eitaa logo
قران پویان
472 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
خداوند فرموده است: هرکس صبح کند، درحالى که بر دنیا غمگین شود، برمن خشمگین شده است. پس صبحمان را باشادی و امید آغاز کنیم سلام امیدوارم صبح و روزی شاد و سرشار از آرامش داشته باشید 🌺🍃 https://eitaa.com/quranpuyan
📖 آیات وجملات 🎍🌾در آیه 201 سوره اعراف راه گریز از شیطان و ترک گناه ، بیان شده است 🕊🌿إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُ‌وا فَإِذَا هُم مُّبْصِرُ‌ونَ 🌸🍃انصاریان : مسلماً کسانی که [نسبت به گناهان، معاصی و آلودگی های ظاهری وباطنی] تقوا ورزیده اند، هرگاه هایی از سوی شیطان به آنان رسد [خدا و قیامت را] یاد کنند، پس بی درنگ بینا شوند [و از دام هایش نجات یابند.] http://yon.ir/gzdOn 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ✨✨ "خداست که هيچ معبودِ [بحقى‌] جز او نيست و زنده [پاينده‌] است.(2 )ال عمران ✨✨🍃 🔶🔸🔸🔶 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : مرور عصاره فرازهاي سوره 💢عصاره فراز آیات(7-1)عذاب اخروی مورد انکار و بعید از نظرکافران،واقع شدنی است اما درزمانیکه خدا مقدر کرده است.(نه به درخواست شما) 💢عصاره فراز آیات( 14-8)در روز قیامت مجرمین هیچ راه گریزی از عذاب (مانند فدیه دادن) ندارند. 💢عصاره فراز آیات (18-15)آتش سوزان جهنم جایگاه مالدوستان پشت کننده به کلام خدا (و موضوع معاد) است. 💢عصاره فراز آیات (35-19)نوع انسان آزمند است مگر افرادی که رفتارها و باورهای(مصلین) را داشته باشند که در آخرت در بهشت خواهند بود. 💢عصاره فراز آیات (41-36)ورود به بهشت و جهنم تابع اراده و مشیت خداست نه تصورات شما. 💢عصاره فراز آیات( 44-42)ای پیامبر،این کافران و منکران عذاب را به حال خود واگذار تا عذاب ذلت بار موعود را در قیامت بچشند. 📚درس سوره:عذاب مجرمین(مال دوستان منکر معاد)در آخرت براساس مشیت خداوند قطعی و ناگزیر است.بجای انکار،به صفات مصلین متصف شوید تا دربهشت باشید 🖌آقای سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8635 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین شماره 9 : کردن به والدین مقایسه دو ایه شریفه 14و 32 در سوره مبارک مریم (س ): ◀و بَرّاً بِوَالِدَيْهِ‌ وَ لَمْ‌ يَکُنْ‌ جَبَّاراً عَصِيّاً ⚡️او نسبت به و مادرش نیکوکار بود؛ و جبّار (و متکّبر) و عصیانگر نبود! ◀وبَرًّا بِوَالِدَتِي وَلَمْ يَجْعَلْنِي جَبَّارًا شَقِيًّا ⚡️و مرا نیکوکار به مادرم ساخت و مرا ستمکار و شقی نگردانید. 🔔در تطبیقی بین دو آیه شریفه به نکته بسیار زیبایی در ظرافت قرآن کریم می‌توان رسید. 🔑آیه اول در مورد ذکر حال حضرت یحیی (ع) است. حضرت یحیی (ع) هم داشت و هم . حضرت یحیی (ع) خدا را شکر می‌کند که به والدین خود نیکوکار بود «وَ بَرّاً بِوَالِدَيْهِ‌» که اگر با خود نیکو کار نمی‌شد «جَبَّاراً عَصِيّاً» نافرمانی و عصیان امر حضرت حق کرده و ستمگرِ نافرمان محسوب می‌شد. 🔑آیه دوم از زبان حضرت عیسی مسیح (ع) است؛ چون عیسی (ع) پدری نداشت و فقط مادر داشت، «بِوَالِدَتِي» اگر نافرمانی خدا می‌کرد و برای خود نیکی نمی‌کرد.خداوند متعال واژه «جَبَّارًا شَقِيًّا» را استعمال کرده است که شقی از عصی به مراتب ستمکارتر و مجازاتش سنگین است. ❓حال علت این تفاوت چیست؟ 🔹اول اینکه : وقتی و هر دو زنده هستند اگر فرزند در حق مادر بدی کند چون مادر، شوهر دارد و به او تکیه کرده است، نافرمانی فرزند زیاد بر او فشار روحی وارد نمی‌کند؛ چون مادر پناهگاهی دارد که می‌تواند در برابر نافرمانی و آزار فرزند به او پناه ببرد و یا اگر فرزند در حق بدی کند، به فرزند به چشم پناهگاه می‌نگرد و تنها نیست؛ ✍️ پس اگر یحیی (ع) به خود بدی می‌کرد ستمگرِ نافرمان و عصیانگر محسوب می‌شد. ✍️ اما این موضوع در مورد حضرت عیسی (ع) که نداشت و فقط داشت متفاوت و وظیفه او سنگین‌تر بود؛ چون وقتی مادری همسری ندارد، بی‌پناه و بدون تکیه‌گاه است در صورت آزار فرزند پناه‌گاه و تکیه گاهی برای خود نمی‌بیند تا فرزند را نصیحت کند. چنین مادری با کوچک‌ترین نافرمانی فرزند به شدت می‌شکند و از نظر روحی آسیب می‌بیند. 🔹دیگر اینکه بدون همسر در نگهداری ، پرورش و تربیت کودک زحمات و مشقات بیشتری متحمل می شود و... 🔔پس قطعاً چون اثر نافرمانی فرزند شدیدتر از حالت اول است پس معصیت او هم سنگین‌تر شده و نزد خدا وند متعال فقط نافرمان، عصیانگر مجرم شناخته نمی‌شود؛ بلکه نافرمان، شقی و سنگدل شناخته می شود.. ◀️برگرفته از كانال اخلاق و معرفت در كريم 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
پرسش و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است👇👇 منظور از چيست؟ متفاوت از . كجاست؟ چيست؟ اگر منظور از آسمان ،ستارگانی باشد که ما می بینیم اینها عمرشان میلیون ها برابر زمین است و نمیتوانند آسمان اول باشند.بنابراین آسمانها چیزهایی هستند که با زمین با هم خلق شدند و با هم حرکت می کنند که این غیر از منظومه شمسی چیزی نمی تواند باشد. در سوره بقره همین مطلب را به اجمال می گوید هُوَ الَّذی خَلَقَ لَکُمْ ما فِی اْلأَرْضِ جَمیعًا ثُمَّ اسْتَوی‏ إِلَی السَّماءِ فَسَوّاهُنَّ سَبْعَ سَماواتٍ وَ هُوَ بِکُلّ‏ِ شَیْ‏ءٍ عَلیمٌ امکانات زمین را فراهم کرد و بعد پرداخت به آسمان فَسَوّاهُنَّ سَبْعَ سَماواتٍ این نشاندهنده این است که هفت آسمان آنهایی هستند که دور زمین هستند و با هم خلق شدند و این جز منظومه شمسی نیست و حالا اگر صد در صد نیست ولی این نظر حداقل در آیات قرآن نقض نمی شودو با همه آیات می خواند.بقیه نظرات ممکن است با یک آیه بخواند و با آیه ای دیگر نخواند. هفت آسمان چیزهایی هستند مثل زمین، عمرشان و پردازششان مثل زمین است. در فضا بالا و پایینی وجود ندارد .اگر خورشید را در مرکز بگیریم زمین سومین کره است چهارمین که مدارش بالای زمین است فلکش به طور فرضی بالای فلک زمین است مثل حلقه های پیاز.(بنینا فوقکم) یک جا می گوید "سبع شداد"(هفت پیکره) و یک جا می گوید "سبع ترائب" که مدارها را می گوید و یک جا می گوید "سبع سموات طباقا" . این نظر با این آیات تطابق دارد و نظرات دیگر قطعا رد می شود. چون این منظومه جایگاه زندگی ماست پس همین منظومه را توضیح می دهد. و اما در بحث تطابق با علم در هر مسئله ای حد اعتدال خوب است نه افراط و تفریط . از یک طرف بعضی کتب حد افراط را گرفته اند و برای هر آیه خواستند یک مبنای علمی بگویند که اینکار قطعا اشتباه است . اما اگر ما خواستیم در این امر افراط کنیم یعنی هیچ چیز را با هیچ مبنای علمی تطبق ندهیم درست نیست. بالاخره این علم بشر همان بشری که خدا خلقش کرده و روی خلقت خدا کار می کند و حقایقی را می فهمد. پس اگر خواستیم بحث ارث را با جدول ضرب محاسبه کنیم و بگیم جدول ضرب علم بشریت است و سراغ آن نرویم؟ علم هم یک مسلماتی دارد ، یک پایه هایی و طبقه بندی دارد . مسئله منظومه این روزها مسئله الفبای علم است که در دبیرستان و همه بچه ها می دانند . ممکن است بگوییم کره پلوتون و قبلا می گفتند سیاره است و الان نیست ولی بالاخره پلوتونی هست. مسئله منظومه یک امر روشن است و از ابتدا مطرح شده بوده و بحث دیگری ندارد و از مسلمات علم است. نکته دوم اینکه افراط و تفریط نباید کنیم .بعضی مباحث علمی زیباست. مبحثی علمی در دانشگاه شهید بهشتی: تگرگ در سوره نور : وَيُنَزِّلُ مِنَ السَّماءِمِنْ جِبالٍ فيهامِنْبَرَدٍ خداوند از کوه هایی که در آسمان است تگرگ را نازل می کند . تحقیق اساتید: در بهار و پاییز کریستال های ریز آب تشکیل می شود و اینها بگونه ای انبوه می شوند که کوه یخ در آسمان ساخته می شود و از ان تگرگ نازل می شود (معجزه قران) .همه چیز در علم عوض نمی شود افراط و تفریط نباید کنیم. در آیه 53 سوره فصلت سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ ۗ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ به زودی ما به بشریت آیات خودمان را در دو جا نشان می دهیم .در کرانه های افق و در درون نفس خودشان  که به نظر من خدا امروزه نشان داده: علم کیهان و علم ژنتیک حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ ۗ ما آیاتمان را به بشر آینده نشان می دهیم تا برایشان روشن شود که خدا حق است و بعد تمام برهان نظم را در یک جمله خلاصه می کند: أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ آیا برای اثبات حقانیت خدا کافی نیست که بر هر چیزی نظارت دارد؟ شما روی هر شیءی دست بگذاری یک سامانه علمی می بینید و این برای اثبات خدا کافی نیست؟ و قرآن همه برهان نظم را در یک جمله می آورد. پس اگر بشر به یک سری آیات رسید ما نباید طرف آنها برویم؟ افراط و تفریط نباید باشد. پس کلیت قضیه درست است به شرطی که به افراط نرویم.اختلاف در مورد کره و سیاره وقمر است و در کلین نظریه بحثی نیست. از کلیت فهمیدیم که تنها نظریه ای که با قران تطبیق دارد این است که قرآن زمین و هفت آسمان را در منظومه دارد نشان می دهد . ادامه دارد... 🖊دکتر محسن میر باقری جهت مشاهده پاسخها و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇 http://yon.ir/Qp2707 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه امام سجّاد (ع) اللَّهُمَّ... ازْوِ عَنِّی مِنَ الْمَالِ مَا یحْدِثُ لِی مَخِیلَةً بارالها.. خرج کردن مالم را متوجه برنامه‌های خیر فرما برگرفته از دعای ۳۰ صحیفه سجّادیه https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ در آیات، “قُل اَعُوذُ بِرَبِّ النّاسِ، مَلِکِ النّاسِ، اِلهِ النّاسِ”(بگو؛ پناه می برم به پروردگار مردمان، پادشاه مردمان، خدای مردمان)، اینها سه ربّ نیستند، بلکه یک ربّ در سه تجلّی اند. عالَم را یک نیروی واحد، فرمان می رانَد، اگرچه جلوه های متنوع به خود بگیرد. پادشاهِ هستی، هر لباسی که به تن کند، باز همان پادشاه است. در اینجا، وجهی در آفرینش و ربوبیّت، وجهی در تدبیر و حکومت، و وجهی در عشق و الوهیّت را اشاره دارد. سالک با تسلیم به چنین جریان کامل، زنده و کارآمدی، خود را از ظلمت و رنج، رهانده، و به خانه ی امن ازلی خویش می رساند. برگرفته از سایت مسعود ریاعی https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ الْمُبِين✨ که خدا همان حقيقت آشکار است"(25)سوره نور ✨✨🍃 it is Allah who is the perfect in justice. 🔸🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
✴️نسبت میان کتاب و سنت (بخش اول) نکته بعدی که در مبانی باید به آن توجه شود، نسبت میان و است. بررسی نسبت و رابطه میان قرآن و روایات از این جهت مهم است که نحوه مواجهه ما با منابع نقل را مشخص می کند. به عبارت دیگر بر مبنای نحوه ارتباط و وابستگی میان اجزای نقل، روش تحقیق بنا می گردد. 👈به طور کلی رابطه میان کتاب و حدیث در طول تاریخ اسلام تا به امروز را در چهار دسته می توان طبقه بندی کرد : ۱. اصالت قرآن و نفی حجیت حدیث ۲. اصالت حدیث و نفی حجیت ظواهر قرآن ۳. اصالت قرآن و حدیث ۴. اصالت قرآن و حجیت حدیث در ادامه به توضیح مختصر هر یک از چهار دیدگاه پرداخته شده و مشخص خواهد شد که مبنا قرار دادن هر رویکرد چه تاثیری در روش تحقیق موضوعی خواهد گذاشت. ◀️ ۱ .۱. اصالت قرآن و نفی حجیت حدیث این دیدگاه که آن را می توان مترادف با قرآن محوری دانست به زمان بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) بر می گردد. «این دیدگاه نخستین بار توسط خلیفه دوم ابراز شد. وی به هنگامی که رسول خدا (ص) قلم و کاغذ خواست تا وصیت کند، جمله حسبنا کتاب الله را بر زبان راند.» [۲۲، ص۴ ]این تفکر ساده لوحانه منجر شد تا بسیاری از احادیث در قالب نوشتار برای نسل های بعد حفظ نگشته و آیندگان از برخی از معارف این چشمه زلال محروم گردند. بر اساس این مبنا تمام معارف دین در حوزه نقل منحصر در معارف قرآن کریم می باشد. ◀️ ۱.۲. اصالت حدیث و نفی حجیت ظواهر قرآن «این دیدگاه را می توان به ها نسبت داد. آنان کوشیدند تا فهم قرآن را از غیر معصوم منتفی جلوه دهند که نتیجه اش اصالت بخشی به حدیث است.»[۲۲، ص۱۰ ]«اخباریان به استناد روایات متضافری که اهل بیت (ع) را به عنوان راسخان در علم و حاملان علوم قرآن معرفی کرده اند و با تکیه به روایاتی چون: «انما یعرف القرآن من خوطب به» مدعی شدند که قرآن نمی تواند برای ما آبشخور فهم دینی باشد. 👌از این رو با حذف عقل و قرآن و نیز ارجاع به سنت، تنها منبع استخراج احکام نزد اخباریان، سنت خواهد بود.»، در واقع بخش مهمی از دلایل اخباریان حاکی از قائل شدن شأن عظیم و فوق فهم بشری برای قرآن است، در حالی که در بسیاری از آیات قرآن، عامه مردم را به تفکر و تدبر در آیات خویش دعوت می کند. بر اساس این مبنا چون ظواهر قرآن نمی تواند مبنای معرفتی برای انسان باشد، لذا تحقیق موضوعی در آن نیز محلی از اعراب نخواهد داشت. آقای دکتر حمید مغربی http://yon.ir/Qp2642 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین شماره 9 : کردن به والدین ◀️پبامبر اکرم( صلی الله علیه واله وسلم ) می فرمایند: 🔶 الصَّدَقَةُ عَلى وَجهِها و َاصطِناعُ المَعروفِ وَ بِرُّ الوالِدَينِ و َصِلَةُ الرَّحِمِ تُحَوِّلُ الشِّقاءَ سَعادَةً وَ تَزيدُ فِى العُمرِ وَ تَقى مَصارِ عَ السُّوءِ؛ 🔶"صدقه بجا، نيكوكارى، نيكى به و و صله رحم، بدبختى را به خوشبختى تبديل و عمر را زياد و از پيشامدهاى بد جلوگيرى مى كند." 📚 نهج الفصاحه ص549 ، ح 1869 🍃🌼🍃 تهیه شده توسط گروه (کریم ) درپیام رسان ایتا در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید . 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
پرسش و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است👇👇 منظور از چيست؟ متفاوت از . كجاست؟ چيست؟ استاد بهبودی اینگونه بیان کرده .ایشان 7 آسمان را اینگونه جور کرده . خرده سیارات هم کره بودند یکی از آنها منهدم شد .بنینا فوقکم سبع شدادا. می گوید بنینا و نمی گوید الان هست.واقعا بنا شده و الان هم آستروئید های آن روی همان مدار دارند می چرخند که می شود "سبع طرائق" .پس با این آیه هیچ مغایرتی ندارد . می ماند پلوتون که الان می گویند آن سیاره نیست و مثلا یک جرم کوچکتر از سیاره است و بالاخره وجود دارد. قرآن می گوید 7 تا بالای سر شما بوده بگردید این هفت تا را پیدا کنیدو کلیتش معلوم می شود که منظومه را قران دارد بیان می کند و هفت تا را هم شما پیدا کنید .چرا من پیدا کنم؟ ایشان اینطور گفته: مریخ ،آستروئیدها ،مشتری،زحل،اورانوس،نپتون و پلوتون پلوتون نیست ؟ وجودش که هست . حالا اسمش را سیاره نگذاریم. در مداری دور تر از نپتون وجود دارد . پس در مجموع این نظریه لااقل با قرآن تطبیق دارد و نقد نمی شود. سوال اشاره کردید بقیه ستاره ها منظومه نیستند چون میلیونها سال قدیمی ترند . آیا این استناد قرانی دارد یا علمی؟ پاسخ علمی است یعنی در قرآن چنین بحثی را نداریم. از نظر علمی هرکدام از این ستاره ها را که می بینیم یک خورشیدند و سیاراتشان دیده نمی شود .  سیارات منظومه ما دیده می شود زهره و مریخ و مشتر ی و شاید هم زحل.البته نه همیشه. بقیه چیزهایی که غیر از این چهارتا می بینیم هر کدام یک خورشیدند که خیلی از خورشیدها عمرشان از زمین بیشتر است . پس باید در منظومه بگردیم و پیدا کنیم یعنی چیزهایی که همردیف زمین هستند ✨✨پایان✨✨ سیدمحسن میرباقری جهت مشاهده پاسخها و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇 http://yon.ir/Qp2707 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛