eitaa logo
قران پویان
466 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
💠🚩معیارهای تشخیص (ع)، از و ! 🛑(بخش اول) ▪️◾️در ایّام محرم، چه اعمالی را مُجازیم انجام بدهیم؟! پس از اینکه از منظر قرآن و به کمک روایات مشخص و اثبات شد که ایام مربوط به امام (ع) مصداق بارز « » است، سؤالی که پیش می آید این است که در این روز یا روزها چه اعمالی را باید انجام داد و به دیگر سخن، چگونه باید این ایام را یادآوری و احیاء نمود؟!: «وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيّامِ اَللّهِ»؛ ابراهیم/ ۵ (و «ايّام اللَّه» را به آنان ياد آوری کن!). در پاسخ باید گفت خود اهل بیت (ع) به ما فرموده اند که در این ایام چه کنیم. باید ببینیم خود معصومین (ع) چه موارد و مصادیقی را به عنوان شعائر الهی و حسینی برای ما معیّن نموده اند. یکی از کارهای مهمی که شیعیان باید در ایام محرم انجام دهند، به تصریح روایات، برپایی مراسم حزن و اندوه و ذکر مصیب برای سید الشهدا (ع) است. در برخی احادیث بیان شده که چطور عزاداری کنیم و چه اعمالی را به عنوان «شعائر الله» انجام دهیم. کارهایی از قبیل جزع، گریه، آه و ناله، فریاد، یادآوری و بازگویی رنج ها و مصیبت هایی که به اصحاب کربلا وارد شده و غیره. ⁉️ پس از بیان این مقدمه، یک سؤال اساسی مطرح می شود و آن اینکه آیا ما مُجازیم علاوه بر مواردی که در نصوص معتبر دینی وارد شده، برخی مصادیق احیاء و عزاداری را از پیش خودمان بر آنها بایفزاییم یا خیر؟! 👈 به عنوان مثال، آیا هر کسی حقّ دارد به بهانۀ شعائر حسینی صدای سگ در بیاورد، همچون حیوانات راه برود، قمه بزند و سر خودش و کودک شش ماه اش را بشکافد تا خون جاری شود، خودش را در حوضچۀ گل آلود بیاندازد، روی آتش و خار راه برود، خودش را زیر سم اسبان بیاندازد و از این قبیل اعمال؟! 👉 🔻به بیان دیگر، همۀ ما شعائر حسینی را « » می دانیم، حال با این وجود آیا حق داریم علاوه بر آنچه که اهل بیت (ع) به ما فرموده اند، مصادیق جدیدی را از روی سلیقه و میل خودمان برای آن اختراع کنیم؟! به عنوان نمونه، آیا ما اجازه داریم نماز را هر طور که دوست داریم بخوانیم یا اینکه آن را باید فقط همان طوری به جا آوریم که پیامبر (ص) فرموده است؟!: «صَلّوا کما رَأَیتُمُونِی أُصَلّی»؛ بحار الأنوار، ج ۸۲، ص ۲۷۹ (همان‌گونه که می‌بینید من نماز می‌خوانم، نماز بخوانید). ❇مصادیق ، است یا غیر توقیفی؟! ⁉️آیا مشخص نمودن مصادیق شعائر دینی در ایام محرم، «توقیفی» است یا «غیر توقیفی»؟ یعنی ما فقط حق داریم همان طور که ائمه (ع) برای ما تعیین نموده اند عزاداری کنیم یا مجازیم برخی از مصادیق را هم خودمان به آن ها اضافه کنیم؟! یک عالم، مجتهد و مرجع دینی باید مبنای خودش را در این باره مشخّص کند؛ یعنی باید برای اثبات توقیفی یا غیر توقیفی بودن این اعمال جدید، دلیل بیاورد. اگر کسی با استدلال اثبات کرد که مصادیق شعائر حسینی (ع) است، در این صورت بسیاری از کارهایی که امروزه در ایام محرم انجام می شود – اما اهل بیت (ع) آنها را به جا نیاورده اند – از اساس و مصداق محسوب می شود! 🔻👈طبق این مبنا، به این دلیل که مثلاً هیچیک از ائمه (ع) نه زده اند و نه کسی را به قمه زنی و شکافتن سر خود توصیه نموده اند، عمل «قمه زنی» بدعت در دین و مذهب قلمداد شده و می گردد! یعنی هر عملی که نصّ شرعیِ معتبر در اثبات صحّت آن وجود نداشته باشد، خطّ قرمز محسوب شده و عمل به آن جایز نمی باشد. 👈اما در مقابل، اگر کسی بگوید موارد ذکر شده از سوی اهل بیت (ع) همچون حزن و گریه و زاری صرفاً از باب مثال و بیان برخی از مصادیق بوده، و لذا باب افزودن مصداق های جدید برای آن مفتوح است، در واقع مبنای غیر توقیفی بودن را اخذ نموده است. 💫ادامه دارد… 🖌آیت الله کمال حیدری 📚مطارحات فی الفکر والعقیدة: 🔅 الشعائر الحسینیة (ع)؛ بین المنصوصة والمستحدثة کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌸🤲 حَسْبِىَ اللّٰهُ لَاإِلٰهَ إِلّا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ، وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ، آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلّا أُولُوا الْأَلْبابِ، رَبَّنا لاتُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنا وَهَبْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ 💫خدا مرا بس است، معبودی جز او نیست، بر او تکیه کردم و او پروردگار عرش بزرگ است، به او ایمان آوردیم. همه‌چیزها از جانب پروردگار ماست و یادکنندگان به یاد نیاورند مگر صاحبان خرد، پروردگارا دل‌های ما را بعد از آنکه هدایتمان فرمودی منحرف مکن و از نزد خود رحمتی به ما ببخش، همانا تو بخشنده‌ای 💫دعای ماه محرم «مفاتیح الجنان» ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 4 تا 9 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️مصرف" فی‌ء" () 💠وَ ما أَفاءَ اللَّهُ عَلی‌ رَسُولِهِ مِنْهُمْ فَما أَوْجَفْتُمْ عَلَيْهِ مِنْ خَيْلٍ وَ لا رِكابٍ وَ لكِنَّ اللَّهَ يُسَلِّطُ رُسُلَهُ عَلی‌ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ عَلی‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ (۶/حشر) 🌱‏و آنچه را خداوند از (اموال) آنان به رسولش باز گرداند (شما برای آن زحمتی نكشيده)، نه اسبی بر آن تاختيد و نه شتری رانديد، بلكه خداوند، پيامبران را بر هر كه بخواهد، مسلط می‌سازد و خداوند بر هر چيزی قادر است. 🔹‏اموالی كه تحت عنوان" فی‌ء" در اختيار رسول اللَّه ص به عنوان رهبر حكومت اسلامی قرار می‌گرفت اموال فراوانی بود كه شامل كليه اموالی می‌شد كه از غير طريق جنگ در اختيار مسلمين واقع می‌شد، اين اموال می‌توانست نقش مهمی در تعديل ثروت در محيط اسلامی ايفا كند، چرا كه بر خلاف سنت جاهلی هرگز در ميان ثروتمندان اقوام و قبائل تقسيم نمی‌شد، بلكه مستقيما در اختيار رهبر مسلمانان بود، و او نيز با توجه به اولويتها آن را تقسيم می‌كرد. 🔹‏و چنان كه در بحث انفال گفته‌ايم" فی‌ء" بخشی از انفال است بخش ديگر آن تمام اموالی است كه مالك مشخص ندارد كه شرح آن در فقه اسلامی آمده و بالغ بر دوازده موضوع می‌شود، و به اين ترتيب حجم بيشتری از مواهب الهی از اين طريق در اختيار حكومت اسلامی، و سپس در اختيار نيازمندان قرار می‌گيرد. از آنچه گفتيم اين نكته روشن می‌شود كه در ميان آيه اول و دوم كه در بالا ذكر كرديم تضادی وجود ندارد، هر چند آيه اول ظاهرا" فی‌ء" را در اختيار شخص پيامبر می‌گذارد و در آيه دوم مصارف ششگانه‌ای برای آن ذكر می‌كند، زيرا اين مصارف ششگانه ذكر اولويتهايی است كه پيامبر ص در مورد اموالی كه در اختيار دارد بايد رعايت كند، و به تعبير ديگر پيغمبر اكرم ص اينهمه ثروت را برای شخص خودش نمی‌خواهد بلكه به عنوان رهبر و رئيس حكومت اسلامی در هر موردی لازم است صرف می‌كند. 🔹‏اين نكته نيز قابل توجه است كه اين حق بعد از پيامبر ص به امامان معصوم ع و بعد از آنها به نواب آنها يعنی مجتهدان جامع الشرائط می‌رسد، چرا كه احكام اسلام تعطيل بردار نيست، و حكومت اسلامی از مهمترين مسائلی است كه مسلمانان با آن سر و كار دارند و قسمتی از پايه‌های اين حكومت بر مسائل اقتصادی نهاده شده است و بخشی از مسائل اقتصادی اصيل اسلامی همينها است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🌸🌸« بسم الله الرحمن الرحیم »💐💐💐 📣شاید شما هم بعد از حضور در گروه ، مثل اعضای فعلی گروه، چنین نظراتی داشته باشید: 👇👇امتحانش ضرر نداره😉 🔹باسلام شما روزانه با ارسال تفاسیر ، ومطالب ارزشمندقرانی ،من حقیر را مدیون خودکرده اید. دعایم عاقبت بخیری شماست. موفق ومویدباشید😌 🔹سلام. این حقیر روزی یکساعت وقتم را در اختصاص گروه تقرب قرار میدهم و بسیار استفاده میکنم انشالله دوستان قدر بدانند😎 🔹برای تمام زحمات شما عزیزان ممنونم وخدا را شاکرم که با این گروه قرانی اشنا شدم ان شاا... عاقبت بخیر شوید.🙏 🔹خدارا شاکرم و تشکر از این گروهی که برپا کردین در دوران کرونا ما نصف بیشتر وقتمون نشستیم تفسیر های شمارو گوش میدادیم یا قران گوش میدادیم. ام به تفاسیر خیلی خیلی زیاد شده . ممنونم لطف میکنین وقت میزارین پاسخ ها رو با صبر میدین خدا اجرتون بده😍 🔹با عرض سلام و تشکر فراوان از تشکیل این گروه که خیلی خوب و سودمند هست. چون لااقل برای افرادی مثل من زمینه ای فراهم شد تا علاوه بر تلاوت قران به قران توجه بیشتری کنیم .👏👏 🔹من هر روز صبح یک صفحه از قرآن را میخوانم و بعد از آن به صوت ترجمه و توضیح آن صفحه گوش میدهم. خیلی . توضیحی مختصر و عالی که معنای آیات را به به خوبی تفهیم می کنند.🙆‍♂️ 🔷 به نوبه خود از اساتید بزرگوار و جمع همراه که بستری برای این مجموعه قرآنی فراهم نموده اند تا هر کس به فراخور ظرفیت وجودی و شرایطش از آن به روح و جانش بچشاند تشکر و قدردانی دانی می کنم .🙏 👈پس شما علاقمند به قران هم با ما همراه شو در روزانه یک سوره یا یک صفحه از قران در گروه همراه با فایلهای و متنی نکات برگزیده از تفاسیر مختلف 💫در و (مطابق فهرست تحقیقی) https://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0 https://t.me/taqarrob99 💫 در (مطابق فهرست نزول روایی) ble.ir/join/Y2RmMzkwNm