#روزه در قرآن :
🛑قسمت دهم:
❓سئوال:
ایا روزه ماه رمضان، #مستحب و #اختیاری است؟
در ایه 184 سوره بقره امده است: فَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ وَأَن تَصُومُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ میگوید«این نیکوکاری داوطلبانه (طعام دادن به مسکین) بهتر است» و ادامه میدهد «و روزه بهتر است». یعنی «نیکوکاری داوطلبانه: تطوع خير» و روزه را همپایه میسازد. آيا بنا به انتخاب فرد ميتواند هركدام انجام شود؟
↩️پاسخ:
❇️بخش چهام:
در بخش هاي گذشته، 5 حالت مختلف از ترجمه و تفسير قسمت پایانی ایه 184 سوره بقره توسط مفسران ارايه شد:
در اين قسمت به نقد دو دسته اصلي انها مي پردازيم:
🔸نقد نظراتي كه فَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ را مرتبط با افراد #مطيق دانسته اند.
"بعضى از مفسرين گفته اند فمن تطوع خيرا فهو خير له مرتبط به جمله قبل است ، كه مى فرمود: ((و على الذين يطيقونه فديه طعام مسكين )) الخ ، و معناى مجموع آن دو جمله اين است كه كسى كه بيشتر از طعام يك مسكين فديه بدهد، مثلا براى يك روز روزه، دو نفر مسكين را طعام دهد و يا طعام دو مسكين را به يك نفر بدهد برايش بهتر است .
اشكالى كه بر اين تفسير وارد است :
1⃣- كلمه (تطوع ) اختصاص به مستحبات ندارد
2⃣-بنابراين نظر، تفسير فاء تفريع بى معنا مى شود چون در نتيجه قرار گرفتن تطوع به آن معنا (بيش از طعام يك مسكين دادن ) بر حكم فديه هيچ نكته معقولى بنظر نمى رسد،
3⃣- اصولا كلمه (تطوع بخير) هيچ دلالتى بر تطوع به زيادتر دادن ندارد.(بلكه به عمل از روي اختيار و تمايل دلالت دارد)
🔸نقد نظراتي كه ان تصوموا خير لكم،را منطبق بر #معذورين و بمعنى #استحباب روزه ماه رمضان بر مريض و مسافر دانسته اند :
"و بعضى از مفسرين گفته اند: جمله ان تصوموا خير لكم ) خطاب به كسانى است كه از روزه گرفتن معذورند، نه عموم كه در جمله (روزه بر شما واجب شده ) مخاطب بودند، و مى گويند روزه اى كه بر همه واجب است بر مريض و مسافر مستحب است ، و بهتر آن است كه آنها نيز روزه را بر افطار ترجيح دهند، و در عين حال قضاى آن را هم بگيرند.
🔻اشكال اول : اگر مراد از جمله : (و ان تصوموا خير لكم ) استحباب روزه براى مريض و مسافر بود،با در نظر گرفتن اينكه در جمله : (فمن كان منكم مريضا) الخ مريض و مسافر غايب به حساب آمده اند، جا داشت در جمله بعدى هم غايب به حساب آمده ، در باره شان بفرمايد: (و ان يصوموا خير لهم ) مريض و مسافر اگر روزه بگيرند بر ايشان بهتر است ، ولى فرمود: (اگر روزه بگيريد برايتان بهتر است ) پس معلوم مى شود در جمله روى سخن با خصوص مسافر و مريض نيست .
🔻اشكال دوم : جمله بعدي (فعدة من ايام اخر) صريح در اين است كه حتما بايد در روزهاى ديگر روزه بگيرند، آن وقت چطور مفسرين نامبرده مى توانند بگويند آيه در صدد بيان رجحان روزه بر ترك آن براي اين افراد است .
🔻اشكال سوم : اگر جمله اولى (فمن كان منكم ) الخ در صدد بيان ترخيص روزه براى مسافر و مريض باشد، و بگويد گرفتن و نگرفتن روزه براى معذورين يكسان است ، البته جا داشت در جمله بعدى بفرمايد بلكه گرفتن آن بهتر است ، تا يك طرف تخيير را ترجيح داده و بيانگر رجحان آن باشد، ولى جمله اولى در مقام بيان روزه رمضان و روزه ايام ديگر سال است ، و با چنين زمينه اى ديگر ممكن نيست تنها از جمله : (و ان تصوموا خير لكم ) و بدون هيچ قرينه اى در كلام استفاده كنيم كه مى خواهد روزه رمضان را بر روزه غير رمضان ترجيح دهد.
🔻اشكال چهارم : مقام آيات ، مقام بيان حكم نيست ، تا ظهور رجحان و برتري با حكم وجوبى منافات پيدا كند، بلكه مقام ، مقام بيان ملاك تشريع است ، و اينكه اگر شارع اسلام حكمى را صادر مى كند خالى از فلسفه و حكمت و خير و نيكوئى نيست ، و عينا نظير آيه : ((فتوبوا الى بارئكم فاقتلوا انفسكم ذلكم خير لكم ))، و آيه : ((فاسعوا الى ذكر الله و ذروا البيع ذلكم خير لكم ان كنتم تعلمون ))، و آيه : ((تومنون بالله و تجاه دون فى سبيل الله باموالكم و انفسكم ذلكم خير لكم ان كنتم تعلمون )) است كه در هر سه آيه مى فرمايد، حكمى كه شده براى شما #خير است و آيات در اين باب بسيار است و به معناي #رجحان و اختيار در ترك آن نيست.
📚تفسير الميزان
💫مشروح نظرات مختلف را در لينك زير مطالعه نماييد
http://quranpuyan.com/yaf_postst86_zmn-rwzh-Hkhm-msfr-w-mryD-wkhfrh-rwzh.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از قران پویان
#مناجات_شبانگاهی
#دعای_ابوحمزه_ثمالی
🔶وَ تَصَدَّقْ عَلَيَّ بِعَفْوِكَ وَ جَلِّلْنِي بِسَتْرِكَ وَ اعْفُ عَنْ تَوْبِيخِي بِكَرَمِ وَجْهِكَ
🔶 سَيِّدِي أَنَا الصَّغِيرُ الَّذِي رَبَّيْتَهُ وَ أَنَا الْجَاهِلُ الَّذِي عَلَّمْتَهُ وَ أَنَا الضَّالُّ الَّذِي هَدَيْتَهُ
🔶وَ أَنَا الْوَضِيعُ الَّذِي رَفَعْتَهُ وَ أَنَا الْخَائِفُ الَّذِي آمَنْتَهُ وَ الْجَائِعُ الَّذِي أَشْبَعْتَهُ وَ الْعَطْشَانُ الَّذِي أَرْوَيْتَهُ
🔶وَ الْعَارِي الَّذِي كَسَوْتَهُ وَ الْفَقِيرُ الَّذِي أَغْنَيْتَهُ وَ الضَّعِيفُ الَّذِي قَوَّيْتَهُ وَ الذَّلِيلُ الَّذِي أَعْزَزْتَهُ،
🔶وَ السَّقِيمُ الَّذِي شَفَيْتَهُ وَ السَّائِلُ الَّذِي أَعْطَيْتَهُ وَ الْمُذْنِبُ الَّذِي سَتَرْتَهُ
🔶وَ الْخَاطِئُ الَّذِي أَقَلْتَهُ وَ أَنَا الْقَلِيلُ الَّذِي كَثَّرْتَهُ وَ الْمُسْتَضْعَفُ الَّذِي نَصَرْتَهُ وَ أَنَا الطَّرِيدُ الَّذِي آوَيْتَهُ
🔶 أَنَا يَا رَبِّ الَّذِي لَمْ أَسْتَحْيِكَ فِي الْخَلاءِ وَ لَمْ أُرَاقِبْكَ فِي الْمَلَإِ أَنَا صَاحِبُ الدَّوَاهِي الْعُظْمَى
🔶 أَنَا الَّذِي عَلَى سَيِّدِهِ اجْتَرَى أَنَا الَّذِي عَصَيْتُ جَبَّارَ السَّمَاءِ أَنَا الَّذِي أَعْطَيْتُ عَلَى مَعَاصِي الْجَلِيلِ الرُّشَا
🔶أَنَا الَّذِي حِينَ بُشِّرْتُ بِهَا خَرَجْتُ إِلَيْهَا أَسْعَى أَنَا الَّذِي أَمْهَلْتَنِي فَمَا ارْعَوَيْتُ وَ سَتَرْتَ عَلَيَّ فَمَا اسْتَحْيَيْتُ وَ عَمِلْتُ بِالْمَعَاصِي فَتَعَدَّيْتُ
💫و با گذشت بر من كرم فرما،و به پرده پوشی ات خطاهايم را بپوشان،و به كرم وجودت از توبيخم درگذر،
💫آقاى من منم كودكى كه پروريدى،منم نادانى كه دانا نمودى،منم گمراهى كه هدايت كردى،
💫منم افتاده اى كه بلندش نمودى،منم هراسانى كه امانش دادى،و گرسنه اى كه سيرش نمودى،و تشنه اى كه سيرابش كردى،
💫و برهنه اى كه لباسش پوشاندى،و تهيدستى كه توانگرش ساختى،و ناتوانى كه نيرومندش نمودى،و خوارى كه عزيزش فرمودى،
💫و بيمارى كه شفايش دادى، و خواهشمندى كه عطايش كردى،و گنهكارى كه گناهش را بر او پوشاندى،
💫و خطاكارى كه ناديده اش گرفتى،و اندكى كه بسيارش فرمودى،و ناتوان شمرده اى كه ياری اش دادى،و رانده شده اى كه مأوايش بخشيدى،
💫من پروردگارا كسى هستم كه در خلوت از تو حيا نكردم،و در آشكار از تو ملاحظ ننمودم،منم صاحب مصيبتهاى بزرگ،
💫منم آنكه بر آقايش گستاخى كرد،منم آنكه جبّار آسمان را نافرمانى كرد،منم آنكه بر معاصى بزرگ رشوه دادم؛
💫،منم آنكه هرگاه به گناهى مژده داده می شدم شتابان به سويش می رفتم،منم آنكه مهلتم دادى باز نايستادم،و بر من پرده پوشاندى حيا نكردم،و مرتكب گناهان شدم و از اندازه گذراندم ،
💮🔶💮🔶
@quranpuyan
.
#دعاهای_روزانه
#دعاىروزبیستوهشتمماهمبارکرمضان
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيم
🔸خدایا زیاد کن بهره مرا در این روز از اعمال نافله و مستحبات
🔸و کرم فرما در حقم در این روز به حاضر و آماده ساختن و مسائل (امور مربوط به دنیا و آخرت)
🔸و نزدیک گردان در این روز وسیله مرا(بین وسایل و اسباب) به سوی خودت از میان وسیله ها
🔸ای خدایی که باز ندارد تورا (از کار لطف و جود و بخشش) اصرار و سماجت بندگان اصرار کننده.
🆔 @quranpuyan
🌹🌹🌹 #نکات و #پیام هایی از هر جزء قرآن کریم
✅روز بيست و هشتم جزء #بيستوهشتم
قسمت اول
جزء 28شامل سوره های مدنی مجادله حشر ممتحنه صف جمعه منافقون تغابن طلاق و تحریم است.
✅ #چت ها و #رایزنی های ممنوع و مجاز کدامند؟
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا تَنَاجَيْتُمْ فَلَا تَتَنَاجَوْا بِالْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَمَعْصِيَتِ الرَّسُولِ وَتَنَاجَوْا بِالْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ {9}
اى كسانى كه ايمان آورده ايد چون با يكديگر محرمانه گفتگو مى كنيد به [قصد] گناه و تعدى و نافرمانى پيامبر با همديگر محرمانه گفتگو نكنيد و به نيكوكارى و پرهيزگارى نجوا كنيد و از خدايى كه نزد او محشور خواهيد گشت پروا داريد {9}
إِنَّمَا النَّجْوَى مِنَ الشَّيْطَانِ لِيَحْزُنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَلَيْسَ بِضَارِّهِمْ شَيْئًا إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ {10}
چنان نجوايى صرفا از [القاآت] شيطان است تا كسانى را كه ايمان آورده اند دلتنگ گرداند و[لى] جز به فرمان خدا هيچ آسيبى به آنها نمى رساند و مؤمنان بايد بر خدا اعتماد كنند {10}
لاَّ خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِّن نَّجْوَاهُمْ إِلاَّ مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلاَحٍ بَيْنَ النَّاسِ وَ مَن يَفْعَلْ ذَلِكَ ابْتَغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا {114}
در بسيارى از رازگوييهاى ايشان خيرى نيست مگر كسى كه [بدين وسيله] به صدقه يا كار پسنديده يا سازشى ميان مردم فرمان دهد و هر كس براى طلب خشنودى خدا چنين كند به زودى او را پاداش بزرگى خواهيم داد {114}
✅خداوند اراده خود را محقق و #غالب میکند.
آیات ۱-۵ سوره حشر، بطور خلاصه به پیروزی بدون جنگ و غیرقابل پیش بینی مسلمانان بر یهودیان بنی نضیر اشاره میکند. خداوند با القای ترس در دل انها، باعث شد تا خودشان قلعه های خود را خراب کنند .پس خداوند اراده خود و از جمله عذاب مخالفین را با استفاده از اسباب مختلف که گاها خارج از محاسبات مادی انسانهاست، محقق میکند.
✅درس سوره #حشر:از خداوندی که چنین صفات و قدرتهایی دارد،پروا کنید و هیچ گاه او را از یاد نبرید.
با ایمان صادقانه،از اوامر و نواهی رسول اطاعت و او را یاری کنید. ازدورویی در افکار و رفتار پرهیز کنید.
✅#انفاق و #قرض_الحسنه :
دو راهکار برای کسب تقوا و کاهش حب مال
پس تا آنجا كه در توان داريد تقواي الهي پيشه كنيد، و گوش دهيد و اطاعت نمائيد، و انفاق كنيد كه براي شما بهتر است، و آنها كه از بخل و حرص خويشتن مصون بمانند رستگار و پيروزند.(۱۶)تغابن
اگر خدا را وامى نيكو (قرض الحسنه) دهيد آن را براى شما دو چندان مى گرداند و بر شما مى بخشايد و خدا[ست كه] سپاس پذير بردبار است (۱۷)
🖌سیدکاظم فرهنگ
جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و هشت به لینک زیر مراجعه نمایید
https://b2n.ir/joze28
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌹🌹🌹 #نکات و #پیام هایی از هر جزء قرآن کریم
✅روز بيست و هشتم جزء #بيستوهشتم
قسمت دوم
✅ در #روابط_خارجی ، فقط اعتماد به این اقوام و کشورها ممنوع است نه هر کافری
لا یَنْهَاکمُُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقَاتِلُوکُمْ فیِ الدِّینِ وَ لَمْ یخُْرِجُوکمُ مِّن دِیَارِکُمْ أَن تَبرَّوهُمْ وَ تُقْسِطُواْ إِلَیهِْمْ إِنَّ اللَّهَ یحُِبُّ الْمُقْسِطِینَ(۸)إِنَّمَا یَنهَْاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ قَاتَلُوکُمْ فیِ الدِّینِ وَ أَخْرَجُوکُم مِّن دِیَارِکُمْ وَ ظَاهَرُواْ عَلیَ إِخْرَاجِکُمْ أَن تَوَلَّوْهُمْ وَ مَن یَتَوَلهَّمْ فَأُوْلَئکَ هُمُ الظَّالِمُونَ(۹- ممتحنه)
خدا شما را از نیکی کردن و عدالت نسبت به کسانی که درکار دین با شما نجنگیدند و شما را از دیارتان بیرون نکردند باز نمیدارد زیرا خدا عدالت پیشگان را دوست دارد.
👈 خدا فقط شما را از دوستی و اعتماد به کسانی نهی میکند که در کار دین با شما جنگیدند، و از دیارتان بیرون راندند، و در بیرون راندنتان به یکدیگر کمک کردند. و کسانی که با آنان دوستی کنند، پس دوستی کنندگان همان ستمکارانند.👉
این آیات از مهمترین آیات قرآن در عرصه بین الملل است که تکلیف سطح و نوع تعامل حکومت اسلامی با کشورهای غیر اسلامی را بیان میکند:
رابطه و حتی نیکی کردن به کسانی که علیه شما اقدامی نکردند،مجاز و توصیه شده است. اما هر گونه رابطه دوستانه با کسانی که بادین شما مبارزه می کنند و اقدام عملی علیه شما می کنند،ممنوع است.
اما در برخورد با این دشمنان هم اجرای عدالت و عدم تعدی به انها واجب است.
✅ دعوت مسلمانان به #توبه_نصوح
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحاً عَسى رَبُّكُمْ أَنْ يُكَفِّرَ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ يُدْخِلَكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ يَوْمَ لا يُخْزِي اللَّهُ النَّبِيَّ وَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ نُورُهُمْ يَسْعى بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَ بِأَيْمانِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنا أَتْمِمْ لَنا نُورَنا وَ اغْفِرْ لَنا إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ «8/تحریم»
اى كسانى كه ايمان آورديد! به درگاه خدا توبه كنيد، توبهاى خالصانه.
اميد است كه پروردگارتان بدىهاى شما را بپوشاند و شما را به بهشتهايى كه نهرها از زير آنها جارى است وارد كند. روزى كه خداوند، پيامبر و كسانى را كه به او ايمان آوردهاند خوار نكند، نورشان پيشاپيش آنها واز سوى راستشان مىشتابد، مىگويند: پروردگارا! نور ما را كامل كن و ما را بيامرز، همانا تو بر هر چيز توانايى
🍃🌸(نصوح ) از ماده (نصح )به معنای جستجو از بهترین عمل و گفتار سودبخش است ودر معنای اخلاص نیز کاربرد دارد، بنابراین توبه نصوح ، توبه ای خالصانه است که صاحبش را از بازگشت به جانب گناه باز می دارد و یا بنده را برای رجوع از گناه خالص می سازد.
🌸👈در این آیه به همه مؤمنان می فرماید که توبه کنند، آنهم توبه ای خالصانه . تفسیر المیزان
✅پنج لطف ویژه خدا بر #متقین
مَن یَتَّقِ اللَّهَ یجَْعَل لَّهُ مخَْرَجًا(۲)وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یحَْتَسِبُ ... (۳) ... وَ مَن یَتَّقِ اللَّهَ یجَْعَل لَّهُ مِنْ أَمْرِهِ یُسْرًا(۴) ... وَ مَن یَتَّقِ اللَّهَ یُکَفِّرْ عَنْهُ سَیِّاتِهِ وَ یُعْظِمْ لَهُ أَجْرًا(۵- طلاق)
هر که از خدا پروا کند،
1.خدا برای او راه بیرون شدن [از مشکلات و تنگناها را] قرار میدهد
2. و او را از جایی که گمان نمیبرد روزی میدهد ... و هر که از خدا پروا کند
3. برای او در کارش آسانی قرار میدهد ... و هر کس از خدا پروا کند، 4.گناهانش را محو میکند
5.و پاداش او را بزرگ میدارد. (۵- طلاق)
جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و هشت به لینک زیر مراجعه نمایید
https://b2n.ir/joze28
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌹🌹 #نکات و #پیام هایی از هر جزء قرآن کریم
✅روز بيست و هشتم جزء #بيستوهشتم
قسمت سوم
✅هشدار شدید به دو تن از #همسران_پیامبر و تذکر به مسلمانان که از توطئه علیه پیامبر و همراهی با مسببین آن بپرهیزید
و هنگامی که پیامبر، رازی را به یکی از همسرانش گفت و او آن راز را [نزد زن دیگر] فاش کرد، و خدا پیامبر را از افشای آن آگاه نمود، پیامبر بخشی از آن [راز افشا شده] را به آن زن گوشزد کرد و از گفتن بخشی دیگر خودداری نمود. آن زن گفت: چه کسی فاش کردن راز را [به وسیله من] به تو خبر داده است؟ پیامبر گفت: دانای آگاه، به من خبر داد. ۳
اگر شما دو زن از کار خود به پیشگاه خدا #توبه کنید [خدا توبه شما را می پذیرد]، چون دل شما دو نفر از حق و درستی منحرف شده است، و اگر بر ضدِّ پیامبر به یکدیگر کمک دهید [راه به جایی نخواهید برد]؛ زیرا خدا و جبرئیل و صالح مؤمنان یار اویند، و فرشتگان نیز بعد از آنان پشتیبان او خواهند بود.۴
اگر پیامبر، شما را #طلاق دهد امید است که پروردگارش همسرانی بهتر از شما که مسلمان، مؤمن، فرمانبر، توبه کار، خداپرست، روزه دار، غیر باکره و باکره باشند، به او عوض دهد.۵
عصاره فرازآيات 1-3:ای پیامبر.این دو همسرت که قصد توطئه علیه تو داشتند؛ شایسته نیستند که بخاطر انها با سوگند، امر حلالی (طلاقشان) را برخود حرام کنی.
عصاره فراز آيات 5-4: هشدار به دو زن پیامبر که از توطئه علیه پیامبر توبه کنید چرا که خدا و لشکرش حامی پیامبر است.اگر پیامبر طلاقتان دهد،خدا همسران بهتری به او عوض میدهد.
عصاره فراز آيات 6-8: ای مسلمانان. خود و خانواده تان را (از مشارکت در توطئه علیه پیامبر(حتی اگر از جانب همسران او باشد)) حفظ کنید تا از عذاب سخت در امان بمانید. با توبه ای خالص جزو همراهان پیامبر در دنیا باشید تا در اخرت هم مشمول غفران خدا و ورود به بهشت باشید.
ايه9: ای پیامبر باتوجه به این هشدارها از این پس برکافران و دورویان (همراه با این توطئه ) سخت بگیر
عصاره فراز آيات 10-12: بیان 4 مثال از زنان کافر و مومن. حقانیت و سرنوشت هر کس تابع عقاید و رفتار خود و بسته به میزان فرمانبرداری او از خداست و نسبتهای فامیلی در دنیا چه با انبیا و چه با ظالمین در حقانیت و سرنوشت تاثیری ندارد.
👌#درس سوره #تحريم :حقانیت و سرنوشت هر کس ،تابع عقاید و رفتار خود و بسته به میزان فرمانبرداری او از خدا و همراهی با رسول است. از توطئه علیه پیامبر و همراهی با مسببین آن (حتی اگر زنان پیامبرباشند) بپرهیزید.
✅پاسخی برای سنجش صدق #مدعیان اولیاء_اللهی
قُلْ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ هَادُوا إِن زَعَمْتُمْ أَنَّكُمْ أَوْلِيَاء لِلَّهِ مِن دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ {6}
بگو اى كسانى كه يهودى شده ايد اگر پنداريد كه شما دوستان خداييد نه مردم ديگر پس اگر راست مىگوييد درخواست مرگ كنيد {6}
وَلَا يَتَمَنَّوْنَهُ أَبَدًا بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ {7}
و[لى] هرگز آن را به سبب آنچه از پيش به دست خويش كرده اند آرزو نخواهند كرد و خدا به [حال] ستمگران داناست {7}
✒سید کاظم فرهنگ
جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و هشت به لینک زیر مراجعه نمایید
https://b2n.ir/joze28
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💬#نکات_کلیدی از #جزء_۲۸ قرآن کریم
برای مطالعه سایر نکات، به وبسایت یا کانال قران پویان درتلگرام و ایتا یا گروههای تقرب در تلگرام، ایتا و واتساپ مراجعه نمایید.
🆔 @quranpuyan
💫گروه تقرب
https://t.me/taqarrob99
http://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0
https://chat.whatsapp.com/Kbhf7Ywu2cw9Ry83l5oi2g
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
May 11
May 11
🔻❓روز #جمعه اول ارديبهشت از نظر كدام مباني فقهي و كدام مراجع ، #عيدفطر است؟
🔶 براساس نقشۀ رؤیتپذیری هلال ماه شوّال ۱۴۴۴ قمری،در غروب پنجشنبه ۳۱ فروردین ،در بخشی از مرکز، شمال و شمالشرقی اقیانوس آرام هلال با چشم عادی بهراحتی دیده میشود
و در بخشهایی از مرکز و شرق اقیانوس آرام، بیشترِ آمریکای مرکزی، و بخشی از آمریکای شمالی نیز، رؤیت هلال با #چشم_عادی ممکن است؛
رؤیت هلال با #چشم_مسلح در مرکز و شمال و شرق اقیانوس آرام، سراسر آمریکای مرکزی و شمالی، بخشی از آمریکای جنوبی، و غرب و بخشی از مرکز اقیانوس اطلس محقّق میشود.
👈درصورت تحقق اين پيش بيني، و از آنجا که ایران هم در بخشی از شب با این محدودههای رؤیت هلال مشترک است:
🔶 بر مبناي نظر فقهايي كه قايل به «کفایت رؤیت هلال (اعم از چشم مسلح يا غير مسلح) در نقاطی که در بخشی از شب با هم مشترکاند» مي باشند، روز #جمعه عيد فطر خواهد بود.
💢 آیات عظام خویی(ره)، تبریزی(ره)، لطفالله صافی گلپایگانی(ره)، سيد صادق روحاني (ره) صانعي (ره ) ، جوادي املي، محمّد اسحاق فیّاض، بشیرحسین نجفی،
فاضل لنکرانی(ره)، سیّدکاظم حائری، علامه فضل الله (ره)، نوری همدانی، حيدري شامل اين گروه ميباشند.
💢اما ساير فقهايي كه قايل به «اشتراط اتّحاد افق» هستند، از انجا كه طبق پيش بيني ،در ايران در غروب 5 شنبه، امكان رويت هلال ماه چه با چشم عادي و چه با چشم مسلح وجود ندارد، جمعه را روز اخر ماه رمضان ميدانند.
همانطور كه مشاهده ميشود، در عيد فطر امسال محل اختلاف بين ففقها در شروع ماه شوال، مساله #اتحاد يا #اختلاف_افق خواهد بود .
باميد خدا، از امروز در پستهاي ساعت 18 كانال قرآن پويان، مفهوم و دلايل موافقان و مخالفان اين موضوع را بطور اجمالي بررسي خواهيم كرد.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از قران پویان
.
#نکته_تصویری
جزء بیست و هشتم
مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا(طلاق/2)
[خدا] براى او راه بيرونشدنى قرار مىدهد.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#پرسش_و_پاسخ_ديني:
❓سئوال: آيا در اثبات اول ماه قمري، #اتحاد_افق شرط است يا خير؟ ايا قران يا روايات،چنين شرطي دارند؟
ايا #رويت_هلال، فقط براي شهرهاي نزديك به هم اعتبار دارد ؟
🛑قسمت اول:
در موضوع اثبات رويت هلال ماه و افاز ماههاي قمري، دو محور عمده اختلاف بين فقها، عبارتست از #ابزار رويت (چشم عادي يا چشم مسلح) و مكان رويت.
در اين مجموعه از پستها به مكان رويت خواهيم پرداخت. و منظور اين است كه آیا رؤیت هلال در یک شهر، برای اثبات ماه در شهرهای دیگر کافی است یا فقط برای ثبوت ماه در شهرهای هم افق کفایت می کند؟
❇"دیدگاه فقهای شیعه در باب میزان و معیار اعتبار مکانی رؤیت هلال :
محل طلوع و غروب آفتاب و ماه در هر نقطه اي از نقاط زمين، #افق آن نقطه ميباشد.
شهرهایی که مشرق و مغرب آنها همزمان بوده یا به هم نزدیک است را #متحد_الافق می گویند
و شهرهایی که مشرق و مغرب آنها اختلاف زمانی بسیار دارد، #مختلف_الافق می گویند.
در باب میزان و معیار مکانی رؤیت هلال، در میان علمای شیعه نظریاتی مطرح است که ذیلاً به چهار نظریه مهم، به اختصار اشاره می نماییم.
🔶نظریه اول: کفایت مطلق رؤیت
نظریه کفایت مطلق رؤیت به این معنا است که اگر ماه در یک منطقه ای از مناطق جهان رؤیت شود مثلاً نیمه کره شمالی زمین که شب است ماه دیده شود، این رؤیت برای همه کشورها و مناطق زمین هر چند افق آنها هم متحد نباشد، کفایت می کند و برای همه آنها اول ماه ثابت می شود.
🔶نظریه دوم: اتحاد افق (کفایت رؤیت در مناطق متقارب یا متحد الافق و عدم کفایت در مختلف الافق)
شهرهای هم افق یا قریب الافق: شهرهایی که مشرق و مغرب آنها همزمان بوده یا به هم نزدیک است و از جهت احتمال رؤیت هلال و احتمال عدم هلال یکسان باشند.
در این فرض، مشهور فقهای امامیه از جمله آیات امام خمینی، اراکی، گلپایگانی، سیستانی، مکارم شیرازی، خامنه ای و... اتفاق نظر دارند که رؤیت هلال در یکی از این شهرها برای ثبوت ماه در شهرهای کره زمین که با آن شهر هم افقاند، اول ماه خواهد بود.
🔶نظریه سوم: عدم اتحاد افق (کفایت رؤیت در مناطقی که در شب مشترک اند، هرچند در افق مختلف اند)
جمعی از فقیهان قائل به عدم اتحاد افق می باشند و می گویند که اگر در شهری ماه دیده شود در تمام شهرهای جهان که بخشی از شب آن ها مشترک است، برای همه آنها اول ماه است؛ به عبارت دیگر، شهرها هم افق و شهرهای غیر هم افق که در بخشی [یا بیشتر طول] از یک شب را اشترک دارند، گر چه در یکی اول شب و در دیگری آخر شب باشد؛ در حکم رؤیت یکسان دانسته اند و رؤیت هلال دریک شهر برای ثبوت ماه در شهرهای دیگر کافی است.
فقهای بزرگی همانند محقق حلی، شهید اول، بحرانی صاحب حدائق، علامه محمد حسن نجفی صاحب جواهر، ملا نراقی، فیض کاشانی، سید محسن حکیم، آیت الله خوئی، تبریزی، فاضل لنکرانی، وحید خراسانی، صانعي، سيد صادق روحاني،نوری همدانی و ... این نظریه را پذیرفته یا بدان تمایل نشان داده اند.
🔶نظریه چهارم: ملاك رؤيت يا قابليت رؤيت ماه، رؤیت در افق شخص روزه دار
برخی دیگر از فقهاء همچون مرحوم آیت الله بهجت معتقدند که اگر ماه در شهری رویت شود، فقط برای ساکنین همان شهر معتبر است و در همان شهر اول ماه است و بقیه شهرها مستقلاند.
💫در روزهاي بعد، به تبيين نظرات دو گروه عمده دوم و سوم و دلايل انها خواهيم پرداخت.
http://quranpuyan.com/yaf_postst2661_nZr-qrn-rj-bh-thbt-Hlwl-mh-qmry-chyst-y-byd-hll-mh-b-chshm-dydh-shwd.aspx?=
@quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
💫فرازهایی از #دعای_44_امام_سجاد (ع) #ماه_مبارک_رمضان
🌸🤲(15)اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ امْحَقْ ذُنُوبَنَا مَعَ امِّحَاقِ هِلَالِهِ ، وَ اسْلَخْ عَنَّا تَبِعَاتِنَا مَعَ انْسِلَاخِ أَيَّامِهِ حَتَّى يَنْقَضِيَ عَنَّا وَ قَدْ صَفَّيْتَنَا فِيهِ مِنَ الْخَطِيئَاتِ ، وَ أَخْلَصْتَنَا فِيهِ مِنَ السَّيِّئَاتِ .
💮﴿16﴾ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ إِنْ مِلْنَا فِيهِ فَعَدِّلْنَا ، وَ إِنْ زُغْنَا فِيهِ فَقَوِّمْنَا ، وَ إِنِ اشْتَمَلَ عَلَيْنَا عَدُوُّكَ الشَّيْطَانُ فَاسْتَنْقِذْنَا مِنْهُ .
🌸﴿17﴾ اللَّهُمَّ اشْحَنْهُ بِعِبَادَتِنَا إِيَّاكَ ، وَ زَيِّنْ أَوْقَاتَهُ بِطَاعَتِنَا لَكَ ، وَ أَعِنَّا فِي نَهَارِهِ عَلَى صِيَامِهِ ، وَ فِي لَيْلِهِ عَلَى الصَّلَاةِ وَ التَّضَرُّعِ إِلَيْكَ ، وَ الْخُشُوعِ لَكَ ، وَ الذِّلَّةِ بَيْنَ يَدَيْكَ حَتَّى لَا يَشْهَدَ نَهَارُهُ عَلَيْنَا بِغَفْلَةٍ ، وَ لَا لَيْلُهُ بِتَفْرِيطٍ .
💮﴿18﴾ اللَّهُمَّ وَ اجْعَلْنَا فِي سَائِرِ الشُّهُورِ وَ الْأَيَّامِ كَذَلِكَ مَا عَمَّرْتَنَا ، وَ اجْعَلْنَا مِنْ عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ ﴿الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ﴾، ﴿وَ الَّذِينَ يُؤْتُونَ مَا آتَوْا وَ قُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ ، أَنَّهُمْ إِلَى رَبِّهِمْ رَاجِعُونَ﴾، وَ مِنَ الَّذِينَ ﴿يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَ هُمْ لَهَا سَابِقُونَ﴾.
🌸﴿19﴾ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، كُلِّ وَقْتٍ وَ كُلِّ أَوَانٍ وَ عَلَى كُلِّ حَالٍ عَدَدَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى مَنْ صَلَّيْتَ عَلَيْهِ ، وَ أَضْعَافَ ذَلِكَ كُلِّهِ بِالْأَضْعَافِ الَّتِي لَا يُحْصِيهَا غَيْرُكَ ، إِنَّكَ فَعَّالٌ لِمَا تُرِيدُ .
🌸(15) خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و با محو شدن هلالش، گناهانمان را محو کن؛ و با سپری شدن روزهایش، گناهان را از وجود ما برکن؛ تا ماه رمضان در حالی از ما بگذرد که وجودمان را از خطاها پاکیزه و از بدیها خالص و آراسته، فرموده باشی
💮(16) خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست؛ و چنانچه ما در این ماه، از حق و عدالت و بندگی و طاعت منحرف شویم، به دایرۀ عدل و درستی برگردان؛ و اگر از راه هدایت به گمراهی افتیم، استوارمان ساز؛ و اگر دشمنت شیطان، بر ما چیره شود، از کید و مکرش ما را رهایی بخش.
🌸(17) خدایا! این ماه را با بندگیمان، برای حضرتت پُر کن؛ و اوقاتش را به طاعتمان، برای وجود مبارکت زینت ده و در روزش، ما را به روزه داشتن و در شبش، ما را به نماز و زاری به درگاهت و فروتنی به پیشگاهت و خواری در برابرت، یاری فرما؛ تا روزش به غفلت ما از روزه و شبش به کوتاهی ما از عبادت، گواهی ندهد.
💮(18) خدایا! ما را در دیگر ماهها و دیگر ایّام تا زمانیکه زندهمان میداری، چنین قرار ده؛ و هم چنین ما را از بندگان شایستهات مقرر کن؛ آنان که بهشت را به ارث میبرند و در آن جاوداناند و از اموال خود در راه خدا میبخشند و عمل شایسته انجام میدهند، در حالی که دلهایشان از اندیشۀ بازگشت به سوی پروردگارشان ترسان است؛ و از کسانی قرار ده که به سوی خیرات میشتابند و نسبت به آن، از دیگران پیشی میگیرند.
🌸(19) خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست، در همه وقت و در همه دم و در هر حال، به شمارۀ درودی که فرستادهای، بر هر که درود فرستادهای و چندین برابر همۀ آنها، به چندین برابری که جز تو نتواند آنها را بشمارد؛ همانا تو آنچه را بخواهی، انجام میدهی.
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#دعاهای_روزانه
#دعاىروزبیستونهمماهمبارکرمضان
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيم
🔸خدایا بپوشان مرا در این روز با مهر و رحمت
🔸و روزى کن مرا در این روز توفیق و حفظ گناه
🔸و پاک گردان قلبم را از تاریکی های اتهام و تهمت
🔸اى مهربان نسبت به بندگان با ایمانت.
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌹 #نکات و #پیام هایی از هر جزء قرآن کریم
✅ روز بيست و نهم جزء #بيستونهم
قسمت اول
جزء 29 شامل 11 سوره، سوره های ملک،قلم، حاقه، معارج، نوح، جن،مزمل، مدثر، قیامت، انسان و مرسلات می باشد.
✅دلايل #جهنمي شدن تان چه بود؟
مَا سَلَكَكمُْ فىِ سَقَرَ(۴۲)قَالُواْ لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّینَ(۴۳)وَ لَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِینَ(۴۴)وَ كُنَّا نخَُوضُ مَعَ الخَْائضِینَ(۴۵)وَ كُنَّا نُكَذِّبُ بِیَوْمِ الدِّینِ(۴۶) حَتىَّ أَتَئنَا الْیَقِینُ(۴۷- مدثر)
بر اساس این آیات، وقتی از دوزخیان سوال می شود چه کردید که اهل جهنم شدید؟ آنها چهار عامل را از مهمترین عوامل این بدعاقبتی خود معرفی می کنند و می گویند:
از #مصلين نبوديم، ترک اطعام #مساکین و توجه به هم نوعان ، همراهی با سخنان لغو و باطل منکران معاد و مستهزئین قران، و تکذیب روز جزا.
سه رفتار نخست که به عنوان دلایل جهنمی شدن مطرح شده،همگی از نتایج و آثار عدم اعتقاد به جزای اخروی است.
در واقع، دروغ پنداری یا بی باوری به #جزای_اخروی و یوم الحساب،یک مجموعه تبعات رفتاری و سبک زندگی را به همراه دارد که در این سوره و سایر سوره های مراحل نخست نزول مشاهده میکنیم.
✅ در شمار #نمازگزاران قرارگرفتن، فقط به نمازخواندن نيست.
در سوره معارج، رفتار و ویژگیهای #مصلین بیان شده است.
الَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ دَائِمُونَ {23}همان كسانى كه بر نماز(عبادت) شان پايدارى(مداومت) مىكنند {23}
وَالَّذِينَ فِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ مَّعْلُومٌ {24}و همانان كه در اموالشان حقى معلوم است {24}
لِّلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ {25}براى سائل و محروم {25}
وَالَّذِينَ يُصَدِّقُونَ بِيَوْمِ الدِّينِ {26}و كسانى كه روز جزا را باور دارند {26}
وَالَّذِينَ هُم مِّنْ عَذَابِ رَبِّهِم مُّشْفِقُونَ {27}و آنان كه از عذاب پروردگارشان بيمناكند {27}
إِنَّ عَذَابَ رَبِّهِمْ غَيْرُ مَأْمُونٍ {28}چرا كه از عذاب پروردگارشان ايمن نمىتوانند بود {28}
وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ {29}و كسانى كه دامن خود را حفظ مىكنند {29}
{إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ {30}مگر بر همسران خود يا كنيزانشان كه [در اين صورت] مورد نكوهش نيستند {30}
{فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاء ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ {31}و هر كس پا از اين [حد] فراتر نهد آنان همان از حد درگذرندگانند {31}}}
وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ {32}و كسانى كه امانتها و پيمان خود را مراعات مىكنند {32}
وَالَّذِينَ هُم بِشَهَادَاتِهِمْ قَائِمُونَ {33}و آنان كه بر شهادتهاى خود ايستادهاند {33}
وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ {34}و كسانى كه بر (کیفیت يا حفظ اثار) نمازشان مراقبت مىورزند {34}
أُوْلَئِكَ فِي جَنَّاتٍ مُّكْرَمُونَ {35}آنها هستند كه در باغهايى [از بهشت] گرامى خواهند بود {35}
👈 صفات و رفتارهای ذکر شده در این فراز، از ایه 22-28 عکس رفتارهای مجرمین است که در سوره مدثر (مطلب بالا) بیان شد:نماز نمیخواندند، مساکین را اطعام نمیکردند،یوم الدین را تکذیب میکردند و با یاوه سرایان و مستهزیین همراهی میکردند.
سپس در آیات بعدی چند رفتار مثبت اجتماعی دیگر هم اضافه شده است:پاک دامنی،امانت داری،صداقت و استواری در شهادت دادن.
⭕⭕ در واقع نمازگزاران باید متخلق به یک مجموعه اداب و رفتارها باشند تا جزو مصلین باشند و فقط #نمازخواندن ظاهری کافی نیست.
✒سید کاظم فرهنگ
جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و نهم به لینک زیر مراجعه نمایید
https://b2n.ir/joze29
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌹🌹 #نکات و #پیام هایی از هر جزء قرآن کریم
✅روز بيست و نهم جزء #بيستونهم
قسمت دوم
✅ عیب گیری و #طعن_زنی ممنوع
«هَمّازٍ مَشّاءٍ بِنَمِیمٍ»این مردم همّاز سخن چین.سوره قلم
"همّاز یعنی همز كن.هَمز و لَمز كه در سوره ی«وَیْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ» هم داریم، به معنی عیب گیری و طعن زنی است. در باب «همز» گفته اند نه هر گونه عیب گیری و طعن زنی است، بلكه عیب گیری و طعن زنی به نوع پست و حقیرش؛ آنهایی كه دائماً با چشم و اشاره و شكلك در آوردن از مردم عیب جویی می كنند، تقلید مردم را درمی آورند، با گوشه ی چشم به یك عیبی اشاره می كنند.
انسان وقتی بخواهد عیب_جویی كند، یك وقت خیلی صریح و قاطع با زبان حرفش را می زند. یك وقت نه، در مقابل طرف كه هست وقتی كه او در چشمهایش نگاه می كند با تواضع با او حرف می زند كه مخلص شما هستیم، حضرتعالی چنین و. . . تا او رویش را آن طرف می كند شكلك درمی آورد، تقلید او را می كند. این هم خودش از حقارت و پستی است.یك مرد و یك انسان كه شخصیت داشته باشد [چنین نمی كند. ]اولاً خود غیبت كردن پشت سر مردم علامت بی شخصیتی است.روبروی او بگو.تو وقتی كه او به طرف تو نگاه می كند مثل یك آدم در مقابلش ایستاده ای؛ رویش را كه به آن طرف برمی گرداند با چشم و لب اشاره می كنی، عیبش را آشكار می كنی، زیرزبانی حرف می زنی!"😔
کتاب آشنایی باقرآن.تفسیر سوره قلم شهید مطهری
✅ آیا آیه ی معروف وَ إِنْ یَكادُ، دفع #چشم_زخم است؟
"آیا آیه ی «وَ إِنْ یَكادُ اَلَّذِینَ كَفَرُوا لَیُزْلِقُونَكَ بِأَبْصارِهِمْ» خاصیت جلوگیری از چشم زخم دارد؟
"ما تا حالا به مدركی (حدیثی، جمله ای) برخورد نكرده ایم كه دلالت كند و بگوید از این آیه برای چشم زخم استفاده كنید.اینكه چشم زخم حقیقت است یا نه، یك مسأله است (فرضاً حقیقت است ولو در بعضی از افراد)و اینكه این آیه برای دفع چشم زخم باشد مسأله ی دیگری است. چیزی كه از طرف پیغمبر یا ائمه به ما نرسیده باشد، از پیش خود نباید بتراشیم."
کتاب آشنایی با قرآن،شهيد مطهري ، تفسیر سوره قلم
👈 "ما در قرآن آیه زیاد داریم، آیاتی که برای #شعار قراردادن فوق العاده عالی است، جمله های زیادی داریم از پیغمبر و ائمه؛ ولی هیچ آیه ای به اندازه آیه «وَ انْ یَکادُ الَّذینَ کَفَروا» در میان مردم برای شعار رایج نشده است. ولی در هر خانه ای که بروید آیه «وَ انْ یَکادُ الَّذینَ کَفَروا» را می بینید، یعنی منم که خداوند چنین نعمت هایی به من داده و تویی که چشم شور داری و می خواهی چشم زخم به ما بزنی؛ برای این که جلوی چشم شور تو را گرفته باشم این تابلو را در اینجا نصب کرده ام و شاید کمتر خانه ای است که چنین چیزی در آن نباشد. "😔😔
مجموعه آثار استاد شهید #مطهری، ج ۲۷، ص: ۳ و ۶۳۲
جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و نهم به لینک زیر مراجعه نمایید
https://b2n.ir/joze29
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌹🌹 #نکات و #پیام هایی از هر جزء قرآن کریم
✅روز بيست و نهم جزء #بيستونهم
قسمت سوم
✅:#گوشدادن و #تعقل کردن مایه نجات از جهنم
کلَُّمَا أُلْقِىَ فِیهَا فَوْجٌ سَأَلهَُمْ خَزَنَتهَُا أَ لَمْ یَأْتِکمُْ نَذِیرٌ(8) قَالُواْ بَلىَ قَدْ جَاءَنَا نَذِیرٌ فَکَذَّبْنَا وَ قُلْنَا مَا نَزَّلَ اللَّهُ مِن شىَْءٍ إِنْ أَنتُمْ إِلَّا فىِ ضَلَالٍ کَبِیرٍ(9) وَ قَالُواْ لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا کُنَّا فىِ أَصحَْابِ السَّعِیرِ(10- ملک)
🌱هرگاه که گروهى در جهنم انداخته می شوند، نگهبانانش از آنها مىپرسند: مگر بیمدهندهاى برای شما نیامد؟ جواب می دهند: چرا؛ آمد ولى ما او را انکار کردیم و گفتیم: خدا هیچ چیز نازل نکرده است و شما بیم دهندگان هم در گمراهى بزرگى هستید. آنگاه مى گویند: اگر ما (به دعوت نجاتبخش آنان )گوش کرده بودیم یا (در حقایق خلقت) تعقّل کرده بودیم؛ کارمان به اینجا نمی کشید و الان بین جهنمیان نبودیم.
🌸1⃣ این آیات، به اصلى ترین عامل سیه روزی دوزخیان اشاره کرده آن را به بهترین وجه ممکن تحلیل می کند. می فرماید: خداوند متعال هم از یک سو گوش شنوا و عقل و فطرت الهی به اینها داد و هم از سوى دیگر پیامبرانش را با دلائل روشن به سوی اینها گسیل داشت؛ اگر اینها از این همه ابزار هدایت که در اختیارشان قرار گرفت بهره می بردند هرگز سرانجامشان به جهنم ختم نمی شد.
ترديد ميان گوش و عقل از اين نظر است كه وسيله آدمى به سوى سعادت يكى از اين دو طريق است ، يا اينكه خودش تعقل كند و حق را تشخيص داده پيرويش نمايد، يا از كسى كه مى تواند تعقل كند و خيرخواه هم هست بشنود و پيروى كند، در نتيجه پس طريق به سوى رشد يا #سمع است و يا #عقل ، و دليل اين راه يا عقل است يا #نقل .
📚تفسیر المیزان
✅ خداوند راه #هدایت را عرضه کرد. انسان مختار است که بپذیرد یا کفران کند.
إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا {3}سوره انسان
ما راه را به او نشان داديم خواه شاكر باشد و پذيرا گردد يا ناسپاس {3}
آیات ۱-۲ سوره انسان، بطور خلاصه به مراحل تکامل و آفرینش انسان اشاره میکند که در دوره ای اصلا موجود قابل ذکری نبوده است. اما پس از آن و از طریق تشکیل نطفه (وسپس طی مراحل رشد جنینی) ورود انسان به این عالم محقق شده است.
در آیات ۳و۴، خداوند میفرماید برای انسانی که باین دنیا وارد شده، ابزار شناخت (گوش و چشم) را هم داده، راه هدایت را نشان داده و در واقع نعمت وجود را با نعمت هدایت تکمیل کرده است .اما انسان میتواند از این نعمت هدایت استفاده کند (شاكر) یا آنرا نپذیرد (كفران) و بکار نگیرد که در این صورت بعنوان ناسپاسی و کفران، سرنوشت شومی در جهان دیگر خواهد داشت (غل و زنجیر و شعله سوزان) درصورت استفاده از این نعمت هدایت، جزو #ابرار خواهد بود که پاداش خوبی در انتظارش میباشد که در آیات 5-22 بطور مبسوط، رفتار و سرنوشت مطبوع شاکران و پذیرندگان هدایت را بیان کرده است.
عصاره فراز ایات 1-4:خدایی که انسان را از عدم، هستی بخشید، ملزومات هدایت او را هم در اختیارش گذاشت. این انسان است که در آزمایش زندگی دنیوی، با پذیرش هدایت خدا ، #شاکر او باشد یا #ناسپاسی کند که سرنوشت اخروی کفران، آتش سوزان است.
✒سیدکاظم فرهنگ
جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و نهم به لینک زیر مراجعه نمایید
https://b2n.ir/joze29
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━