eitaa logo
قران پویان
477 دنبال‌کننده
6هزار عکس
699 ویدیو
623 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
. 💬 از قرآن کریم برای مطالعه سایر نکات، به وبسایت یا کانال قران پویان درتلگرام یا گروههای تقرب در واتساپ مراجعه نمایید. 🆔 @quranpuyan https://chat.whatsapp.com/Kbhf7Ywu2cw9Ry83l5oi2g
tahdir 19.mp3
4.08M
🎙 (تندخوانی) 📖 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جزء ۱۹ ❇️هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّي‌ لِيَبْلُوَنِي أَ أَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ وَ مَنْ شَكَرَ فَإِنَّما يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌّ كَرِيمٌ «این از لطف و عنایت پروردگار من است تا مرا بیازماید که آیا شکر می‌کنم یا ناسپاسی. هر کس شکر کند، فقط به سود خودش شکر کرده است، و هر کس ناسپاسی کند، (صرفاً به خودش ضرر زده است؛ زیرا) پروردگار من، بی‌نیاز و بسیار نعمت‌بخش است.» نمل - ۴۰ 🔷‏دنيا پرستان مغرور، هنگامی كه به قدرت می‌رسند، همه چيز را جز خود فراموش می‌كنند، و تمام امكاناتی را كه بدست آورده‌اند، قارون‌وار میگویند: إِنَّما أُوتِيتُهُ عَلی‌ عِلْمٍ عِنْدِي‌:" آنچه را دارم بر اثر علم و دانش من است"  در حالی كه بندگان خدا می‌گويند: هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّي‌:". 🔷‏ سليمان اين سخن را به هنگام مشاهده تخت ملكه سبأ در برابرش بيان كرد، وافزود اين برای اين است كه خدا مرا بيازمايد، آيا شكر گذارم يا نه؟. ‏گرچه بعضی از متظاهران اين جمله را بر سر در كاخهای خود نصب میکنند بی انکه در عملشان كمتر انعكاسی داشته باشد ولی مهم آنست كه،در پيشانی تمام زندگی انسان و در قلب او باشد 🆔@quranpuyan
♦️♦️ به و نهی از منکر در اخرین ع ♦️بخش دوم: 🖋شخصیت‌های سیاسی، وصیت‌های سیاسی دارند. قسمتی از آخر زندگی را برایتان میخوانم. حالا هم از زبان من نشنوید. است. چشمان خود را ببندید. بروید به کوفه. زمان را طی کنید، در نوردید. این شخصیت بزرگ، این مرد عالم، این وجدان عالم، این مرد بی‌نظیر عالم، این ، این محبت بزرگ خدا بر مردم، در بستر افتاده. اثر زهر شمشیر تا نوک انگشتانش رسيده. زبان به سختی می‌گردد و دارد وصیت می‌کند. 🌱امر به معروف و نهی از منکر! این جامعۀ است. این جامعه‌ای است که رشد افراد ناباب و ناصالح در این جامعه از بین خواهد رفت. على هم همین را می‌گوید. بعد می‌فرماید که اگر ترک کردید، «فَيُوَلَّى عَلَيْكُمْ شِرَارُكُمْ».پست‌ترین، رذل‌ترین مردم بر شما مسلط می‌شوند. این مسئولیت اجتماعی را وقتی کنار گذاردید، «شرار» بر شما مسلط می‌شوند. علی (ع) می‌گوید: «شرار». قرآن می‌گوید: «أَلَدُّ الْخِصَامِ». یعنی . 👈«فَيُوَلَّى عَلَيْكُمْ شِرَارُكُمْ ثُمَّ تَدْعُونَ». آن وقت هی بنشینید توی مساجد، «أَمَّن يُجِيبُ» بگیرید. من یادم هست همان‌هایی که پله شدند برای اینکه رضاخانی را بر مردم مسلط کردند، وقتی مسلط شد آن وقت در گل و گوشه‌ها و مساجد می‌نشستند ختم «أَمَّن يُجِيبُ» می‌گرفتند که خدایا شر این را از سر ما کم بکن ولی هیچ هم مستجاب نشد. بعد بنشینید. بعد از آن‌که اشرار و اوباش بر توده‌های مردم مظلوم مسلط شدند، هی کنید. «فَلَا يُسْتَجَابُ لَكُمْ». این همه دعا کردیم مستجاب نشد. آن وقتی که قیام کردید، سینه سپر کردید، مشت گره کردید، در مقابل ، جرثومۀ منکر یعنی دربار، یعنی . دیدی چطور زائلش کردید؟ ولی با دعا می‌توانستید زائل کنید؟اگر و را ترک کردید اشرار بر شما مسلط خواهند شد. هرچه دعا کنید مستجاب نمی‌شود. این وصیت‌های علی است. درست توجه می‌فرمایید؟ این محیطی است که قرآن می‌گوید . «ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً». با این برنامه‌ها، با این روابط روحی و عملی، آن وقت محیطی می‌شود آزاد. مردمی . اول باید خودمان انقلابی باشیم تا انقلاب ما پیش برود. «أَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّرًا نِّعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَى قَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ». 👈👈 دید ما، حرکت ما، زبان ما، منطق ما، شناخت ما از دین، از مسئولیت‌ها،باید همه عوض بشود تا همه چیز ما عوض بشود. 🎙بخشهایی از سخنرانی آیت‌الله طالقانی در شب بیست و سوم رمضان 1358 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤲سَتَّارُ الْعُيُوبِ غَفَّارُ الذُّنُوبِ عَلامُ الْغُيُوبِ تَسْتُرُ الذَّنْبَ بِكَرَمِكَ وَ تُؤَخِّرُ الْعُقُوبَةَ بِحِلْمِك َ فَلَكَ الْحَمْدُ عَلَى حِلْمِكَ بَعْدَ عِلْمِكَ وَ عَلَى عَفْوِكَ بَعْدَ قُدْرَتِكَ وَ يَحْمِلُنِي وَ يُجَرِّئُنِي عَلَى مَعْصِيَتِكَ حِلْمُكَ عَنِّي وَ يَدْعُونِي إِلَى قِلَّةِ الْحَيَاءِ سَتْرُكَ عَلَيَّ وَ يُسْرِعُنِي إِلَى التَّوَثُّبِ عَلَى مَحَارِمِكَ مَعْرِفَتِي بِسَعَةِ رَحْمَتِكَ وَ عَظِيمِ عَفْوِكَ يَا حَلِيمُ يَا كَرِيمُ يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ يَا غَافِرَ الذَّنْبِ يَا قَابِلَ التَّوْبِ، يَا عَظِيمَ الْمَنِّ يَا قَدِيمَ الْإِحْسَانِ أَيْنَ سَتْرُكَ الْجَمِيلُ أَيْنَ عَفْوُكَ الْجَلِيلُ أَيْنَ فَرَجُكَ الْقَرِيب ُ أَيْنَ غِيَاثُكَ السَّرِيعُ أَيْنَ رَحْمَتُكَ الْوَاسِعَةُ أَيْنَ عَطَايَاكَ الْفَاضِلَةُ أَيْنَ مَوَاهِبُكَ الْهَنِيئَةُ أَيْنَ صَنَائِعُكَ السَّنِيَّةُ أَيْنَ فَضْلُكَ الْعَظِيمُ أَيْنَ مَنُّكَ الْجَسِيمُ أَيْنَ إِحْسَانُكَ الْقَدِيمُ أَيْنَ كَرَمُكَ يَا كَرِيمُ بِهِ [وَ بِمُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ] فَاسْتَنْقِذْنِي وَ بِرَحْمَتِكَ فَخَلِّصْنِي يَا مُحْسِنُ يَا مُجْمِلُ، 💫پوشنده عيبها،آمرزنده‏ گناهان، داناى نهانها، گناه را با كرمت مى‏پوشانى، و كيفر با بردباری ات به تاخير می افكنى 💫،سپاس‏ تو را سزاست. بر بردباری ات پس از انكه دانستى، و بر گذشتت پس از آنكه توانستى،بردباری ات مرا به جانب گناه می کشد و بر نافرمانی ات جرأت می دهد ،پرده‏پوشی ات بر من. مرا به كم ‏حيايى می خواند ،💫و شناختم از رحمت گسترده و بزرگى عفوت،به من در تاختن بر محرّماتت سرعت می دهد! اى شكيبا، اى گرامى، اى زنده، اى به خود پاينده، اى آمرزگار،اى توبه پذير، 💫اى بزرگ نعمت، اى ديرينه احسان،پرده‏پوشى زيبايت‏ كجاست،گذشت بزرگت كجاست، گشايش نزديكت كجاست، فريادرسى زودت كجاست، رحمت گسترده ات‏ كجاست، عطاهاى برترت كجاست، موهبتهاى گوارايت كجاست، جايزه هاى شايانت كجاست، 💫 فضل بزرگت كجاست، عطاى عظيمت كجاست، احسان ديرينه ات كجاست، كرمت كجاست، اى كريم،به حق‏ كرمت‏ و«به محمّد و خاندان محمّد» مرا رهايى بخش ،و به رحمتت مرا خلاص كن ،اى نيكوكار،اى زيباكار، ┄┅═🌹═┅┅─── @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
8.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيم 🔹اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ الجِنانِ 🔹واغْلِقْ عَنّی فیهِ أبوابَ النّیرانِ 🔹وَ وَفّقْنی فیهِ لِتِلاوَةِ القرآنِ 🔹یا مُنَزّلِ السّکینةِ فی قُلوبِ المؤمِنین. 🔸خدایا بگشا برایم در این ماه درهاى بهشت را 🔸و ببند برایم درهاى آتش دوزخ را 🔸و توفیق ده مرا در این ماه تلاوت کردن قرآن را 🔸اى نازل کننده آرامش در دلهاى مؤمنان. 🆔 @quranpuyan
و از هر جزء قران كريم روز بيستم: قسمت‌اول جزء بیستم شامل آیات ۵۶ تا انتهای سوره ، سوره و ۴۵ آیه ابتدای سوره است. ✅ که فقط خدا را بخواند 🌼أمَّن یجُیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَ یَكْشِفُ السُّوءَ (۶۲- نمل) [آیا آن شریكان انتخابى شما بهترند] یا آنكه وقتى درمانده‏ اى او را بخواند اجابت مى‏ كند و آسیب و گرفتاریش را دفع مى‏ نماید؟ "مراد از اجابت مضطر این است که خدا دعای دعاکنندگان را اجابت میکند و قید «اضطرار» براى این است كه در حال اضطرار، دعاى دعاکننده از حقیقت برخوردار است و دیگر گزاف و بیهوده نیست؛ زیرا تا آدمی درمانده و مضطر نشود، دعایش آن واقعیت و حقیقتی كه در حال اضطرار دارد را ندارد و این خیلى روشن است. قید دیگرى که براى دعا آورده این است كه فرموده: « إِذَا دَعَاهُ ؛ وقتى او (خدا) را بخواند»، و این براى آن است كه بفهماند خداوند متعال وقتى دعا را مستجاب مى‏ كند كه دعا کننده به راستى او را بخواند؛ نه اینكه در دعا رو به خدا كند و دل به اسباب ظاهرى داشته باشد و این وقتى صورت مى‏ گیرد كه امید دعا کننده از همه اسباب ظاهرى قطع شده باشد." از تفسیر المیزان ✅ نکات قابل توجه در داستان و : -ملکه سبا پس از دریافت نامه سلیمان مبنی بر تسلیم شدن و تحت حاکمیت سلیمان قرار گرفتن کشور سبا، با سران کشور و مشورت میکند و راسا تصمیم نمی گیرد. چرا که امری مهم در خصوص استقلال کشور و نیز وارد کردن مردم کشورش به جنگ است. -سران کشور بجای مشورت دادن منطقی و دلسوزانه، احتمالا از روی چاپلوسی با طرح شوکت و هیمنه و برتری نظامی خود، ملکه را به سمت تشویق می کنند. اما ملکه با درایت و دوراندیشی و دلسوزی برای کشور و مردمش، با یاداوری تبعات عمومی جنگها، از تصمیم احساسی و ورود یکباره به جنگ اجتناب کرده بلکه سعی میکند از طرق مسالمت امیز و دیپلماسی، ضمن تعویق انداختن واکنش عملی متقابل، اطلاعات بیشتری از شخصیت و رفتارهای سلیمان و نیز قدرت حکومتش بدست اورد. لذا هدیه ای برای سلیمان میفرستد. -عدم حجیت : در ایه 22 هدهد که یکی از کارگزاران مهم و مورد توجه سلیمان است، خبری یقینی (که خودش دیده ) را برای سلیمان می اورد. اما سیلمان پذیرش آنرا منوط به تحقیق می کند. که کاملا عقلایی و منطقی است.و این برخلاف قاعده مشهور اصولی حجیت خبر واحد (خبر غیر متواتر) است. در سوره حجرات امده است اگر فاسقی برای شما خبری اورد حتما انرا بررسی کنید که بواسطه آن خبر، از روی جهالت و فقدان علم به بقیه ضرر نزنید. برخي فقها با مفهوم گیری معکوس از جمله بر این اصل باور پیدا کرده اند که پس اگر شخص غیر فاسق یا عادلی خبر اورد، لازم به تحقیق نیست و باید پذیرفت. ایه 27 سوره نمل و واکنش حضرت سلیمان دلیل قرانی محکمی در رد این اصل است. حضرت سلیمان فرمود: سننظر اصدقت ام کنت من الکاذبین. با توجه به اینکه ایشان افراد فاسق را جزو کارگزاران حکومتش قرار نمیدهد، و از نظر ایشان هدهد عادل و ثقه بوده است با این حال می پذیرند که یک شخص ثقه هم لزومی ندارد همه اخبار و روایاتش صادق و صحیح باشد. ممکن است عمدا یا سهوا دچار خطا در فهم یا انتقال موضوع شده باشد لذا هر خبری که می اورد (مخصوصا اخبار مهم) باید در بوته بررسی و تحقیق گذاشته شود. ✒سيدكاظم فرهنگ -"درسي که از اين قصه، در مقابل هم نهادن يک ارتش منظم و نيرومند با تعدادی مورچه ضعيف مي‌توان آموخت، «ضرورت مراقبت از جان و مال و حقوق » از ناحيه حاكميت و نیروهای مسلح است که ممکن است تکيه بر قدرت، آنان را مغرور و غافل سازد. -«برترين قدرت: اسلحه و ارتش عالمان». سليمان به جای و تهاجم نظامي، از علم و دانش خود و دولت‌مردانش استفاده کرده، در نمايش باشکوهی از برتری علمی و تکنولوژیک، ملکه سبا را مسحور و شيفته و تسليم قلبی به ربّ‌العامين کرد. اين است آن لشگری [از دانشمندان] که گفته بود، شما توان مقابله با آن را نداريد. - «قدرت برای ، نه سلطه و سرکوب». اين بار دومی است که سليمان خود را در معرض امتحان الهی مي‌بيند؛ بار نخست وقتی پيام موران را شنيد و از اينکه با چنين دانشی مي‌تواند از پايمال کردن ضعفا پروا کند چنين احساسی کرد، و بار دوم هنگامی که ديد چه امکانات گسترده و چه کارگزاران دانشمند و مورد اعتمادی دارد، به جای غرور و تکبر متوجه عنايت حق شد. بي‌ترديد سليمان الگوی شکر نعمت در قدرت و تسليم حق بود." از تفسير عبدالعلي بازرگان ❇️آثار مختلف در ایه «45» عنکبوت 🌱كه همانا نماز (انسان را) از فحشا و منكر باز مى‌دارد و البتّه ياد خدا بزرگ‌تر است و خداوند آنچه را انجام مى‌دهيد مى‌داند. جهت مطالعه سایر نکات جزء بيستم به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze20 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan