eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
681 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 19 تا 27 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
1394220800_-141127757.mp3
2.81M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِبًا أَوْ كَذَّبَ بِآيَاتِهِ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الظَّالِـمُونَ (21/انعام) 🌱و كيست ستمگرتر از آنكه بر خدا دروغي ببندد [=به نام خدا و دين او ادعاهایي مطرح سازد] يا آيات او را دروغ شمارد، مسلماً ستمگران رستگار نمي‌شوند. 🔹بزرگي ظلم با عظمت حقی که پایمال شده نسبت مستقيم دارد. در اين آيه نشان داده شده است سوء استفاده از دين براي رسيدن به دنيا، و نردبان قرار دادن آن براي رسيدن به قدرت و ثروت و جاه و مقام، از هر ظلمي عاقبت سوز تر است، و دين مردم را به خرافات و خودخواهي آلوده کردن، بدتر از تخريب دنياي آنهاست. 🔹فعل «أَظْلَمُ» 16 بار در قرآن آمده است که 15 مورد آن با جملة: و من أظلم (يا: فمن أظلم) آغاز گشته است. بيش از همه (9 بار) افتراي به خدا، يعني نسبت دادن چيزي به او مطرح شده، پس از آن: تکذيب آيات خدا، کتمان شهادت خدائي، مانع ياد خدا شدن در مساجد و بالاخره اعراض از آيات خدا بعد از تذکر به آن است. ‏🔹هر چيز كه عزيزتر و مقدّس‌تر باشد، خطر ظلم درباره‌ی آن بيشتر است. از اين رو ظلم به خدا و افترا بر ذات مقدس الهی، بدترين ظلم‌هاست. «وَ مَنْ أَظْلَمُ» ‏ 🔹ظلم به تفكر و فرهنگ انسان‌ها، بدترين ستم‌هاست. شرك، افترا به خدا، ادّعای نبوّت دروغين، بدعت، تفسير به رأی، همه نمونه‌ای از اين گونه ظلم‌هاست. «وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَری‌ عَلَی اللَّـهِ كَذِباً أَوْ كَذَّبَ بِآياتِهِ» 📚تفسیر بازرگان و نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️، درد بی درمان است و مثل آينه‌ی موج دار، بهترين صورت‌ها را هم زشت نشان می‌دهد 💠وَ مِنْهُمْ مَنْ يَسْتَمِعُ إِلَيْكَ وَ جَعَلْنا عَلی‌ قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَنْ يَفْقَهُوهُ وَ فِي آذانِهِمْ وَقْراً وَ إِنْ يَرَوْا كُلَّ آيَةٍ لا يُؤْمِنُوا بِها حَتَّی إِذا جاؤُكَ يُجادِلُونَكَ يَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هذا إِلاَّ أَساطِيرُ الْأَوَّلِينَ (۲۵/انعام) 🌱‏بعضی از آنها كسانی هستند كه (به ظاهر) به سخن تو گوش می‌دهند، ولی ما بر دلهايشان پرده‌هايی قرار داده‌ايم تا آن را نفهمند و در گوشهايشان (نسبت به شنيدن حقّ) سنگينی قرار داديم و آنان به قدری لجوجند كه اگر هر آيه و معجزه‌ای را ببينند، باز هم به آن ايمان نمی‌آورند تا آنجا كه چون نزد تو آيند با تو جدال می‌كنند و كسانی كه كافر شدند می‌گويند: اين نيست جز افسانه‌های پيشينيان. 🔹در حقيقت تعصبهای كوركورانه جاهلی، و فرو رفتن در منافع مادی، و پيروی از هوا و هوسها، آن چنان بر عقل و هوش آنها چيره شده كه گويا در زير سرپوش و پرده‌ای قرار گرفته است نه حقيقتی را می‌شنوند و نه درك صحيح از مسائل دارند. 🔹‏شايد كرارا گفته‌ايم كه اگر اين گونه مسائل نسبت به خدا داده می‌شود در حقيقت اشاره به قانون" عليت" و خاصيت" عمل" است، يعنی ادامه در كجروی و اصرار در لجاجت و بدبينی، اثرش اين است كه روح و روان آدمی را به شكل خود در می‌آورند و آن را همانند آئينه كج و معوجی می‌كنند كه قيافه همه چيز را كج و معوج نشان می‌دهد. تجربه اين حقيقت را ثابت كرده است كه افراد بدكار و گناهكار در آغاز از كار خود احساس ناراحتی می‌كنند، اما تدريجا به آن خو گرفته و شايد روزی فرا رسد كه اعمال زشت خود را واجب و لازم بشمرند و به تعبير ديگر اين يكی از مجازاتهای اصرار و پافشاری در گناه و مخالفت با حق است كه دامان گناهكاران لجوج را می‌گيرد. ‏لذا می‌گويد كار اينها به جايی رسيده است كه" اگر تمام آيات و نشانه‌های خدا را ببينند باز ايمان نمی‌آورند". 🔹از اين بالاتر هنگامی كه به نزد تو بيايند به جای اينكه گوش جان را به سخنان تو متوجه سازند و حد اقل به صورت يك جستجوگر، به احتمال يافتن حقيقتی پيرامون آن بينديشند، با روح و فكر منفی در برابر تو ظاهر می‌شوند، و" هدفی جز مجادله و پرخاشگری و خرده‌گيری ندارند" (حَتَّی إِذا جاؤُكَ يُجادِلُونَكَ‌). آنها با شنيدن سخنان تو كه از سرچشمه وحی تراوش كرده و بر زبان حقگوی تو جاری شده است متوسل به ضربه تهمت شده، می‌گويند:" اينها چيزی جز افسانه‌ها و داستانهای ساختگی پيشينيان نيست." 🔹پيامبران و رهبران الهی بايد از روحيات كفّار و مخالفان و ترفندهای آنان آگاه باشند. «وَ مِنْهُمْ مَنْ يَسْتَمِعُ» ‏ 🔹از همه‌ی كفّار مأيوس نباشيد، بعضی از آنان لجوجند. «وَ مِنْهُمْ» ‏ 🔹شنيدن صوت قرآن، آنگاه ارزش دارد كه در دل اثر كند. «أَكِنَّةً أَنْ يَفْقَهُوهُ» ‏ 🔹كفّار بر انكار خود اصرار دارند و پرده افكنی خداوند بر دل كفار، به خاطر همين عناد و اصرار خود آنان است. «إِنْ يَرَوْا كُلَّ آيَةٍ لا يُؤْمِنُوا» ‏ 🔹لجاجت، درد بی درمان است و مثل آينه‌ی موج دار، بهترين صورت‌ها را هم زشت نشان می‌دهد. «إِنْ يَرَوْا كُلَّ آيَةٍ لا يُؤْمِنُوا» ‏ 🔹اگر كسی به قصد جدال و با سوء ظن و روح منفی و موضعگيری قبلی، حتّی با پيامبر هم ملاقات كند، بهره‌ای نخواهد برد. جاؤُكَ يُجادِلُونَكَ‌ ... ‏ 🔹كفّار هيچ راه صحيح و منطقی برای مقابله با پيامبر اسلام نداشتند. (پناه به جدال و تهمت نشانه عجز آنان از منطق است) يُجادِلُونَكَ‌ ... 📚تفسیر نمونه و نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر سوره حجر از عبدالعلی بازرگان حجر : ۱۹ وَالْأَرْضَ مَدَدْنَاهَا وَأَلْقَيْنَا فِيهَا رَوَاسِيَ وَأَنبَتْنَا فِيهَا مِن كُلِّ شَيْءٍ مَّوْزُونٍ  و زمين را گستراندیم و در آن کوه‌هائي ثابت [=لنگر هايي براي قاره‌ها که شناور روي مواد مذاب زيرين هستند] قرار داديم ۱۳ [تا از لرزش دائمي محفوظتان دارد] و در آن از هر چيز موزون رويانديم. ۱۴  ۱۳- «رواسي» جمع «راسيه» به معناي لنگر است که موجب توقف کشتي در بندر مي‌گردد. کوه‌ها نيز به دليل ريشه‌دار بودن‌، قاره‌هاي زمين را روي قشر مذاب زمين نگه داشته و مانع حرکت آنها مي‌گردند. اين اصطلاح ۱۰ بار در قرآن تکرار شده است: رعد ۳ (۱۳:۳) ، حجر ۱۹ (۱۵:۱۹) ، نازعات ۳۲ (۷۹:۳۲)، نحل ۱۵ (۱۶:۱۵) ، انبياء ۳۱ (۲۱:۳۱) ، نمل ۶۱ (۲۷:۶۱) ، لقمان ۱۰ (۳۱:۱۰) ، فصلت ۱۰ (۴۱:۱۰) ، ق ۷ (۵۰:۷) و مرسلات ۲۷ (۷۷:۲۷) . ۱۴- «هر چيز موزون» مي‌تواند شامل: معادن، گياهان و حيوانات باشد، انسان را نيز قرآن روییده شده از زمين شمرده است [نوح ۱۷ (۷۱:۱۷) - وَاللهُ أَنْبَتَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ نَبَاتًا] نه تنها آدميان عادي، بلکه مريم را نيز رويشي نيکو توصيف کرده است [آل‌عمران ۳۷ (۳:۳۷) - فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَأَنْبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا...]. منظور از موزون، متناسب و منظم و مقدّر [طراحي شده روي نظم و حساب] است. حجر : ۲۱ وَإِن مِّن شَيْءٍ إِلَّا عِندَنَا خَزَائِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَّعْلُومٍ  هيچ چيزي وجود ندارد مگر آن که گنجينه‌هاي آن نزد ماست و جز به اندازه معين آن را فرو نمي‌فرستيم. ۱۵  ۱۵- همة پديده‌هاي عالم، به اندازه و «قدر» معيني آفريده و مقدّر شده‌اند [رعد ۸ (۱۳:۸) ، حجر ۲۱ (۱۵:۲۱) ، قمر ۴۹ (۵۴:۴۹) ]، از جمله باران که نزول آن در نقاط مختلف زمين کاملا تنظيم شده و روي حساب است [مومنون ۱۸ (۲۳:۱۸) و زخرف ۱۱ (۴۳:۱۱) ]. حجر : ۲۲ وَأَرْسَلْنَا الرِّيَاحَ لَوَاقِحَ فَأَنزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَسْقَيْنَاكُمُوهُ وَمَا أَنتُمْ لَهُ بِخَازِنِينَ  و بادها را بارور کننده [=آبستن کننده ابرها] فرستاديم، ۱۶ پس [با ريزش باران] بدان سيراب‌تان ساختيم و شما ذخيره کننده آن [در طبقات زيرزميني يا درياچه‌ها] نيستيد. ۱۷  __ ۱۶- «لَوَاقِحَ» [جمع لاقح] از ماده لقاح و تلقيح، که همان آبستن و بارور کردن است مي‌آيد، چنين نقشي براي باد تا قبل از قرن ۱۸ ميلادي معلوم نبود. بارور شدن ابر در اثر نطفه‌هاي نمک در ذرات ابر مي‌باشد که به وسيله باد تحريک و ترکيب مي‌شود. براي ايجاد باران مصنوعي نيز در هواي صاف يا همراه قطعات متفرق ابر، که گرم و مرطوب و آماده تشکيل ابر است، گرد يخ متبلور [انيدريد کربنيک] يا بعضي املاح سرد و جاذب الرطوبة يا غبار آب را به وسيله هواپيما مي‌پاشند [کتاب باد و باران در قرآن، صفحات ۳۰۴، ۳۰۵، ۳۶۰ تا ۳۶۲، در مجموعه آثار شماره ۷ از مهندس مهدي بازرگان]. ۱۷- در اين آيه به سفره‌هاي زيرزميني، که مسکن و قرارگاه آب است، اشاره شده، در آية ۱۸ سوره مؤمنون به سفره‌هاي سکونت زيرزميني آب و در آيه ۲۱ سوره زمر (۳۹:۲۱) به منابع زيرزميني آن. همه اين آيات در سرزمين خشک و کم باران عربستان نازل شده که مردمانش اطلاعي از اين مخازن نداشتند. به خصوص زمين آذرين مکه که اصولا آب را نمي‌توانست درون خود ذخيره کند. https://zaya.io/cn2xb کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
بنام خدا 💐💐لیست ترین موضوعات ارسالی سه ماه گذشته،در تالار گفتگوهای قرآن پویان. به شرح زیر می باشد.👇👇 🌸️خوردنيهاي حلال و حرام در قرآن - خوردنی ها و آشامیدنی ها در قرآن https://www.quranpuyan.com/yaf_postst184_khwrdnyhy-Hll-w-Hrm-dr-qrn.aspx 🌸آيا كشف حجاب،مجازات شلاق دارد؟ قواعدفقهی تعیین جرم و مجازات و تعزیزات چيست؟ https://quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=5649&= 🌸چرا مشرکان، از لفظ رحمان برای خدا اعراض می کردند؟ https://www.quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=5645&= 🌸آيا توصيفاتي كه در آيات مختلف قران براي نعمات بهشت شده است، تمثيل است يا وافعي؟ https://www.quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=5651&= ✅✅شما هم میتوانید با کلیک بر روی لینکهای بالا موضوعات فوق را مطالعه نمایید. @quranpuyan
إِلَهِي إِنْ حَرَمْتَنِي فَمَنْ ذَا الَّذِي يَرْزُقُنِي وَ إِنْ خَذَلْتَنِي فَمَنْ ذَا الَّذِي يَنْصُرُنِي خدایا! اگر محرومم سازی، كيست كه روزيم دهد؟ و اگر خوارم كنی، كيست كه ياريم كند؟ فرازی از مناجات شعبانیه @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 28 تا 35 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5987698844626850797.mp3
2.8M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️🔹 كيفرهای قيامت، به خاطر مداومت در و انكار در دنياست 💠‏وَ قالُوا إِنْ هِيَ إِلاَّ حَياتُنَا الدُّنْيا وَ ما نَحْنُ بِمَبْعُوثِينَ (۲۹) وَ لَوْ تَری‌ إِذْ وُقِفُوا عَلی‌ رَبِّهِمْ قالَ أَ لَيْسَ هذا بِالْحَقِّ قالُوا بَلی‌ وَ رَبِّنا قالَ فَذُوقُوا الْعَذابَ بِما كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ (۳۰/انعام) 🌱‏و گفتند: جز زندگی دنيوی ما، هيچ زندگی ديگری نيست و ما (پس از مرگ) برانگيحته نمی‌شويم. ‏و اگرببينی آنگاه كه در برابر پروردگارشان بازداشته شده‌اند، (خدا) می‌فرمايد: آيا اين (رستاخيز) حقّ نيست؟ می‌گويند: بلی، به پروردگارمان سوگند (كه حقّ است). او می‌فرمايد: پس به كيفر كفرورزی‌ها و كفران‌هايتان، عذاب را بچشيد. 👈‏اسلام برای انسان‌ها چند نوع حيات را ترسيم می‌كند: ‏1⃣ حيات دنيا. «زَهْرَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا» ‏2⃣ حيات برزخی. «مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلی‌ يَوْمِ يُبْعَثُونَ» ‏3⃣ حيات معنوی و هدايت. «دَعاكُمْ لِما يُحْيِيكُمْ» ‏4⃣ حيات اجتماعی. «وَ لَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ» ‏5⃣ حيات طيبه (در سايه‌ی قلب آرام و قناعت). «فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً» 💬‏پيام‌ها🔻 ‏🔹 مشركان، افرادی سطحی‌نگر و مادّی هستند و محدوده‌ی حيات را تنها در همين دنيا می‌بينند و منكر رستاخيزند. «إِنْ هِيَ إِلَّا حَياتُنَا الدُّنْيا» ‏🔹 خداوند، پيامبرش را تسليت و دلجويی می‌دهد كه همه‌ی لجاجت‌ها بی‌پاسخ نخواهد ماند. «وَ لَوْ تَری‌» ‏🔹 مجرمان، همانند اسيران ذليل، بازداشت و نگه‌داشته می‌شوند. «إِذْ وُقِفُوا» ‏🔹 اعترافات كفّار و مشركان در قيامت، سودی ندارد. قالُوا بَلی‌ ... فَذُوقُوا ‏🔹 كفّار، در قيامت بارها سوگند ياد می‌كنند. «وَ اللَّهِ رَبِّنا ما كُنَّا مُشْرِكِينَ‌- قالُوا بَلی‌ وَ رَبِّنا» ‏🔹 كيفرهای قيامت، به خاطر مداومت در كفر و انكار معاد در دنياست. وَ ما نَحْنُ بِمَبْعُوثِينَ‌ ... فَذُوقُوا الْعَذابَ بِما كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ‌ 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️همواره در راه مشكلات بوده‌ 💠وَ لَقَدْ كُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ فَصَبَرُوا عَلى‏ ما كُذِّبُوا وَ أُوذُوا حَتَّى أَتاهُمْ نَصْرُنا وَ لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِ اللَّـهِ وَ لَقَدْ جاءَكَ مِنْ نَبَإِ الْمُرْسَلِينَ 🌱به‌یقین پیش از تو (نیز) پیامبرانی دروغ‌گو شمرده شدند؛ ولی در برابر آن تکذیب و آزار صبر کردند؛ تا این‌که یاری ما سراغشان آمد. (آری، سنت ما چنین است،) و هیچ چیز، سنت‌های خدا را تغییر نخواهد داد. قطعاً بخشی از داستان (صبر و استقامت) پیامبران، به تو رسیده است. أنعام - ۳۴ 🔷✨در حقيقت آيه فوق به يك اصل كلی اشاره می‌كند و آن اينكه هميشه رهبران صالح اجتماع كه برای هدايت توده‌های مردم به وسيله ارائه مكتب و طرحهای سازنده با افكار منحط و خرافات و سنن غلط جامعه بپا می‌خاستند با مخالفت سرسختانه جمعی سودجو و زورگو كه با پر و بال گرفتن مكتب جديد، منافعشان به خطر می‌افتاد، روبرو می‌شدند. 🔷✨‏آنها برای پيشرفت مقاصد شوم خود از هيچ كاری ابا نداشتند، و از تمام‌ حربه‌ها: حربه تكذيب، تهمت محاصره اجتماعی، آزار و شكنجه، قتل و غارت و هر وسيله ديگر استفاده می‌كردند، اما حقيقت با جاذبه و كشش و عمقی كه دارد سرانجام- طبق يك سنت الهی- كار خود را خواهد كرد، و اين خارهای سر راه برچيده خواهند شد، اما شك نيست كه شرط اساسی اين پيروزی بردباری و مقاومت و استقامت است. 👈‏قابل توجه اينكه در آيه فوق از سنن تعبير به" كلمات اللَّه" شده است زيرا" كلم و كلام" در اصل به معنی تاثيری است كه با چشم يا گوش درك می‌شود (" كلم" به معنی تاثيرات عينی، و" كلام" به معنی تاثيراتی است كه با گوش درك می‌شود) سپس توسعه پيدا كرده است، و علاوه بر الفاظ به معانی نيز" كلمه" گفته می‌شود، و حتی به" عقيده" و" مكتب" و" روش و سنت" نيز اطلاق می‌گردد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۲۵-۱۶ سوره حجر از تفسیر نور ۱- کرات آسمانی وحرکت آنها در مدارهای گوناگون،یکی از آثار توحید و خداشناسی است. «لَقَدْ جَعَلْنا» ۲- آسمان ها مرکز تدبیر امور وفرشتگان مدّبران امورند ومراکز تدبیر باید منطقه حفاظتی باشد. «حَفِظْناها» ۳- شیطان تنها ابلیس نیست. «کُلِّ شَیْطانٍ» ۴- استراق سمع و جاسوسی در امور شرّ کار شیطان است. «مَنِ اسْتَرَقَ السَّمْعَ» ۵- یکی از نعمت های الهی،گستردگی و مسطح بودن زمین است.«مددنا»(وگرنه کشاورزی و بسیار از تلاش های دیگر به سختی انجام می گرفت) ۶- گستردگی زمین و پیدایش کوه ها و نباتات،تصادفی نیست. «مَدَدْناها ، أَلْقَیْنا ، أَنْبَتْنا» ۷- آفریده ها،براساس میزان وقانون خاصّی آفریده شده اند. «مِنْ کُلِّ شَیْءٍ مَوْزُونٍ» ۸- زمین آماده رویش هرگونه گیاه است. «کُلِّ شَیْءٍ» ۹- آفرینش زمین و کوه و نبات برای انسان است. «لَکُمْ» ۱۰- خداوند،معیشت و رزق همه موجودات را،حتّی آنها که شما توان تأمین آن را ندارید به عهده دارد «وَ مَنْ لَسْتُمْ لَهُ بِرازِقِینَ» ۱۱- هستی،سرچشمه و منبعی دارد که در اختیار خداست وتنها بخشی از آن به دست ما می رسد که ما از آن آگاهیم. «عِنْدَنا خَزائِنُهُ» ۱۲- چیزی در هستی،بدون اندازه معین آفریده نشده است. «بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ» ۱۳- خزائن الهی متعدّد و نزول رحمت او تدریجی است. «نُنَزِّلُهُ» (تنزیل به معنای نزول تدریج است) ۱۴- خزائن الهی دائمی است،چون هرچه نزد اوست،باقی است. «عِنْدَنا خَزائِنُهُ» ۱۵- به سراغ غیر خدا نروید،زیرا که هر چه بخواهید سرچشمه اش نزد خداست. «عِنْدَنا خَزائِنُهُ» ۱۶- داشتن،دلیل مصرف کردن نیست،بلکه در مصرف باید حکمت و ظرفیّت و ده ها نکته دیگر را در نظر گرفت. «وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ» ۱۷- همه منابع هستی برای بشر،کشف نشده است. «عِنْدَنا خَزائِنُهُ» ۱۸- نعمت آب غیر از نعمت سیراب شدن است. «فَأَسْقَیْناکُمُوهُ» (اینکه انسان آب بنوشد و سیراب شود،خود نعمتی علاوه بر نعمت آب است،زیرا می شد که انسان تشنه آب بنوشد ولی سیراب نشود.) ۱۹- زمان،در علم خداوند اثری ندارد.علم او به گذشته و حال و آینده یکسان است. عَلِمْنَا الْمُسْتَقْدِمِینَ ... عَلِمْنَا الْمُسْتَأْخِرِینَ ۲۰- برپایی رستاخیز،کیفر وپاداش دادن از شئون ربوبیّت الهی است. «رَبَّکَ هُوَ یَحْشُرُهُمْ» ۲۱- دلیل رستاخیز،حکمت خداوند است.(اگر ذرات خاک،غذا و غذا،نطفه و نطفه،انسان شود و با مرگ،دوباره به خاک تبدیل شود وحساب وکتابی در کار نباشد،این کار حکیمانه نیست.) «إِنَّهُ حَکِیمٌ» ۲۲- در قیامت قدیم وجدید با هم محشور می شوند. «یَحْشُرُهُمْ» وخداوند بر عملکرد همه وآثار ونیّات هر فرد،آگاهی کامل دارد. «حَکِیمٌ عَلِیمٌ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و 🔸وَمَا تُنفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ فَلأنفُسِكُمْ وَمَا تُنفِقُونَ إِلاَّ ابْتِغَاء وَجْهِ اللّهِ وَمَا تُنفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ ﴿۲۷۲﴾سوره بقره و هر مالى كه كنيد، به سود خود شماست، (ولى) جز براى طلب خشنودى خدا مكنيد، و هر مالى را كه كنيد (پاداش آن) به طور كامل به شما داده خواهد شد 🌹🌹 ﷺهر در صلوات ماه كه از امام زين العابدين ع نقل شده است،اين جمله را ميخوانيم 🌱 وارْزُقْنى مَنْ قَتَّرْتَ عَلَیْهِ مِنْ رِزْقِکَ بِما وَسَّعْتَ عَلَىَّ مِنْ فَضْلِکَ، 🌱 ✅و روزى من گردان که کمک مالى دهم بر کسى که روزی‌ات را بر او تنگ کردى به‌وسیله آنچه بر من فراخ گرداندى از فضل خویش ✅ چيست؟ اين كلمه ، گاه در كردن ديگران با خود در بهره گيرى از مواهب زندگى و امكانات مادّى مورد نياز خويش ، و گاه در رعايت عدالت در برخورد با ديگران ، به كار مى رود .از نگاه احاديث اسلامى ، مالى ، موجب بقاى محبّت و پيوند برادرى ، بركت يافتن مال و زياد شدن روزى مى شود و برجسته ترين اثر مادّى آن ، ريشه كن شدن فقر و نياز از جامعه بشرى است ، 🛍در ايام ماه شعبان و روزهای پایان سال ، با هموطنان به تنگ امده از و و هموطنان در رافراموش نكنيم. @quranpuyan
🤲 إِلَهِي لَوْ أَرَدْتَ هَوَانِي لَمْ تَهْدِنِي وَ لَوْ أَرَدْتَ فَضِيحَتِي لَمْ تُعَافِنِي‏ إِلَهِي مَا أَظُنُّكَ تَرُدُّنِي فِي حَاجَةٍ قَدْ أَفْنَيْتُ عُمُرِي فِي طَلَبِهَا مِنْكَ‏ معبودم، اگر خواری‌ام را می‌خواستی، هدایتم نمی‌کردی و اگر رسوایی‌ام را خواسته بودی سلامتی‌ام نمی‌بخشیدی، معبودم، این گمان را به تو ندارم که مرا در حاجتی که عمرم را در پیگیری‌اش سپری کرده‌ام، از درگاهت بازگردانی 💫مناجات شعبانیه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan