eitaa logo
قران پویان
443 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
681 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ريشه و در جامعه، و است 💠‏وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ (۱۵) أَ لَمْ نُهْلِكِ الْأَوَّلِينَ (۱۶) ثُمَّ نُتْبِعُهُمُ الْآخِرِينَ (۱۷) كَذلِكَ نَفْعَلُ بِالْمُجْرِمِينَ (۱۸) وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ (۱۹/مرسلات) 🌱‏در آن روز، وای بر تكذيب كنندگان. آيا پيشينيان را هلاك نكرديم. سپس ديگران را در پی آنان آورديم. ما با مجرمان اين گونه عمل می‌كنيم. وای بر تكذيب كنندگان در آن روز. 👈‏در اين سوره بارها آيه‌ «وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ»* تكرار شده و در پايان هر چند آيه، اين هشدار به چشم می‌خورد. ‏كلمه‌ «وَيْلٌ» در مقام هشدار و تهديد به عذاب و هلاكت به كار می‌رود و بر اساس روايات، نام وادی خاصّی در جهنّم و يا نام يكی از درهای آن است. ‏🔹تكذيب كنندگان دين در معرض هلاكت و نابودی هستند و قهر خداوند نسبت به آنان، يك سنّت الهی است. «وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ أَ لَمْ نُهْلِكِ الْأَوَّلِينَ» 🔹با طرح تاريخ گذشتگان، وجدان‌های خفته را بيدار كنيد. «أَ لَمْ نُهْلِكِ الْأَوَّلِينَ» 🔹تكذيب دين سابقه طولانی دارد. لِلْمُكَذِّبِينَ‌ ... الْأَوَّلِينَ‌ 🔹تمدّن‌های بشری، اگر از مرز دين بگذرند، روبه افول و سقوط می‌روند و جای خود را به تمدن‌های ديگر می‌دهند. نُهْلِكِ الْأَوَّلِينَ‌ ... نُتْبِعُهُمُ الْآخِرِينَ‌ ‏🔹ريشه جرم و فساد در جامعه، تكذيب دين و ارزشهای دينی است. المكذبين ...‏المجرمين‌ ‏🔹قهر خداوند، قانونمند است و تنها گناهكاران و مجرمان را در برمی‌گيرد. ‏«كَذلِكَ نَفْعَلُ بِالْمُجْرِمِينَ» 🔹عذاب‌های الهی، از روی انتقام نيست، بلكه بر اساس استحقاق انسان‌ها است. ‏«كَذلِكَ نَفْعَلُ بِالْمُجْرِمِينَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣6⃣ تدبر در سوره 🔹نکات فراز آیات ۸۸-۸۵ سوره قصص بخش دوم ۲- معنا و مفهوم وجه چیست؟منظور از وجه رب چیست؟ قبلا در سوره رحمان اشاره شد که وجه: چیزی است که به ان توجه میشود در هنگام مواجهه و رویارویی .وجه در امور روحانی و درباره خدا عبارت است از جهتی که بوسیله قلب مورد توجه قرار میگیرد. التحقیق فی کلمات القران ترکیب وجه رب در سه سوره قران بکار رفته است .نخستین بار در سوره لیل إِلَّا ابْتِغَاء وَجْهِ رَبِّهِ الْأَعْلَى در توصیف افرادیکه مالشان را فقط برای کسب رضای خدا می بخشند بکار رفت.دیگری در سوره رحمان: ویبقی وجه ربک ذوالجلال والاکرام. و اخری نیز در سوره رعد:والذین صبروا ابتغاء وجه ربهم و اقامواالصلاه وجه الله نیز در قران بکار رفته است:انمانطعمکم لوجه الله،فاینما تولوا فثم وجه الله، اما ترکیب وجه با ضمیر ه که به خدا برمیگردد نیز در چند جا استفاده شده است:از جمله سوره قصص: کل شی ء هالک الاوجهه (که مشابه ایه ۲۷ سوره رحمان است) یا در سوره های کهف و انعام:الذین یدعون ربهم بالغداه والعشی یریدون وجهه لفظ وجه برای صورت انسانها و نیز جهت توجه انها استفاده شده است: سوره یوسف:القاه علی وجهه فارتد بصیرا سوره لقمان:ومن یسلم وجهه الی الله سوره بقره:ولکل وجهه هو مولیها -در سوره نحل نیز مفهومی مشابه آیه ۲۷ رحمان برای بقا و فنا ارایه شده است: ماعندکم ینفد و ماعندالله باق با عنایت به مطالب بالا میتوان گفت در آیه آخر سوره قصص منظور این است که همه چیز در این جهان هلاک میشوند مگر آن چیزهایی که در توجه به او انجام شده و رو به خدا قرار گرفته اند. -جملات لا اله الاهو له الحکم و الیه ترجعون در ایات ۷۰ و ۸۸ تکرار شده است. که هر دو در سیاق دعوت به توحید هستند. آقای سید کاظم فرهنگ https://zaya.io/rffo8 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
❌❌کاسبان دین، دست از و حقایق آن و روایات و شهیدان بردارند. ⚠️ پس هان کجایید، ای روشنگران روزها که بر نمی‌آشوبید و نمی‌گویید به این و آن که ای اشخاص، از اینهمه در کار و نوشتن کتاب‌های مذهبی و اظهار آنچه را می‌پندارید دست بردارید، و تا اینهمه آسیب مرسانید. ♦️و ای فاضلان -اگر هستید- دیده بمالید و به نظارت برخیزید، که روز دیگر دیر است. و برج و باروی خردها و روان‌ها و اندیشه‌ها نگهبانی کنید، و بگویید کاسبان، کسب دیگری پیدا کنند که می‌توانند؛ و دست از و حقایق آن و روایات و شهیدان بردارند. بگذارند فروغ راستین همان‌ها خود بتابد، و این اندازه تارش نسازند به این ، خودکامگی‌ها، سودخواستن‌ها، سفاهت‌ها و... ♦️اکنون مشهود است، اما کو آن سیستمی و مکتبی که شما عرضه کرده اید، کو؟ 📕سرود جهشها: ص۱۵ استادمحمدرضاحکیمی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🤲 با حَيُّ لَاإِلٰهَ إِلّا أَنْتَ؛ اللّٰهُمَّ بَلِّغْ مَوْلانَا الْإِمامَ الْهادِيَ الْمَهْدِيَّ الْقائِمَ بِأَمْرِكَ صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْهِ وَعَلَىٰ آبائِهِ الطَّاهِرِينَ عَنْ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِناتِ فِي مَشارِقِ الْأَرْضِ وَمَغارِبِها، سَهْلِها وَجَبَلِها، وَبَرِّها وَبَحْرِها، وَعَنِّي وَعَنْ وَالِدَيَّ مِنَ الصَّلَواتِ زِنَةَ عَرْشِ اللّٰهِ، وَمِدادَ كَلِماتِهِ، وَمَا أَحْصاهُ عِلْمُهُ، وَأَحاطَ بِهِ كِتابُهُ 🌸 زنده، معبودی جز تو نیست، خدایا برسان به مولای ما امام راهنمای راه‌یافته، قیام کننده به فرمانت که درودهای خدا بر او و پدران پاکش، از سوی همه مردان و زنان مؤمن، در مشرق‌های زمین و مغرب‌هایش، همواری‌ها و کوه‌هایش، خشکی‌ها و دریاهایش و از طرف من و پدر و مادرم، از درودها به وزن عرش خدا و امتداد کلماتش و آنچه دانشش برشمرده و کتابش به آن احاطه یافته 💫دعای عهد کانال قرآن‌پویان ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_6021713074350732893.mp3
18.47M
‍ 🔊فایل صوتی 💠عبدالعلی بازرگان عنوان :  در قالب سوره 🆔@quranpuyan
و هر که بر خدا توکل کند خدا او را کافیست "طلاق - ٣" @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 20 تا 50 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ انسان از آبی بی‌مقدار، هم نشانه و الهی است و هم دليلی بر 💠أَ لَمْ نَخْلُقْكُمْ مِنْ ماءٍ مَهِينٍ (۲۰) فَجَعَلْناهُ فِي قَرارٍ مَكِينٍ (۲۱) إِلی‌ قَدَرٍ مَعْلُومٍ (۲۲) فَقَدَرْنا فَنِعْمَ الْقادِرُونَ (۲۳) وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ (۲۴/مرسلات) 🌱‏آيا ما شما را از آبی پست خلق نكرديم. پس آن را در قرارگاهی استوار قرار داديم. تا مدّتی معيّن. پس اندازه‌گيری كرديم و ما چه خوب اندازه‌گيريم. در آن روز وای بر تكذيب كنندگان. 🔹آفرينش انسان از آبی بی‌مقدار، هم نشانه عظمت و قدرت الهی است و هم دليلی بر معاد و آفرينش دوباره انسان. «أَ لَمْ نَخْلُقْكُمْ مِنْ ماءٍ مَهِينٍ» ‏ 🔹ياد ضعف‌ها و ناچيز بودن گذشته‌ها، غرور و تكبر انسان را از بين می‌برد. «أَ لَمْ نَخْلُقْكُمْ مِنْ ماءٍ مَهِينٍ» ‏ 🔹در شيوه دعوت و تبليغ، از مسايل محسوس بگوييد. «أَ لَمْ نَخْلُقْكُمْ مِنْ ماءٍ مَهِينٍ» ‏ 🔹از خداوند بياموزيم و در كار و توليد، به دنبال استواری و استحكام باشيم. «فِي قَرارٍ مَكِينٍ» ‏ 🔹تقدير و زمان بندی، از اصول آفرينش الهی است. «إِلی‌ قَدَرٍ مَعْلُومٍ فَقَدَرْنا» ‏ 🔹رشد جنين بر اساس اندازه‌گيری‌های دقيق الهی است. «فَقَدَرْنا فَنِعْمَ الْقادِرُونَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️، روز حسابرسی و قضاوت است، نه عذرخواهی 💠وَ لا يُؤْذَنُ لَهُمْ فَيَعْتَذِرُونَ 🌱و به آنان اجازه‌ی (عذرخواهی) داده نمی‌شود. پس عذرخواهی (هم) نخواهند کرد. مرسلات - ۳۶ 🔹سپس می‌افزايد:" و به آنها اجازه داده نمی‌شود كه عذر خواهی كنند" (وَ لا يُؤْذَنُ لَهُمْ فَيَعْتَذِرُونَ‌). نه اجازه سخن گفتن دارند، و نه عذر خواهی و دفاع از خويشتن، چرا كه همه حقايق در آنجا روشن است، و چيزی برای گفتن ندارند، آری اين زبان پشت هم انداز كه در دنيا از آزادی خود سوء استفاده كرده، به تكذيب انبياء، و استهزاء اولياء، و باطل كردن حق، و حق جلوه دادن باطل، می‌پرداخت در آنجا بايد به كيفر آن اعمال قفل شود، و از كار بيفتد، كه اين خود عذاب و شكنجه دردناكی است كه در چنان صحنه‌ای انسان قدرت بر دفاع از خويش، و يا عذرخواهی نداشته باشد. 🔹‏در حديثی از امام صادق ع آمده است كه" خداوند برتر و عادلتر و بزرگتر از آن است كه بنده‌اش عذر موجهی داشته باشد و به او اجازه عذرخواهی ندهد، بلكه آنها در حقيقت هيچ عذر موجهی ندارند كه مطرح كنند". 🔹‏البته از بعضی از آيات قرآن استفاده می‌شود كه در قيامت مجرمان گاهی سخن می‌گويند، اين بخاطر آن است كه همان گونه كه قبلا هم اشاره كرده‌ايم- در قيامت مواقف زيادی است، در بعضی از مواقف زبان از كار می‌افتد و نوبت به گواهی اعضاء می‌رسد، و در بعضی ديگر زبان گشوده می‌شود، و مطالبی را بازگو می‌كند كه نشانه حسرت و اندوه شديد و سرگردانی و بدبختی آنها است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣6⃣ تدبر در سوره 🔹نکات مهم تفسیری سوره قصص إِنَّك لا تهْدِى مَنْ أَحْبَبْت وَ لَكِنَّ اللَّهَ يهْدِى مَن يَشاءُ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ(۵۶ قصص) : آيا وظيفه خداست يا رسول؟ مراد از ((هدايت )) در اينجا صرف راهنمايى نيست ، بلكه رساندن به هدف مطلوب است كه بازگشتش افاضه ايمان بر قلب است ، و معلوم است كه اين چنين هدايت كار رسول نيست ، بلكه كار خداى تعالى است ، و احدى در آن با او شركت ندارد، و اما اگر مقصود از آن راهنمايى بود، معنا نداشت كه آن را از رسول خدا (صلى الله اليه و آله و سلم ) نفى كند، و بفرمايد تو هدايت نمى كنى ، براى اينكه اين قسم هدايت وظيفه رسول است . و مراد از ((مهتدين )) كسانى است كه هدايت را قبول مى كنند بعد از آنكه خداى تعالى در آيات قبل محروميت مشركين يعنى قوم رسول خدا (صلى الله اليه و آله و سلم ) را از نعمت هدايت ، و نيز ضلالتشان را به خاطر پيروى هواى نفس ، و استكبار از حق ، كه به ايشان نازل شده ، بيان كرد، و نيز بعد از آنكه ايمان و اعتراف اهل كتاب را به آن حق ذكر فرمود، آيات اين فصل را با اين جمله ختم كرد كه امر هدايت به دست خدا است ، نه به دست تو، به دليل اينكه اهل كتاب را با اينكه قوم تو نيستند، هدايت فرمود، و قوم تو را با اينكه به تو نزديكند، و خيلى دوست مى دارى هدايت شوند، هدايت نفرمود، آرى اوست كه پذيرندگان هدايت را مى شناسد غرض كلى آيات : بيان بهانه ديگرى از مشركين بر عدم ايمانشان به قرآن: عدم امنيت در صورت ايمان اوردن اين آيات عذر ديگر از بهانه هاى مشركين مكه را در ايمان نياوردن به كتاب خدا بيان مى كند، همچنان كه آيات قبل عذر اولشان را بيان مى كرد، به اين كه : چرا آيات و معجزاتى چون معجزات موسى نياوردى ، در اين آيات متذكر مى شود كه اين عذر را بهانه كرده اند كه اگر ما به كتاب تو ايمان آوريم ، و به دين توحيد بگرويم ، مشركين عرب ما را از سرزمينمان بيرون مى كنند، ما را مى كشند، و اسير مى كنند، و اموالمان را غارت نموده و امنيت و صلح ما را به خطر مى اندازند آنگاه خداى تعالى سخن ايشان را رد مى كند، به اينكه ما شهر ايشان را برايشان حرم امن كرديم ، تمامى عرب ، مكه را مقدس و محترم مى دانند، و ميوه هر درختى را بدانجا حمل مى كنند ديگر موجبى براى ترس ايشان كه آنان را از شهر بيرون كنند، نيست علاوه بر اين برخوردارى از اموال و اولاد و كامروايى از عيش و زندگى براى آنان امنيت درست نمى كند، تا آن را بر پيروى هدايت ترجيح بدهند، چه بسيار قريه هايى كه در عيششان خدا هلاكشان نمود، و نسلشان را برانداخت ، و سرزمين آنان را به ارث برد، و اينك اين مسكنهاى آنان است كه بعد از ايشان همچنان خالى است ، و جز اندكى از آنها مسكونى نيست از اين هم كه بگذريم ، آن چيزى كه پيروى هدايت را فداى آن مى كنند و آن را بر مى گزينند متاع زندگى دنيا است ، كه زودگذر و ناپايداراست ، و انسان عاقل زندگى ناپايدار را بر زندگى جاودانه آخرت و جوار خداى تعالى ترجيح نمى دهد از اين نيز كه بگذريم خدايى كه خلقت و امر به دست او است ، وقتى چيزى را اختيار مى كند، و به آن امر مى نمايد، ديگر كسى نمى تواند به خاطر خواست خودش خواست او را مخالفت كند، و آنچه را كه طبع او متمايل به آن است اختيار نمايد، خداى تعالى بعد از اين چند جواب به داستان قارون اشاره مى كند، كه زمين او را با خانه اش در خود فرو برد تفسیر المیزان https://zaya.io/rffo8 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🔴 زندگی ایده‌آل برای خدا، زندگی با خلق خدا و است و اعظم خدمت‌ها به خلق ، است حضرت امیر (ع) می‌فرماید: یا کمیل! مامن حرکه الا و انت محتاج فیها الی . نه فقط زندگی هفتاد و هشتاد ساله، حتی برای یک عمل یک لحظه‌ای نیز انسان باید بداند چه می‌کند.برای این که فرق بین کار دانسته و کار ندانسته، فرق بین دانستن و ندانستن است: هل یستوی الذین یعلمون والذین لایعلمون. فرق میان دانستن و ندانستن، از زمین تا آسمان است. همین مقدار فرق بین کار دانسته و کار ندانسته وجود دارد. 🌸🍃بنابراین انسان باید زندگی را بفهمد تا بفهمد چه باید بکند و چگونه باید سعی کند! این که می‌گوییم انسان نیاز به تربیت دارد، برای این است که برای رسیدن به معنویت نیز ما باید بدانیم از چه راهی برویم. ✅در روایت آمده است که در دوره پیامبر اکرم، عده‌ای خانه و خانواده‌شان را رها کردند و به کوه و بیابان رفتند تا خدا را کنند.پیامبر بسیار ناراحت شد و به میان مردم آمد و سخنرانی کرد و فرمود: من که پیامبر شما هستم، در میان مردم هستم، می‌خورم، مقداری از شب می‌خوابم، بیدار می‌شوم، نماز می‌خوانم، روزه می‌گیرم و بعضی روزها روزه نمی‌گیرم. زندگی را به کوه نکشید! 👈👈زندگی در است، نه در کوه و صحرا. زندگی در کوه زندگی با خداست و فقط این مطلوب نیست. 💠💠زندگی با برای خدا مطلوب است و پیش خدا قرب دارد. 🌹🌹زندگی با خلق خدا، برای خدا، زندگی ایده‌آل است که توام با خدمت به خلق است و چون اعظم خدمت‌ها به خلق است و قرآن می‌فرماید: لیقوم الناس بالقسط،‌ انبیا آمدند تا عدالت را برپا دارند. 📚از زندگی تا ابدیت ( گفتگو با مرحوم استاد حکیمی پیرامون حقیقت زندگی) کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. 🌸🤲 اللَّهُمَّ أَنْتَ عُدَّتِی إِنْ حَزِنْتُ،        وَ أَنْتَ مُنْتَجَعِی إِنْ حُرِمْتُ 🤲 بارالها! 💫 چون اندوهناك می‌شوم تو دلخوشی مني 💫 و چون محروم گردم تو محل اميد منی!💞 🔹بخشی از دعای بيستم صحيفه سجاديه @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا