eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 6 تا 11 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️شرط : داشتن به خدا و روز قیامت 💠‏لَقَدْ كانَ لَكُمْ فِيهِمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كانَ يَرْجُوا اللَّهَ وَ الْيَوْمَ الْآخِرَ وَ مَنْ يَتَوَلَّ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ (۶/ممتحنه) 🌱‏همانا برای شما در (روش) آنان، (ابراهيم و يارانش) سرمشق خوبی است برای كسی كه به خدا و روز واپسين اميد دارد و هر كس روی برتابد، خداوند بی نياز و ستوده است. 🔹‏در اين آيه و در آيه ۲۱ سوره احزاب كه سخن از الگو بودن حضرت ابراهيم و حضرت محمّد صلی الله عليه و آله است، داشتن اميد به خدا و روز قيامت، شرط الگو پذيری معرّفی شده است. ‏لِمَنْ كانَ يَرْجُوا ... ‏بعد از سه بار تكرار كلمه‌ی‌ «رَبَّنا»* در آيات ۴ و ۵، باز هم می‌فرمايد: آنان اسوه هستند، يعنی نه تنها در برائت، بلكه در دعا و مناجات هم اسوه هستند. ‏🔹الگوهای الهی تاريخ مصرف ندارند. «لَقَدْ كانَ لَكُمْ فِيهِمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» ‏🔹نه فقط پيامبران، بلكه ياران صادق آنها نيز برای ما الگو هستند. «فِيهِمْ» ‏🔹عقايد صحيح، زير بنای الگوپذيری در رفتار و اخلاق است. «أسوة لمن كان يرجوا الله و اليوم الآخر» (آری كسانی از الگوهای صحيح بهره‌مند می‌شوند كه نور اميد در دلشان روشن باشد. «يَرْجُوا» و كسانی پشت می‌كنند كه افراد مأيوس و به اصطلاح بريده هستند. «يَتَوَلَّ») ‏🔹ايمانی ارزش دارد كه ثابت باشد. كانَ يَرْجُوا اللَّهَ‌ ... (تركيب‌ «كانَ» با فعل مضارع، نشان استمرار و ثبات است). 🔹اعراض مردم از الگوهای الهی، به خداوند و اوليايش ضربه‌ای نمی‌زند. ‏«وَ مَنْ يَتَوَلَّ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ حتی در باره دشمنان‌ 💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا جاءَكُمُ الْمُؤْمِناتُ مُهاجِراتٍ فَامْتَحِنُوهُنَّ اللَّهُ أَعْلَمُ بِإِيمانِهِنَّ فَإِنْ عَلِمْتُمُوهُنَّ مُؤْمِناتٍ فَلا تَرْجِعُوهُنَّ إِلَی الْكُفَّارِ لا هُنَّ حِلٌّ لَهُمْ وَ لا هُمْ يَحِلُّونَ لَهُنَّ وَ آتُوهُمْ ما أَنْفَقُوا وَ لا جُناحَ عَلَيْكُمْ أَنْ تَنْكِحُوهُنَّ إِذا آتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ وَ لا تُمْسِكُوا بِعِصَمِ الْكَوافِرِ وَ سْئَلُوا ما أَنْفَقْتُمْ وَ لْيَسْئَلُوا ما أَنْفَقُوا ذلِكُمْ حُكْمُ اللَّـهِ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ (۱۰/ممتحنه) 🌱‏ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد! هرگاه زنان مؤمن (از شوهرِ كافر جدا شده) هجرت كنان نزد شما آمدند، آنان را (از نظر ايمان) آزمايش كنيد و خداوند به ايمان آنان آگاه‌تر است. پس اگر آنان را مؤمن تشخيص داديد، به سوی كفّار باز نگردانيد، نه اينان برای آنان حلالند و نه آنان برای اينان حلال و آنچه را كه شوهران كافر (برای اين زنان) پرداخت كرده‌اند (از قبيل مهريّه) به آنان بپردازيد و بر شما گناهی نيست كه با اينان ازدواج كنيد، به شرط آن كه مهريّه آنان را بپردازيد و همسران كافره را به همسری نگاه نداريد و آنچه از برای آنان پرداخت كرده‌ايد از كفّار بگيريد همان‌گونه (اگر زن، مسلمان شده و به شما ملحق می‌شد،) هزينه‌هايی را كه شوهران كافر پرداخت كرده بودند بايد از شما درخواست نمايند. اين حكم الهی است كه خداوند ميان شما مقرّر داشته و خداوند آگاه حكيم است. 🔹دقت در آيات فوق و لطافت و ظرافت و نكته سخن خاصی كه در احكام مزبور به كار رفته نشان می‌دهد كه اصل عدالت و قسط تا چه حد در تشريع احكام اسلامی مورد توجه بوده است كه حتی در مواقع بحرانی و طوفانی نيز تلاش می‌شود ضرر و زيان به كسی حتی به كفار نرسد. 🔹‏اين در حالی است كه معمول دنيا اين است كه در بحرانها همه می‌گويند شرائط فوق العاده است و بايد به آن تن درداد، و جای احقاق حق نيست و هر گونه نابسامانی را بايد تحمل كرد، قرآن می‌گويد حتی در سختترين شرايط بايد تلاش كرد كه حقی بر باد نرود، نه تنها از دوستان كه اگر دشمنان هم حقی داشته باشند بايد رعايت گردد. 🔹‏اين گونه احكام اسلامی نوعی اعجاز، و نشانه حقانيت دعوت پيامبر ص است كه در چنان محيطی كه نه مال احترامی داشت و نه جان ارزشی، تا اين حد در احقاق حقوق كوششی به خرج می‌دهد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
و ؛ باعظمت ​ترین صفت (ع) 🔷✨وقتى شما با زندگى اجتماعى پیمان بسته‏​اید، که نظم را مراعات خواهید کرد، به آن وفا کنید، زیرا شخصیت در گرو (آن پیمان‏) است. 🔷 همان‏طور که براى زندگى فردى، طبیعت از ما امضا گرفته، که اگر هوا سرد است، لباس ضخیم بپوشیم. سپس همان‏گونه که وفا به تعهدات حیات طبیعى از درون ما مى‏​جوشد، وفا به تعهدهاى اجتماعى هم باید از درون ما بجوشد. 👈مى‏​گوید: ابوالفضل وفا کرده است. شما این را به عنوان باعظمت‏​ترین مدح و صفت در زیارت، براى این پسر نازنین امیرالمؤمنین مى‏​خوانید. حضرت على (علیه السلام) فرمود: مالکا، تمام اقوام و ملل، با آن ایده‏​ها و عقاید مختلف، و با آن همه مکاتب مختلف، به یک چیز مقید هستند، 👈و آن وفا به تعهد است. 🔷 اگر وفا به تعهد نباشد، زندگى اجتماعى مختل مى‏​شود. (اگر به تعهد وفا نکنید) جواب درون را چه مى‏​دهید؟ شما را به خدا بیایید این درس‏​ها را از حسین فرابگیرید. دنیا و آخرت ما در فراگیرى این درس​هاست. گاهى مى‏​بینید که تعهدها چه‏ قدر رنگ خود را مى‏​بازد. البته نه همه تعهدها، الحمدلله انسان‏​هاى متعهد هم داریم. 🔷این‏که خطاب به فرزند نازنین على، ابوالفضل(سلام‏​الله علیه) مى‏​گوید: تو وفا کردى، واقعا نیامده بود که آن‏جا هر دقیقه بگوید: یا اباعبدالله، اى برادر من، آقاى من، من پیمان بسته‏​ام و با شما خواهم بود. پیمان او فقط لفظى نبود، اگرچه همان شب عاشورا یک‏بار بلند شد و گفت: یا اباعبدالله! دست از تو بر نمى‏​داریم.  شاید کلمه پیمان را صراحتا گفته باشد، ولى پیمان او، پیمان قلبى بود، بر مبناى این‏که (حسین‏)، یگانه شخصیت الهى روزگار من است. با قطع‏ نظر از این‏که برادر و آقاى من است. 👈تعهد حضرت ابوالفضل(ع) ریشه در جهاد اکبر ایشان دارد. 📚علامه جعفری ┄کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
سلام حضرت حجت علیه السلام به حضرت العباس علیه السلام در زیارت ناحیه مقدسه: السَّلامُ عَلَی أبى الفَضلِ العَبّاسِ بنِ أمیرِ المُؤمِنینَ، المُواسى أخاهُ بِنَفسِهِ، الآخِذِ لِغَدِهِ مِن أمسِهِ، الفادى لَهُ الواقى، السّاعى إلَیهِ بِمائِهِ، المَقطوعَةِ یَداهُ، لَعَنَ اللّه ُ قاتِلَیهِ یَزیدَ بنَ الرُّقادِ الحیتى وحَکیمَ بنَ الطُّفیلِ الطّائِىَّ. سلام بر ابوالفضل عبّاس، فرزند امیر مؤمنان؛ از خود در گذرنده با جان برای برادر، برگیرنده از دیروزش برای فردایش، فداییِ او، نگهدارنده، کوشنده برای رساندن آب به او، و کسی که دست هایش بُریده شد! خداوند قاتلانش یزید بن رُقاد حیتی و حَکیم بن طُفَیل طایی را لعنت کند! منبع مقتل الاقبال سید بن طاووس، جلد ۳, صفحه ۷۳ و المزار الکبیر مشهدی، صفحه ۴۸۶ ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
▪️کیفیت شهادت حضرت (علیه السلام) ♻"در اخبار معتبر ابومخنف آمده است که در شب هفتم وقتی آب را بر خیام بسته بودند، امام به حضرت عباس اظهار تمایل کرد که اگر می توانند آب بیاورند و ایشان با سی نفر به طرف فرات رفت. نافع بن هلال از همراهان حضرت عباس، رفاقت داشت با عمرو بن حجاج زبیدی که اینک مسئول پانصد تیرانداز کنار رودخانه بود، هلال طرفِ صحبتِ عمرو بن حجاج شد و حضرت عباس و همراهانش توانستند سی مشک آب بردارند اما هنگام بازگشت میان دو طرف زد و خورد شد ولی حضرت عباس و همراهانشان، همگی توانستند با آب به خیمه ها برگردند. ♻اما درباره شهادت حضرت عباس، در خبر معتبر که در «الارشاد» شیخ مفید آمده چنین است: " که وقتی دیگر کسی نماند در روز حضرت عباس با امام حسين به طرف رود فرات رفتند. عده‌ای از لشکر دشمن به آن دو حمله کردند و میان دو برادر فاصله انداختند. عباس در همین حین، یعنی قبل از رسیدن به آب، شهید شد. امام حسین علیه السلام به رود رسید، دست به داخل آب برد تا بنوشد. تیری به سوی او پرتاب شد و شخصی از سپاه دشمن فریاد زد: «تو آب می نوشی در حالی که بر خیمه‌های شما حمله کرده‌اند!». امام به سرعت به طرف خیمه ها می رود و آب نمی نوشد." ◀ خبر صحیح و معتبر در همین حد است. ⭕همان طور که می بینید هیچ گونه جزئیاتی در مورد چگونگی شهادت عباس نقل نشده است. البته در منابع کهن‌تر نظیر خصال و امالی شیخ صدوق آمده است. اصل قطع دستان حضرت عباس پذیرفتنی است. ⭕چگونگی شهادت عباس که امروز در مجالس روضه خوانی گفته می شود برای اولین بار در نیمه دوم قرن ششم شخصی به نام علی بن مازندرانی (متوفی 588 هـ) در کتابش به نام «مناقب آل ابی طالب» بدون سند و مدرک و به صورت «حُکي» یعنی حکایت می‌شود آورده است. یعنی تا شش قرن بعد از کربلا چنین اخباری نقل نشده است. البته می‌توان گفت چون با آن خبر معتبر در تناقض نیست پس دليل قطعي بر بطلانش نيست پس حرمت نقل ندارد." ایت الله یوسفی غروی ♥"سواره نظامهای سپاه ابن سعد -لعنه الله- به ایشان حمله کردند و بین دو برادر فاصله انداختند و حضرت عباس(علیه السلام) را محاصره کردند، و یک نفرشان که از قبیلۀ بنی دارم بود راجع به امام به همراهانش فریاد زد: ای وای بر شما! بین او و فرات قرار بگیرید و نگذارید به آب برسد! 🍂امام حسین(علیه السلام) گفت: خدایا تشنه‌اش گردان! آن مرد دارمی خشمگین شد و تیری به امام انداخت و تیر به چانه ایشان اصابت کرد.امام حسین(علیه‌السلام) تیر را درآورد و دستانش را زیر چانه گرفت و هنگامی که کف دستانش پر از خون شد آن را ریخت و سپس فرمود: خدایا! به تو شکایت می‌برم از آنچه با فرزند دختر پیامبرت می‌کنند! سپس امام به سوی خیمه ها برگشت در حالیکه تشنگی بسیار بر او شدت گرفته بود. 🍂حضرت عباس(علیه السلام) در آن محاصره به تنهایی با آنان مبارزه نمود تا آنکه زخم‌های بسیار برداشته و توانایی حرکت نداشت، در این وضعیت دو نفر بنام‌های زید بن رقاد جَنبی و حُکیم بن طفیل سنسی پیش رفته و متولی قتل حضرت شدند." 📚 موسوعة التاريخ الإسلامي 6: 181، مقتل سیدالشهداء(ع) (ترجمۀ فارسی بخش مربوط به امام حسين(ع) از موسوعه): 162.تالیف آیت الله یوسفی غروی زیست قرآنی. https://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d ┏━━━🍃=🌸━━━┓ @zistequrani ┗━━━🌸=🍃━━━┛
⚛در عجبم از مردمی که خود زیر و ستم زندگی می‌کنند اما برای حسینی که زندگی کرد٬ می‌گریند. ▪️ما داستان کربلا را از روز تاسوعا می دانیم و عصر عاشورا ختمش می کنیم؛ بعد دیگر نمی دانیم چه شد!😔 🕊 داستان کربلا, نه از آغاز تاسوعا و یا محرم شروع می شود و نه به عصر عاشورا و اربعین تمام می شود. این است که از دو طرف قیچی اش کردیم و آن را از معنی انداختیم, مثل قلبی که از داخل بدن در بیاوریم, که دیگر قلب نیست. باید قلب را در این سینه و اندام بزرگ بشری و در تسلسل عظیم یک دست تاریخ انسان بگذاریم؛ و آن وقت تپش پیدا می کند و آن وقت خون "حسین", خون می شود. اما الان از آن ماده تخدیری درست کرده ایم. 🕊در عجبم از مردمی که خود زیر شلاق ظلم و ستم زندگی می‌کنند اما برای حسینی که آزاده زندگی کرد٬می‌گریند. حسین بیشتر از آب تشنه ی لبیک بود.افسوس که به جای افکارش، زخم های تنش را نشانمان دادند و بزرگترین دردش را بی آبی نامیدند.😭 دیدم عده ای مرده متحرک که بر زنده ی همشه جاوید عزاداری میکردند! 🕊اگر در جامعه ای فقط یک حسین و یا چند ابوذر داشته باشیم هم زندگی خواهیم داشت هم آزادی هم فکر و هم علم خواهیم داشت و هم محبت هم قدرت و سرسختی خواهیم داشت و هم دشمن شکنی و هم عشق به خدا... 🕊♥️آنان که رفتند، کاری حسینی کردند. آنان که ماندند باید کاری زینبی کنند، وگرنه یزیدی‌اند. از کودک حسین (ع) گرفته تا برادرش، و از خودش تا غلامش، و از آن قاری قرآن تا آن معلم اطفال کوفه، تا آن مؤذن، تا آن مرد خویشاوند یا بیگانه، و تا آن مرد اشرافی و بزرگ و باحیثیت در جامعه خود و تا آن مرد عاری از همه فخرهای اجتماعی، همه برادرانه در برابر شهادت ایستادند تا به همه مردان، زنان، کودکان و همه پیران و جوانان همیشه تاریخ بیاموزند که باید چگونه زندگی کنند . 🕊این که حسین (ع) فریاد می‌زند:آیا کسی هست که مرا یاری کند و انتقام کشد؟» «هل من ناصر ینصرنی؟» مگر نمی داند که کسی نیست که او را یاری کند و انتقام گیرد؟ این سؤال، ‌سؤال از تاریخ فردای بشری است و این پرسش از آینده است و از همه ماست. 👈حسین‏علیه السلام زنده جاویدی است که هر سال، دوباره شهید می‏شود و همگان را به یاری جبهه حق زمان خود، دعوت می‏کند . امام حسین‏ علیه السلام یک شهید است که حتى پیش از کشته شدن خویش به شهادت رسیده است؛ نه در گودى قتلگاه، بلکه در درون خانه خویش، از آن لحظه که به دعوت ولید - حاکم مدینه - که از او بیعت مطالبه مى ‏کرد، «نه» گفتُ .این، «نه» طرد و نفى چیزى بود که در قبال آن، شهادت انتخاب شده است و از آن لحظه، حسین شهید است. ✌️فتواى حسین این است: آرى! در نتوانستن نیز بایستن هست. 🕊حسین ضعیفی که باید برای او گریست نبود... آموزگار بزرگ شهادت اکنون برخاسته است تا به همه آنها که جهاد را تنها در توانستن مى ‏فهمند و به همه آنها که پیروزى بر خصم را تنها در غلبه، بیاموزد که شهادت نه یک باختن، که یک انتخاب است؛ انتخابى که در آن، مجاهد با قربانى کردن خویش در آستانه معبد آزادى و محراب عشق، پیروز مى ‏شود و حسین «وارث آدم» - که به بنى‏آدم زیستن داد - و «وارث پیامبران بزرگ» - که به انسان چگونه باید زیست را آموختند ... 🕊مقتدایان امام حسین‏ علیه السلام کسانى هستند که از مایه جان خویش در راه خدا نثار مى‏کنند و به راستى حسین آموزگار بزرگ شهادت است که هنر خوب مردن را در جان بى‏تاب انسان‏هاى عاشق، تزریق می کند. 🕊"آنها که تن به هر ذلتى مى ‏دهند تا زنده بمانند، مرده‏ هاى خاموش و پلید تاریخند و ببینید آیا کسانى که سخاوتمندانه با حسین به قتلگاه خویش آمده ‏اند و مرگ خویش را انتخاب کرده ‏اند - در حالى که صدها گریزگاه آبرومندانه براى ماندنشان بود و صدها توجیه شرعى و دینى براى زنده ماندن شان بود - توجیه و تأویل نکرده ‏اند و مرده‏ اند، اینها زنده هستند؟ آیا آنها که براى ماندن‏شان تن به ذلت و پستى، رها کردن حسین و تحمل کردن یزید دادند، کدام هنوز زنده ‏اند؟ 🕊اکنون شهیدان کارشان را به پایان رسانده‌اند. و ما شب شام غریبان می‌گرییم، و پایانش را اعلام می‌کنیم و می‌بینیم چگونه در جامعه گریستن بر حسین (ع)، و عشق به حسین (ع)، با یزید همدست و همداستانیم؟😔 📚تکه هایی از کتاب حسین وارث ادم 🖌دکتر علی شریعتی ┄═❁ کانالِ قرآن‌پویان  تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan  ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بازنشر روایت حوادث شب عاشورا ❖ عاشورا خوانی ۱: در این شماره از پادکست به روایت های حوادث شب عاشورا در خیمه گاه اباعبدالله خواهیم رفت. میهمان این قسمت آیت الله یوسفی غروی است. تولید شده در : نشریه چند رسانه ای رباط @chsiqs
امشبی‌را شه دین درحرمش مهمان‌است ظهر فردا بدنش زیر سم اسبان است مکن ای صبح‌طلوع، مکن ای صبح‌طلوع @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💔بِأَبِي أَنْتَ وَأُمِّي، لَقَدْ عَظُمَ مُصابِي بِكَ، فَأَسْأَلُ اللّٰهَ الَّذِي أَكْرَمَ مَقامَكَ، وَأَكْرَمَنِي [بِكَ]، أَنْ يَرْزُقَنِي طَلَبَ ثارِكَ مَعَ إِمامٍ مَنْصُورٍ مِنْ أَهْلِ بَيْتِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ . اللّٰهُمَّ اجْعَلْنِي عِنْدَكَ وَجِيهاً بِالْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاٰمُ فِي الدُّنْيا وَالآخِرَةِ 🍂🥀پدر و مادرم به فدایت، همانا مصیبتت بر من دشوار و طاقت‌فرسا شد، از خدا که مقامت را گرامی داشت و مرا به وسیله تو کرامت بخشید، درخواست می‌کنم که خون‌خواهی تو را همراه پیشوای یاری شده از اهل‌بیت محمّد (درود خدا بر او و خاندانش) روزی من کند، خدایا به حق حسین مرا نزد خود در دنیا و آخرت آبرومند قرار ده 🏴فرا رسیدن عاشورای حسینی تسلیت باد @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴از امام سجاد(ع) نقل است که فرمود: هنگامی که امام حسین(ع) در صبح عاشورا ،آماده شدن لشکریان عمر سعد را دید، دست به دعا برداشت و چنین گفت: 🤲«اللَّهُمَّ انت ثقتی فِی کل کرب، ورجائی فِی کل شده، وانت لی فِی کل امر نزل بی ثقه وعده، کم من هم یضعف فِیهِ الفؤاد، وتقل فِیهِ الحیله، ویخذل فِیهِ الصدیق، ویشمت فِیهِ العدو، انزلته بک، وشکوته الیک، رغبه منی الیک عمن سواک، ففرجته وکشفته، فانت ولی کل نعمه، وصاحب کل حسنه، ومنتهی کل رغبه؛ 🥀خداوندا، تو تکیه گاه من در تمام مشکلات، و امید. من در همه سختی ها و پناهگاه و پشتیبان من در برابر رخدادهای ناگوار هستی. چه بسا مشکلی پیش آید که انسان در حل آن ناتوان است و چاره ای نمی یابد، دوست، رهایش می کند و دشمن شماتتش می نماید. من آن را در پیشگاه تو می آورم و به نزد تو شکایت می کنم؛ چرا که از غیر تو روی گردانم. تو گشایش می دهی و مشکل را برطرف می سازی. تویی ولیّ همه نعمت ها و صاحب نمام حسنات و سرانجام تمام آرزوها.» 🍁🍂آجرک الله یا صاحب الزمان فی مصیبت جدک الحسین علیه السلام 🖤فرارسیدن عاشورای حسینی تسلیت باد 🍂🍁 💫زیست قرآنی. https://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d ┏━━━🍃=🌸━━━┓   @zistequrani ┗━━━🌸=🍃━━━┛
❓❓ایا واقعا فکر می کنیم و عمل می کنیم؟ 💔♦ امام حسین به یارانش فرمود: " هر کس از شما به گردن دارد برود وآن حق را ادا کند که خداوند شهادتش را نمی پذیرد ." او به جهانیان و شیعیانش فهماند که حتی شهید شدن درراه خدا در کربلا بالاتر از رعایت حق الناس نیست . در عجبم از کسانی که هزاران گناه میکنند . و معتقدند یک قطره اشک بر حسین ضامن بهشت آنهاست. ♦همسایه آزاری ♦ مردم آزاری ♦بردن آبروی دیگران ♦خوردن مال دیگران، ♦ گران فروشی و کم فروشی و کم کاری ♦واگذاری و در اختیار گرفتن بیت المال و اموال عمومی مردم با هر اسمی ♦تضييع حقوق شهروندان به هرطریق و به هربهانه... ♦تضییع حقوق متهمان، زندانیان، ♦تشدید فقر و تورم و بی تدبیری در اداره کشور و .... همه ی اینها است و با گریه و نذری دادن و هیات رفتن و ... پاک نمیشود. باید جبران کرد و از صاحبان حق حلالیت خواست. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹شب دهم محرم ۱۴۰۱ 🔹 انجمن اندیشه و قلم . کانون توحید تهران ⭕️موضوع سخنرانی : امام حسین (ع) و بحران @quranpuyan
امام حسین (ع) و بحران 🔹نقطه مقابل اصلاح، انسداد است. نظام اجتماعی_ سیاسی یا اصلاح پذیر است یا نیست و اگر نباشد دچار انسداد سیاسی است. 🔹ما در صدر اسلام در دو مقطع با مشکل انسداد سیاسی مواجه شدیم: 📍 مرحله اول در دوران خلافت عثمان است که این انسداد موجب یک شورش یا انقلاب شد. در اواخر دوره عثمان تلقی عده ای از مردم این بود که با بودن این خلیفه دیگر شرایط اصلاح نیست. انسداد به معنای مسدود کردن راه تغییر است پس باید با او برخورد کنیم این تجربه اول است در دوران پس از اسلام. 📍 اما دوره دوم انسداد پس از اسلام، دوره است. این تلقی شکل گرفت که راه اصلاح وجود ندارد. تفاوت دوره عثمان و یزید، این بود که در مرحله اول یک حرکت عمومی و وسیع برای از میان بردن خلیفه به قصد اصلاح وجود داست و مردم به میدان امدند اما در دوره یزید این امکان هم نبود. ⁉️پرسش مهم این است که: اینکه مقطع اول انسداد چگونه اتفاق افتاد و راه برون رفت آن چه بود و مقطع دوم چگونه اتفاق افتاد و راه برون رفت چه بود؟ 🔹در مقطع اول، زمینه حرکت مردمی وجود داشت. ارام ارام شخصیتهای ممتاز جامعه اسلامی در برابر دستگاه خلافت قرار گرفتند؛ ابتدا با انتقاد و بعد متوجه شدند بی فایده است و مرتب فقط از فاسدان می کند. 🔹مردم برای اولین بار در تاریخ اسلام در برابر حکومت به میدان آمدند. ۶۰۰ نفر از مصر امدند عده ای هم از بصره. قاریان کوفه هم اضافه شدند. یک جمعیتی از نخبگان جامعه به عنوان اعتراض هم امده بودند. 🔹عثمان از علی خواهش کرد برو با اینها صحبت کن و واسطه شو. 📌 حضرت به معترضین گفتند عجله نکنید صبر کنید. تصمیم حذف خلیفه اسان نیست، پیامد دارد.‌ به اقدامی دست نزنید که عاقبت آن را نمی دانید. بعدش چه خواهد شد؟ 🔹این همان مطلبی است که امروز در جامعه شناسی انقلابها مطرح است. در این موقعیت، نقش علی برون رفت از این انسداد است. چون حضرت اینده را خطرناک می دیدید. خیلی حضرت تلاش کرد. 🔹اما در تجربه دوم، تجربه ایست که مردم آن حرکت عمومی را نمی توانند داشته باشند. از همه جا جمع شوند و حرکتی انجام دهند. سیستم اجازه نفس کشیدن به کسی نمی دهد و انچنان بر اوضاع مسلطند که کمترین حرکتی را در نطفه می کنند.  🔹اینجا مسلمانان عاقل و دانا و فهمیده می فهمیدند که امکان اصلاح در این شرایط وجود ندارد. همان فرمانروای جباری که یزید در مدینه نصب کرده بود که امام حسین را دعوت کرد و تحت فشار گذاشت، نشان میداد که دوره یزید، دوره بحران است.   🔹این بار برخلاف بار اول مردم به این نتیجه رسیدند که کاری از کسی برای اصلاح بر نمی اید. یگانه فردی هم که می خواهد بایستد، او را هم همه تخطئه کردند.  🔹دیگر علی نیست که واسطه شود بین معترضین و خلیفه. مردم علی را از دست دادند و خلیفه هم جوان، مغرور، بی تجربه و سفاکتر.  ❓اینجا چه باید کرد؟ 🔹امام راهی برای برون رفت از انسداد تشخیص داد، راهی که پیش از ان تجربه نشده و امام موسس این راه برون رفت است برای شکستن انسداد مطلق این سیستم فاسد.  📌راه برون رفتی که امام‌حسین تاسیس کرد، است.  🔹این جامعه نیازمند است‌. اما این خون، خون مردم عادی نیست که گوشه و کنار، ریخته شود بلکه خون یک شخصیت بزرگ و وجیه لازم است که شهادتش لرزه بر اندام نظام فاسد بیندازد. خون دادن برای اگاهی است.  🔹وقتی هیچ نیست و هر راه است و همه عقلا که می توانند راه حلی بیندیشند حذف شده اند و گوشه ای خزیده اند، نیازمند نیروهای فداکاری هستیم که به صحنه بیایند و اماده برای باشند.  🔹در صحنه انسداد سیاسی نوعی احساس و است. این امر بسیار خطرناکی است و اساسا دنبال این هستند که این اتفاق بیفتد و نیروهای فعال بروند کنار و صحنه را ترک کنند. 🔹در این مرحله توصیه قران این است که حتی اگر حکومت به این مرحله برسد، حتی اگر حرکت جمعی نمی شود کرد ، فرد مسلمان وظیفه دارد مقاومت فردی خود را حفظ کند و از نظر فکری و روحی متلاشی نشود. 🔹 قران می فرماید شما فکر می کنید پیش از اینکه مصایب امم گذشته بر شما وارد شود به بهشت راه می یابید؟ آنها دچار سختی هایی شدند و لرزیدند تا جایی که حتی پیامبر خدا و مومنین او هم می گفتند پس نصرت الهی کی میرسد؟  خیلی ها می بریدند و عقب نشینی می کردند، قران اینجا می فرماید الا ان نصرالله قریب استاد سروش محلاتی، سخنرانی شب عاشورا @quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹آینه‌ای در برابر آینه‌داران🔹 مجلس دهم " ۲" وقایع روز عاشورا 📝تولید محتوا: نشریه چند رسانه‌ای رِباط 📻 تدوین: فائزه حسنی 🎙راوی: کوروش اسکندری ‏🪑میهمانان برنامه: آیت‌الله محمدهادی یوسفی‌غروی و متین رضوانی‌پور 🎤نوحه‌سرا: حسین سعادتمند @quranpuyan