eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
💫اَللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ نَفْسٍ لاَ تَشْبَعُ ✨خدايا پناه به تو مى ‏برم از نفسى كه از دنيا سيرى ندارد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 51 تا 76 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️، هم در نمودار است، و هم در . 💠‏نَحْنُ خَلَقْناكُمْ فَلَوْ لا تُصَدِّقُونَ (۵۷) أَ فَرَأَيْتُمْ ما تُمْنُونَ (۵۸) أَ أَنْتُمْ تَخْلُقُونَهُ أَمْ نَحْنُ الْخالِقُونَ (۵۹) نَحْنُ قَدَّرْنا بَيْنَكُمُ الْمَوْتَ وَ ما نَحْنُ بِمَسْبُوقِينَ (۶۰/واقعه) 🌱‏ما شما را آفريديم، پس چرا تصديق نمی‌كنيد؟ آيا آنچه را (در رحم) می‌ريزيد ديده‌ايد؟ آيا شما آن را (به صورت انسان) می‌آفرينيد يا ما آفريننده‌ايم؟ ‏ماييم كه مرگ را در ميان شما مقدّر كرديم و هرگز (مغلوب نمی‌شويم) و كسی بر ما پيشی نمی‌گيرد. 🔹‏در آيات قبل بيان شد كه اصحاب شِمال در معاد ترديد داشته و می‌گفتند: آيا اگر مرديم و خاك شديم، باز زنده می‌شويم؟ از اين آيه به بعد خداوند نمونه‌های قدرت خود را در دنيا بيان می‌كند تا استبعاد قيامت را برطرف نمايد. 🔹‏استدلال‌های قرآن، فراتر از زمان و مكان است و تاريخ مصرف ندارد و به مقطعی از زمان و مكانی خاص تعلق ندارد. نطفه در رحم و بذر در زمين، در هر زمان و مكان و برای همه واضح و روشن است. 🔹‏مخفی بودن زمان مرگ حكيمانه است و فوايدی را به دنبال دارد، از يك سوی آماده باش‌ انسان كه هر لحظه ممكن است مرگ فرا رسد و از سوی ديگر جريان عادی زندگی، زيرا منتظر زمان معيّنی برای مرگ نيست وگرنه زندگی برای او تلخ می‌شد. 🔹‏گرچه برخی مقدّمات توليد نسل، همچون آميزش و ريزش نطفه در رحم، به وسيله انسان است، امّا تلقيح نطفه و تخمك و رشد آن در چند مرحله و حفظ و تبديل آن به يك انسان كامل با ويژگی‌های منحصر به فرد، تنها كار خداوند است. «أَ أَنْتُمْ تَخْلُقُونَهُ أَمْ نَحْنُ الْخالِقُونَ» 🔹‏حتی اگر بشر، در خارج از رحم همانند سازی كند، باز هم از قدرت الهی نمی‌كاهد و خالقيّت او را زير سؤال نمی‌برد، زيرا اين تأثير و تأثّر به دست توانای خداوند است و بشر در طراحی مراحل آفرينش نقشی ندارد. ‏🔹چرا شك در معاد می‌كنيد؟ كسی كه شما را آفريد بار ديگر نيز می‌آفريند. «نَحْنُ خَلَقْناكُمْ» 🔹در تبليغ و مجادله، با استفاده از شيوه سؤال و پرسش، وجدان مخاطبان را بيدار و به ياری فراخوانيم. أَ فَرَأَيْتُمْ‌ ... أَ أَنْتُمْ‌ ... 🔹پايان عمر و زمان مرگ، تنها به دست خداست. «نَحْنُ قَدَّرْنا بَيْنَكُمُ الْمَوْتَ» 🔹مرگ انسان نشانه‌ی عجز خداوند از زنده نگه داشتن نيست، بلكه تقديری حكيمانه است. «قَدَّرْنا بَيْنَكُمُ الْمَوْتَ» 🔹قدرت الهی مطلقه است و هيچ شخص يا قدرتی نمی‌تواند از مرگ فرار كرده و بر اين تقدير الهی غالب شده و بر آن پيشی بگيرد. «ما نَحْنُ بِمَسْبُوقِينَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️، فراگير، ساده و عمیق 💠أَ فَرَأَيْتُمُ الْماءَ الَّذِي تَشْرَبُونَ (۶۸) أَ أَنْتُمْ أَنْزَلْتُمُوهُ مِنَ الْمُزْنِ أَمْ نَحْنُ الْمُنْزِلُونَ (۶۹) 🌱به من خبر دهید آبی را که می‌نوشید؛ (۶۸) آیا شما آن را از ابر فرو فرستاده‌اید؛ یا ما فرو می‌فرستیم؟ (۶۹/واقعه) 🔹چه كسی به آفتاب فرمان می‌دهد بر صفحه اقيانوسها بتابد، و از ميان آبهای شور و تلخ تنها ذرات آب خالص و شيرين و پاك از هر گونه آلودگی را جدا ساخته، و به صورت بخار به آسمان بفرستد؟ 🔹‏چه كسی به اين بخارات دستور می‌دهد دست به دست هم دهند و فشرده شوند، و قطعات ابرهای باران‌زا را تشكيل دهند؟ چه كسی دستور حركت به بادها و جابجا كردن قطعات ابرها و فرستادن آنها را بر فراز زمينهای خشك و مرده می‌دهد؟ 🔹‏چه كسی به طبقات بالای هوا اين خاصيت را بخشيده كه به هنگام سرد شدن توانايی جذب بخار را از دست دهد، و در نتيجه بخارات موجود به صورت قطرات باران، نرم و ملايم، آهسته و پی در پی، بر زمينها فرود آيند؟ 🔹‏اگر يك سال خورشيد اعتصاب كند، بادها از حركت بايستند، قطعات بالای جو بخارات را مصرانه در خود نگهدارند، و آسمان بر زمين بخيل گردد، آن چنان كه زرع و نخيل لب تر نكنند، همه شما از تشنگی هلاك می‌شويد، و حيوانات و باغها و زراعتهای شما می‌خشكد. 🔹‏كسی كه اين قدرت را دارد كه با وسايلی اينچنين ساده آن چنان بركاتی برای شما فراهم سازد، آيا قادر بر احيای مردگان نيست؟ اين خود يك نوع احيای مردگان است احيای زمينهای مرده كه، هم نشانه توحيد و عظمت خدا است و هم دليل بر رستاخيز و معاد. 🔹‏و اگر می‌بينيم در آيات فوق فقط روی آب نوشيدنی تكيه شده و از تاثير آن در مورد حيات حيوانات و گياهان سخنی به ميان نيامده به خاطر اهميت فوق العاده آب برای حيات خود انسان است، بعلاوه در آيات قبل اشاره‌ای به مساله زراعت شده بود و نيازی به تكرار نبود. 🔹‏جالب اينكه اهميت آب و نقش آن در زندگی بشر نه تنها با گذشت زمان و پيشرفت صنايع و علم و دانش انسان كم نمی‌شود، بلكه بر عكس، انسان صنعتی نياز بيشتری به آب دارد، لذا بسياری از مؤسسات عظيم صنعتی فقط در كنار رودخانه‌های عظيم قدرت فعاليت دارند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹نکات تفسیری سوره قصص آيه ۱۵ ـ اين جا موسى از كاخ فرعون خست و برون جَست و به گونه اى غافل گير در شهر وارد شد، كه با درگيرى يك فرعونى بايك اسراييلى چنان معركه اى را آغاز كرد تا ناخواسته مبتلاى به قتل اين فرعونى گرديد، گرچه حداقل در حال دفاع از موحد اين خود قتل منحرفى مهاجم است، ولى بالاخره اين جريان دعوت رسمى رسالتى موسى(عليه السلام) را به عقب انداخت. قَالَ رَبِّ إِنِّى ظَـلَمْتُ نَفْسِى فَاغْفِرْ لِى فَغَفَرَ لَهُو إِنَّهُو هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ۱۶ گفت: «پروردگارم! من بر خويشتن ستم كردم، پس برايم پوششى (از اين كشتن ناخواسته) بنه.» در نتيجه خدا (هم) براى او (اين جريان را) پوشيد. او، بى گمان (هم)او، بسى پوشنده ى رحمت گر بر ويژگان است۱۶ آيه ۱۶ ـ از اين آيه چنين مى نمايد كه اين جريان هرگز ستمى بر اين فرعونى نبوده، بلكه به گونه اى ناخودآگاه ظلم و نقصانى در دعوت موسى داشت، لذا از خدا همى خواست تا اين جريان را بر او بپوشد، تا در راه رسالتش بكوشد، به همين جهت بر مبناى آيه (۱۸) كه همان اسراييلى با كسى ديگر از فرعونيان درگير شده بود، و با فرياد دوباره از موسى كمك خواست، موسى به وى فرمود: تو گمراهى آشكارگرى، زيرا مرا به تكرار جريان گذشته خوانده اى كه دعوت رسالتى ام را دو چندان به تأخير افكنى، تأييد توجيه ظلم نفسى در آياتى مانند "و لم تظلم منه شياً" (۱۸) پيداست كه اين خود نقصانى است ناخودآگاه و نه ظلمى رسمى، روى اين اصل ظلم هميشه از روى آگاهى و تقصير نيست. و نيز "نجوت من القوم الظالمين" (۲۱) قصاصش را در برابر اين قتل ظلم دانسته كه در اين صورت اين قتل پى آمد قصاص را ندارد زيرا ظلم نبوده است. آيه (۲۷) شعيب به موسى بدون درخوست او پيشنهاد اين ازدواج راكرد كه "إنى اريد ان أنكحك احدى ابنتى هاتين" بدين معنى كه من همى خواهم تو رابه ازدواج يكى از اين دو دختر در آورم. از اين جا و آياتى ديگر مانند «زوجناكها» (۳۳:۳۷) چنان مى فهميم كه در عقد اصولا ايجاب ازدواج با مرد است و قبول از زن چنان كه خواستگارى هم از مرد است و پذيرش از زن، كه ازدواج نخست در بعد خواستن و سپس در بعد پيوند زدن آغازش از مرد است و پذيرشش از زن، بر خلاف آن چه معمول است كه ايجاب از زن و قبول از مرد است. از اين جا مى فهميم كه اصولا گرچه ايجاب در باب ازدواج از مرد است ولى احياناً خواستگارى از سوى زن و اهل اوست، زيرا نخست بر حسَب آيه (۲۶) يكى از اين دو دختر به پدر پيشنهاد كرد كه موسى را به كار گير و اين خود اشاره اى است بس لطيف كه او را به ازدواج من در آور، و سپس بر مبناى آيه (۲۷) اين شعيب بود كه از موسى درباره اين دختر خواستگارى كرد، چنان كه مشابه اين جريان براى پيامبر بزرگوار اسلام نيز تحقق يافت كه زنى به حضرتش به گونه اى مجانى پيشنهاد ازدواج كرد و قرآن هم نه تنها بر اين جريان صحّه گذاشت، بلكه از اين زن تجليل كرد چنان كه فرمود: "وَامْرَأَةً مُّؤْمِنَةً إِن وَهَبَتْ نَفْسَهَا لِلنَّبِىِّ" (۳۳:۵۰): زنى با ايمان اگر خود را به پيامبر بزرگوار بخشيد، تفسیر فرقان https://cutt.ly/fweMIpGw کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳✳رويكرد آیت الله بروجردی‏ : موضوع را از تفكيك كنيد. در حال حاضر مهم ان است كه مرجعيت علمي در تبيين دين پذيرفته شود. "یادم هست که مرحوم آیت الله همیشه این مطلب را گوشزد می‌کردند که: دو مطلب است، 🔻🔻این دو مطلب را از یکدیگر تفکیک بکنید، آن وقت اختلافات ما با سنی‌ها حل می‌شود و به نفع ما هم حل می‌شود: یکی مسئله‌ و زعامت، و دیگر مسئله‌ . ✅در مورد خلافت و زعامت، ما می‌گوییم بعد از پیغمبر آن کسی که می‏بایست زمامدار می‌شد، حضرت امیر علیه السلام است. آنها می‌گویند نه، ابابکر است. این یک اختلاف. ✳مسئله‌ دیگر مسئله‌ امامت است؛ یعنی ما تنها روی شأن زمامداری و حکومت پیغمبر بحث نمی‌کنیم، پیغمبر شأن دیگری هم داشت و آن این که پیغمبر بود و . 👈ما این حساب را باید بکنیم که بعد از پیغمبر مرجع احکام کیست؟ یعنی قول چه کسی برای ما است؟ بعد ایشان می‌گفتند که در بعضی از روایات، نص در این است که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: علی علیه السلام بعد از من خلیفه و زمامدار است. بعضی دیگر مطلب دیگری را علاوه می‌کنند، می‌گویند رسول اکرم فرمود: علی بعد از من مرجع احکام است. ما به سنی‌ها می‌گوییم که ما یک بحثی با شما داریم راجع به زمامداری بعد از پیغمبر، ولی این موضوع است. نه حضرت علی وجود دارد که زمامدار باشد و نه ابوبکر. 👈پرونده این موضوع را می‏‌بندیم و راکد می‌گذاریم. 🔴🔴ولی یک مسئله‌ دیگر هست و آن اینکه قول چه کسی بعد از پیغمبر حجت است؟ حدیث‏ انّی تارِک فیکمُ الثَّقَلَینِ: کتابَ اللهِ وَ عِتْرَتی‏ .مقام را بیان می‌کند و آن امروز هم به درد ما می‌خورد، یعنی الآن ما باید در یاد گرفتن احکام ببینیم چه گفته است. ❓ آیا پیغمبر گفته است که همان‏طور که قول من حجت است، بعد از من قول عترت من هم حجت است یا نه؟ 👈بله، گفت. ما روی و زمامداری با شما بحث نمی‌کنیم اما این مسئله‌ روز را باید عمل کنیم. ❓ما چرا خودمان را سر موضوع زمامداری خسته کنیم؟ البته ما عقیده‏ خودمان را حفظ می‌کنیم که بعد از پیغمبر علی باید زمامدار می‌شد و اگر علی زمامدار می‌شد این وضعی که دنیای اسلام پیدا کرده، پیدا نمی‌شد. اما این فقط یک بحث نظری است راجع به گذشته." 🖌 استاد شهيد مطهری، 📚 اسلام و نیازهای زمان، ج١، ص١٠٨ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
. ❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ حَسْبُنَا اللهُ وَ نِعْمَ الْوَکيلُ خدا ما را کافی است و او خوب وکیلی است 🌸 سوره آل عمران ، آیه ۱۷۳ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️تنها به حريم راه می‌يابند 💠لا يَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ 🌱(و) فقط کسانی که (توسّط خداوند) پاک شده‌اند، با آن تماس برقرار می‌کنند. واقعه - ۷۹ 🔹بسياری از مفسران به پيروی از رواياتی كه از امامان معصوم ع وارد شده اين آيه را به عدم جواز مس كتابت قرآن بدون غسل و وضو تفسير كرده‌اند. 🔹‏در حالی كه گروه ديگری آن را اشاره به فرشتگان مطهری می‌دانند كه از قرآن آگاهی دارند، يا واسطه وحی بر قلب پيامبر ص بوده‌اند، نقطه مقابل مشركان كه می‌گفتند: اين كلمات را شياطين بر او نازل كرده‌اند! 🔹بعضی نيز آن را اشاره به اين معنی می‌دانند كه حقايق و مفاهيم عالی قرآن را جز پاكان درك نمی‌كنند، همانگونه كه در آيه ۲ سوره بقره می‌خوانيم: ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُدیً لِلْمُتَّقِينَ‌:" اين كتاب شكی در آن نيست، و مايه هدايت پرهيزكاران است" و به تعبير ديگر حد اقل پاكی كه روح" حقيقت جويی" است برای درك حد اقل مفاهيم آن لازم است، و هر قدر پاكی و قداست بيشتر شود درك انسان از مفاهيم قرآن و محتوای آن افزون خواهد شد. 👈‏ولی هيچ منافاتی در ميان اين سه تفسير وجود ندارد و ممكن است همه در مفهوم آيه جمع باشد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️جمع اضداد در 💠هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَلِيمٌ 🌱اوست که (پیش از وجود هر چیزی،) اول (بوده است)، و (در) پایانِ (هستی، همچنان باقی ست،) و چیره و مسلط (به همه چیز) و آگاه از درون همه‌ی اشیاء است، و او از همه چیز به‌خوبی آگاه است. حدید - ۳ 🔹بعد از آنكه معلوم شد كه خدای تعالی بر هر چيزی كه فرض شود قادر است، قهرا با احاطه قدرتش به هر چيزی از هر جهت محيط هم هست، پس هر چيزی كه فرض شود اول باشد خدا قبل از آن چيز بوده، پس او نسبت به تمام ماسوای خود اول است، نه آن چيزی كه ما اولش فرض كرديم. 🔹 و همچنين هر چيزی كه ما آخرينش فرض كنيم خدای تعالی بعد از آن هم خواهد بود، چون گفتيم قدرتش احاطه به آن چيز دارد، هم به ما قبلش و هم به ما بعدش، پس آخر خدا است، نه آن چيزی كه ما آخرينش فرض كرديم، و هر چيزی را كه ما ظاهر فرض كنيم خدا ظاهرتر از آن است به خاطر احاطه‌ای كه قدرتش بر آن چيز دارد، و چون احاطه دارد پس از جهت ظهور هم ما فوق آن است، پس خدا ظاهر است، نه آن چيزی كه ما ظاهرش فرض كرديم. 🔹و همچنين هر چيزی كه باطن فرض شود خدا به خاطر احاطه قدرتش بر آن باطن‌تر از آن است، و ما ورای آن قرار دارد، چون او است كه آن چيز را باطن كرده، پس باطن هم‌ خداست، نه آن چيزی كه ما باطنش فرض كرديم، پس معلوم شد كه خدا اول و آخر و ظاهر و باطن علی الاطلاق است، و از اين صفات آنچه در غير خدا هست نسبی است نه علی الاطلاق‌. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan