eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ *و* حكومت از مردم حتي اگر اشتباه كرده باشند 💠وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ‌ 🌱و در امور با آنان مشورت نما، پس هنگامى كه تصميم گرفتى، (قاطع باش و) بر خداوند توكّل كن.براستى كه خداوند توكّل كنندگان رادوست مى‌دارد. 159/ال عمران 🔷كلمه‌ى «شُوْر» در اصل به معنى مكيدن شيره‌ى گل‌ها توسط زنبور است. در مشورت كردن نيز انسان بهترين نظريه‌ها را جذب مى‌كند. بعد از فرمان عفو عمومی در ابتداي ايه، برای زنده کردن شخصیت مسلمانان و تجدید حیات فکری و روحی آنان دستور می‌دهد که باز هم «در کارها با آنها مشورت کن و رأی و نظر آنها را بخواه» (وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ) گويا برخي تحليل‌گران، شكست اُحد را ناشي از شورايي مي‌دانستند كه اكثريت آن به نظري مغايرِ نظر پيامبر [ولي امر مسلمين] رأي داد و مي‌گفتند: وقتي رسول خدا در ميان ماست، بايد از ايشان پيروي كنيم! غافل از آن كه قلمرو امور اجرايي و موضوعات دنيايي، مستقل از احكام شرعي و امور آسماني است. براي تربيت مردم و رشد اجتماعي آنان، چاره‌اي جز سپردن كارها به دست تدبير خودشان و شخصيت دادن به آنان نيست. 🔹ارزش مشورت را با ناكامى‌هاى موسمى ناديده نگيريد.«وَ شاوِرْهُمْ» 🔹پيامبر وظيفه داشت با مردم حتى آنان كه در گذشته لغزش داشته‌اند نيز مشورت كند. «وَ شاوِرْهُمْ».هر چند نتيجه‌ى مشورت در جنگ احد، مبنى بر مبارزه در بيرون شهر، به شكست انجاميد، ولى اين قبيل موارد نبايد ما را از اصل مشورت و فوايد آن باز دارد. 🔹ظلمى را كه به تو كردند، عفو كن؛ «فَاعْفُ عَنْهُمْ» براى گناهى كه نسبت به خدا مرتكب شدند، طلب آمرزش كن؛ «وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ» در مسائل سياسى اجتماعى، آنان را طرف مشورت خود قرار ده. «وَ شاوِرْهُمْ» 🔹در كنار فكر و مشورت، توكّل بر خدا فراموش نشود. «فَتَوَكَّلْ» 🔹ابتدا مشورت و سپس توكّل، راه چاره‌ى كارهاست، خواه به نتيجه برسيم يا نرسيم. «شاوِرْهُمْ ... فَتَوَكَّلْ ... إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ» 📚تفاسير نور نمونه بازرگان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ *:* چرا و چگونه؟ 💠إِنْ يَنْصُرْكُمُ اللَّهُ فَلا غالِبَ لَكُمْ وَ إِنْ يَخْذُلْكُمْ فَمَنْ ذَا الَّذِي يَنْصُرُكُمْ مِنْ بَعْدِهِ وَ عَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ‌ 160 آل عمران 🌱اگر خداوند شما را يارى كند، هيچ كس بر شما غالب نخواهد شد و اگر شما را خوار كند، پس چه كسى است كه بعد از آن بتواند شما را يارى كند؟(بنابراين) مؤمنان فقط بايد بر خداوند توكّل كنند. 🔹نتیجه ! در این آیه که مکمل آیه قبل است، نکته توکل بر خداوند بیان شده است و آن این که: قدرت او بالاترین قدرتهاست و «اگر خداوند شما را یاری کند هیچ کس بر شما پیروز نخواهد شد، و اگر دست از یاری شما بردارد کیست که بعد از او شما را یاری کند» 👈در آیه گذشته روی سخن به پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله بود و به او دستور می‌داد، اما در این آیه روی سخن به همه مؤمنان است و به آنها می‌گوید: همانند پیامبر، باید بر ذات پاک خدا تکیه کنند، و لذا در پایان آیه می‌خوانیم: «و مؤمنان تنها بر ذات خداوند، باید توکل کنند» (وَ عَلَی اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ) 🔹در حديث آمده است كه رسول خدا صلى الله عليه و آله از جبرئيل پرسيد: توكّل بر خدا چيست؟ جبرئيل گفت: اين‌كه بدانى مخلوق، سود و زيانى به تو نمى‌رساند و از غير خدا كاملًا شوى. 👈اگر انسان به اين درجه رسيد، جز براى خدا كار نمى‌كند و از غير خدا نمى‌هراسد و جز به خدا اميد ندارد و اين حقيقت است. 📚تفسير نور و نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹نکات فراز آیات ۸۱-۷۶ سوره نمل ۱- در همه مواردی که قرآن برای بیان حکایات و داستانهای خود از فعل قص یقص استفاده کرده، مخاطب پیامبر اسلام بوده و فعل نقص علیک استفاده شده است.آیه ۷۶ سوره نمل تنها موردی است که مخاطب این قصه گویی را غیر پیامبر آورده و فرموده یقص علی بنی اسراییل. ۲- آیه ۷۷ مشابه آیه ۲ است. در آیه ۲ قرآن، مایه هدایت و بشارت مومنان معرفی شد . در آیه ۷۷ هدایت و رحمت برای مومنان. ۳- مرجع ضمیر هم در آیه ۷۸ یقضی بینهم کیست؟بین مومنان یا بین مومنان و بنی اسراییل -غرض آیات بالا چیست؟ با توجه به اینکه بقیه سوره راجع به پیامبر و مشرکان است و اشاره دیگری به رفتار بنی اسراییل با پیامبر و قرآن نشده،این آیات چه نکته ای را میخواسته به سایر مطالب سوره بیفزاید؟ ✅ پاسخ : این فراز در ادامه آیات قبل که احتجاج با مشرکان و منکران معاد و عذاب بود، در مقام تسلی دادن به پیامبر برای ادامه رسالتش نکات ظریفی بیان میکند. هرچند در سوره اسمی و سخنی از یهودیان و بنی اسراییل نیست، اما قرآن در اینجا مخاطبان قرآن را به سه دسته تقسیم کرده است : یکی مومنان به قرآن و پیامبر که قرآن برایشان هدایت و رحمت است که باید همچنان قرآن را برایشان بخوانی. دیگری مخالفان و منکران است که هر کارکنی ایمان نمی آورند و نگران آنها نباش. گروه سومی هم هستند که در جامعه پیرامون تو هستند اما هنوز مستقیما مورد خطاب و دعوت تو قرار نگرفته اند و بعدا مخاطب خواهند شدند. آنها یهودیان و مسحیحیان هستند که این قرآن برای آنها هم بسیاری از موارد اختلافشان با حق را بازگو میکند و تو باید برای آنها نیر قرآن را تلاوت کنی. پس با توجه به این تقسیم بندی مخاطبان و از آنجا که تو بر حق هستی ،لازم است که با توکل بر خدا به کار خود با قاطعیت ادامه دهی. آقای سید کاظم فرهنگ https://zaya.io/d06sz کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✳بررسی در حکومت دینی: 🔴قسمت هفدهم : ادامه پاسخ به دلایل مخالفان برای حجاب. ↩️ 6_قانون‌گذاری در قلمرو : اگر به فرض درباره کنیزان نیز برخی فقهاء عدم پوشش سر را امری الزامی شمرده‌اند اما آنچه برای زنان غیر مسلمان است، حداکثر این است که بر آنان واجب نیست؛ نه اینکه حرام است بنابراین، حداکثر این است که پوشش زنان غیر مسلمان در حوزه مباحات قرار می‌گیرد و به نظر ما اموری از این دست درباره غیر مسلمانان به شرایط عقد ذمه و صلاحدید حاکم یا حکومت اسلامی واگذار شده است که متولی چنین قراردادی است و با این فرض که به صورت خاص به شرایط این عقد واگذار نشده باشد، در قلمرو سایر مباحات است که همان گونه که بزرگانی از فقهاء و اندیشمندان اسلامی مانند محقق نایینی، علامه طباطبایی، شهید صدر و به ویژه امام‌خمینی بر آن تاکید دارند، قانون‌گذاری و محدودسازی در این قلمرو در حوزه اختیارات است و چنان که می‌دانیم، بخش عمده‌ای از مقررات اجتماعی از جمله در قلمرو و راهنمایی و رانندگی از این سنخ است. 🔻♦️البته قانون‌گذاری در مباحات باید معقول و در راستای و و اسلامی باشد و یکی از مصالح نیز محدود نساختن و حذف نکردن بی‌دلیل مشروع اولیه است، بنابر این حکومت صالح، همان گونه که می‌تواند مقرراتی الزامی در چگونگی استفاده از اموال و املاک در قلمرو کار شهرداری‌ها وضع کند و بخشی از آزادی اولیه افراد را سلب کند، 👈می‌تواند در موضوع نیز به عنوان یک امر اجتماعی قانون‌گذاری کند و مثلا زنان یا مردان غیر مسلمان را حتی به دلیل اینکه مثلا حجاب اسلامی برای زنان مسلمان قابلیت اجرایی داشته باشد، ملزم به پوشش یا نوع خاصی از پوشش کند. ♦️با این بیان پاسخ به این پرسش نیز روشن می‌شود که الزام‌آور جواز الزام غیر مسلمان به پوشش سر چیست؟ ملاک در همه موارد کلی و عمومی است؛ همان مصلحتی که اجازه می‌دهد و لازم می‌داند بخشی از بیت‌المال هزینه خدمات عمومی برای غیر مسلمانان یا هزینه‌های دفاع از جان و مال و ناموس آنان باشد. نکته اصلی نیز این است که مصالح و مفاسد در نوع مسائل اجتماعی و نسبت آنها به طبقات و اصناف جامعه وضعی به‌هم آمیخته و تنگاتنگ دارند و این امری آشکار است. این است که به نظر ما نمی‌توان از یک سو، سر و گردن را قاعده‌ای برای روابط داخلی خود مسلمانان شمرد، اما مثلا جلوگیری از خوردن شراب و گوشت خوک را به همه گسترش داد یا پوشش سایر قسمت‌ها را شامل حال همه شمرد. ⭕️جمع‌بندی: 1⃣-پوشش انسان از جمله پوشش زنان در بیرون از قلمرو زندگی شخصی، یک امر عمومی و اجتماعی است و از این منظر نمی‌توان میان قسمت‌های مختلف بدن مانند سر و گردن و دیگر اعضا فرق گذاشت. 2⃣-پوشش در معنای عام آن و حجاب شرعی در معنای خاص آن، از جمله برای زنان غیر مسلمان و نیز برای کنیزان، قابلیت الزام قانونی را دارد و از این نظر فرقی میان پوشش سر و گردن و سایر قسمت‌ها نیست. 3⃣ از جمله پوشش و گردن، قاعده‌ای برای در جامعه اسلامی است و این امر اگر مستلزم پوشش برای حتی و کنیزان باشد، بر اساس مبانی فقهی و ادله موجود قابلیت را گسترش دارد. 4⃣ در شکل‌گیری عقد ذمه که اینک می‌توان حاکمیت قوانین عمومی را جایگزینی برای آن شمرد، افزون بر قید الزام به پای‌بندی به ترک برخی محرمات، پرهیز از ارتکاب علنی «منکرات» که طیف وسیعی از محرمات شرعی را دربرمی‌گیرد، از شرایط مفروغ‌عنه است، حتی اگر در شروط عقد تصریح به آنها نشده باشد. 5⃣- در قلمرو مباحات، چه رسد به واجبات، حق وضع از طریق را دارد و اینکه ملاک این حق و اختیار، لحاظ مصالح اجتماعی و دینی باشد، مانعی برای اعمال این حق نیست و جلو سوء استفاده از قدرت و اختیارات را باید از راه‌های دیگر گرفت. 6⃣ دیدگاه ما در موضوع ، یک بحث صرفاً طلبگی و نگاه کلی و صرفاً نظری و فقهی در اصل موضوع و نسبت آن با دولت اسلامی در معنای کلی است و فارغ از برخی عملکردهای نادرست، از جمله در چگونگی برخورد با متخلفان از این حکم و برخی راه‌کارهای شگفتی‌آور است که اخیرا مطرح شده است. چنان که نمی‌توان اندازه پای‌بندی جامعه به الزامات دینی از جمله پوشش شرعی را از نوع عملکرد و شیوه حکمرانی دولت‌ها در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جدا کرد. بخشهایی از مقاله حجاب امری اجتماعی، با امکان قانون‌گذاری سیدضیاء مرتضوی 💫ادامه دارد جهت مطالعه مشروح دلایل و نیز آرای دیگر محققان به لینک زیر مراجعه نمایید http://B2n.ir/f20689 @quranpuyan
مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِنْهَا وَهُمْ مِنْ فَزَعٍ يَوْمَئِذٍ آمِنُونَ هر كس نيكى به ميان آورد، پاداشى بهتر از آن خواهد داشت، و آنان از هراس آن روز ايمنند. وَمَنْ جَاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَكُبَّتْ وُجُوهُهُمْ فِي النَّارِ هَلْ تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ و هر كس بدى به ميان آورد، به رو در آتش [دوزخ‌] سرنگون شوند. آيا جز آنچه مى‌كرديد سزا داده مى‌شويد؟ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖  آیات 166 تا 173 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️هيچ يا بدون علت و خارج از نظامات خداوند نيست *💠* وَ ما أَصابَكُمْ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ فَبِإِذْنِ اللَّهِ وَ لِيَعْلَمَ الْمُؤْمِنِينَ‌ 166/ ال عمران 🌱و آنچه روز مقابله‌ى دو گروه (كفر و ايمان در احد) به شما وارد شد، به اذن خدا بود (تا شما را آزمايش كند) و مؤمنان را مشخّص كند. 🔷هر مصیبتی (مانند مصیبت احد) که پیش می‌آید علاوه بر این که بدون علت نیست وسیله آزمایشی است برای جدا شدن صفوف مجاهدان راستین از منافقان و یا افراد سست ایمان، لذا در قسمت اول آیه می‌فرماید: «آنچه در روز احد آن روز که جمعیت مسلمانان با بت‌پرستان به هم در آویختند بر شما وارد شد به فرمان خدا بود و طبق خواست و اراده او صورت گرفت» (وَ ما أَصابَکُمْ یَوْمَ الْتَقَی الْجَمْعانِ فَبِإِذْنِ اللَّهِ). 🔹منظور از «اذن الله» (فرمان خدا) همان اراده و مشیت اوست که به صورت قانون علیت در عالم هستی منعکس شده است. 🔹خداوند براى هر كارى، علّتى را مقرّر كرده است و هر يك از پيروزى و كاميابى‌ها و شكيت و ناكامى‌ها دليلى دارند. علّت شكست شما در احد اين بود كه سست شده و ناهماهنگى كرديد و براى جمع آورى غنائم حرص ورزيديد كه در آيه قبل فرمود: «هُوَ مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِكُمْ» اين آيه مى‌فرمايد: هر يك از انتخاب‌هاى شما، ميان اتحاد يا تفرقه، جدّى بودن يا سست شدن، در مدار اراده‌ى الهى است. اوست كه به شما قدرت انتخاب مى‌دهد و هر راهى برگزينيد، به نتيجه آن مى‌رسيد. «ما أَصابَكُمْ ... فَبِإِذْنِ اللَّهِ» 🔹شكست‌ها و پيروزى‌ها، به اراده‌ى خداوند محقّق مى‌شود كه همان سنّت‌هاى اوست. «فَبِإِذْنِ اللَّهِ» 🔹حوادث تلخ وشيرين، ميدان آزمايش وشناسايى انسان‌هاست. «لِيَعْلَمَ الْمُؤْمِنِينَ» 📚تفاسير نور و نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ زنده اند *💠* وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ 🌱و هرگز كساني را كه در راه خدا كشته شدند مرده مپندار، بلكه زندگاني  هستند كه نزد پروردگارشان روزي داده مي‌شوند. ال عمران:169 🔷چنین بنظر مى رسد: بعد از حادثه احد جمعى از افراد سست ایمان مى نشستند و بر دوستان و بستگان خود که در احد شهید شده بودند، تأسف مى خوردند که: چرا آنها مردند و نابود شدند؟ مخصوصاً هنگامى که به نعمتى مى رسیدند و جاى آنها را خالى میدیدند بیشتر ناراحت مى شدند، با خود مى گفتند: ما این چنین در ناز و نعمتیم اما برادران و فرزندان ما در قبرها خوابیده اند و دستشان از همه جا کوتاه است! 👈این گونه افکار و این گونه سخنان، علاوه بر این که نادرست بود و با واقعیت تطبیق نمى کرد، در تضعیف روحیه بازماندگان بى اثر نبود. 🔹آیات فوق، خط بطلان بر این گونه افکار کشیده، مقام شامخ و بلند شهیدان را یاد کرده، مى گوید:  اى پیامبر! هرگز گمان مبر آنها که در راه خدا کشته شدند مرده اند ! (وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ اللّهِ أَمْواتاً). 🔹نكره آمدن أَحْيَاءٌ دلالت بر حيات ناشناخته‌اي غير از اين حيات دنيايي مي‌كند، عِندَ رَبِّهِمْ [نه: عند قبرهم] حيات و حضور ابدي آنها را در حساب پروردگار مي‌رساند. رزق نيز برخورداري از هر نيازي است كه آدمي به تناسب رشد و كمال پيدا كرده است. 🔹منظور از «عِنْدَ اللهِ» [نزد خدا] مکان خاصي نيست؛ کدام مکان است که خالي از خدا باشد؟ عندالله همان نظر خدا و حساب و کتاب اوست. 🔹شهادت، پايان زندگى نيست، آغاز حيات است. بسيارى از زندگان مرده‌اند، ولى كشتگان راه خدا زنده‌اند. «بَلْ أَحْياءٌ» 🔹شهادت، باختن و از دست دادن نيست؛ بلكه يافتن و به دست آوردن است. 📚تفاسير نور، نمونه و بازرگان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صبح دمی رفت مسیحا به دشت سبزه صحرا به دمش زنده گشت میلاد حضرت مسیح ( ع ) مبارک باد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن @quranpuyan
🌹🌱جملات زیبای (ع) 🎉💸ثروت خود را بر روی این زمین نیندوزید زیرا ممکن است بید یا زنگ به آن آسیب رسانند و یا دزد آن را برباید. ثروت تان را در آسمان بیندوزید. در جایی که از بید و زنگ و دزد خبری نیست. اگر ثروت شما در آسمان باشد. فکر و دل تان نیز در آن جا خواهد بود. 💎چشم. چراغ وجود انسان است. اگر چشم تو باشد. تمام وجودت نیز پاک و روشن خواهد بود ولی اگر چشمت با شهوت و طمع تیره شده باشد. تمام وجودت هم در تاریکی عمیقی فرو خواهد رفت. 💎مرواریدهای خود را نزد خوک ها نگذارید چون قادر به تشخیص ارزش آنها نمی باشند آنها مرواریدها را لگد مال می کنند و برگشته و به شما حمله ور خواهند شد به همین ترتیب چیزهای را در اختیار انسان های بدکار نگذارید. 💐💐 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۸۱-۷۶ سوره نمل از تفسیر نور ۱- یکی از برکات قرآن،حل اختلافات است. إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ ... یَخْتَلِفُونَ ۲- اختلاف از مردم است،وگرنه مکاتب الهی اختلاف ندارند. «هُمْ فِیهِ مُخْتَلِفُونَ» ۳- ایمان،سبب دریافت رحمت الهی است. «رَحْمَهٌ لِلْمُؤْمِنِینَ» ۴- حکم های الهی،مخصوص ذات مقدّس اوست،زیرا جهل و ترس و غرائز و حوادث در او اثر ندارد و صد در صد عادلانه است. «بِحُکْمِهِ» ۵- توجّه به حقانیّت راه و تلقین آن،انسان را در برابر حوادث زودگذر بیمه می کند. «إِنَّکَ عَلَی الْحَقِّ الْمُبِینِ» ۶- مخالفان پیامبر،بهانه جویی می کردند،وگرنه راه او ابهامی نداشت. «إِنَّکَ عَلَی الْحَقِّ الْمُبِینِ» ۷- رهبر باید به حقّانیت راهش ایمان داشته باشد. «إِنَّکَ عَلَی الْحَقِّ الْمُبِینِ» ۸- کار کوردلان را به خداوند واگذار کن. فَتَوَکَّلْ ... إِنَّکَ لا تُسْمِعُ الْمَوْتی ۹- اگر شنونده سنگدل باشد،سخن حقّ از گوینده ی پاک و شایسته نیز در او اثری ندارد.آری،لامپ سوخته با اتّصال به هیچ برقی روشن نمی شود. «إِنَّکَ عَلَی الْحَقِّ الْمُبِینِ - إِنَّکَ لا تُسْمِعُ الْمَوْتی» بر سیه دل چه سود خواندن وعظ نرود میخ آهنین در سنگ ۱۰- بی اثر بودن تبلیغ پیامبران،به خاطر ابهام در کار نیست،بلکه به خاطر کوردلی منکران است. «إِنَّکَ عَلَی الْحَقِّ الْمُبِینِ - إِنَّکَ لا تُسْمِعُ الْمَوْتی» ۱۱- اگر انسان به یقین برسد،اعراض مردم در او اثری ندارد. «إِنَّکَ عَلَی الْحَقِّ الْمُبِینِ - وَلَّوْا مُدْبِرِینَ» ۱۲- افراد کر می توانند با اشاره چیزی بفهمند،ولی افراد شنوا که به حقیقت پشت کرده واز اهل حقّ دور شده اند،اشارات را هم نمی فهمند. «وَلَّوْا مُدْبِرِینَ» ۱۳- بدتر از اعراض،تداوم اعراض است. «وَلَّوْا مُدْبِرِینَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⁉ آيا ، همان تفسير است؟ آيا افراديكه كلاسهاي قران يا قران شركت كرده‌اند، نيازي به فراگيري روش و حضور در دوره روش ساده قران دارند؟ ♻ پاسخ تعدادي از قرآن اموزان دوره هاي قبل: 1⃣ من قبلا کلاسهای ترجمه و تفسیر داشتم ولی این روش شما یک که برام خیلی جالبه تا حالا به این شکل آیات رو بررسی نکرده بودم انشالله خداوند توفیق فهم قرآن بهم بده سركارخانم عباسي 2⃣ دوره مفید ولذت بخشی برای من بود. تجربه خوبی بود تا بحال اینگونه در قران تدبر نکرده بودم. من قبلا تفسیر موضوعی کار کردم ولی بعد از گذشت زمان فراموش کردم. اول فکر میکردم تدبر یعنی خواندن تفسیر قران .اما این روش تدبر خیلی برام . مفاهیم سوره را بیشتر متوجه میشم و در ذهنم می ماند. اکنون که این روش را یاد گرفتم سعی میکنم اگر توفیقی باشد ادامه دهم مخصوصا خواندن قران تنزیل تا لذت و فهم کاملتری نصیبم شود. سركار خانم فروغي 3⃣ سلام در کلاس تدبر باتوجه به داشتن تمرین عملی، نکات خوبی را یاد گرفتم. من اولین بار بود که به سوره ای از قرآن اینطور توجه می کردم همیشه وقتی قرآن میخووندم به تک تک آیات توجه میکردم نمیدونستم برای فهم بهتر٬ بهتره به چند آیه مرتبط٬ با هم توجه کنم. من یک کلاس تفسیر میرم که اکثرا از رشته های قرآنی هستن و من اونجا خیلی از موارد رو متوجه نمیشدم این تمرین و بطور کلی این کلاس کمک بزرگی در میکنه و واقعا موهبت خدا بوده. سركار خانم ستاريان 4⃣ انقدر این روشی که یاد گرفتیم خوندن قران رو برامون شیرین کرده که به گاز داریم میریم چون واقعا رو برای فهم قران رفتم ولی به اون چیزی که میخواستم نرسیدم اما این روش، واقعا روشی هست که به اون هدفم دارم نزدیک میشم به نظر بنده این روش نوع روش فهم قران است ،انس با قران رو بیشتر کرده، و مخاطب مرتب در پی کشف آیات قران است، نگاه و رو نسبت به قران این روش کاملا تغییر داده و وابستگیمون رو نسبت به کتابهای تفسیر و اساتید در این زمینه کمتر کرده، سركارخانم توكلي 5⃣ كلاس خوب وپرباري است كلاس هاي قرآن عموما آموزش روخواني وقرائت ونهايتا تفسير آياتي چند است اما عنايت به قرآن با شيوه تدبر در كمتر كلاسي مطرح هست ومن از اين بابت شاكر خدا هستم كه در آن شرف حضور يافته ام. ✳ اطلاعات بيشتر و ثبت نام دوره جديد در کانال تلکرام وایتا👇 @tadabbor_quranpuyan واتساپ👇 https://b2n.ir/p92928 تالارگفتگوهاي قرآن پويان ✳ https://b2n.ir/a02388
✳بررسی در حکومت دینی: 🔴قسمت هجدهم: پژوهش جمعی از حقوقدانان، جامعه شناسان و حوزویان درباره مسأله حجاب، واقعیتها و راهکارها» ✳پژوهش فوق با تاکید بر چهار زمینه‌ی شرعی، حقوقی، جامعه‌شناختی و تجربه زیسته زنان در سیاست‌گذاری‌ها تدوین شده و در نهایت با تلفیق و ترکیب آنها جمع بندی کارشناسانه ای را در زمینه های راهبردی و کاربردی عرضه داشته است: (در اينجا فقط بعد شرعي ان ذكر ميشود) یکم)حجاب در چشم‌انداز شرعی گرچه اصل وجوب حجاب صرف نظر از حدود و شمول و حتی فلسفه آن حکمی مورد اتفاق بین فقها و فرق مختلف اسلامی است. ولی اکنون پرسش اصلی این است که آیا حکومت از نظر شرعی ملزم و یا مجاز به اجباری کردن حجاب است یا خیر؟ اگر بلی، تزاحم عملی آن با سایر مبانی و قواعد و ارزش های اسلامی چگونه قابل جمع است؟ در هر حال گستره و حدّ این چگونه است؟ از آنجا که حجاب فارغ از جزییات و حدود و شمول آن، در آموزه‌های دینی و در سنت مورد تاکید است، پس حاکمیتی که در پی بسط و گسترش ارزش‌ها و فضیلت‌ باشد، در چهارچوبی معقول و موثر مروج آن خواهد بود. امّا پیگیری این امر، با موازین مهم اسلامی و عقلانی دیگری هم ملازم است که حکومت نمی‌تواند از آنها صرف نظر کند. مسأله این است که آیا حکومت در هر شرایطی و با هرگونه پی آمدهایی حق و یا وظیفه دارد در مقابل عدم رعایت حجاب از و اجبار استفاده کند یا خیر؟ ایفای نقش حکومت در موضوع حجاب هم محدود به «احتمال عقلائی تأثیر» اقداماتش و هم منوط به « » آن است. به این اعتبار چه از منظر مفهومی «نهی از منکر» و چه از زاویه «وظایف حکومت و حکمرانی به نام دین» به مسأله مداخله حکومت در اجبار به حجاب پرداخته شود، قاعده مهم در اینجا آن است که باید مثل هر بحث و حکم فقهی دیگر به مسأله آن با احکام دیگر پرداخت و در نظر گرفت که اگر اجرای آن به هر جهت با واجبات و یا وظایف مشخص تر حاکمیتی تزاحم پیدا کند و یا باعث تحقق محرمات دینی و پی آمدهای سوء اجتماعی شود، صورت مسأله تغییر پیدا می کند. علاوه بر این، باید توجه داشت که و حق حاکمیت مردم در حکمرانی با هر خوانشی از دین نمی توان نقض کرد و قوانین و مقرراتی را در تقابل با آن وضع نمود. بنا به این دو ضرورت در مسأله حجاب اجباری توجه به موارد ذیل از منظر شرعی می تواند مفید باشد: 1⃣توقع اطاعت جامعه در جایی که حاکمیت به تعهدات ضروری خود در تحقق عدالت و احترام به حقوق و آزادی های مشروع شهروندان، در پیشبرد و توسعه و گسترش رفاه عمومی، در دفاع از حق حاکمیت مردم بر تعیین سرنوشت، در شفافیت و پاسخگویی نهادهای حاکمیتی و در توجه به کرامت انسان و منزلت زنان به درستی عمل نکرده، توقعی غیر واقعی است. . 2⃣هرچند امر حجاب یک حکم دینی است ولی آن از سوی حکومت، موضوعی فقهی نیست و باید صاحب نظران حقوق و علوم اجتماعی به تناسب اقتضائات فرهنگی و اجتماعی در باب آن نظر دهند. ارزش اخلاقی و دینی در رفتارها در بسیاری از موارد از گوهر برمی آید، لذا در امر حجاب نیز قاعده متکی بر به رسمیت شناختن قدرت انتخاب شهروندان، آموزش موثر و اقناع آزادانه است، نه . قانون برای ساختن یک جامعه اخلاقی ظرفیت های محدودی دارد. 🔻پس از گذشت چهار دهه، پرهیز از آنچه خواسته و ناخواسته در مسأله حجاب اجباری موجب دین گریزی و مایه نفرت و دوری بخش هایی از جامعه از اسلام و احکام آن می شود و برخی از فقها در برابر آن قاعده " " را مطرح می کنند، موضوع مهم امروز ماست. ترویج حجاب اجباری با این قاعده تزاحم دارد. برابر موازین مسلّم اسلامی، امر گسترش حجاب مثل ترویج هر معروف دیگری نباید با پی آمدهای نامناسب اجتماعی اقتصادی همراه باشد وظایف و مسئولیت های حاکمیت در مسأله حجاب مشروط به قدرت و امکان و توانایی است. حکومت نمی تواند و نباید در این مسأله بیش از قدرت خود و ظرفیت جامعه سراغ الزام و تقنین برود 👈در توسعه خیر و فضیلت‌ نمی‌توان نقش موثر گروههای مرجع و جامعه مدنی را نادیده انگاشت و صرفاً بر نهادهای حاکمیتی تأکید کرد. ضرورت انجام کار موثر و عقلانی در حوزه حجاب ایجاب می کند که گروههای مشروع و مقبول در جامعه و نهادهای مدنی که به طور طبیعی تعادل بخش‌اند و ناهنجاری‌ها را در عرصه عمومی به نحو موثر کنترل نمایند، دیده شود. واگذاری امر حجاب که اساسا مقوله‌ای فرهنگی و اجتماعی است به نهادهای نظامی و و امنیتی مغایر با این ضرورت است و منجر به پیدایش وضع نامطلوبی می شود که امروز شاهد آن هستیم. 🔻عدم رعایت اصل و اتخاذ شیوه های قضایی مثل تشدید مجازات برای تهدید دیگران و توسل به برخی شیوه های ناپسند در مجازات تکمیلی موجب تضعیف بنیان ها و حدود حجاب در جامعه شده است و می شود. 💫 پایان http://B2n.ir/f20689 @quranpuyan
⁉ آيا ، همان تفسير است؟ آيا افراديكه كلاسهاي قران يا قران شركت كرده‌اند، نيازي به فراگيري روش و حضور در دوره روش ساده قران دارند؟ ♻ پاسخ تعدادي از قرآن اموزان دوره هاي قبل: 1⃣ من قبلا کلاسهای ترجمه و تفسیر داشتم ولی این روش شما یک که برام خیلی جالبه تا حالا به این شکل آیات رو بررسی نکرده بودم انشالله خداوند توفیق فهم قرآن بهم بده سركارخانم عباسي 2⃣ دوره مفید ولذت بخشی برای من بود. تجربه خوبی بود تا بحال اینگونه در قران تدبر نکرده بودم. من قبلا تفسیر موضوعی کار کردم ولی بعد از گذشت زمان فراموش کردم. اول فکر میکردم تدبر یعنی خواندن تفسیر قران .اما این روش تدبر خیلی برام . مفاهیم سوره را بیشتر متوجه میشم و در ذهنم می ماند. اکنون که این روش را یاد گرفتم سعی میکنم اگر توفیقی باشد ادامه دهم مخصوصا خواندن قران تنزیل تا لذت و فهم کاملتری نصیبم شود. سركار خانم فروغي 3⃣ سلام در کلاس تدبر باتوجه به داشتن تمرین عملی، نکات خوبی را یاد گرفتم. من اولین بار بود که به سوره ای از قرآن اینطور توجه می کردم همیشه وقتی قرآن میخووندم به تک تک آیات توجه میکردم نمیدونستم برای فهم بهتر٬ بهتره به چند آیه مرتبط٬ با هم توجه کنم. من یک کلاس تفسیر میرم که اکثرا از رشته های قرآنی هستن و من اونجا خیلی از موارد رو متوجه نمیشدم این تمرین و بطور کلی این کلاس کمک بزرگی در میکنه و واقعا موهبت خدا بوده. سركار خانم ستاريان 4⃣ انقدر این روشی که یاد گرفتیم خوندن قران رو برامون شیرین کرده که به گاز داریم میریم چون واقعا رو برای فهم قران رفتم ولی به اون چیزی که میخواستم نرسیدم اما این روش، واقعا روشی هست که به اون هدفم دارم نزدیک میشم به نظر بنده این روش نوع روش فهم قران است ،انس با قران رو بیشتر کرده، و مخاطب مرتب در پی کشف آیات قران است، نگاه و رو نسبت به قران این روش کاملا تغییر داده و وابستگیمون رو نسبت به کتابهای تفسیر و اساتید در این زمینه کمتر کرده، سركارخانم توكلي 5⃣ كلاس خوب وپرباري است كلاس هاي قرآن عموما آموزش روخواني وقرائت ونهايتا تفسير آياتي چند است اما عنايت به قرآن با شيوه تدبر در كمتر كلاسي مطرح هست ومن از اين بابت شاكر خدا هستم كه در آن شرف حضور يافته ام. ✳ اطلاعات بيشتر و ثبت نام دوره جديد در کانال تلکرام وایتا👇 @tadabbor_quranpuyan واتساپ👇 https://b2n.ir/p92928 تالارگفتگوهاي قرآن پويان ✳ https://b2n.ir/a02388