eitaa logo
قران پویان
443 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
680 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️همه جا های اوست 💠إِنَّ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لَآياتٍ لِلْمُؤْمِنِينَ 🌱به‌راستی که در آسمان‌ها و زمین، نشانه‌هایی برای مؤمنان وجود دارد. جاثیه - ۳ 🔹معنای اينكه فرمود:" إِنَّ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ ..." اين است كه برای وجود آسمانها و زمين جهاتی است كه هر جهتش دلالت دارد بر اينكه آفريدگار و مدبرش تنها خداست، و شريكی برای او نيست، برای اينكه آسمانها و زمين با حاجت ذاتيش به پديد آورنده، و با عظمت خلقتش، و بی‌نظير بودن تركيبش، و اتصالی كه در وجود اجزاء بی شمار و هول‌انگيز آن به يكديگر است، و ارتباط و اندراجی كه نظام‌های جزئی و مخصوص به يك يك موجودات در تحت نظام عمومی و كلی حاكم بر كل عالم دارد، همه دلالت دارد بر اينكه خالقی يكتا دارد، و همان خالق يكتا مدبر آن است. 🔹آری، اگر برای اين عالم پديد آورنده‌ای نمی‌بود، پديد نمی‌آمد، و اگر مدبرش يكتا نبود، نظامهای جزئی آن با يكديگر متناقض می‌شد و تدبير مختلف می‌گشت. 🔹‏از آنچه گذشت روشن گرديد اينكه بعضی از مفسرين‌گفته‌اند: جمله" فی السماوات" در تقدير" فی خلق السماوات" است، صحيح نيست، و بدون هيچ حاجتی بيهوده خود را به زحمت انداخته. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️همه از بهر تو سرگشته و ! 💠وَ سَخَّرَ لَكُمْ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً مِنْهُ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ (۱۳/جاثیه) 🌱‏و آنچه در آسمان‌ها و آنچه در زمين است، همه از اوست كه برای شما رام نمود، همانا در اين تسخير برای كسانی كه فكر كنند، قطعاً نشانه‌هايی است. 🔹بعد از بيان نعمت كشتيها كه تماس نزديكی با زندگی روزمره انسانها دارد به مساله تسخير ساير موجودات به طور كلی پرداخته، می‌گويد:" آنچه را در آسمانها و آنچه را در زمين است همه را از ناحيه خودش مسخر شما ساخت" (وَ سَخَّرَ لَكُمْ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً مِنْهُ‌). آن قدر به شما شخصيت و ارزش و عظمت داد كه تمام موجودات عالم هستی را مسخر و در مسير منافع شما قرار داد، آفتاب و ماه، باد و باران، كوه‌ها و دره‌ها، جنگلها و صحراها، درختان و حيوانات، معادن و منابع زير زمينی، و خلاصه همه اين موجودات را به خدمت شما دعوت كرد، و همه را سرگشته و فرمانبردار شما ساخت، تا از مواهب او بهره گيريد و به غفلت نخوريد. 🔹‏قابل توجه اينكه می‌فرمايد: جميعا منه:" همه اينها با تمام ويژگيها و اختلافاتی كه دارند از سوی اويند و به فرمان او در خدمت شما". 🔹‏با توجه به اينكه همه مواهب از ناحيه او است و خالق و مدبر و پروردگار همه ذات پاك او می‌باشد پس چرا انسان به سراغ غير او رود؟ و سر بر آستان مخلوقات ضعيف بگذارد؟ و از معرفت منعم حقيقی غافل بماند؟ 🔹‏لذا در پايان آيه می‌افزايد:" در اين نشانه‌های مهمی است برای كسانی كه تفكر و انديشه می‌كنند" (إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ‌). 🔹‏در آيه قبل از عواطف انسانها استفاده می‌شد، و در اينجا از عقول و انديشه‌های آنها، چه خدای مهربانی كه با هر زبان ممكن با بندگانش سخن می‌گويد، گاه با زبان دل، و گاه با زبان فكر، و هدف در همه اينها يك چيز بيش نيست، و آن بيداری انسانهای غافل و به حركت درآوردن آنها در سير الی اللَّه است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۱۰۹-۱۰۷ سوره یوسف از تفسیر نور ۱- هیچ کس خود را تضمین شده نپندارد. «أَ فَأَمِنُوا» ۲- احتمال قهر الهی،برای حرکت انسان به سوی راه حقّ کافی است،مشکل در این است که بعضی این احتمال را هم نمی دهند. «أَ فَأَمِنُوا» ۳- جزیی از عذاب،برای گرفتار کردن انسان کافی است. «غاشِیَهٌ مِنْ عَذابِ» ۴- یاد قیامت،عامل تربیت است. «تَأْتِیَهُمُ السّاعَهُ» ۵- راه انبیا،روشن و در معرض شناخت ودید همگان است. «هذِهِ سَبِیلِی» ۶- پیمایندگان راه حقّ باید مواضع خود را با صراحت و بدون ترس بیان و اعلام کنند. «هذِهِ سَبِیلِی» ۷- دعوت رهبر باید به سوی خدا باشد،نه به سوی خود. «أَدْعُوا إِلَی اللّهِ» ۸- مردم را چشم بسته و بدون آگاهی نباید به انجام کاری ترغیب کرد. «عَلی بَصِیرَهٍ» ۹- پیروان پیامبر باید هر کدام مبلغی باشند که با بصیرت و آگاهی مردم را به سوی خدا دعوت کنند. أَدْعُوا إِلَی اللّهِ ... أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِی ۱۰- مبلّغان دینی باید افرادی خالص ومخلص باشند. «ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِکِینَ» ۱۱- توحید ونفی شرک،اساس دین اسلام می باشد. «أَدْعُوا إِلَی اللّهِ ، ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِکِینَ» ۱۲- پیامبران از جنس مردم بوده و در میان آنان زندگی می کردند.(نه فرشته بودند، نه افراد گوشه گیر ونه اهل رفاه.) «مِنْ أَهْلِ الْقُری» ۱۳- مشاهده مستقیم از کارآمدترین شیوه های دریافت حقیقت است. أَ فَلَمْ یَسِیرُوا ... فَیَنْظُرُوا ۱۴- سیر و سیاحت در زمین و آگاهی از تاریخ و درس عبرت گرفتن،برای هدایت و تربیت بسیار کارگشاست. «فَیَنْظُرُوا» ۱۵- فرستادن انبیا،نزول وحی و هلاکت مخالفان لجوج آنها،همه از سنّت های الهی در تاریخ است. «کَیْفَ کانَ عاقِبَهُ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ» ۱۶- کفار از مخالفت با پیامبران چیزی بدست نمی آورند،در دنیا گرفتار قهر و عذابند.ولی اهل تقوا به آخرت که بهتر از دنیاست می رسند. «وَ لَدارُ الْآخِرَهِ خَیْرٌ» ۱۷- به کار انداختن عقل و فکر بشر از اهداف رسالت انبیا و قرآن است. «أَ فَلا تَعْقِلُونَ» ۱۸- خرد و اندیشه،انسان را به سوی مکتب انبیا پیش می برد. «أَ فَلا تَعْقِلُونَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️نفي و در قبول دين و عمل به احكام 🛑قسمت دوازدهم: با مردم در امر دین مخاصمه و نکنید 🔸إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ ﴿۵۶﴾ قصص در حقيقت تو هر كه را دوست دارى نمى‏ توانى راهنمايى كنى ليكن خداست كه هر كه را بخواهد اهنمايى مى ‏كند و او به راه‏يافتگان داناتر است . ⭕️علی بن عقبه و او از پدرش روایت کرده گفت: حضرت صادق علیه السلام به ما فرمود: 🔸"امور خود را بر اساس فرموده پروردگار قرار بدهید زیرا کارهایی که برای مردم است و قصد خدا در بین نباشد مثمر ثمری نیست و با مردم در امر دین مخاصمه و جدال نکنید زیرا خصومت، دلهای شما را بیمار می‌نماید. 💠خداوند به پیغمبرش صلی الله علیه و آله فرموده:ای حبیب من! إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ تو نمی توانی هر که را دوست بداری و بخواهی هدایت نمایی. خدا هر که را خواسته باشد هدایت و رهبری می‌نماید. آیا شما می‌خواهید با و مردم ایمان بیاورند؟! مردم را رها کنید، زیرا مردم از یکدیگر تعلیم می‌گیرند ولی شما (ائمه هدی علیهم السلام) از رسول خدا ص و امیرالمؤمنین ع تعلیم گرفته و به دستور آن‌ها عمل کنید شما با سایر مردم یکسان نیستید. 🔸از پدرم حضرت باقر علیه السلام شنیدم می‌فرمود: همینکه خداوند مقرر فرمود بنده ای داخل امری بشود چنان به سرعت داخل آن امر می‌شود که از پرواز پرندگان به آشیانه خود سرعتش بیشتر است." 📕تفسیر عیاشی: ج۲ ص۱۲۷ ⭕"مضمون اين آيه كه در مقام دلدارى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله است، در آيات ديگر وبا بيانات وتعابير مختلف تكرار شده است، از جمله در سوره‌ى يوسف مى‌خوانيم: «وَ ما أَكْثَرُ النَّاسِ وَ لَوْ حَرَصْتَ بِمُؤْمِنِينَ» ، اى پيامبر! هر چند به هدايت آنان حريص باشى، باز اكثر مردم ايمان نمى‌آورند، يا در سوره‌ى بقره آمده است: «لَيْسَ عَلَيْكَ هُداهُمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ» هدايت‌پذيرى مردم بر عهده‌ى تو نيست وخداوند، هر كه را بخواهد، هدايت مى‌فرمايد. ↩️- وظيفه‌ى انبيا ابلاغ پيام‌هاى الهى و ارائه‌ى راه است. پذيرفتن يا عدم پذيرش مردم ربطى به آن بزرگواران ندارد." 📚تفسير نور ⭕"مراد از (هدايت ) در اينجا صرف راهنمايى نيست، بلكه رساندن به هدف مطلوب است كه بازگشتش افاضه ايمان بر قلب است، و معلوم است كه اين چنين هدايت كار رسول نيست، بلكه كار خداى تعالى است، و احدى در آن با او شركت ندارد، و اما اگر مقصود از آن راهنمايى بود، معنا نداشت كه آن را از رسول خدا (صلى الله اليه و آله و سلم) نفى كند، و بفرمايد تو نمى كنى، براى اينكه اين قسم هدايت وظيفه رسول است. و مراد از (مهتدين ) كسانى است كه هدايت را قبول مى كنند." 📚تفسير الميزان http://quranpuyan.com/yaf_postst5573_Hty-pymbr-hm-mjz-bh-jbr-mrdm-nyst---brrsy-jbr-w-lzm-dr-dyn-w-Hkwmt-slmy.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 14 تا 22 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و ما برای خدا چه سود و زيانی دارد؟ 💠‏مَنْ عَمِلَ صالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ أَساءَ فَعَلَيْها ثُمَّ إِلی‌ رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ (۱۵/جاثیه) 🌱‏هر كس كار شايسته‌ای انجام دهد، پس به سود خود اوست و هر كس عمل بدی مرتكب شود، پس به زيان خود اوست، سپس به سوی پروردگارتان بازگشت داده می‌شويد. 🔷‏قرآن بارها با بيانات گوناگون به اين اصل اشاره فرموده است كه نتيجه عمل به خود انسان بر می‌گردد، چنانكه می‌فرمايد: ‏«وَ مَنْ يَشْكُرْ فَإِنَّما يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ»هر كس شكر كند، پس برای خويش شكر كرده و هر كس كفران ورزد به زيان خويش است. ‏«فَمَنِ اهْتَدی‌ فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ ضَلَّ فَإِنَّما يَضِلُّ عَلَيْها» هر كس هدايت پذيرفت، به نفع خود اوست و هر كس گمراه شد، به ضرر خود اوست. ‏🔹 نظام كيفر و پاداش الهی عادلانه و بر اساس عملكرد نيك و بد خود انسان است. مَنْ عَمِلَ صالِحاً ... وَ مَنْ أَساءَ 🔹 خداوند، به كار خير انسان نيازی ندارد. «عَمِلَ صالِحاً فَلِنَفْسِهِ» ‏🔹 انسان‌ها در برابر قانون الهی مساوی هستند. (انسان، هر كه باشد و عمل، هر چه باشد، مورد كيفر وپاداش قرار می‌گيرد.) مَنْ عَمِلَ صالِحاً ... وَ مَنْ أَساءَ فَعَلَيْها ‏🔹 خدا انسان را آزاد آفريده است. مَنْ عَمِلَ صالِحاً ... مَنْ أَساءَ ‏🔹 دليل معاد، عدل الهی است. مَنْ عَمِلَ صالِحاً ... مَنْ أَساءَ ... إِلی‌ رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ‌ ‏🔹 معاد، اميدی به صالحان و هشداری به خلافكاران است. «إِلی‌ رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ» ‏🔹 قيامت قهری است و به اختيار انسان نيست. «تُرْجَعُونَ» ‏🔹 پاداش و كيفر الهی، اقتضای ربوبيّت اوست. «إِلی‌ رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ عين و عين و است 💠هذا بَصائِرُ لِلنَّاسِ وَ هُدىً وَ رَحْمَةٌ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ 🌱این (قرآن)، برای مردم، دلایلی روشن، و برای اهل یقین، هدایت و رحمت است. جاثیه - ۲۰ 🔷درآيه مورد بحث به عنوان تاكيد بر آنچه گذشت و دعوت به پيروی از اين آئين الهی می‌گويد:" اين قرآن و شريعت وسيله بينايی و مايه هدايت و رحمت برای مردمی است كه اهل يقين هستند" (هذا بَصائِرُ لِلنَّاسِ وَ هُدیً وَ رَحْمَةٌ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ‌). 🔷‏" بصائر" جمع" بصيرت" به معنی بينايی است، هر چند اين واژه بيشتر در مورد بينشهای فكری و عقلی استعمال می‌شود، ولی گاه به تمام اموری كه مايه درك و فهم مطلب است اطلاق می‌گردد. ‏جالب اينكه می‌گويد" اين قرآن و شريعت بيناييهايی است" يعنی عين بينايی است، آنهم نه يك بينايی كه بينائيها، نه در يك بعد كه در همه ابعاد زندگی به انسان بينش صحيح می‌دهد. ‏نظير همين تعبير در آيات ديگر قرآن از جمله آيه ۱۰۴ سوره انعام آمده است‌ قَدْ جاءَكُمْ بَصائِرُ مِنْ رَبِّكُمْ‌:" بيناييهايی از سوی پروردگارتان برای شما آمد". 👈‏در اينجا سه موضوع در آيه مطرح شده:" بصائر"،" هدايت" و" رحمت" كه به ترتيب علت و معلول يكديگرند، آيات روشنگر و شريعت بينا كننده انسان را به سوی هدايت می‌برد، و هدايت نيز مايه رحمت پروردگار است. ‏جالب اينكه" بصائر" را برای عموم مردم ذكر می‌كند، اما هدايت و رحمت را مخصوص كسانی كه اهل يقينند، و بايد چنين باشد زيرا آيات قرآن مخصوص قوم و گروهی نيست، بلكه تمام انسانها كه در مفهوم" الناس" جمعند در آن شريكند، بی‌هيچگونه محدوديتی از نظر زمان و مكان، ولی طبيعی است هدايت فرع بر يقين، و رحمت الهی نيز مولود آن است، و شامل حال همه نمی‌شود. 👌‏به هر حال اينكه می‌گويد: قرآن عين بصيرت و عين هدايت و رحمت است تعبير زيبايی است كه از عظمت و تاثير و عمق اين كتاب آسمانی حكايت می‌كند برای آنها كه رهرو راهند و جستجوگر حقند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره یوسف از تفسیر عبدالعلی بازرگان یوسف : ۱۱۰ حَتَّى إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُوا جَاءَهُمْ نَصْرُنَا فَنُجِّيَ مَن نَّشَاءُ وَلَا يُرَدُّ بَأْسُنَا عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِينَ   ـ [منکران آنقدر ميدان را براي مؤمنين تنگ کردند] تا رسولان [از ايمان مردم] نوميد گشتند و پنداشتند [در مورد نصرت مؤمنين و عذاب کافران] به آنان دروغ گفته شده است ۱۰۴ [آنگاه] ياري ما فرا رسيد، پس ما هر کس را بخواهيم [=شايسته بدانيم] نجات مي‌دهيم ۱۰۵ و يورش [عذاب] ما بر مجرمان [به هيچ نيرويي] بازگردانده نمي‌شود.  __ ۱۰۴- انسان‌هاي عادي معمولا باوري به نصرت الهي در مشکلات ندارند و به همين اسباب ظاهري دنيا دلبسته و اميدوارند، پيامبران اما، همه اميدشان به نصرت خدا در برابر دشمنان و توکل به او بوده است. اشاره اين آيه به موارد نادري است که وقتي شکست ظاهري و قلع و قمع و کشتار مؤمنين را مي‌ديدند، بعضاً بي‌تاب شده و تعجيل در ياري رساني خدا را طلب مي‌کردند و احياناً لحظاتي مي‌پنداشتند کارد به استخوان رسيده و کار تمام است! چنين فضائي را مي‌توانيد در آيه ۲۱۴ سوره بقره (۲:۲۱۴) احساس کنيد [...مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللهِ أَلاَ إِنَّ نَصْرَ اللهِ قَرِيبٌ]. ۱۰۵- وقتی تلاش و توکل به نهایتِ ممکن و مقدورِ شخص یا ملت برسد و به اصطلاح سرمايه‌هاي موجود، مصرف شده و استعدادهاي بالقوه به فعليت رسيده باشد و همچنان تاريکي ظلم مسلط باشد، نصرت و نجات همچون طلوع فجر فرا مي‌رسد و صحنه را تغيير مي‌دهد، نجات بني‌اسرائيل از رود نيل و غرق شدن فرعون و لشگريانش نمونه‌اي از اين نصرت است. https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌻پاسخ امام رضا ع به كه كمال حاكم را در ديدند : مهمترين چيزي كه از حاكم جامعه بايد خواست، ايجاد و است ❌جمعي از صوفيان بر امام رضا ع وارد شدند. به حضرت عرض كردند: اميرالمؤمنين مأمون در زمينه حكومت داري به اين نتيجه رسيده است كه شايسته ترين افرادي كه لايق اين حكومتي كه خداوند به ايشان عطا كرده، اهل بيت پيامبر ص هستند. و از بين اهل بيت پيامبر، شما از همه شايسته تر هستيد و تصميم دارد حكومت را به شما واگذار كند. اما شما بايد بدانيد كه مردم به امام و رهبري نياز دارند كه طعامش ، لباسش خشن، مركبش حمار بوده و خود به عيادت بيماران رفته و خلاصه ، مشي و مرامش و بي آلايشي باشد. حضرت كه تا كنون به بالشي تكيه داده و به سخنانشان گوش مي دادند برخاسته و صاف و مستقيم نشسته و اينطور پاسخشان را دادند: يوسف ع پيامبري از صالحان بود، لباسي از ديبا و زربفت مي پوشيد و بر بالشهاي نرم و حرير آل فرعون تكيه مي زد. ♦♦مهمترين چيزي كه از حاكم و رهبر جامعه بايد انتظار داشت:ايجاد قسط و عدالت است ↩️سخنش با ، ↩️حكمش با توأم بوده ↩️و به ، وفادار باشد. 🌸خداوند پوشيدن لباس زيبا و نرم و طعام چرب و شيريني را حرام نكرده است و اين آيه را تلاوت كردند: 🔸🎊"قل من حرّم زينة الله التي أخرج لعباده و الطيبات من الرزق" 🖊قال الآبي في كتاب نثر الدر: دخل على الرضا بخراسان قوم من الصوفية فقالوا له: إن أمير المؤمنين المأمون نظر فيما ولاه الله تعالى من الامر فرآكم أهل البيت أولى الناس بأن تؤموا الناس، ونظر فيكم أهل البيت فرآك أولى الناس بالناس، فرأى أن يرد هذا الامر إليك والأمة تحتاج إلى من يأكل الجشب ويلبس الخشن، ويركب الحمار، ويعود المريض، قال: وكان الرضا عليه السلام متكئا فاستوى جالسا ثم قال: كان يوسف عليه السلام نبيا يلبس أقبية الديباج المزورة بالذهب ويجلس على متكئات آل فرعون ويحكم، إنما يراد من الامام قسطه وعدله: إذا قال صدق، إذا حكم عدل، وإذا وعد أنجز، إن الله لم يحرم لبوسا ولا مطعما، وتلا " قل من حرم زينة الله التي أخرج لعباده والطيبات من الرزق 📚بحار الانوار ج ٤٩ ص ٢٧٥ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
❇️ عقل هیچ فرد مسلمانی بدون این ده ویژگی كامل نمی‌شود: 🔸مردم به خيرش اميدوار باشند؛ 🔸همگان از شرّش احساس ایمنی کنند؛ 🔸خوبی اندک دیگران را بسيار شمارد؛ 🔸نيكى بسيار خود را اندک به‌حساب آورد؛ 🔸از درخواست‌‌های نیازمندان به او ملول نشود؛ 🔸تا آخر عمرش از کسب دانش خسته نشود؛ 🔸فقر در راه خدا را بیش از توانگرى دوست‏ بدارد؛ 🔸ذلت در راه خدا را بر عزت در راه دشمنش ترجیح دهد؛ 🔸به گمنامى بیش از شهرت تمایل داشته باشد؛ ❇️ سپس فرمود: دهم و چه دهمى! پرسيدند: دهمی چيست؟ فرمود: 🔸هيچ كس را نبيند جز اينكه گويد او از من بهتر و باتقواتر است‏. امام رضا (ع) 📚 تحف‌العقول، ص ۴۴۳ ✨✨میلاد حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام بر همگان مبارک باد✨✨ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صلوات خاصه امام رضا (علیه‌السلام) کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و تفسير قرآن @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا