eitaa logo
قران پویان
480 دنبال‌کننده
6هزار عکس
702 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖 آیات 220 تا 224 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️احكام زنان در شرايع مختلف 💠وَ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذىً فَاعْتَزِلُوا النِّساءَ فِي الْمَحِيضِ وَ لا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى يَطْهُرْنَ فَإِذا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَ يُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ "‌222/بقره" 🌱 و از تو درباره حيض (ايام عادت ماهانه زنان) سؤال مى‌كنند، بگو: آن مايه‌ى رنج و آزار است، پس در حالت قاعدگى از (آميزش با) زنان كناره‌گيرى كنيد، و با آنها نزديكى ننماييد تا پاك شوند. پس هنگامى كه پاك شدند (يا با غسل كردن طاهر شدند)، آنگونه كه خداوند به شما فرمان داده با آنها آميزش كنيد. همانا خداوند توبه كنندگان را دوست دارد و پاكان را نيز دوست دارد. 🔹درباره برخورد با زنان در ایام حیض، یهود بسیار سخت‏گیر و نصارى بى‏تفاوتند. در تورات مى‏خوانیم: هرکس زن را در حال حیض لمس کند، تا شام نجس است. رختخواب آن زن نجس و هر کجا بنشیند نجس است. هرکس بستر او را لمس کند باید لباس خود را بشوید. و هرکس چیزى را که او بر آن نشسته لمس کند باید خود را بشوید و تا شام نجس است. و اگر مرد با او هم بستر شود تا هفت روز نجس است. و اگر روزهاى بیشتر از قاعده خون ببیند، نجس است. در مقابل این حکمِ سخت تورات، نصارى حتّى آمیزش جنسى را در ایّام حیض جایز مى‏دانند. 🔹امّا اسلام، راه میانه و اعتدال را برگزیده و در ایّام حیض، تنها آمیزش جنسى را ممنوع دانسته است، و هرگونه معاشرت و نشست و برخاست با زنان هیچگونه مانعى ندارد. اسلام، دین جامعى است و براى هر یک از سؤال‏هاى مورد طرح در زندگى بشرى پاسخى دارد. در آیات قبل بارها با جمله‏ى «یسئلونک» سؤالات مردم از رسول‏اکرم صلى الله علیه وآله را نقل و پاسخ‏هاى آنرا بیان نمود. گاهى سؤال از جنگ است و گاهى از قمار و شراب، و گاهى از انفاق. و در این آیه نیز سؤال از مسائل زنان. 👈 این نشانه‏ى جامعیّت یک مکتب است که حتّى در مورد آمیزش جنسى، احکام دارد و مى‏فرماید: «من حیث امرکم اللّه» یعنى خداوند در تمام مسائل جزئى و کلّى، مادّى و معنوى فرمان دارد. 🔹زن در ایام حیض به لحاظ جسمى، آمادگى آمیزش جنسى ندارد و کسالت و اختلال مزاج که براى زن پیش مى‏آید، او را نسبت به آمیزش بى‏نشاط مى‏سازد. همچنین در این ایام که رحم زن در حال تخلیه خون است، آمادگى پذیرش نطفه را ندارد و طبق اظهار نظر دانشمندان، ممکن است انتقال آلودگى‏هاى خون از مجراى مرد، او را براى همیشه عقیم سازد. 🔹ترک همبستری در ایام حیض، آن‌چنان اهمیت دارد که با وجود کفایت امر به کناره‌گیری، با نهی از نزدیکی با زنان بر آن تأکید شده است و عقوبت آن، چنان سنگین است که افزون بر حرمت تکلیفی، حکم وضعی کفاره و حکم حکومتی تعزیر نیز دارد. 👈در روایات نیز آمده است: اگر فرزندى در این ایام نطفه‏اش منعقد شود، به لحاظ جسمى و روحى مشکلاتى خوهد داشت. 📚تفاسیر نور و تسنیم ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️تا مى توانید نخورید 💠وَلَا تَجْعَلُوا اللَّهَ عُرْضَةً لِّأَيْمَانِكُمْ أَن تَبَرُّوا وَتَتَّقُوا وَتُصْلِحُوا بَيْنَ النَّاسِ ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ خدا را در معرض سوگندهاى خود قرار ندهید. و براى این که نیکى کنید، و تقوا پیشه سازید، و در میان مردم اصلاح کنید (با سوگند خود به خداوند، مانع تراشى نکنید و بدانید) خداوند شنوا و داناست. (بقره/224) 💠لَّا يُؤَاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمَانِكُمْ وَلَٰكِن يُؤَاخِذُكُم بِمَا كَسَبَتْ قُلُوبُكُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ 🌱خداوند شما را بخاطر سوگندهایى که بدون توجّه یاد مى کنید، مؤاخذه نخواهد کرد، اما به آنچه دلهاى شما (با قصد و اختیار پذیرفته و) کسب کرده، مؤاخذه مى کند. و خداوند، آمرزنده و داراى حلم است. (بقره/225) 👈چنانکه در شان نزول خواندیم : دو آیه فوق ناظر به سوء استفاده از مساله سوگند است ،. 🔹در نخستین آیه مى فرماید: خدا را در معرض سوگندهاى خود براى ترک نیکى و تقوا و اصلاح در میان مردم قرار ندهید و (بدانید) خدا شنوا و دانا است سخنان شما را مى شنود و از نیات شما آگاه است (و لا تجعلوا الله عرضة لایمانکم ان تبروا و تتقوا و تصلحوا بین الناس و الله سمیع علیم ). 🔹ایمان جمع یمین به معنى سوگند است ، و عرضه (بر وزن غرفه ) به معنى در معرض قرار گرفتن چیزى است ، مثلا جنسى را که به بازار براى فروش مى برند و در معرض معامله قرار مى دهند، عرضه مى نامند، گاهى به موانع نیز، عرضه اطلاق مى شود، زیرا در معرض انسان و بر سر راه او قرار دارد. بعضى نیز گفته اند: منظور این است که حتى براى کارهاى نیک ، اعم از کوچک و بزرگ ، قسم یاد نکنید، و نام خدا را کوچک ننمایید، و به این ترتیب سوگند یاد کردن جز در مواردى که هدف مهمى در کار باشد عمل نامطلوب است این موضوع در احادیث زیادى نیز به چشم مى خورد، 👈از جمله اینکه در حدیثى امام صادق (علیه السلام ) مى فرماید: و لا تحلفوا بالله صادقین و لا کاذبین فان الله سبحانه یقول و لا تجعلوا الله عرضة لایمانکم : هیچ گاه سوگند به خدا یاد نکنید چه راستگو باشید، چه دروغگو، زیرا خداوند سبحان مى فرماید: خدا را در معرض سوگندهاى خود قرار ندهید. 🔹سوگند یا عمدی و جدّی است؛ یا لغو و بدون قصد و براثر عادت، غضب مُفرِط و مانند آن. قِسم نخست بازخواست دارد نه قسم دوم. سوگندهای جدی چند نوع‌اند: 1⃣سوگند درباره انجام دادن یا ترک کردن کاری در آینده که تخلّف از آن گناه است و کفاره دارد. 2⃣سوگندی که مربوط به گذشته و دروغ باشد که کفاره ندارد؛ ولی عذاب جهنّم را در پی دارد. 3⃣سوگند در محاکم قضایی که اگر راست باشد، حق ثابت می‌شود و چنانچه دروغ باشد، در صورت جهل قاضی به سود دروغگو حکم صادر می‌شود و گناه هم دارد، هرچند در واقع حق دگرگون نمی‌شود. 4⃣دیگری را سوگند دادن که کاری را انجام دهد یا ترک کند (منع شده). این قسم دادن برای فرد سوگند داده شده تکلیف‌آور نیست. 📚تفاسیر تسنیم و نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۴۱-۳۸ سوره نمل از تفسیر نور ۱- در شرایط مناسب از توانایی دیگران استفاده کنید. «أَیُّکُمْ یَأْتِینِی» ۲- ملاک،لیاقت و توانایی است،نه جنسیّت. «أَیُّکُمْ یَأْتِینِی» با این که در میان اطرافیان سلیمان،جنّ و پرنده و انسان،همه بودند ولی ملاک برتری،قدرت آوردن تخت است نه جنسیّت آورنده ی آن. ۳- کارهای فوق العاده باید با هدف عالی همراه باشد. «یَأْتِینِی بِعَرْشِها - یَأْتُونِی مُسْلِمِینَ» ۴- سرعت،قدرت و امانت،شرط انجام کارهای بزرگ است. «قَبْلَ أَنْ تَقُومَ مِنْ مَقامِکَ - لَقَوِیٌّ أَمِینٌ» ۵- انسان می تواند بر طبیعت وقوانین طبیعی حاکم شود. «أَنَا آتِیکَ» ۶- علم منشأ قدرت است.با قدرت علمی می توان به جای شنیدن صدا و دیدن تصویر،خود اشیا و موجودات را جا به جا کرد.(در انسان،استعدادها، توانایی ها و اسراری است که تاکنون کشف نشده است). «أَنَا آتِیکَ»  توانا بود هر که دانا بود ز دانش دل پیر بُرنا بود ۷- در واگذاری مأموریّت ها،مسارعه(سرعت عمل)یک امتیاز است.همان گونه که در فروش،مزایده ودر خرید،مناقصه،عامل رقابت و ارزش است. «أَنَا آتِیکَ بِهِ قَبْلَ أَنْ یَرْتَدَّ إِلَیْکَ طَرْفُکَ» ۸- مدّعیان علم وقدرت،باید عملاً حرف خود را اثبات کنند. «فَلَمّا رَآهُ مُسْتَقِرًّا» ۹- اولیای خدا نعمت را از او می دانند. «هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّی» ۱۰- نعمت های الهی را حقّ خود ندانیم. «فَضْلِ رَبِّی» ۱۱- به علم و قدرت خود مغرور نشویم. «هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّی» ۱۲- دادن یا گرفتن نعمت ها برای رشد دادن ماست. «رَبِّی» ۱۳- نعمت های الهی وسیله ی بندگی و آزمایشند،نه کامیابی و لذّت جویی. «لِیَبْلُوَنِی أَ أَشْکُرُ» ۱۴- انبیا نیز آزمایش می شوند. «لِیَبْلُوَنِی» ۱۵- خداوند به شکر ما نیاز ندارد. مَنْ شَکَرَ ... وَ مَنْ کَفَرَ فَإِنَّ رَبِّی غَنِیٌّ کَرِیمٌ نعمت های الهی برخاسته از فضل و لطف بی پایان اوست وحتی اگر ما ناسپاسی کنیم،او به مقتضای ربوبیّت خود به ما لطف می کند. شکر نعمت،نعمتت افزون کند کفر نعمت از کفت بیرون کند ۱۶- دارایی و سخاوت در کنار هم،ارزش است. «غَنِیٌّ کَرِیمٌ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
❇️ در منظر فقهي آیت‌الله سیستانی 🛑قسمت دوم در تعیین ↩️الف ـ یکی از ابزارهای مهم شهروندان برای تعیین سرنوشت، انتخابات می‌باشد. در حقوق شهروندی دایره گسترده‌ای دارد و از انتخاب افراد برای مناصب سیاسی تا رأی دادن به قوانین و سیاست‌های مهم کشور را در برمی‌گیرد. 🔸آیت‌الله سیستانی شرکت در انتخابات را می‌داند، و تا آنجا بر این حق تأکید می‌کند که قائل به انتخاب قاضی و نیز از سوی مردم می‌باشد و فقیه را هنگامی دارای ولایت می‌داند که منتخب مردم، باشد. ایشان از یک سو نسبت به اصل و اهمیت آن و از سوی دیگر نسبت به حضور آگاهانه و حداکثری شهروندان در انتخابات تأکید فراوانی می‌کند ایشان انتخابات آزاد و شفاف را بیانگر اراده می‌داند و صندوق‌های رأی را تنها راه شناخت نظر مردم دانسته و بر این باور است که 👈👈 هیچ جایگزینی برای مکانیسم انتخابات آزاد و مستقیم وجود ندارد 👈 ایشان همچنین همگان را به مشارکت آگاهانه و مسئولانه در انتخابات دعوت می‌کند و آن را سالم‌ترین راه برای عبور کشور به سمت آینده‌ای روشن برمی‌شمارد و ضمن بیان اینکه از هیچ فرد و گروهی حمایت نمی‌کند، مردم را به انتخاب افراد شایسته دعوت می‌کند و خواستار این است که مردم عراق بدون سرپرستی و قیمومیت کسی، آنچه را که برای حال و آینده خود مناسب می‌دانند، انتخاب کنند 🔻🔻نکته مهم این که ایشان خاص و ویژه‌ای همانند مسلمان بودن برای و قائل نمی‌باشد و تنها به بیان این نکته می‌پردازد که 👈👈هر دو گروه باید واجد شرایط عمومی که نزد همگان مورد قبول است باشند ایشان نمایندگان مجلس خبرگان قانون اساسی را کسانی می‌داند که با رأی مردم انتخاب شده باشند و انتصاب نمایندگان هر چند از طرف خود را فاقد مشروعیت می‌داند. ↩️ب- حق مردم در یکی از موضوعات مهم در فلسفه سیاسی پاسخ به این پرسش است که منشاء و معیار مشروعیت حکومت چیست؟ اندیشمندان به این پرسش، پاسخ‌های متفاوتی داده‌اند، صاحب‌نظران اسلامی نیز در پاسخ به این پرسش اختلاف نظر دارند. 🔸آیت‌الله سیستانی بر این باور است که ، خود را از مردم کسب می‌کند 🔻👈ایشان حکومتی را مشروع می‌داند که برخاسته از اراده مردم با همه فرقه‌ها و اقوام باشد،و در پیامی به روشنی تصریح می‌کند: 💢«حکومت مشروعیتش را ـ غیر از نظام‌های استبدادی ـ تنها و تنها از مردم کسب می‌کند و غیر از مردم هیچ کس به آن نمی‌دهد و اراده ملت در نتیجه رأی‌گیری سراسری متجلی می‌شود و این در صورتی است که و اجرا شود» 💫ادامه دارد 🖥🖌محمدهادی زاهد غروی، برگرفته از سايت دين انلاين کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا