eitaa logo
قران پویان
478 دنبال‌کننده
6هزار عکس
701 ویدیو
623 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣ تدبر در سوره 🔹پرسش و پاسخ هایی از آیات ابتدایی سوره حجر الَرَ تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ وَقُرْآنٍ مُّبِينٍ ﴿1﴾ رُّبَمَا يَوَدُّ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَوْ كَانُواْ مُسْلِمِينَ ﴿2﴾ الف. لام. ر. اين آيات آن کتاب ، و خواندنيي روشنگراست (1) چه بسا کافران دوست ميدارند که کاش مسلمان ميبودند (2) ❓آيه ۲ آيا به وضع كافران زمان پيامبر اشاره دارد كه آرزوی اسلام داشتند؟ يا بيان كننده حسرت و آرزوی آنها در قيامت است كه ای كاش مسلمان بودند؟ پاسخ ۴ : رُبَمٰا يَوَدُّ اَلَّذِينَ كَفَرُوا ؛ «ربما» به تشديد و تخفيف خوانده شده است معمولا اين كلمه بر اوّل فعل ماضى در مى آيد و اين جا كه بر مضارع داخل شده، به اين سبب است كه دلالت بر ماضى مى كند، زيرا آنچه خداوند از آينده خبر دهد، به دليل اين كه تحقق آن حتمى است به منزلۀ ماضى و گذشته است و گويا خداوند فرموده است: ربما ودّ، و معناى آيه اين است: روز رستاخير موقعى كه كفّار، وضع و حال خود، و حالت مسلمانان را مشاهده كنند آرزو مى كنند كه كاش مسلمان بودند به قول ديگر، اين آرزوى آنان هنگامى است كه مى بينند مسلمانان از آتش خارج مى شود لَوْ كٰانُوا مُسْلِمِينَ : اين جمله در بيان آرزوى آنها و حكايت از مطلب دوست داشتنى آنان است تفسير جوامع الجوامع https://zaya.io/cn2xb کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و 🛑قسمت اول : بروز انديشه غلط كه حاكم فقط در برابر خدا مسئول است نه مردم. 💢یکى از چیزهایى که بدان بستگى دارد، این است که حکومت ‏با چه دیدى به توده مردم و به خودش نگاه مى ‏کند، با این چشم که آنها و مملوک و خود و صاحب اختیار است؟ و یا با این چشم که آنها و او خود تنها و امین و نماینده است؟ در صورت اول هر خدمتى انجام دهد از نوع تیمارى است که مالک یک حیوان براى حیوان خویش انجام مى‏دهد، 👈👈و در صورت دوم از نوع خدمتى است که یک امین صالح انجام مى‏دهد. اعتراف حکومت ‏به و احتراز از هر نوع عملى که مشعر بر نفى حق حاکمیت آنها باشد، از شرایط اولیه جلب رضا و اطمینان آنان است. 🟩 : مردم در برابر حكومت فقط وظيفه دارند نه حق. ♦️از نظرروان‌شناسى مذهبى، یکى از موجبات عقبگرد مذهبى این است که میان مذهب و یک ، برقرار کنند، مخصوصاً هنگامى که آن نیاز در سطح افکار عمومى ظاهر شود. درست در مرحله ‏اى که و در اروپا به اوج خود رسیده بود و مردم تشنه این اندیشه بودند که حق حاکمیت از آن مردم است، [از طرف] کلیسا یا طرفداران کلیسا و یا با اتکا به افکار کلیسا، 👈👈 این فکر عرضه شد که مردم در زمینه حکومت فقط تکلیف و دارند نه حق. 😔😔 همین کافى بود که تشنگان آزادى و دمکراسى و حکومت را بر ضد کلیسا، بلکه و خدا به طور کلى برانگیزد. 👈این طرز تفکر، هم در غرب و هم در شرق ریشه ‏اى بسیار قدیمى دارد 🔹 در این فلسفه‏ ها مسئولیت در مقابل خداوند موجب سلب مسئولیت در مقابل مردم فرض شده است، 😔😔 مکلف و موظف بودن در برابر خداوند کافى دانسته شده است ‏براى اینکه مردم هیچ حقى نداشته باشند؛ عدالت همان باشد که حکمران انجام مى‏دهد و ظلم براى او مفهوم و معنى نداشته باشد… 👈👈 به عبارت دیگر، حق‌الله موجب سقوط حق‌الناس فرض شده است. 😔😔 آنچه در این فلسفه‏ ها دیده نمى‏شود، این است که اعتقاد و ایمان به خداوند پشتوانه عدالت و حقوق مردم تلقى شود. ↩️حقیقت این است که ایمان به از طرفى زیربناى اندیشه و است و تنها با اصل قبول وجود خداوند است که مى ‏توان وجود حقوق ذاتى و عدالت واقعى را به عنوان دو حقیقت مستقل از فریضه ‏ها و قراردادها پذیرفت، و از طرف دیگر بهترین ضامن اجراى آنهاست. 💫ادامه دارد 🖌 شهيد مطهري مجموعه اثار ج 16 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🔹وَوَجَدَكَ ضَالًّا فَهَدَى 🔸و تو را سرگشته يافت پس هدايت كرد 📘سوره ضحى، آیه ۷ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖 آیات 65 تا 70 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
1019748099_-947921308.mp3
2.49M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️تنها تلاوت كافی نيست، اقامه‌ی آنها نيز لازم است 💠وَ لَوْ أَنَّهُمْ أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِيلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ وَ كَثِيرٌ مِنْهُمْ ساءَ ما يَعْمَلُونَ 🌱اگر آنان به تورات و انجیل و آنچه از سوی پروردگارشان بر آنان نازل شده، کامل عمل می‌کردند، بی‌شک از (برکات آسمانِ) بالای سرشان و (زمینِ) زیر پایشان بهره‌مند می‌شدند. برخی از آنان، گروهی میانه‌رو (و درست‌کار) هستند، و بیشترشان چه بد عمل می‌کنند! مائده _۶۶ 🔹یعنی اگر اینها تورات و انجیل حقیقی را برپا دارند و آنها را تحریف نکنند و کتابهای آسمانی دیگر که بر انبیاءسلف نازل شده ،مانند مزامیر داود که قرآن آن را زبور نامیده را نیز اقامه کنند، ومطابق آنها عمل نمایند و اعتقادات مبداء و معاد خود را بر آنها مبتنی سازند ،دراین صورت باب های نعمت و روزی ازآسمان و زمین بسوی آنها گشوده می شودو دارای وفور نعمت می گردند و نقمتها از آنان دور می شود و بعضی از آنان مردمی معتدل و میانه رو هستند که تسلیم خدا و اوامر و احکام او هستند، اما اینهادر اقلیت می باشند ولیکن بیشتر آنها از حدود الهی تجاوز می کنند و دچار کفر واستکبار و سرپیچی می باشند و این اعمال بسیار زشت و ناپسند است . 🔹كتاب‌های آسمانی (تحريف نشده)، قانون اساسی و محور و راهنمای همه حركت‌هاست و مانند پرچم بايد همواره برپا داشته شود. «أَقامُوا» ‏ 🔹برای دعوت ديگران به اسلام، به اعتقادات و مقدّسات صحيح آنان لطمه نزنيم. أَقامُوا التَّوْراةَ ... ‏ 🔹تنها تلاوت كتاب آسمانی كافی نيست، اقامه‌ی آن نيز لازم است. «أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِيلَ» ‏ 🔹همه‌ی كتب آسمانی، محترم است. «أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِيلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ» ‏ 🔹قرآن، برای همه‌ی امّت‌هاست، نه فقط مسلمانان. «ما أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ» ‏ 🔹اسلام، به رفاه مردم نيز توجّه دارد. «لَأَكَلُوا» ‏ 🔹توجّه به دستورهای دينی، زندگی مادی را هم سروسامان می‌دهد. لَوْ أَنَّهُمْ‌ ... لَأَكَلُوا ... ‏ 🔹در نظام هستی، ايمان افراد، در حاصلخيزی زمين و بارش باران و رشد كشاورزی و محصولات، نقش دارد.أَقامُوا التَّوْراةَ ... لَأَكَلُوا ‏ 🔹جامعه‌ی فاسد، انسان را مجبور به فساد نمی‌كند. در ميان انبوه بدكاران، گروهی هم معتدلند. «مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ» ‏ 🔹در اقامه‌ی كتاب‌های آسمانی، اعتدال لازم است، نه افراط وتفريط.‏«مُقْتَصِدَةٌ» ‏ 🔹هيچ گاه همه‌ی افراد يك مجموعه، نژاد، منطقه و مذهب را تخطئه نكنيم.‏«مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ» ‏ 🔹كثرت جمعيّت، نشانه‌ی حقّانيّت نيست. «كَثِيرٌ مِنْهُمْ ساءَ ما يَعْمَلُونَ» 📚تفسیر المیزان و نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️انتخاب نقطه پايان 💠يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ 🌱ای پیامبر، آنچه را که از سوی پروردگارت (درباره‌ی ولایت علی) بر تو نازل شده، (به مردم) برسان، و اگر (این کار را) نکنی، پیام او را (اصلاً) نرسانده‌ای. خدا، تو را از (گزند) مردم حفظ خواهد کرد. خداوند، مردم کافر را هدایت نمی‌کند. مائده - ۶۷ 🔷اين آيه لحن خاصی بخود گرفته كه آن را از آيات قبل و بعد، مشخص می‌سازد، در اين آيه روی سخن، فقط به پيامبر است، و تنها وظيفه او را بيان می‌كند، با خطاب ای پيامبر (يا أَيُّهَا الرَّسُولُ‌) شروع شده و با صراحت و تاكيد دستور می‌دهد، كه آنچه را از طرف پروردگار بر او نازل شده است به مردم برساند. (بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ‌). سپس برای تاكيد بيشتر به او اخطار می‌كند كه اگر از اين كار خودداری كنی (كه هرگز خودداری نمی‌كرد) رسالت خدا را تبليغ نكرده‌ای! (وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ‌). 🔷‏سپس به پيامبر ص كه گويا از واقعه خاصی اضطراب و نگرانی داشته، دلداری و تامين می‌دهد و به او می‌گويد:" از مردم در ادای اين رسالت وحشتی نداشته باش، زيرا خداوند تو را از خطرات آنها نگاه خواهد داشت" (وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ‌). 👈‏و در پايان آيه به عنوان يك تهديد و مجازات، به آنهايی كه اين رسالت مخصوص را انكار كنند و در برابر آن از روی لجاجت كفر بورزند، می‌گويد: ‏" خداوند كافران لجوج را هدايت نمی‌كند" (إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ‌). ‏جمله‌بندی‌های آيه و لحن خاص و تاكيدهای پی در پی آن و همچنين شروع شدن با خطاب‌ يا أَيُّهَا الرَّسُولُ‌ كه تنها در دو مورد از قرآن مجيد آمده و تهديد پيامبر ص به عدم تبليغ رسالت در صورت كوتاهی كردن كه منحصرا در اين آيه از قرآن آمده است، نشان می‌دهد كه سخن از حادثه مهمی در ميان بوده است كه عدم تبليغ آن مساوی بوده است با عدم تبليغ رسالت. ‏بعلاوه اين موضوع مخالفان سرسختی داشته كه پيامبر ص از مخالفت آنها كه ممكن بوده است مشكلاتی برای اسلام و مسلمين داشته باشد، نگران بوده و به همين جهت خداوند به او تامين ميدهد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan