eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
أَعُوذُ بِالله ِ مِنْ شَرِّ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلا مَا رَحِمَ رَبِّی به خداوند پناه می برم از شرّ نفسم چه نفس همانا به زشتی بسيار فرمان می دهد جز آنكه پروردگارم رحم كند. بخشی از دعای روز سه ‌شنبه @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖  آیات 174 تا 180 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
420028161_-617870844.mp3
3.12M
‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ *در* مون چه بفروشيم و چه نفروشيم؟ 💠 إِنَّ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الْكُفْرَ بِالْإِيْمانِ لَنْ يَضُرُّوا اللَّهَ شَيْئاً وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ‌ «177» ال عمران 🌱قطعاً كسانى كه ايمان را با كفر معامله كردند، هرگز به خداوند ضررى نمى‌رسانند و براى آنان عذاب دردناكى است. 🔷در قرآن مسأله‌ى خريد و فروش و سود و زيان سرمايه ، بارها تكرار شده است. قرآن، دنيا را بازار مى‌داند و مردم را فروشنده و عقايد و اعمال انسان را در طول عمر، كالاى اين بازار. در اين بازار، فروش اجبارى است ولى انتخاب مشترى با انسان است. يعنى ما نمى‌توانيم آنچه را داريم، از قدرت و عمل و عقيده رها بگذاريم، ولى مى‌توانيم مسير عقايد و كردار را سودبخش يا زيان آور قرار دهيم. 🔷در قرآن از عدّه‌اى ستايش شده كه جان خود را با خدا معامله مى‌كنند و در عوض بهشت و رضوان مى‌گيرند و از عدّه‌اى انتقاد شده كه بخاطر انحراف و انتخاب سوء يا سودى نمى‌برند؛ «فَما رَبِحَتْ تِجارَتُهُمْ» و يا دچار خسارت مى‌شوند؛ «إِنَّ الْإِنْسانَ لَفِي خُسْرٍ» و در بعضى آيات همچون آيه‌ى فوق، كسانى كه ايمان خود را با كفر معامله مى‌كنند، تحقير مى‌شوند و در مقابل به مؤمنان دلدارى داده مى‌شود كه ارتداد آن افراد، به خدا و راه خدا هيچ ضررى نمى‌زند. 🔹سرمايه اصلى انسان، ايمان ويا زمينه‌هاى فطرى ايمان است. «اشْتَرَوُا الْكُفْرَ بِالْإِيْمانِ» 🔹 كساني كه معامله‌گرانه همة ارزش‌هاي اخلاقي و ايماني را به پاي منافع دنيايي خود قرباني مي‌كنند و حاضر مي‌شوند به هر قيمتي، حتي كشتن صدها نفر، مانع آزادي انتخاب دين و پرستش خداي يكتا شوند، در بازتاب درد عذابي كه به ديگران مي‌دهند، عذاب اليمي براي خود ذخيره مي‌كنند. 📚تفاسير نور و بازرگان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ از انچه خدا به شما بخشيده، چرا؟!! 💠وَلَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَبْخَلُونَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ هُوَ خَيْرًا لَّهُم بَلْ هُوَ شَرٌّ لَّهُمْ سَيُطَوَّقُونَ مَا بَخِلُوا بِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلِلَّهِ مِيرَاثُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ 180 ال عمران 🌱كساني كه در [راه انفاق] آنچه خدا از فضل خويش به آنان داده بُخل مي‌ورزند، مبادا چنين حساب كنند كه اين [جمع كردن‌ها] خيري است براي آنها، بلكه [وابسته و اسير مال شدن] شرّي است براي آنان. به زودي در روز قيامت آنچه به [انفاق و آزاد شدن از] آن بُخل ورزيده‌اند، طوق گردنشان خواهد شد؛  و ميراث آسمانها و زمين از آنِ خداست و خدا بر جزئيات آنچه مي‌كنيد بس آگاه است. 1⃣ آنچه خدا از فضل خويش به بندگان بخشيده است، شامل همة سرمايه‌هاي مادي و معنوي، علمي و هنري و حتي سلامتي و جواني و فرصت عمر مي‌شود. 2⃣هشدار اين آيه به كساني است كه امساك در انفاق از مالي را كه خدا به آنان داده «خيري» براي خود مي‌پندارند. اما هم مهلت را خدا داده، و هم مال را به امانت نزد ما سپرده است و در هيچكدام مالكيت ذاتي و ابدي نداريم. مرز ميان خداپرستي و خودپرستي در همين تشخيص موقعيت «من» و «او» است. 3⃣ فعل مجهول «سَيُطَوَّقُونَ» [در باب تفعيل] دلالت بر نوعي تحميل قدرت بر كسي يا چيزي مي‌كند. از طرفي در روزگار گذشته بر گردنِ اسيران غل و زنجيري مي‌افكندند كه به دليل تحميل قدرت، طوق ناميده مي‌شد. طوق گردن طاووس و پرندگان ديگر نيز به قدرت و حكمت الهي در آفرينش به گردن آنها زده شده است. در بخشيدن آنچه خدا داده، وابستگي و اسارت مال را تقويت و تحكيم مي‌كند و در قيامت كه روز ظهور و بروز و تحقّق نتايج اعمال است، اين بخل گردن‌گيرش مي‌شود. 4⃣ اگر بدانيم خدا مالك‌الملك و موهبت كنندة مال و مكنت به بندگان براي عمري كوتاه و زودگذر است و ميراث همة هستي متعلق به اوست، خود را مالك چيزي نمي‌دانيم كه از بورزيم. آزاد كردن گردن از بند اسارت مال، عالي‌ترين و حكمت‌آموزترين درسي است كه از اين آيه مي‌توان گرفت. 📚تفسير بازرگان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
50.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معرفي كتاب و دوره اموزشي 👈جهت اطلاع از جزييات بيشتر و دوره جديد و مشاهده ،به لينك هاي زير مراجعه نماييد در واتساپ: https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T در تلگرام و ایتا: @tadabbor_quranpuyanhttps://b2n.ir/a02388 https://www.aparat.com/quranpuyan/videos
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر سوره نمل از عبدالعلی بازرگان نمل : ۷۰ وَلَا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَلَا تَكُن فِي ضَيْقٍ مِّمَّا يَمْكُرُونَ  و [ای پيامبر، به خاطر تکذيب و انکار] بر آنان اندوه مخور و از نيرنگ ‌هایشان دل‌تنگ مباش. ۸۸  ۸۸- در قرآن جمعاً ۹ بار، با جملات: لا تحزن، لا يحزنک و انه لیحزنک، پيامبر اسلام را از تأثيرپذيري احساسی و عاطفی نسبت به عملکرد منکران و غصه و اندوه خوردن از سرنوشت تباه‌شان هشدار داده است تا خونسرد و به دور از عواطفی همچون مادر، که با محبت سرشار در امور کودک دخالت مي‌کند و تصميم فردی مي‌گيرد، کارشان را به اختيار و حق انتخاب خودشان و حکم خدا بسپارد. سوره‌هاي: حجر ۸۸ (۱۵:۸۸) ، نحل ۱۲۷ (۱۶:۱۲۷) ، نمل ۷۰ (۲۷:۷۰) ، آل‌عمران ۱۷۶ (۳:۱۷۶) ، مائده ۴۱ (۵:۴۱) ، انعام ۳۳ (۶:۳۳) ، يونس ۶۵ (۱۰:۶۵) ، لقمان ۲۳ (۳۱:۲۳) ، و يس ۷۶ (۳۶:۷۶) . نمل : ۷۶ إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَقُصُّ عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ أَكْثَرَ الَّذِي هُمْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ   اين قرآن بيشتر مواردی را که بني‌اسرائيل [=يهوديان و مسيحيان] در آن اختلاف مي‌کنند، بر آنها بازگو مي‌کند. ۹۱  ۹۱- معنای ريشه‌ای قصه، نوعی پيگيری و تعقيب و یادآوری برای عدم فراموشی است. نمل : ۷۹ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّكَ عَلَى الْحَقِّ الْمُبِينِ  پس [در برابر نگراني‌های ناشی از توطئه آنها] به خدا توکل کن، که مسلماً تو بر حقی آشکار هستي. ۹۲  ۹۲- امروز نيز اگر به راستی جوامع اسلامی مطابق قرآن عمل کنند، بايد در برابر توطئه‌های صهيونيسم و استکبار جهانی با خيال راحت به خدا توکل کنند، اما از ماست که بر ماست. نمل : ۸۰ إِنَّكَ لَا تُسْمِعُ الْمَوْتَى وَلَا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعَاءَ إِذَا وَلَّوْا مُدْبِرِينَ  مسلماً تو نمي‌توانی [پيام قرآن را]، وقتی از آن روی مي‌گردانند و پشت مي‌کنند، به مردگان بشنوانی و به گوش کران برساني. نمل : ۸۱ وَمَا أَنتَ بِهَادِي الْعُمْيِ عَن ضَلَالَتِهِمْ إِن تُسْمِعُ إِلَّا مَن يُؤْمِنُ بِآيَاتِنَا فَهُم مُّسْلِمُونَ  و [نيز] هدايت‌گر کوردلان از گمراهی نتوانی بود. تو [اين پيام‌ها را] تنها به گوش کسانی مي‌رسانی که نشانه‌های ما را باور کرده و [در نتيجه ايمان] به آن تسليم شده باشند. ۹۳  ____ ۹۳- ايمان همچون علوم مدرسه و دانشگاه نيست که به زور هم شده با چند بار خواندن با اکراه، فرا گرفته شود، ايمان امری است قلبی که تا دل نخواهد جايگزين در آن نمي‌شود، حتی اگر پيامبر هم با تمام وجود مجاهدت کند. https://zaya.io/d06sz کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⁉️منظور از نامیدن در چیست؟ 🛑 قسمت اول: ✳"مفهوم برای خداوند و برای مخلوقات در کتاب مقدس مسیحی بسیار مشاهده می شود. این عبارت در به خاطر رابطه خالق و مخلوقی بین خدا و بندگان به کار برده شده است. در عهد جدید نیز مسیحیان به خاطر ایمان مسیحی، فرزندان خدا نامیده شده اند. 👈به طور کلی در عهد عتیق خدا بارها پدر خوانده شده: « من‌ پدر اسرائیل‌ هستم‌» 📚 (ارمیا ۳۱ :۹)، « به‌ فرعون‌ بگو خداوند چنین‌ می‌گوید: اسرائیل‌ پسر من‌ و نخست‌زادۀ من‌ است» 📚(خروج ۴ :۲۲). ♦️البته در اینکه منظور از فرزندان خدا فقط بنی اسرائیل است یا همه ی انسان ها، بین دانشمندان یهودی اختلاف نظر است. 1⃣دانشمندان دلیل این نسبت را رابطه خالق و مخلوقی دانسته اند:« در سراسر گفته های دانشمندان یهود، در تلمود، رابطه ای که بین آفریدگار و آفریدگان وجود دارد به شکل رابطه ی بین پدر وفرزند تصور شده است.»(۱) 👈پس مشخص می شود که عنوان پدر و پسر در عهد قدیم به صورت اطلاق شده و منظور تولد جسمانی انسان ها یا شخص خاصی از خدا نیست. 2⃣اما نوعی از پدر و فرزند بودن هم در ذکر شده که مخصوص یک قوم یا همه ی انسان ها نیست بلکه افراد خاصی مد نظر هستند. حضرت داوود و سلیمان (ع) به صورت خاص، فرزند خدا خوانده شده اند: «او مرا خواهد خواند که تو پدر من هستی، خدای من و صخره نجات من. من نیز او را نخست‌زاده خود خواهم ساخت، بلندتر از پادشاهان جهان.» 📚(مزامیر ۸۹ :۲۷-۲۸) 🌱در مورد حضرت سلیمان نیز می خوانیم: «و به من گفت: پسر تو سلیمان، او است که خانه مرا و صحن های مرا بنا خواهد نمود، زیرا که او را برگزیده ام تا پسر من باشد و من پدر او خواهم بود.» 📚( اول تواریخ ۲۸ :۶) ♦️چنانکه گفته شد در عهد قدیم، پسر بودن مجازاً به کار رفته و وجه این استعمال نیز رابطه خالق و مخلوق بودن است ✳در عهد جدید نیز مفهوم پدر بودن و فرزندی را شاهدیم: «پس شما به اینطور دعا کنید، ای پدر ما که در آسمانی، نام تو مقدّس باد.» 📚(متی ۹ :۶ )؛ «و هیچ کس را بر زمین، خود مخوانید زیرا پدر شما یکی است که در آسمان است.» 📚( متی ۲۳ :۹) 👈اما در عهد جدید رساله های پولس معنی فراتری از رابطه خالق و مخلوق بودن را در نظر دارد. در رسالات پولس ، مخصوص است و غیر مسیحیان از این عنوان محروم هستند: «زیرا همه کسانی که از روح خدا هدایت می ‌شوند، ایشان پسران خدایند. از آن‌رو که روح بندگی را نیافته ‌اید تا باز ترسان شوید بلکه روح پسر خواندگی را یافته ‌اید، که به آن ابّا، یعنی ای پدر ندا می‌کنیم.» 📚( رومیان ۸ :۱۴_۱۵) ؛ 🌱«اما چون که پسر هستید، خدا روح پسر خود را در دل های شما فرستاد که ندا می‌ کند، یا ابّا، یعنی، ای پدر. لهذا دیگر غلام نیستی بلکه پسر و چون پسر هستی، وارث خدا نیز به ‌وسیله مسیح.» 📚(غلاطیان۴ :۶-۷) ✳ در هم مانند عهدقدیم نوعی پدر بودن خاص را شاهدیم که تنها مصداقش مسیح (علیه السلام) است: «باز رئیس کهنه از او سوال نموده، گفت: ❓آیا تو مسیح پسر خدای متبارک هستی؟ عیسی گفت: من هستم» 📚( مرقس ۱۴ :۶۱) 🌱و روح‌القدس به هیأت جسمانی، مانند کبوتری بر او نازل شد و آوازی از آسمان در رسید که تو پسر حبیب من هستی که به تو خشنودم.» 📚(لوقا ۳ :۲۲) 🌱در جایی دیگر خدا را پدر خود می داند:« کسی آن را از من نمی‌گیرد، بلکه من خود آن را می ‌نهم. قدرت دارم که آن را بنهم و قدرت دارم آن را باز گیرم. این حکم را از پدر خود یافتم.» 📚( یوحنا ۱۰ :۱۸) ⁉نکته مهمی که اینجا مطرح است اینکه چرا به عیسی مسیح به صورت خاص، عنوان پسر خدا داده شده؟ ادامه دارد برگرفته از سايت مفاز جهت مطالعه ساير نظرات به لينك زير مراجعه نماييد http://www.quranpuyan.com/yaf_postst545_ysy-dr-qrn.aspx @quranpuyan
وَ إِذا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُّوها چون شما را درود گفتند، به درودي بهتر يا همانند آن پاسخ گوئيد. نساء/۸۶ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖  آیات 181 تا 186 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
-80666877_75358944.mp3
3.46M
‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️همه شما با چشيدن *،* جديد را اغاز مي كنيد 💠كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ  ال عمران:185 🌱هر كس چشندة مرگ است و جز اين نيست كه پاداش شما در روز قيامت تمام و كمال داده مي‌شود، 🔹«ذَآئِقَه» همان حس چشايي است كه در مقايسه با خوردن، فقط بر چشيدن مزة غذا دلالت مي‌كند. در قرآن اين كلمه همواره به صورت مجازي آمده است. مثل چشيدن: عذاب [بيشترين كاربرد]، رحمت، نعمت، وبال امر [نتيجة كار بد]، سوء، موت، اما عبارت: «كُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَهُ الْمَوْت» علاوه بر اين آيه، در آيات 35 انبياء (21:35) و 57 عنكبوت (29:57) آمده است، البته با نتيجه‌گيري متفاوت؛ در اين آيه به پاداش اخروی، در سورة انبياء به ابتلاي انسان در خير و شر، و در سورة عنكبوت به بازگشت به سوي خدا اشاره شده است. 🔹مرگ گرچه از ديد مردمان دنيانگر پايان حيات آدمي و به عدم رهسپار شدن است، اما در ، مرگ نخستين چشيدن بعدي و پيش درآمدي است از حيات گسترده‌تر انسان در ابعاد و عالمي بسيار فراتر. خدا خالق مرگ و حيات است [مُلك 2 (67:2) ] پس مرگ انتقالي به عالمي ديگر با چشيدن مزة آن [گام اول] است. 📚تفسير بازرگان 🔹امام صادق عليه السلام درباره‌ى‌ «كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ» فرمودند: همه‌ى اهل زمين و آسمان مى‌ميرند و فقط فرشته مرگ (ملك‌الموت) و فرشتگان حاملان عرش و جبرئيل و ميكائيل باقى مى‌مانند، سپس ملك الموت مأمور مى‌شود كه روح آنان را نيز بگيرد و تنها خود باقى مى‌ماند و خداوند به او خطاب مى‌كند كه بمير، او نيز مى‌ميرد. 📚كافى، ج 3، ص 256. ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️در با انواع ناملايمات روبرو ميشويد. با و مقاومت كنيد 💠لَتُبْلَوُنَّ فِي أَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ وَ لَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَ مِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا أَذىً كَثِيراً وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ ذلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ 186 ال عمران 🌱قطعاً شما در اموال وجان‌هاى خويش آزمايش خواهيد شد و از كسانى كه پيش از شما كتاب (آسمانى) داده شده‌اند واز كسانى كه شرك ورزيده‌اند، آزار بسيارى مى‌شنويد و اگر صبورى و پرهيزگارى پيشه كنيد، پس قطعاً آن (صبر، نشانه‌ى) عزم استوار شما در كارهاست. 🔹وقتى مسلمانان از مكّه به مدينه مهاجرت كردند، مشركان به اموال آنان يورش برده و به هركس كه دست مى‌يافتند، او را مورد آزار قرار مى‌دادند. از طرف ديگر، در مدينه هم يهوديان به آنها زخم زبان مى‌زدند و حتّى برخى با كمال بى‌شرمى براى زنان و دختران مسلمان، غزل سرايى كرده و يا آنها را هَجو مى‌نمودند. 1⃣بيشترين ابزار آزمايش، مال و جان انسان است. «أَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ» 2⃣علاوه بر پذيرش خطر جان و مال، بايد خود را براى شنيدن انواع نيش‌ها و تحقيرها آماده كرد. «وَ لَتَسْمَعُنَّ ...» 3⃣تحقير و دشنام و هجو و آزار ديدن از دشمن، يكى از وسايل آزمايش اهل ايمان است. «لَتُبْلَوُنَّ ... وَ لَتَسْمَعُنَّ ... أَذىً كَثِيراً» 4⃣براى رسيدن به اهداف مقدّس، گاهى بايد همه گونه سختى را تحمّل كرد.ضربه به مال، جان، حيثيّت و آبرو. «أَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ وَ لَتَسْمَعُنَّ ... أَذىً كَثِيراً» 5⃣ و در كنار هم رمز موفقيّت است. استقامت بدون تقوا، در افراد لجوج نيز پيدا مى‌شود. «تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا» 📚تفسير نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۹۰-۸۲ سوره نمل وَإِذَا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَيْهِمْ أَخْرَجْنَا لَهُمْ دَابَّةً مِّنَ الْأَرْضِ تُكَلِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ كَانُوا بِآيَاتِنَا لَا يُوقِنُونَ {82} و چون قول [عذاب اخروی] بر ايشان تثبیت و نازل گردد جنبنده‏اى را از زمين براى آنان بيرون مى‏آوريم كه با ايشان سخن گويد كه مردم [چنانكه بايد] به نشانه‏هاى ما يقين نداشتند {82} وَيَوْمَ نَحْشُرُ مِن كُلِّ أُمَّةٍ فَوْجًا مِّمَّن يُكَذِّبُ بِآيَاتِنَا فَهُمْ يُوزَعُونَ {83} و آن روز كه از هر امتى گروهى از كسانى را كه آيات ما را تكذيب كرده‏اند محشور(مجتمع) مى‏گردانيم پس آنان در دسته های مختلف نگاه داشته میشوند نگاه داشته مى‏شوند تا همه به هم بپيوندند {83} حَتَّى إِذَا جَاؤُوا قَالَ أَكَذَّبْتُم بِآيَاتِي وَلَمْ تُحِيطُوا بِهَا عِلْمًا أَمَّاذَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ {84} تا چون [همه] بيايند [در محضر خدا] مى‏فرمايد آيا نشانه‏هاى مرا به دروغ گرفتيد و حال آنكه از نظر علم بدانها احاطه نداشتيد آيا [در طول حيات] چه مى‏كرديد {84} وَوَقَعَ الْقَوْلُ عَلَيْهِم بِمَا ظَلَمُوا فَهُمْ لَا يَنطِقُونَ {85} و به [كيفر] آنكه ستم كردند حكم [عذاب] بر آنان تثبیت و مستقر گردد در نتيجه ايشان دم برنيارند {85} أَلَمْ يَرَوْا أَنَّا جَعَلْنَا اللَّيْلَ لِيَسْكُنُوا فِيهِ وَالنَّهَارَ مُبْصِرًا إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ {86} آيا نديده‏اند كه ما شب را قرار داده‏ايم تا در آن بياسايند و روز را روشنى‏بخش [گردانيديم] قطعا در اين [امر] براى مردمى كه ايمان مى‏آورند مايه‏هاى عبرت است {86} وَيَوْمَ يُنفَخُ فِي الصُّورِ فَفَزِعَ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَمَن فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَن شَاء اللَّهُ وَكُلٌّ أَتَوْهُ دَاخِرِينَ {87} و روزى كه در صور دميده شود(نفخه دوم) پس هر كه در آسمانها و هر كه در زمين است به هراس شدید افتد مگر آن كس كه خدا بخواهد و جملگى با زبونى رو به سوى او آورند {87} وَتَرَى الْجِبَالَ تَحْسَبُهَا جَامِدَةً وَهِيَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ صُنْعَ اللَّهِ الَّذِي أَتْقَنَ كُلَّ شَيْءٍ إِنَّهُ خَبِيرٌ بِمَا تَفْعَلُونَ {88} و كوهها را مى‏بينى [و] مى‏پندارى كه آنها بى‏حركتند و حال آنكه آنها ابرآسا در حركتند [اين] صنع خدايى است كه هر چيزى را در كمال استوارى پديد آورده است در حقيقت او به آنچه انجام مى‏دهيد آگاه است {88} مَن جَاء بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِّنْهَا وَهُم مِّن فَزَعٍ يَوْمَئِذٍ آمِنُونَ {89} هر كس نيكى به ميان آورد پاداشى بهتر از آن خواهد داشت و آنان از هراس آن روز ايمنند {89} وَمَن جَاء بِالسَّيِّئَةِ فَكُبَّتْ وُجُوهُهُمْ فِي النَّارِ هَلْ تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ {90} و هر كس بدى به ميان آورد به رو در آتش [دوزخ] سرنگون شوند آيا جز آنچه مى‏كرديد سزا داده مى‏شويد {90} ♻️عصاره فراز آیات ۹۰-۸۲ : عذاب موعود و هراس انگیز درصحنه محشر بر مکذبین آیات محقق میشود. اورندگان خیر و نیکی در امان و حاملان بدی در آتش سوزان به سزای خود خواهند رسید. آقای سید کاظم فرهنگ https://zaya.io/d06sz کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹روش تدبر مدنظر ما در دوره آموزشي و این کتاب،نگاه و به کل سوره است. نگاه در برابر نگاه خطی به تک آیه. اطلاعات بیشتر در مورد دوره جدید اموزش روش ساده فهم قرآن در @tadabbor_quranpuyan