eitaa logo
قران پویان
480 دنبال‌کننده
6هزار عکس
702 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ در پرتو و ، پيوند با خدا و مردم 💠إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ‌  بقره "277/بقره" 🌱 همانا كسانى كه ايمان آورده و كارهاى نيكو انجام داده‌اند و نماز برپا داشته و زكات پرداخته‌اند، پاداششان نزد پروردگارشان (محفوظ) است و نه ترسى بر آنهاست و نه غمگين مى‌شوند. 🔷اين آيه، برابر رباخواران كه «كفّار اثيم» هستند، سيماى مؤمنان را ترسيم مى‌كند كه عمل صالح انجام داده و نماز را بر پاى مى‌دارند و زكات پرداخت مى‌كنند. تا اشاره به اين باشد كه‌ زمينه‌ى برچيده شدن ربا در جامعه، توجّه به ايمان وعمل صالح واحياى نماز وزكات است. 🔷اگر از خدا و مردم بريده‌اند، امّا در مقابل، كسانى هستند كه اهل ايمان و عمل صالح بوده و از طريق نماز، با خداوند مرتبط مى‌باشند و با پرداخت زكات با مردم پيوند دارند. 1⃣ اسلام در كنار مسائل عبادى وفردى، به مسائل اقتصادى ومردمى نيز توجّه دارد. نماز وزكات در كنار هم مطرحند. «أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ» 2⃣ ذكر نماز وزكات بعد از عمل صالح، نشانه آن است كه در ميان كارهاى شايسته حساب اين دو جداست. «عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ» 3⃣ پروردگار، به مؤمنانى كه اهل عمل صالح و نماز وزكاتند، نظر ويژه‌اى دارد. 4⃣ امنيّت وآرامش واقعى، در سايه‌ى ايمان وعمل صالح وپيوند با خدا ومردم‌ است. «لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ» 👈مردم چهار گروهند:🔻 1. گروهى ايمان آورده و عمل صالح انجام مى‌دهند كه اينان «مؤمنانند». 2. گروهى، نه ايمان آورده ونه كار شايسته انجام مى‌دهند كه اينان «كافرانند». 3. گروهى ايمان دارند، ولى عمل صالح ندارند كه اينان «فاسقانند». 4. گروهى ايمان ندارند، ولى اظهار ايمان مى‌كنند و در ظاهر كار نيك انجام مى‌دهند كه اينان «منافقانند». 📚تفسير نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۵۸-۵۴ سوره نمل از تفسیر نور ۱- پیامبران و رهبران مصلح جامعه با گناهانِ شایع زمان خود به شدّت مبارزه می کنند. «أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَهَ» ۲- حرمت لواط،مخصوص اسلام نیست. «أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَهَ» ۳- گناه علنی و آگاهانه،زشتی،کیفر و انتقاد بیشتری دارد. «وَ أَنْتُمْ تُبْصِرُونَ» ۴- انحراف از مسیر طبیعی و شرعی در امور جنسی،جهل و حماقت است. «بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ» ۵- هم جنس گرایی،برخاسته از بی فرهنگی است.علم و دانشی که انسان را از گناه باز ندارد،جهل است. لَتَأْتُونَ الرِّجالَ ... أَنْتُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ ۶- مجرمان،چون منطق ندارند،در برابر انبیا به زور متوسّل می شوند. «أَخْرِجُوا» ۷- در محیط آلوده،پاکدامنی جرم است. أَخْرِجُوا آلَ لُوطٍ ... إِنَّهُمْ أُناسٌ یَتَطَهَّرُونَ ۸- سابقه ی تبعید مردان خدا،به زمان ابراهیم و لوط باز می گردد. «أَخْرِجُوا» ۹- چون فطرت گناهکار پاک است،لذا خود را مجرم و دیگران را پاک می بیند. «إِنَّهُمْ أُناسٌ یَتَطَهَّرُونَ» ۱۰- محیط،انسان را به گناه مجبور نمی کند زیرا در زمان شیوع فحشا نیز گروهی پاک زندگی می کنند. «أُناسٌ یَتَطَهَّرُونَ» ۱۱- ثمره ی تقوا و پاکدامنی در دنیا،نجات از قهر الهی است. «فَأَنْجَیْناهُ» ۱۲- نجات الهی از طریق اسباب طبیعی است.(لوط به امر خدا از منطقه خارج شد تا نجات پیدا کند). «فَأَنْجَیْناهُ» ۱۳- زن در انتخاب عقیده،مستقلّ است ونظام خانوادگی،محیط زندگی و وابستگی اقتصادی به شوهر،او را در انتخاب عقیده و عمل مجبور نمی کند. «إِلاّ امْرَأَتَهُ» ۱۴- نسبت و فامیلی،عامل نجات نیست؛شایستگی لازم است. «إِلاّ امْرَأَتَهُ» ۱۵- در کیفر و مجازات متخلفان،تحت تأثیر روابط قرار نگیرید. «إِلاّ امْرَأَتَهُ» ۱۶- در برخوردها،حساب هر کسی را جداگانه بررسی کنیم؛انحراف همسر،به پاکی شوهر ضرری نمی زند. فَأَنْجَیْناهُ ... إِلاّ امْرَأَتَهُ (همسر پیامبر می تواند دوزخی باشد) ۱۷- مقدرات الهی،به عملکرد خود انسان بستگی دارد. «قَدَّرْناها» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🚩🏴 سیره ، و مقاومت در برابر بود 🌱مهم‌ترین ویژگی در سیره آن حضرت که می‌تواند در همه زمان‌ها الگو و درس‌آموز باشد، وفاداری، عفت و پاکدامنی ایشان است. حضرت فاطمه(س)، زنی بود که در اداره زندگی خانوادگی خود محوریت داشت و کانون محبت و عاطفه و انسانیت بود. 🔻 متأسفانه امروز در جامعه خودمان می‌بینیم که نقش محوری و مرکزیت مادر در خانواده به‌عنوان توزیع‌کننده مهر و محبت کمرنگ شده است، ولی حضرت فاطمه(س) این ویژگی ممتاز را داشت که محور خانواده بود و این محوریت در حدیث کساء مشهود است. 🌱 ویژگی دیگر ایشان این بود که شرایط زمان را به خوبی درک می‌کرد و در مشکلاتی که برای پدر و همسرشان پیش می‌آمد، صبر و همراهی نشان می‌داد. خطبه‌های آن حضرت حاکی از این است که ایشان روزآمد بود، مسائل جامعه را درک می‌کرد و حتی پیش‌بینی‌هایی درباره آینده مسلمانان داشت. 🚩 به لحاظ سیاسی و اجتماعی، مهم‌ترین درسی که از سیره حضرت فاطمه(س) می‌توان آموخت، این است که انسان باید جامعه خود را درک کند و شرایط زمان را بشناسد، چنانکه آن حضرت این‌گونه بود و نسبت به فقرا و بیچارگان، نه سخاوت و بخشش، بلکه ایثار می‌کرد و سوره «هل اتی» به خوبی این موضوع را نشان می‌دهد. در جامعه ما نیز که مشکلات و گرفتاری‌های اقتصادی فراوان است، و همدردی حضرت فاطمه(س) با نیازمندان می‌تواند الگویی اخلاقی و تربیتی در این زمینه باشد. 🚩💎 بعد دیگر زندگی آن حضرت، و حقیقت و مظلوم بود. در بسیاری از مواقع، گفتن حرف حق برای انسان هزینه‌ها و گرفتاری‌هایی دارد و او را از بعضی مزایا محروم می‌کند. بنابراین، بسیاری از افراد حاضر به دفاع از حق نیستند و در بحران‌ها، یا سکوت می‌کنند، یا خود را کنار می‌کشند، در حالی که حضرت فاطمه(س) تا پای جان، از حق دفاع و ایستادگی کرد که نشان می‌دهد وقتی می‌بینیم حقی زیر پا گذاشته می‌شود و و اجحاف صورت می‌گیرد، باید در برابر آن بایستیم و کنیم. برای آن حضرت جای خود را دارد، ولی مهم‌تر از همه این است که الگوی زندگی ایشان را حفظ کنیم و برای خدمت به مردم و ارزش‌های دینی، حاضر به پرداخت هزینه باشیم. 🎇 در مجالس عزاداری (س)، نباید با طرح بعضی از مسائل، کرد. جامعه ما، جامعه‌ای همبسته است و پیروان مختلف در آن زندگی می‌کنند که باید در کنار هم و در به سر ببرند. 🖋حجت‌الاسلام محمود صلواتی @quranpuyan
. بسم الله الرحمن الرحیم إِنْ يَنْصُرْكُمُ اللهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ وَإِنْ يَخْذُلْكُمْ فَمَنْ ذَا الَّذِی يَنْصُرُكُمْ مِنْ بَعْدِهِ وَعَلَى اللهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ  اگر خدا شما را يارى كند هيچ كس بر شما غالب نخواهد شد و اگر دست از يارى شما بردارد چه كسى بعد از او شما را يارى خواهد كرد و مؤمنان بايد تنها بر خدا توكل كنند. 🌹 سوره آل عمران ، آیه ۱۶۰ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖 آیه 282 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️نکاتی از نحوه کتابت : شاهد بگیرید . از شهادت دادن طفره نروید . به شاهد ضرری نرسد 💠وَاسْتَشْهِدُوا شَهِيدَيْنِ مِن رِّجَالِكُمْ فَإِن لَّمْ يَكُونَا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَامْرَأَتَانِ مِمَّن تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَاءِ أَن تَضِلَّ إِحْدَاهُمَا فَتُذَكِّرَ إِحْدَاهُمَا الْأُخْرَى وَلَا يَأْبَ الشُّهَدَاءُ إِذَا مَا دُعُوا وَلَا تَسْأَمُوا أَن تَكْتُبُوهُ صَغِيرًا أَوْ كَبِيرًا إِلَى أَجَلِهِ ذَلِكُمْ أَقْسَطُ عِندَ اللَّهِ وَأَقْوَمُ لِلشَّهَادَةِ وَأَدْنَى أَلَّا تَرْتَابُوا (بقره/282) 🌱و [نيز] دو شاهد از ميان مردانتان گواه بگيريد، و اگر دو مرد نبود، پس يك مرد و دو زن از ميان شاهداني كه [از نظر عدالت و انصاف] مورد پسندتان باشد [برگزينيد] تا اگر يكي از آن دو زن اشتباه كرد، زن ديگر او را يادآوري نمايد. و هرگاه شاهدان [براي اداي شهادت] دعوت شدند، نبايد سر باز زنند و از نوشتن آن [بدهي] تا سرآمدش، چه خُرد، چه كلان، احساس ملالت و خستگي كنند. اين [شيوة عمل] نزد خدا عادلانه‌تر و براي شهادت استوارتر و براي اين كه به شك و ترديد [در مقدار و موقع بدهي] نيفتيد مؤثرتر است. 1⃣مردان، در گواه شدن وگواهى دادن بر زنان مقدّم مى‌باشند. «شَهِيدَيْنِ مِنْ رِجالِكُمْ» 2⃣گواهان بايد عادل ومورد اطمينان و رضايت طرفين باشند. «مِمَّنْ تَرْضَوْنَ» 3⃣هر كدام از مردها به تنهايى مى‌توانند شاهد باشند، ولى اگر شاهد يك مرد و دو زن بود، آن دو زن به اتفاق هم اداى شهادت كنند. تا اگر يكى لغزش يا اشتباه كرد، نفر دوّم يادآورى كند. «فَتُذَكِّرَ إِحْداهُمَا» 👈دو زن به جاى يك مرد در گواهى، يا به خاطر روحيّه‌ى ظريف و عاطفى آنهاست و يا به جهت آن است كه معمولًا زنان در مسائل بازار و اقتصاد حضور فعّال ندارندو آشنايى آنها با نحوه‌ى معاملات كمتر است. 🔹" از آنجايي كه موضوع مورد بحث، كردن است و در روزگار نزول اين آيات، زنان علاقه‌اي به مشاركت در امور مالي و آشنايي و اطلاعي از آن نداشتند، دو زن را به جاي يك مرد قرار داده است تا اگر يكي از آن دو اشتباه يا فراموش كرد ديگري به يادش آورد. بديهي است كه زنان حافظة ضعيف‌تري از مردان ندارند، اما از آنجايي كه حافظه و حكّ حوادث در مغز تابع تعلق خاطر و توجه به موضوع است، زن و مرد در زمينه‌هاي متناسب با وظايف طبيعي و كار و اشتغال خود برتري پيدا مي‌كنند. اين امر البته ثابت و يكنواخت نبوده و برحسب زمان و مكان و شرايط اجتماعي تغيير مي‌كند." 4⃣اگر براى شاهد گرفتن از شما دعوت كردند، خوددارى نكنيد، گرچه گواه شدن بدون دعوت واجب نيست. «وَ لا يَأْبَ الشُّهَداءُ إِذا ما دُعُوا» 5⃣مبلغ قرارداد مهم نيست، حفظ اطمينان و حقّ‌الناس مهم است. «وَ لا تَسْئَمُوا أَنْ تَكْتُبُوهُ صَغِيراً أَوْ كَبِيراً» 6⃣ثبتِ سند به صورت دقيق و عادلانه سه فايده دارد الف: ضامن اجراى عدالت است. «أَقْسَطُ» ب: موجب جرأت گواهان بر شهادت دادن است. «أَقْوَمُ» ج: مانع ايجاد بدبينى در جامعه است. «أَدْنى‌ أَلَّا تَرْتابُوا» 7⃣اگر فايده واسرار احكام براى مردم گفته شود، پذيرفتن آن آسان مى‌شود. «ذلِكُمْ أَقْسَطُ ...» 8⃣معطل شدن امروز براى نوشتن قرارداد، بهتر از فتنه و اختلاف فرداست.«أَدْنى‌ أَلَّا تَرْتابُوا 9⃣اگر اداى شهادت و يا نوشتن قرارداد، نيازمند زمان يا تحمّل زحمتى بود، بايد شاهد و كاتب به نحوى تأمين مالى شوند وگرنه هر دو ضرر خواهند كرد. 🔟«وَ لا يُضَارَّ كاتِبٌ وَ لا شَهِيدٌ» كاتب وشاهد حقّ ندارند سند را به گونه‌اى تنظيم كنند كه به يكى از طرفين ضررى وارد شود. «لا يُضَارَّ كاتِبٌ وَ لا شَهِيدٌ» 📚تفسیر نور و بازرگان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan