#آیههاینور
🌸🍃
🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
يَهْدِی اللهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ
خدا هر کس را بخواهد
به نور خود هدایت می کند
🌷 سوره نور ، آیه ۳۵
🍃
🌸🍃
🆔️@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_مائده آیات 46 تا 50
📄#صفحه_116
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_116
❇️آنها كه به #قانون_خدا #حكم نمیكنند
💠وَ لْيَحْكُمْ أَهْلُ الْإِنْجِيلِ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فِيهِ وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ (۴۷/مائده)
🌱به اهل انجيل (پيروان مسيح) گفتيم بايد به آنچه خداوند در آن نازل كرده حكم كنند و كسانی كه بر طبق آنچه خدا نازل كرده حكم نمیكنند فاسق هستند.
👈پس از اشاره به نزول انجيل در آيات گذشته، در اين آيه ميفرمايد:
" ما به اهل انجيل دستور داديم كه به آنچه خدا در آن نازل كرده است، داوری كنند".
(وَ لْيَحْكُمْ أَهْلُ الْإِنْجِيلِ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فِيهِ).
🔷✨شك نيست كه منظور از جمله بالا اين نيست كه قرآن به پيروان مسيح ع دستور ميدهد كه هم اكنون بايد به احكام انجيل عمل كنند، زيرا اين سخن با ساير آيات قرآن و با اصل وجود قرآن كه اعلام آئين جديد و نسخ آئين قديم ميكند، سازگار نيست بلكه منظور اين است، كه ما پس از نزول انجيل بر عيسی ع به پيروان او دستور داديم كه به آن عمل كنند و طبق آن داوری نمايند.
و در پايان آيه، بار ديگر تاكيد ميكند:" كسانی كه بر طبق حكم خدا داوری نكنند فاسقند".
(وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ).
👈قابل توجه اينكه در آيات اخير، در يك مورد به چنين افراد اطلاق" كافر" و در مورد ديگر" ظالم" و در اينجا" فاسق"، شده است، ممكن است اين تفاوت تعبير به خاطر آن باشد كه هر حكم دارای سه جنبه است، از يك سو به قانونگذار (خداوند) منتهی ميشود، از سوی ديگر به مجريان قانون (شخص حاكم و قاضی) و از سوی سوم به كسی كه اين حكم در حق او اجرا ميگردد (شخص محكوم).
گويا هر يك از تعبيرات سهگانه فوق، اشاره به يكی از اين سه جنبه است، زيرا كسی كه بر خلاف حكم خداوند داوری میكند، از يك طرف، قانون الهی را زير پا گذاشته و" كفر" ورزيده و از طرف ديگر به انسان بیگناهی، ستم و ظلم كرده، و از طرف سوم از مرز وظيفه و مسئوليت خود خارج شده و فاسق گرديده است (زيرا همانطور كه در سابق گفتيم" فسق" به معنی بيرون رفتن از مرز بندگی و وظيفه است).
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_116
❇️زمان #جاهليّت، مخصوص يك دوران نيست، هرگاه كه مردم از خدا جدا شوند، دوران جاهليّت است
💠أَ فَحُكْمَ الْجاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّـهِ حُكْماً لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ (۵۰/مائده)
🌱آيا آنان حكم جاهليّت را میطلبند؟ برای اهل ايمان و يقين، داوری چه كسی از خدا بهتر است؟
يعنی وقتی شريعت نازله به تو و شريعتی كه در گنجينه قرآن تو، به وديعه سپرده شده حق باشد، به اين معنا كه هم آن احكامش كه موافق با كتب آسمانی قبل است حق باشد، و هم آنچه كه مخالف آنها است حق باشد، بدان جهت كه مهيمن بر آنها است، پس تو جز اين وظيفه نداری كه بدانچه خدا به خود تو نازل كرده در بين مردم حكم كنی، و به خاطر به دست آوردن دل آنها از طريقه حقی كه به تو نازل شده عدول نكنی و منظور از مردم يا خصوص اهل كتاب است، (هم چنان كه ظاهر آيات قبل آن را تاييد میكند) و يا عموم مردم است (هم چنان كه آيات بعد آن را تاييد مینمايد).
و از اينجا روشن میشود كه احتمال اينكه منظور از جمله:" فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ" حكم در بين اهل كتاب و يا در بين مردم باشد، هر دو احتمالی است جائز، چيزی كه هست يك اشكال احتمال اول را بعيد میسازد، و آن اين است كه بنا بر آن بايد چيزی در كلام در تقدير گرفت و مثلا گفت تقدير كلام" فاحكم بينهم ان حكمت" بوده، برای اينكه میدانيم كه خدای تعالی بر رسول گرامی اسلام واجب نكرده بود كه حتما در اختلافات اهل كتاب مداخله نموده و حكم كند، علاوه بر اينكه اهل كتاب حكم آن حضرت را قبول نداشتند، پس تقدير كلام چنين است كه اگر اهل كتاب تو را حكم قرار دادند، در بين آنان حكم بكن، تازه در همين صورت نيز حكم كردن را واجب متعين نكرده بلكه آن جناب را مخير كرده بين حكم كردن و اعراض نمودن، و لذا فرموده:" فَإِنْ جاؤُكَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ أَوْ أَعْرِضْ عَنْهُمْ ...".
📚تفسیر المیزان
🔹بعضی از مردم (مشركان، اهل كتاب) خواستار داوری پيامبر بر اساس قوانين جاهليّت بودند. «أَ فَحُكْمَ الْجاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ»
🔹فسق و گناه، انسان را به سوی فرهنگ جاهلی سوق میدهد. وَ إِنَّ كَثِيراً مِنَ النَّاسِ لَفاسِقُونَ ... أَ فَحُكْمَ الْجاهِلِيَّةِ
🔹آنان كه با داشتن احكام الهی از آن روی میگردانند و سراغ قوانين بشری میروند، در مسير جاهليّت گام برمیدارند. فَإِنْ تَوَلَّوْا ... أَ فَحُكْمَ الْجاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ
🔹زمان جاهليّت، مخصوص يك دوران نيست، هرگاه كه مردم از خدا جدا شوند، دوران جاهليّت است. أَ فَحُكْمَ الْجاهِلِيَّةِ ...
🔹عقل و وجدان بهترين داور و دادگاه است. «وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّـهِ حُكْماً»
🔹آنان كه تنها چشم به قوانين بشری دوختهاند و آن را راه كمال میدانند، در ايمان و يقين خود شك كنند. «لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣ تدبر در سوره #حجر
🔹پرسش و پاسخ هایی از آیات ابتدایی سوره حجر
الَرَ تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ وَقُرْآنٍ مُّبِينٍ ﴿1﴾ رُّبَمَا يَوَدُّ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَوْ كَانُواْ مُسْلِمِينَ ﴿2﴾
الف. لام. ر. اين آيات آن کتاب ، و خواندنيي روشنگراست (1) چه بسا کافران دوست ميدارند که کاش مسلمان ميبودند (2)
❓آيه ۲ آيا به وضع كافران زمان پيامبر اشاره دارد كه آرزوی اسلام داشتند؟
يا بيان كننده حسرت و آرزوی آنها در قيامت است كه ای كاش مسلمان بودند؟
پاسخ ۲ :
از آیه ۲ فهمیده میشود درستی تعالیم پیامبر (ص) و جذابیت قرآن تمام سنگرها را در نوردیده بود ولی اظهار و اعلام گرایش انجام نمیشد و از آیه ۳ فهمیده میشود تعلقات زندگی و عادات و آمال و آرزوهایشان مانع آنها بوده که سخن عقل و دل خویش را پی بگیرند و با قامت راست و قدم محکم جلو بیایند و اظهار ایمان کنند و از آیه های ۶ و ۷ فهمیده میشود آنها علیرغم آنچه در ذهن شان بود رفتاری درست مخالف آن بروز میدادند ، مثلا آنحضرت را دیوانه خطاب میکردند و معجزه طلبی میکردند ولی واقعا معجزه نمیخواستند و مطابق آیه های ۱۴ و ۱۵ آن را بهانه ای قرار داده بودند که فعلا به وسیله آن از ایمان آوری فرار کنند تا بعدا چه پیش آید اگر هم معجزه ای به آنها ارائه میشد بهانه دیگری می آوردند.
المیزان ظرف زمانی «ربما» را آخرت قرار داده، در حالیکه اگر به موقعیت زمانیِ آیه مذکور دقت کنیم معلوممان میشود که اینک مدت طولانیی است که سوره های زیادی بر آنحضرت نازل شده و در قلوب مردم تاثیر گذاشته و خوششان آمده ولی از ترس روسای قبایل جرات نمی کنند ابراز ایمان کنند ، لذا موضوع آیه ۲ مردم معمولی است و با موضوع آیه ۶ و پس از آن که روسای قبایلند فرق دارد.
از تفسير آقای گنجه ای
https://zaya.io/cn2xb
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌴#وفاداری و #تعهد؛ باعظمت ترین صفت
#حضرت_ابوالفضل (ع)
🔷✨وقتى شما با زندگى اجتماعى پیمان بستهاید، که نظم را مراعات خواهید کرد، به آن وفا کنید، زیرا شخصیت در گرو (آن پیمان) است.
🔷✨همانطور که براى زندگى فردى، طبیعت از ما امضا گرفته، که اگر هوا سرد است، لباس ضخیم بپوشیم. سپس همانگونه که وفا به تعهدات حیات طبیعى از درون ما مىجوشد، وفا به تعهدهاى اجتماعى هم باید از درون ما بجوشد.
👈مىگوید: ابوالفضل وفا کرده است. شما این را به عنوان باعظمتترین مدح و صفت در زیارت، براى این پسر نازنین امیرالمؤمنین مىخوانید.
حضرت على (علیه السلام) فرمود: مالکا، تمام اقوام و ملل، با آن ایدهها و عقاید مختلف، و با آن همه مکاتب مختلف، به یک چیز مقید هستند، 👈و آن وفا به تعهد است.
🔷✨اگر وفا به تعهد نباشد، زندگى اجتماعى مختل مىشود. (اگر به تعهد وفا نکنید) جواب درون را چه مىدهید؟ شما را به خدا بیایید این درسها را از حسین فرابگیرید. دنیا و آخرت ما در فراگیرى این درسهاست. گاهى مىبینید که تعهدها چه قدر رنگ خود را مىبازد.
البته نه همه تعهدها، الحمدلله انسانهاى متعهد هم داریم.
🔷✨اینکه خطاب به فرزند نازنین على، #ابوالفضل(سلامالله علیه) مىگوید: تو وفا کردى، واقعا نیامده بود که آنجا هر دقیقه بگوید: یا اباعبدالله، اى برادر من، آقاى من، من پیمان بستهام و با شما خواهم بود. پیمان او فقط لفظى نبود، اگرچه همان شب عاشورا یکبار بلند شد و گفت: یا اباعبدالله! دست از تو بر نمىداریم. شاید کلمه پیمان را صراحتا گفته باشد، ولى پیمان او، پیمان قلبى بود، بر مبناى اینکه (حسین)، یگانه شخصیت الهى روزگار من است. با قطع نظر از اینکه برادر و آقاى من است.
👈تعهد حضرت ابوالفضل(ع) ریشه در جهاد اکبر ایشان دارد.
📚علامه جعفری
┄کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛