eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
4_5967658097726984520.mp3
38.73M
🟡"توهین به مقدسات و آزادی بیان" ✅در میان همه ادیان و مکاتب جهان دو قاعده بنیان زیست اخلاقی پذیرفته شده است؛ قانون : با دیگران آن گونه رفتار نکن که دوست نداری با تو رفتار کنند؛ قانون : با دیگران آن گونه رفتار کن که دوست داری با تو رفتار کنند. در روایات ما از پیامبر ص و امامان نیز نقل شده است که:" آنچه را که برای خود دوست نداری برای دیگران هم دوست نداشته باش؛ و آنچه را که برای خودت دوست داری برای برادرت نیز دوست داشته باش؛" ✅درباره شيوه برخورد زباني و قلمي با عقايد و اعمال و ديگران ، قرآن مجيد مي‌فرمايد: و آنهايي را كه جز خدا مي‌خوانند دشنام مدهيد كه آنان از روي دشمني و به ناداني، خدا را دشنام بدهند» (انعام/ 108). در اينجا قرآن مجيد قانون زرين و سیمين را به كار برده است. قرآن مجيد از مسلمان مي‌‌خواهد آنچه را كه دوست ندارند درباره دين آنان گفته شود درباره مقدسات ديگران نگويند. انسان كسي است كه بگويد من آزادم كه به مقدسات ديگران هر چه خواستم بگويم ولی نسبت با کسانی که به مقدسات من توهین کنند شديد‌ترين برخورد را مي‌كنم. دکتر عبدالرحیم سلیمانی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
و 🛑قسمت هفتم: ❇️💢= جامعه عاري از فقر. رسیدن به بدون ، و ممکن نیست. ↩️"در این نوشتار مى ‏خواهم تعریفى مغفول و مهجور از «عدالت‏»، که از دو پیشواى مان رسیده است بیاورم. از حضرت امام جعفر صادق(ع) رسیده است که: ✅ ان الناس یستغنون اذا عدل بینهم. اگر در میان مردمان به عدالت رفتار شود، همه بى ‏نیاز مى‏ گردند. این «تعریف‏»، بصورتى شگفتى ‏آور، در نزد عموم مسلمین، به ویژه پیروان ائمه معصومین(ع)، مورد غفلت قرار گرفته و فراموش گشته است. نقطه اوج این تعریف (بجز اعماق الهى آن، و ابعاد انسانى آن، و همچنین نشان دادن «مراد الهى‏»، از اقامه قسط و اجراى عدل در آیات قرآن کریم و سنت نبوى)، عینیت آن است، یعنى در این تعریف، به هیچ روى، «کلى ‏گویى‏» و «ذهنگرایى‏» نشده است، بلکه واقعیت عینى، و خارجیت ملموس، با صراحت (و به تعبیر مردم: لب و پوست ‏کنده)، گفته شده است، تا مطلب براى هرکس، حتى عامى‏ ترین مردم، و حتى در سنین پایین از نوجوانان، معلوم و محسوس باشد… حدیثى دیگر، از امام موسى کاظم(ع) رسیده است ✅ ان الله لم یترک شیئا من صنوف الاموال الا وقد قسمه ، واعطى کل ذی حق حقه، الخاصه والعامه، والفقراء والمساکین، و کل صنف من صنوف الناس… لو عدل فی الناس لاستغنوا.. . خداوند هیچگونه مالى را رها نگذاشته، بلکه آن را قسمت کرده است، و حق هر صاحب حقى را (در تقدیر الهى) به او داده است. خواص و عوام، و فقیران و بینوایان، و همه قشرهاى مردمان… اگر در میان مردم به عدالت رفتار مى ‏شد همه بى‏ نیاز مى ‏شدند (و فقیرى و مسکینى و نیازمندى باقى نمى ‏ماند). 👈اگرچه از ظاهر این دو حدیث، و معیشتى فهمیده مى ‏شود، لیکن تا «سیاسى‏» و « ‏» و « ‏»… در جامعه‏ اى و در زندگى مردمى تحقق نیابد، و دست نفوذداران مالى از تملک اموال تکاثرى و تصرف هاى شادخوارانه اترافى بریده نشود، در زندگى توده‏ ها تحقق نخواهد یافت، زیرا که جمع میان دو ضد ممکن نیست، نمى ‏شود هم تکاثر باشد و هم عدالت. 💢🔸 راستین رسیدن به جامعه منهاى است; چنانکه امام على(ع) درباره کوفه (تنها شهرى که در اختیار او بود، و از نفوذ عوامل گوناگون و مخرب نیز مصونیت چندانى نداشت)، مى ‏فرماید: ما اصبح بالکوفه احد الا ناعما، ان ادناهم منزله لیاکل البر، ویجلس فی الظل، ویشرب من ماء الفرات. 👈👈هیچ کس در نیست که زندگى او سامانى نیافته باشد، پایین‏ترین افراد نان گندم مى‏خورند، و خانه دارند، و از بهترین آب آشامیدنى استفاده مى‏ کنند. و این چگونگى در کوفه جنگ‏زده و نفوذ یافته آنروز، یعنى اینکه همه از نسبى برخوردار باشند، و فقیرى در آن یافت نشود، بحق بسیار بسیار اهمیت دارد. شاید، چنین شهرى در تاریخ، دیگر پدید نیامده باشد. ✅ 👌همچنین قرآن کریم، هدف اجتماعى از بعثت پیامبران را «اقامه ‏» معرفى کرده است که همان حضور عدالت است در میان مردمان بصورتى سرشار و همه‏ گیر (لیقوم الناس بالقسط)، یعنى ساختن جامعه قائم بالقسط. و آیا ممکن است که خداوند حکیم دانا و مهربان و عادل، امرى را که شدنى نیست، هدف نهضت درازدامن و بزرگ‏ آهنگ پیامبران خود قرار داده باشد؟ نه، هرگز! پس اقامه قسط و اجراى عدالت ممکن است و عملى است. ✅ و آیا عدالت چیست؟ عدالت ‏بنابر سخن دو معصوم در قلمرو هدایت و تربیت انسان، همان است که فقر نباشد و و زندگى به « » (بى‏نیازى) برسند، 🔴👈 و به راه رشد درآیند که بدون تربیت نیست، و بدون تربیت رشد نیست، و بدون رشد هدایت نیست، و بدون هدایت معرفت نیست، و بدون معرفت عبادت نیست، و بدون عبادت سعادت نیست، زیرا سعادت کامل، در حال ارتباط انسان با خدا تحقق مى ‏یابد. و یکى از مهمترین عوامل و زمینه‏ هاى ممکن‏ سازى ارتباط انسان با خدا، اجراى عدالت است، از اینرو، در بیان هدف از بعثت پیامبران اقامه قسط و نشر عدالت در میان مردمان یاد گشته است. و از این رو است که امام على(ع) مى ‏فرماید: «العدل حیاه الاحکام ، زنده شدن دین و احکام دین به اجراى است‏» 🖌از مقاله "تعریف عینى و عملى عدالت، از امام صادق(ع) و امام کاظم(ع)،" نويسنده مرحوم محمدرضا @quranpuyan
🍀 از حضرت زین العابدین علیه السلام🍀 بند ۷ 🍃🌸 وَارْزُقْنى‏ مُواساةَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَیْهِ مِنْ رِزْقِکَ بِما وَسَّعْتَ عَلَىَّ مِنْ فَضْلِکَ، وَنَشَرْتَ عَلَىَّ مِنْ عَدْلِکَ، وَاَحْیَیْتَنى‏ تَحْتَ ظِلِّکَ 🌸 ✅ و روزى من گردان که کمک مالى دهم بر کسى‏ که روزی‌ات را بر او تنگ کردى به‌وسیله آنچه بر من فراخ گرداندى از فضل خویش و گستردى بر من از عدل خویش و مرا در زیر سایه‏‌ات زنده داشتى 🌸🍃 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖 آیات 96 تا 103 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
-870834429_-1404114634.mp3
2.93M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️منشا ، يا بودن عالم است و ملاك و ، طيب بودن است نه بسيار بودن 💠قُلْ لا يَسْتَوِي الْخَبِيثُ وَ الطَّيِّبُ وَ لَوْ أَعْجَبَكَ كَثْرَةُ الْخَبِيثِ فَاتَّقُوا اللَّهَ يا أُولِي الْأَلْبابِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ 🌱بگو: پلید و پاک، یکسان نیستند؛ هرچند فراوانی پلید(ی‌‌ها)، تو را به ‌‌شگفت آورد. (بنابراین باید از دستورهای خدا که بر پاکی و قداست بنا شده، اطاعت کنید؛ نه از روش بسیاری از مردم که ناپاک‌اند). پس ای خردمندان، خود را از (خشم) خدا در امان نگه دارید؛ باشد که به خواسته(های دنیا و آخرتِ) خود دست یابید. مائده - ۱۰۰ 🔷خدای تعالی در آيه مورد بحث‌" لا يَسْتَوِي الْخَبِيثُ وَ الطَّيِّبُ وَ لَوْ أَعْجَبَكَ كَثْرَةُ الْخَبِيثِ" مثالی زده است برای بيان اينكه قواعد دين ناشی هستند از صفاتی تكوينی كه در اشيای عالم است، از پاكيها و پليديها، كه بی شك در سعادت و شقاوت آدميان تاثير تامی دارند، و فرقی در كم و زياد آنها از جهت اثر نيست، خوبش خوب است اگر چه اندك باشد، و بدش بد است اگر چه بسيار باشد. چون چنين است هر شخص عاقلی كه پاكيها و پليديها را از هم تشخيص می‌دهد و عقلش قدرت قضاوت اينكه پاك از ناپاك بهتر است، و اينكه واجب است كه در سعادت زندگی خويش بكوشد و خير را بر شر ترجيح دهد بايد از خدای تعالی ترسيده و راه او را سلوك كند. 🔷هيچگاه از اينكه اكثر مردم از راه خدا منحرفند مغرور نشود، و مانند آنان به كارهای زشت و رذايل اخلاقی تن در ندهد، هوا و هوسهای كشنده او را از پيروی حق باز ندارد، نه از راه فريبندگی مفتونش سازد، و نه از طريق تهديد زبونش كند، كه اگر در برابر اكثريت منحرف چنين استوار ايستاد اميد فلاح و رسيدن به سعادت انسانيت برای او هست. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️! 💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَسْئَلُوا عَنْ أَشْياءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ وَ إِنْ تَسْئَلُوا عَنْها حِينَ يُنَزَّلُ الْقُرْآنُ تُبْدَ لَكُمْ عَفَا اللَّهُ عَنْها وَ اللَّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ 🌱ای مسلمانان، از مطالبی (که ما قصد بیان آن‌ها را نداریم،) سؤال نکنید؛ که اگر بر شما آشکار شود، (بر تکلیف شما می‌‌افزاید، و در نتیجه،) ناراحتتان می‌‌کند، و اگر ‌‌هنگام نزول قرآن، درباره‌ی آن‌ها سؤال کنید، برایتان روشن می‌‌شود. خدا از (بیان) آن‌ها صرف نظر کرد. خداوند بسیار آمرزنده و بردبار است. مائده - ۱۰۱ 🔷‏شك نيست كه سؤال كردن كليد فهم حقائق است، و به همين دليل كسانی كه كمتر می‌پرسند كمتر می‌دانند، و در آيات و روايات اسلامی نيز به مسلمانان دستور اكيد داده شده است كه هر چه را نمی‌دانند بپرسند، ولی از آنجا كه هر قانونی معمولا استثنايی دارد، اين اصل اساسی تعليم و تربيت نيز استثنايی دارد و آن اينكه گاهی پاره‌ای از مسائل پنهان بودنش برای حفظ نظام اجتماع و تامين مصالح افراد بهتر است در اينگونه موارد جستجوها و پرسشهای پی در پی، برای پرده برداشتن، از روی واقعيت، نه تنها فضيلتی نيست بلكه مذموم و ناپسند نيز می‌باشد. 🔷همچنين مردم در همكاريهای خود نياز به خوش‌بينی دارند و برای حفظ اين سرمايه بزرگ صلاح اين است كه از تمام جزئيات حال يكديگر با خبر نباشند، زيرا بالآخره هر كس نقطه ضعفی دارد، و فاش شدن تمام نقطه‌های ضعف، همكاری‌های افراد را مواجه با اشكال می‌كند، مثلا ممكن است يك فرد با شخصيت و مؤثر تصادفا در يك خانواده پست و پائين متولد شده باشد، اكنون اگر سابقه او فاش شود، ممكن است آثار وجودی او در جامعه متزلزل گردد در اين گونه موارد به هيچوجه نبايد افراد، اصراری داشته باشند و به جستجو برخيزند. تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روز بزرگداشت خواجه نصیر الدین طوسی و روز بر مهندسین عزيز مبارک باد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين @quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹نکات فراز آیات ۲۵-۱۶ سوره حجر ۱- بروج جمع برج به معنای چیز آشکار و جالب است .در قرآن،در چهار سوره لفظ بروج بکار رفته است که در سوره های فرقان، بروج و حجر به همین بروج آسمانی اشاره دارد اما در سوره نسا به برج و قلعه های بلند و مستحکم نظامی اشاره دارد. در سوره بروج با مرور همه آیات مرتبط بیان شد که "بروج، اجسام نورانی آشکاری هستند که هم زینت بخش آسمانند و هم محافظین آسمان با طرد و عذاب شیاطین . بیان محفوظ بودن قرآن در لوح محفوظ در آیه آخر در تلفیق با مثال قوم ثمود و فرعون، و نیز در ارتباط با نخستین آیه سوره که بر بروج محافظ آسمان از شر شیاطین سوگند خورده بود، می رساند که خداوند میذخواهد کافران را علاوه بر انذار از آزار مسلمانان ، از هدف اصلی آنها که مبارزه با قرآن و محو پیامهای آن است نیز منصرف نموده و به آنها گوشزد کند که این آیات، قرآن با عظمتی است که نزد خداوند محفوظ است و حتی با کشتن پیامبر و مسلمانان نیز از بین نمیرود." نکته جالب اینکه در سوره حجر هم که بروج و حفاظت از آسمانها مطرح شده، بر حفظ قرآن توسط خداوند نیز تاکید شده است. آقای سید کاظم فرهنگ https://zaya.io/cn2xb کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
ديني ❓ايا در زمينه مسايل سياسي مثل هم بايد از و فقها كرد؟ ايا شركت در انتخابات، است؟ 🛑قسمت اول: 🔶مسئله دادن و شرکت در انتخابات از مسائل نوپیدا و مستحدثه است که در سنت فقهی پییشینه‌ای ندارد و بحثی دربارة آن نشده است. در این نوع مسائل فقیهان برپایه دلایل اجتهادی و قواعد عام فقهی نظر می‌دهند و برداشت آن‌ها به موضعی بستگی دارد که درباره اعتبار عرف و رویه‌های عقلایی اتخاذ می‌کنند. 👈براین اساس می‌توان دیدگاه‌های فقهی طرح شده در این باره را در سه دسته جای داد: 1⃣-نخست دیدگاهی که شرکت در انتخابات و رأی دادن را به مثابه تکلیفی شرعی می‌نگرد و حق شهروندان را تنها به انتخاب افراد آن هم با شرایط خاص محدود می‌کند. 2⃣-دوم دیدگاهی که رأی دادن را از حقوق شهروندان می‌داند، ولی شرکت در انتخابات را و شرعی نیز می‌داند. 3⃣-در نهایت، دیدگاهی که رأی دادن را هر می‌داند و تشخیص لزوم یا عدم لزوم شرکت در انتخابات را به وی واگذار می-کند. 🔸1-. رأی دادن به مثابه این دیدگاه پس از تأسیس جمهوری اسلامی و تحت تاثیر الزامات آن طرح شد و بر اساس آن، شرکت در انتخابات، تکلیفی شرعی است و خودداری از آن جایز نیست‌. مبنای اصلی این دیدگاه ضرورت تشکیل حکومت اسلامی و حفظ آن است و بر پایه آن هر اقدام و کنشی که به حفظ و تقویت آن کمک کند، تکلیفی شرعی خواهد بود. 🔶 بر این اساس شرکت در انتخابات را وظیفه‌ای شرعی و ملی می‌دانست. به پیروی از وی، برخی دیگر از فقیهانی نیز شرکت درانتخابات نظام جمهورى اسلامى براى افراد واجد شرایط را وظیفه‌ای ، اسلامى و الهى دانسته‌اند. 🔻آنان با توجه به ضرورت حکومت اسلامی و وجوب کوشش برای حفظ و تقویت آن و نقش در این امر بر وجوب عینی شرکت در انتخابات استدلال می‌کنند. از نظر آنان حتی اگر کسی دربارة شایستگی نامزدهای انتخابات به نتیجه نرسیده نباشد، تکلیف از او ساقط نیست، زیرا می‌تواند رأی سفید به صندوق بیندازد. 👈بنابراین اصل شرکت در تکلیفی چشم ناپوشیدنی است و تنها تشخیص برای انتخاب به شهروندان واگذار شده است. 🔸طرفداران بودنِ شرکت در انتخابات، دربارة مبنا و نیز شرایط تحقق این تکلیف اختلاف نظر دارند: گروهی که با نگاهی به موضوع می‌نگرند، بر پایة قواعد کلی مانند و یا حفظ نظام در معنای گسترده‌اش، بر این تکلیف استدلال می‌کنند. 🔹گروهی دیگر، که در چارچوب گفتمان به موضوع می‌اندیشند، بر پایه وجوب اصل وجوب حفظ حکومت اسلامی و یا به معنای رژیم سیاسی آن را اثبات می‌کنند. 👈در این میان، برخی نیز با نگاهی سخت‌گیرانه‌تر شرایطی برای آن در نظر گرفته‌اند، که به آسانی دست‌یافتنی نیست. 💫آیت‌الله بهجت در دو بیانیه‌ای که درباره انتخابات صادر کرده، از چنین دیدگاهی به موضوع نگریسته است. در این دو بیانیه بدون هیچ اشاره‌ای به در انتخابات، به شرایط سلبی و ایجابی مشارکت و رأی دادن پرداخته شده است. از ظاهر بیانیه چنین به نظر می‌رسد که در صورت وجود چنین شرایطی افراد مجاز به شرکت در انتخابات و رأی دادن هستند. 👈این ادعا به شکل غیرمستقیم برحق بودن شرکت در دلالت دارد. با وجود این، مخالفت شدید وی با نظام‌های انتخاباتی در کشورهای غربی، که با عنوانِ «دول کفر» از آن‌ها یاد کرده است، نشان می‌دهد او با دریافت مدرن از حق رأی دادن، مرزبندی داشته است. 🖌برگرفته از مقاله مشارکت در انتخابات ؛حق شهروندی یا تکلیف مدنی، دكتر سيد علي ميرموسوي 💫ادامه دارد http://B2n.ir/u01340 @quranpuyan
🌺💐🌹فضایل شب در كلام رسول الله ص🌹💐🌺 ┄┅═🌹═┅┅─── ✅پیامبر خدا (ص) در شب نیمه شعبان، در سجده دعا می کرد و می گفت: «از کیفرِ تو، به عفو تو پناه مى‏برم و از ناخشنودى‏ ات به خشنودى ات پناه می برم و از تو، به خودت پناه می برم، اى ذاتت پُرشکوه!» 📚(تاریخ دمشق: ج 36 ص 195) ┄┅═🌹═┅┅─── ✅رسول خدا (ص) فرمودند: پنج شب است که دعا در آنها رد نمی شود: نخستین شب از ماه رجب، شب نیمه شعبان، شب جمعه، شب عید فطر و شب عید قربان. 📚 (تاریخ دمشق: ج 10 ص 408) ┄┅═🌹═┅┅─── ✅رسول خدا (ص) فرمودند: هر گاه شب نیمه شعبان رسید، آن شب را به عبادت بگذارنید و روزش را روزه بگیرید؛ زیرا خداوند متعال می فرماید: «آیا آمرزش‏ خواهى هست تا او را بیامرزم؟ آیا روزى ‏خواهى هست تا او را روزى دهم؟ آیا درخواست کننده ‏اى هست تا به او عطا کنم؟ آیا چنین، آیا چنان؟»، تا آن گاه که سپیده بزند. 📚(الإقبال: ج 3 ص 323 ┄┅═🌹═┅┅─── @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 دعای معروف شب از زبان شهید مطهری 🌹مبارک باد سالروز ولادت بشارت الهی و امید بشریت! ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
محمد بن مسلم گويد: «از امام باقر (ع) درباره قائم (ع) پرسيدم كه چون قيام نمايد، به كدام سيرت در ميان مردم عمل مى‌كند؟» حضرت فرمود : «بِسيرَةٍ مَا سَارَ بِهَا رَسُولُ اللهِ (ص) حَتَّى يُظْهِرَ الاِْسْلاَمَ.» به سيرتى عمل مى‌كند كه رسول خدا (ص) عمل كرد تا اسلام را آشكار ساخت. گفتم: «سيرت رسول خدا (ص) چه بود؟» فرمود : «أَبْطَلَ مَا كَانَ فِي الْجَاهِلِيَّةِ وَ اسْتَقْبَلَ النَّاسَ بِالْعَدْلِ؛ وَ كَذلِکَ الْقَائِمُ (ع) إِذَا قَامَ يُبْطِلُ مَا كَانَ فِي الْهُدْنَةِ مِمَّا كَانَ فِي أَيْدِي النَّاسِ وَ يَسْتَقْبِلُ بِهِمُ الْعَدْلَ.»       آن‌چه را كه در جاهليت بود، از بين برد و با مردم به رفتار كرد؛ و همين‌گونه است قائم (ع) كه چون قيام كند آن‌چه را كه از در مردم است از بين ببَرَد و با ايشان به رفتار كند. تهذیب الاحکام ، طوسی ، ج ۶ ، ص ۱۵۴ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖 آیات 104 تا 108 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan