#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_539
❇️#غفلت و بيخبری تا كی؟!
💠أَ لَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّـهِ وَ ما نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَ لا يَكُونُوا كَالَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلُ فَطالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَ كَثِيرٌ مِنْهُمْ فاسِقُونَ (۱۶/حدید)
🌱آيا برای كسانی كه ايمان آوردهاند، زمان آن نرسيده كه دلهايشان برای ياد خدا و آنچه از حق نازل شده، نرم و فروتن گردد و مانند كسانی نباشند كه پيش از اين، كتاب آسمانی به آنان داده شد، پس زمان طولانی بر آنان گذشت و دلهايشان سخت گرديد و بسيارشان فاسق گشتند؟
🔹بعد از ذكر آن همه انذارهای كوبنده و هشدارهای بيدارگر در آيات گذشته و بيان سرنوشت دردناك منافقان و كافران در قيامت در نخستين آيه مورد بحث به صورت يك نتيجهگيری میفرمايد:" آيا وقت آن نرسيده است كه دلهای افراد با ايمان در برابر ذكر خدا و آنچه از حق نازل شده است خاشع گردد.
🔹و همانند كسانی نباشند كه در گذشته كتاب آسمانی به آنها داده شد (مانند يهود و نصاری) سپس در ميان آنها و پيامبران فاصله افتاد، عمرهای طولانی يافتند و خدا را فراموش كردند و قلبهای آنها قساوت پيدا كرد، و بسياری از آنها فاسق و گنهكار بودند" (أَ لَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّـهِ وَ ما نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَ لا يَكُونُوا كَالَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلُ فَطالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَ كَثِيرٌ مِنْهُمْ فاسِقُونَ). "
🔹تخشع" از ماده" خشوع" به معنی حالت تواضع و ادب جسمی و روحی است كه در برابر حقيقت مهم يا شخص بزرگی به انسان دست میدهد.
🔹روشن است ياد خداوند اگر در عمق جان قرار گيرد و همچنين شنيدن آياتی كه بر پيامبر ص نازل شده است هر گاه به درستی تدبر شود بايد مايه خشوع گردد، ولی قرآن گروهی از مؤمنان را در اينجا سخت ملامت میكند كه چرا در برابر اين امور خاشع نمیشوند؟، و چرا همچون بسياری از امتهای پيشين گرفتار غفلت و بيخبری شدهاند؟ همان غفلتی كه نتيجه آن قساوت دل و همان قساوتی كه ثمره آن فسق و گناه است!
🔹آيا تنها به ادعای ايمان قناعت كردن و از كنار اين مسائل مهم به سادگی گذشتن و تن به زندگی مرفه سپردن، در ناز و نعمت زيستن، و پيوسته مشغول عيش و نوش بودن با ايمان سازگار است؟!
🔹جمله" طال عليهم الامد" (زمان بر آنها طولانی شد) ممكن است اشاره به فاصله زمانی ميان آنها و پيامبرانشان باشد، و يا طول عمر و درازی آرزوها، و يا عدم نزول عذاب الهی در زمان طولانی، و يا همه اينها چرا كه هر يك میتواند عاملی برای غفلت و قساوت و آن هم سببی برای فسق و گناه گردد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣2⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹فراز آیات ۴۲-۲۹ سوره قصص
بخش آخر
فَلَمَّا جَاءهُم مُّوسَى بِآيَاتِنَا بَيِّنَاتٍ قَالُوا مَا هَذَا إِلَّا سِحْرٌ مُّفْتَرًى وَمَا سَمِعْنَا بِهَذَا فِي آبَائِنَا الْأَوَّلِينَ {36}
پس چون موسی آیات روشن ما را برای آنان آورد ، گفتند: «این جز سحری ساختگی نیست و از پدران پیشین خود چنین [ چیزی ] نشنیده ایم.» {36}
وَقَالَ مُوسَى رَبِّي أَعْلَمُ بِمَن جَاء بِالْهُدَى مِنْ عِندِهِ وَمَن تَكُونُ لَهُ عَاقِبَةُ الدَّارِ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ {37}
و موسی گفت: «پروردگارم به [ حال ] کسی که از جانب او رهنمودی آورده و [ نیز ] کسی که فرجام [ نیکویِ ] آن سرا برای اوست ، داناتر است. در حقیقت ، ظالمان رستگار نمی شوند.» {37}
وَقَالَ فِرْعَوْنُ يَا أَيُّهَا الْمَلَأُ مَا عَلِمْتُ لَكُم مِّنْ إِلَهٍ غَيْرِي فَأَوْقِدْ لِي يَا هَامَانُ عَلَى الطِّينِ فَاجْعَل لِّي صَرْحًا لَّعَلِّي أَطَّلِعُ إِلَى إِلَهِ مُوسَى وَإِنِّي لَأَظُنُّهُ مِنَ الْكَاذِبِينَ {38}
و فرعون گفت: «ای بزرگان قوم ، من جز خویشتن برای شما خدایی نمی شناسم. پس ای هامان برایم بر گِل آتش بیفروز و برجی [ بلند ] برای من بساز ، شاید به [ حالِ ] خدای موسی اطّلاع یابم ، و من جدّا او را از دروغگویان می پندارم.» {38}
وَاسْتَكْبَرَ هُوَ وَجُنُودُهُ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ إِلَيْنَا لَا يُرْجَعُونَ {39}
و او و سپاهیانش در آن سرزمین به ناحق سرکشی کردند و پنداشتند که به سوی ما بازگردانیده نمی شوند. {39}
فَأَخَذْنَاهُ وَجُنُودَهُ فَنَبَذْنَاهُمْ فِي الْيَمِّ فَانظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الظَّالِمِينَ {40}
تا او و سپاهیانش را فرو گرفتیم و آنان را در دریا افکندیم ، بنگر که فرجام کار ستمکاران چگونه بود. {40}
وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ لَا يُنصَرُونَ {41}
و آنان را پیشوایانی که به سوی آتش می خوانند گردانیدیم ، و روز رستاخیز یاری نخواهند شد. {41}
وَأَتْبَعْنَاهُمْ فِي هَذِهِ الدُّنْيَا لَعْنَةً وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ هُم مِّنَ الْمَقْبُوحِينَ{42}
و در این دنیا لعنتی بدرقه [ نامِ ] آنان کردیم و روز قیامت [ نیز ] ایشان از [ جمله ] زشت رویانند. {42}
♻️عصاره فراز آیات ۴۲-۲۹ : بعثت موسی به رسالت و تاییدات خداوند و رفع ترس و نگرانی موسی.علیرغم ارایه معجزات توسط موسی، فرعون از روی استکبار او را تکذیب کرد و ساحر خواند. خدا هم فرعون و سپاهش را غرق کرد تا عاقبت کار ظالمان را نشان دهد.
آقای سید کاظم فرهنگ
https://cutt.ly/fweMIpGw
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
:💮🔶اشتباهات ما در موضوع #حجاب ❗
باز نشر سخنان دلسوزانه دوسال قبل (1400) استاد سروش محلاتي بمناسبت روز #عفاف و حجاب
🛑 قسمت چهارم:
:
🔻طرح یک سوال
دلایل نارضایتی از وضع #حجاب_بانوان چیست؟ در شرایط کنونی یک سوُال این است که آیا ما از موضع #فقه وحوزه، چارچوب حجاب را بدرستی تبیین کرده ایم؟ و یا بدلیل آنکه از آن کاسته یا بر آن افزوده ایم، در وقوع این نابسامانی بی تاثیر نیستیم؟
بنظر میرسد در تلقی کنونی از حجاب شرعی چند #اشتباه وجود دارد، اشتباهاتی که باعث شده حجاب از ابعاد شرعی آن حجیمتر و فربهتر معرفی شود و.
⭕همانگونه که شهید مطهری هم متذکر شده، وقتی حجاب را افزایش داده و #سنگین میکنیم، درحقیقت افراد باحجاب را کاهش داده و #تقلیل میدهیم:
🔻 6. #تعمیم_مفسده_انگیزی
حجاب مانند هر حکم شرعی دیگر دارای مصلحت است ولی ما از میان همه مصالح ان بر یک مصلحت خاص اجتماعی در "جلو گیری از فساد" تاکید کرده ایم .
این تاکید برای ان است که در دفاع از این حکم از منطق قوی تری برخوردار شده و بعلاوه اقدام دولت برای برخورد با بدحجابان را موجه بدانیم زیرا وظیفه دولت در مقابله با فساد یک اصل پذیرفته شده است .
♦️👈ولی این استدلال هم یکی از #اشتباهات ماست زیرا استثناءاتی که برای #حجاب وجود دارد
مثل اینکه 👈کنیزان از پوشاندن سر و گردن معاف هستند نشان میدهد که ملاک دیگری برای این حکم وجود دارد ، چرا که اسلام هرگز فساد را برای هیچ کس و از ان جمله کنیزان نمیپذیرد و اگر در بی حجابی انان هم #مفسده باشد باید انان را موظف به پوشش کرد
👈 چه اینکه اگر در عدم پوشش ارحام مانند عمه و خاله هم خوف وقوع فساد باشد انان هم باید رعایت حجاب در برابر برادرزاده و خواهرزاده خود کنند . زنان غیر مسلمان هم اگر بی حجابی شان مفسده انگیز باشد ، باید با حجاب مناسب خود جلوی فساد را بگیرند .
فتوای ایه الله بهجت هم کاملا مطابق قاعده است که "الزام توریستها به حجاب در حد پیشگیری از زمینه فساد است" یعنی بدون در نظر گرفتن این عنوان (فساد) الزامی برای انان وجود ندارد .
✳✳پس حجاب یک مساله است و #فساد مساله دیگر و #ملازمه ای در کار نیست .
در فقه موارد زیادی وجود دارد که فقها فعلی را برای زنان ذاتا #حلال میدانند (مثل همخوانی و رقص و دوچرخه سواری و عکاسی و..) ولی اگر موجب فساد گردد از ان منع میکنند .
لذا نمیتوان #پوشش_سر و گردن را (بدون تبرج) از باب ممانعت از فساد لازم و اجباري دانست بخصوص که چنین ادعایی بر خلاف مشاهده و وجدان است .
💢👈بهر حال بر این اساس و توضيحات بالا،
پوشش بخشی از بدن زنان از باب پیشگیری از تحریک دیگران و جلوگیری از فساد لازم میشود
و پوشش بخش دیگر (حتی صورت ) هم در صورت تبرج ضروری است و همان ملاک "جلوگیری از فساد" در این دو بخش وجود دارد
👈ولی اصرار بر ملاک مفسده انگیز بودن "کشف راس" توجیهی ندارد و در اینجا لزوم پوشش صرفا با دلیل تعبدی اثبات میشود .
لذا ورود #حکومت در این بخش از باب "مقابله با # فساد" موَجه نیست .
ادامه دارد
🎙استاد سروش محلاتی
http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm4682_yh-59-swrh-Hzb-Hjb--znn-mslmn-jlbb-rwpwsh--rbh-bdn-khwd-nzdykh-khnnd-t-mwrd-dhyt-qrr-ngyrnd.aspx#post4682
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
اللّهُمَّ اجْعَلْ غَدى وَ ما بَعْدَهُ اَفْضَلَ مِنْ ساعَتى وَ یَوْمى
پروردگارا فرداى من و مابعد آنرا بهتر از این ساعت و امروزم قرارده
" فرازی از دعای روز یکشنبه "
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_حدید آیات 19 تا 24
📄#صفحه_540
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_540
❇️#دنيا چيزی جز متاع #غرور نيست!
💠اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَياةُ الدُّنْيا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زِينَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَ تَكاثُرٌ فِي الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَباتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَراهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطاماً وَ فِي الْآخِرَةِ عَذابٌ شَدِيدٌ وَ مَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّـهِ وَ رِضْوانٌ وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ مَتاعُ الْغُرُورِ (۲۰/حدید)
🌱بدانيد كه زندگانی پستِ دنيا، چيزی جز بازی و سرگرمی و زينتطلبی و فخر فروشی در ميان خود و افزونطلبی بر همديگر در اموال و فرزندان نيست، همانند بارانی كه گياه آن، كشاورزان را به شگفتی وا دارد، سپس خشك شود و آن را زرد بينی، سپس كاه شود و در آخرت، عذابی شديد (برای گنهكاران) و مغفرت و رضوانی (برای اطاعتكنندگان) از جانب خداوند است و زندگانی دنيا جز كالای فريبنده نيست.
🔹سپس به بازده عمر و نتيجه و محصول نهايی آن پرداخته میافزايد:" اما در سرای آخرت از دو حال خارج نيست: يا عذاب شديد است و يا مغفرت و رضا و خشنودی او" (وَ فِي الْآخِرَةِ عَذابٌ شَدِيدٌ وَ مَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّـهِ وَ رِضْوانٌ).
و سرانجام آيه را با اين جمله پايان میدهد:" و زندگی دنيا جز متاع غرور و فريب چيزی نيست"! (وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلَّا مَتاعُ الْغُرُورِ).
🔹" غرور" در اصل از ماده" غر" (بر وزن حر) به معنی اثر ظاهر چيزی است، و لذا به اثر ظاهر در پيشانی اسب" غرة" گفته میشود، سپس به حالت غفلت اطلاق شده است كه در ظاهر انسان هوشيار است، اما در حقيقت بيخبر است، و به معنی فريب و نيرنگ نيز استعمال میشود.
🔹" متاع" به معنی هر گونه وسائل بهرهگيری است، بنا بر اين جمله" دنيا متاع غرور است" مفهومش اين است كه وسيله و ابزاری است برای فريبكاری، فريب دادن خويشتن، و هم فريب ديگران و البته اين در مورد كسانی است كه دنيا را هدف نهايی قرار میدهند و به آن دل میبندند، و بر آن تكيه میكنند و آخرين آرزويشان وصول به آن است، اما اگر مواهب اين جهان مادی وسيلهای برای وصول به ارزشهای والای انسانی و سعادت جاودان باشد هرگز دنيا نيست، بلكه مزرعه آخرت، و قنطره و پلی برای رسيدن به آن هدفهای بزرگ است.
🔹بديهی است توجه به دنيا و مواهب آن به عنوان يك" گذرگاه" يا يك" قرارگاه" دو جهتگيری مختلف به انسان میدهد كه در يكی مايه نزاع و فساد و تجاوز و بيدادگری و طغيان و غفلت است، و در ديگری وسيله بيدادی است و آگاهی و ايثار و فداكاری و برادری و گذشت.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_540
❇️#مسابقه معنوی بزرگ
💠سابِقُوا إِلی مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُها كَعَرْضِ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ أُعِدَّتْ لِلَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ ذلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ (۲۱/حدید)
🌱از هم سبقت بگيريد و برای رسيدن به مغفرتی از پروردگارتان و بهشتی كه پهنايش همچون پهنای آسمان و زمين است و برای كسانی آماده شده كه به خدا و پيامبرانش ايمان دارند، اين فضل خداست، به هر كه بخواهد میدهد و خداوند صاحب فضل و فزون بخشی بزرگ است.
👈با كمی تأمل در آيه به شرايط و ويژگیهای مسابقه معنوی پیمیبريم، از جمله:
🔹شركت برای همگان آزاد است. «سابِقُوا»
مورد مسابقه معنويات است. «مَغْفِرَةٌ»
برگزار كننده آن، خداوند است. «سابِقُوا»
جوايز آن از قبل تعيين شده است. «أُعِدَّتْ»
زمان و مكان خاص ندارد. «سابِقُوا» مطلق است. نوع جايزه و ويژگیهای آن روشن است. «جَنَّةٍ عَرْضُها كَعَرْضِ السَّماءِ»
جايزه بر اساس فضل الهی است. «ذلِكَ فَضْلُ اللَّهِ»
در جوايز هيچ گونه محدوديّتی نيست. «ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ»
🔹هنگام طرد يك امر ناپسند، بايد جايگزين مناسبی ارائه داد. مَتاعُ الْغُرُورِ ...
سابِقُوا إِلی مَغْفِرَةٍ ... به جای اينكه به سوی تفاخر و تكاثر (كه در آيه قبل بود) سبقت بگيريد به سوی مغفرت و بهشت سبقت بگيريد.
🔹آنچه به كارهای خير ارزش میدهد، سرعت و سبقت است. سابِقُوا ...
🔹بخشش و آمرزش از شئون ربوبيّت است. «مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ»
🔹اول بخشيده شدن و سپس به بهشت وارد شدن. مَغْفِرَةٍ ... وَ جَنَّةٍ ...
🔹با بالا بردن شناخت و معرفت نسبت به دنيا و آخرت، انتخاب را بر مردم آسان كنيد. فَتَراهُ مُصْفَرًّا ... ثُمَّ يَكُونُ حُطاماً ... جَنَّةٍ عَرْضُها كَعَرْضِ السَّماءِ ...
🔹گذشت از دنيايی كه متاعش اندك و فريبنده است، شما را به بهشتی میرساند كه وسعتش، وسعت آسمان و زمين است. كَعَرْضِ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ ...
🔹ايمان به همهی پيامبران، لازمه ايمان به خداست. «آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ»
🔹بهشت، فضل خداوند به مؤمنان است. «ذلِكَ فَضْلُ اللَّهِ»
🔹نسبت به بهشتی يا جهنّمی بودن افراد داوری نكنيم كه خداوند در قيامت، با فضلش رفتار میكند و چه بسا دوزخيان نزد ما، بهشتيان نزد خداوند باشند.
«يُؤْتِيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣2⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹نکات فراز ۴۲-۲۹ سوره قصص
۱- در آیه ۳۲ خداوند دو معجزه موسی (عصا و ید بیضا) را برهان نامیده است.
۲- خدا برای امیدواری مسلمانان نمونه هایی از حمایت خود و تحقق وعده هایش را بیان کرده است:
-وعده خدا به مادر موسی که اورا به تو برمیگردانیم و چنین شد.
امرزش خدا،موسی را وقتیکه یکی را کشت(به خود ظلم کرد)
-قصد کشتنش را کردند و خدا دعای اورا برای نجات از ظالمین اجابت کرد. و به مدین رفت.(قوت قلبی برای پیامبر که توطئه ها را خدا خنثی میکند.)
-موسی طلب خیر کرد و دختر شعیب بسراغش امد.
-قبول درخواست موسی برای یاری شدن توسط هارون ونیز اطمینان دادن خدا برای رفع ترس قتل موسی بخاطر قتل قبلیش زمانی که دوباره به مصر برمیگردد.
-فرعون ظالم بود .موسی را تکذیب کرد.خدای دیگری غیر از خود را نپذیرفت و خداغرقشان کرد وبنی اسراییل وارث انها شدند
۳- بیشترین تکرار جنود در سوره قصص ۴ بار که همگی به سپاه فرعون اشاره دارد. در سوره نمل و بقره ۳ بار.
۴- اولین کاربرد ائمه در قران که در آیات ۵ و ۴۱ بکار رفته است. تقابل بین پیشوایانی از مردم تحت استضعاف و پیشوایانی که مردم را به اتش جهنم رهنمون میشوند.
آقای سید کاظم فرهنگ
https://cutt.ly/fweMIpGw
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💮🔶اشتباهات ما در موضوع #حجاب ❗
باز نشر سخنان دلسوزانه دوسال قبل (1400) استاد سروش محلاتي بمناسبت روز #عفاف و حجاب
🛑 قسمت پنجم::
⭕️ حساسيت فقط به زنان .
🔻طرح یک سوال
دلایل نارضایتی از وضع #حجاب_بانوان چیست؟ در شرایط کنونی یک سوُال این است که آیا ما از موضع #فقه وحوزه، چارچوب حجاب را بدرستی تبیین کرده ایم؟ و یا بدلیل آنکه از آن کاسته یا بر آن افزوده ایم، در وقوع این نابسامانی بی تاثیر نیستیم؟
بنظر میرسد در تلقی کنونی از حجاب شرعی چند #اشتباه وجود دارد، اشتباهاتی که باعث شده حجاب از ابعاد شرعی آن حجیمتر و فربهتر معرفی شود و. 👌همانگونه که شهید مطهری هم متذکر شده، وقتی حجاب را افزایش داده و سنگین میکنیم، درحقیقت افراد باحجاب را کاهش داده و تقلیل میدهیم:
🔻7⃣. #حساسیتهای_نابرابر
#حجاب حکمی مربوط به مناسبات زنان و مردان است و این حکم برای زنان با حکم دیگری برای #مردان پیوند خورده است. از بانوان "پوشش" و از آقایان "عدم آزار" خواسته شده است.
البته این دو دستور، دو حکم موازی و مستقل نیستند بلکه هر دو ناظر به یک غایتند و مقصود آن است که زنان از امنیت و آرامش برخوردار باشند:
"یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلایوُذین"(احزاب/۵۹)
در واقع، اسلام برای حفظ حریم زنان، فقط به منع مردان از#آزار و اذیت نسبت به آنان بسنده نکرده است بلکه علاوه بر آن، زنان را هم موظف کرده تا با رعایت پوشش، زمینه تهییج و اذیت مردان را کاهش دهند. ولی اشتباه ما این است که این تکلیف دوسویه را یک سویه کرده و تکلیف را به طرف زنان سوق داده ایم و مردان مزاحم را رها کرده ایم، به عکس آنچه در دنیای جدید اتفاق افتاده که تکلیف را بسوی مردان سوق داده و در حالیکه با مزاحمتهای آنان بشدت برخورد میکنند، زنان را در پوشش آزاد میگذارند.
✳ما در این مسئولیت دوگانه در حالی فشار تکلیف را بر زنان قرار داده و از مردان برداشته ایم که قرآن در آموزه های خود، بار مردان را سنگینتر قرار داده و گناه مزاحمت مردان را بسیار بزرگتر از بی حجابی زنان قلمداد کرده است.
در همان سوره احزاب که پیامبر(ص) مأمور ابلاغ این وظیفه به زنان میشود، آیه حجاب با "ان الله کان غفورا رحیما » پایان میپذیرد و به زنان متخلف امید رحمت و غفران الهی میدهد ولی در آیه بعد که مربوط به مردان متخلف است، لحن آیه کاملا عوض شده و خداوند با شدت و تهدید با آنان سخن میگوید: که اگر این مزاحمان، دست از اذیت برندارند،
💮💢پیامبر را علیه آنان مأموریت داده و زندگی را بر آنان تنگ خواهیم کرد تا نتوانند در شهر بمانند: "لَئِنْ لَمْ يَنْتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لاَ يُجَاوِرُونَكَ فِيهَا إِلاَّ قَلِيلاً ".
👈در اینجا " الذین فی قلوبهم مرض" اشاره به همان مزاحمان خیابانی دارد که بدنبال زنان می افتند و در کنار --المرجفون فی المدینه -- یعنی عوامل نفوذی دشمن از آنان یاد شده است(مجمع البیان).
🧕💢بکار بردن تعبییر "فی قلوبهم مرض" هم فقط برای مردان مزاحم بکار رفته، نه زنان بدحجاب! چه اینکه از زنان خواسته با ناز و ادا سخن نگویند تا مردان "بیماردل" به ایشان طمع نورزند "
فلاتخضعن بالقول فیطمع الذی فی قلبه #مرض"(احزاب/۳۲) در اینجا هم هر چند از زن خواسته شده تا متانت در گفتار را در برابر مردان حفظ کند ولی تعبیر ملامت آمیزی درباره او بکار نرفته ولی متقابلا از مردانی که تحت تاثیر لحن لطیف او قرار گرفته و قصد سوء میکنند با "فی قلوبهم مرض"یاد شده است.
👈 بعلاوه این در حالی است که آن تهدیدهای سنگین دنیوی و اخروی هم فقط برای #مردان_مزاحم بیان شده و نه زنان لاابالی از نظر پوشش!
👈ولی ما در اثر دوری از فرهنگ اصیل اسلامی، همه این آموزه ها را معکوس فهمیده ایم و با این فهم وارونه --که متاسفانه به دین هم نسبت میدهیم -- توقع داریم دنیایمان اصلاح شود!!
♦️حساسیت یک طرفه ما نسبت به #بی_حجابی زنان و بی اعتناییمان نسبت به مزاحمت های مردان، ادامه همان فرهنگ جاهلی است که علامه طباطبایی بدان اشاره کرده که "مسلمانان زنا را برای زن عار و ننگ میدانند حتی اگر توبه کند، ولی برای مرد ننگ نمیدانند حتی اگر اصرار بورزد در حالی که زانی و زانیه درمعصیت برابرند."(المیزان ج۲/ص۲۷۱)
👈شاید اگر زنان مسلمان ما در فضای اجتهادی فعال بودند، میتوانستند جلوی اینگونه یک سو نگری های دینی را بگیرند.
🎙استاد سروش محلاتی
💫پایان
http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm4682_yh-59-swrh-Hzb-Hjb--znn-mslmn-jlbb-rwpwsh--rbh-bdn-khwd-nzdykh-khnnd-t-mwrd-dhyt-qrr-ngyrnd.aspx#post4682
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آیههاینور
🌸🍃
🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادی عَنِّی فَإِنِّی
قَريبٌ أُجيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ
هر گاه بندگان من ، از تو در باره من بپرسند ، [ بگو ] من نزدیکم ، و دعای دعاکننده را به هنگامی که مرا بخواند اجابت می کنم.
🌸 سوره بقره ، آیه ۱۸۶
🍃
🌸🍃
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_حدید آیات 25 تا 29
📄#صفحه_541
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan