eitaa logo
قران پویان
435 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
668 ویدیو
605 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🚩🚩 در سرزمین (ع) ✴️ قسمت پنجم 4⃣1⃣- 🍁 درخواست مذاکره با عمرسعد جهت جلوگیری از جنگ 🥀🍂امام ، وقتی با دستورهای مکرر ابن زیاد مبنی بر بستن آب و سخت کردن شرایط مواجه می شوند و احتمال وقوع جنگ را بیش از پیش احساس میکنند ، تمام تلاش خود را برای جلوگیری از آن انجام داده بگونه ایکه در روز هشتم محرم ، به درخواست امام ، چند بار جلسه محرمانه بین او و عمرسعد برگزار و نهایتا با پیشنهاداتی که امام ، برای ترک مخاصمه می کنند ، ابن سعد نامه ای به ابن زیاد نوشته و با خوشحالی تمام و امید به خاتمه خوش غایله ، به او اعلام میکند : 🍁" خداوند متعال ، آتش جنگ ما را خاموش کرد . زیرا ، هم اینک حاضر است : از همان جایی که آمده است ، برگردد ؛ و یا به سوی یکی از مرزهای کشور برود و بسان سایر مسلمانان زندگی کند . نه از او بر ضد ما و نه از ما بر ضد او چیزی در میان نباشد ؛ و یا به جانب شام نزد یزید رفته دستش را در دست او گذاشته و اختلافش را با وی حل و فصل کند . ای عبیدالله ، این پیشامد ، هم می تواند موجب خرسندی تو و هم موجب اصلاح امت باشد ".« 22» 5⃣1⃣- 🍁 فداکاری امام و آزاد گذاشتن یاران و خانواده برای نجات خود 💢در شب عاشورا ، وقتی که امام مطمین می شود که دشمن راهی برای جلوگیری از جنگ نگذاشته و احتمال جنگ نابرابر در فردای آن بشدت بالاست و تبعا کشته شدن همه جنگاوران امام قابل پیش بینی است ، بیعت خود را از آنها برداشته و می فرمایند : 💔" .. بدانيد كه میدانم فردا روزمان با این دشمنان چه خواهد شد . بدانید که من اجازه تان میدهم با رضایت من همگیتان بروید که حقی بر شما ندارم ، اينك كه شب فرا رسيده و پرده خود را بر شما افكنده است ، از تاريكى آن سود جوييد و آنرا وسیله رفتن خود کنید ، هر يك از شما دست در دست يكى از مردان من گذارده ، به شهر و ديار خودتان روى آوريد و پراكنده شويد تا آنگاه كه خداوند گشايشى عنايت كند . زيرا اين مردم تنها مرا مى خواهند و هنگامى كه بر من دست يافتند، از تعقيب ديگران دست بر مى دارند . " «23» 6⃣1⃣- 🍁 قدردانی از یاران و خانواده همراه خود 🥀🍃امام چون استقامت و وفاداری یاران و خانواده خود را می بینند که در این حدود 6 ماهه با او در همه شرایط سخت و طاقت فرسا و حتی مرگ آفرین ، همراه بودند و حاضر به جان فشانی در راه و هدف مقدس ایشان هستند ، خاضعانه از همه آنها در شب عاشورا ، با کلمات زیبای زیر تشکر و قدردانی می فرمایند : 🌸🍃" من نه يارانى باوفاتر از ياران خود مى شناسم ، و نه اهل بيتى پاكتر و باصفاتر و خون گرمتر از اهل بيت خود. پس خداوند همگى شما را از من پاداش خير دهاد ." «24» زيرنويسها : 👎👎 22- أما بعد: فإن الله قد أطفأ النائرة وجمع الكلمة وأصلح أمر الأمة، هذا حسين قد أعطاني أن يرجع إلى المكان الذي أتى منه أو أن يسير إلى ثغر من الثغور فيكون رجلا من المسلمين، له ما لهم وعليه ما عليهم، أو أن يأتي أمير المؤمنين يزيد فيضع يده في يده، فيرى فيما بينه وبينه رأيه، وفي هذا [لكم] رضى و للأمة صلاح – الارشاد ج 2 ص 87 ، الطبری ج 5 ص 389 تذكر: اينكه امام همه موارد فوق را مطرح كرده باشند ، جاي بحث دارد كه هدف اين مقاله نيست ، بلكه بحث بر سر تلاشهاي امام براي جلوگيري از جنگ است . 23- أَلا و إني أظن يومنا من هَؤُلاءِ الأعداء غدا، أَلا و إني قَدْ رأيت لكم فانطلقوا جميعا فِي حل، ليس عَلَيْكُمْ مني ذمام، هَذَا ليل قَدْ غشيكم، فاتخذوه جملا ... ثُمَّ ليأخذ كل رجل منكم بيد رجل من اهل بيتى، تفرقوا فِي سوادكم ومدائنكم حَتَّى يفرج اللَّه، فإن القوم إنما يطلبوني، ولو قَدْ أصابوني لهوا عن طلب غيري . الطبری ج 5 ص 418 ( ج 7 ترجمه الکترونیکی ص 3015 ) 24- أَمَّا بَعْدُ، فإني لا أعلم أَصْحَابا أولى وَلا خيرا من أَصْحَابي، وَلا أهل بيت أبر وَلا أوصل من أهل بيتي، فجزاكم اللَّه عني جميعا خيرا . - الطبری ج 5 ص 418 ( ج 7 ترجمه الکترونیکی ص 3015 ) 📝🖊تحقیق : محمد صالحی – 20/7/95 💫کانالِ قرآن‌پویان  تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan  ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌹🍃 🍃 بسم الله الرحمن الرحیم وَهُوَ الَّذِی يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَيَعْفُو عَنِ السَّيِّئَاتِ وَيَعْلَمُ مَا تَفْعَلُونَ وَيَسْتَجِيبُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَيَزِيدُهُمْ مِنْ فَضْلِهِ و اوست خدایی که توبه بندگانش را می‌پذیرد و گناهان را می‌بخشد و هر چه کنید می‌داند. دعای آنان را که ایمان آورده و نیکوکار شوند مستجاب می‌گرداند و از فضل و کرم خود بر ثواب آنها می‌افزاید 🌿 سوره شوری ، آیه ۲۵ ، ۲۶ 🍃 🌹🍃 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 8 تا 12 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ دری به سوی رحمت خدا 💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَی اللَّـهِ تَوْبَةً نَصُوحاً عَسی‌ رَبُّكُمْ أَنْ يُكَفِّرَ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ يُدْخِلَكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ يَوْمَ لا يُخْزِي اللَّهُ النَّبِيَّ وَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ نُورُهُمْ يَسْعی‌ بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَ بِأَيْمانِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنا أَتْمِمْ لَنا نُورَنا وَ اغْفِرْ لَنا إِنَّكَ عَلی‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ (۸/تحریم) 🌱‏ای كسانی كه ايمان آورديد! به درگاه خدا توبه كنيد، توبه‌ای خالصانه. ‏اميد است كه پروردگارتان بدی‌های شما را بپوشاند و شما را به بهشت‌هايی كه نهرها از زير آنها جاری است وارد كند. روزی كه خداوند، پيامبر و كسانی را كه به او ايمان آورده‌اند خوار نكند، نورشان پيشاپيش آنها واز سوی راستشان می‌شتابد، می‌گويند: پروردگارا! نور ما را كامل كن و ما را بيامرز، همانا تو بر هر چيز توانايی. 🔹‏بسيار می‌شود كه از انسان- مخصوصا در آغاز تربيت و سير و سلوك الی اللَّه- لغزشهايی سرمی‌زند، اگر درهای بازگشت به روی او بسته شود، مايوس می‌گردد، و برای هميشه از راه می‌ماند، و لذا در مكتب تربيتی اسلام، توبه به عنوان يك اصل تربيتی با اهميت فوق العاده‌ای مطرح است، و از تمام گنهكاران دعوت می‌كند كه برای اصلاح خويش و جبران گذشته از اين در، وارد شوند. 🔹بايد توجه داشت كه" توبه تنها لقلقه زبان، و گفتن" استغفر اللَّه" نيست بلكه شرايط و اركانی دارد كه در تفسير توبه نصوح در آيات فوق به آن‌ اشاره شد، هر گاه توبه با اين شرائط انجام گيرد آن چنان اثر می‌گذارد كه گناه و آثار گناه را به كلی از روح و جان انسان محو می‌كند، لذا در حديثی از امام باقر ع می‌خوانيم: ‏التائب من الذنب كمن لا ذنب له، و المقيم علی الذنب و هو مستغفر منه كالمستهزء! ‏: كسی كه از گناه توبه كند همچون كسی است كه اصلا گناه نكرده، و كسی كه به گناه خود ادامه دهد در حالی كه استغفار می‌كند مانند كسی است كه مسخره می‌كند". 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️برای ، يك نمونه هم كافی است 💠وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لِي عِنْدَكَ بَيْتاً فِي الْجَنَّةِ وَ نَجِّنِي مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ وَ نَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ (۱۱/تحریم) 🌱‏و خداوند برای كسانی كه ايمان آورده‌اند، به همسر فرعون مثل زده است. ‏آن گاه كه گفت: پروردگارا! برای من نزد خويش در بهشت خانه‌ای بساز و مرا از فرعون و كردار او نجات بده و مرا از گروه ستمگر رهايی بخش 👈لازم نيست الگو، پيامبر يا امام معصوم باشد و لازم نيست سابقه توحيدی داشته باشد. زن فرعون، نه معصوم بود و نه موحّد، بلكه با ديدن معجزه موسی‌ ايمان آورد. 🔹زن می‌تواند الگوی مردان تاريخ شود. «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ» 🔹مقايسه الگوها، از روشهای تربيت است. مَثَلًا لِلَّذِينَ كَفَرُوا ... مَثَلًا لِلَّذِينَ آمَنُوا 🔹فشار محيط و جامعه، وابستگی اقتصادی، زن بودن، تقاضای همسر و ترس از آوارگی، هيچ كدام دليل بی دينی نمی‌شود. ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ‌ ... 🔹برای اتمام حجت، يك نمونه هم كافی است. ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا ... امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ‌ 🔹حرف اول را اراده انسان می‌زند، نه چيز ديگر. ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا ... امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ‌ 🔹مبارزه با طاغوت، با دعا منافاتی ندارد. ضَرَبَ‌ ... نَجِّنِي مِنْ فِرْعَوْنَ‌ 🔹نجات از طاغوت، پشتوانه معنوی لازم دارد. «ضَرَبَ‌ .. نَجِّنِي مِنْ فِرْعَوْنَ» 🔹مهم‌تر از بهشت، قرب معنوی به خداست. رَبِّ ابْنِ لِي عِنْدَكَ‌ ... 🔹ايمان سبب تنفّر از ستمگران است. زن فرعون به خاطر ايمانی كه داشت از تمام رفتارهای فرعونی متنفر بود. «نَجِّنِي مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ» ‏ 🔹اطاعت زن از مردم در عقيده لازم نيست، بلكه گاهی بايد موضع بگيرد. ‏«نَجِّنِي مِنْ فِرْعَوْنَ» ‏ 🔹روابط خانوادگی مرز دارد و همين كه به انحراف و كفر رسيد بايد تغيير كند. ‏«نَجِّنِي مِنْ فِرْعَوْنَ» ‏🔹تبرّی از كفر، شرط ايمان است. «نَجِّنِي مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ» ‏ 🔹ابراز تنفّر و انزجار از ديگران، بايد ملاك و معيار عقلی و شرعی داشته باشد. ‏مِنْ فِرْعَوْنَ‌ ... مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ‌ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۷۵-۶۲ سوره قصص وَيَوْمَ يُنَادِيهِمْ فَيَقُولُ أَيْنَ شُرَكَائِيَ الَّذِينَ كُنتُمْ تَزْعُمُونَ {62} و [ به یاد آور ] روزی را که آنان را ندا می دهد و می فرماید: «آن شریکان من ، که می پنداشتید کجایند؟» {62} قَالَ الَّذِينَ حَقَّ عَلَيْهِمُ الْقَوْلُ رَبَّنَا هَؤُلَاء الَّذِينَ أَغْوَيْنَا أَغْوَيْنَاهُمْ كَمَا غَوَيْنَا تَبَرَّأْنَا إِلَيْكَ مَا كَانُوا إِيَّانَا يَعْبُدُونَ {63} آنان (از معبودانشان) که حکم [ عذاب ] بر ایشان واجب آمده ، می گویند: «پروردگارا ، اینانند کسانی که گمراه کردیم گمراهشان کردیم هم چنان که خود گمراه شدیم ، [ از آنان ] به سوی تو بیزاری می جوییم. اینها تنها ما را نمی پرستیدند.» {63} وَقِيلَ ادْعُوا شُرَكَاءكُمْ فَدَعَوْهُمْ فَلَمْ يَسْتَجِيبُوا لَهُمْ وَرَأَوُا الْعَذَابَ لَوْ أَنَّهُمْ كَانُوا يَهْتَدُونَ {64} و [ به آنان ] گفته می شود: «شریکان خود را فرا خوانید.» پس آنها را می خوانند ولی پاسخشان نمی دهند و عذاب را می بینند [ و آرزو می کنند که ] ای کاش هدایت یافته بودند. {64} وَيَوْمَ يُنَادِيهِمْ فَيَقُولُ مَاذَا أَجَبْتُمُ الْمُرْسَلِينَ {65} و روزی را که [ خدا ] آنان را ندا درمی دهد و می فرماید: «فرستادگان [ ما ] را چه پاسخ دادید؟» {65} فَعَمِيَتْ عَلَيْهِمُ الْأَنبَاء يَوْمَئِذٍ فَهُمْ لَا يَتَسَاءلُونَ {66} پس در آن روز اخبار بر ایشان پوشیده گردد و از یکدیگر نمی توانند بپرسند. {66} فَأَمَّا مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَعَسَى أَن يَكُونَ مِنَ الْمُفْلِحِينَ {67} و امّا کسی که توبه کند و ایمان آورَد و به کار شایسته پردازد ، امید که از رستگاران باشد. {67} وَرَبُّكَ يَخْلُقُ مَا يَشَاء وَيَخْتَارُ مَا كَانَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ سُبْحَانَ اللَّهِ وَتَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُونَ {68} و پروردگار تو هر چه را بخواهد می آفریند و برمی گزیند و برتری میدهد ، و آنان اختیاری در انتخاب ندارند. منزّه است خدا ، و از آنچه [ با او ] شریک می گردانند برتر است. {68} وَرَبُّكَ يَعْلَمُ مَا تُكِنُّ صُدُورُهُمْ وَمَا يُعْلِنُونَ {69} و آنچه را سینه هایشان پوشیده یا آشکار می دارد ، پروردگارت می داند. {69} وَهُوَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ لَهُ الْحَمْدُ فِي الْأُولَى وَالْآخِرَةِ وَلَهُ الْحُكْمُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ {70} و اوست خدا [ یی که ] جز او معبودی نیست. در این [ سرایِ ] نخستین و در آخرت ، ستایش از آن اوست ، و فرمان ، او راست و به سوی او بازگردانیده می شوید. {70} قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِن جَعَلَ اللَّهُ عَلَيْكُمُ اللَّيْلَ سَرْمَدًا إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ مَنْ إِلَهٌ غَيْرُ اللَّهِ يَأْتِيكُم بِضِيَاء أَفَلَا تَسْمَعُونَ {71} بگو: «هان ، چه می پندارید اگر خدا تا روز رستاخیز شب را بر شما جاوید بدارد جز خداوند کدامین معبود برای شما روشنی می آورد؟ آیا نمی شنوید؟» {71} قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِن جَعَلَ اللَّهُ عَلَيْكُمُ النَّهَارَ سَرْمَدًا إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ مَنْ إِلَهٌ غَيْرُ اللَّهِ يَأْتِيكُم بِلَيْلٍ تَسْكُنُونَ فِيهِ أَفَلَا تُبْصِرُونَ {72} بگو: «هان ، چه می پندارید اگر خدا تا روز قیامت روز را بر شما جاوید بدارد جز خداوند کدامین معبود برای شما شبی می آورد که در آن آرام گیرید ، آیا نمی بینید؟» {72} وَمِن رَّحْمَتِهِ جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ لِتَسْكُنُوا فِيهِ وَلِتَبْتَغُوا مِن فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ {73} و از رحمتش برایتان شب و روز را قرار داد تا در این [ یک ] بیارامید و [ در آن یک ] از فزون بخشی او [ روزی خود ] بجویید ، باشد که سپاس بدارید. {73} وَيَوْمَ يُنَادِيهِمْ فَيَقُولُ أَيْنَ شُرَكَائِيَ الَّذِينَ كُنتُمْ تَزْعُمُونَ {74} و [ یاد کن ] روزی را که ندایشان می کند و می فرماید: «آن شریکان که می پنداشتید کجایند؟» {74} وَنَزَعْنَا مِن كُلِّ أُمَّةٍ شَهِيدًا فَقُلْنَا هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ فَعَلِمُوا أَنَّ الْحَقَّ لِلَّهِ وَضَلَّ عَنْهُم مَّا كَانُوا يَفْتَرُونَ {75} و از میان هر امتی گواهی بیرون می کشیم و می گوییم: «برهان خود را بیاورید.» پس بدانند که حقّ از آنِ خداست ، و آنچه برمی بافتند از دستشان می رود. {75} ♻️عصاره فراز ایات ۷۵-۶۲ : معبودان و اربابان شما که انها را شریک خدا و موثر در اداره امور میدانید نه قدرتی در نجات شما در اخرت دارند و نه توانایی و اختیاری در اداره امور دنیا.حکمرانی تنها از ان خداست.پس توبه کنید و با ایمان و عمل صالح از رستگاران شوید. آقای سید کاظم فرهنگ https://zaya.io/rffo8 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🚩🚩 در سرزمین (ع) ✴️قسمت ششم 7⃣1⃣- 🍁 ارتباط بی وقفه عاشقانه با ✅هدف اصلی امام در نهضت کربلا اصلاح اندیشه دینی مردم و خالص کردن نگرش معنوی آنها بود و خود ایشان الگوی تمام عیار معنویت و سیر و سلوک عرفانی بودند . اما در این سلوک عارفانه و مشی طریقت عاشقانه ، هرگز از انجام عبادات شریعت غافل نشدند ، بگونه ای که در تمام لحظات حرکت ایشان ، دعا و نیایش و نماز اول وقت حتی در بارش مرگ و شهادت روز عاشورا ، موج می زند . 👈• از نمونه های بارز آن ، نماز اول وقت در هنگام برخورد با حر است .« 25» 🌴🥀• و دیگر آنکه ، وقتی امام روز تاسوعا متوجه قصد حمله ابن سعد می شوند ، شب را از آنها مهلت می گیرند ، تا آخرین لحظات را به فرصتی برای نجوای عاشقانه با معشوق بدل نمایند : 👈" (برادرم عباس ) پیش ابن سعد برو و اگر می توانی آنها را راضی کن که جنگ را تا فردا به تأخیر اندازند و ما امشب را با خدای خود راز و نیاز کنیم . خدا می داند که من نماز کردن و قرآن خواندن و دعای بسیار و استغفار را همیشه دوست داشته ام . " «26» 🥀و پس از آنکه مهلت یافت ، او و یاران تا صبح به نیایش و نجوا با معشوقی که فردا با او هم حجله خواهند شد پرداختند .« 27» 🥀🌼• و از آن زیباتر ، نماز ظهر عاشوراست که در آن شرایطی که مرگ سایه اش را بر همه کسان امام پهن کرده بود ، ولیکن امام با شنیدن ندای اذان ، بسوی خدایش نماز خوف می گذارد و در کنار رقص و عشق بازی میان خون و شمشیر ، آخرین زمزمه های عابدانه خود را نیز بجای می آورد : 🌴" و امام به ابوثمامه که ظهر را یادآور شده بود فرمودند: نماز را بیاد آوردی ، خدایت جزو نمازگزاران و ذکرگویانت بدارد ، بله الان وقت نماز است . " «28» " و آنگاه نماز خوف خواندند و .... " «29» 8⃣1⃣- 🍁 دعوت خواهر به حفظ آرامش و پایین نیاوردن ارزش خود 🌴امام سجاد نقل می کنند که : 💔😭😭پس از آنکه پدرم شب عاشورا همه سخنان لازم را با یاران و خانواده بعمل آورد ، در گوشه ای به نجوا با خدای خود نشست و شعری خواند که من و عمه ام زینب ، از آن بوی بلا استشمام کردیم . من جلوی اشکم را گرفتم ولی عمه ام بخاطر رقت زنانه اش نتوانست خود را کنترل کند و سراسیمه با سر برهنه پیش او رفت و با بیتابی ناله زد که : ای کاش پیش از این مرده بودم ، برادرم به انتظار کشته شدنی ؟ 💔پدرم در حالیکه چشمانش پر از اشک بود گفت :" اگر مرغ قطا را رها کنند خواهد خوابید . " 😭و اینجا بود که عمه ام به سر و صورت خود زد و گریبان چاک کرد و بیهوش بر زمین افتاد . 🍁🍂پدرم آبی به رویش پاشید و پس از دلداری او گفت : " خواهرکم قسمت می دهم و قسم مرا رعایت کن که بر من گریبان ندری و چهره نخراشی و وای نگویی و مرگ نخواهی . " و سپس او را به خیمه پیش من آورد و رفت . «30» زيرنويسها : 👎👎 25- الطبری ج 5 ص 401 ( ج 7 ترجمه الکترونیکی ص 2982 ) 26- قَالَ: ارجع إِلَيْهِم، فإن استطعت أن تؤخرهم إِلَى غدوة وتدفعهم عند العشية لعلنا نصلي لربنا الليلة وندعوه ونستغفره، فهو يعلم أني قَدْ كنت أحب الصَّلاة لَهُ وتلاوة كتابه وكثرة الدعاء والاستغفار! الطبری ج 5 ص 417 (ج 7 ترجمه الکترونیکی ص 2982) 27- فلما أمسى حُسَيْن وأَصْحَابه قاموا الليل كله يصلون ويستغفرون، ويدعون ويتضرعون - الطبری ج 5 ص 421 ( ج 7 ترجمه الکترونیکی ص 3018) 28- قالَ: ذكرت الصَّلاة،جعلك اللَّه من المصلين الذاكرين! نعم،هَذَا أول وقتها -الطبری ج 5 ص439 (ج7 ترجمه الکترونیکی ص 3042) 29- فصلى الحسين بأصحابه صلاة الخوف – الارشاد ج2 ص 105 30- عن على ابن الْحُسَيْن بن علي قَالَ: إني جالس فِي تِلَكَ العشية ... و عمتي زينب عندي تمرضني، ... و أبي يقول : يَا دهر أف لك من خليل ... وكل حي سالك السبيل ... فعرفت مَا أراد، ... فرددت دمعي ..فأما عمتي ..، وَ هِيَ امرأة، و في النساء الرقة و الجزع، فلم تملك نفسها أن و ثبت تجر ثوبها، و انها لحاسره حتى انتهت اليه، فقالت: وا ثكلاه! . ...: فنظر إِلَيْهَا الْحُسَيْن ع فَقَالَ : يَا أخية، لا يذهبن حلمك الشَّيْطَان، قالت: .. استقتلت نفسي فداك ، فرد غصته، و ترقرقت عيناه، وَ قَالَ: لو ترك القطا ليلا لنام، قالت: يا ويلتى...و لطمت وجهها ، و أهوت إِلَى جيبها و شقته، و خرت مغشيا عَلَيْهَا ، فقام إِلَيْهَا الْحُسَيْن فصب عَلَى وجهها الماء، [وَقَالَ لها: يَا أخية، ... قَالَ: فعزاها بهذا و نحوه، وَ قَالَ لها: يَا أخية، إني أقسم عَلَيْك فأبري قسمي، لا تشقي علي جيبا، وَلا تخمشي علي وجها، وَ لا تدعي علي بالويل والثبور إذا أنا هلكت،] قَالَ: ثُمَّ جَاءَ بِهَا حَتَّى أجلسها عندي، وخرج إِلَى أَصْحَابه . - الطبری ج 5 ص 420 ( ترجمه الکترونیکی ج 7 ص 3017) 📝🖊تحقیق : محمد صالحی – 20/7/95 💫کانالِ قرآن‌پویان  تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan  ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌿🌿🌿🌿🌿 🌿🌿🌿🌿 🌿🌿🌿 🌿🌿 🌿 💠 مناجات 💠 ☆ الهی ای خالق بی مدد و ای واحد بی‌عدد، ای اول بی‌هدایت و ای آخر بی‌نهایت ای ظاهر بی‌صورت و ای باطن بی‌سیرت، ای حی بی‌ذلت ای مُعطی بی‌فطرت و ای بخشنده‌ی بی‌منت، ای داننده‌ی رازها، ای شنونده‌ی آوازها، ای بیننده‌ی نمازها، ای شناسنده‌ی نامها، ای رساننده‌ی گام‌ها، ای مبرا از عوایق، ای مطلع بر حقایق، ای مهربان بر خلایق عذرهای ما بپذیر که تو غنی و ما فقیر و بر عیب‌های ما مگیر که تو قوی و ما حقیر، از بنده خطا آید و ذلت و از تو عطا آید و رحمت. 📙 مناجات‌نامه خواجه عبدالله انصاری @quranpuyan 🌿 🌿🌿 🌿🌿🌿 🌿🌿🌿🌿 🌿🌿🌿🌿🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 1 تا 12 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️هيچ در هستی نمی‌بينی‌ 💠الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ طِباقاً ما تَرى‏ فِي خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرى‏ مِنْ فُطُورٍ (۳) ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَيْنِ يَنْقَلِبْ إِلَيْكَ الْبَصَرُ خاسِئاً وَ هُوَ حَسِيرٌ (۴/ملک) 🌱همو که هفت آسمانِ روی هم را آفرید. در آفرینش (خدای) رحمان، هیچ ناهماهنگی‌ای نمی‌بینی. پس دوباره ببین؛ آیا هیچ بی‌نظمی و خللی می‌بینی؟ (۳) باز دوباره بنگر تا نگاهت که (از به دست آوردن هر نقصی) خسته شده، با نومیدی و ذلت نزدت بازگردد. (۴) ملك [۳-۴] 🔹در آيه بعد برای تاكيد همين معنی می‌افزايد:" بار ديگر ديده خود را باز كن، و دو مرتبه به عالم هستی بنگر، سرانجام چشمانت به سوی تو باز می‌گردد در حالی كه خسته و ناتوان شده، و در جستجوی خلل و نقصان در اين عالم بزرگ ناكام مانده است"! (ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَيْنِ يَنْقَلِبْ إِلَيْكَ الْبَصَرُ خاسِئاً وَ هُوَ حَسِيرٌ). 🔹‏" كرتين" از ماده" كر" (بر وزن شر) به معنی توجه و بازگشت به چيزی است، و" كرة" به معنی تكرار و" كرتين" تثنيه آن است، ولی بعضی از مفسران گفته‌اند كه منظور از" كرتين" در اينجا معنی تثنيه نيست، بلكه منظور توجهای مكرر و پی در پی و متعدد است. 🔹‏بنا بر اين حد اقل قرآن در اين آيات دستور به مردم می‌دهد كه سه بار در عالم هستی بنگرند، و اسرار آفرينش را مطالعه كنند، و به يك معنی بارها و بارها دقيق شوند و هنگامی كه نتوانستند كمترين خلل و نقصانی در اين نظام عجيب بيابند به آفريننده اين دستگاه و خالق اين جهان و علم و قدرت بی‌پايان آشناتر شوند. 🔹‏" خاسئ" از ماده" خسا" و" خسوء" (بر وزن مدح و خشوع) هر گاه در مورد چشم به كار رود به معنی خسته و ناتوان شدن است، و هر گاه در مورد" سگ" به كار رود به معنی دور كردن آن است. 🔹‏" حسير" از ماده" حسر" (بر وزن قصر) به معنی برهنه كردن است، و از آنجا كه انسان به هنگام خستگی تاب و توان خود را از دست می‌دهد و گويی برهنه از نيروهای خود می‌شود به معنی خستگی و ناتوانی آمده است، بنا بر اين" خاسئ" و" حسير" در آيه فوق هر دو به يك معنی و برای تاكيد در موضوع درماندگی و ناتوانی چشم از ديدن نقصانی در نظام عالم هستی است. ‏بعضی ميان اين دو چنين فرق گذاشته‌اند" خاسئ" به معنی ناكام و" حسير" به معنی ناتوان است. 🔹‏به هر حال از اين آيات دو نتيجه مهم می‌توان گرفت: 👈نخست اينكه قرآن به همه رهروان راه حق، دستور مؤكد می‌دهد كه هر چه می‌توانند در اسرار عالم هستی و شگفتيهای جهان آفرينش بيشتر مطالعه و دقت كنند، و به يك بار و دو بار قناعت ننمايد، چه بسيار اسراری كه در نگاه اول و دوم خود را نشان نمی‌دهد، ديده‌های تيزبين لازم است كه بعد از چندين نگاه آنها را بيابد. 👈‏ديگر اينكه هر قدر انسان در اين نظام دقيقتر و باريكتر شود انسجام آن را بهتر درك می‌كند، انسجامی خالی از هر گونه نقص و خلل و كژی و اعوجاج. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️اگر و فكر بيدار داشتيم در نبوديم! 💠قالُوا بَلی‌ قَدْ جاءَنا نَذِيرٌ فَكَذَّبْنا وَ قُلْنا ما نَزَّلَ اللَّهُ مِنْ شَيْ‌ءٍ إِنْ أَنْتُمْ إِلاَّ فِي ضَلالٍ كَبِيرٍ (۹) وَ قالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ ما كُنَّا فِي أَصْحابِ السَّعِيرِ (۱۰) فَاعْتَرَفُوا بِذَنْبِهِمْ فَسُحْقاً لِأَصْحابِ السَّعِيرِ (۱۱/ملک) 🌱‏گويند: چرا، همانا هشداردهنده به سراغ ما آمد، ولی ما تكذيب كرديم و گفتيم: ‏خداوند چيزی نازل نكرده است و شما جز در گمراهی بزرگی نيستيد. و گويند: ‏اگر ما (حق را) می‌شنيديم يا تعقل می‌كرديم، در زمره اهل آتش نبوديم. پس به گناه خود اعتراف نمايند، پس لعنت بر اهل آتش باد. 🔹خداوند كه هدفش تكامل معنوی انسان است، بايد رهبر آسمانی بفرستد وگرنه اين هدف عملی نمی‌شود. «قالُوا بَلی‌ قَدْ جاءَنا نَذِيرٌ» ‏ 🔹نتيجه انكار عمدی و آگاهانه دين دوزخ است. أُلْقُوا فِيها ... جاءَنا نَذِيرٌ فَكَذَّبْنا ‏ 🔹خلافكار كار خود را توجيه می‌كند. (كافران برای توجيه تكذيب خود می‌گفتند: اصلًا خدا چيزی نازل نكرده است.) «فَكَذَّبْنا وَ قُلْنا ما نَزَّلَ اللَّهُ مِنْ شَيْ‌ءٍ» 🔹ريشه تكذيب، عدم تعقّل است. فَكَذَّبْنا ... لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ‌ (تعاليم اسلام مطابق با عقل است، اگر تعقل می‌كرديم مؤمن می‌شديم.) ‏ 🔹عقل واقعی آن است كه انسان حق را بشنود، بپذيرد و پيروی كند تا از قهر الهی خود را نجات دهد. «لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ ما كُنَّا فِي أَصْحابِ السَّعِيرِ» 🔹روحيه لجاجت به جايی می‌رسد كه گمراهان، به پيامبران الهی نسبت گمراهی می‌دهند، آنهم گمراهی بزرگ! «إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا فِي ضَلالٍ كَبِيرٍ» ‏ 🔹اعتراف به گناه در دنيا ممكن است سبب عفو شود، ولی در آخرت هرگز. ‏فَاعْتَرَفُوا بِذَنْبِهِمْ‌ ... لِأَصْحابِ السَّعِيرِ ‏ 🔹كفّار در قيامت هم شكنجه جسمی می‌شوند: «اصحاب السعير»، هم شكنجه روحی. «سحقا» (دور بودن از رحمت الهی) 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan