#دعاهای_روزانه
"یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ"
ای که برای هر خیری به او امید دارم
بخشی از دعای ماه رجب
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_نساء آیات 66 تا 74
📄#صفحه_89
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_89
❇️فوايد #عمل به #مواعظ و #دستورات_الهی
💠وَ لَوْ أَنَّهُمْ فَعَلُوا ما يُوعَظُونَ بِهِ لَكانَ خَيْراً لَهُمْ وَ أَشَدَّ تَثْبِيتاً «66»
وَ إِذاً لَآتَيْناهُمْ مِنْ لَدُنَّا أَجْراً عَظِيماً «67»
وَ لَهَدَيْناهُمْ صِراطاً مُسْتَقِيماً «68/نساء»
🌱و اگر آنان به آنچه پند داده مىشوند عمل مىكردند، برايشان بهتر و در پايدارى مؤثرتر بود. 66
و در اين صورت يقيناً ما از جانب خود پاداشى بزرگ به آنان مىداديم.67 و قطعاً آنان را به راهى راست هدايت مىكرديم. 68
👈در ادامه، به فایده انجام دستورات الهی اشاره کرده، میفرماید: «اگر آنها اندرزهای خدا و پیامبر صلّی اللّه علیه و آله را بپذیرند هم به سودشان است، و هم باعث تقویت ایمان آنهاست»
🔹از فرمانها و احکام الهی تعبیر به موعظه و اندرز شده، اشاره به این که این احکام چیزی نیست که به سود فرماندهنده (خدا) بوده باشد، بلکه اندرزهاییاست که به سود خود شماست.
🔹جالب این که میگوید: «هر قدر انسان در مسیر اطاعت فرمان خدا گام بردارد ثبات و استقامت او بیشتر میشود» در واقع اطاعت فرمان خدا یک نوع ورزش روحی برای انسان است.
🔹احكام الهى (اوامر و نواهى) مواعظ خداوند است. «فَعَلُوا ما يُوعَظُونَ بِهِ»
🔹هرچه در راه خدا گام برداريم، ثبات قدم و ايمان بيشتر مىشود. «فَعَلُوهُ ... أَشَدَّ تَثْبِيتاً»
🔹عمل، در نفس و روح اثر دارد. عمل به احكام، سبب پايدارى ايمان است. فَعَلُوهُ ... أَشَدَّ تَثْبِيتاً
🔹تكاليف الهى هرچند به ظاهر ناخوشايند و سخت باشد، ولى به خير و صلاح انسان است. وَ لَوْ أَنَّهُمْ فَعَلُوا ... لَكانَ خَيْراً لَهُمْ
🔹رسيدن به خير، ثبات قدم، اجر بزرگ و رهيابى به راه مستقيم، در سايهى عمل به مواعظ و پشتكار انسان است. فَعَلُوهُ ... خَيْراً- تَثْبِيتاً- أَجْراً- مُسْتَقِيماً
🔹گام نهادن در راه خير، سبب رسيدن به خير بالاتر و بيشتر مىشود. «فَعَلُوهُ- أَشَدَّ تَثْبِيتاً- أَجْراً عَظِيماً- صِراطاً مُسْتَقِيماً»
📚تفاسير نور و نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_89
❇️افراد #دورو و #منافق ، در سختي ها غايبند اما بعد از ان خود را از شما ميدانند
🌱وهمانا از شما كسانىاند كه (هم خودشان سست مىباشند وهم) عامل كُندى و دلسردى رزمندگان مىشوند، چون به شما مشكلى برسد، مىگويد: خدا بر من منّت نهاده كه همراه آنان (در جبهه) حضور نيافتم (يا همراه آنان شهيد نشدم) «72» نسا
واگر فضل وغنيمتى از سوى خداوند به شما برسد، آنچنان كه گويا ميان شما و او هرگز دوستى نبوده (تا نفع شما را نفع خود داند) خواهد گفت: اى كاش (در جهاد) با آنان بودم تا به رستگارى بزرگ (پيروزى و غنائم) مىرسيدم. «73» نسا
🔹در آيهى پيش، خطر دشمنان خارجى مطرح بود، اينجا خطر دشمنان داخلى و عوامل نفوذى و منافق مطرح است.
🔹به دنبال فرمان عمومی جهاد و آماده باش در برابر دشمن که در آیه قبل بیان شد در این آیه اشاره به حال جمعی از منافقان کرده میفرماید: «این افراد دو چهره که در میان شما هستند با اصرار میکوشند از شرکت در صفوف مجاهدان راه خدا خودداری کنند»
🔹«ولی هنگامی که مجاهدان از میدان جنگ باز میگردند و یا اخبار میدان جنگ به آنها میرسد، در صورتی که شکست و یا شهادتی نصیب آنها شده باشد، اینها با خوشحالی میگویند چه نعمت بزرگی خداوند به ما داد که همراه آنها نبودیم تا شاهد چنان صحنههای دلخراشی بشویم»
🔹ولی اگر باخبر شوند که مؤمنان واقعی پیروز شدهاند، و طبعا به غنائمی دست یافتهاند، اینها همانند بیگانهای که گویا هیچ ارتباطی در میان آنها و مؤمنان برقرار نبوده از روی تأسف و حسرت میگویند: «ای کاش ما هم با مجاهدان بودیم و سهم بزرگی عاید ما میشد»
🔹صحنههاى جنگ، وسيلهى خوبى براى شناخت افراد ضعيف الايمان و منافقان است. وَ إِنَّ مِنْكُمْ ...
🔹منافقان، گاهى چنان به رنگ مؤمنان در آيند كه جزء آنان جلوه كنند. «مِنْكُمْ»
🔹همهى اصحاب پيامبر عادل و در خط حضرت نبودند. مِنْكُمْ ... لَيُبَطِّئَنَ
🔹منافقان، عامل تضعيف روحيّهى مسلمانانند «لَيُبَطِّئَنَّ» پس بايد آنان را شناخت و به جبهه نفرستاد.
🔹منافقان، عدم شركت در جنگ، فرار از جبهه و نجات از مرگ را رمز موفّقيت و سعادت مىدانند. «أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيَّ»
🔹آنكه در غم مؤمنان شريك نيست، ولى مىخواهد در بهرهها سهيم باشد، خصلتى از منافقان دارد. لَئِنْ أَصابَكُمْ فَضْلٌ ... يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ
📚تفاسير نور و نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
9⃣8⃣ تدبر در سوره #نمل
🔹پیام های آیات ۹۱-۸۸ سوره نمل از تفسیر نور
۱- عالم در حرکت است.حتّی کوه هایی که به نظر ساکن می آیند حرکت دارند.
«تَحْسَبُها جامِدَهً وَ هِیَ تَمُرُّ»
۲- خبر دادن از حرکت کوه ها،از معجزات علمی قرآن است. «تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ»
۳- حرکت کوه ها،مثل حرکت ابرها سریع است. «مَرَّ السَّحابِ» و آرامش زمین با وجود حرکت آن،از آیات الهی است.
۴- حرکت کوه ها،نشانه ی قدرت حکیمانه ی الهی است. «صُنْعَ اللّهِ»
۵- در بینش الهی،هر چیزی در جای خود متقن و محکم است. «أَتْقَنَ کُلَّ شَیْءٍ»
۶- علم خداوند به کارهای نیک ما،عامل تشویق به انجام نیکی ها است. «إِنَّهُ خَبِیرٌ بِما تَفْعَلُونَ مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَهِ»
۷- مهم تر از انجام کار نیک در دنیا،بردن آن به صحنه ی قیامت است. «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَهِ فَلَهُ خَیْرٌ مِنْها»
۸- آینده در گرو اعمال ماست. مَنْ جاءَ ... فَلَهُ ...(هر عملی عکس العملی دارد).
۹- نیکی ها را قبل از منکرات مطرح کنیم. «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَهِ» ،سپس «مَنْ جاءَ بِالسَّیِّئَهِ»
۱۰- برای رشد خوبی ها،تشویق خوبان ضروری است. «مَنْ جاءَ - فَلَهُ خَیْرٌ مِنْها»
۱۱- تشویق و تهدید،در کنار هم موثرند. «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَهِ - مَنْ جاءَ بِالسَّیِّئَهِ»
۱۲- پاداش های الهی برتر از کار ماست.(پاداش بعضی کارها دو برابر است،
«الضِّعْفِ بعضی چند برابر «أَضْعافاً» بعضی ده برابر «فَلَهُ عَشْرُ» تا هفتصد برابر و بیشتر،که «خَیْرٌ مِنْها» همه ی آنها را شامل می شود.
۱۳- نیکوکاری،عامل نجات در قیامت است. «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَهِ - مِنْ فَزَعٍ یَوْمَئِذٍ آمِنُونَ»
۱۴- بهتر بودن پاداش های الهی مطلق است،هم از نظر زمانی ابدی است و هم از نظر مقدار،چند برابر عمل ماست. «خَیْرٌ مِنْها»
۱۵- کیفرهای الهی بازتاب اعمال و تجسّم عملکرد ماست.آری کسانی که بعد از شنیدن حقّ،روی خود را از آن بر می گردانند،در آن روز با صورت به دوزخ می افتند. «هَلْ تُجْزَوْنَ»
۱۶- پاداش های الهی،چند برابر است؛ «خَیْرٌ مِنْها» ولی کیفرهای او یک برابر و عادلانه است. «ما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ»
۱۷- اعمال انسان در قیامت مجسّم شده وانسان را گرفتار می کند. «هَلْ تُجْزَوْنَ إِلاّ ما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ»
۱۸- مبلّغ باید صلابت و قاطعیّت خود را به مردم اعلام کند و بگوید:شما ایمان بیاورید یا نیاورید،من راه خود را ادامه خواهم داد. «أُمِرْتُ - وَ أُمِرْتُ»
۱۹- هیچ کس در هیچ شرایطی از عبادت بی نیاز نیست،حتّی پیامبر. «أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ»
۲۰- عبادت باید به امر الهی باشد،نه ساخته وبافته ی انسان. «أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ»
۲۱- بندگی باید با تسلیم قلبی همراه باشد. «أَعْبُدَ - مِنَ الْمُسْلِمِینَ»
۲۲- فلسفه ی بندگی خدا،ربوبیّت ومالکیّت اوست. «أَعْبُدَ رَبَّ - وَ لَهُ کُلُّ شَیْءٍ»
۲۳- هم خود را به کمال برسانید و هم به کاملین ملحق شوید. «أَعْبُدَ - مِنَ الْمُسْلِمِینَ»
۲۴- مکّه،احترام و جایگاه خاصّی دارد «حَرَّمَها»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#ناكامي_همه_حكومتهاي قبل از #ظهور.
🌹 #امام_باقر عليه السلام: دولت ما آخرين دولت است و هيچ خاندان داراى #حكومتى باقى نمى ماند، مگر اين كه قبل از ما، به حكومت مى رسد تا اين كه وقتى شيوه (حكومت) ما را ديدند نگويند: اگر ما به حكومت مى رسيديم، به همين شيوه اينان رفتار مى كرديم! و اين فرموده خداى عز و جل است كه: «و عاقبت، از آنِ پرهيزگاران است» .
الإمام الباقر عليه السلام : دَولَتُنا آخِرُ الدُّوَلِ ، ولَم يَبقَ أهلُ بَيتٍ لَهُم دَولَةٌ إلاّ مَلَكوا قَبلَنا ، لِئَلاّ يَقولوا إذا رَأَوا سيرَتَنا : إذا مَلَكنا سِرنا مِثلَ سِيرَةِ هؤُلاءِ ! وهُوَ قَولُ اللّه ِ عَزَّوجَلَّ : «وَالعاقِبَةُ لِلمُتَّقينَ [ الأعراف : 128 ، القصص : 83 . ] » [ الغيبة للطوسيّ : 472 / 493 عن أبي صادق كيسان بن كليب ، روضة الواعظين : 291 . ] .
🎙حجت الاسلام زائری:
سهم بشر قبل از #ظهور تلاش ناکام است/ #روحانیت هم باید آزمون خود را پس می داد تا هیچ مدعی ای باقی نماند
🔹 #تکامل_جامعه جز در دوره #ظهور محقق نمی شود. امام صادق می فرماید: اگر مهدی موعود را درک می کردم تمام عمر به او خدمت می کردم یعنی این ماموریت امام زمان است و از هیچ فرد دیگری ساخته نیست.
🔹اینکه در روایات داریم قبل از ظهور همه مدعیان به حکومت می رسند، برای اینکه دیگر کسی نگوید اگر من بودم مشکلات را حل می کردم.
🔹اگر مارکسیست ها، لیبرال ها، فاشیستها، ناسیونالیستها برای آزمون بقدرت رسیدند این امتحان شامل روحانیت هم شد 👈و برای اینکه ثابت شود بدست ما #آخوندها هم حکومت ایده آل ایجاد نمی شود، دوره به ما هم رسید اما فهمیدیم که این از ما هم ساخته نیست.
🔹البته امام زمان هم به تنهایی موفق نمی شود بلکه جامعه را رشد می دهد.
👈اگر جمهوری اسلامی الان بوجود نمی آمد باید حتما قبل از ظهور اتفاق می افتاد تا ثابت شود که انسان #غیرمعصوم نمی تواند.
🔹سهم بشر قبل از ظهور فقط تلاش ناکام است، البته که ما موظف به تلاش هستیم.
♦️الان برخی در جمهوری اسلامی احساس نمی کنند به #امام_زمان نیاز داریم و جامعه مضطر است، می گویند حالا اگر امام زمان ظهور کرد خدمتشان میرسیم ولی الان هم خوب جامعه را اداره می کنیم.‼️
🎙ايت الله سروش محلاتي:
👈 درباره تشکیل #حکومت_قبل از #ظهور، در میان فقهای شیعه دو نظر وجود دارد:
↩️الف) حکومت در عصر غیبت را موفق نمیداند. آیت الله بهجت یکی از این فقهاست که در کتاب حضرت حجت میفرمایند:" در نهی از منکر و امر به معروف قدرت شرط است و اگر قدرت نباشد ما معذور هستیم و تکلیفی نداریم. 👈👈از علم غیبت و از مبدا وحی میدانیم که قبل از ظهور حضرت تمام این خروجها غصهها را زیادتر میکند. بعد از سیدالشهدا(ع) دیگر بنا نشد که اهل حق خروج کنند."
اینکه از مبدا وحی دریافت کردیم این کار به نتیجه نمیرسد و ما توانایی چنین کاری نداریم، اشاره به برخی روایات است از جمله روایتی که در مقدمه صحیفه سجادیه از امام صادق(ع) نقل شده است
↩️ب) حکومت در #دوره_غیبت مانند دوره حضور است و در صورت مهیا بودن شرایط باید حکومت اسلامی تشکیل داد، حکومتی با همان اهدافی که امام زمان(عج) در حکومت خود دارد و اگر شرایط فراهم نیست، وظیفه داریم که شرایط لازم را فراهم آوریم.
🟢اما شهید بهشتی در این باره دیدگاه سومی دارد. در نگاه او:
حکومت در غیبت، با حکومت در عصر ظهور فرق میکند و ما باید در حکومت #مدارا و #ملاحظه (تقیه) را رعایت کنیم. بر این اساس مواجهه ما با قدرتهای ستمگر بدون ملاحظه نیست.
حکومتی که #مطلق_گرا نیست و در اهداف و برنامه های خود به شیوه #خردمندانه ای #انعطاف_پذیر است.
@quranpuyan
#آیههاینور
بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّ رَبِّی لَسَمِيعُ الدُّعَاءِ ❤
یقیناً پروردگار من شنونده دعاست
سوره ابراهیم ، آیه ۳۹
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_نساء آیات 75 تا 79
📄#صفحه_90
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_90
❇️#شهادت_طلبان ترسو، كه شعار #جهاد ميدهند در بزنگاه عقب مي نشينند
💠أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ قِيلَ لَهُمْ كُفُّوا أَيْدِيَكُمْ وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتالُ إِذا فَرِيقٌ مِنْهُمْ يَخْشَوْنَ النَّاسَ كَخَشْيَةِ اللَّهِ أَوْ أَشَدَّ خَشْيَةً وَ قالُوا رَبَّنا لِمَ كَتَبْتَ عَلَيْنَا الْقِتالَ لَوْ لا أَخَّرْتَنا إِلى أَجَلٍ قَرِيبٍ قُلْ مَتاعُ الدُّنْيا قَلِيلٌ وَ الْآخِرَةُ خَيْرٌ لِمَنِ اتَّقى وَ لا تُظْلَمُونَ فَتِيلًا «77»نساء
🌱آيا نمىنگرى كسانى را كه (پيش از هجرت) به آنان گفته شد (اكنون) دست نگهداريد و نماز به پا داريد و زكات بپردازيد. ليكن چون جهاد (در مدينه) بر آنان مقرّر شد، گروهى از آنان از مردم (مشرك مكّه) چنان مىترسيدند كه گويا از خدا مىترسند، بلكه بيش از خدا (از كفّار مىترسيدند) و (از روى اعتراض) گفتند:پروردگارا! چرا جنگ را بر ما واجب كردى؟ چرا ما را تا سرآمدى نزديك (مرگ طبيعى) مهلت ندادى؟ بگو: برخوردارى دنيا اندك و ناچيز است و براى كسى كه تقوا پيشه كند آخرت بهتر است، و به اندازهى رشتهى ميان هسته خرما، به شما ستم نخواهد شد.
🔹مسلمانان صدر اسلام در دوران سخت مكّه، از پيامبر اسلام اجازهى جنگ با مشركان را مىخواستند و مىگفتند: پيش از اسلام عزيز بوديم، اينك به خاطر اسلام گرفتار فشاريم، بگذار بجنگيم تا عزّت خود را به دست آوريم. پيامبر صلى الله عليه و آله كه آن هنگام مأمور به جنگ نبود، اجازه نمىداد، ولى پس از هجرت كه فرمان جهاد آمد، جمعى از همان جهاد طلبان، دست به اعتراض و بهانه جويى زدند و كفّار مكّه را بزرگ شمرده و از آنان به شدّت مىترسيدند.
🔹بايد احساسات زودرس و #شعارهاى_توخالى را كنترل كرد. «كُفُّوا أَيْدِيَكُمْ»
🔹هميشه و همه جا #شمشير كارساز نيست. در شرايط بحرانى و عدم آمادگى، نبايد بهانه به دشمن قوى پنجه داد. «كُفُّوا أَيْدِيَكُمْ»
🔹خودسازى، مقدّم بر جامعهسازى است، آنكه اهل نماز و زكات نباشد، اهل اخلاص و ايثار نخواهد بود. «أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ»
🔹آنان كه زود #داغ مىشوند، زود هم #سرد مىشوند. آرى هر داغى، سرد مىشود، ولى هيچ پختهاى خام نمىشود. كُفُّوا أَيْدِيَكُمْ ... فَلَمَّا كُتِبَ ... لِمَ كَتَبْتَ
🔹گاهى از شعار تا عمل فاصله زياد است. فَلَمَّا كُتِبَ ... إِذا فَرِيقٌ مِنْهُمْ يَخْشَوْنَ
🔹به فرمانهاى خدا و زمان صدور آنها اعتراض نكنيد. در برابر امر الهى، محاسبات زمانى و مكانى خود را كنار بگذاريد. «لَوْ لا أ
َخَّرْتَنا إِلى أَجَلٍ قَرِيبٍ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_90
❇️#بديها از جانب ماست يا خدا؟
❓چرا خدا در آيه 78 سوره نسا همه خوب و بدها را منسوب به خودش كرده اما در ايه 79 خوبي ها را به خودش و بدي ها را به انسان ها نسبت داده است؟
💠 وَإِنْ تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُولُوا هَذِهِ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَقُولُوا هَذِهِ مِنْ عِنْدِكَ قُلْ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ فَمَالِ هَؤُلَاءِ الْقَوْمِ لَا يَكَادُونَ يَفْقَهُونَ حَدِيثًا ﴿۷۸﴾
🌱و اگر به آنها (منافقان) حسنة (و پيروزي) برسد ميگويند از ناحيه خدا است و اگر سيئة (و شكستي) برسد ميگويند از ناحيه تو است بگو همه اينها از ناحيه خدا است پس چرا اين جمعيت حاضر نيستند حقايق را درك كنند.
💠مَا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَمَا أَصَابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ وَأَرْسَلْنَاكَ لِلنَّاسِ رَسُولًا وَكَفَى بِاللَّهِ شَهِيدًا ﴿۷۹﴾
🌱هر چه از خوبيها به تو مى رسد از جانب خداست و آنچه از بدى به تو مى رسد از خود توست و تو را به پيامبرى براى مردم فرستاديم و گواه بودن خدا بس است.
🔸قسمت اول
🔷"حسنات از يك نظر از آن خدا است ، براى اين كه خالق آنها خدا است و حسنات هر چه باشند مخلوق او هستند، و از سوى ديگر گفتيم : كه خلقت با حسن ، لازم و لا ينفك يكديگر بوده و از نظر ديگر باز از آن خدا است ، چون حسنات خيراتند و خيرات به دست خدا است و غير خداى تعالى كسى مالك آن نيست مگر آنكه او به وى تمليك كرده باشد.
🔷قرآن كريم سيئه و بلاهاى انسانها را به خود انسانها نسبت مى دهد، در سوره مورد بحث مى فرمايد: ) ما اصابك من حسنه فمن اللّه ، و ما اصابك من سيئة فمن نفسك ) و در سوره شورى مى فرمايد: ( و ما اصابكم من مصيبة فبما كسبت ايديكم ، ويعفوا عن كثير).
👈و نيز در سوره انفال مى فرمايد: (ذلك بان اللّه لم يك مغيرا نعمه انعمها على قوم حتى يغيروا ما بانفسهم ).
👈و نيز در سوره رعد مى فرمايد: (ان اللّه لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بانفسهم ) و آياتى ديگر از اين قبيل .
🔷توضيح مطلب اين است كه آيات قبل اين بلاها و مصائب را مانند حسنات امورى دانست كه خلقتشان حسن و نيكو است . و هيچ زشتى و بدى در خلقت آنها نيست ، پس براى بد بودن آنها وجهى باقى نمى ماند، مگر اين توجيه كه با طبع موجودى ديگر سازگار نيست ،
🔷مثلا خلقت عقرب خوب و حسنه است و بدى آن فقط به خاطر اين است كه نيش آن با سلامتى و راحتى انسانها سازگار نيست ، پس بالاءخره برگشت ويرانگرى سيل و نيش عقرب و مصائبى ديگر مثل آن به اين است كه خداى تعالى كه تاكنون نعمت سلامتى را به فلان شخص داده بود، از امروز تا فلان روز اين عافيت را بوسيله گزيدن عقرب از او گرفته ، و يا نعمت خانه واثاثى كه به شخص سيل زده داده بود، بعد از آمدن سيل به او نداده است پس برگشت مصائب به امرى عدمى است.
🔷و يا به عبارت ديگر به ندادن خدا است كه خود امرى عدمى است و آيه زير اين معنا را كاملا روشن ساخته ، مى فرمايد: (ما يفتح اللّه للنّاس من رحمة فلا ممسك لها و ما يمسك فلا مرسل له من بعده ، و هو العزيز الحكيم ).
و هيچ نوع از انواع سيّئات به ساحت قدس او مستند نيست ، براى اين كه به آن جهت كه سيئه است خلق نشده و كار خداى تعالى خلقت و آفريدن است و سيئه به بيانى كه گذشت ، خلقت بردار نيست ، چون امرى عدمى است ،
🔷مثلا اگر انسانى دچار سيّئه اى باشد در حقيقت فاقد رحمتى از طرف خداى تعالى است و اين فقدان هم مستند به اعمال گذشته او است ، او كارى كرده كه نتيجه اش اين شده كه خداى تعالى رحمت خود را نسبت به او امساك نموده است .
📚تفسير الميزان
http://quranpuyan.com/yaf_postsm19374_y-yt-78-w-79-swrh-ns-tnqD-ndrnd--syy-t-mnswb-bh-mst-y-khd.aspx#post19374
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
🌸🌸🌸« بسم الله الرحمن الرحیم »💐💐💐
💠 عَلَيكُم بِكِتابِ اللّه ... مَن عَمِلَ بِهِ سَبَقَ؛
🌱 بر شما باد رجوع بہ كتاب خدا (قرآن) ... كسى كه بہ آن عمل كند از همہ پيشى مىگيرد.خطبہ/156
✨خواندن قرآن،تمامش نیست بهر #مردگان
قـلبهاے مرده را باید بہ قرآن،زنده كـرد
آنكہ آیاتش تلاوت،با دل خاضع،نمـود
قـلب ظلمانی خود را،اخـتر تابنده كـرد✨
💫 پيرو استقبال مخاطبان از مطالعه سوره ها به #ترتيب_نزول، پس از ماه مبارك رمضان تاكنون 51 سوره از قران كه در مراحل يك تا پنج نزول قرار داشتند به اتمام رسيد.
🌹🌹🌹باميد خدا از روز 4 شنبه 27 دي
👈در #ایتا سوره هاي #مرحله_ششم_نزول
را آغاز ميكنيم.
✅نمونه اي از اظهار نظر اعضاي گروه:
💐💐تشکر بسیار زیاد از مدیران و تمام کسانی که برای پایداری این گروه وقت میگذارند . در این گروه ترجمه و تلاوت #ترتيل وجود دارد.
شرح روان جناب اقاي باقري هست.
توضیحات جناب آقای بازرگان نیز وجود دارد
تفسیر مختصر و عام آقای قرائتی وجود دارد
به تفسیر تخصصی آیه الله جوادی املی هم میتوان رجوع کرد
عزیزان مطالبی را از ساير مفسران هم به صورت متني قرار می دهند
یه جورایی تمام #سلیقه_ها را جوابگوست
از انواع گل های خوشبو ی توضیح و تفسیر و متن در این گروه بهره مندیم.
💐💐باسلام وتشکر مطالب ارسالی درزمینه تفسیر قرآن در این گروه برای بنده حکم یک کلاس آموزشی در سطح بالا را دارد که هرروز حدود ۲ ساعت دراین کلاس استفاده وافری میبرم
✅✅لينك گروه #تقرب
https://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣9⃣ تدبر در سوره #نمل
🔹پیام های آیات ۹۳-۹۲ سوره نمل از تفسیر نور
۱- آورنده ی قرآن،باید خود نیز اهل تلاوت باشد. «أَتْلُوَا الْقُرْآنَ»
۲- مهم ترین مأموریّت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بعد از توحید،تلاوت آیات الهی بر مردم است. «أَتْلُوَا الْقُرْآنَ»
۳- محور تبلیغ باید قرآن باشد. أَنْ أَتْلُوَا الْقُرْآنَ فَمَنِ اهْتَدی ...
۴- وظیفه ی مبلّغ،رساندن حقایق به مردم است،پذیرش یا عدم پذیرش،مربوط به خود آنهاست. أَنْ أَتْلُوَا الْقُرْآنَ فَمَنِ اهْتَدی ... وَ مَنْ ضَلَّ
۵- تلاوت قرآن،مقدّمه ی هدایت است. «أَتْلُوَا الْقُرْآنَ فَمَنِ اهْتَدی»
۶- سود و زیان ایمان یا کفر مردم،به خود آنها برمی گردد. «لِنَفْسِهِ»
۷- پیامبر مسئول گمراه شدگان نیست. «فَقُلْ إِنَّما أَنَا مِنَ الْمُنْذِرِینَ»
۸- رسالت الهی،لطفی است که باید برای آن شکر کرد. إِنَّما أُمِرْتُ ... وَ قُلِ الْحَمْدُ لِلّهِ
۹- مهلت های الهی را نشانه ی غفلت خداوند نگیرید. «وَ ما رَبُّکَ بِغافِلٍ»
۱۰- نظارت دائمی خداوند،از شئون ربوبیّت اوست. «وَ ما رَبُّکَ بِغافِلٍ»
۱۱- انسان در برابر اعمال خویش مسئول است. «وَ ما رَبُّکَ بِغافِلٍ عَمّا تَعْمَلُونَ»
۱۲- از کفر و شرک مخالفان نگران نباش. «وَ ما رَبُّکَ بِغافِلٍ عَمّا تَعْمَلُونَ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛