eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از قران پویان
آغاز عرضه چاپ جديد كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران" از #امروز 22 دي. جهت سفارش اينترنتي كتاب از لينك زير https://idpay.ir/quranpuyan/shop/37101 و جهت دانلود نسخه #ديجيتال كتاب بصورت فايل pdf از لينك زير https://idpay.ir/quranpuyan3/file/14964 اطلاعات بيشتر و #فهرست مطالب كتاب را در كانال مخصوص كتاب مشاهده نماييد. https://t.me/fahmequran
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره كلمه ((معارج )) جمع ((معرج ))است كه مفسرين آن را به آلت صعود يعنى نردبان معنا و به مقامات ملكوت كه فرشتگان هنگام مراجعه به خداى سبحان به آن عروج مى كنند تفسير كرده اند. جمله بعد هم كه مى فرمايد: ((تعرج الملئكه و الروح اليه فى يوم ...)) معارج را به همين معنا تفسير كرده ، پس خداى سبحان معارجى از ملكوت و مقاماتى از پايين به بالا دارد كه هر مقام بالاتر، از مقام پايين تر خود شريف تر است ، و ملائكه و روح هر يك بر حسب قربى كه به خدا دارند در آن مقامات بالا مى روند، و اين مقامات حقايقى ملكوتى هستند، نه چون مقامات دنيا وهمى و اعتبارى . بعضى از مفسرين گفته اند: مراد از معارج ، درجاتى است كه اعتقادات حقه و اعمال صالحه به حسب اختلاف ارزشهايش بدان مقامات بالا مى روند، همچنان كه خداى تعالى فرموده : ((اليه يصعد الكلم الطيب و العمل الصالح يرفعه ))، و نيز فرموده : ((و لكن يناله التقوى منكم )). بعضى ديگر گفته اند: مراد از معارج ، مقامات قربى است كه مؤمنين ، با ايمان و عمل صالح خود به آن مقامات ارتقا مى يابند، همچنان كه خداى تعالى فرموده : ((هم درجات عند اللّه و اللّه بصير بما يعملون ))، و نيز فرموده : لهم درجات عند ربهم و مغفره و رزق كريم ))، و نيز فرموده : ((رفيع الدرجات ذو العرش )). و ليكن حق مطلب آن است كه برگشت دو وجه اخير به همان وجه اول است ، و درجات ياد شده همانطور كه گفتيم واقعيتهاى خارجى هستند، نه چون مقامات دنيايى كه صرف وهم و اعتبار است . فَاصبرْ صبراً جَمِيلاً از آنجا كه درخواست عذاب واقع از ناحيه سائل مورد نظر از روى استكبار و زورآزمايى بوده و تحمل شنيدن اين قسم سخنان بر رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) گران بود، در اين جمله آن جناب را امر به صبر كرد، و صبر را به صفت جميل توصيف فرمود، و صبر جميل صبرى است خالص كه در آن شائبه اى از بى تابى و شكايت نباشد، و در آيه بعدى اين دستور را تعليل كرده به اينكه آن روزى كه عذاب مورد سؤال در آن قرار دارد نزديك است . تفسیر المیزان http://yon.ir/Qp8635 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین یک دستور قرانی هفته روز یکشنبه : موضوع زبان تمرین شماره 6 پرهیز از طعنه زدن که نوعی زبان است. امیرالمومنین علی علیه السلام می‌فرمایند: 🌹 منافق برای خود سهل انگار، و بر مردم طعنه زننده است🍁🍁 🌱🌱🌱🌱🌱 تهیه شده توسط گروه (کریم ) درپیام رسان ایتا در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
Azam: پرسش و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است👇👇 ✅ اگر ،متوجه با مرد ديگر شد،چه بايد بكند؟ - در فراش:ایا شوهر میتواند مرد با همسرش را بکشد؟ ✴️پاسخ پنجم 1 - امام خمینی در تحریر الوسیله در بحث دفاع مساله 27 و 28 نظر به جواز قتل در اين مورد داده است. ولي بلافاصله در مساله بعدی چنین نوشته اند: «فی الموارد التی جاز الضرب والجرح والقتل انما یجوز بینه وبین الله، ولیس علیه شئ واقعا، لکن فی الظاهر یحکم القاضی علی میزان القضاء، فلو قتل رجلا وادعی أنه رآه مع امرأته ولم یکن له شهود علی طبق ما قرره الشارع یحکم علیه بالقصاص، وکذا فی الاشباه والنظائر».  «در مواردی که از دیدگاه فقهی ضرب و جرح و قتل تجویز شده است مربوط به حکم بین فرد و خدا می باشد، گناهی بر او نیست. اما از نظر ظاهری (از نظر قانونی) قاضی بر اساس موازین قضایی حکم می کند؛ در نتیجه اگر زوج، مردی را بکشد و ادعا کند که او را با همسر خود یافته است و نتواند بر اساس آنچه شارع مقرر نموده است، شاهد اقامه نماید، حکم به قصاص آن مرد خواهد شد، همچنین در موارد مشابه همین حکم اجرا می شود» 2-مشهور فقها معتقدند: «(ولو وجد مع زوجته رجلا یزنی بها فله قتلهما) فیما بینه وبین الله تعالی (ولا أثم علیه) بذلک وإن کان استیفاء الحد فی غیره منوطا بالحاکم. هذا هو المشهور بین الأصحاب لا نعلم فیه مخالفا. وهو مروی أیضا... وهذا الحکم بحسب الواقع کما ذکر (ولکن) فی الظاهر (یجب) علیه (القود) مع إقراره بقتله، أو قیام البینة به (إلا مع) اقامته (البینة) علی دعواه (أو التصدیق) من ولی المقتول، لأصالة عدم استحقاقه القتل، وعدم الفعل المدعی». (شهید ثانی،الروضه البهیه، ج9، صص122-120)،  «هرگاه شوهری همسر خود را با مرد اجنبی در حال زنا دید و آن دو را به قتل برساند، اگر چه از نظر اخروی گناهی مرتکب نشده است؛ اما از نظر حقوقی زوج باید این مسأله را اثبات نماید. حال برای اثبات ادعای خود باید یا بینه اقامه کند یا اولیای دم، ادعای وی را تصدیق نمایند؛ زیرا اصل اقتضا می کند که مجنی علیه مستحق قتل نبوده و عمل زنا که مورد ادعای قاتل می باشد، واقع نشده است» 3-در روایات نیز اصل بر قصاص و اقامه شهود است یکی از مستندات روایی دیدگاه مشهور، بلکه تنها روایت صحیح و قابل استناد در این زمینه، روایت «داود بن فرقد» است. عن أبی عبد الله، عن أبیه (علیهما السلام) قال: «قال سعد بن عبادة: أرأیت یا رسول الله إن رأیت مع أهلی رجلا أفأقتله؟ - قال: یا سعد فأین الشهود الاربعة از امام صادق (ع) نقل شده است که فرمودند: «سعد بن عباده از پیامبر پرسید: ای رسول خدا اگر شخصی را با همسرم دیدم آیا می توانم او را بکشم؟ پیامبر در پاسخ فرمودند: ای سعد در این صورت برای اقامه چهار شاهد چه خواهی کرد؟» ✨✨پاسخها و نظرات مختلف در روزهای آینده ارائه میشود✨✨ http://yon.ir/Qp1618 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از قران پویان
🌷🌷شما هم ميتوانيد در و ب و موبايل ايران راي خود را به 👈👈از طريق لينك زير ثبت كنيد پس از ورود به ربات مورد نظر،و انتخاب گروه مذهبي با جستجوي نام تنزيل شما ثبت خواهد شد. https://profile.iwmf.ir/app/24930
زندگی دوختن شادیهاست و به تن کردن پیراهن گلدار امید سلام روزتان بخیر روزگارتان خوش و خرم https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ ✅ رنگ رخساره خبر می دهد از سر درون : آیه ۱۰۶ آل عمران یوْمَ تَبْیَضُّ وُجُوهٌ وَ تَسْوَدُّ وُجُوهٌ فَأَمَّا الَّذِینَ اسْوَدَّتْ وُجُوهُهُمْ أَ كَفَرْتُم بَعْدَ إِیمَانِكُمْ فَذُوقُواْ الْعَذَابَ بِمَا كُنتُمْ تَكْفُرُونَ(۱۰۶) وَ أَمَّا الَّذِینَ ابْیَضَّتْ وُجُوهُهُمْ فَفِى رَحْمَةِ  اللَّهِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ(۱۰۷- آل عمران) روز چهره هایى نورانى و چهره هایى تاریك خواهد بود. به آنان كه چهره هایشان تاریك است گفته مى شود: چرا بعد از اینکه ایمان آوردید كافر شدید؟!  پس اكنون به خاطر آن که ورزیدید طعم عذاب را بچشید و به آنان هم كه چهره هایشان نورانى است در الهى مقیم می شوند و براى همیشه در آن مى مانند. 👌این یک اصل قرآنی است که حالت و نوع زندگى انسان و نیز پاداش و كیفرهاى او در جهان دیگر در حقیقت تجسمى از اعمال و روحیات و افكار او در این جهان است. به عبارت دیگر: هر كارى كه در این جهان از انسان سر می زند آثار وسیع و گسترده اى در روح انسان باقى گذاشته و کم کم چهره جان او را صورتگری می کند. درک این تغییرات در دنیا برای اکثر مردم امری ناممكن است؛ ولى در قیامت که روز ظهور حق و حقیقت و آشکار شدن باطن افراد است. آن واقعیت نهفته در جان که در حقیقت چهره واقعی جان انسانهاست رونمایی شده و پدیدار می گردد. 👈روسفیدى و روسیاهى در قیامت هم که این آیات به آن اشاره می کنند در حقیقت تجسّم همان حالات و روحیّات انسان در دنیاست. كسانى كه در دنیا ولایت خدا را پذیرفته و تابع دستورات او بوده اند؛ خداوند آنها را از ظلمات به نور مى برد و در آن روز با چهره اى نورانى حاضر مى شوند؛ ولى آنان كه به ولایت طاغوت گردن نهاده اند، طاغوتها آنان را از نور به ظلماتِ هوس و تفرقه و شرك و جهل سوق مى دهند و در قیامت با چهره ایی سیاه و تاریك محشور مى شوند. http://yon.ir/Qpt199 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ ✨ و پروردگارتان فرمود مرا بخوانيد تا شما را اجابت كنم(60)سوره غافر ✨✨🍃 And your Lord says, "Call upon Me; I will respond to you." 🔸🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره معارج جمع مَعْرَج است كه به معناى زمان و مكان و خود عروج و بالا رفتن ـ يا بالا بودن ـ مى باشد، اين سوره به نام معارج است زيرا «الله» خود ذى المعارج است و اين معارج الهى هم داراى دو بعد است: ❇ نخست عروج ذاتى حضرتش در بعد ذات و صفات ذاتش كه همگان در وحدت حقيقى اش ازلى و بى آغازند و هرگز تكامل و يا تنازل و حركتى در آن ها نيست، ❇و در ثانى معارج حضرتش در جهان آفرينش است كه حقايقى را با سرعت ويژه ربانى اش در سراسر جهان عروج مى دهد، و طبعاً سير و حركت دادنش در اين عروج ها ويژه و مطلق است، تنها سيرهاى عادى زمانى و مكانى آفريدگان در محور توانشان و نيز سيرها و عروج هاى محسوس و دانسته آنان از آفاِ جهان نيست، بلكه اعم از اين سيرها و سيرهاى خارِق العاده است كه احياناً در يك آنِ زمانىِ ما به اندازه ميليونها و ميلياردها سير مى دهد. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ سَأَلَ سَآلـِلُم بِعَذَاب وَاقِع _…_۱_ لِّلْكَـفِرِينَ لَيْسَ لَهُو دَافِعٌ _…_۲_ به نام خداى رحمت گر بر آفريدگان، رحمت گر بر ويژگان پرسنده اى به (علت) عذاب واقع شونده اى (از آنكه اگر واقعيت دارد پس چرا اكنون از آن اثرى نيست) پرسيد. _…_۱_ (عذابى) كه اختصاص به كافران دارد (و) آن را بازدارنده اى نيست. _…_۲_ آيات( ۱ و ۲ ) سؤال اين سائل از عذاب تحقق يابنده به روز جزاء هرگز ربطى به جريان غدير خم ندارد كه كسى آن را انكار كرده و از رسول همى خواسته كه اگر اين جريان حق است آناً مرا عذابى در برگيرد، چنانكه در آيه (۸:۳۲) كه مدنى است اين جريان تحقق يافته ولى سوره معارج مكى است و هرگز ربطى به جريان غدير خم كه در پايان عهد مدنى است ندارد. تفسیر فرقان http://yon.ir/Qp8635 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
در #جشنواره وب و موبايل ايران،راي خود را به #اپليكيشن_تنزيل،از لينك زير ثبت كنيد. پس از ورود به ربات مورد نظر،و انتخاب گروه مذهبي با جستجوي نام تنزيل #راي شما ثبت خواهد شد. https://profile.iwmf.ir/app/24930
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین یک دستور قرانی هفته روز دوشنبه : موضوع زبان تمرین شماره 6 پرهیز از عیب گویی که نوعی زبان است. ◀پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله : 🚫اگر برادر مسلمانت عیبی از تو بداند و به آن تو را سرزنش کند ، تو به واسطه عیب و گناهی که از او می دانی سرزنشش مکن تا برای تو پاداش باشد و بر او گناه . ✔ مسلما شما برادران و خواهران عزیز دینی در گروه عیب جویان و زخم زبان زننده ها نیستید . 🔔اما گاهی سکوت در مقابل عیب جویان سخت است. 🌴حدیث فوق را ملاک عمل قرارداده و مقابله به مثل نکنیم. 🍃🌼🍃🌼🍃 تهیه شده توسط گروه (کریم ) درپیام رسان ایتا در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
پرسش و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است👇👇 ✅ اگر ،متوجه با مرد ديگر شد،چه بايد بكند؟ - در فراش:ایا شوهر میتواند مرد با همسرش را بکشد؟ ✴️پاسخ ششم قتل در فراش»عبارت است از این که شوهر و زن خود و مرد اجنبی را به هنگامی که در حال ارتکاب زنا هستند، بکشد. برابر ماده 630 قانون مجازات اسلامی چنانچه شوهر، همسر خود و مرد اجنبی را در چنین حالتی به قتل برساند، از قصاص معاف میشود.البته در مورد قتل زن، شرط معافیت از قصاص آن است که زن خود به ارتکاب زنا تمایل داشته باشد و تحت اکراه و اجبار قرار نگرفته باشد از طرف دیگر باید اذعان داشت که موضوع«قتل در فراش»و تجویز ارتکاب قتل زنی که به همسر خود خیانت کرده و در فراش مرد بیگانه حاضر شده، از موضوعاتی است که بحث از آن حتی در قدیمیترین تمدنها نیز وجود داشته است. از نظر آشوریها، قتل زن در حال زنا توسط شوهر به دلیل خیانت وی، حق مسلم مرد به شمار میرفت.در امپراتوری ژاپن اگر شوهری، همسر خود را در حال خیانت و ارتکاب زنا با مرد بیگانه مشاهده میکرد، میتوانست هر دو آنها را بیدرنگ بکشد. در یونان باستان و در قرن پنجم، قصاص مستقیم در شرایط خاص مجاز بود و به همین دلیل اگر مردی مشاهده میکرد که بین زن یا مرد یا رفیقه یا خواهر یا دخترش با مردی بیگانه رابطه نامشروع برقرار است، قتل آنها برای وی مجاز بود. البته در حقوق رم قدیم علاوه بر شوهر به پدر نیز چنین حقی داده شده بود که اگر همسر یا دختر خود را در حالتی که با مرد بیگانه رابطه نا مشروع برقرار رده است، ببیند، اقدام به قتل آنان کند.این امر ریشه در مفاهیم قدیمی و اولیه اقتدار و سلطه شوهر و پدر در رابطه با زن و دختر خود در شئون زندگی داشت. به دلیل وجود چنین حکمی در تمدنهای قدیمی در طول قرنهای متمادی، این حکم در قوانین بسیاری از کشورها پیش بینی گردید.از جمله ماده 372 قانون جزای پرتغال و ماده 428 قانون جزای موناکو و ماده 413 قانون جزای بلژیک مصوب 1867 و ماده 587 قانون جزای ایتالیا مصوب 1930 به بیان حکم این موضوع پرداخته اند. همچنین در قوانین پاره ای از کشورهای عربی نیز در این مورد احکامی وجود دارد.از جمله به موجب ماده 153 قانون جزای کویت مصوب 1960 و ماده 409 قانون مجازات عراق مصوب سال 1969 مجازات چنین قتلی حداکثر سه سال حبس تعیین شده و در واقع مرتکب از معافیت نسبی برخوردار شده است. طبق ماده 237 قانون مجازات مصر مصوب سال 1937، مجازات قتل مزبور به مدت متناسبی حبس بدل از مجازات اعدام و حبس با اعمال شاقه-مقرر در ماده 234 و 236-تقلیل یافته است آرای فقها با بررسی کتابهای فقهی امامیه روشن میشود که موضوع جواز قتل زن و مرد اجنبی در حال ارتکاب زنا توسط شوهر، برای اولین بار در کتاب شیخ طوسی مطرح شده است. پس از شیخ طوسی، محقق حلی در کتاب نکت النهایه ضمن بحث درباره موضوع به طور قاطع و به صورت مطلق این گونه حکم را بیان رده است:«اگر کسی مردی را کشت و ادعا کرد که او را با زن خود یا در خانه خود دیده است قصاص میشود؛مگر آنکه بر گفته خود بینه اقامه کند». ادامه دارد... . http://yon.ir/Qp1618 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از قران پویان
با سلام به مخاطبان عزيز قرآني 🌷🌷🌷با تبريك ايام سالروز ميلاد حضرت زينب س باستحضار ميرساند بلطف خداوند و مشاركت خيرين عزيز 👈چاپ جديد كتاب" مباني و روش مطالعه و فهم ساده قرآن"منتشر شد. نسخه جديد تغييرات اندكي نسبت به نسخه قبلي داراست . تغييرات عمده چاپ جديد،با توجه به بازخوردهاي دوره آموزشي اخير "روش ساده فهم قران " و با هدف سهولت بيشتر در فهم روش مدنظر كتاب و ارايه مثالهايي از فهم منسجم سوره ها شامل سوره فجر،احزاب و نمودار درختي سوره نسا و نيز تلفيق فصول 4 و5 انجام شده است. 👌هم چنين با مطالعه كتاب توسط استاد گرامي جناب آقاي دكتر سيد ، مقدمه ايشان در نسخه ديجيتالي كتاب درج شده است. ✅علیرغم افزایش زیاد هزینه چاپ، کتاب باهمان قیمت قبلی عرضه می‌شود.👌👏 علاقه مندان ميتوانند از روز شنبه 22 دي -جهت سفارش اينترنتي كتاب از لينك زير https://idpay.ir/quranpuyan/shop/37101 و جهت دانلود نسخه كتاب بصورت فايل pdf از لينك زير https://idpay.ir/quranpuyan3/file/14964 اقدام نمايند. جهت اطلاعات بيشتر راجع به كتاب به كانال زير مراجعه نماييد https://t.me/fahmequran
#دعاهای_روزانه اللَّهُمَّ أَصْلِحْ لِی دِينِی فَإِنَّهُ عِصْمَةُ أَمْرِی خدايا دينم را برايم سامان ده كه آن وسيله در امان بودن و دوری من از گناه است. بخشی از دعای روز سه شنبه https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 ✅ قرآن:اگر می توانید یک سوره مانند آن بیاورید. قرآن،از جانب خداست.اگر قبول نداريد.... وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ سوره بقره آيه ۲۳ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﺎ ﺑﺮ ﺑﻨﺪﻩ ﺧﻮﺩ ] ﻣﺤﻤﺪ (ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ) ] ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﻢ ، ﺷﻚ ﺩﺍﺭﻳﺪ [ ﻛﻪ ﻭﺣﻰ ﺍﻟﻬﻰ ﺍﺳﺖ ﻳﺎ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺑﺸﺮ ] ﭘﺲ ﺳﻮﺭﻩ ﺍﻯ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﻥ ﺭﺍﺑﻴﺎﻭﺭﻳﺪ ، ﻭ [ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ] ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ، ﺷﺎﻫﺪﺍﻥ ﻭ ﮔﻮﺍﻫﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ [ ﺍﺯ ﻓﺼﺤﺎ ﻭ ﺑﻠﻐﺎﻯ ﺑﺰﺭﮒ ﻋﺮﺏ ﺑﻪ ﻳﺎﺭﻯ ] ﻓﺮﺍ ﺧﻮﺍﻧﻴﺪ ، ﺍﮔﺮ [ ﺩﺭ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻗﺮﺁﻥ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺑﺸﺮ ﺍﺳﺖ ﻧﻪ ﻭﺣﻰ ﺍﻟﻬﻰ [ ﺭﺍﺳﺘﮕﻮﻳﻴﺪ .(۲۳) انصاریان ﻭ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﻗﺮﺁﻥ ﻫﻤﻪ ﻣﻨﻜﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺩﻋﻮﺕ ﺑﻪ آوردن ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﻳﻚ ﺳﻮﺭﻩ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﺗﺎ ﻋﺠﺰ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﻟﻴﻠﻰ ﺑﺎﺷﺪ، ﺭﻭﺷﻦ ﺑﺮ ﺍﺻﺎﻟﺖ ﺍﻳﻦ ﻭﺣﻰ ﺁﺳﻤﺎﻧﻰ ﺩﺭ ﺭﺳﺎﻟﺖ ﺍﻟﻬﻰ ﺁﻭﺭﻧﺪﻩ ﺁﻥ. ﺳﭙﺲ ﺑﺮﺍﻯ ﺗﺎﻛﻴﺪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ: ﺗﻨﻬﺎ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﻗﻴﺎم ﻧﻜﻨﻴﺪ ﺑﻠﻜﻪ" ﺗﻤﺎم ﮔﻮﺍﻫﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺟﺰ ﺧﺪﺍ ﺩﻋﻮﺕ ﻛﻨﻴﺪ (ﺗﺎ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﻳﺎﺭﻯ ﻛﻨﻨﺪ) ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺍﺩﻋﺎﻯ ﺧﻮﺩ ﺻﺎﺩﻗﻴﺪ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻗﺮﺁﻥ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺧﺪﺍ ﻧﻴﺴﺖ" (ﻭَ ﺍﺩْﻋُﻮﺍ ﺷُﻬَﺪﺍءَﻛُﻢْ ﻣِﻦْ ﺩُﻭﻥِ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺇِﻥْ ﻛُﻨْﺘُﻢْ ﺻﺎﺩِﻗِﻴﻦَ). ﻛﻠﻤﻪ" ﺷﻬﺪﺍء" ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﮔﻮﺍﻫﺎﻧﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻧﻔﻰ ﺭﺳﺎﻟﺖ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺹ ﻛﻤﻚ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﻭ ﺟﻤﻠﻪ" ﻣِﻦْ ﺩُﻭﻥِ ﺍﻟﻠَّﻪِ" ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺣﺘﻰ ﺍﮔﺮ ﻫﻤﻪ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﺟﺰ" ﺍﻟﻠَّﻪ" ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻫﻢ ﺑﺪﻫﻨﺪ، ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻳﻚ ﺳﻮﺭﻩ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺳﻮﺭﻩ ﻫﺎﻯ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﻴﺎﻭﺭﻧﺪ ﻗﺎﺩﺭ ﻧﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﺑﻮﺩ. ﻭ ﺟﻤﻠﻪ ﺇِﻥْ ﻛُﻨْﺘُﻢْ ﺻﺎﺩِﻗِﻴﻦَ (ﺍﮔﺮ ﺭﺍﺳﺖ ﻣﻰ ﮔﻮﺋﻴﺪ) ﺩﺭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺑﺮﺍﻯ ﺗﺤﺮﻳﻚ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﻗﺒﻮﻝ حقانيت قران ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻣﻔﻬﻮﻣﺶ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﻋﺎﺟﺰ ﻫﺴﺘﻴﺪ ﺩﻟﻴﻞ ﺩﺭﻭﻏﮕﻮﻳﻰ ﺷﻤﺎﺳﺖ ﭘﺲ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﺛﺒﺎﺕ ﺭﺍﺳﺘﮕﻮﻳﻰ ﺧﻮﺩ ﺑﺮﺧﻴﺰﻳﺪ ﻭ ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺷﻮﻳﺪ. https://goo.gl/muK1kW 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره : چک ليست افراد مطلوب از نظر قران،شامل چه رفتارهايی است؟ ملائكه يعنی چه؟( بخش اول) 1⃣ از آیه های ۲-۱ چنین بر می آید که یکی از کفار به پیامبر(ص) گفته باشد که «اگر راست می گوئی آن عذابی را که ادعا می کنی بر من فرود بیاور» که چنین جواب یافت که :«کافران نمی توانندآن عذاب را از خود دفع کنند ، اما وقوع آن ،در روزی خواهد بود که...» و اینطور نیست که خداوند از روش خود (شرایط و ظرف زمانی و مکانی خاص آن) عدول کند . 2⃣ منظور از تعرج الملائكه و الروح در سوره معارج چيست؟ بطور کلی آیه ۴ می خواهد این را بگوید: «ملائکه» (= کارگزاران همه چیز) و «روح» (= کارگزاران زندگی، وحی و چیزهای عالی) در مدتی که بنظر ما بسیار طولانی می آید بطرف «مرجع» خـویش می روند،  «رفتن» چه به ذهن ما می آورد؟ ۱ – مبدا ۲ – مسافت ۳ – مقصد یا اینطور بگوئیم: ۱- ملائکه و روح ۲ – مسافت ۳– خداوند ملاحظه میکنید؟ تقسیمات سه گانه مبدا و مسافت و مقصد فقط به درد انسان میخورد و وقتیکه ملائکه و خداوند مطرح باشد موضوع بکلی فرق میکند، زیرا نه خداوند محدود به پایگاه و جایگاهی است که «رفتن بسوی» او معنی داشته باشد، و نه ملائکه راه سپردنشان مانند ما است که بیتوانیم قوانین رفتاری خویش را بر آنها هم تطبیق دهیم. اگر با این نگاه به آیه ۴ نگاه کنیم، در می یابیم که«رفتن»ی که در باره آنها مورد نظر است نمیتواند«فیزیکی» باشد، بلکه میتواند«تکاملی» باشد، به عبارت دیگر، آیه میخواهد بگوید غیر از شما ها که تکامل دارید ملائکه و روح نیز تکامل دارند و ظرف زمانی تکامل آنها هم بسیار طولانی است، بطوریکه همه چیزش در ابعاد بسیار بسیار بزرگ است که ذهن هیچکس کشش آن را ندارد. خلاصه از تفسیر آقای جمال گنجه ای http://yon.ir/Qp8635 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگي‌قرآني:هر هفته تمرین #عمل‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #دهم : موضوع #زخم زبان، لينك گروه عمل به قران در #ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
پرسش و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است👇👇 ✅ اگر ،متوجه با مرد ديگر شد،چه بايد بكند؟ - در فراش:ایا شوهر میتواند مرد با همسرش را بکشد؟ ✴️پاسخ آخر در کتاب شرایع الاسلام و در مسائل ملحق به احکام زنا نیز این حکم بیان شده و بعد از آن بسیاری از فقها همین حکم را بیان کرده اند. نهایت آنکه، شهید اول در کتاب دروس خود به ذکر روایت مرسله ای که صریحا جواز قتل را میرساند پرداخته است و این روایت پس از او مورد استناد بسیاری از فقها قرار گرفته است.از میان فقهای متأخر، صاحب جواهر در کتاب حدود به بیان این موضوع پرداخته است. ایشان پس از ذکر عقاید مختلف فقها میگوید که ممکن است تجویز قتل در بیان حکم واقعی امر باشد، اگر چه گناهی بین او و خدای او نباشد؛ولی از نظر ظاهر، قصاص بر قاتل(شوهر)ثابت است، مگر آنکه وی بینهای بر ادعای خود اقامه کند یا ولی دم او را تصدیق کند و دراین باره به پاسخ امیرالمؤمنین(ع) به ابوموسی اشعری اشاره میکند که آن حضرت فقط اقامه چهار شاهد توسط شوهر را رافع قصاص دانستهاند. شهید ثانی نیز این حکم را مشهور بین اصحاب دانسته و معتقد است که مخالفی در مورد این حکم وجود ندارد و ادامه میدهد:اگر مردی، بیگانهای را با همسرش در حال زنا مشاهده کند، میتواند هر دو را بکشد و به خاطر این قتل گناهی بر او نیست؛گرچه استیفای حد در غیر این مورد منوط و متوقف بر اذن حاکم شرع است. مرحوم آیة الله خویی در بررسی مستندات مذکور، برخی از روایات را از لحاظ سند مخدوش و برخی دیگر را ناظر به مورد دفاع میداند و نتیجه میگیرد که هیچیک از روایات باب دفاع بر نظر مشهور دلالت ندارد.همچنین در مورد روایت مرسله شهید اول نیز ایشان معتقدند که چون قبل از شهید کسی این روایت را ذکر نکرده است، نمیتوان قائل به استناد قول مشهور به روایت مزبور شد؛بلکه ضعف این روایت به لحاظ مرسله بودن با عمل مشهور جبران شده است. ایشان در مسأله 89 کتاب خود، قول مشهور را خالی از اشکال ندانسته بلکه موضوع میداند و از دادن فتوی به جواز قتل خودداری میکند. فقهای دیگري نیز مستندات و روایات مربوط به جواز قتل را قویا رد کرده، از دادن فتوا به جواز قتل خودداری کرده اند. به هر حال میتوان گفت علت وضع حکم ماده 630 ق.م.ا.قول مشهور فقهاست که به تبع شیخ طوسی و محقق حلی بدین طریق فتوی داده اند.با نگاهی به مسأله 28 کتاب دفاع از تحریرالوسیله امام خمینی(ره)و مقایسه آن با متن ماده 630 قانون مذکور در مییابیم که عبارت قانون، ترجمه عبارت مذکور است که ایشان صریحا چنین قتلی را تجویز کرده اند؛هر چند که معتقدند چنین اجازه ای بنا بر واقع و نفس الامر است؛اما در ظاهر قاضی بر اساس موازین شرعی قضاوت میکند و چنانچه شوهر بینهای در تأیید گفتارش اقامه نکند به قصاص محکوم میشود از مجموع نظریات فقهای اهل سنت نیز این گونه برداشت میشود که نظر اکثر ایشان بر این است که اگر شوهر، مردی را در حال زنا با همسر خود ببیند و او را به قتل برساند و زنای محصنه وی را اثبات کند، قصاص نخواهد شد و برخی دیگر احصان را شرط ندانسته اند و در صورت اثبات موضوع، شوهر را از قصاص معاف میدانند.البته در عدد شهود لازم برای اثبات موضوع اختلاف نظر وجود دارد بخشهايي از مقاله قتل در فراش ،نویسنده :محمد جعفرحبیب زاده، حسین باباییرگرفته از http://portalefegh.persianblog.ir/post/83/ http://yon.ir/Qp1618 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از قران پویان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انیمیشن اپلیکیشن #تنزیل https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/ دانلود #رایگان تنزيل،همراه با پرداخت درون برنامه ای لطفا براي سايرعلاقه مندان #فوروارد كنيد
هدایت شده از قران پویان
در #جشنواره وب و موبايل ايران،راي خود را به #اپليكيشن_تنزيل،از لينك زير ثبت كنيد. پس از ورود به ربات مورد نظر،و انتخاب گروه مذهبي با جستجوي نام تنزيل #راي شما ثبت خواهد شد. https://profile.iwmf.ir/app/24930
سلام صبح را آغاز می کنیم بانام دوست جنبش عالم همه با یاد اوست آن خدایی که عشق را در ما نهاد مهر و محبت هرچه زیبایی در اوست بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم الهی به امید تو https://eitaa.com/quranpuyan
؟ آیات و جملات ✅ جملات حکیمانه از قرآن کریم وَعِبَادُ الرَّحْمَانِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمْ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا بندگان خاص خداوند رحمان، كسانى هستند كه با و بر زمين راه مى روند؛ و هنگامى كه جاهلان آنها را مخاطب سازند [و سخنان نابخردانه گويند]، به پاسخ مى دهند. فرقان آيه/۶۳ http://yon.ir/Qp2836 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
۞ وَعَنَتِ الْوُجُوهُ لِلْحَيِّ الْقَيُّومِ ۖ 🔸 و چهره‌ها براى آن [خداى‌] زنده پاينده خضوع مى‌کنند، (111)سوره طه ✨✨🍃 🔸🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره : چک ليست افراد مطلوب از نظر قران،شامل چه رفتارهايی است؟ ملائكه يعنی چه؟( بخش آخر) 3⃣ صفاتی که در آیات ۳۵-۲۲ ذکر شده ، نیز جدید است و در سوره هایی قبلی به این وضوح و روشنی دیده نشده است. صفات مذکور، صفاتی است که چنان دقیق تعریف شده که شخصِ علاقمند می تواند آنها را لیست کرده و خودش را دائماً در رابطه با آنها چِک کند و به عبارت دیگر می توان آنها را «چک لیست» نامید.  از آیات فوق اینطور فهمیده میشود مسلمانان در مقطع نزول این سوره گاهی نماز میخواندند و گاهی هم نمیخواندند، و نیز کمک به فقرا نظم خاصی نداشت (الان همچنین است) تکیه و تاکید و تکرار در سه آیه ۲۶ تا ۲۸ حاکی از آن است که حتی آن مسلمانان هم قیامت را چندان جدی نمیگرفتند، هم چنین از آیات ۲۹ تا ۳۱ فهمیده میشود آن مسلمانان راجع به حلال و حرام در امور جنسی نیز چندان مقید نبودند، همچنین از سه آیه ۳۲ و ۳۳ و ۳۴ فهمیده میشود آنها هم (مانند ما) راجع به عهد و امانت و نیز بذل توجه به اوقات نماز و درست ادا کردنِ آن لاقید بودند. اگر بخواهیم چک لیست مذکور را طبقه بندی کنیم به نتیجه خلاصه ذیل می-رسیم:  ۱- از لحاظ فکری، اهمیت دادن به قیامت. ۲- از لحاظ اخلاقی، سلامت جنسی، رعایت امانت و عهد، واقامه شهادات. ۳- از لحاظ اعمال، دوام نماز، حفاظت از نماز (متوجه وقت بودن، درستیِ ارکان، درستی قرائت ها، وغیره)، اعطای ثابت صدقات. 4⃣ از آیه ۳۶ چنان فهمیده می شود که کافران موردنظر بطور تام و تمام سخن پیامبر(ص) را شنیده اند و نمی توانند بگویند «ما نمی دانستیم»، و «اطلاع نداشتیم»، و امثال این بهانه ها را بیاورند. از آیه ۳۷ فهمیده می شود آنها علیرغم اینکه حجت بر آنها تمام بود، بطور آگاهانه و مختارانه انحراف از راه صحیح را برمی گزیدند. از آیه ۳۸ فهمیده می شود آنها چیزی را می خواهند که استحقاقش را ندارند و این فقط وقتی اتفاق می افتد که آدمی یا از لحاظ مشاعر ضعیف باشد، یا درباره خویش اشتباه کند و خود را بسیار بیش از آنچه که هست بپندارد. بعبارت دیگر، آنها به بیماری خود بزرگ بینی دچار بودند که خود را در مقابل حجت مطلق حق، چیزی حساب می کردند و پس از اینکه سخن حق را بطور کامل در می یافتند، باز هم باطل خود را ترجیح، و به همان ادامه می دادند. 💢ترجمه تفسیریِ آزاد ای پیامبر! اين كفار چشان است كه جلوی روي تو هستند و از تو چشم بر نمي دارند؟ (۳۶) اما از چپ و راسـت در ميروند و به تعالیمت نمیگروند؟ (۳۷) آيا تك تك آنها طمع دارند كه بدون ورود به وادی ایمان به بهشتي پر نعمت داخل شوند؟ (۳۸) نه! البته که پندارشان باطل است ، زیرا ميدانند آنها را از چه آفريده ايم و می باید این مقدار را فهمیده باشند که صِرف آن جثه شان وقتی که ایمان داخلش نشده باشد لایق ورود به آنجا نیست (۳۹)  قسم به پروردگاری مشرق ها و مغرب ها كه توانا هستيم (۴۰) كه بهتر از آنها را جايگزينشان كنيم و كسي از ما جلو نخواهد افتاد (۴۱) پس، ای پیامبر! آنها را بحال خودشان واگذار، كه به باطل فرو روند و بازي كنند تا اينكه به روز موعودشان برسند (۴۲)  همان روزي كه با سرعت از قبورشان خارج گشته و همه شان گوئي که به سوي علامت نصب شده اي روانند (۴۳) چشمهاشان فرو افتاده وسرافکندگي آنها را فرا گرفته ، اين است آن روزي كه به آنان وعده داده شده است (۴۴) خلاصه از تفسیر آقای جمال گنجه ای http://yon.ir/Qp8635 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan