💬#نکات_کلیدی از #جزء_۲۸ قرآن کریم
برای مطالعه سایر نکات، به وبسایت یا کانال قران پویان درتلگرام و ایتا یا گروههای تقرب در تلگرام، ایتا و واتساپ مراجعه نمایید.
🆔 @quranpuyan
💫گروه تقرب
https://t.me/taqarrob99
http://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0
https://chat.whatsapp.com/Kbhf7Ywu2cw9Ry83l5oi2g
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
May 11
May 11
🔻❓روز #جمعه اول ارديبهشت از نظر كدام مباني فقهي و كدام مراجع ، #عيدفطر است؟
🔶 براساس نقشۀ رؤیتپذیری هلال ماه شوّال ۱۴۴۴ قمری،در غروب پنجشنبه ۳۱ فروردین ،در بخشی از مرکز، شمال و شمالشرقی اقیانوس آرام هلال با چشم عادی بهراحتی دیده میشود
و در بخشهایی از مرکز و شرق اقیانوس آرام، بیشترِ آمریکای مرکزی، و بخشی از آمریکای شمالی نیز، رؤیت هلال با #چشم_عادی ممکن است؛
رؤیت هلال با #چشم_مسلح در مرکز و شمال و شرق اقیانوس آرام، سراسر آمریکای مرکزی و شمالی، بخشی از آمریکای جنوبی، و غرب و بخشی از مرکز اقیانوس اطلس محقّق میشود.
👈درصورت تحقق اين پيش بيني، و از آنجا که ایران هم در بخشی از شب با این محدودههای رؤیت هلال مشترک است:
🔶 بر مبناي نظر فقهايي كه قايل به «کفایت رؤیت هلال (اعم از چشم مسلح يا غير مسلح) در نقاطی که در بخشی از شب با هم مشترکاند» مي باشند، روز #جمعه عيد فطر خواهد بود.
💢 آیات عظام خویی(ره)، تبریزی(ره)، لطفالله صافی گلپایگانی(ره)، سيد صادق روحاني (ره) صانعي (ره ) ، جوادي املي، محمّد اسحاق فیّاض، بشیرحسین نجفی،
فاضل لنکرانی(ره)، سیّدکاظم حائری، علامه فضل الله (ره)، نوری همدانی، حيدري شامل اين گروه ميباشند.
💢اما ساير فقهايي كه قايل به «اشتراط اتّحاد افق» هستند، از انجا كه طبق پيش بيني ،در ايران در غروب 5 شنبه، امكان رويت هلال ماه چه با چشم عادي و چه با چشم مسلح وجود ندارد، جمعه را روز اخر ماه رمضان ميدانند.
همانطور كه مشاهده ميشود، در عيد فطر امسال محل اختلاف بين ففقها در شروع ماه شوال، مساله #اتحاد يا #اختلاف_افق خواهد بود .
باميد خدا، از امروز در پستهاي ساعت 18 كانال قرآن پويان، مفهوم و دلايل موافقان و مخالفان اين موضوع را بطور اجمالي بررسي خواهيم كرد.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از قران پویان
.
#نکته_تصویری
جزء بیست و هشتم
مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا(طلاق/2)
[خدا] براى او راه بيرونشدنى قرار مىدهد.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#پرسش_و_پاسخ_ديني:
❓سئوال: آيا در اثبات اول ماه قمري، #اتحاد_افق شرط است يا خير؟ ايا قران يا روايات،چنين شرطي دارند؟
ايا #رويت_هلال، فقط براي شهرهاي نزديك به هم اعتبار دارد ؟
🛑قسمت اول:
در موضوع اثبات رويت هلال ماه و افاز ماههاي قمري، دو محور عمده اختلاف بين فقها، عبارتست از #ابزار رويت (چشم عادي يا چشم مسلح) و مكان رويت.
در اين مجموعه از پستها به مكان رويت خواهيم پرداخت. و منظور اين است كه آیا رؤیت هلال در یک شهر، برای اثبات ماه در شهرهای دیگر کافی است یا فقط برای ثبوت ماه در شهرهای هم افق کفایت می کند؟
❇"دیدگاه فقهای شیعه در باب میزان و معیار اعتبار مکانی رؤیت هلال :
محل طلوع و غروب آفتاب و ماه در هر نقطه اي از نقاط زمين، #افق آن نقطه ميباشد.
شهرهایی که مشرق و مغرب آنها همزمان بوده یا به هم نزدیک است را #متحد_الافق می گویند
و شهرهایی که مشرق و مغرب آنها اختلاف زمانی بسیار دارد، #مختلف_الافق می گویند.
در باب میزان و معیار مکانی رؤیت هلال، در میان علمای شیعه نظریاتی مطرح است که ذیلاً به چهار نظریه مهم، به اختصار اشاره می نماییم.
🔶نظریه اول: کفایت مطلق رؤیت
نظریه کفایت مطلق رؤیت به این معنا است که اگر ماه در یک منطقه ای از مناطق جهان رؤیت شود مثلاً نیمه کره شمالی زمین که شب است ماه دیده شود، این رؤیت برای همه کشورها و مناطق زمین هر چند افق آنها هم متحد نباشد، کفایت می کند و برای همه آنها اول ماه ثابت می شود.
🔶نظریه دوم: اتحاد افق (کفایت رؤیت در مناطق متقارب یا متحد الافق و عدم کفایت در مختلف الافق)
شهرهای هم افق یا قریب الافق: شهرهایی که مشرق و مغرب آنها همزمان بوده یا به هم نزدیک است و از جهت احتمال رؤیت هلال و احتمال عدم هلال یکسان باشند.
در این فرض، مشهور فقهای امامیه از جمله آیات امام خمینی، اراکی، گلپایگانی، سیستانی، مکارم شیرازی، خامنه ای و... اتفاق نظر دارند که رؤیت هلال در یکی از این شهرها برای ثبوت ماه در شهرهای کره زمین که با آن شهر هم افقاند، اول ماه خواهد بود.
🔶نظریه سوم: عدم اتحاد افق (کفایت رؤیت در مناطقی که در شب مشترک اند، هرچند در افق مختلف اند)
جمعی از فقیهان قائل به عدم اتحاد افق می باشند و می گویند که اگر در شهری ماه دیده شود در تمام شهرهای جهان که بخشی از شب آن ها مشترک است، برای همه آنها اول ماه است؛ به عبارت دیگر، شهرها هم افق و شهرهای غیر هم افق که در بخشی [یا بیشتر طول] از یک شب را اشترک دارند، گر چه در یکی اول شب و در دیگری آخر شب باشد؛ در حکم رؤیت یکسان دانسته اند و رؤیت هلال دریک شهر برای ثبوت ماه در شهرهای دیگر کافی است.
فقهای بزرگی همانند محقق حلی، شهید اول، بحرانی صاحب حدائق، علامه محمد حسن نجفی صاحب جواهر، ملا نراقی، فیض کاشانی، سید محسن حکیم، آیت الله خوئی، تبریزی، فاضل لنکرانی، وحید خراسانی، صانعي، سيد صادق روحاني،نوری همدانی و ... این نظریه را پذیرفته یا بدان تمایل نشان داده اند.
🔶نظریه چهارم: ملاك رؤيت يا قابليت رؤيت ماه، رؤیت در افق شخص روزه دار
برخی دیگر از فقهاء همچون مرحوم آیت الله بهجت معتقدند که اگر ماه در شهری رویت شود، فقط برای ساکنین همان شهر معتبر است و در همان شهر اول ماه است و بقیه شهرها مستقلاند.
💫در روزهاي بعد، به تبيين نظرات دو گروه عمده دوم و سوم و دلايل انها خواهيم پرداخت.
http://quranpuyan.com/yaf_postst2661_nZr-qrn-rj-bh-thbt-Hlwl-mh-qmry-chyst-y-byd-hll-mh-b-chshm-dydh-shwd.aspx?=
@quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
💫فرازهایی از #دعای_44_امام_سجاد (ع) #ماه_مبارک_رمضان
🌸🤲(15)اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ امْحَقْ ذُنُوبَنَا مَعَ امِّحَاقِ هِلَالِهِ ، وَ اسْلَخْ عَنَّا تَبِعَاتِنَا مَعَ انْسِلَاخِ أَيَّامِهِ حَتَّى يَنْقَضِيَ عَنَّا وَ قَدْ صَفَّيْتَنَا فِيهِ مِنَ الْخَطِيئَاتِ ، وَ أَخْلَصْتَنَا فِيهِ مِنَ السَّيِّئَاتِ .
💮﴿16﴾ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ إِنْ مِلْنَا فِيهِ فَعَدِّلْنَا ، وَ إِنْ زُغْنَا فِيهِ فَقَوِّمْنَا ، وَ إِنِ اشْتَمَلَ عَلَيْنَا عَدُوُّكَ الشَّيْطَانُ فَاسْتَنْقِذْنَا مِنْهُ .
🌸﴿17﴾ اللَّهُمَّ اشْحَنْهُ بِعِبَادَتِنَا إِيَّاكَ ، وَ زَيِّنْ أَوْقَاتَهُ بِطَاعَتِنَا لَكَ ، وَ أَعِنَّا فِي نَهَارِهِ عَلَى صِيَامِهِ ، وَ فِي لَيْلِهِ عَلَى الصَّلَاةِ وَ التَّضَرُّعِ إِلَيْكَ ، وَ الْخُشُوعِ لَكَ ، وَ الذِّلَّةِ بَيْنَ يَدَيْكَ حَتَّى لَا يَشْهَدَ نَهَارُهُ عَلَيْنَا بِغَفْلَةٍ ، وَ لَا لَيْلُهُ بِتَفْرِيطٍ .
💮﴿18﴾ اللَّهُمَّ وَ اجْعَلْنَا فِي سَائِرِ الشُّهُورِ وَ الْأَيَّامِ كَذَلِكَ مَا عَمَّرْتَنَا ، وَ اجْعَلْنَا مِنْ عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ ﴿الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ﴾، ﴿وَ الَّذِينَ يُؤْتُونَ مَا آتَوْا وَ قُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ ، أَنَّهُمْ إِلَى رَبِّهِمْ رَاجِعُونَ﴾، وَ مِنَ الَّذِينَ ﴿يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَ هُمْ لَهَا سَابِقُونَ﴾.
🌸﴿19﴾ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، كُلِّ وَقْتٍ وَ كُلِّ أَوَانٍ وَ عَلَى كُلِّ حَالٍ عَدَدَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى مَنْ صَلَّيْتَ عَلَيْهِ ، وَ أَضْعَافَ ذَلِكَ كُلِّهِ بِالْأَضْعَافِ الَّتِي لَا يُحْصِيهَا غَيْرُكَ ، إِنَّكَ فَعَّالٌ لِمَا تُرِيدُ .
🌸(15) خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و با محو شدن هلالش، گناهانمان را محو کن؛ و با سپری شدن روزهایش، گناهان را از وجود ما برکن؛ تا ماه رمضان در حالی از ما بگذرد که وجودمان را از خطاها پاکیزه و از بدیها خالص و آراسته، فرموده باشی
💮(16) خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست؛ و چنانچه ما در این ماه، از حق و عدالت و بندگی و طاعت منحرف شویم، به دایرۀ عدل و درستی برگردان؛ و اگر از راه هدایت به گمراهی افتیم، استوارمان ساز؛ و اگر دشمنت شیطان، بر ما چیره شود، از کید و مکرش ما را رهایی بخش.
🌸(17) خدایا! این ماه را با بندگیمان، برای حضرتت پُر کن؛ و اوقاتش را به طاعتمان، برای وجود مبارکت زینت ده و در روزش، ما را به روزه داشتن و در شبش، ما را به نماز و زاری به درگاهت و فروتنی به پیشگاهت و خواری در برابرت، یاری فرما؛ تا روزش به غفلت ما از روزه و شبش به کوتاهی ما از عبادت، گواهی ندهد.
💮(18) خدایا! ما را در دیگر ماهها و دیگر ایّام تا زمانیکه زندهمان میداری، چنین قرار ده؛ و هم چنین ما را از بندگان شایستهات مقرر کن؛ آنان که بهشت را به ارث میبرند و در آن جاوداناند و از اموال خود در راه خدا میبخشند و عمل شایسته انجام میدهند، در حالی که دلهایشان از اندیشۀ بازگشت به سوی پروردگارشان ترسان است؛ و از کسانی قرار ده که به سوی خیرات میشتابند و نسبت به آن، از دیگران پیشی میگیرند.
🌸(19) خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست، در همه وقت و در همه دم و در هر حال، به شمارۀ درودی که فرستادهای، بر هر که درود فرستادهای و چندین برابر همۀ آنها، به چندین برابری که جز تو نتواند آنها را بشمارد؛ همانا تو آنچه را بخواهی، انجام میدهی.
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛