقت مطلبي است که هنوز وقوع خارجي پيدا نکرده. خوابي که يوسف در کودکي از سجده خورشيد و ماه و يازده ستاره ديد، تحقق عيني و حقيقت آن، در دوران صدارتش در مصر براي ديگران روشن شد [يوسف ۶ و ۲۱ و ۱۰۰ و ۱۰۱]. مصاديق ديگر تأويل عبارتند از: دليل باطني و حقيقت پنهاني کارهایی که خضر انجام داد و براي موسي پوشيده بود [کهف ۷۸ (۱۸:۷۸) و ۸۲ (۱۸:۸۲) ]، سرانجام و نتيجه کار [نساء ۵۹ (۴:۵۹) و اسراء ۳۵ (۱۷:۳۵) - ... ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلاً]، حقيقت متشابهات قرآن [آل‌عمران ۷ (۳:۷) ]، تحقق وعده قيامت و حقيقت وحي [اعراف ۵۳ (۷:۵۳) ، يونس ۳۹ (۱۰:۳۹) ]. پادشاه مصر تعبير، به معناي عبور از رؤيا، به معناي آن را مي‌خواست و تأويل، عميق‌تر از آن، رسيدن به پيام اصلي و حقيقت مطلب است. https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مروري بر ع به امام ع 🛑قسمت شصت و ششم : 💢 تبعيت از ميكند. ♦️ وَ الْهَوَى شَرِيكُ الْعَمَى. . هواى نفس، شريك كور دلى است. ترجمه انصاریان در اين توصيه به نکته مهم ديگرى اشاره کرده و مى فرمايد: «هواپرستى شريک و همتاى نابينايى است»; (وَالْهَوَى شَرِيکُ الْعَمَى). زيرا همان گونه که نابينايان اجسامى را که در اطراف آنهاست نمى بينند، هرچند نزديک و مجاور باشد، هواپرستان نيز از ديدن حقايق آشکار محرومند، چرا که حجاب سخت ترين و تيره ترين حجاب است و در آفات شناخت، آفتى بدتر از آن يافت نمى شود. 👈قرآن مجيد مى گويد: «(أَ فَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ وَأَضَلَّهُ اللهُ عَلى عِلْم وَخَتَمَ عَلى سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلى بَصَرِهِ غِشاوَةً فَمَنْ يَهْديهِ مِنْ بَعْدِ اللهِ أَ فَلا تَذَکَّرُونَ); آيا ديدى کسى را که معبود خود را هواى نفس خويش قرار داده و خداوند او را با آگاهى (بر اينکه شايسته هدايت نيست) گمراه ساخته و بر گوش و قلبش مهر زده و بر چشمش پرده اى قرار داده است؟! با اين حال غير از خدا چه کسى مى تواند او را هدايت کند؟ آيا متذکر نمى شويد؟». 🌴امام(عليه السلام) در نامه اى نيز به يکى از اصحابش به اين حقيقت تصريح کرده مى فرمايد: «فَارْفُضِ الدُّنْيَا فَإِنَّ حُبَّ الدُّنْيَا يُعْمِي وَيُصِمُّ وَيُبْکِمُ وَيُذِلُّ الرِّقَاب; محبّت دنيا (و هواى نفس) را رها کن که چشم را کور و گوش را کر و زبان را لال و گردن ها را به زير مى آورد». ✒️شرح آیت الله مکارم شیرازی @quranpuyan
إِلَهِی هَبْ لِی کَمَالَ الِانْقِطَاعِ إِلَیْکَ خدایا! کمال جدایى از مخلوقات را، براى رسیدن کامل به خودت به من ارزانى کن "بخشی از مناجات شعبانیه" @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 43 تا 61 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan