eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
601 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
امام سجّاد علیه السلام: خدایا کیست آن که شیرینی محبتت را چشید پس به جای تو دیگری را برگزید؟ و کیست آن که با مقام قرب تو انس یافت پس مایل به روی برتافتن تو شد؟ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 1 تا 8 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️هدف پيامبر 💠هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ (۲/جمعه) 🌱‏اوست كه در ميان مردم درس ناخوانده، پيامبری از خودشان مبعوث كرد تا آيات الهی را بر آنان بخواند و آنها را رشد و پرورش داده (از آلودگی شرك و تفرقه پاك سازد) و كتاب آسمانی و حكمت به آنان بياموزد و همانا پيش از اين در انحراف و گمراهی آشكار بودند. 🔹بعثت پيامبران كاری الهی است. «هُوَ الَّذِي بَعَثَ» ‏ 🔹بعثت پيامبران، عامل رويش، جهش و رستاخيز در همه سطوح و امور جامعه است. «بَعَثَ» ‏ 🔹برخاستن پيامبر از يك جامعه امّی و آنگاه پرچمداری علم و حكمت، يك معجزه الهی است. «بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا» 🔹رهبر جامعه اسلامی بايد از مردم، «رَسُولًا مِنْهُمْ» و در مردم باشد. «فِي الْأُمِّيِّينَ» 🔹تلاوت قرآن، وسيله و مقدمه تزكيه و تزكيه مقدم بر تعليم و تعلّم است‌ ‏يَتْلُوا ... يُزَكِّيهِمْ‌ ... يُعَلِّمُهُمُ‌. (چنانكه در جای ديگر می‌خوانيم: «اتَّقُوا اللَّهَ وَ يُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ»۱۰ از خداوند پروا كنيد تا خداوند، حقايقی را به شما بياموزد). 🔹تزكيه و خودسازی بايد در سايه مكتب انبيا و آيات الهی باشد. (رياضت‌ها و رهبانيت‌هايی كه در سايه تعليم پيامبران نباشد، خود نوعی انحراف است.) «يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ» 🔹تزكيه و تعليم در رأس برنامه‌های انبياست. «يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ» 🔹در مكتب انبيا، پرورش روحی و آموزش فكری، در كنار بينش و بصيرت مطرح است. «يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ» ‏🔹در محيط فاسد نيز می‌توان كار تربيتی كرد. «وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ» 🔹برای درك زحمت‌های پيامبران الهی، بايد به وضعيّت فرهنگی و اخلاقی مردم زمان آن‌ها توجه كرد. «وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠مَثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا التَّوْراةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوها كَمَثَلِ الْحِمارِ يَحْمِلُ أَسْفاراً بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِ اللَّـهِ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ (۵/جمعه) 🌱‏كسانی‌كه مكلّف به تورات شدند، ولی حق آن را ادا نكردند، مانند الاغی هستند كه كتاب‌هايی حمل می‌كند، (ولی چيزی از آن نمی‌فهمد.) گروهی كه آيات خدا را انكار كردند، مَثَل بدی دارند و خداوند قوم ستمگر را هدايت نمی‌كند. 🔹بدون شك تحصيل علم، مشكلات فراوانی دارد، ولی اين مشكلات هر قدر باشد در برابر بركات حاصل از علم ناچيز است، بيچارگی انسان روزی خواهد بود كه زحمت تحصيل علم را بر خود هموار كند، اما چيزی از بركاتش عائد او نشود، درست بسان چهارپايی است كه سنگينی يك بار كتاب را به پشت خود احساس می‌كند. بی‌آنكه از محتوای آن بهره گيرد. 🔹‏در بعضی از تعبيرات عالم بی‌عمل به" شجر بلا ثمر" (درخت بی‌ميوه) يا" سحاب بلا مطر" (ابر بی‌باران) يا شمعی كه می‌سوزد و اطراف خود را روشن می‌كند ولی خودش از بين می‌رود، يا چهارپايی كه به" طاحونه" (آسياب) می‌بندند و دائما زحمت می‌كشد و طی طريق می‌كند، اما چون به دور خود می‌گردد، هرگز راهی را طی نمی‌كند و به جايی نمی‌رسد و مانند اين‌ تشبيهات كه هر كدام بيانگر گوشه‌ای از سرنوشت شوم عالم بی‌عمل است. 👈در حديثی از امير مؤمنان علی ع می‌خوانيم كه ضمن خطبه‌ای بر فراز منبر فرمود: ‏ايها الناس! اذا علمتم فاعملوا بما علمتم لعلكم تهتدون، ان العالم العامل بغيره كالجاهل الحائر الذی لا يستفيق عن جهله بل قد رأيت ان الحجة عليه اعظم و الحسرة ادوم: ‏" ای مردم! هنگامی كه چيزی را دانستيد عمل كنيد تا هدايت يابيد، زيرا عالمی كه بر خلاف علمش عمل می‌كند، مانند جاهل سرگردانی است كه هرگز از جهلش هشيار نمی‌شود، بلكه من حجت را بر چنين عالمی بزرگتر، و حسرت را پايدارتر می‌بينم". 🔹‏و بدون شك وجود چنين علما و دانشمندانی، بزرگترين بلا برای يك جامعه، محسوب می‌شود، و سرنوشت مردمی كه عالمشان چنين باشد، سرنوشت خطرناكی است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣4⃣ تدبر در سوره در آيه وَلَقَدْ وَصَّلْنَا لَهُمُ الْقَوْلَ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ ﴿۵۱﴾ ❓منظور از وصل قول چيست؟ آيا قرآن است یا كتابهاي آسماني؟ با توجه به اينكه اكثر تفاسير و ترجمه ها،ضمير هم را به مردم مكه و قول را به قرآن برگرده اند، ❓آيا می تواند اين آيه بر نفی روايات فترت وحی دلالت نمايد؟ پاسخ شماره ۲ ايه ۵۱ مرتبط با اهل كتاب است.چون تعبیر "وصلنا لهم القول" تنها در مورد آنها جا دارد. یعنی ادامه سیر تاریخی وحی. ضمنن، ۵۱ به بعدش بهتر میخورد تا به قبلش. جناب اقای فرزين سوال: اما در ايه ۵۱ و قبلش كه صحبتي از اهل كتاب نشده است قاعدتا مرجع ضمير هم ،بايد قبل از خودش مشخص شده باشد. بلحاظ مفهومی هم آیه ۵۱ نمی تواند به اهل کتاب برگردد زیرا آیه ۵۱ نکوهشی است لعلهم یتذکرون اما آیات ۵۲ به بعد تمجیدی است لذا ۵۱ به مشرکان مکه و ۵۲ به مومنان اهل کتاب می‌خورد. پاسخ: در ادبیات عرب مبحث مرجع ضمیر را تنها در چهار جای نحو یا بلاغت توضیحاتی آورده اند: - در نحو در یک جا، که از مواضع ۵ یا ۷ گانه عدم نیاز به مرجع و یا جواز تاخیر آن یاد میشود؛ - در معانی‌-بیان در چند جا ولی مختصر، تحت عناوینی مانند ضعف التأليف، الاضمار علي شريطة التفسير، و تضمين الكلام میتوان در این باب اشاراتی یافت. نیز بحثهای مشابه‌ای ذیل مباحث بلاغی مربوط به شئون موصولات یادکردنی است. عجالتن، در مثال‌های نحوی در تبیین حداقل ۳ مورد همان لم بلاغی "جواز اضمار به اتکال تفسیر متعاقب" در میان می‌آید و گویی بحث را با همان نکات بلاغی هم‌ارز میکند. اما شوربختا که بحث روشنگر مستوفایی در هیچیک از سه عنوان بلاغی یادشده نیز نخواهید یافت. تنها به اجمال و با یاد چند مثال و استقرائاتی ناقص و ناامیدکننده. لااقل در دو معجم بلاغی در دسترس بنده که اوضاع ازین قرار بود. (و برای همین هم بود که از دوستان درخواست کردم احیانن تصحیح و تکمیل فرمایند.) و اما بر گردیم سر ماجرای خودمان: برکنار از - مواردی که ضمیر مرجع نمیخواهد (مانند ضمیر شان و یا ضمیر فصل)، یا - مواردی که مرجعش عام یا روشن است و لذا ذکرش نالازم (مانند "کل من علیها فان")، یا - مواردی مثل "وقالوا ما/ان هی الا حیاتنا الدنیا"، یا - موارد دچار خطای تحلیل (مانند "و أوجس في نفسه خیفة موسي" که صرفن از ضرورت سجع است)، به گمانم مواردی مانند آیه‌ی درپرسش را میتوان به راحتی از نوع بلاغی اضمار قبل از تفسیر/تفصیل دانست. در واقع، بیان یا تفسیر پسین از مرجع پیشین بینیازش میکند. به هر روی، نکته اساسی‌تر همان است که پیشتر عرض کردم: ربط قصص:۵۱ به بعدش بیشتر و وثیقتر است تا به قبلش. در مورد مفهوم هم،بعید میدونم نکوهشی در کار باشد ذکر امید و احتمال عرفی است و حتا تشویقکی هم در خود دارد آقای فرزين http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm14732findunread_tdbr-w-fhm-swrh-qSS-dstn-mwsy-w-frwn-nmwnh-y-z-zt-mstDfyn-w-hlkt-mstkbryn-hl-ymn-ntrsyd.aspx#post14732 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فلسفه ی ❓ اگر از ما بپرسند شما در روز عاشورا كه دائماً حسین حسین می كنید و به سر خودتان می زنید، چه می خواهید بگویید؟ ♦️👈باید بگوییم: ما می خواهیم حرف آقایمان را بگوییم، ما هر سال می خواهیم كنیم(یا أَیُّهَا اَلَّذِینَ آمَنُوا اِسْتَجِیبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما یُحْیِیكُمْ) . باید بگوییم روز تجدید حیات ماست. در این روز می خواهیم در كوثر حسینی شستشو كنیم، تجدید حیات كنیم، روح خودمان را شستشو بدهیم، خودمان را زنده كنیم، از نو مبادی و مبانی اسلام را بیاموزیم، روح اسلام را از نو به خودمان تزریق كنیم. ما نمی خواهیم حس امر به معروف و نهی از منكر، احساس شهادت، احساس جهاد، احساس فداكاری در راه حق، در ما فراموش بشود؛ نمی خواهیم روح فداكاری در راه حق در ما بمیرد. 👈این فلسفه ی عاشوراست، ❌❌نه گناه كردن و بعد به نام حسین بن علی بخشیده شدن! گناه كنیم، بعد در مجلسی شركت كنیم و بگوییم خوب دیگر گناهانمان بخشیده شد. گناه آن وقت بخشیده می شود كه ما پیوندی با روح حسین بن علی بخورد؛ اگر پیوند بخورد، گناهان ما قطعاً بخشیده می شود ولی علامت بخشیده شدنش این است كه دومرتبه دیگر دنبال آن گناه نمی رویم. اما اینكه از مجلس حسین بن علی بیرون برویم و دومرتبه دنبال آن گناهان برویم، نشانه ی این است كه روح ما با روح حسین بن علی پیوند نخورده است. شعارهای أبا عبد اللّه شعار ا اسلام است، ❌❌ ❌ این است كه چرا مسلمین را یك عده به خودشان اختصاص داده اند؟ چرا حلال خدا را حرام، و حرام خدا را حلال می كنند؟ ⁉چرا مردم را دو دسته كرده اند: مردمی كه فقیر و دردمندند، و مردمی كه از پرخوری نمی توانند از جایشان بلند شوند؟ .😡 ⭕⭕در بین راه در حضور هزار نفر لشكریان حرّ آن خطبه ی معروف را خواند كه طیّ آن، حدیث پیغمبر را روایت كرد، گفت: پیغمبر چنین فرموده است كه اگر زمانی پیش بیاید كه اوضاع چنین بشود، بیت المال چنان بشود، حلال خدا حرام و حرام خدا حلال بشود، اگر مسلمانِ آگاهی اینها را بداند و كند، حق است بر خدا كه چنین مسلمانی را به همانجا ببرد كه آن ستمكاران را می برد. بنابراین من احساس وظیفه می كنم، «اَلا وَ اِنّی اَحَقُّ مِنْ غَیْرٍ» در چنین شرایطی من از همه سزاوارترم. پس این است عاشورا و محتوای شعارهای عاشورا. ⭕شعارهای ما در مجالس، در تكیه ها و در دسته ها باید باشد نه مخدّر، باید كننده باشد نه بی حس كننده. 👈اگر بی حس كننده باشد، نه تنها اجر و پاداشی نخواهیم داشت بلكه ما را از حسین علیه السلام دور می كند. این اشك برای حسین ریختن خیلی اجر دارد اما به شرط اینكه حسین آنچنان كه هست در دل ما وارد بشود. «اِنَّ لِلْحُسَیْنِ مَحَبَّةً مَكْنونَةً فی قُلوبِ الْمُؤْمِنینَ» اگر در دلی ایمان باشد نمی تواند حسین را دوست نداشته باشد، چون حسین مجسمه ای است از 🖋استاد مرتضي مطهري 📚كتاب حماسه حسيني ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. بسم الله الرحمن الرحیم لَا تُدْرِكُهُ الْأَبْصَارُ وَهُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصَارَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ ديدگان او را درنيابند و او ديدگان را دريابد، و او لطیف و آگاه است. 🌷 سوره انعام ، آیه ۱۰۳ کانال قرآن پویان : 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💐👌شما هم در 📖 یک صفحه از قرآن  به همراه با ما همراه شوید ❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز هر روز فایل صوتی🎧 قرائت يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم. ✍تاکنون سوره های :🔻 حمد-بقره-آل‌عمران-نساء-مائده-انعام-اعراف-انفال-توبه‌-یونس-هود-یوسف-رعد-ابراهیم-حجر‌-نحل-إسراء-کهف-مریم-طه-انبیاء- حج-مومنون-نور-فرقان-شعراء-نمل‌-قصص-عنکبوت-روم-لقمان-سجده-احزاب-سباء-فاطر-یس-صافات‌-ص-زمر-غافر-فصلت-شوری-زخرف-دخان-جاثیه-احقاف-محمد-فتح-حجرات-ق-ذاریات-طور-نجم-قمر-رحمن-واقعه-حدید-مجادله-حشر-ممحنه-صف-جمعه به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از های زیر استفاده نمایید. ۱. ۲. ۳. ۴. ۵. ۶. ۷. ۸. ۹. ۱۰. ۱۱. ۱۲. ۱۳. ۱۴. ۱۵. ۱۶. ۱۷. ۱۸. ۱۹. ۲۰. ۲۱. ۲۲. ۲۳. ۲۴. ۲۵. ۲۶. ۲۷. ۲۸. ۲۹. ۳۰. ۳۱. ۳۲. ۳۳. ۳۴. ۳۵. ۳۶. ۳۷. ۳۸. ۳۹. ۴۰. ۴۱. ۴۲. ۴۳. ۴۴. ۴۵. ۴۶. ۴۷. ۴۸. ۴۹. ۵۰. ۵۱. ۵۲. ۵۳. ۵۴. ۵۵. ۵۶. ۵۷. ۵۸. ۵۹. ۶۰. ۶۱. ۶۲. ✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇 📖 را شروع خواهیم نمود. ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️فلسفه عبادی سياسی 💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا نُودِيَ لِلصَّلاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلی‌ ذِكْرِ اللَّـهِ وَ ذَرُوا الْبَيْعَ ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (۹/جمعه) 🌱‏ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد! آنگاه كه برای نماز روز جمعه ندا داده شد، پس به سوی ياد خدا (نماز) شتاب كنيد و داد و ستد را رها كنيد كه اين برای شما بهتر است، اگر بدانيد. 🔹‏نماز جمعه، قبل از هر چيز يك عبادت بزرگ دستجمعی است، و اثر عمومی‌ عبادات را كه تلطيف روح و جان، و شستن دل از آلودگيهای گناه و زدودن زنگار معصيت از قلب می‌باشد در بردارد، بخصوص اينكه مقدمتا دو خطبه دارد كه مشتمل بر انواع مواعظ و اندرزها و امر به تقوی و پرهيزگاری است. 🔹‏و اما از نظر اجتماعی و سياسی، يك كنگره عظيم هفتگی است كه بعد از كنگره سالانه حج، بزرگترين كنگره اسلامی می‌باشد، و به همين دليل در روايتی كه قبلا از پيغمبر اكرم ص نقل كرديم آمده بود كه جمعه حج كسانی است كه قادر به شركت در مراسم حج نيستند. 🔹‏در حقيقت اسلام، به سه اجتماع بزرگ اهميت می‌دهد: ‏اجتماعات روزانه كه در نماز جماعت حاصل می‌شود. ‏اجتماع هفتگی كه در مراسم نماز جمعه است. ‏و اجتماع حج كه در كنار خانه خدا هر سال يك بار انجام می‌گيرد نقش نماز جمعه در اين ميان بسيار مهم است بخصوص اينكه يكی از برنامه‌های خطيب در خطبه نماز جمعه، ذكر مسائل مهم سياسی و اجتماعی و اقتصادی است و به اين ترتيب اين اجتماع عظيم و پرشكوه می‌تواند منشا بركات زير شود: ‏الف: آگاهی بخشيدن به مردم در زمينه معارف اسلامی و رويدادهای مهم اجتماعی و سياسی. ‏ب: ايجاد همبستگی و انسجام هر چه بيشتر در ميان صفوف مسلمين به گونه‌ای كه دشمنان را به وحشت افكند و پشت آنها را بلرزاند. ‏ج: تجديد روح دينی و نشاط معنوی برای توده مردم مسلمان. ‏د: جلب همكاری برای حل مشكلات عمومی. ‏به همين دليل هميشه دشمنان اسلام، از يك نماز جمعه جامع الشرائط كه دستورهای اسلامی دقيقا در آن رعايت شود بيم داشته‌اند. 🔹و نيز به همين دليل نماز جمعه هميشه به عنوان يك اهرم نيرومند سياسی‌ در دست حكومتها بوده است، منتها حكومتهای عدل همچون حكومت پيغمبر اكرم ص از آن بهترين بهره‌برداريها را به نفع اسلام، و حكومتهای جور همانند بنی اميه از آن سوء استفاده برای تحكيم پايه‌های قدرت خود می‌كردند. 🔹اما با نهايت تاسف اين مراسم عبادی سياسی كه می‌تواند مبدأ حركت عظيمی در جوامع اسلامی گردد به خاطر نفوذ حكومتهای فاسد در آن در بعضی كشورهای اسلامی چنان بی‌روح و بی‌رمق شده است كه عملا هيچ اثر مثبتی از آن گرفته نمی‌شود و شكل يك برنامه تشريفاتی به خود گرفته، و به راستی اين از سرمايه‌های عظيمی است كه برای از دست رفتن آن بايد گريه كرد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️نشانه های 💠وَ إِذا رَأَيْتَهُمْ تُعْجِبُكَ أَجْسامُهُمْ وَ إِنْ يَقُولُوا تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ كَأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُسَنَّدَةٌ يَحْسَبُونَ كُلَّ صَيْحَةٍ عَلَيْهِمْ هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ قاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّی يُؤْفَكُونَ (۴/منافقون) 🌱‏و هرگاه آنان را ببينی، قيافه آنان (چنان آراسته است) كه ترا به شگفت وادارد و اگر سخن گويند، (به قدری جذّاب و زيباست كه) به كلامشان گوش فرادهی، گويا چوب‌هايی هستند (خشك و بی‌مغز و بی‌فايده و به هم) تكيه داده شده، هر ندايی را عليه خود می‌پندارند، آنان دشمنند، پس از آنان دوری كن، خدا آنان را بكشد، چگونه از حق منحرف می‌شوند. 🔹منافقان، در ميان ما و جلو چشمان ما هستند، نه افرادی دور از چشم. «رَأَيْتَهُمْ» ‏ 🔹به هر قيافه‌ای اعتماد نكنيم كه قيافه زاهدانه دليل تقوا نيست. در برخی موارد، ظاهر زيبا وسيله فريب مردم است. «تُعْجِبُكَ أَجْسامُهُمْ» ‏ 🔹اگر هشدارهای الهی و توجه پيامبر نباشد، سخنان زيبا و فريبنده، حتی پيامبر را به شنيدن وادار می‌كند. «وَ إِنْ يَقُولُوا تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ» 🔹منافقان، ظاهری آرام، ولی باطنی پر دغدغه دارند و هميشه در وحشت و اضطرابند. تُعْجِبُكَ أَجْسامُهُمْ‌ ... يَحْسَبُونَ كُلَّ صَيْحَةٍ عَلَيْهِمْ‌ ‏۵- از دشمن داخلی بيشتر بترسيد. «هُمُ الْعَدُوُّ» ‏ 🔹دشمن را بشناسيم و فريب ظاهر و سخنان او را نخوريم. تُعْجِبُكَ أَجْسامُهُمْ‌ ... ‏تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ‌ ... هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ‌ ‏ 🔹منافقان با خدا درگيرند و خدا نيز آنها را لعنت می‌كند: «قاتَلَهُمُ اللَّهُ». ( «قاتل» از باب مفاعله در مورد درگيری طرفينی است و لذا نفرمود: «قتلهم الله») ‏ 🔹موضع‌گيری منافقان در برابر اسلام، شگفت آور است. «أَنَّی يُؤْفَكُونَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan