eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
༻🍃‌🌸🍃༺ 💐👌شما هم در 📖 یک صفحه از قرآن  به همراه با ما همراه شوید ❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز هر روز فایل صوتی🎧 قرائت يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم. ✍تاکنون سوره های :🔻 حمد-بقره-آل‌عمران-نساء-مائده-انعام-اعراف-انفال-توبه‌-یونس-هود-یوسف-رعد-ابراهیم-حجر‌-نحل-إسراء-کهف-مریم-طه-انبیاء- حج-مومنون-نور-فرقان-شعراء-نمل‌-قصص-عنکبوت-روم-لقمان-سجده-احزاب-سباء-فاطر-یس-صافات‌-ص-زمر-غافر-فصلت-شوری-زخرف-دخان-جاثیه به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از های زیر استفاده نمایید. ۱. ۲. ۳. ۴. ۵. ۶. ۷. ۸. ۹. ۱۰. ۱۱. ۱۲. ۱۳. ۱۴. ۱۵. ۱۶. ۱۷. ۱۸. ۱۹. ۲۰. ۲۱. ۲۲. ۲۳. ۲۴. ۲۵. ۲۶. ۲۷. ۲۸. ۲۹. ۳۰. ۳۱. ۳۲. ۳۳. ۳۴. ۳۵. ۳۶. ۳۷. ۳۸. ۳۹. ۴۰. ۴۱. ۴۲. ۴۳. ۴۴. ۴۵. ۴۶. ۴۷. ۴۸.سوره‌_مبارڪہ_فتح ✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇 📖 را شروع خواهیم نمود. ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️در برابر سختگير و در برابر مهربان! 💠مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّـهِ وَ الَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَی الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ تَراهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنَ اللَّـهِ وَ رِضْواناً سِيماهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ مَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوی‌ عَلی‌ سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظِيماً (۲۹/فتح) 🌱‏محمّد، رسول خداست و كسانی كه با او هستند، بر كفّار، سخت و در ميان خودشان مهربانند. آنان را پيوسته در ركوع و سجود می‌بينی، كه فضل و رضوان را از خدا می‌جويند، نشانه آنان در رخسارشان از اثر سجود نمايان است. اين‌ است وصف ايشان در تورات و وصف آنان در انجيل، مانند زراعتی است كه جوانه را از زمين خارج كرده، پس آن را نيرو داده تا سخت شود و بر ساقه‌ی خود بايستد، آن گونه كه كشاورزان را به شگفتی و شادی وامی‌دارد. تا خداوند به واسطه مؤمنان كفّار را به خشم آورد، ولی خداوند به كسانی از كفّار كه ايمان آورده و كارهای شايسته انجام دهند، وعده آمرزش و پاداشی بزرگ داده است. 🔹 وعده‌های الهی شفاف است. (آن پيامبری كه مكتبش بر تمام اديان غالب می‌شود، محمّد رسول اللّه است.) أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی‌ ... مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّـهِ‌ ... 🔹 جهانی شدن مكتب اسلام، به رهبری الهی و يارانی صادق نيازمند است. ‏لِيُظْهِرَهُ عَلَی الدِّينِ كُلِّهِ‌ ... مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّـهِ وَ الَّذِينَ مَعَهُ‌ ‏ 🔹 يكی از ابزار و شيوه‌های تربيت، معرّفی الگوهاست. «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّـهِ» ‏ 🔹 ايمان به رسول خدا، «آمنوا به» گام اول است، مهم‌ترين گام، همراهی با رسول است. «وَ الَّذِينَ مَعَهُ» 🔹 مسلمانان بايد در برابر دشمن؛ خشونت، قاطعيّت، صلابت و شدّت داشته و در برابر ديگر مؤمنان؛ رأفت، مودّت، رحمت و عطوفت، مهر و احساسات داشته باشند. «أَشِدَّاءُ عَلَی الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ» ‏ 🔹 بی‌تفاوتی ممنوع، مسلمان بايد مظهر حبّ و بغض باشد. «أَشِدَّاءُ عَلَی الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ» ‏ 🔹 ملاك مهر و قهر، ايمان و كفر است، نه قوم و قبيله و مال و ثروت. «أَشِدَّاءُ عَلَی الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ» 🔹 عبادت، برای ياران پيامبر يك سيره دائمی است، نه يك عمل موسمی. «تَراهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً» ‏ 🔹 در جامعه اسلامی، بايد نماز ظهور و بروز داشته باشد، نه مخفی و پنهان. ‏«تَراهُمْ» ‏ 🔹 ركوع و سجود در نماز، دارای محوريّت است. «رُكَّعاً سُجَّداً» ‏ 🔹 عبادتی مورد ستايش است كه همراه با كثرت و مداومت باشد. «رُكَّعاً سُجَّداً» ‏ 🔹 بخش‌هايی از تورات و انجيل فعلی، دست نخورده و تحريف نشده است، لذا قرآن در مواردی به آنها استناد می‌كند. ذلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ ... الْإِنْجِيلِ‌ ‏ 🔹 در كتب آسمانی قبل نيز پيش‌گويی‌هايی بوده است. در تورات و انجيل، سيمای ياران پيامبر اسلام مطرح شده است. ذلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ ... الْإِنْجِيلِ‌ ‏ 🔹 مثال‌های كتب آسمانی، طبيعی، همه‌جايی، همه فهم، در دسترس و قابل تجربه است. كَزَرْعٍ أَخْرَجَ‌ ... ‏ 🔹 رشدی پايدار است كه طبيعی، مستقل و تدريجی باشد. كَزَرْعٍ أَخْرَجَ‌ ... ‏ 🔹 جامعه اسلامی بايد خودكفا، مستحكم و مستقل باشد تا روی پای خود بايستد. «فَاسْتَوی‌ عَلی‌ سُوقِهِ» ‏ 🔹 دين از سياست جدا نيست. در كنار ركوع و سجود، موضع‌گيری‌های قاطع و دشمن شكن لازم است. رُكَّعاً سُجَّداً ... لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ ‏ 🔹 رشد كمی و كيفی مسلمانان، كفّار را عصبانی می‌كند. أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ‌ ... ‏لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ ‏ 🔹ركوع و سجود و همگامی با رسول خدا كافی نيست، بايد تمام آن امور برخاسته از ايمان و عمل صالح باشد تا اجر عظيم دريافت شود. «الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظِيماً» ‏ 🔹 پاداش مؤمنان راستين در وهم نگنجد. «أَجْراً عَظِيماً» ‏ 🔹 دفع ضرر، مقدّم بر كسب منفعت است. (اول‌ «مَغْفِرَةً» بعد «اجر عظيم») ‏«والحمدللّه ربّ العالمين» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ در 💠إِنَّ الَّذِينَ يُنادُونَكَ مِنْ وَراءِ الْحُجُراتِ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْقِلُونَ 🌱بیشتر کسانی ‌که تو را از پشت (دیوارِ) اتاق‌ها صدا می‌زنند، عقل خود را به کار نمی‌گیرند. حجرات - ۴ 🔹این آیه برای تاكيد بيشتر، اشاره به نادانی و بی‌خردی كسانی می‌كند كه اين دستور الهی را پشت سر می‌افكنند، و چنين می‌فرمايد:" كسانی كه تو را از پشت حجره‌ها بلند صدا می‌زنند اكثرشان عقل و خرد ندارند"! (إِنَّ الَّذِينَ يُنادُونَكَ مِنْ وَراءِ الْحُجُراتِ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْقِلُونَ‌). 🔹‏اين چه عقلی است كه انسان در برابر بزرگترين سفير الهی رعايت ادب نكند، و با صدای بلند و نامؤدبانه، همچون اعراب" بنی تميم" پشت خانه پيامبر ص بيايد، و فرياد زند: يا محمد! يا محمد! اخرج الينا و آن كانون مهر و عطوفت پروردگار را بدينوسيله ايذاء و آزار نمايد. 🔹‏اصولا هر قدر سطح عقل و خرد انسان بالاتر می‌رود بر ادب او افزوده می‌شود، زيرا" ارزشها" و" ضد ارزشها" را بهتر درك می‌كند، و به همين دليل بی ادبی هميشه نشانه بی‌خردی است، يا به تعبير ديگر بی ادبی كار حيوان و ادب‌ كار انسان است؟ 👈‏تعبير به" أَكْثَرُهُمْ لا يَعْقِلُونَ‌" (غالب آنها نمی‌فهمند) يا به خاطر اين است كه اكثر در لغت عرب گاه به معنی" همه" می‌آيد، كه برای رعايت احتياط و ادب اين تعبير را به كار می‌برند كه حتی اگر يك نفر مستثنی بوده باشد حق او ضايع نشود، گويی خداوند با اين تعبير می‌فرمايد: من كه پروردگار شما هستم و به همه چيز احاطه علمی دارم به هنگام سخن گفتن رعايت آداب می‌كنم، پس شما چرا رعايت نمی‌كنيد؟ ‏و يا اينكه به راستی در ميان آنها افراد عاقلی بوده‌اند كه روی عدم توجه و يا عادت هميشگی صدا را بلند می‌كردند، قرآن از اين طريق به آنها هشدار می‌دهد كه عقل و فكر خود را به كار گيرند، و ادب را فراموش نكنند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣ تدبر در سوره 🔹نکات مهم تفسیری سوره از تفسیر مرحوم گنجه ای آیه «فلسفه تاریخ»ی آیه ۵ و ثلث اول آیه ۶ ، از لحاظ بیان یکی از قوانین تاریخ بشر بسیار قابل توجه است. به این معنی که کسانی هستند که استعدادها و حقوقی دارند و کسان دیگری جلوی بالفعل شدن استعدادهای آنان را می‌گیرند و حقوقشان را از آنها باز می دارند. و خداوند چنین اراده نموده که آن گروهی را که مظلوم واقع شده اند مورد حمایت قرار داده و آنها را بالا آورده و نعمتهائی را به راحتی به آنان عطا فرماید. این مطلب اگر مورد دقت قرار گیرد یک «قانون فلسفه تاریخ»ی است و می تواند در بسیاری از موارد در مناقشات بشری مورد دقت واقع شده و صحت آن دریافته شود. صحت این مطلب را می توان در سقوط رم ، در فروپاشی شوروی ، در استیلای عجم بر اعراب از قرن سوم هجری به بعد ، در نهضت های استقلال طلبی قرن بیستم ، و خلاصه در موارد بسیار زیادی به رأی العین دید . و خلاصه اینکه این «قانون» یکی از قوانین تخلف ناپذیری است که برحسب آن می توان آینده را پیشگوئی نمود. مثلاً می توان در مناقشات بین ملتها بررسی کرد و تعیین نمود که کدام طرف «ضعیف شمرده شده و حقوقش قطع گردیده» است و پیش بینی نمود که بطور حتم ، همان طرف ، در آینده پیروز خواهد گردید . مثلاً در همین زمان ، «مسئله فلسطین» یکی از آن موارد است و ما در ابتدای سوره اسراء در این خصوص شرحی عرض کرده‌ ایم . در «آن روزها» هم میتوان اوضاع و احوال پیامبر (ص) و پیروانش را در چارچوب همین قانون به وضوح دید و درک کرد و چون موضوع تقریبا برای همگان آشنا است شرح بیشتری لازم نمیباشد . https://cutt.ly/fweMIpGw کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و 💠مروري بر دلايل و فتاواي متمايز آيت الله صادقي تهراني 🛑قسمت اول: ، به هر اندازه اي پاك و پاك كننده است. مگر اينكه بواسطه غلبه نجاست، بو، رنگ يا طعم ان تغيير كند. اب و نداريم. ✅ بهترين پاك‏ كننده پليدى‏هاى ظاهرى است، و چه زيبا سخنى از امام معصوم عليه السلام است كه‏ «ألْماءُ يُطَهِّرُ وَ لا يُطَهَّرُ» آب پاك مى‏كند و پاك‏ كننده ‏اى ندارد. و هنگامى هم كه متنجس شد از آب بودن بيرون است، مثلًا زمانى كه يا يا نجاست را به‏ خود گرفته و مغلوب نجاست گردد، چنان كه در خبر نيز آمده 👈«مادامى كه آب بر نجاست غالب باشد- به ‏طورى كه آن‏را در خود محو و ناچيز كند- هرگز متنجس نمى‏شود، و تنها هنگامى كه نجاست بر آب غلبه كرد اين‏جا است كه متنجس مى‏شود. كه ديگر آب نخواهد بود چون از اطلاق خود خارج شده است.» ↩️مسأله‏ ى 37- آن‏چه آب است هر جا و و به‏ هرگونه كه باشد برحسب نص دو آيه‏ ى قرآنى هم پاك و هم پاك كننده است كه‏ «وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً طَهُوراً» (سوره فرقان، آيه‏ 48) «لِيُطَهِّرَكُمْ بِهِ» (سوره‏ انفال، آيه‏ 11) «از آسمان آبِ طهور كه ناپاك‏ها و ناپاكيزگى‏ها را با آن پاك كند فرستاديم» و چون تقريباً تمامى آب‏هاى زمين از همان آبِ طهور آسمانى است كه‏ «وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً بِقَدَرٍ فَأَسْكَنَّاهُ فِي الْأَرْضِ وَ إِنَّا عَلى‏ ذَهابٍ بِهِ لَقادِرُونَ» (سورهى مؤمنون، آيه‏ 18) «و از آسمان آبى فرو فرستاديم و در زمين ساكنش كرديم و اگر بخواهيم آن‏را باز پس مى‏بريم» 👈 كه نه «كُرّ» بودن در پاكى و پاك كردن و متنجس نشدن شرط است، و نه هر شرط ديگر، و تنها آب بودن در پاكى و پاك‏ كنندگى و انفعال‏ ناپذيرى كافى است و ديگر هيچ، زيرا «آب» برحسب اصل آفرينش «طهور»: و است. ↩️مسأله‏ 38- اين سه حالت پاكى و پاك‏ كنندگى و تأثيرناپذيرى كه از حالات ذاتى آب است هرگز زوال‏پذير نيست مگر آن‏كه يا از آب بودن بيرون رود مثل گِلْ آب يا گُلاب، و يا آن‏كه رنگ يا بو و يا طعم نجاست را به‏ خود گيرد كه ديگر آبش ننامند، 👈چنان‏كه در حديث مشهور بين شيعه و سنى از پيامبر بزرگوار آمده است كه‏ «خلق‏ اللَّه الماءَ طَهُوراً لا يُنَجِّسُهُ شَىٌ إلّاما غَيَّرَ لَوْنَهُ أوْ طَعْمَهُ أوْ رِيحَهُ» كه نجس شدن آب در انحصار اين‏گونه تغيير- رنگ، مزه و بو- است و ديگر هيچ‏ . مگر نجاستى كه رنگ يا مزه يا بويش را عوض كند، كه به ‏هرحال آب مطلق نخواهد بود، بلكه آبى خواهد بود با قيد خبيث و پليد كه قابلّيت براى تطهير نداشته و آشاميدنش نيز حرام است، و چنان كه مى‏ بينيم در اين تغييرناپذيرى نه شرط است و نه و نه هيچ شرطى ديگر، و تنها آب بودن است و ديگر هيچ، 🔺تأثيرپذيرى و انفعال آب كم‏تر از نه تنها دليلى از كتاب و سنت ندارد بلكه برخلاف اين دو سند اسلامى نيز هست، اضافه بر اين‏كه از نظر صحّى و بهداشتى هم پذيرفته نيست و مساحت و حجم كُر هم در روايات مربوطه‏اش تضادى حيرت‏انگيز دارد كه از نظر مساحت ميان 3* 3 وجب و 5/ 3* 5/ 3* 5/ 3 و از نظر وزن هم اختلاف دارند، 🔻🔻وانگهى برمبناى انفعال آب قليل با برخورد با نجاست، كلًا تطهير نجاست با محال است زيرا در اين برخورد كه نخست اين آب متنجس مى‏شود چگونه اين نجاست را پاك مى‏كند، و اگر هم نخست آن را پاك مى‏كند پس چگونه در همان حال- يا بدتر پس از آن- متنجس مى‏شود؟!!! و در دفعات بعدي چگونه پاك ميكند؟ ✅اختلاف انداز‏ى «كرّ» هم از نظر وزن و هم از نظر مساحت در روايات، خود نيز گواه براين است كه 👈👈«كرّ» اندازه معينّى ندارد، و تنها به ‏معنى آب زياد است در مقايسه با نجاستى كه با آن تماس گرفته و مخلوط با آن شده است، به ‏عنوان مثال يك سطل آب در مقابل دو يا سه قطره خون يا بول كرّ است، و يك كيلو خون در يك حوض ، كه رنگ و طعم و بويش را عوض نكند آن حوض آب كرّ است و هكذا. 📚منبع : رساله نوين کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
❤بسم الله الرحمن الرحیم❤ یَا أَقْرَبَ مِنْ کُلِّ قَرِیبٍ ای نزدیک‏تر از هر نزدیک 🌹دعای جوشن کبیر کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 5 تا 11 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️، داروی دردهای اجتماعی‌ 💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلی‌ ما فَعَلْتُمْ نادِمِينَ (۶/حجرات) 🌱‏ای كسانی‌كه ايمان آورده‌ايد! اگر فاسقی برای شما خبری مهم آورد تحقيق كنيد، مبادا (از روی زودباوری و شتاب‌زدگی تصميم بگيريد و) ناآگاهانه به گروهی آسيب رسانيد، سپس از كرده‌ی خود پشيمان شويد. 👈‏در طول تاريخ، انبيا با مردم و اجتماعاتی روبرو بوده‌اند كه به انواع بيماری‌های اجتماعی و اخلاقی مبتلا بوده‌اند و حتّی امروز با آن همه پيشرفت‌های مهمی كه در زندگی بشر شده است، هنوز آن بيماری‌ها به قوّت خود باقی است. 🔹افراد مؤمن بايد اهل تحقيق و بررسی باشند، نه افرادی زودباور و سطحی‌نگر. ‏يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ... فَتَبَيَّنُوا 🔹همه‌ی اصحاب پيامبر عادل نبوده‌اند، بلكه در ميان آنان افراد فاسق و منافق نيز بوده‌اند. «إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ» 🔹افشاگری و رسوا كردن افرادی كه كارشان سبب فتنه است، مانعی ندارد. ‏«إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ» 🔹زمينه فتنه دو چيز است: تلاش فاسق، زودباوری مؤمن. الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ‌ ... فَتَبَيَّنُوا 🔹اصل در اسلام، اعتماد به مردم است، امّا حساب كسی كه فسق او بر همه روشن شد، از افراد عادّی جداست. إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ‌ ... فَتَبَيَّنُوا ‏ 🔹افراد فاسق، در صدد ترويج اخبار دروغ و نوعی شايعه پراكنی هستند. «جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ» ‏ 🔹ايمان، با خوش‌باوری سازگار نيست. آمَنُوا ... فَتَبَيَّنُوا 🔹تحقيق وبررسی را به تأخير نيندازيد. «فَتَبَيَّنُوا» (حرف «فاء» نشانه‌ی اقدام سريع است) 🔹گاهی فاسق راست می‌گويد، بنابراين نبايد همه جا سخن او را تكذيب كرد، بلكه بايد تحقيق شود. «فَتَبَيَّنُوا» ‏ 🔹جامعه اسلامی، در معرض تهاجم خبری است و مردم بايد هوشيار باشند. ‏إِنْ جاءَكُمْ‌ ... فَتَبَيَّنُوا ‏ 🔹در مديريّت، بايد علاج واقعه را قبل از وقوع كرد. ابتدا تحقيق و سپس اقدام كنيم. «فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ» 🔹بيان فلسفه و رمز و راز احكام الهی، انگيزه‌ی مردم را برای انجام دستورات زياد می‌كند. (فلسفه تحقيق، دوری از ايجاد فتنه است.) «فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا» 🔹يكی از اهداف خبرگزاری‌های فاسق، ايجاد فتنه و بهم زدن امنيّت نظام است. «أَنْ تُصِيبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ» ‏ 🔹اقدام بر اساس يك گزارش بررسی نشده، می‌تواند جامعه‌ای را به نابودی بكشاند. «أَنْ تُصِيبُوا قَوْماً» ‏ 🔹اقدام عجولانه و بدون بررسی و تحقيق، نوعی جهالت است. «بِجَهالَةٍ» ‏ 🔹عمل به دستورات الهی، مانع پشيمانی است. تحقيق كنيم تا مبادا پشيمان شويم. فَتَبَيَّنُوا ... نادِمِينَ‌ ‏ 🔹پايان كار نسنجيده، پشيمانی است. «نادِمِينَ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️اهميت 💠إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ (۱۰/حجرات) 🌱‏همانا مؤمنان با يكديگر برادرند، پس ميان برادران خود، (در صورت اختلاف و نزاع) صلح و آشتی برقرار كنيد و از خدا پروا كنيد تا مورد رحمت قرار گيريد. 🔹جمله" إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ" كه در آيات فوق آمده است يكی از شعارهای اساسی و ريشه‌دار اسلامی است، شعاری بسيار گيرا، عميق، مؤثر و پر معنی. 🔹‏ديگران وقتی می‌خواهند زياد اظهار علاقه به هم مسلكان خود كنند از آنان به عنوان" رفيق" ياد می‌كنند، ولی اسلام سطح پيوند علائق دوستی مسلمين را به قدری بالا برده كه به صورت نزديكترين پيوند دو انسان با يكديگر آنهم پيوندی بر اساس مساوات و برابری، مطرح می‌كند، و آن علاقه" دو برادر" نسبت به يكديگر است. 🔹‏روی اين اصل مهم اسلامی مسلمانان از هر نژاد و هر قبيله، و دارای هر زبان و هر سن و سال، با يكديگر احساس عميق برادری می‌كنند، هر چند يكی در شرق جهان زندگی كند، و ديگری در غرب. 🔹‏در مراسم" حج" كه مسلمين از همه نقاط جهان در آن كانون توحيد جمع می‌شوند اين علاقه و پيوند و همبستگی نزديك كاملا محسوس است و صحنه‌ای است از تحقق عينی اين قانون مهم اسلامی. 👈‏به تعبير ديگر اسلام تمام مسلمانها را به حكم يك خانواده می‌داند، و همه را خواهر و برادر يكديگر خطاب كرده، نه تنها در لفظ و در شعار كه در عمل و تعهدهای متقابل نيز همه خواهر و برادرند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣ تدبر در سوره 🔹نکات مهم تفسیری سوره اكنون در آيات (۵) و (۶) نقش پايدار و پنهانى سلطه ربانى نه تنها نسبت به مستضعفان اسرائيلى، بلكه نسبت به كل مستضعفان با ايمان و شايسته طول تاريخ نويدى اميد بخش براى آنان است، و اين «نريد» در اختصاص مستضعفان اسرائيلى نيست، چنان كه فرعون و هامان و لشكريان شان نيز در انحصار اين نابكاران نيستند، بلكه اين و آن خود بيان گر بسيار مهم سلطه مستضعفان در مثلث زمان هستند، چنان كه قبلا نيز در جريان نوح و ابراهيم گذشت. زيرا «نريد» در بعد ربانيت جمعى جمع مكلفان را در بر دارد، گرچه اين اراده داراى مراحل و درجاتى بر حسب مناسبت هاست. مستضعفان سه دسته اند : گروهى مقصرند كه خود از نظر تقصيرشان دچار استضعاف گشته اند، چنان كه در آيه (۴:۹۷) آنان را "ظالمى أنفسهم" خوانده، كه هرگز اينان نقشى در اين نصرت ربانى ندارند، تا چه رسد كه داراى سلطه و حكومت ايمانى باشند. دسته دوم مستضعفين بدون تقصيرند، چنان كه در آيه (۴:۹۹) آمده، كه ناخواسته ونادانسته مورد استكبار قرار گرفته اند. و دسته سوم همان مستضعفانى هستند كه ازنظر عقل و ايمان و جهاد در راه ايمان سرآمد ديگرانند، ولى سلطه هاى استبدادى مجالى برايشان باقى نگذارده است، ايشانند كه بر حسب آياتى چند ـ مانند همين آيه مورد بحث و آياتى از سوره انبياء و نور و بعضى سور ديگر ـ مورد اين وعده ربانى قرار گرفته اند كه آينده حكومت ربانى در جهان تكليف مخصوص آنان خواهد بود. تفسیر فرقان https://cutt.ly/fweMIpGw کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛