༻🍃🌸🍃༺
💐👌شما هم در 📖#قرائت_روزانه یک صفحه از قرآن به همراه #ترجمه با ما همراه شوید
❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز
هر روز فایل صوتی🎧 قرائت #ترتيل يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم.
✍تاکنون سوره های :🔻
حمد-بقره-آلعمران-نساء-مائده-انعام-اعراف-انفال-توبه-یونس-هود-یوسف-رعد-ابراهیم-حجر-نحل-إسراء-کهف-مریم-طه-انبیاء-حج-مومنون-نور-فرقان-شعراء-نمل-قصص-عنکبوت-
روم-لقمان-سجده-احزاب-سباء-فاطر-یس-صافات-ص
به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از #هشتگهای زیر استفاده نمایید.
۱.#سوره_مبارڪہ_حمد
۲.#سوره_مبارڪہ_بقره
۳.#سوره_مبارڪہ_آلعمران
۴.#سوره_مبارڪہ_نساء
۵.#سوره_مبارڪہ_مائده
۶.#سوره_مبارڪہ_انعام
۷.#سوره_مبارڪہ_اعراف
۸.#سوره_مبارڪہ_انفال
۹.#سوره_مبارڪہ_توبه
۱۰.#سوره_مبارڪہ_یونس
۱۱.#سوره_مبارڪہ_هود
۱۲.#سوره_مبارڪہ_یوسف
۱۳.#سوره_مبارڪہ_رعد
۱۴.#سوره_مبارڪہ_ابراهیم
۱۵.#سوره_مبارڪہ_حجر
۱۶.#سوره_مبارڪہ_نحل
۱۷.#سوره_مبارڪہ_إسراء
۱۸.#سوره_مبارڪہ_کهف
۱۹.#سوره_مبارڪہ_مریم
۲۰.#سوره_مبارڪہ_طه
۲۱.#سوره_مبارڪہ_انبیاء
۲۲.#سوره_مبارڪہ_حج
۲۳.#سوره_مبارڪہ_مومنون
۲۴.#سوره_مبارڪہ_نور
۲۵.#سوره_مبارڪہ_فرقان
۲۶.#سوره_مبارڪہ_شعراء
۲۷.#سوره_مبارڪہ_نمل
۲۸.#سوره_مبارڪہ_قصص
۲۹.#سوره_مبارڪہ_عنکبوت
۳۰.#سوره_مبارڪہ_روم
۳۱.#سوره_مبارڪہ_لقمان
۳۲.#سوره_مبارڪہ_سجده
۳۳.#سوره_مبارڪہ_احزاب
۳۴.#سوره_مبارڪہ_سباء
۳۵.#سوره_مبارڪہ_فاطر
۳۶.#سوره_مبارڪہ_یس
۳۷.#سوره_مبارڪہ_صافات
۳۸.#سوره_مبارڪہ_ص
✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇
📖#سوره_مبارڪہ_زمر
را شروع خواهیم نمود.
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_ص_زمر
📄#صفحه_458
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_458
❇️#قران هدیه ای برای همه جهانیان
💠إِنْ هُوَ إِلاَّ ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ
🌱این (قرآن)، فقط یادآوری و پندی برای جهانیان است؛
ص - ۸۷
👈در آغاز اين سوره، سخن از ذكر به ميان آمد، «ص وَ الْقُرْآنِ ذِي الذِّكْرِ» در پايان سوره نيز از ذكر اين گونه ياد شده است: «إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ»
🔹إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ" يعنی قرآن ذكری است جهانی و برای همه جهانيان و برای جماعتهای مختلف، و نژادها و امتهای گوناگون و خلاصه ذكری است كه اختصاص به قومی خاص ندارد، تا كسی در برابر تلاوتش از آن قوم مزدی طلب كند و يا در برابر تعليمش پاداشی بخواهد، بلكه اين ذكر برای همه عالم است.
🔹رسالت قرآن جهانی و فرا ملّيتی است. «ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ»
🔹قرآن كتاب بيداری و هشياری است. «ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ»
🔹انسان بدون قرآن در معرض انواع غفلتها و نسيانهاست. «إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ»
📚تفاسیر المیزان و نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_458
❇️#دين خود را از هر گونه شرك پاك و خالص كن!
💠إِنَّا أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الْكِتابَ بِالْحَقِّ فَاعْبُدِ اللَّهَ مُخْلِصاً لَهُ الدِّينَ
🌱ما این کتاب را بر تو نازل کردیم؛ در حالی که سراسر حق است. پس در حالی که عبادت (خود) را برای خدا خالص کردهای، او را بپرست.
زمر - ۲
🔷هر كتابی را به نازلكننده، يا نويسنده آن بايد شناخت، و هنگامی كه بدانيم كه اين كتاب بزرگ آسمانی از علم خداوند قادر و حكيمی سرچشمه گرفته كه هيچ چيز در برابر قدرت بیپايانش مشكل نيست و هيچ امری از علم نامتناهيش مخفی نمیباشد پی به عظمت محتوای آن میبريم، و بیآنكه توضيح بيشتری داده شود يقين پيدا میكنيم كه محتوای آن حق است و سراسر حكمت و نور و هدايت است.
🔷از آنجا كه هدف از نزول آن دادن دين خالص به انسانهاست در پايان آيه میافزايد: اكنون كه چنين است" خدا را پرستش كن در حالی كه دين خود را برای او خالص میكنی" (فَاعْبُدِ اللَّهَ مُخْلِصاً لَهُ الدِّينَ).
ممكن است منظور از" دين" در اينجا عبادت خداوند باشد، چرا كه قبل از آن با جمله" فَاعْبُدِ اللَّهَ" دستور به عبادت میدهد، بنا بر اين دنباله آن كه" مُخْلِصاً لَهُ الدِّينَ" است شرط صحت عبادت يعنی اخلاص و خالی از هر گونه شرك و ريا و غير خدا بودن را بيان میكند.
🔷با اين حال وسعت مفهوم" دين" و عدم هيچگونه قيد و شرط در آن، معنی گستردهتری را میرساند كه هم عبادت را شامل میشود و هم اعمال ديگر و هم اعتقادات را، به تعبير ديگر" دين" مجموعه حيات معنوی و مادی انسان را در بر میگيرد، و بندگان خالص خدا بايد تمام شؤون زندگی خود را برای او خالص گردانند، غير او را از خانه دل و صحنه جان، و ميدان عمل، و دايره گفتار بزدايند، به او بينديشند و برای او دوست بدارند، از او سخن بگويند و به خاطر او عمل كنند، و هميشه در راه رضای او گام بردارند كه" اخلاص دين" همين است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣3⃣ تدبر در سوره #یوسف
🔹نکات سوره یوسف از تفسیر عبدالعلی بازرگان
یوسف : ۴۶
يُوسُفُ أَيُّهَا الصِّدِّيقُ أَفْتِنَا فِي سَبْعِ بَقَرَاتٍ سِمَانٍ يَأْكُلُهُنَّ سَبْعٌ عِجَافٌ وَسَبْعِ سُنبُلَاتٍ خُضْرٍ وَأُخَرَ يَابِسَاتٍ لَّعَلِّي أَرْجِعُ إِلَى النَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَعْلَمُونَ
ـ [و چون نزد يوسف آمد، گفت:] يوسف، اي هميشه راستگو [و راست کردار]، 54 ما را درباره [رؤياي] هفت گاو فربه که هفت گاو لاغر آنها را ميخورند، و هفت خوشه سبز و خوشههاي خشکيده نظر ده تا [با راهنمائي و تأويل تو] نزد مردم بازگردم، ۵۵
باشد [که از سرگشتگي رها شده و] آگاه شوند.
۵۴- صدق و صداقت راستي است، «صِدِّيق» صيغه مبالغه اين فعل، يعني بسيار راستگو و بسيار راست کردار است. مؤمن واقعي کسي است که ميان قول و فعلش هيچ دوگانگي و تفاوت نباشد و به آنچه ايمان آورده کاملا عمل کند. اگر به انفاق و زکات، صدقه و صدقات گفته شده، از اين روست که صداقتِ ايمان را با خرج کردن براي غير ميتوان شناخت. وصف صادقون و صادقين عمدتاً به راستگويان گفته ميشود، اما صيغه مبالغه اين فعل فقط درباره پيامبران به کار برده شده است که ظاهر و باطن و حرف و عملشان کاملا يکي بوده است. مثل: ابراهيم [إِنَّهُ كَانَ صِدِّيقًا نَبِيًّا] و ادريس که درست با همين عنوان [در آيه ۵۶ سوره مریم (۱۹:۵۶) ] ستوده شده است. همچنين يوسف که ياران زندانياش او را صدّيق ميناميدند [يوسف ۴۶ (۱۲:۴۶) ] و مريم که صدّيقه لقب گرفته بود [مريم ۴۱ (۱۹:۴۱) ].
ناگفته نماند اين صفت علاوه بر پيامبران، به صورت جمعِ صديقون و صديقين، در وصف اوصياء و اولياء حق، که اولين تصديقکنندگان پيامبران با قول و فعل شأن بودند، در قرآن آمده است [نساء ۶۹ (۴:۶۹) و حديد ۱۹ (۵۷:۱۹) ]، چه بسا اصحاب بدر و مهاجرين و انصار همچنين حواريون عيسي را بتوان در اين رديف قرارداد. بالاتر از قول و فعل، ميثاقي است که خدا از طريق عقل و ادراک از ما گرفته و آزمون و وسيله امتحاني است که تا چه حد صادقانه به آن عمل ميکنيم: لِيَسْأَلَ الصَّادِقِينَ عَنْ صِدْقِهِمْ... [احزاب ۸ (۳۳:۸) ].
۵۵- در اينکه فرستاده پادشاه به جاي ذکر نام شاه و مقامات درباري، از مردم سخن گفت [لَّعَلِّي أَرْجِعُ إِلَى النَّاسِ]، حکمتي موجود است؛ آيا منظور او تحريک حسّ مردم دوستي يوسف بوده، يا تأثير آن خواب را روي ملت مورد نظر داشته، و يا علت ديگري در اين نکته نهفته است؟ والله اعلم.
یوسف : ۴۹
ثُمَّ يَأْتِي مِن بَعْدِ ذَلِكَ عَامٌ فِيهِ يُغَاثُ النَّاسُ وَفِيهِ يَعْصِرُونَ
پس از آن، سالي فرا رسد که مردم بهرهمند از باران [رحمت و راحتي] گردند ۵۹
و [چنان فراواني شود که از ميوهها] عصاره گيرند. ۶۰
۵۹- براي باران کلمات مختلفي مثل: ماء، مَطَر، وابل، صيب، وَدْق، و طَل و... در قرآن آمده است. غيث به باران رحمتي گفته ميشود که تشنه کامان کويري و صحاري خشک و تفتيده در طلب آنند. و مفهوم نجات از خشکسالي يا بلاء و مصيبت در آن بر کلمات مشابه غلبه دارد، به همين دليل خدا را در دعا «يا غياث المستغيثين» [باران تشنگان- فرياد رس گرفتاران] ميخوانند.
۶۰- در آيه ۳۶ همين سوره (۱۲:۳۶) ، از آب انگور گرفتن سخن رفته بود [أَرَانِي أَعْصِرُ خَمْرًا]، باران نيز از درون ابرهاي متراکم و تحت فشار نازل ميشود [نبأ ۱۴ (۷۸:۱۴) - وَأَنْزَلْنَا مِنَ الْمُعْصِرَاتِ مَاءً ثَجَّاجًا]، بادهاي شديد نيز که عامل چنين فشاري در طبقات جوّ ميشوند، اِعصار ناميده ميشوند [بقره ۲۶۶ (۲:۲۶۶) ] همچنين به پايان روز يا زمانه نيز عصر ميگويند که عصاره عمر و محصول کار شخص در آن معلوم ميگردد.
https://b2n.ir/b35440
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛